Styrmann 1 427 Del Skrevet onsdag kl. 22:40 Del Skrevet onsdag kl. 22:40 2 timer siden skrev boie: For å flagge det først. Jeg er i mot (både prosess og VAR - hvertfall i dagens form). Men du tar opp et poeng: Hvis (og da mener jeg HVIS) den kun fokuserer på CLEAR and OBVIOUS, samt at det er krav om like mange kameraer (altså lik kvalitet overalt) - ja, da kan jeg kanskje snus. Kanskje. La meg spørre da, hva er clear and obvious nok for å være «clear and obvious»? Er det eksempelvis noe 50% mener burde vært/ikke vært straffe? 75%? 95%? Legg til at dommere har forskjellig «list» så er man i en skikkelig defininsjons-suppe. Jeg er for mållinje-teknologi for det der binært om ballen er over linja eller ei, mens de aller fleste andre avgjørelser om det skal være frispark, straffe, gult eller røde kort osv. er subjektive. For meg blir det som å dytte en firkanta boks nedi et rundt hull. 8 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
joffen 999 Del Skrevet torsdag kl. 08:41 Del Skrevet torsdag kl. 08:41 9 timer siden skrev Styrmann: La meg spørre da, hva er clear and obvious nok for å være «clear and obvious»? Er det eksempelvis noe 50% mener burde vært/ikke vært straffe? 75%? 95%? Legg til at dommere har forskjellig «list» så er man i en skikkelig defininsjons-suppe. Jeg er for mållinje-teknologi for det der binært om ballen er over linja eller ei, mens de aller fleste andre avgjørelser om det skal være frispark, straffe, gult eller røde kort osv. er subjektive. For meg blir det som å dytte en firkanta boks nedi et rundt hull. Det er dette som er hele problemet med VAR. Selv offside, som er svart\hvitt kan jo være clear and obvious, eller millimeteravgjørelser. Denne under er jo en offside, men å påstå at den er klar, blir søkt for meg. Denne ville vel aldri norsk VAR kunne omgjort heller. Jeg var positiv da det kom, men etter å ha erfart det, er jeg negativ. Selv om det føltes ekstra digg å slå enga 2-1 når VAR ga oss to røde og straffe i mot. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Styrmann 1 427 Del Skrevet torsdag kl. 09:18 Del Skrevet torsdag kl. 09:18 36 minutter siden skrev joffen: Det er dette som er hele problemet med VAR. Selv offside, som er svart\hvitt kan jo være clear and obvious, eller millimeteravgjørelser. Denne under er jo en offside, men å påstå at den er klar, blir søkt for meg. Denne ville vel aldri norsk VAR kunne omgjort heller. Jeg var positiv da det kom, men etter å ha erfart det, er jeg negativ. Selv om det føltes ekstra digg å slå enga 2-1 når VAR ga oss to røde og straffe i mot. Enig, legg til at den originale tanken bak offside var å straffe de som fikk en fordel av å stå i det som ble definert som en offside-posisjon. Hvor stor er den fordelen i det bildet ditt? 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Blåtann 54 Del Skrevet torsdag kl. 09:37 Del Skrevet torsdag kl. 09:37 Jeg er på en måte enig i den siste der, men jeg er nok samtidig helt klar for å svelge den kamelen dersom beslutningen er like rask som mållinjeteknologi. Da kan offside være offside, centimeter eller meter. Men millimeteroffside etter fem minutter avbrekk i spillet for å studere unøyaktige bilder er i mot alt det fotball bør være 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 789 Del Skrevet torsdag kl. 10:13 Del Skrevet torsdag kl. 10:13 Offside er i mine øyne ikke alltid "clear and obivous", selv om det kan bli gitt et fasitsvar om man undersøker lenge nok. Jeg har hele tiden sagt at bildene er for dårlige for dette, og @Posse har jo gjennomdokumentert hvorfor dagens VAR ikke kan brukes til å avgjøre offside ned til centimeternivå. For meg er en tommelfingerregel: Kan alle som ser reprisen (den første!) på TV se at det er offside, da er det en klar offside. Det finnes eksempler på sånne avgjørelser, og det finnes eksempler der dommeren ikke har sett hvem som spilte ballen. Om dommeren blåser offside på en feilpasning fra en forsvarsspiller så er det jo en klar feil. På dette området er det også vanskelige. Bakenga hadde en situasjon for oss der det var vanskelig å avgjøre om siste touchet før han fikk den var en deflection eller en bevisst handling. Da er min holdning: Må VAR-teamet spole frem og tilbake for å prøve å forstå hva som skjer, så er det ikke en klar feil! Dette gjelder også på andre situasjoner. Ser man ikke feilen direkte, så er den ikke feil. Hva blir resultatet av en sånn VAR-praktisering? Det blir at VAR-motstandere kommer til å få mange muligheter til å klage over at VAR ikke fungerer fordi ikke alle feil fjernes. Men det gir også en bruk av VAR som ikke stopper fotballkamper unødvendig, men samtidig gir mulighet for å få luket vekk de dummeste dommerfeilene. (Sundgot sin hands, soleklare offsider brutale angrep som blir belønnet med gult kort osv.) 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
boie 2 395 Del Skrevet torsdag kl. 13:44 Del Skrevet torsdag kl. 13:44 14 timer siden skrev Styrmann: La meg spørre da, hva er clear and obvious nok for å være «clear and obvious»? Er det eksempelvis noe 50% mener burde vært/ikke vært straffe? 75%? 95%? Legg til at dommere har forskjellig «list» så er man i en skikkelig defininsjons-suppe. Jeg er for mållinje-teknologi for det der binært om ballen er over linja eller ei, mens de aller fleste andre avgjørelser om det skal være frispark, straffe, gult eller røde kort osv. er subjektive. For meg blir det som å dytte en firkanta boks nedi et rundt hull. Hva som er clear and obvious - det ligger i ordene, ikke i en evt "list", mener jeg. Mållinje er åpenbart, "var ballen inne eller ikke" diskuteres jo alltid, men det er helt unødvendig å diskutere om man har teknologien som viser det før dommeren hadde rukket å fiske opp fløyta. Her er et eksempel på clear and obvious dommerfeil: https://www.nettavisen.no/sport/her-jukser-sundgot/s/12-95-1356277 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Styrmann 1 427 Del Skrevet torsdag kl. 14:34 Del Skrevet torsdag kl. 14:34 48 minutter siden skrev boie: Hva som er clear and obvious - det ligger i ordene, ikke i en evt "list", mener jeg. Mållinje er åpenbart, "var ballen inne eller ikke" diskuteres jo alltid, men det er helt unødvendig å diskutere om man har teknologien som viser det før dommeren hadde rukket å fiske opp fløyta. Her er et eksempel på clear and obvious dommerfeil: https://www.nettavisen.no/sport/her-jukser-sundgot/s/12-95-1356277 Poenget mitt var at det som er "Clear and obvious" for deg er kanskje ikke det for meg, eller motsatt. Selv det er subjektivt. Med mindre man har spørreundersøkelser for å bestemme hva en stor majoritet mener er "clear and obvious" i en gitt situasjon. Mvh Pedanten 😅 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Nøfyse 2 569 Del Skrevet torsdag kl. 15:38 Del Skrevet torsdag kl. 15:38 Jeg tenker det skulle vært så enkelt som å holde seg til en menneskelig skala. Hvis man må ta i bruk teknologi for å avgjøre om en situasjon ble dømt riktig så er den ikke "clear and obvious". Om vi skulle hatt VAR så burde det vært begrenset til at fjerdedommer kunne hatt tilgang på en skjerm hvor han kunne se situasjonene i reprise i normal avspillingshastighet, uten saktefilm, bildefrys, spoling frem og tilbake, grafikk med hjelpelinjer osv. Er det da ikke åpenbart at dommeren på banen gjorde feil eller ikke fikk med seg noe alvorlig så er det heller ingen grunn til å bryte inn. 7 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Kaizer Alphonse 3 327 Del Skrevet torsdag kl. 15:41 Del Skrevet torsdag kl. 15:41 59 minutter siden skrev Styrmann: Poenget mitt var at det som er "Clear and obvious" for deg er kanskje ikke det for meg, eller motsatt. Selv det er subjektivt. Med mindre man har spørreundersøkelser for å bestemme hva en stor majoritet mener er "clear and obvious" i en gitt situasjon. Mvh Pedanten 😅 Nettopp. Bare se på reglene rundt hands. Noen vil mene at det er hands, om ballen blir skutt opp i hånda fra 1 meters avstand. Andre ikke. Og jeg har på følelsen av at avgjørelser i VAR-rommet påvirkes av betydningen av utfallet, akkurat slik vi ser det ute på banen. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
boie 2 395 Del Skrevet torsdag kl. 15:59 Del Skrevet torsdag kl. 15:59 10 minutter siden skrev Kaizer Alphonse: Nettopp. Bare se på reglene rundt hands. Noen vil mene at det er hands, om ballen blir skutt opp i hånda fra 1 meters avstand. Andre ikke. Og jeg har på følelsen av at avgjørelser i VAR-rommet påvirkes av betydningen av utfallet, akkurat slik vi ser det ute på banen. Akkurat det er som er poenget mitt - det må være så åpenbart at alle kan enes om det. Er det mange LSK-folk som krangler på at det var hands? Han innrømmer det jo selv? Det må være så åpenbart at NFF tør å vise det på storskjerm, ellers er det ikke åpenbart og VAR bør holde seg unna. Om ballen er inne eller ikke er en sånn ting som burde være åpenbar (med rett teknologi/kameravinkel), så det er en kandidat for VAR. Jeg er helt komfortabel med at listen over feil som er "clear and obvious" er kort. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
boie 2 395 Del Skrevet torsdag kl. 16:00 Del Skrevet torsdag kl. 16:00 1 time siden skrev Styrmann: Poenget mitt var at det som er "Clear and obvious" for deg er kanskje ikke det for meg, eller motsatt. Selv det er subjektivt. Med mindre man har spørreundersøkelser for å bestemme hva en stor majoritet mener er "clear and obvious" i en gitt situasjon. Mvh Pedanten 😅 Nei, men jeg er helt enig i det. Det skal være en høy list for å si at noe er så åpenbart feil at man ser på det. Er man i tvil, så er man ikke i tvil. Da er det ikke en kandidat for VAR-sjekk. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Posse 21 410 Del Skrevet torsdag kl. 19:18 Del Skrevet torsdag kl. 19:18 Skeid mot VAR. Stillingen er nå 19 - 5 - 8 8 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 789 Del Skrevet torsdag kl. 19:28 Del Skrevet torsdag kl. 19:28 Det er jo ikke et spørsmål om hva som er clear and obvious for enkeltpersoner. For å trekke det opp i verdensbildet: Mange mener at Trump clear and obvious vil bli en bedre president for amerikanerne enn Biden, mens det sett totalt ikke er clear and obvious (basert på meningene i USA fordeler seg ca 50/50). Når det kommer til hva som er riktige dommeravgjørelser så må legge VAR-listen så høyt at det ikke er noen vits at dommereksperter etterpå skal sitte i studio og diskutere avgjørelsen. Da har man rett og slett tatt en feil avgjørelse ved å bryte inn, fordi hele grunnlaget er at det ikke skal være mulig. (Noen eksperter kan jo krangle om alt, men dere tar poenget..) Eksempelet med ball som skytes opp i hånden er egentlig et eksempel der VAR neppe bør bryte inn, fordi dommerne selv ikke kan bli enige om hva som er riktig å dømme. Og da er det teknisk umulig å gjøre en avgjørelse som klart er feil (eller klart riktig for den saks skyld). 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Nr14 978 Del Skrevet torsdag kl. 21:32 Del Skrevet torsdag kl. 21:32 Kjør goalline tek og skrot resten så får man vurdere om noen år når alt blir automatisk f.eks. offside og vi ikke trenger VAR rom. Om det tar 2-4 år så lever vi godt med det. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Slum 12 956 Del Skrevet fredag kl. 07:22 Del Skrevet fredag kl. 07:22 9 timer siden skrev Nr14: Kjør goalline tek og skrot resten så får man vurdere om noen år når alt blir automatisk f.eks. offside og vi ikke trenger VAR rom. Om det tar 2-4 år så lever vi godt med det. Hvor mange tilfeller vil mållinjeteknologi omgjøre i løpet av et år? Om jeg ikke husker feil var det i 2021 potensielt to(!) situasjoner i Eliteserien som en mållinjeteknologi kunne ha omgjort. Jeg sliter å se at kostnaden for slikt kan forsvares. 4 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Drosselmeyer 2 569 Del Skrevet fredag kl. 09:56 Del Skrevet fredag kl. 09:56 På 15.1.2025 den 23.40 skrev Styrmann: La meg spørre da, hva er clear and obvious nok for å være «clear and obvious»? Er det eksempelvis noe 50% mener burde vært/ikke vært straffe? 75%? 95%? Legg til at dommere har forskjellig «list» så er man i en skikkelig defininsjons-suppe. Jeg er for mållinje-teknologi for det der binært om ballen er over linja eller ei, mens de aller fleste andre avgjørelser om det skal være frispark, straffe, gult eller røde kort osv. er subjektive. For meg blir det som å dytte en firkanta boks nedi et rundt hull. Helt enig i dette poenget - dvs at de aller fleste avgjørelsene er subjektive/skjønnsmessige - og synes ofte at dette ikke kommer godt nok frem i debatten. Derfor er jeg prinsipielt motstander av VAR i fotball. VAR bygger på en idè om at man skal rette opp "gale" avgjørelser, men når de aller fleste avjørelsene i fotball er så skjønnsmessige, svikter dette, og man ender opp med en skjønnsmessig overprøvning av en skjønnsmessig avgjørelse. Når man i tillegg ser at de avgjørelsene som VAR treffer ofte ikke er bedre enn den opprinnelige avgjørelsen av dommer, blir det etter min mening meningsløst å bruke masse penger på VAR. Bruk disse pengene heller på kursing og opplæring av dommerne. I tillegg til at jeg synes det svekker opplevelsen for supportere, særlig på stadion. 6 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Drosselmeyer 2 569 Del Skrevet fredag kl. 09:58 Del Skrevet fredag kl. 09:58 2 timer siden skrev Slum: Hvor mange tilfeller vil mållinjeteknologi omgjøre i løpet av et år? Om jeg ikke husker feil var det i 2021 potensielt to(!) situasjoner i Eliteserien som en mållinjeteknologi kunne ha omgjort. Jeg sliter å se at kostnaden for slikt kan forsvares. Helt enig - prinsipielt sett er jeg for GLT, fordi dette er rent objektive avgjørelser (jf mitt innlegg ovenfor), men synes ikke kostnaden nå står i rimelig forhold til nytten. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 789 Del Skrevet fredag kl. 10:05 Del Skrevet fredag kl. 10:05 1 minutt siden skrev Drosselmeyer: Helt enig i dette poenget - dvs at de aller fleste avgjørelsene er subjektive/skjønnsmessige - og synes ofte at dette ikke kommer godt nok frem i debatten. Derfor er jeg prinsipielt motstander av VAR i fotball. VAR bygger på en idè om at man skal rette opp "gale" avgjørelser, men når de aller fleste avjørelsene i fotball er så skjønnsmessige, svikter dette, og man ender opp med en skjønnsmessig overprøvning av en skjønnsmessig avgjørelse. Når man i tillegg ser at de avgjørelsene som VAR treffer ofte ikke er bedre enn den opprinnelige avgjørelsen av dommer, blir det etter min mening meningsløst å bruke masse penger på VAR. Bruk disse pengene heller på kursing og opplæring av dommerne. I tillegg til at jeg synes det svekker opplevelsen for supportere, særlig på stadion. Det er jo her utførelsen av VAR svikter mer enn konseptet. VAR kan aldri gjøre fotballdømming 100% korrekt, fordi dømmingen som du sier alltid vil være subjektiv. Norge har kanskje vært blant de aller dårligste til å implementere når vi ser på situasjoner som Sandefjord-Stabæk i 2023. Der dømmer først dommeren feil, VAR tar tak i den, dommeren ser på skjermen og velger å stå på sitt. Hvordan er det mulig at VAR bryter inn og sier det er en klar feil, for så at dommeren sier at det ikke er feil likevel? Det er sånn avgjørelser VAR må holde seg unna! (I akkurat den situasjonen virker det som om kompetansen til hoveddommer er problemet, og at det er skandaløst at vi i Norge har sånne dommere på toppnivået, men det er jo dessverre sånn at vi må forholde oss til de dommerne som finnes.) 4 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Styrmann 1 427 Del Skrevet lørdag kl. 09:42 Del Skrevet lørdag kl. 09:42 23 timer siden skrev odd: Det er jo her utførelsen av VAR svikter mer enn konseptet. VAR kan aldri gjøre fotballdømming 100% korrekt, fordi dømmingen som du sier alltid vil være subjektiv. Norge har kanskje vært blant de aller dårligste til å implementere når vi ser på situasjoner som Sandefjord-Stabæk i 2023. Der dømmer først dommeren feil, VAR tar tak i den, dommeren ser på skjermen og velger å stå på sitt. Hvordan er det mulig at VAR bryter inn og sier det er en klar feil, for så at dommeren sier at det ikke er feil likevel? Det er sånn avgjørelser VAR må holde seg unna! (I akkurat den situasjonen virker det som om kompetansen til hoveddommer er problemet, og at det er skandaløst at vi i Norge har sånne dommere på toppnivået, men det er jo dessverre sånn at vi må forholde oss til de dommerne som finnes.) VAR kan aldri gjøre dømmingen 100% nei. Helt enig. Men Skynet derimot, da snakker vi. Lykke til å filme da. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Posse 21 410 Kongeinnlegg! Del Skrevet lørdag kl. 12:15 Kongeinnlegg! Del Skrevet lørdag kl. 12:15 https://www.tv2.no/mening_og_analyse/klubbene-kan-fa-sjokkregning/17369737/ 14 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
PKhelten 1 513 Del Skrevet lørdag kl. 19:56 Del Skrevet lørdag kl. 19:56 Har dere sett denne? Den tok nesten knekken på meg hvertfall. God helg! 9 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
RedWhiteandBlaa 782 Del Skrevet søndag kl. 09:20 Del Skrevet søndag kl. 09:20 VGs oversikt over kommende årsmøter ser ut til å ha mystisk forsvunnet. Fått med meg at Hødd og Glimt (på nytt) skal behandle VAR-saken til uka (dato?). Noen som vet om og når Kåffa og Mjøndalen skal velge side? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
PhunxZtar 833 Del Skrevet i går, 06:04 Del Skrevet i går, 06:04 20 timer siden skrev RedWhiteandBlaa: VGs oversikt over kommende årsmøter ser ut til å ha mystisk forsvunnet. Fått med meg at Hødd og Glimt (på nytt) skal behandle VAR-saken til uka (dato?). Noen som vet om og når Kåffa og Mjøndalen skal velge side? Mjøndalen i dag. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
RedWhiteandBlaa 782 Del Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 12 timer siden skrev PhunxZtar: Mjøndalen i dag. Det ble nei, gitt! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
RedWhiteandBlaa 782 Del Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Hødd stemte ja i går. Det betyr foreløpig 20-11 mot VAR. Glimt har nytt årsmøte i dag og kan fort gå fra nei til ja - da har man 19-12. KFUM vedtar standpunkt på styremøte i dag. Det verste scenariet per nå er altså 19-13 og flertall på 3 klubber - det er et mandat som NFF jammen skal slite med å ignorere. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
gwestlund 2 795 Del Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Ta deg en bolle Per Joar Hansen.. «Fotballtreneren synes det er «ekstra komisk» at fagfolk blir nedstemt i årsmøter som minner om «bomveisaksjoner». – Dette har selvsagt endt med masse nei til VAR, basert på føleri og følelser istedenfor å løfte blikket og se at den nye fotballen trenger nye virkemidler, skriver han.» https://www.vg.no/sport/i/Gy8ye4/per-joar-hansen-ut-mot-var-motstandere-faar-svar-av-brann-supporter Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Celebi2 936 Del Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Det er klart VAR handler om følelser! Det er det dummeste argumentet jeg hører fra ja-siden Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
joffen 999 Del Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Hele fotballen handler i bunn og grunn om følelser. Hvis ingen hadde brydd seg, hadde det ikke vært noe fotball. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mr. Diamond 1 649 Del Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden KFUM sier ja til VAR. Litt spesiell dimensjon hos KFUM; Fra VG: "Kjersti Løken Stavrum, søsteren til NFFs generalsekretær Karl-Petter Løken, sitter i styret i KFUM. Daglig leder Thor-Erik Stenberg bekrefter at hun var med og fattet vedtaket. Klubben vurderer ikke henne som inhabil. – Vi så ingen grunn til at hun ikke skulle være med på det, opplyser Stenberg." ....... 🤔 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Flem 243 Del Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden "Så jeg opplever jo at det i Norge er veldig supporterstyrt. Supportermakten har gått litt over alle grenser egentlig." Dette er en så latterlig påstand av Perry. Kun sutring for at ikke NFF kan få lov til å gjøre akkurat som de vil alltid i stedet for kun stort sett som de vil. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå