Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå blir sikkert mange sure på denne negative bessewisseren som nesten ikke har innlegg på forumet før. Jeg håper dere ser meg som meningsberettiget likevel.

Det jeg lurer på er hvor godt dere har plantet hodet i sanden. Vi er et 1. divisjonslag. Spilt ned i 1. divisjon av dårlige tippeligaspillere. Hva forventere dere av spillerne våre, og hva forventer dere de er verdt?

La oss starte med Martin. I mine øyne er gutten legendarisk. Jeg er stolt av den fotballspilleren han har blitt, og jeg er stolt over at han valgte Stabæk så mange ganger. Sesongens høydepunkt for meg var da han som landslagskaptein med mulighet til å velge en hvilken som helst klubb i Skandinavia valgt å komme tilbake. Så rykket vi ned. Forventer vi virkelig at en landslagskaptein i sin beste alder skal spille 1. divisjon? For å være ærlig; siden det var Martin hadde jeg et lite håp. Men da han valgt å dra, har jeg ikke noe problemer med det. Til alle dere som har stemplet han som Judas, foræder, sviker og egoist. Hvor hjernedøde er dere?

Og så var det Stian som dro. En spiller som har blødd for oss. Og som ifølge en av strutsene her på forumet mener har potensiale til å bli fast på landslaget. Tror dere en slik spiller har godt av å spille 1. divisjon? For alle andre spillere tenker vi at de bør spille på høyest mulig nivå for å utvikle seg. GJerne i utlandet. Men 1. divisjon? Tror dere han blir bedre av det? Det tror ikke jeg. Jeg er også imponert over de som med stor innsikt hiver seg inn i kapteinsdebatten og mener Stian hadde vært en bra mann. For noen dager senere si at man aldri har likt han og at han bare kan dra.

Overgangssummene som er nevnt her er et eget kapitell. Vi har hatt noen opp og nedturer. Vi solgte Tobbe på topp, og prisen vi fikk for Martin var bra. Chippen må sies å være et salg på bunn. Men de kurvene vet vi aldri hvor går. Personlig skulle jeg aldri tippet at overgangsmarkedet har tatt seg opp til dagens nivå. Likevel så er 3-4 mill for Stian et bra salg. Dere må se at Stabæk kommer til å være nesten tomme for inntekter neste år. Vi har ikke råd til å ikke selge, og vi har neppe råd til å lønne alle stjerne heller. Og hvor mye taper vi ikke av å ikke komme oss opp igjen, spør dere sikkert? Mye, helt klart. Jeg vil minne dere tilbake til den tid da Thorstein Helstad var på topp. Brannsupporterne nektet å selge han, med begrunnelse at med Helstad ville de komme til CL, tjene titallsmillioner og selge han for nesten 3-sifrete millionbeløp. dA lo vi godt på berget vårt. Nei, vi må innse at vi er et 1.divisjonslag, og må tilpasse oss det.

Hva kan vi tro? At Stian forsvinner. At Mike forsvinner. At Jon (han er landslagskeeper for faen) forsvinner. Om spillere som Muri, Henning eller Morten skulle forsvinne til en annen klubb vil det ikke overraske meg. Vi snakker om spillere som var/er på u-landslag. Jeg håper bare at vi klarer å lokke til oss talenter som kan erstatte dem på sikt. Spillere som 2. og 3. divisjonsklubber ikke bør selge fordi det er bedre butikk å holde dem i tre år til, rykke opp til Tippeligaen og selge dem til Real Madrid. Jeg håper at vår nye trener har noen jokere i Sverige. Men husk det; selv om han er svensk har han neppe mer oversikt over talentene enn folkene i IFK og Malmö FF. Å få en 18-åring med et potensiale til å bli en ny Zlatan til å droppe svenske topp-klubber for å dra til Norge, det tror jeg er å tro på Julenissen. Noe som iogforseg er lov akkurat disse dager. Tilfellet Tobbe og Chippen var veldig spesielt med slekt/vennskapet til Anders.

Det vi må gjøre er å satse på de vi har. Henning og Morten er nevnt. Mads er nevnt. Bjørnar? Tanum? Vi har spillere med potensialet inne. La oss bruke dem. Er du god nok er du gammel nok, heter det. La oss teste dem. La oss bygge opp en ny generasjon!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange kloke ord Gufa, men det er en ting jeg reagerer litt på..

or alle andre spillere tenker vi at de bør spille på høyest mulig nivå for å utvikle seg. GJerne i utlandet
Vi vet jo alle hvordan Iversen hadde det i Wolves etter en egentlig bra periode i, var det Blackburn? De fleste norske spillere som kommer til utlandet flopper faktisk, hver gang en går for mange millioner til England eller hvorsomhelt tenker jeg, nok en norsk benkvarmer..

Det med å spille på dårlig nivå et år burde heller ikke å ha mye å si for, ta eksmpelet Stian. Tenk på selvtilliten hans, det er jo det han spiller på! Blir vi nede, ja da blir vi jo nødt til å selge, men jeg mener ihvertfall at Stian kunne blitt en stoor spiller i 1. divisjon. Det er unntakene som bekrefter regelen (den regelen om at man blir rævva av å spille i 1. div altså)!

og prisen vi fikk for Martin var bra

Vel.. nå tar jo Martin halvparten selv også da, dessuten aner ingen nøyaktig hvor mye prisen var. Kan jo være fra 15 - 10 mill for alt vi vet.. Si at vi tjener 5 mill på salget av Martin, det er skammelig er det!

Likevel så er 3-4 mill for Stian et bra salg

Det er sikkert og visst, selv om han var en av profilene våre er ikke Ohr et navn som selger som Andresen.. Men nå er vel ikke 3-4 mill det prisen trolig ligger på heller? Den er vel 1-3 mill..

EDIT: la merke til at artikkelen på forsiden er forandret fra 1-3 mill til lubben så her er mine gjettinger like gode som dine..

Endret av Blaaereennblaaest
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er visst ikke smart nok til å bruke den quote funksjonen, men prøver et svar likevel.

Martin sin andel av overgangssummen er evt. en svakhet ved kontrakten som ble inngått med Martin i sommer, ikke salget nå. Forøvrig et spennende problemstilling dette med at andre enn klubben skal ha penger ved salg. Det var vel en stund Wimbledon skulle ha 50%? Om Martin var verdt 10 mill for oss, hadde det vært riktig å avslå et tilbud på 19 mill? Tja. Når det er Martin og ikke en klubb i England som får sin andel synes jeg det er greit. Men det forstår jeg at andre ikke mener.

Om utvikling så for all del, Stian bør ikke velge et lag han ikke får spille på. Gjør som Nevland og gå til en middels klubb i Nederland med bedre treningsforhold og økonomi. Eller som Karadas, dra til Portugal, gjerne en middels klubb der. Men å gå til en klubb som ikke trenger han, det utvikler han seg ikke noe på, nei.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viser seg vel nå at det er nettopp Wimbledon (dvs. samme klubb under nytt navn) som skal ha de 50 %'ene, og ikke Martin.

Martin (+ hans far) hadde vel krav på 50 % den gang han gikk til Wimbledon, men de fraskrev seg så vidt jeg husker sin andel og lot Stabæk få hele potten.

Noe som også sier litt om hvordan Martin tenker, og i hvilken grad han har tenkt Blaatt, selv om han nå velger å gå til Brann.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Far til Martin og agenten hans som heter Erik Moe e.l. kjøpte denne andelen av Wimbledon ifjor slik at når papirene nå ble signert tilfaller de 50% (dvs 6-7,5 mrd) ikke lenger Wimbledon men de går til far og agent.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten denne avtalen med Wimbledon, som de igjen solgte videre til Martins far, om at de skulle ha 50% av en overgangssum, hadde aldri Martin kommet tilbake til Stabæk. Dette fordi han var under kontrakt med Wimbledon, på utlån til Molde, og Stabæk hadde ikke råd til å kjøpe han ut av kontrakten. Så i stedet for å bruke penger (som vi ikke hadde) på å kjøpe han ut av kontrakten, inngikk de denne avtalen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Martin får ikke noen penger

Derimot er det Andresen senior og Erik Moe som stikker av med 50%s kaka. Alternativet hadde vært at Wimbledon (Milton Keyes) hadde fått pengene. Så vidt jeg oppfatter dette hadde Stabæk ikke fått mer enn 50 % av overgangssummen, uansett, da dette bygger på gamle kontrakter og ikke den nyeste avtalen mellom Martin og Stabæk. Spørsmålet er bare hvem som skulle få pengene.

Med dette avslutter jeg mine innlegg om Brannspilleren Martin Andresen. (kan hende jeg kommer tilbake med noen innlegg neste år, når det går på dunken for Brann, men det er en annen historie)

Stabæk gutta - hei hei hei

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen problemer med at spillere forsvinner, det er en del av spillet. Skjønner meget vel at det frister mer med TL enn 1 div.

Det jeg har problemer med er spillere som ikke tørr å si noe så lenge de er i klubben, men blir veldig tøff på avstand. Eller spillere som går gratis fordi de nekter å signere ny kontrakt e.l.

Vi må også innse at vi er en 1. div klubb med en råtten arena og lite publikum (nest dårligst i TL 04), så vi står vel ikke akkurat øverst på ønskelisten til de fleste etablerte spillerene.

Men alt dette tilsier ikke at man må være så veldig saklig. Fotballsupportere er vel ikke akkurat kjent for sin objektivitet. Hadde blitt et veldig kjedlig forum hvis alle skulle gå rundt å være så fordømt saklig hele tiden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har problemer med er spillere som ikke tørr å si noe så lenge de er i klubben, men blir veldig tøff på avstand. Eller spillere som går gratis fordi de nekter å signere ny kontrakt e.l.

21136[/snapback]

Eller begynner å syte over gamleklubben 20 minutter etter klubbskiftet. Jeg skal være såpass rettferdig at jeg unnlater å nevne navn.

991205319.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Far til Martin og agenten hans som heter Erik Moe e.l. kjøpte denne andelen av Wimbledon ifjor slik at når papirene nå ble signert tilfaller de 50% (dvs 6-7,5 mrd) ikke lenger Wimbledon men de går til far og agent.

21120[/snapback]

6-7,5 mrd ?????? Oi oi oi, det betyr penger i kassa vår også!!! Kjøpekjøpekjøpe!!

(Må samtidig si at prisspiralen har gått vel langt når det gjelder norske spillere......)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Idioter Og Strutser
  • Opprett ny...