VicViper 189 Del Skrevet 12. Juni 2023 Del Skrevet 12. Juni 2023 Håper det er rom for en egen VAR tråd her inne. Selv er jeg i utgangspunktet veldig positiv til konseptet med VAR. Det fungerer bedre og bedre i PL og CL, selv om det ikke ikke alltid fungerer 100% der heller. Når vi nå har fått det i ES tenkte jeg vi skulle få bort litt ufine mål fra håndballspillere i lsk (eller har de slutta helt med det?). Så leser jeg at det er vanvittig mye inkonsekvent dømming med VAR, da blir jo hele poenget borte. Som en skrev her på forumet, de har gått in for FirstPrice VAR. Det virker som de har utstyr fra minimum av hva en må ha for å kunne kalle det VAR? Jeg trodde intensjonen bar å kun ta helt grove feil av dommerne? Det var mange gode VAR innlegg i kamptråden mot rbk. Kan all frustrasjon ang VAR ligge i egen tråd? 🙂 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
sexxes 3 602 Del Skrevet 12. Juni 2023 Del Skrevet 12. Juni 2023 21 minutter siden skrev VicViper: Håper det er rom for en egen VAR tråd her inne. Selv er jeg i utgangspunktet veldig positiv til konseptet med VAR. Det fungerer bedre og bedre i PL og CL, selv om det ikke ikke alltid fungerer 100% der heller. Fungerer bedre og bedre er jo et poeng. Er jo logisk at ting vil bli bedre etterhvert, og det er klart det er bra at det kommer konstruktiv kritikk. I England var det vel også litt kritikk i starten? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Posse 21 237 Kongeinnlegg! Del Skrevet 12. Juni 2023 Kongeinnlegg! Del Skrevet 12. Juni 2023 Da kan de finne et annet sted å øve. Å bruke Eliteserien på å gjøre den ene matchavgjørende feilen etter den andre mens de maner til tålmodighet eller står fast på helt uforståelige avgjørelser funker i alle fall ikke. 26 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
sexxes 3 602 Del Skrevet 12. Juni 2023 Del Skrevet 12. Juni 2023 3 minutter siden skrev Posse: Da kan de finne et annet sted å øve. Å bruke Eliteserien på å gjøre den ene matchavgjørende feilen etter den andre mens de maner til tålmodighet eller står fast på helt uforståelige avgjørelser funker i alle fall ikke. At man ikke forstår avgjørelsene sier kanskje mer om supporterne enn VAR. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
elvis 2 587 Del Skrevet 12. Juni 2023 Del Skrevet 12. Juni 2023 58 minutter siden skrev sexxes: At man ikke forstår avgjørelsene sier kanskje mer om supporterne enn VAR. ?? Det er vel ikke bare supporterne som ikke skjønner noen verdens ting av VAR? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
FranckTheBank 3 393 Del Skrevet 12. Juni 2023 Del Skrevet 12. Juni 2023 War on VAR! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
지소차 621 Del Skrevet 12. Juni 2023 Del Skrevet 12. Juni 2023 VAR har kommet for å bli, og det er alltid én sesong hvor det er en periode med å bli vant til å bruke det. Jeg synes at fokuset burde være på dommerne i Norge, som holder et ganske jevnt dårlig nivå. Kan ikke skylde på utstyret, spesielt hvis det ikke blir brukt riktig, eller hvis de bruker en billig versjon som noen andre nevnte. 6 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 697 Del Skrevet 12. Juni 2023 Del Skrevet 12. Juni 2023 Terje Hauge. Like arrogant som alltid.. https://www.vg.no/sport/fotball/i/mQWw4q/forsvarer-var-tidsbruken-etter-klagestorm-maa-bare-glemme-klokken 1) Hvis bildene hans sier 55 mm offside har jeg ingen tro på at de kan være helt sikre, ref det jeg tidligere har skrevet om usikkerhet både om timing og bildekvalitet 2) NEI, TERJE! Det er ikke bare å bruke den tiden dere trenger. For IT-verden laget Espen Eckbo for noen år siden en greie med Rhino Thue som driftsansvarlig. En av hans greier var å stenge tilgang til serverne. Jo mindre folk bruker servern, jo mindre fare er det for at noe går galt, ikke sant? Slik Terje Hauge uttaler seg ser det ut som han opphøyer dommernes arbeidsoppgaver til å være det viktigste som skjer på en fotballbane. Hvis målet er 100% korrekte avgjørelser på 1 minutt, kanskje de kunne startet med å bruke 1 minutt og se hvor korrekt det blir? Så får de heller bli bedre og bedre på hva de får til på 1 minutt. (Espen Eckbo: https://www.youtube.com/watch?v=rIw7no7Wbd0 ) 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
kuk 5 384 Del Skrevet 13. Juni 2023 Del Skrevet 13. Juni 2023 18 timer siden skrev VicViper: Selv er jeg i utgangspunktet veldig positiv til konseptet med VAR. Det fungerer bedre og bedre i PL og CL, selv om det ikke ikke alltid fungerer 100% der heller. Dommerstanden i PL og CL er milevis foran norsk dommerstand, og selv i PL de trengte et par år på å få det til å fungere ok. Jeg mener seriøst at norske dommere ikke er gode nok til å håndtere VAR. Det blir litt sånn at når teknologien ligger foran brukerens kompetanse vil det ofte virke mot sin hensikt - resultatet blir dårligere. Kunne ønske fokuset til Hauge og gjengen heller var å bli bedre dommere, være mer åpen for kritikk og ikke gå i forsvarsposisjon hver gang noen påpeker åpenbare feil. VAR gjør norske dommere dårligere. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
jibb 128 Del Skrevet 13. Juni 2023 Del Skrevet 13. Juni 2023 VAR er for TV og klovnene i studio. Ødelegger opplevelsen av å dra på stadion. Er ikke vits i å juble lenger. Vet ikke om ambisjonene til NFF er at Sheik Mansour eller bin Salman skal kjøpe opp eliteserieklubber, men frem til det skjer så er det supporterne på stadion det handler om. Ned med driten. 9 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
VicViper 189 Del Skrevet 13. Juni 2023 Del Skrevet 13. Juni 2023 12 timer siden skrev kuk: Dommerstanden i PL og CL er milevis foran norsk dommerstand, og selv i PL de trengte et par år på å få det til å fungere ok. Jeg mener seriøst at norske dommere ikke er gode nok til å håndtere VAR. Det blir litt sånn at når teknologien ligger foran brukerens kompetanse vil det ofte virke mot sin hensikt - resultatet blir dårligere. Kunne ønske fokuset til Hauge og gjengen heller var å bli bedre dommere, være mer åpen for kritikk og ikke gå i forsvarsposisjon hver gang noen påpeker åpenbare feil. VAR gjør norske dommere dårligere. Der er jeg helt enig med deg, norske dommere er for dårlig. Da hjelper det fint lite å ha enda flere dårlige dommere som skal sitte i VAR rom for å hjelpe… Før hadde vi 1 dommer å skylde på, mens nå er det 5? Hvorfor er nivået på dommere så lavt i Norge? Vi hadde noen gode dommere, men det er mange år tilbake. Ble vel ikke så godt likt i de internasjonale kampene som ble dømt i CL. Er det noen norske som faktisk dømmer i CL i dag? At ingen vil ta i mot kritikk er jo veldig spesielt, det virker som de ikke vil videreutvikle seg. Da vil VAR forbli elendig også neste sesong og sesongen etter der osv… Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
blaasoldat 8 475 Del Skrevet 14. Juni 2023 Del Skrevet 14. Juni 2023 8 timer siden skrev VicViper: Der er jeg helt enig med deg, norske dommere er for dårlig. Da hjelper det fint lite å ha enda flere dårlige dommere som skal sitte i VAR rom for å hjelpe… Før hadde vi 1 dommer å skylde på, mens nå er det 5? Hvorfor er nivået på dommere så lavt i Norge? Vi hadde noen gode dommere, men det er mange år tilbake. Ble vel ikke så godt likt i de internasjonale kampene som ble dømt i CL. Er det noen norske som faktisk dømmer i CL i dag? At ingen vil ta i mot kritikk er jo veldig spesielt, det virker som de ikke vil videreutvikle seg. Da vil VAR forbli elendig også neste sesong og sesongen etter der osv… Så lenge Terje Hauge sitter på topp, så tror jeg de forblir dårlige! Har inntrykk av at han er arrogant og uten selvinnsikt! Fagermo har helt rett: Dommerlaget er det dårligste laget i Norge 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Marandinho 3 451 Del Skrevet 14. Juni 2023 Del Skrevet 14. Juni 2023 Så er det profesjonalisering. Dommerne har per dags dato ikke en arena. Blir som ett innleid eventbyrå. Så lenge det ikke skjer noe fra øverste hold, vil vi forbli med dommere som ikke når opp. Dessverre. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
archstanton 827 Del Skrevet 14. Juni 2023 Del Skrevet 14. Juni 2023 https://www.vg.no/sport/fotball/i/69dOVr/dommersjefen-innroemmer-6-av-21-var-omgjoerelser-i-eliteserien-var-feil skulle gjerne sett hvilke episoder dette var Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
boie 2 386 Del Skrevet 14. Juni 2023 Del Skrevet 14. Juni 2023 33 minutter siden skrev archstanton: https://www.vg.no/sport/fotball/i/69dOVr/dommersjefen-innroemmer-6-av-21-var-omgjoerelser-i-eliteserien-var-feil skulle gjerne sett hvilke episoder dette var Det åpner for diskusjon, og det ønsker de jo åpenbart ikke - det kunne jo ført til forståelse og læring... Reagerer også på dette; I Eliteserien er det fra 5 til 13 kameraer (jeg trodde vi bare hadde fire, men uansett). Når det er 5 kameraer som skal dekke alle situasjoner sier det seg selv at det er vanskelig å få det bra og raskt (“Fast/Good/Cheap”): VAR-versjonen som bli brukt i Eliteserien er en «billig»-versjon av den man har i de store ligaene og mesterskapene. Til sammenligning ble det brukt 42 forskjellige kameravinkler på hvert stadion under fotball-VM i Qatar. Det samme gjelder for Premier League, La Liga, Serie A og de andre toppligaene og -turneringene i Europa. Prosjektleder Knut Kristvang er derimot ikke enig i betegnelsen av «billig-VAR», eller «first price-VAR», som også har blitt brukt. – Jeg synes ikke at betegnelsen billig-VAR er dekkende. Vi opplever ikke det slik. Vi opplever at dette er en fullt ut funksjonell, operativ og god nok VAR-operasjon, Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
hoffisking 1 336 Del Skrevet 14. Juni 2023 Del Skrevet 14. Juni 2023 1 time siden skrev archstanton: https://www.vg.no/sport/fotball/i/69dOVr/dommersjefen-innroemmer-6-av-21-var-omgjoerelser-i-eliteserien-var-feil skulle gjerne sett hvilke episoder dette var Ja takk. Burde være mulig med en elimineringsmetode her og bli kvitt mange situasjoner raskt for de som har mulighet til å se alle situasjonene Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Posse 21 237 Kongeinnlegg! Del Skrevet 14. Juni 2023 Kongeinnlegg! Del Skrevet 14. Juni 2023 På 12.6.2023 den 16.43 skrev sexxes: At man ikke forstår avgjørelsene sier kanskje mer om supporterne enn VAR. Når de foreløpig innrømmer at de har endret fra riktig til gal avgjørelse i nesten 1/3 av avgjørelsene (og flesteparten var i løpet av bare 4 runder) så tenker jeg at vi kanskje kan frikjenne supporterne her altså. 23 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
boie 2 386 Del Skrevet 16. Juni 2023 Del Skrevet 16. Juni 2023 https://www.nettavisen.no/sport/nff-vurderer-var-oppgraderinger-mallinje-teknologi-og-flere-kameravinkler/s/5-95-1163204 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
boie 2 386 Del Skrevet 16. Juni 2023 Del Skrevet 16. Juni 2023 15 minutter siden skrev boie: https://www.nettavisen.no/sport/nff-vurderer-var-oppgraderinger-mallinje-teknologi-og-flere-kameravinkler/s/5-95-1163204 Hakket mer ydmykhet å spore her, og mulighet for flere kameraer/vinkler Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
BelgiskBlaa 3 144 Del Skrevet 16. Juni 2023 Del Skrevet 16. Juni 2023 Mållinjeteknologi er jo en av tingene som har vært en ubetinget suksess fra dag 1. Det er bare å få på plass øyeblikkelig! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
stabækerbest 35 Del Skrevet 16. Juni 2023 Del Skrevet 16. Juni 2023 Var blir dumt. Er ikke halvveis i sesongen og har nesten ikke vært et mål var ikke har blitt brukt. Er ikke noe vits da, ødlegger hele eliteserien…. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Torres 4 096 Del Skrevet 17. Juni 2023 Del Skrevet 17. Juni 2023 Alle mål skal vel sjekkes av VAR uansett? 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
VicViper 189 Del Skrevet 25. Juni 2023 Del Skrevet 25. Juni 2023 Fra VG, hvordan kan evalueringen bli enig om at det fungerer med så mye rot? Etter ti serierunder samlet VAR-teamet seg for et evalueringsmøte. Der var de enige om at VAR i norsk fotball fungerer, men at prosjektet fremdeles trenger å utvikles videre. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Latmann 4 422 Del Skrevet 25. Juni 2023 Del Skrevet 25. Juni 2023 bukken og havresekken? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Gjest Del Skrevet 25. Juni 2023 Del Skrevet 25. Juni 2023 Alltid en fordel å evaluere seg selv alternativt å droppe å publisere evalueringen. Her finnes flere varianter å gå for. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
jibb 128 Del Skrevet 25. Juni 2023 Del Skrevet 25. Juni 2023 Gratulerer til VAR-teamet, klarer å gi straffe for ren takling på ball. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Sindre 1 635 Del Skrevet 25. Juni 2023 Del Skrevet 25. Juni 2023 Hvis det der var clear and obvious…..ja da må jeg revurdere både syn og fotballkompetanse 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
elaang 2 006 Del Skrevet 25. Juni 2023 Del Skrevet 25. Juni 2023 Veldig ren er den nok ikke, men om de bildene vi ble vist er de eneste, er det på ingen måte noe clear and obvious, og da skal det jo ikke gjøres om… 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Flexi Knut 2 657 Del Skrevet 25. Juni 2023 Del Skrevet 25. Juni 2023 Når dette skjer gang etter gang, så må det gå an å kreve en forklaring fra Svein Oddvar Moen. Han må vise hvor på bildene han ser at dette er en klar feil av dommeren. Med de bildene vi har blitt presentert, er han tvunget til å lyve. 9 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Latmann 4 422 Del Skrevet 25. Juni 2023 Del Skrevet 25. Juni 2023 Hvem f.. er det som sitter i bussen, og hva har STB gjort vedkommende? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå