Gå til innhold

Det VAR en gang…..


VicViper
 Del

Anbefalte innlegg


På 13.5.2024 den 16.20 skrev joffen:

Før dette blir @Styrmann sin meme-tråd vil jeg heller ha en kamp som på lørdag enn VAR.

Moss fikk et 1-0 mål annulert, tilsynelatende for offside, som så tvilsom ut. Vi mister en straffe og et rødt kort. Kan hende vi ville kommet best ut av det totalt, men jeg merker det er mye deiligere å vite hva avgjørelsen er med en gang. Er det mål? Er det annulert? Ok, da vet jeg det.

Jeg synes det har vært mye mer skriverier om dømming post VAR enn før.

Kunne ikke vært mer enig. 

I fjor med VAR, var jeg og alle frustrerte hele tiden. Det var VAR-avgjørelser som tok energien i kampene. 

I år uten VAR har jeg knapt brukt energi på dommeravgjørelser, annet enn umiddelbar reaksjon. Det er så deilig! OG så deilig med en og annen feil dommeravgjørelse som skjer LIVE. Ektheten er tilbake.

Det er mye deiligere med 1 % mer ekte feildømming. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 timer siden skrev stabækLars:

Ser på Tottenham - Manchester City. Er det slik at VAR brukes i betydelig mindre grad nå en tidligere? Dette Haaland-målet f.eks. hadde garantert blitt sjekket for offside om kampen hadde blitt spilt for et år siden, eller?

Jeg tror alle mål sjekkes. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


https://www.tv2.no/sport/fotball/eliteserien/ekspertene-rystet-etter-var-drama-absurd/16699078/

Vanskelig å se hvor det er mest inkompetanse.. Jeg trodde vi var vitne til noe historisk i Sandefjord, da dommeren fikk beskjed om at gan hadde gjort en klar feil, men valgte å stå på det etter å ha sett video. Her skjer det igjen. Hvordan er det mulig at VAR-dommerne ser en åpenbar straffe, men at hoveddommeren så ikke er enig? Er regelforståelsen blant norske dommere så grunnleggende forskjellig?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 minutter siden skrev odd:

https://www.tv2.no/sport/fotball/eliteserien/ekspertene-rystet-etter-var-drama-absurd/16699078/

Vanskelig å se hvor det er mest inkompetanse.. Jeg trodde vi var vitne til noe historisk i Sandefjord, da dommeren fikk beskjed om at gan hadde gjort en klar feil, men valgte å stå på det etter å ha sett video. Her skjer det igjen. Hvordan er det mulig at VAR-dommerne ser en åpenbar straffe, men at hoveddommeren så ikke er enig? Er regelforståelsen blant norske dommere så grunnleggende forskjellig?

Du er for VAR fortsatt?😅

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Ja. Brukt riktig tror jeg VAR er bra.

Problemet er dommerne. I denne saken sier jo dommeren at han etter å ha sett enda mer på video er enig i at det er straffe. Hvordan i hule han ikke oppdaget da han så det på skjerm er ikke godt å si.

En annen svakhet denne saken viser, er at VAR skal vente med å stoppe spillet til ballen er ute av spill. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være nødvendig. Hvis de gjør ting riktig skal VAR bare bryte inn når alt som skjer etter situasjonen uansett skal annulleres. Så hvorfor ikke stoppe umiddelbart etter at VAR har funnet en klar feil?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/Oop4MA/norske-spillere-med-var-oppgjoer-nesten-halvparten-negative

 

Spillerforeningen NISO gjennomførte i midten av april en spørreundersøkelse blant spillerne i Eliteserien. Spørsmålet var enkelt: Hva er din erfaring etter innføringen av VAR?

  • Positiv 26.5%
  • Negativ 45.9%
  • Ingen formening 27.6%

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

53 minutter siden skrev archstanton:

Hater VAR hater VAR hater VAR

I EM får de det i det minste riktig, men likevel svært ødeleggende for opplevelsen. På tide å innse at gresset ikke var grønnere med VAR. Tror også dommerne får mye mer slakk når vi vet hva som er alternativet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Valget mellom opprykk og VAR, kontra fortsatt OBOS uten VAR er mye vanskeligere enn man skulle tro. Med dagens EM-kamp svirrende i hodet heller jeg mot det siste… og det gjør vondt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Den straffen er da helt grei. Verre med skandalestraffen Romania fikk tildelt mot Slovakia. 

Ellers så er den danske annuleringen litt tvilsom. Delaney i offside, men ballen stopper opp på veien dit og da oppstår det en ny situasjon? Kan minne om den scoringen Høgh fikk annulert mot RBK i fjor. 

Og noe som har lite med VAR å gjøre , men å gi Italia kun 2 min tillegg mot Sveits er vel en aldri så liten skandale. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


29 minutter siden skrev FranckTheBank:

Den straffen er da helt grei. Verre med skandalestraffen Romania fikk tildelt mot Slovakia. 

Ellers så er den danske annuleringen litt tvilsom. Delaney i offside, men ballen stopper opp på veien dit og da oppstår det en ny situasjon? Kan minne om den scoringen Høgh fikk annulert mot RBK i fjor. 

Og noe som har lite med VAR å gjøre , men å gi Italia kun 2 min tillegg mot Sveits er vel en aldri så liten skandale. 

Det var da to helt ulike situasjoner. Høgh stod i en klar offside, men en RBK-spiller takler ballen fra beina til Bakenga som prøver å vende andre veien. Ifølge reglene er dette ikke en "deflection", men at han "plays the ball". Det var en horribel feil av dommer som ble lurt av VAR-bussen til å gjøre om en riktig avgjørelse.

Det vi ser i dag er enda et eksempel på at VAR er katastrofe for fotballen også når det blir brukt "riktig", eller i tråd med intensjonene da.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg synes ingen av dagens avgjørelser teoretisk var feil men det viste i all sin prakt at dette var fotballen sitt Biden øyeblikk. Det går ikke lenger å holde sannheten skjult vi må si takk og farvel til VAR og kun innføre goalline teknologien resten er historie. Teknologi kan aldri erstatte menneskelig eufori og spontanitet da har vi tilslutt e-sport på store stadioner og da kan alle heller sitte hjemme og fotballen er død. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev Nr14:

Jeg synes ingen av dagens avgjørelser teoretisk var feil men det viste i all sin prakt at dette var fotballen sitt Biden øyeblikk. Det går ikke lenger å holde sannheten skjult vi må si takk og farvel til VAR og kun innføre goalline teknologien resten er historie. Teknologi kan aldri erstatte menneskelig eufori og spontanitet da har vi tilslutt e-sport på store stadioner og da kan alle heller sitte hjemme og fotballen er død. 

Helt enig. Hvorvidt en ball er over mållinjen eller ei er det eneste tilfellet jeg kan tenke meg hvor en så høy presisjon som teknologien muliggjør kan være nødvendig. At man rent teknisk sett har muligheten til å plukke ut ett stillbilde fra et angrep hvorpå det kan legges grafikk som avslører at kneskålen til spissen var tre millimeter i offside har ingenting å gjøre med hva som gir praktiske fordel i en sport hvor det tross alt er mennesker som konkurrerer mot mennesker. Hva dommeren er i stand til å se med sitt blotte øye, er presist nok.

Men for å reversere dette tror jeg egentlig det vil være nødvendig å ta noen skritt tilbake når det gjelder selve TV-produksjonene også. Utviklingen som kulminerte i VAR startet da vi fikk en hel masse kameravinkler som ikke hadde til hensikt å vise kampen, men å avsløre den minste, lille dommerfeil. Jeg mener vi må akseptere mye enklere produksjoner med langt færre kameraer hvor vi ikke får se utallige repriser i alle mulige vinkler av enhver mulig offside eller frisparksituasjon hvis vi skal gå tilbake til at det er dommerne på banen som dømmer ut fra deres skjønn. Hvis vi av hensyn til sporten og publikums opplevelse ønsker et menneskelig presisjonsnivå på dømmingen, må vi ikke samtidig ha en presentasjon av kampene som undergraver det prinsippet og dommernes autoritet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En gang i tiden jobbet jeg med HR-systemer. Et av Norges største selskap var på tråden og forbanna for at en av deres ansatte plutselig hadde innsyn i medarbeidersamtalen til en i toppledelsen. Vi hev oss rundt for å finne feilen. Og det viste seg at de over langt tid hadde denne medarbeideren satt opp som topplederens sjef i SAP. Vårt system brukte dette som planlagt, og ble dermed det som synliggjorde feilen i grunnoppsettet.

I gårsdagens kamp viste VAR en av de tingene som er feil med fotballreglene, ikke bare med implementeringen av VAR

Handsen

Etter dagens regler virker det som at dette er en 100% soleklar straffe. Like mye som da Suarez reddet på mållinjen i VM 2006. Det betyr jo også at vi, hvis vi skal være enig med reglene, måtte ha sett det som en like stor dommertabbe hvis dommerne hadde mistet en av dem. Og det skjedde i går. VAR redder jo dommeren fra en potensielt matchavgjørende feil, og det gjøres fort. Det jeg synes også taler for at det er helt riktig å bryte inn her er at spilleren selv VET at han har laget straffe hvis det oppdages. 

Jeg synes ikke problemet er at det blir dømt straffe, men at reglene sier at det er sånn det skal være. Vi må slutte å prøve å definere hva som er å ta ballen med hensikt, for det er ikke mulig før vi har chips som leser tankene til spillerne live. I min mening: Dommeren bør dømme straffe der han opplever at spilleren med hensikt prøver å stoppe ballen. Håndens plassering bør ikke spille inn.

Når det kommer tilbakespill har vi litt av det samme. Der skal det være et kontrollert tilbakespill for at det skal blåses. Her har de imidlertid valgt en annen måte å lage regler. Her må ikke "spilleren ta konsekvensen av at foten er plassert der den er" osv.  Selv hvis spilleren aktivt oppsøker ballen, feks i en takling eller får et selvispark, kan keeper plukke opp ballen så lenge dommeren ikke mener det var et kontrollert tilbakespill. 

Dommeren bør få samme mandat når det det kommer til hands. Han må vurdere, og det blir selvsagt vanskelig i farten, om spilleren faktisk prøvde å stoppe ballen eller om ballen traff hånden. Så kan man evt lage unntak. For tilbakespill har ikke spillere lov å trikse ballen opp for å heade den inn til keeper. Man kunne sagt noe om at spillere som bevisst stiller seg opp på en måte der hensikten er å få en fordel av å bli truffet i hånden kan straffes. Man kunne tenkt seg at en utespiller som skal forsvare mållinjen kan stille seg opp med armene ut for å dekke et større område. (I praksis tror jeg det er en dårlig taktikk i forhold til å stå på en måte der man raskt kan reagere og flytte kroppen, men det er en annen sak.) 


Offsiden

Regelen er jo som den er, og et sted må grensen gå. 0 cm høres riktigere ut enn å si at spillere kan være inntil 30 cm på innsiden. Ingen kunne kritisert dommeren om linjemann hadde vinket den av. Selv om linjemann selvsagt ikke kan se den tåen og sånn sett vinker uten å være sikker.

VAR var ment å ta ting som er "clear and obvious". Jeg mener de må forholde seg til det for offside også, men på en litt annen måte. Her er regelen en helt definert linje, så sånn sett lettere å si hva som er en klar feil enn når det dømmes røde kort. Men VAR burde reduseres til kun å ta situasjoner der dommerteamet klart har feiloppfattet situasjonen. Feks ved at de vinker på feil spiller eller ikke så hvem som spilte ballen. I tillegg kanskje situasjoner der det virkelig er "clear and obvious" at spilleren var offside. Altså at det knappest er verdt å se reprisen før man bryter inn.

(Så skal det sies at offside på VAR i EM er et helt annen teknologi enn i Eliteserien. I EM har de sensor i ballen som ned på ms vil si når den blir truffet, og det kan synces mot et stort utvalg kameraer med høyhastighetsopptak. Det viser hvor dårlige opplegget er i Norge, der noen prøver å trykke "pause" på riktig tid og så få tegnet opp noen streker som i praksis er 10 cm tykke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


27 minutter siden skrev odd:

Offsiden

Regelen er jo som den er, og et sted må grensen gå. 0 cm høres riktigere ut enn å si at spillere kan være inntil 30 cm på innsiden.

Helt enig i det du skrev om handsreglene, og jeg mener den samme logikken som du anvender der også må benyttes når det gjelder offside. Alle størrelser større enn null innebærer ikke nødvendigvis noen fordel i menneskelig målestokk. F.eks. når en angriper står relativt stille på høyde med forsvaret, men bryter linjen med en halv stortå i et lite øyeblikk akkurat i det pasningen spilles, noen tideler før noen av dem i det hele tatt rekker å reagere og begynne å løpe.

Regelen bør være at det skal dømmes dersom angriperen etter dommerens skjønn sto i en fordelaktig offsideposisjon. Og så må vi bare slutte å granske avgjørelsene deres med repriser fra fire vinkler og teknologi som måler på millimetre og millisekunder.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev odd:

Så skal det sies at offside på VAR i EM er et helt annen teknologi enn i Eliteserien. I EM har de sensor i ballen som ned på ms vil si når den blir truffet, og det kan synces mot et stort utvalg kameraer med høyhastighetsopptak. 

Hva mener du om feilmargin, er det mulig å estimere det på et fornuftig vis? Jeg skjønner jo at det er forskjell på situasjoner der angriper og forsvarer løper i full spring hver vei og Delaneys "offside" fra i går, men likefullt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg ønsker at de bare skal droppe linjene totalt. Om man skal ha VAR så la de i boksen se på reprise fra en god vinkel og om de ser en tydelig offside uten ytterligere hjelpemidler så får de dømme offside. Ser det ikke åpenbart ut, så la målet stå.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 timer siden skrev Sindre:

Øyeblikket det går opp for majoriteten at det eneste som er verre enn VAR som ikke fungerer, er VAR som fungerer perfekt. 

I går (Tyskland- Danmark) døde sjarmen med fotballen fullstendig

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev bandy90:

I går (Tyskland- Danmark) døde sjarmen med fotballen fullstendig

Ehh, det ble da helt rettferdig. Verre med Romania-Slovakia som er den neste gigabrøleren i EM. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


8 timer siden skrev Øyvind:

Hva mener du om feilmargin, er det mulig å estimere det på et fornuftig vis? Jeg skjønner jo at det er forskjell på situasjoner der angriper og forsvarer løper i full spring hver vei og Delaneys "offside" fra i går, men likefullt.

Litt mer om teknologien her:

https://www.heise.de/en/background/EURO-2024-How-player-tracking-works-technically-9768864.html?seite=all

Jeg tror den tåen i Danmark - Tyskland kan ha vært så close at de ikke kan være sikre. Men fotball er et nullsumspill. Hvis de er "rause" med det ene laget er de strenge med det andre. På en måte er det vel riktigst at de dømmer på det mest sannsynlige?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Det VAR en gang…..
×
×
  • Opprett ny...