1369 1 341 Del Skrevet 30. Juni Del Skrevet 30. Juni 4 minutter siden skrev Posse: Sjarm og rettferdighet er ikke samme sak. Jeg gleder meg ikke til fotballkamp fordi jeg skal se en helt rettferdig forestilling. ENig - idretter som turn, kunstløp og stuping handler om at utøverne skal tilfredsstille en på forhånd satt standard. Så får de poeng deretter, av mer eller mindre "objektive" dommere. Fotball er en stikk motsatt idrett der alt handler om å gjøre det uventede, ved bruk av metoder/taktikker hvor ingen kan kreve at et angrep "må" gjøres på den og den måten. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Øyvind 2 035 Del Skrevet 1. Juli Del Skrevet 1. Juli 13 timer siden skrev odd: Jeg tror den tåen i Danmark - Tyskland kan ha vært så close at de ikke kan være sikre. Men fotball er et nullsumspill. Hvis de er "rause" med det ene laget er de strenge med det andre. På en måte er det vel riktigst at de dømmer på det mest sannsynlige? Ikke enig i det, innenfor feilmarginen så må man favorisere angripende lag i de situasjonene, innenfor feilmargin = ingen offside. De som klager på det får bare hive seg i angrep. Men for all del, førstepri er å få VAR bort. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Flem 243 Del Skrevet 1. Juli Del Skrevet 1. Juli 5 timer siden skrev Øyvind: Ikke enig i det, innenfor feilmarginen så må man favorisere angripende lag i de situasjonene, innenfor feilmargin = ingen offside. De som klager på det får bare hive seg i angrep. Men for all del, førstepri er å få VAR bort. Problem blir jo fort at legger man inn feilmargin som f.eks tykkere linjer så blir det igjen marginalt ift nye feilmarginen. Så enig skrap hele skiten, og om det desverre ikke er oppnåelig så dropp hele tullet med å tegne linjer. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 124 Del Skrevet 1. Juli Del Skrevet 1. Juli Hvis det skal være VAR i fotball må det skje på en annen måte enn i dag. EM har vist oss at VAR ikke oppfattes som et positivt bidrag selv når det fungerer 100 %. Jeg tenker det er to alternativer som kan diskuteres: 1) Challenge etter tennis-modellen: Hvert lag (trener) får én challenge pr. kamp som de kan bruke til å be VAR se på en situasjon. Hvis de har rett beholdes challengen, mens den tapes hvis benken tar feil. 2) Det er VAR som i dag, men VAR-bussen får bare se situasjonene én gang i virkelig tempo. Ingen streker, ingen spoling, ingen slow motion. Hvis de mener dommer har tatt feil skal dommer ut til skjerm for selv også se situasjonen én gang i virkelig tempo. Hvis de da ikke klarer å se at det er noe feil med avgjørelsen er den ikke clear and obvious. Jeg tenker alternativ 2 kan være en metode for å få tatt de helt hårreisende avgjørelsene som "alle" er enige om at er feil, uten nevneverdig tidsbruk. 6 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Nr14 776 Del Skrevet 1. Juli Del Skrevet 1. Juli Mållinje teknologi ja takk. Skrot resten. 9 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Slum 12 784 Del Skrevet 1. Juli Del Skrevet 1. Juli 29 minutter siden skrev Nr14: Mållinje teknologi ja takk. Skrot resten. Hvor mange situasjoner i løpet av et år vil mållinjeteknologi rette opp i? Er det ikke snakk om bare to-tre situasjoner? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 124 Del Skrevet 1. Juli Del Skrevet 1. Juli 51 minutter siden skrev Slum: Hvor mange situasjoner i løpet av et år vil mållinjeteknologi rette opp i? Er det ikke snakk om bare to-tre situasjoner? Du tar opp et kost/nytte-spørsmål som er relevant. Jeg tenker at det i mindre ligaer vil gjøre det mindre aktuelt, mens det i PL, CL osv er vekslepenger. En annen ting er det prinsipielle. Jeg er mye mer tilbøyelig til å være med på mållinjeteknologi. Både fordi det er det mest grunnleggende i spillet (ballen skal være inne for at det skal dømmes mål) og at det kan gjøres helautomatisk slik at vi som publikum ikke merker det. Hvis ballen er inne kan dommer ha et armbånd som vibrerer eller lignende og han dømmer da umiddelbart mål. Bortsett fra kostnadene ser jeg bare fordeler ved en slik teknologi. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
VicViper 189 Del Skrevet 2. Juli Del Skrevet 2. Juli På 30.6.2024 den 22.14 skrev Posse: Sjarm og rettferdighet er ikke samme sak. Jeg gleder meg ikke til fotballkamp fordi jeg skal se en helt rettferdig forestilling. Der er jeg helt enig! Etter å ha sett mange EM kamper i år har jeg snudd helt i mitt syn på VAR. Det har blitt alt for dumt og mister jo all sin sjarm. En kamp kan ende 1-0 fordi det VAR 3-4 annulerte scoringer med 1 cm offside eller at den var så vidt bort i hender som man må ha et sted. Når VAR også ødelegger mesterskap burde det vel være tegn nok til å avvikle? Spillere gledet seg mer i starten av EM, nå blir det venting på VAR. Samme med supportere som venter med å juble. Hva skal til for å få avviklet VAR? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 3. Juli Del Skrevet 3. Juli 9 timer siden skrev VicViper: En kamp kan ende 1-0 fordi det VAR 3-4 annulerte scoringer med 1 cm offside eller at den var så vidt bort i hender som man må ha et sted. Uten VAR vil det være dommerens jobb å annulere de samme scoringene. Det høres ut som det er reglene (at det er offside så snart man er "litt" på innsiden, og at det er hands når ballen treffer hånden) du ikke liker? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Torres 4 053 Del Skrevet 3. Juli Del Skrevet 3. Juli Nei, dommerne lener seg aaaltfor mye på VAR. Tunge flagg og annet ræl. 4 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
VicViper 189 Del Skrevet 3. Juli Del Skrevet 3. Juli 11 timer siden skrev odd: Uten VAR vil det være dommerens jobb å annulere de samme scoringene. Det høres ut som det er reglene (at det er offside så snart man er "litt" på innsiden, og at det er hands når ballen treffer hånden) du ikke liker? Du kan gjerne tolke det slik, men da er jeg kanskje for utydelig. Disse situasjonene som blir dommerens jobb (og linjedommer) er helt supert om blir tatt! Men da er det ikke teknologi og x antall dommere i en buss som studerer TV bilder som annulerer for hands, offside eller annet. Da vil diskusjonen bli dommer og ikke teknologi som sier at "tuppen av lillefingren var offside med 1 cm" Hvis en dommer hadde tatt slike avgjørelser og de ble rett, så ville de jo bli hyllet for å gjør en god jobb. Nå føler jeg det bare er irriterende å vente på avgjørelser. For noen er det sikkert enda et spenningsmoment, for meg har det bare tatt vekk et element jeg tydeligvis setter mer pris på. Som flere her har skrevet, det tar for lang tid, det blir brukt feil, linjedommere får beskjed om å ikke vinke for å vente på VAR, som gjør at jeg har fått mer avsmak for VAR. https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/0n9M02/sundgot-brukte-haanden-sendte-lsk-til-ullevaal Jeg vil heller ha feil dommeravgjørelser isteden for at VAR skal måle alt 100% riktig (noe de vel heller ikke klarer?). 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 3. Juli Del Skrevet 3. Juli De eneste som virker å mene at VAR skal treffe 100%, er ironisk nok de som er mot VAR. Jeg tror målet om 100%, eller 90% for den del, er den største trusselen mot VAR. Man kunne jo startet med å si at VAR ikke skal treffe 100% på offsideavgjørelser, men heller ta det de klarer å se i løpet av én reprise? Selvfølgelig i tillegg til handsreglene, som gjør at «korrekt» dømming fremstår som totalt meningsløs for folk som ser på.. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
jibb 128 Kongeinnlegg! Del Skrevet 5. Juli Kongeinnlegg! Del Skrevet 5. Juli Med forbehold om at det er irrelevant for Stabæk å snakke om andre mesterskap/ligaer, vil jeg påpeke hvor latterlig inkonsekvent VAR er. Hvis handsen til Danmark er en straffe i Tysklands favør, var denne handsen fra Spania en til de grader klar straffe. Når et av målene til VAR er å sørge for rettferdig og universell dømming, er slike situasjoner klare eksempler på hvorfor det ikke fungerer i praksis (og det er mange). 16 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
PKhelten 1 495 Del Skrevet 5. Juli Del Skrevet 5. Juli Det er INGEN rettferdighetsfølelse lenger, fuckings myntkast hver eneste situasjon og ingen rasjonale. Få dritten bort… Det er samtidig litt hyggelig å se at selv Anthony Taylor kan falle ned på norsk nivå en gang iblant. Det får norsk dommerstand til å fremstå litt mindre ubrukelig. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 5. Juli Del Skrevet 5. Juli Målet for VAR er vel å forbedre dømmingen, ikke gjøre den perfekt? Nå har vi sittet i Norge og klaget over at de bruker alt for lang tid på å avgjøre. Jeg synes EM har vært positiv i den forstand at de bruker VAR raskt. Raskere avgjørelser vil nødvendigvis ha større feilmargin. I dag så vi vel flere eksempler på at dommeren ikke var helt med på notene, men at VAR ikke brøt inn selv om det trolig ville vært mer riktig med andre avgjørelser. (Feks da Füllkrug ble revet ned i feltet.) 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 5. Juli Del Skrevet 5. Juli 1 minutt siden skrev PKhelten: Det er INGEN rettferdighetsfølelse lenger, fuckings myntkast hver eneste situasjon og ingen rasjonale. Få dritten bort… Og da snakker du om konseptet "dommer"? For han var virkelig random i dag. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
PKhelten 1 495 Del Skrevet 5. Juli Del Skrevet 5. Juli Akkurat nå skrev odd: Og da snakker du om konseptet "dommer"? For han var virkelig random i dag. Han tilførte like mye positivt som VAR i dag så kan jeg la det ligge der. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
joffen 939 Del Skrevet 5. Juli Del Skrevet 5. Juli Fordelen er at VAR neppe har fått flere tilhengere etter EM. 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
elaang 1 992 Del Skrevet 6. Juli Del Skrevet 6. Juli Her er grunnen til at VAR tar lang tid 😃 https://www.instagram.com/reel/C82PXkCoLaF/?igsh=Y2dwajNwdmZwOGlw 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Tom Bruaset 6 552 Kongeinnlegg! Del Skrevet 6. Juli Kongeinnlegg! Del Skrevet 6. Juli Fantastisk kommentar av @Posse 23 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
FranckTheBank 3 362 Del Skrevet 8. Juli Del Skrevet 8. Juli Gjesp norsk fotball og VAR fornekter seg ikke. En parodi det vi nå ser i Kristiansund. Ja det er kanskje strengt med rødt på Bjørlo, men å bruke så lang tid på å dvele på dommerens avgjørelse, uten at det blir endring, blir bare for dumt. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Posse 21 093 Del Skrevet 11. Juli Del Skrevet 11. Juli Er det noen som vet hvorfor det var greit med dobbel hands før England fikk (diskutabel) straffe når Belgia og Danmark blir straffet knallhardt for en ubetydelig touch på midtbanen og innlegg rett i armen som var i naturlig posisjon? Ser at videoene av denne situasjonen blir tatt ned temmelig fort i forhold til andre videoer jeg har sett fra EM. Har enda ikke sett noen spes diskusjon i mediene om handsen(e) utenom en artikkel i Sverige. (Edit, der var TV2 på ballen ja) 4 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 11. Juli Del Skrevet 11. Juli 1 time siden skrev Posse: Er det noen som vet hvorfor det var greit med dobbel hands før England fikk (diskutabel) straffe når Belgia og Danmark blir straffet knallhardt for en ubetydelig touch på midtbanen og innlegg rett i armen som var i naturlig posisjon? Antar det var ment som et retorisk spørsmål, men jeg kan svare likevel: Belgia ble straffet fordi det gjøres reviews av mål. De går tilbake og sjekker om det var noe feil i oppbyggingen også. Danmark blir straffet fordi handsen førte til straffe. For ordens skyld mener jeg begge situasjonene burde vært "play on", men i følge fotballreglene så er visst dette straffbare forseelser. Burde vi hatt en tråd som heter "Det hend(s)er for ofte" for å diskutere selve reglene? England blir ikke straffet fordi VAR ikke bryter inn om dommeren overser en hands i vanlig spill, og for å dømme straffespark går de ikke tilbake for å sjekke hele oppbyggingen på samme måte som for mål. Det gjør de heller ikke for situasjoner som kan gi rødt kort. I dette tilfellet gir det jo en idiotisk effekt i at målet ville blitt annulert hvis Kane hadde scoret på skuddet det han blir tatt. Men sånn er det jo dessverre når man har dommere som ikke får meg seg hva som skjer... (En annen kuriositet med handsreglene er at det ALLTID er hands dersom ballen treffer hånden til en spiller som umiddelbart etter scorer. Det betyr at om ballen skytes i en angripers hånd som holdes i naturlig stilling (altså ikke hands) bør angriperen IKKE umiddelbart prøve å avslutte fordi det etter reglene da vil bli hands. Hvis angriperen heller spiller ballen bakover kan de fortsette angrepet og evt score ved neste mulighet.) 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
duckster 942 Del Skrevet 11. Juli Del Skrevet 11. Juli Det er så trist ass, for å gjøre det rettferdig må man altså skjekke enda mer og annullere enda flere scoringer. Ikke sjans at de går tilbake på praksisen tror jeg, tror de bare går mer all inn. Kjenner fotballinteressen får seg en solid trøkk av dette, spesielt Danmark kampen. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Posse 21 093 Del Skrevet 11. Juli Del Skrevet 11. Juli 6 timer siden skrev odd: Antar det var ment som et retorisk spørsmål, men jeg kan svare likevel: Belgia ble straffet fordi det gjøres reviews av mål. De går tilbake og sjekker om det var noe feil i oppbyggingen også. Danmark blir straffet fordi handsen førte til straffe. For ordens skyld mener jeg begge situasjonene burde vært "play on", men i følge fotballreglene så er visst dette straffbare forseelser. Burde vi hatt en tråd som heter "Det hend(s)er for ofte" for å diskutere selve reglene? England blir ikke straffet fordi VAR ikke bryter inn om dommeren overser en hands i vanlig spill, og for å dømme straffespark går de ikke tilbake for å sjekke hele oppbyggingen på samme måte som for mål. Det gjør de heller ikke for situasjoner som kan gi rødt kort. I dette tilfellet gir det jo en idiotisk effekt i at målet ville blitt annulert hvis Kane hadde scoret på skuddet det han blir tatt. Men sånn er det jo dessverre når man har dommere som ikke får meg seg hva som skjer... (En annen kuriositet med handsreglene er at det ALLTID er hands dersom ballen treffer hånden til en spiller som umiddelbart etter scorer. Det betyr at om ballen skytes i en angripers hånd som holdes i naturlig stilling (altså ikke hands) bør angriperen IKKE umiddelbart prøve å avslutte fordi det etter reglene da vil bli hands. Hvis angriperen heller spiller ballen bakover kan de fortsette angrepet og evt score ved neste mulighet.) Har de ikke omgjort straffespark før fordi noen som var involvert i spillet stod i offside i forkant? Hvorfor skal man da slippe unna med hands? 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Latmann 4 389 Del Skrevet 11. Juli Del Skrevet 11. Juli 1 time siden skrev Posse: Har de ikke omgjort straffespark før fordi noen som var involvert i spillet stod i offside i forkant? Hvorfor skal man da slippe unna med hands? Du forutsetter altså at like situasjoner skal behandles likt.... Hehe morsom du. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 12. Juli Del Skrevet 12. Juli 13 timer siden skrev Posse: Har de ikke omgjort straffespark før fordi noen som var involvert i spillet stod i offside i forkant? Hvorfor skal man da slippe unna med hands? Det burde absolutt behandles likt, uten at jeg husker offsidesituasjoner. Under forutsetning av at man har VAR, er alle enige om at bruken må begrenses. Man kan ikke sjekke hvert eneste innkast. Jeg synes EM har vist seg mye bedre enn Eliteserien. Spesielt om vi klarer å se bort fra de episodene der reglene i seg selv ødelegger for fotballen. Avgjørelser blir tatt veldig fort. Straffen til England var blant situasjonene som tok lang tid, og min mening er at det betyr at VAR ikke skulle ha gått inn. Det er jo ikke en klar straffe hvis man trenger så lang tid? Når det gjelder handsen i forkant. Vil det være riktig å utvide VAR til å sjekke oppbyggingen som fører til straffespark slik Posse hinter om? Jeg synes kanskje det er riktig å begrense det til akkurat straffesituasjonen. (Hvis de hadde gått tilbake og tatt Saka for hands, hva skulle de gjort hvis det var en like klar hands på en forsvarer like før?) Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
bandy90 691 Del Skrevet 12. Juli Del Skrevet 12. Juli Kan noen utdype "naturlig posisjon" på en arm? Som ikke er "jeg mener at.." Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Pompel 281 Del Skrevet 12. Juli Del Skrevet 12. Juli Det enkleste burde kanskje være å skille mellom om ball søker hånd/arm vs hånd/arm søker ball Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 12. Juli Del Skrevet 12. Juli 2 timer siden skrev bandy90: Kan noen utdype "naturlig posisjon" på en arm? Som ikke er "jeg mener at.." A player is considered to have made their body unnaturally bigger when the position of their hand/arm is not a consequence of, or justifiable by, the player’s body movement for that specific situation. By having their hand/arm in such a position, the player takes a risk of their hand/arm being hit by the ball and being penalised Kilde: https://www.thefa.com/football-rules-governance/lawsandrules/laws/football-11-11/law-12---fouls-and-misconduct 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå