Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 2 uker senere...

10 minutter siden skrev Nøfyse:

Skikkelig surt etter en veldig positivt sesong så langt, men det sitter nok et bra hode på gutten så han kommer helt sikkert enda sterkere tilbake.

Helt klart! Men det gir jo også mulighet for Joachim Nysveen til å vise seg frem! Syntes han var god i vinter, for ikke å snakke om nå på Onsdag!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Riise var for meg vår desidert svakeste. Ensifret treffprosent og svak defensivt. Trodde kanskje han ville benytte tiden ute til å legge på seg litt muskler og bedre pasningsfot, men ikke sett noe til det foreløpig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 minutter siden skrev @ringo:

Han hadde i følge SofaScore høyere treffprosent enn Danso - men klart det har med hva slags pasninger man spiller å gjøre også.  ;)

Nekter jeg å tro på. Flere katastrofale feilpasninger som ledet til overgang imot. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker Næss kommer høyt på den listen, uten at jeg syntes han skapte mye av den grunn.  Riise bommet vel stort sett på pasningen når han prøvde så slå den inn i feltet, mens trillingen bak gikk greit.  Regner med at den teller med i statistikken.  Når det er sagt så er det langt bedre å misse på en passning inn i motstanders boks enn de horible balltapene vi hadde på midten i fjor.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev Latmann:

Tenker Næss kommer høyt på den listen, uten at jeg syntes han skapte mye av den grunn.  Riise bommet vel stort sett på pasningen når han prøvde så slå den inn i feltet, mens trillingen bak gikk greit.  Regner med at den teller med i statistikken.  Når det er sagt så er det langt bedre å misse på en passning inn i motstanders boks enn de horible balltapene vi hadde på midten i fjor.

Eksakt - 0 nøkkelpasninger vs 3 fra Danso ihht statistikken.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

13 timer siden skrev Nøfyse:

Jeg måtte spole raskt igjennom kampen etter å ha lest en del kommentarer her som stemte dårlig med mitt førsteinntrykk. Repriseinntrykket gjorde egentlig bare at jeg skjønte enda mindre av kritikken.

Feilpasningene hans var forsøk på å træ igjennom spillere på siste tredjedel, og da de ikke kom frem til medspiller reagerte han raskt med å gå i press på motstander og hindre overganger imot. Påstanden til @Styrmann om at han hadde "Flere katastrofale feilpasninger som ledet til overganger imot" er objektivt feil. I realiteten hadde han noen mislykkede forsøk på kreative gjennombruddspasninger langt inne i offensiv sone som ikke ledet til overganger imot, bl.a. fordi han selv gjorde en god defensiv jobb for å forhindre det.

Jeg syns også det er fullstendig skivebom å kritisere en 17-åring(!!!) for ikke å ha lagt på seg nok muskler. Til og med et fysisk beist som John Carew var spinkel og hengslete som 17-åring.

Jevnt over syns jeg Riise posisjonerte og beveget seg godt; han hadde et par-tre fine forsøk på offensive initiativer uten at det førte til så mye (den biten kunne fort sett bedre ut med Geelmuyden eller Dahlby på høyrekanten); han var bra defensivt, særlig på offensiv banehalvdel. Jeg syns ikke han spilte noen voldsomt god kamp, men han var virkelig ikke dårlig, heller. Han var etter min vurdering sånn omtrent på det jevne med et svakt positivt fortegn. Med tanke på konteksten, at dette var en 17-åring i seriepremieren etter å ha tilbragt det meste av fjoråret på krykker, vil jeg si at det er noe å glede seg over heller enn å kritisere.

Tiltredes!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

15 timer siden skrev Nøfyse:

Jeg måtte spole raskt igjennom kampen etter å ha lest en del kommentarer her som stemte dårlig med mitt førsteinntrykk. Repriseinntrykket gjorde egentlig bare at jeg skjønte enda mindre av kritikken.

