Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvorfor diskuteres dette her? Har du endret mening, @FranckTheBank? Du har vært ganske negativ til VAR før, men nå vil du ha mer av det? 

VAR brukes ikke til avgjørelser om gult kort, heller ikke når det er det andre gule. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

34 minutter siden skrev odd:

Hvorfor diskuteres dette her? Har du endret mening, @FranckTheBank? Du har vært ganske negativ til VAR før, men nå vil du ha mer av det? 

VAR brukes ikke til avgjørelser om gult kort, heller ikke når det er det andre gule. 

Jeg er negativ til VAR slik det praktiseres i eliteserien. Men når man først har VAR bør man gripe inn på åpenbare feil, noe man ikke gjør i PL heller. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev FranckTheBank:

Jeg er negativ til VAR slik det praktiseres i eliteserien. Men når man først har VAR bør man gripe inn på åpenbare feil, noe man ikke gjør i PL heller. 

VAR gruper ikke inn på åpenbare feil når det ikke er snakk om mål, straffe eller direkte rødt kort. Så om de ser at en corner ser feil ut, stopper de ikke spillet for å sjekke det. 

Jeg er for VAR i riktig form. Og en av de tingene jeg mener er viktig er at de IKKE bryter inn mer enn for det aller, aller viktigste. Den streken må settes et sted, og dagens linje synes jeg er bra. Det betyr at de ikke ser på situasjoner med rødt kort som følge av to gule. Verken for å vurdere om det siste gulet dommeren gir er riktig, eller om en spiller skulle hatt gult kort der dommeren lar det gå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 minutter siden skrev odd:

VAR gruper ikke inn på åpenbare feil når det ikke er snakk om mål, straffe eller direkte rødt kort. Så om de ser at en corner ser feil ut, stopper de ikke spillet for å sjekke det. 

Jeg er for VAR i riktig form. Og en av de tingene jeg mener er viktig er at de IKKE bryter inn mer enn for det aller, aller viktigste. Den streken må settes et sted, og dagens linje synes jeg er bra. Det betyr at de ikke ser på situasjoner med rødt kort som følge av to gule. Verken for å vurdere om det siste gulet dommeren gir er riktig, eller om en spiller skulle hatt gult kort der dommeren lar det gå.

Et rødt kort er da det aller viktigste, så her burde de absolutt gripe inn, uavhengig om det er to gule eller ikke. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev FranckTheBank:

Et rødt kort er da det aller viktigste, så her burde de absolutt gripe inn, uavhengig om det er to gule eller ikke. 

Han fikk gult kort. Så er det sikkert delte meninger om VAR skal brukes i flere situasjoner enn i dag. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 minutter siden skrev odd:

Han fikk gult kort. Så er det sikkert delte meninger om VAR skal brukes i flere situasjoner enn i dag. 

Han fikk rødt. 2 gule er lik rødt sist jeg sjekket. Merkelig at man kun skal bruke det på direkte rødt kort. Akkurat som det er større konsekvens i en enkeltkamp om en spiller får direkte rødt istedet for to gule. 

Jeg skulle gjerne hatt et forslag om at VAR kunne gi dommern rødt kort også for slike opptredener som i går, og at fjerdedommeren da stepper inn ved slike grove regelbrudd! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 minutter siden skrev FranckTheBank:

Han fikk rødt. 2 gule er lik rødt sist jeg sjekket. Merkelig at man kun skal bruke det på direkte rødt kort. Akkurat som det er større konsekvens i en enkeltkamp om en spiller får direkte rødt istedet for to gule. 

Jeg skulle gjerne hatt et forslag om at VAR kunne gi dommern rødt kort også for slike opptredener som i går, og at fjerdedommeren da stepper inn ved slike grove regelbrudd! 

VAR fungerte akkurat som det er beskrevet i situasjonen med Rice. Det er også delte meninger om det var et gult kort eller ikke, så jeg tviler på at VAR ville gått inn selv om de hadde mandat til det. Men mener du seriøst at VAR bør vurdere gule kort også? Skal det gjelde det første gule kortet også, eller bare det andre? Skal det gjelde situasjoner der dommeren IKKE gir et andre gult kort, men kunne gitt det?

Forøvrig om situasjonen:

"It is a yellow card," [Stuart] Pearce said on commentary. "He's kicked the ball away and stopped the Brighton player from taking a quick free-kick.

