Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er ikke det det er snakk om, det det er snakk om er at Bondevik gikk ut to dager tidligere å sa at "de som nå er savnet, må vi begynne å innse at de kan være omkommet". At Bondevik sender ut en slik sjokk melding, at 1000 personer kan være omkommet. Det er helt FEIL når man ennå ikke hadde offentligjort listen over savnede. En annen ting er at folk som har ringt UD og sagt at de er i god behold eller bekjente/familie er i god behold, er ikke blitt fjernet fra denne listen ennå dem ringt opptil 4 ganger, dem spurte ikke etter navnene på personene.

Så Rich og Per S, ifølge meg, så har dere missforstått hele greia.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er bra av politiet som går ut og kritiserer UD for dårlig forarbeid og samtidig berømmer sitt eget nøysommelige arbeid som desverre er vanskeliggjort av det rævva grunnlaget de mottok fra UD. Og ikke mange timer senere går de ut og presenterer en liste der det viser seg at 2/3 av personene på listen faktisk lever i beste velgående. Og de synes ikke det er flaut en gang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det beste er at når de velger å offentliggjøre listen, hvilket ikke er for andres interesse enn media sin interesse for å lage bra 1.side stoff er at kriminelle med mer enn 45 i IQ skjønner at når en hel familie er borte så er det kanskje et hus som står tomt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå fikk politiet en liste på 8500 navn fra UD som de kuttet ned til 270 på tre døgn, synes ikke det var så rart at det ble en del feil. De burde kanskje ha utsatt offentliggjøringen en dag og tatt en ringerunde, men det er ikke sikkert at det var politiet som bestemte når listen skulle offentligjøres.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder UD, er selvfølgelig de ansatte et kapittel for seg selv. De jobber ikke der pga. at de f.eks. kan veldig mye om utlandet eller har gode attester fra andre serviceyrker eller annen relevant erfaring. Nei, de jobber der fordi de fortjener det. Dvs. har stjernekarakterer i idehistorie, statsvitenskap, sosiologi etc. Snakk om en gjeng med hovne nerder.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke det det er snakk om, det det er snakk om er at Bondevik gikk ut to dager tidligere å sa at "de som nå er savnet, må vi begynne å innse at de kan være omkommet". At Bondevik sender ut en slik sjokk melding, at 1000 personer kan være omkommet. Det er helt FEIL når man ennå ikke hadde offentligjort listen over savnede. En annen ting er at folk som har ringt UD og sagt at de er i god behold eller bekjente/familie er i god behold, er ikke blitt fjernet fra denne listen ennå dem ringt opptil 4 ganger, dem spurte ikke etter navnene på personene.

21932[/snapback]

Poenget til Rich, som jeg for øvrig støtter, var vel ikke listene i seg selv, men medias dekning av det hele, med intervjuer av personer som sto på listen som aldri har vært i Thailand. Det er jo så forferdelig synd på dem. De fikk jo et sjokk kan skjønne. Tenk å stå på en liste og så er du ikke dø. Tenk på belastningen for familien og se datteren din stå på en liste over savnede, når du mener bestemt at du pratet med henne for 2 dager siden. Stakkars mennesker....!!!

Om Bondevik sier at 1000 personer er savnet så spiller det ingen rolle for hver enkelt som har familiemedlemmer savnet. De som savner noen er fullstendig klar over det selv. Akkurat som alle de titusenvis som har mistet noen i Sri Lanka og Indonesia er fullstendig klar over sin håpløse situasjon.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

21932[/snapback]

Da kan jo jeg følge opp da Rubbster. I følge meg, er det du som har missforstått hele greia. Denne saken er av så enorme dimensjoner at ingen, jeg gjentar ingen, kan fatte og begripe det hele og komplette bildet. Hverken nå eller i overskuelig fremtid. Å forvente at den norske regjeringen skulle sitte med full oversikt etter kun få dager, blir derfor direkte tullprat.

Man satt på tidspunktet på en liste med over tusen navn hvor antallet savnede eller ukjente hadde holdt seg relativt stabilt over noen dager. At Bondevik ikke skulle si det hele det norske folk fryktet kan jeg faktisk ikke fatte og begripe at du mener. Han sa såvidt jeg husker at det var dette antallet han FRYKTET. På de daglige pressekonferansene ble det fra journalister gravd og spurt om ikke det var slik at disse på listen nå kunne betraktes som omkomne, og statsrådene svarte etter beste evne at nei, vi jobber stadig med å belyse og oppklare skjebnen til de som står på listen. Vi gir ikke opp håpet. Å bli feilaktig notert på listen lyder også i mine ører bedre enn alternativet til Rich.

At det nå nærmest er en skuffelse, ikke bare hos journalister, men også i befolkningen over at katastrofen ikke er like stor som antatt, hva gjelder norske liv, er direkte kvalmt. Det står pr. tidspunkt 91 norske navn på listen, samtidig som det er bekreftet 16 døde. Da katasrtofen inntrådte var det ca 5000 nordmenn bare i Thailand. På ambassaden var det to-tre. Å forvente full oversikt i løpet av kun få dager står da som et umenneskelig krav.

Nei Rubbster i mine øyne er det du som har missforstått!!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så ingen misforstår; - jeg forsvarer ikke at listene var for dårlige. I ettertid er det klart at de ble offentliggjort en dag eller to for tidlig. Det jeg ikke forstår er at det er så jævlig stor belastning å havne på en slik liste når man er i god behold. Javel så har man ringt UD 2 ganger og sagt i fra at man er OK. Hvor big deal er det å ringe en gang til?

Så et innslag på TV2 i går hvor en mor hadde reist fra Kongsvinger til Oslo for å sutre i 2 minutter over at sønnen på 4 år var på listen - og han hadde aldri vært i Asia engang! Det er da jeg stilte meg spørsmålet ved hvem som har meldt ham savnet. UD hadde da nok å gjøre om de ikke skal beskyldes for å finne på navn?

Et eksempel: Roy i Oddrane er en ivrig Thailandfarer. Jeg har ikke snakket med ham siden sist vi spilte mot Odd. Hvis jeg i rent hysteri ringte UD på 3 juledag og fortalte at jeg "kjenner en som antalelig var i området" så ville han kommet på listen, noe annet kan ikke UD gjøre. Jeg husker ikke hva Roy heter til etternavn, så jeg sjanser litt. Tilfeldigvis er det en annen i Skien som matcher det navnet jeg da rent hypotetisk hadde oppgitt.

Hvem er da å klandre når en 5 barnsfar fra Skien hadde stått frem med gråtkvaltblikk og fortalt TV2 om hvilken belastning det var å feilaktig komme på denne listen, han som ikke har vært sør for Kragerø i hele sitt liv? Jan Petersen?

Jeg synes forsatt at det at noen ble oppskaket i unøde noen timer i går er en bagatell i forhold til det faktum at 150.000 er omkommet og at 2 millioner mennesker har mistet alt de eier og har. Og jeg skjønner heller ikke at man går rett i sjokk over å se en av sine på listen når man faksit sitter 20 cm unna vedkommende når man leser listen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk gjør faen meg hva som helst for å komme på TV. Tenk dere traumene denne gutten, 4 åringen som et uskyldig ble han satt opp på en liste over savnede, moren fikk sjokk, HVOR ER SØNNEN MIN, åhh der er du ja, på rommet ditt.

Kjipt at navnet feilaktig står på en liste, men at det burde sendes ekstrasending med tabloid hvor denne knuste moren intervjues synes jeg er teit...

Tenk hvis Petter Hansen fra Oslo hadde vært savnet, hadde blitt rimelig fult i studioet til tabloiod hvis alle skulle ha sine 15minutes of fame...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste dette innlegget i Stavanger Aftenblad i går. Jeg ser ikke bort i fra at dette danner et godt bilde av situasjonen i romjulen.

Jeg har vært direkte i kontakt med en journalist som befant seg i Phuket og Surat Thani i Syd-Thailand.

Etter hans oppfatning var det de uskadde som klagde mest.

De maste om reiseforsikring og ville ha journalister til å skrive om dårlig service, men journalisten mener denne irrasjonelle oppførselen skyldes sjokktilstand.

Journalisten var senere også ved den norske stats mottagelse da han kom til Bangkok natt til onsdag.

UD og ambassaden hadde et opplegg satt opp med frivillige og en førstesekretær var til stede.

Alle på Don Muang flyplassen, gjorde sitt aller beste og var storartet.

Journalisten fulgte arbeidet i tre timer utover natten.

Alle land hadde slike stands da, men han så bare at USA fungerte perfekt.

Mange sa at også Tyskland var utmerket.

Norge prøvde, men sentraldirigeringen var en stor hindring.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

21932[/snapback]

Da kan jo jeg følge opp da Rubbster. I følge meg, er det du som har missforstått hele greia. Denne saken er av så enorme dimensjoner at ingen, jeg gjentar ingen, kan fatte og begripe det hele og komplette bildet. Hverken nå eller i overskuelig fremtid. Å forvente at den norske regjeringen skulle sitte med full oversikt etter kun få dager, blir derfor direkte tullprat.

Man satt på tidspunktet på en liste med over tusen navn hvor antallet savnede eller ukjente hadde holdt seg relativt stabilt over noen dager. At Bondevik ikke skulle si det hele det norske folk fryktet kan jeg faktisk ikke fatte og begripe at du mener. Han sa såvidt jeg husker at det var dette antallet han FRYKTET. På de daglige pressekonferansene ble det fra journalister gravd og spurt om ikke det var slik at disse på listen nå kunne betraktes som omkomne, og statsrådene svarte etter beste evne at nei, vi jobber stadig med å belyse og oppklare skjebnen til de som står på listen. Vi gir ikke opp håpet. Å bli feilaktig notert på listen lyder også i mine ører bedre enn alternativet til Rich.

At det nå nærmest er en skuffelse, ikke bare hos journalister, men også i befolkningen over at katastrofen ikke er like stor som antatt, hva gjelder norske liv, er direkte kvalmt. Det står pr. tidspunkt 91 norske navn på listen, samtidig som det er bekreftet 16 døde. Da katasrtofen inntrådte var det ca 5000 nordmenn bare i Thailand. På ambassaden var det to-tre. Å forvente full oversikt i løpet av kun få dager står da som et umenneskelig krav.

Nei Rubbster i mine øyne er det du som har missforstått!!!

21953[/snapback]

Mulig, mulig Pedagogen. Bare sier mitt syn av saken, kanskje jeg har misforstått. Men jeg må si en ting,

Å forvente full oversikt i løpet av kun få dager står da som et umenneskelig krav.
Å forvente full oversikt kan man ikke forvente av UD, men hå føre opp 8000 personer først for så å gi ansvaret over til Kripos, som da finner mange dobbelt oppføringer og kutter lista ned til nesten 300, det er SKANDALØST av UD. Man kan ikke forvente full oversikt, ENIG, men man kan forvente MYE mer enn det UD gjorde.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si meg hjertens enig med dere Rich, Pedagogen, Freak osv - dere oppsummerer mine tanker fullstendig. Jeg skiftet kanal da Pål T. Jørgensen dro inn den nevnte 4-åringen i studio, men ble på NRK møtt av samme Kristiansandsdama som TV2 hadde intervjuet om hvor opprivende hun hadde følt det å havne på den berømmelige listen..... Poenget her er vel at media i sin søken etter skandaler å fråtse i hiver seg på første og beste bandwagon de kan finne. Ikke rart at en vanlig borger ser sitt snitt til å komme på TV når både TV2 og NRK står med mikrofoner rennende av sikkel rett foran trynet ditt. Personlig ser jeg ikke den store 'skandalen' i at listen inneholdt levende folk. Og jeg har lite til overs for de av disse som påberoper seg store traumer ved å ha stått oppført feilaktig. Spør f.eks. Espen Olafsen om han bryr seg om akkurat det akkurat nå.

Et helt annet poeng er selve håndteringen av krisen, hos UD, Kripos, Regjeringen osv. Arbeidet skal altså vurderes av et uavhengig granskingsutvalg i ettertid og vi vil forhåpentligvis få noen svar på hvordan slike kriser kan håndteres bedre i fremtiden. Men på det nåværende tidspunkt er det vel få andre enn media som bryr seg om at noen har havnet på feil liste og blitt oppringt av bekymrede venner og kjente.

Til slutt en liten opplysning for å gi et lite perspektiv og for å vise at vi ikke må glemme alt rundt oss selv om det foregår tragiske ting i en del av verden: I Sudan har det i snitt dødd 100.000 mennesker hvert år i over 20 år (!) på grunn av borgerkrig og sult......

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må si meg hjertens enig med dere Rich, Pedagogen, Freak osv - dere oppsummerer mine tanker fullstendig. Jeg skiftet kanal da Pål T. Jørgensen dro inn den nevnte 4-åringen i studio, men ble på NRK møtt av samme Kristiansandsdama som TV2 hadde intervjuet om hvor opprivende hun hadde følt det å havne på den berømmelige listen.....

21959[/snapback]

Enig med dere.

Eneste jeg vil legge til at hun moren til 4-åringen hadde fått med seg et poeng;

Selv om Anne-Lene Finsrud reagerer på alle feilene i politiets savnetliste, mener hun likevel man skal være forsiktig med å kritisere for hardt.

- I forhold til alle de menneskene som har mistet livet og familiene deres, er ikke dette veldig alvorlig, sier hun.

(Sakset fra VG)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I Sudan har det i snitt dødd 100.000 mennesker hvert år i over 20 år (!) på grunn av borgerkrig og sult......

21959[/snapback]

Utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson har presisert at det ikke skal være de fattige som betaler for operasjonen i Sørøst-Asia. Altså at den tradisjonelle nødhjelpen må opprettholdes på normalt nivå, noe kanskje spesielt innbyggerne i Vardø er glade for.

Endret av atleten
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det heldivis satt ned en granskningskomite. Regner med at de setter fingern på det som ikke var bra ved UD's håndtering. Det er selvsagt mye som ikke funka, men listesaken synes altså jeg er en bagatell.

For å sette ting enda mer i perspektiv. Stabæk har to spillere fra adersbestemte lag på savnetlisten - og de er desverre ikke der ved en feil

PS Presseforbunde burde kanskje også sette ned en granskningskommisjon - for å granske pressens håndtering av saken. Tenker da ikke på de som rapporterter hjem fra fronten, men surrebokkene som sitter på Justisen med Lap-top'n og øser ut eder og galle

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så ellers med "glede" NRK's dekning i dag hvor de fortalte om en svinpels fra Bodø som har organisert sin egen innsamlingsaksjon med sin egen lønnskonto som mottaker for støtte til de rammede. Han var merkelig nok ikke tilgjengelig for kommentarer. Men NRK hadde i allefall baller nok til ved en ren tilfeldighet å avslutte reportasjen med et still-bilde av huset hans. Ellers er jeg nok en gang enig med deg, Richard; pressens rolle bør under lupen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg så er det greit at vi setter punktum nå. Temaet vil være aktuelt i årevis fremover og vår støtte vil være påkrevet like lenge. Og den kan foregå gjennom de relevante kanalene. Synes det har vært flott å se engasjementet fra alle og håper at det vil fortsette i tiden fremover.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Sri Lanka
  • Opprett ny...