Feilpasningene hans var forsøk på å træ igjennom spillere på siste tredjedel, og da de ikke kom frem til medspiller reagerte han raskt med å gå i press på motstander og hindre overganger imot. Påstanden til @Styrmann om at han hadde "Flere katastrofale feilpasninger som ledet til overganger imot" er objektivt feil. I realiteten hadde han noen mislykkede forsøk på kreative gjennombruddspasninger langt inne i offensiv sone som ikke ledet til overganger imot, bl.a. fordi han selv gjorde en god defensiv jobb for å forhindre det.

Jeg syns også det er fullstendig skivebom å kritisere en 17-åring(!!!) for ikke å ha lagt på seg nok muskler. Til og med et fysisk beist som John Carew var spinkel og hengslete som 17-åring.

Jevnt over syns jeg Riise posisjonerte og beveget seg godt; han hadde et par-tre fine forsøk på offensive initiativer uten at det førte til så mye (den biten kunne fort sett bedre ut med Geelmuyden eller Dahlby på høyrekanten); han var bra defensivt, særlig på offensiv banehalvdel. Jeg syns ikke han spilte noen voldsomt god kamp, men han var virkelig ikke dårlig, heller. Han var etter min vurdering sånn omtrent på det jevne med et svakt positivt fortegn. Med tanke på konteksten, at dette var en 17-åring i seriepremieren etter å ha tilbragt det meste av fjoråret på krykker, vil jeg si at det er noe å glede seg over heller enn å kritisere.

Smule mulig jeg skrev i affekt. Der jeg stod og så rett inn i feilpassene hans så det ut som han skulle presse ballen gjennom et rom som hadde blitt stengt. Og i stedenfor å da velge noe annet så slo han den rett inn i ballmist. Det jeg står på er at en, snart, 18 åring som er så lenge ute som han var i fjor kunne benyttet muligheten til å jobbe med relevant styrke. Det ser det for meg ut som han ikke har gjort. Synd mtp at det er nå han er i prima alder for å utvikle seg fysisk. Eksempelet Carew er litt søkt da han var en slappfisk og levde på det fussballgott hadde gitt han naturlig. Noe han vel også har innrømmet i ettertid.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 timer siden skrev Øyvind:

Og kreative gjennombruddspasninger må vi ha mere av, å ta risiko høyt i banen er den beste risikoen vi kan ta. Når han samtidig evner å reparere hvis han ikke treffer så har vi en 17-åring som virkelig skjønner hva fotball dreier seg om. 

Helt enig, og selv om Riise bommet på de fleste forsøkene i denne kampen så traff han da også på noe. Spesielt fint var et gjennomspill til Diabaté inne i feltet mot slutten av andreomgangen. De som har tilgang kan se den her, sånn ca fra det står 73:37 på kampuret.

Ballbanen ser relativt stengt ut der òg, men han klarte å træ den igjennom likevel. Mottaket til Diabaté sviktet litt så det kom rett nok ikke så mye ut av det. Tilsynelatende. Ser man videre så er dette faktisk starten på angrepet der Diabaté utligner. Nå skal vi nok ikke overdrive sammenhengen mellom Riises gjennombruddspasning i starten av det angrepet og det faktum at ballen etter hvert endte i nettet til Hødd, men noe hadde det jo å si at vi fikk presset Hødd godt tilbake med et farlig gjennombrudd inn i sekstenmeteren deres og etablert et angrep hvor Diabaté fikk et nytt forsøk sekunder senere.

Og dette var altså etter at Riise hadde bommet på flere, lignende forsøk tidligere i kampen. Jeg velger å tolke det som at det sitter et godt, offensivt hode på gutten og at han ikke slutter å prøve på relativt vanskelige ting med lav risiko og potensielt høy avkastning bare fordi han bommer noen ganger. Jeg liker det!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Fillip Jenssen Riise
  • Opprett ny...