Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Også forundrer det meg at det ikke er kommet Stabæk-drakt i damemodell. Men det er egentlig ikke min kamp, :)  Det er viktig med tøffe effekter, ikke bare nøkkelringer, såpeholdere og kaffekopper som får et litt litt billig "reklamepennpreg". Det viktigste er kule ikke-glorete klær.

Det er så sant som det er sagt. Jeg laget faktisk noe i den duren her om dagen, altså tegninger av tshirts. Har plundret litt med tanken på et prosjekt med fete supporter effekter, ikke bare sånn clas ohlson varianter...det finnes ihvertfall ressurspersoner på det området i klubben, og som faktisk luftet ideen for ledelsen allerede for et år siden. Da ble det sagt at de hadde avtale med et firma, som gjaldt alle eliteserieklubbene....

Jeg kan poste ideene mine senere. Er på skolen nå.

Forza Stabæk

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ideene er mange og gode, men er det noen som tar dette opp med ledelsen i Stabæk, eller blir det mest prat på forumet?

Jeg følger opp saken hvertfall så kan vi se hva Stabæk er villige til og gjøre og hva vi i $$ evt. kan gjøre. Vil sansynligvis forsøke utover vinteren og ta kontakt med noen av dere med gode ideer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte greier! Alt sammen! Selv er jeg og en kompis av meg ganske keen på de piqué skjortene med Stabæk på. Tenker jeg kjøper meg en før semifinalen. Når det gjelder effekter har jeg akkurat kjøpt mansjettknapper og slipsnål med Stabæk på. Vi var flere med dem på konfirmasjonen - kjempekult!

Gensere, t-shirt, sokker, undertøy med Stabæk på, kom med det! Hadde vært konge!

Før man prøver på storsenteret kan man jo prøve skikkelig på Bekkestua, utenfor OB? Med store telt etc. Blir det den suksessen det MÅ bli kan man prøve og forhøre seg om leie av lokaler på storsenteret.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er galt med Clas Ohlson? Hva med disse smarte brilleforsatsene?

Nydelig!!

Tror du de har de kjekke små gummimattene til å åpne gjenstridige syltetøyglass med Stabæk-logo også?

Ethvert hjem bør ha en slik, og da må den jo være med vår logo på!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flotte greier! Alt sammen! Selv er jeg og en kompis av meg ganske keen på de piqué skjortene med Stabæk på. Tenker jeg kjøper meg en før semifinalen. Når det gjelder effekter har jeg akkurat kjøpt mansjettknapper og slipsnål med Stabæk på. Vi var flere med dem på konfirmasjonen - kjempekult!

Gensere, t-shirt, sokker, undertøy med Stabæk på, kom med det! Hadde vært konge!

Før man prøver på storsenteret kan man jo prøve skikkelig på Bekkestua, utenfor OB? Med store telt etc. Blir det den suksessen det MÅ bli kan man prøve og forhøre seg om leie av lokaler på storsenteret.

Jeg etterlyser ikke sokker og undertøy med det første..

Det viktigste er å få noen kvalitets effekter som er kule og i tråd med dagens mote.. Fjollette "novelty items" som de jalla slips nålene er jeg heller kritisk til..

E.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig enig i alt som står her! Som så mange andre har dette erget meg i lengre tid! Dette er et område som man kan ta tak i og som kun vil ha positive konsekveser.

Om man liker det eller ikke lar ungdom seg "kjøpe". Er t-trøya kul nok, går man med det, noe som igjen vil øke anseelsen av Stabæk som klubb og merke (kanskje blir klubben en merkevare til slutt). Dersom Stabæk som klubb assosieres med kule klær vil det faktum at klærene er kule øke omdømmet til klubben. Altså, et image skapes, ikke nødvendigvis fordi klubben heter Stabæk, men fordi klærene oppfattes som trendy. Her er det ikke viktig at kjøper nødvendigvis må like merket Stabæk. Det viktige her er eksponeringseffekten som man oppnår gjennom f.eks trøyedesign -den vil kun være positiv. For å oppnå ønsket eksponeringseffekt må det ligge verdier i det som visualiseres/ uttrykkes i designen. Relasjonen mellom forbruker og merket skapes gjennom de verdier som assosieres med produktet. Er disse verdiene f.eks designen og "fit'en" på t-trøya vil en eller annen form for relasjon skapes. Det er dette vi må ta med oss. Eksponering er viktig! I vårt tilfelle kommer denne effekten gjennom designen på t-trøya. Er designen bra nok vil en generell anerkjennelse/ aksept følge -og flere vil kle seg i Stabækprodukter, enten de er supportere eller ei.

Det finnes nok av produsenter på nett som ivrer etter oppdrag. Hadde derfor vært gull å fått til et samarbeid med en produsent som både desiger motiver og trykker (produserer). Blender.no, stejtment.com, exist.com, beastwear.se... Du har mange! Vet ikke hvilken bedriftspolicy den enkelte aktør har, men en formell forespørsel kan ikke skade.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man liker det eller ikke lar ungdom seg "kjøpe". Er t-trøya kul nok, går man med det, noe som igjen vil øke anseelsen av Stabæk som klubb og merke (kanskje blir klubben en merkevare til slutt). Dersom Stabæk som klubb assosieres med kule klær vil det faktum at klærene er kule øke omdømmet til klubben. Altså, et image skapes, ikke nødvendigvis fordi klubben heter Stabæk, men fordi klærene oppfattes som trendy. Her er det ikke viktig at kjøper nødvendigvis må like merket Stabæk. Det viktige her er eksponeringseffekten som man oppnår gjennom f.eks trøyedesign -den vil kun være positiv. For å oppnå ønsket eksponeringseffekt må det ligge verdier i det som visualiseres/ uttrykkes i designen. Relasjonen mellom forbruker og merket skapes gjennom de verdier som assosieres med produktet. Er disse verdiene f.eks designen og "fit'en" på t-trøya vil en eller annen form for relasjon skapes. Det er dette vi må ta med oss. Eksponering er viktig! I vårt tilfelle kommer denne effekten gjennom designen på t-trøya. Er designen bra nok vil en generell anerkjennelse/ aksept følge -og flere vil kle seg i Stabækprodukter, enten de er supportere eller ei. 

Veldig enig..

Dessuten godt formulert.. Du har vel ikke studert/studerer marketing eller PR by any chance?

E.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt skrevet, booi.

Men for å få dette til, er man avhengig av et utsalgssted som ligger sentralt nok til at folk kommer innom. En salgsbod foran Nadderud, som er åpen et par timer før avspark er rett og slett ikke nok. Det vi behøver er en egen butikk/bod eller evt en del av en annen butikk

Men skal det gjennomføres, må det gjennomføres på en skikkelig måte hvor det satses 100%, ellers er jeg redd det faller igjennom før det starter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette med klær og andre supporterefekter er et strategisk valg som stabæk må gjøre, antakelig en styresak da det er mange penger som skal til. Tenker selvsagt på antall produkter og utvalg, samt evt utsalgsted.

Alternativt er det mulig å lage et selskap som styrer butikken ala det som gjøres med vålerengbutikken nær tinghuset... Det kan hvem som helst gjøre, men produktene som skal selges med stabæklogo må godkjennes og lisensieres, evt "lages" av Stabæk fotball

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes nok av produsenter på nett som ivrer etter oppdrag. Hadde derfor vært gull å fått til et samarbeid med en produsent som både desiger motiver og trykker (produserer). Blender.no,  stejtment.com, exist.com, beastwear.se... Du har mange! Vet ikke hvilken bedriftspolicy den enkelte aktør har, men en formell forespørsel kan ikke skade.

Så sant, så sant! Vel talt! (Du har vel ikke rappa den læreboka i markedsføring som jeg har mistet?) :lol:

Nøkkelen til eksponering ligger i distribusjon. Dette kan outsources sammen med design og produksjon til en ekstern aktør. Rett bak punktumet etter www vil dermed være en flott og relativt billig lokalisering for en shop.

I tillegg kan man øke eksponeringseffekten ved å benytte seg av gode ambassadører for effektene. Dette kan i og for seg være hvem som helst, men man bør gå for personer med gjennomslagskraft og påvirkningskraft i form av sitt image og sin synlighet, kombinert med hjerte for klubben. Resultat blir alle markedsføreres våte drøm: Det brede lag av folket som sier "en sånn bare MÅ jeg også ha!".

NB NB! Kan ta lang tid og kan koste mye pæng. Men ikke nødvendigvis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lovet forøvrig å poste noe greier, som jeg har mekket sjæl. Ikke veldig avanserte ting, men det går ann å gjøre det enkelt også.

Dette er selvfølgelig noe som kan bygges videre på. Eneste jeg har å anmerke, er at når en vil at ting skal se bra ut, sitte bra, og ha god slitestyrke, så kan en ikke forvente å betale 100 kr for den. En god pris for en fet tshirt, med bra kvalitet, er i dag 399. Sjekk feks merket Whipping som de selger på Carlings (de har gjort noen feeete fotball tskjorter også, "O'dotour Socrates", "El Matador" (Kempes), "Maradona", "Grenoli" (De 3 svenskene i Milan) og "Di Stefano").

