Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Men Franck… Ballen var mest sannsynlig ikke ute, så hvordan tenker du at det er til din fordel at du uten å se en eneste reprise kan si 100% sikkert at den var ute?

På stillbildet postet kan man sammenlikne Arsenal-spillerens føtter og størrelsen på maskene i nettet. Samtidig ser man omtrent ballens plassering foran maskene og antall masker til stangen. Jeg klarer ikke selv å konkludere ene eller andre veien, men å hevde at det er helt sikkert at den er ute blir for dumt. 

Jeg kom til å tenke på at dette virker kjent. Forrige gang du var skråsikker på at en ball var ute, sluttet du å svare etter innlegget under. 

På 6.11.2023 den 18.22 skrev odd:

https://www.givemesport.com/new-footage-shows-whether-newcastles-goal-v-arsenal-was-out-of-play-or-not/

Der har du en kilde direkte på den aktuelle situasjonen. Your move 😉

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev odd:

Men Franck… Ballen var mest sannsynlig ikke ute, så hvordan tenker du at det er til din fordel at du uten å se en eneste reprise kan si 100% sikkert at den var ute?

På stillbildet postet kan man sammenlikne Arsenal-spillerens føtter og størrelsen på maskene i nettet. Samtidig ser man omtrent ballens plassering foran maskene og antall masker til stangen. Jeg klarer ikke selv å konkludere ene eller andre veien, men å hevde at det er helt sikkert at den er ute blir for dumt. 

Jeg kom til å tenke på at dette virker kjent. Forrige gang du var skråsikker på at en ball var ute, sluttet du å svare etter innlegget under. 

Jeg registrerer - med en viss tristhet - at det nye året begynner nøyaktig slik det gamle sluttet... Godt nytt år til dere alle og med ønske om en strålende sesong for Stabæk! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

https://www.football.london/arsenal-fc/news/new-camera-angle-reveals-west-28368377.amp

Your move. 

Jeg forsvarer ikke VAR generelt. Siden innføringen er jeg mer negativ enn før. Mitt hovedproblem er at man prøver å gjøre alt 100%. Vi skulle tillatt mer uten å sjekke. Ta feks Haugesunds røde kort på Nadderud. Sikkert riktig isolert sett, men ikke såååå feil med gult at man ikke kunne litt dommerens beslutning stå etter fem sekunder med review. 

På en tenkt skala der «dommeren dømmer» er et ytterpunkt for «rask beslutning, lav nøyaktighet» til «VAR dømmer alt og tar seg tiden de trenger for å få det så riktig som det kan få blitt» må vi bevege oss mer tilbake mot at dommeren dømmer, og med det ofre nøyaktighet. Men å ha VAR til feks å ta Sundgots hands synes jeg fortsatt er positivt.

Derfor synes jeg kritikk om at VAR ikke klarer å ta ALT dommeren evt mister blir lite produktivt. Jeg synes ikke det skal være et mål at VAR skal ta alt.

Og spesielt blir det rart å kritisere VAR for ikke å omgjøre når dommeren gjør det riktige…

Lenke til innlegg
Del på andre sider

13 timer siden skrev FranckTheBank:

Jota sin filming idag belønnes med straffe. Selv med VAR. Vanskelig å peke på annet enn korrupsjon

Eller kan det være at dommeren dømmer på forseelsen i forkant der keeper får Jota ut av balanse (og uavhengig av filmingen etterpå)? Da er det jo riktig dømt, både av dommer/ VAR og ikke korrupsjon??😀

Lenke til innlegg
Del på andre sider

15 timer siden skrev odd:

Derfor synes jeg kritikk om at VAR ikke klarer å ta ALT dommeren evt mister blir lite produktivt. Jeg synes ikke det skal være et mål at VAR skal ta alt.

Personlig synes jeg at målet må være å få bort VAR, først fra norsk fotball hvor det beviselig ikke fungerer i det hele tatt fordi de har valgt en alt for billig løsning og fordi dommerne ikke er gode nok. At det fungerer noe bedre i andre ligaer hvor de har en bedre teknisk løsning/flere kameraer (f.eks. i PL) er likevel ikke noe godt argument for å beholde det der. Det er uansett for mange subjektive elementer, og helt umulig å holde en noenlunde konsistent linje mht hva det dømmes på og ikke. Synes også det virker nokså opplagt at dommernes beslutning påvirkes av at det er VAR, noen gang til at det ikke blåses på situasjoner de ellers hadde blåst på og omvendt. Virker for eksempel helt krise at ikke VAR tar den med Jota i går (ser ut som åpenbar filming), men når dommeren først har blåst og bildene viser at det er kontakt (om enn minimal) forstår jeg det slik at VAR ikke mener det er "clear and obious" at det er gal avgjørelse, og dermed ikke gjør om.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev elvis:

Eller kan det være at dommeren dømmer på forseelsen i forkant der keeper får Jota ut av balanse (og uavhengig av filmingen etterpå)? Da er det jo riktig dømt, både av dommer/ VAR og ikke korrupsjon??😀

Det var ikke kontakt. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 2.1.2024 den 15.43 skrev FranckTheBank:

Det var ikke kontakt. 

Det var det. Og her kan du lese mer om hvorfor VAR valgte å ikke bryte inn. Så kan man diskutere om VAR skal bryte inn for alle dommerfeil, eller bare de aller groveste. Denne situasjonen burde aldri vært straffe, men det er dommeren som dømmer feil.

https://www.espn.com/soccer/story/_/id/39204359/the-var-review-jota-penalty-overturned

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns VAR diskusjonen er for fokusert på enkelthendelser, og skulle ønske at noen kunne løftet hele greia til et nivå som hadde passet til et par glass rødvin.

Hvorfor ikke skrive en avhandling om konseptet "å være, var, har VAR vært, var det verdt det?"?

Jeg har spurt ChatGPT om litt hjelp. Her er et forslag til hvordan man kan strukturere en slik avhandling:

Tittel: "Å Være i Spillet: VARs Innflytelse på Fotballens Essens"

Innledning
- Forklar betydningen av "å være" i filosofisk kontekst.
- Introduser hvordan fotball, som en globalt elsket sport, representerer et mikrokosmos av livet.
- Introduser VAR som et teknologisk verktøy i fotball.

Kapittel 1: Fotballens Filosofi og Essens
- Utforsk filosofien bak fotballen som en representasjon av livet.
- Diskuter konsepter som lagspill, konkurranse, og fair play.
- Hvordan fotball reflekterer samfunnets dynamikk og menneskelig interaksjon.

Kapittel 2: VAR - Teknologiens Rolle i Fotball
- Historien til VAR og dens innføring i fotball.
- Hvordan VAR endrer spillets natur – fra dommerens skjønn til teknologisk presisjon.
- Effekten av VAR på spillernes og treneres taktikk.

Kapittel 3: "Å Være" på Fotballbanen
- Analyser hvordan individets eksistens og identitet formes i fotballens verden.
- Spillernes og dommernes perspektiv – hvordan VAR påvirker deres beslutninger og selvoppfatning.
- Fotballens sosiale og kulturelle betydning i å forme "væren".

Kapittel 4: VARs Etiske og Filosofiske Implikasjoner
- Diskuter etiske dilemmaer og filosofiske spørsmål som oppstår med VAR.
- VARs innvirkning på konseptet om "rettferdighet" i sport.
- Teknologiens rolle i å definere menneskelig dømmekraft og feilbarlighet.

Kapittel 5: Fotball, VAR, og Fremtiden for "Å Være"
- Spekuler i fotballens og VARs fremtidige utvikling.
- Hvordan teknologi kan videre påvirke vår forståelse av eksistens og identitet i sport.
- Avsluttende tanker om "å være" i en stadig mer teknologisk verden.

Konklusjon
- Oppsummer viktige funn og refleksjoner.
- Reflekter over hvordan fotball og VAR gir unike innsikter i den menneskelige tilstanden.

Referanser
- Inkluder en omfattende liste over kilder, inkludert filosofiske tekster, sportsanalyser, og teknologiske studier relatert til VAR og fotball.

Denne avhandlingen vil kombinere filosofi, sport, og teknologi for å utforske dypere meninger og implikasjoner av "å være" i verden av fotball, med et spesielt fokus på VARs rolle.

Lykke til!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 1 måned senere...

5 minutter siden skrev joffen:

Her er det bare å smøre på. Denne undersøkelsen kam umulig gi positive resultater for NFF.

Herved gjennomført. Selvfølgelig med negativ mening om innføringen av VAR i Norge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 timer siden skrev joffen:

Her er det bare å smøre på. Denne undersøkelsen kam umulig gi positive resultater for NFF.

Tviler på at de kommer til publisere resultatet, de tar nok en avgjørelse på egen hånd i god NFF stil 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 timer siden skrev Snæss:

Tviler på at de kommer til publisere resultatet, de tar nok en avgjørelse på egen hånd i god NFF stil 

Undersøkelsen gjennomføres av NTNU. De utfører neppe forskning hvor de ikke står fritt til å offentliggjøre resultater og konkludere uten føringer fra en eventuell oppdragsgiver. Men NFF er nok uansett ikke involvert her, da skulle det vært oppgitt i starten av undersøkelsen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 timer siden skrev PhunxZtar:

Undersøkelsen gjennomføres av NTNU. De utfører neppe forskning hvor de ikke står fritt til å offentliggjøre resultater og konkludere uten føringer fra en eventuell oppdragsgiver. Men NFF er nok uansett ikke involvert her, da skulle det vært oppgitt i starten av undersøkelsen.

Vel vel vel!

Skjermbilde 2024-02-10 kl. 19.09.18.png

Lenke til innlegg
Del på andre sider

14 timer siden skrev Posse:

Vel vel vel!

Skjermbilde 2024-02-10 kl. 19.09.18.png

Skjedde ikke dette nettopp fordi forskerne hadde offentliggjort noe Norsk Industri ikke var så happy med? Selvsagt fullstendig galt at rektor lot seg presse til å konfrontere egne ansatte på denne måten, men det handlet ikke om at en oppdragsgiver fikk styre konklusjonen av forskningen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

14 timer siden skrev elaang:

image.thumb.jpeg.ee60218be86dfb779b829bad1631b259.jpeg
NFF og NTF som står bak, ref e-posten fra Stabæk 

Ah, gikk bare inn via lenke. Uansett, NTNU gjennomfører neppe forskning hvor de lar oppdragsgiver bestemme offentliggjøring av resultater eller retning på konklusjonene. Om man som oppdragsgiver vil ha denne "friheten", må man gå til konsulentbransjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 2 uker senere...

34 minutter siden skrev boie:

Fascinerende han derre Cato Haug i NTF;
– Vi forholder oss til at vi har implementert VAR. Vi forholder oss til at 15 av 16 klubber (i Eliteserien) var positive til å innføre.

En form for strutsemekanisme. Ikke les og se det du ikke vil høre.

I Norsk Supporterallianses redegjørelse (selvfølgelig skrevet av Posse) fra 5. august 2023 står dette;

«Klubbene vil ha VAR»

Prosessen med å innføre VAR har også blitt beskrevet som lite grundig og med korte frister. Det at flertallet (alle klubber utenom Lillestrøm) stemte «for» VAR har blitt brukt flittig, men det er ikke det samme som at 31 av 32 klubber ville ha VAR. Dette betyr at 32 klubber på kort tid får et omfattende forslag lansert av sin interesseorganisasjon i fanget, og ikke rekker å behandle eller forankre standpunktet nok til å eventuelt stille seg i opposisjon. Nå kastes de 31 klubbene under bussen som klubbene «som ville ha VAR».

Nå, et halv år etterpå bruker han fortsatt argumentet med at man var positive til VAR.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp:

Sitat

– Vi forholder oss til at vi har implementert VAR. Vi forholder oss til at 15 av 16 klubber (i Eliteserien) var positive til å innføre.

"Vi forholder oss til at sånn var det da, vi evner ikke å se på hvordan det har gått eller hva de mener ."

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg regner med at dette ikke er helt uvesentlig.  Sier ikke at jeg liker det, men jeg regner ikke med at de liker utsiktene til å måtte betale for å avslutte VAR heller. 

Sitat

– I kontrakten er det ikke beskrevet hva som skjer dersom VAR tas bort igjen. VAR er innført, og investeringer/kostnader er gjort, med tanke på den avtaleperioden som gjelder. Dersom man skulle avskaffe VAR igjen i denne perioden, er det risiko for at norsk fotball må dekke hele eller en betydelig del av TV 2s VAR-investering, sier Kristvang til VG.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er klart det er en tapt investering om man avvikler VAR, men de hopper naturligvis over argumentet om at de sparer 18 mill i året på å ikke ha VAR... 🫠 

Noen som husker de 200 millionene norsk fotball ville tape på å boikotte VM? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 timer siden skrev Petter Westlye:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Moz4X0/var-motstanderne-tapte-i-odd

Liker gjengen i Skien faktisk VAR, eller gidder de rett og slett ikke møte opp på Årsmøte?

Eller så følger det store flertallet anbefalingene fra klubbledelsen i tykt og tynt. Men må jo si meg enig i en melding som lå på X i går, om at det mest skuffende her er ikke at forslaget blir stemt ned, men at bare 15 møter opp for å stemme for. Håper det blir flere hos oss... 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 20.2.2024 den 15.58 skrev FranckTheBank:

Heldigvis ikke VAR i Obos. Var det ikke slik?

At man kan juble spontant etter scoring uten frykt for annullering er jo faktisk det beste med å rykke ned til OBOS

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Det VAR en gang…..
  • Opprett ny...