Jeg tror nok at skal Stabæk komme ut av dette uføret, så må inntektene økes.
Fotballklubb-AS'er (i mangel av et bedre ord) er litt rare selskaper. Hvem er egentlig kundene?
På den ene siden er vi supportere kunder. Vi betaler for å se kamper, og "varen" vi ønsker å få levert er underholdende kamper og gjerne 3 poeng. På en annen side har klubben også en kommersiell del, med sponsorer som kunder, som ønsker synlighet og merkevarebygging. Noen av disse interessene sammenfaller (med gode sportslige resultater og god underholding øker gjerne antallet TV-kamper, osv), samtidig kan man få en haug med konflikter om supportere oppfatter klubben og gjerne norsk fotball generelt for å være gjennomkommersialisert på bekostning av supporternes interesser. For å gjøre forvirringen komplett, supportere kan også betraktes som "kunder" av sponsorer, flere tilskuere vil skape omsetning for f.eks kampsponsorer. Det er jo en av grunnene til at de kjøper disse tjenestene av Stabæk.
Det kan ikke være lett å sitte i ledelsen hos Stabæk om dagen. Det er en meget hårfin avveining mellom å kutte kostnader og å sage over grenen du sitter på, fordi begge "inntektene" nevnt over reduseres når klubbens attraktivitet reduseres. I mitt stille sinn har jeg tidligere reagert litt på at det for meg virker som Stabæk Event har gjort en dårlig jobb i å selge produktet sitt. Kan det kanskje være at 500k med 3 års binding er for stiv pris å betale for en losje? Ja, mener markedet. Kan det være en ide å redusere prisen første året, som en "testperiode"? Alt er vel bedre enn tomme losjer. Er alle løsninger prøvd for å booke arrangementer? Til å leie ut næringslokalene?
Alle tror visst at finanskrisen ikke vil ramme dem selv, fordi produktet er så bra. Det viser seg at nær sagt like mange tok feil. En burde være mer forutseende, alt kan selges, til riktig pris.
Og gjør man en bedre jobb i å selge produktene som ikke innebærer dobling av antallet reklameplakater på TA, tror jeg også at supportere kan føle seg bedre ivaretatt, da klubben ikke vil framstå som overkommersiell.