Forza Stabæk

post-1-1095442413_thumb.jpg

Endret av superblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før seriestart i år "okkuperte" jo Stabæk Bekkestua sentrum(!) en lørdags formiddag, og jeg syns det var ganske så bra trøkk der. Var ganske vanskelig å bevege seg på Bekkestua uten at en fikk med seg ett eller annet om Stabæk. Om det betød noe i kroner & øre veit jeg jo ikke, men det gikk jo unna ganske bra med effekter der - forhåpentligvis ikke bare til den harde kjerne.

En forsiktig start hadde jo vært å fått til noe lignende noen flere lørdager i sesongen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før seriestart i år "okkuperte" jo Stabæk Bekkestua sentrum(!) en lørdags formiddag, og jeg syns det var ganske så bra trøkk der. Var ganske vanskelig å bevege seg på Bekkestua uten at en fikk med seg ett eller annet om Stabæk. Om det betød noe i kroner & øre veit jeg jo ikke, men det gikk jo unna ganske bra med effekter der - forhåpentligvis ikke bare til den harde kjerne.

En forsiktig start hadde jo vært å fått til noe lignende noen flere lørdager i sesongen?

Riktig, den der jeg siktet til. Sett noen bilder og noen kompiser av meg var der, men dette var jo i annledning første hjemmekampen og sånn da..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig enig..

Dessuten godt formulert.. Du har vel ikke studert/studerer marketing eller PR by any chance?

E.

Hei, joda, det stemmer nok det -har markedsføringsbakgrunn!

Takk for fin respons!

Som det nevnes her, er det riktig at nøkkelen til eksponering ligger i hvilke distribusjonskanaler som benyttes! Her er både eget utsalgssted og nettbutikk gode alternativer! Men før vi i det hele tatt kommer dit må den varen vi selger appellere til allmenheten (eks på målgruppe; gutter/jenter 15-35), og ikke bare til de som har Stabæk i blodet! Her er målgruppen begrenset noe som hindrer salg og dermed begrenser eksponeringseffekten. Ta f.eks. en fremtidig t-trøye; her må trøyedesign apellere som et rent klesprodukt, og ikke nødvendigvis et rent Stabæk produkt. Dermed blir ikke salget begrenset av selve designet på produktet. Når man som vanlig forbruker kan ha på seg produktet uten direkte å bli assosiert med både Stabæk og fotball blir potensiell målgruppe med en gang mye større

Her er et lite eksempel:

1. Eksisterende pique trøyer med Adidas logo større en Stabæk merket

-kjedelig og for mye Adidas = svært begrenset målgruppe.

2. En tenkt t-trøye der det står Stabæk Fotball (farge mørkeblå/lyseblå)

-ordinær, et typisk fotballprodukt = større målgruppe, men likevel begrenset til Stabæktilhengere.

3. Mørkeblå T-trøye med SEXY FOOTBAL som lyseblå logo (eks på brystkassa).

-unikt produkt, kunne vært å fått kjøpt på Carlings, stor apell, ikke alle forbinder det med Stabæk, selvom dette er en sannhet = stort potensial da målgruppen ekspanderes utover rene Stabækfolk. Her er trøyedesign og fit selvsagt det som avgjør produktaksept.

4. T-trøye som kun sier "area code eller postnummer 1369" eller noe i den duren. Selvfølgelig i riktige farger.

- også unikt, ikke forbundet med hverken fotball eller Stabæk = alle kan kjøpe det, stor målgruppe. Kan brukes under blazeren på byen. Igjen, design betyr alt.

Håper dette var et lite illustrerende eks. Alt er avhengig av design og kreativitet. (Dette kan designbyråer!) Vi trenger ikke nødvendigvis ha Stabæklogoen som uttrykkskilde.

Om produktet oppnår allmen aksept (gjennom design og passform)kan det selges lettere og i større mengder og eksponeringenen vil øke. Økt eksponering øker folks bevissthet og kjennskap til produktet (og hvem som står bak). Dette vil igjen øke kunnskapen om produktmerket og et image vil skapes. Her er det viktig at det som uttrykkes gjennom produktdesign (merkeassosiasjoner) gjenspeiler det imaget vi vil at Stabæk skal ha som klubb..!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Supportereffekter
  • Opprett ny...