"By law, he [the referee] can make that call, but then by law he needs to make the next call, which is red card so we play 10 vs 10. This is what amazed me. At this level it's amazing." (Arteta som aksepterer at det kan være gult, men etterlyser konsistens.) 

“Look, this is the law of the game. If you touch the ball away, even a little bit, obviously it’s a red card after my challenge in the first half, which I fully accept was a 50-50 that I didn’t win. (Declan Rice himself etter kampen)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

50 minutter siden skrev odd:

VAR fungerte akkurat som det er beskrevet i situasjonen med Rice. Det er også delte meninger om det var et gult kort eller ikke, så jeg tviler på at VAR ville gått inn selv om de hadde mandat til det. Men mener du seriøst at VAR bør vurdere gule kort også? Skal det gjelde det første gule kortet også, eller bare det andre? Skal det gjelde situasjoner der dommeren IKKE gir et andre gult kort, men kunne gitt det?

Forøvrig om situasjonen:

"It is a yellow card," [Stuart] Pearce said on commentary. "He's kicked the ball away and stopped the Brighton player from taking a quick free-kick.

"By law, he [the referee] can make that call, but then by law he needs to make the next call, which is red card so we play 10 vs 10. This is what amazed me. At this level it's amazing." (Arteta som aksepterer at det kan være gult, men etterlyser konsistens.) 

“Look, this is the law of the game. If you touch the ball away, even a little bit, obviously it’s a red card after my challenge in the first half, which I fully accept was a 50-50 that I didn’t win. (Declan Rice himself etter kampen)

Det er et klart bias. Veltman skal ha rødt for nedsparkingen. Noe VAR skal ta. 

Og nei, ballen rullet, så Veltman måtte uansett stoppe den for å ta det hurtig. 

Rice var vel så vidt borti den. Ikke nok til å gi gult. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

32 minutter siden skrev FranckTheBank:

Rice var vel så vidt borti den. Ikke nok til å gi gult. 

OK. Da stryker jeg de delene der folk som Stuart Pearce, Mikel Arteta og Declan Rice (!) sier at det kan gis gult kort, og forholder meg til deg 🙂

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vel at de aldri er konsekvente nok på bortsparking av ball. Burde vært nulltoleranse, som i håndball. Svakeste bortsparkingen jeg har sett, så forstår at man reagerer på den.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

16 timer siden skrev Torres:

Det er soleklart gult kort, noe han også fikk. Spiller nada rolle om det er 30 cm eller 20 meter. Arsenal er selv et lag som selv prøver å ta frispark tidlig, dette er ekstremt kynisk av Rice, og enda bedre dømt av dommer. Du må gjerne være uenig, men da sier det mest om din fotballforståelse. 

Oisann!

Din fotballforståelse ja - såpass. Du kan umulig ha sett reaksjonene i England Torres. Tidligere PL dommere og ekspertkommentatorer er jo samstemte (til og med ex-Spurs James O'Hara) om at han aldri skulle vært vist ut.

Ingen - inkl Rice - hevder at dommeren gjorde noe feil i følge regelboka. Men det alle ser er at dommeren er totalt inkonsekvent gjennom kampen, ser ikke an forseelsen (ballen kommer etter Rice som skyver den til side), Brighton kunne umulig satt i gang spillet da ballen både var flyttet flere meter og heller ikke lå i ro. I tillegg unnlot dommer å straffe Veltman som med vilje sparker til/ned Rice. VAR kunne vært brukt til å rydde opp i det hele da de hadde strøkne bilder som fjernet enhver tvil, men det tillater ikke reglene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 minutter siden skrev Wilmar:

VAR kunne vært brukt til å rydde opp i det hele da de hadde strøkne bilder som fjernet enhver tvil, men det tillater ikke reglene.

Så du ser for deg at VAR bør brukes mer?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

11 minutter siden skrev Wilmar:

Ingen - inkl Rice - hevder at dommeren gjorde noe feil i følge regelboka.

11 minutter siden skrev Wilmar:

VAR kunne vært brukt til å rydde opp

Så dommer gjorde ikke noe feil, men det hadde likevel vært ønskelig at VAR grep inn? Merker jeg faller helt av her.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev Ace:

Så dommer gjorde ikke noe feil, men det hadde likevel vært ønskelig at VAR grep inn? Merker jeg faller helt av her.

La oss være enig om å avskaffe var, uansett om det dreier seg om korrupsjon eller ikke ;);) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

18 696

2 timer siden skrev FranckTheBank:

VAR burde vært brukt her til å viste ut Veltman. 

Ah. Jeg trodde hele tiden du mente problemet var at dommeren viste ut Rice. Hvis det var et klart rødt kort på Veltman burde VAR brutt inn, ja. (Litt rart at det ikke diskuteres i det hele tatt, men OK. Jeg får tro på deg på det også 🙂 )

Edit: Så den en gang til på VG nå. 

Veltman sparker jo Rice ETTER at Rice har sparket vekk ballen, så det kan umulig å påvirkning på hva dommeren dømmer mot Rice. I tillegg ser det vel ut som han ender med å sparke Rice fordi han sparker i luft i stedet for ballen han forventer å treffe? Synes det ville vært et strengt rødt kort. I hvert fall ingen klar feil, og da er reglene klar: Da holder VAR seg unna. Igjen synes jeg det virker som at jeg, som mener VAR kan fungere, er mye mer ivrig på å begrense VARs ingrep enn det dere som vil fjerne VAR er.

Endret av odd
Så VG..
Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev Ace:

Halvparten av kritikken mot VAR er jo akkurat dette. Man er kritiske til at VAR sørger for at dumme regler blir håndhevet. Så kanskje starte med å se på reglene? (Ref hands-situasjoner i EM osv.)

Jeg vil imidlertid trekke frem én fortreelse. Keepere som hopper ut i feltet før straffen tas har VAR greit å begrense på en god måte. Det var et problem før, men med VAR har keepere begynt å tilpasse seg reglene fordi de vet at de blir tatt. Man kunne jo tenkt seg at det er et godt eksempel for hvordan man ser på andre regler. Dommerne fikk litt den samme oppstrammingen og ga i EM direkte gult kort for ikke-kapteiner som vil krangle med dem. Deilig å se at sånne regler følges fordi de faktisk dømmes på.

Holding på dødball vil vi nok aldri løse, fordi det er mindre svart/hvitt. For andre ting kunne fotballreglene / dommerpraksisen med fordel vært strammet inn. Hvor vanskelig er det egentlig å håndheve en 6-sekunder regel for keeper? Dømmes det konsekvent i tre serierunder blir det jo slutt på tullet! Innkast som tas 20 meter for langt fremme. Hvor ofte ser vi ikke dommere som pirker spillere tilbake, bare for å tillate at de stjeler de samme meterne ti sekunder senere. Det er jo bare å dømme på det!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

32 minutter siden skrev odd:

Ah. Jeg trodde hele tiden du mente problemet var at dommeren viste ut Rice. Hvis det var et klart rødt kort på Veltman burde VAR brutt inn, ja. (Litt rart at det ikke diskuteres i det hele tatt, men OK. Jeg får tro på deg på det også 🙂 )

Edit: Så den en gang til på VG nå. 

Veltman sparker jo Rice ETTER at Rice har sparket vekk ballen, så det kan umulig å påvirkning på hva dommeren dømmer mot Rice. I tillegg ser det vel ut som han ender med å sparke Rice fordi han sparker i luft i stedet for ballen han forventer å treffe? Synes det ville vært et strengt rødt kort. I hvert fall ingen klar feil, og da er reglene klar: Da holder VAR seg unna. Igjen synes jeg det virker som at jeg, som mener VAR kan fungere, er mye mer ivrig på å begrense VARs ingrep enn det dere som vil fjerne VAR er.

Veltman vet akkurat hva han gjorde. Tror du han ville sparket til sin egen unge på den måten? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 2.9.2024 den 14.11 skrev Ace:

Ja det var dette med fotballforståelse da.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

22 timer siden skrev Ace:

Ja, hva med det? 

Hadde du bare giddet å lese hele setninger!
Dommeren gjorde ikke noe feil I FØLGE REGELBOKA skrev jeg. Om du ikke så den inkonsekvente  og svake dømmingen gjorde alle andre det. Nesparkingen av Martin Ø f eks? Dommeren tillater også Brighton å mæle ballen ad Dundas etter at han hadde blåst (til store protester fra Arteta & Co) noen min før Rice fikk kort for det samme.

Verre er det at dommeren åpenbart ikke har forståelse av det som skjer i forbindelse med det røde kortet. Hadde han brukt VAR ville han sett at Veltman begår tre andre regelbrudd i situasjonen FØR Rice stusser ballen ut (1: flytter ballen flere meter, 2: prøver å ta frispark mens ballen ruller og 3: sparker ned Rice).

Så velger han altså kun å straffe Rice. Uforståelig strengt for tross alt en mindre forseelse. Nada forståelse og det reagerer alle på.

1 min med VAR kunne enkelt gjort det hele opplagt og rettferdig.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 minutter siden skrev Wilmar:

Dommeren gjorde ikke noe feil I FØLGE REGELBOKA skrev jeg. Om du ikke så den inkonsekvente  dømming gjorde alle andre det.

Jeg skjønner ikke hva du mener uansett hvor mye godvilje jeg legger til. For å ta det først, jeg så ikke noe inkonsekvent dømming fordi jeg ikke har sett kampen. Det later til at vi er enige om at dommeren ikke gjorde noe feil i følge regelboka. Hvis jeg tolker deg riktig er det du reagerer på at dommeren var inkonsekvent. Er det riktig?

Da er neste spørsmål på hvilket grunnlag du mener VAR skulle kalt dommeren ut til skjermen. Er det slik at du mener VAR skal gripe inn dersom dommeren ikke gjør noe galt, men at det ikke er konsekvent med linjen han har fulgt ellers i kampen? Og attpå til at VAR nå skal gripe inn på gult kort-situasjoner? Du skriver også "hadde han brukt VAR", underforstått at dommeren selv bestemmer om han vil bruke VAR. Sånn er det ikke.

I forrige innlegg skrev du at det var fotballforståelsen det var noe i veien med. Nå har det blitt inkonsevent dømming, men ok, la oss si det er fotballforståelsen som er problemet. Hvis dommer har sett situasjonen og vurdert den, men mangler fotballforståelse til å dømme riktig, vil han få bedre fotballforståelse av å gå ut og se på en skjerm?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

18 minutter siden skrev Wilmar:

Hadde du bare giddet å lese hele setninger!
Dommeren gjorde ikke noe feil I FØLGE REGELBOKA skrev jeg. Om du ikke så den inkonsekvente  og svake dømmingen gjorde alle andre det. Nesparkingen av Martin Ø f eks? Dommeren tillater også Brighton å mæle ballen ad Dundas etter at han hadde blåst (til store protester fra Arteta & Co) noen min før Rice fikk kort for det samme.

Verre er det at dommeren åpenbart ikke har forståelse av det som skjer i forbindelse med det røde kortet. Hadde han brukt VAR ville han sett at Veltman begår tre andre regelbrudd i situasjonen FØR Rice stusser ballen ut (1: flytter ballen flere meter, 2: prøver å ta frispark mens ballen ruller og 3: sparker ned Rice).

Så velger han altså kun å straffe Rice. Uforståelig strengt for tross alt en mindre forseelse. Nada forståelse og det reagerer alle på.

1 min med VAR kunne enkelt gjort det hele opplagt og rettferdig.  

Det er sånn dømming som gjør at jeg blir mer og mer for at engelske lag bryter ut av PL og danner en superliga. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 timer siden skrev FranckTheBank:

Det er sånn dømming som gjør at jeg blir mer og mer for at engelske lag bryter ut av PL og danner en superliga. 

PL er allerede en superliga. De brøt ut av Football league i 1992. Det eneste logiske er at hvis de nå bryter ut, skal Celtic og Rangers bli med, og når de tre portugisiske klubbene som alltid dominerer der også skal bli med, kommer også FC Midtjylland og FC København med pga at de er blitt for store for dansk fotball, og da ser noen seg nødt til å bryte ut av Superligaen og lage en Super-Superliga.

Og at dette bedrer kvaliteten på dommerne er selvsagt ikke garantert.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

11 minutter siden skrev 1369:

PL er allerede en superliga. De brøt ut av Football league i 1992. Det eneste logiske er at hvis de nå bryter ut, skal Celtic og Rangers bli med, og når de tre portugisiske klubbene som alltid dominerer der også skal bli med, kommer også FC Midtjylland og FC København med pga at de er blitt for store for dansk fotball, og da ser noen seg nødt til å bryte ut av Superligaen og lage en Super-Superliga.

Og at dette bedrer kvaliteten på dommerne er selvsagt ikke garantert.

Ingen garanti, men å bryte med FA og en elendige dømmingen som har foregått i PL over tiår hadde vært veldig deilig. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Det VAR en gang…..
  • Opprett ny...