boie 2 404 Del Skrevet 21. Januar Del Skrevet 21. Januar https://www.vg.no/sport/i/8qv722/beholde-eller-avvikle-var-slik-stemmer-fotballklubbene Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Drosselmeyer 2 621 Del Skrevet 21. Januar Del Skrevet 21. Januar Da er det 20-12 blant NTFs medlemmer for avvikling av VAR. Må dessverre regne med at Glimt skifter side og at det ender opp med 19-13. Det må vel bety at NTF stemmer for avvikling, men veldig spent på hva NFF innstiller på. De har uttalt at NTFs innstilling vil veie tungt, men samtidig tror jeg det er gått så mye prestisje i dette nå, at jeg nesten forventer at de vil innstille på "videreutvikling av VAR" som det så fint heter. Deretter kommer de vel til å lobbe inn mot tinget for å prøve å få flertall for dette. Usikker på hvordan dette går, men for å si det med den nytiltrådte presidenten i USAs sine ord, da vil "all hell break lose". Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Torres 4 169 Del Skrevet 21. Januar Del Skrevet 21. Januar Akkurat nå skrev Drosselmeyer: Da er det 20-12 blant NTFs medlemmer for avvikling av VAR. Må dessverre regne med at Glimt skifter side og at det ender opp med 19-13. Det må vel bety at NTF stemmer for avvikling, men veldig spent på hva NFF innstiller på. De har uttalt at NTFs innstilling vil veie tungt, men samtidig tror jeg det er gått så mye prestisje i dette nå, at jeg nesten forventer at de vil innstille på "videreutvikling av VAR" som det så fint heter. Deretter kommer de vel til å lobbe inn mot tinget for å prøve å få flertall for dette. Usikker på hvordan dette går, men for å si det med den nytiltrådte presidenten i USAs sine ord, da vil "all hell break lose". Jeg tror også NFF kan innstille på forbedring og videre bruk, men da er jeg spent på hvor mange kamper som blir ferdigspilt iår. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anderson 351 Del Skrevet 21. Januar Del Skrevet 21. Januar Hvis det blir avvikling, skjer det i år? Eller er det da først i 2027? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
RedWhiteandBlaa 796 Del Skrevet 21. Januar Del Skrevet 21. Januar At 76 stykker stemte mot selve møteinnkallingen i Bodø bør få noen alarmer til å ringe. 6 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
elaang 2 031 Del Skrevet 21. Januar Del Skrevet 21. Januar Noia har inntatt Bodø 😳 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
fexter 4 473 Del Skrevet 21. Januar Del Skrevet 21. Januar 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
fexter 4 473 Del Skrevet 21. Januar Del Skrevet 21. Januar Håper Wålemark er like markant som Lillestrømtreneren. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mr. Diamond 1 652 Del Skrevet 21. Januar Del Skrevet 21. Januar B/G snudde. "107 stemmer var mot VAR, mens 271 stemte for. Flere forlot salen misfornøyd etter stemmene var talt opp." Totalt 19 - 13 i favør MOT VAR. https://www.vg.no/sport/i/o3P1Og/bodoe-glimt-snudde-i-var-spoersmaalet Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
FranckTheBank 3 400 Del Skrevet 21. Januar Del Skrevet 21. Januar Må si jeg er temmelig lei av VAR nå 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
PhunxZtar 837 Del Skrevet 22. Januar Del Skrevet 22. Januar 10 timer siden skrev FranckTheBank: Må si jeg er temmelig lei av VAR nå Det ble vi vel alle allerede i 2023. Eller kanskje enda tidligere, for dem som følger med på fotball i andre land. Det er nok nå, både debatt og ødeleggelse fra VAR. Få det bort, så får man eventuelt gjøre et nytt forsøk når teknologien for å få det til å fungere eksisterer. Men helst ikke, subjektiviteten i avgjørelser rundt fotball vil det uansett aldri kunne håndtere. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
FranckTheBank 3 400 Del Skrevet 22. Januar Del Skrevet 22. Januar 1 time siden skrev PhunxZtar: Det ble vi vel alle allerede i 2023. Eller kanskje enda tidligere, for dem som følger med på fotball i andre land. Det er nok nå, både debatt og ødeleggelse fra VAR. Få det bort, så får man eventuelt gjøre et nytt forsøk når teknologien for å få det til å fungere eksisterer. Men helst ikke, subjektiviteten i avgjørelser rundt fotball vil det uansett aldri kunne håndtere. Ei heller korrupsjonen siden dommerne på banen slipper unna hetsen når det er feiginger på et kontor som tar avgjørelsen langt bort fra stadion Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
boie 2 404 Del Skrevet 22. Januar Del Skrevet 22. Januar https://www.vg.no/sport/i/zAeQKv/opplysninger-til-vg-syv-toppklubber-krever-umiddelbar-var-vraking 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
FranckTheBank 3 400 Del Skrevet 22. Januar Del Skrevet 22. Januar VAR i Europaligaen fungerer dårlig. Utrolig å gi Bilbao scoring der for en åpenbar offside. Mens Høylunds matchvinner scoring mot Glimt før jul var også soleklar offside. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Drosselmeyer 2 621 Del Skrevet 22. Januar Del Skrevet 22. Januar Utrolig deilig å se VAR-tilhenger Cato Haug på pressekonferansen stå å si at NTF ønsker VAR bort så raskt som mulig 😊 4 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Totto 1 511 Del Skrevet 22. Januar Del Skrevet 22. Januar Snipp, Snapp, Snute… 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
boie 2 404 Del Skrevet 22. Januar Del Skrevet 22. Januar 59 minutter siden skrev Totto: Snipp, Snapp, Snute… Ikke helt ennå, vel: Styret i Norsk Toppfotball leverer i dag en innstilling til Norges Fotballforbund I neste uke vil styret i Norges Fotballforbund deretter komme med sin innstilling i VAR-spørsmålet Første uken i mars avholdes det forbundsting i norsk fotball. Der vil samtlige norske fotballklubber ha stemmerett i VAR-spørsmålet. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mr. Diamond 1 652 Del Skrevet 22. Januar Del Skrevet 22. Januar Karl-Petter Løken og NFF er raskt ute for å skyte ned ballen etter NTFs pressekonferanse i dag: NFF svarer etter toppklubbenes VAR-nei: – Ingen automatikk Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 836 Del Skrevet 23. Januar Del Skrevet 23. Januar 13 timer siden skrev FranckTheBank: VAR i Europaligaen fungerer dårlig. Utrolig å gi Bilbao scoring der for en åpenbar offside. La oss starte med dette bildet. Det er interessant i diskusjonen «clear and obvious». Dommerteamet lar målet stå. Uansett hva videorommet klarer å dra opp av striper (igjen, referer til Posses dokumentasjon ang unøyaktighet), så synes jeg dette er et mål som burde stått fordi det ikke er åpenbart at det er feil. (Hadde Athletic her spilt ballen til Nico Williams som er øverst til venstre i bildet uten at dommeren reagerte, ville det derimot vært et eksempel på clear and obvious feil.) Så takk for et godt eksempel for å forklare hvordan jeg mener VAR burde brukes selv i offsideavgjørelser som i teorien kanskje kan være objektivt! Tilbake til situasjonen viser de berømte linjene at Gomez ikke er offside, så selv med usikkerhet skal det vel godt gjøres å hevde at han var i en klar offside… (https://foto.haberler.com/crop/634x350/haber/2025/01/22/herkes-bunu-tartisiyor-a-bilbao-nun-golunde-18291019_7938_amp.jpg) 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
FranckTheBank 3 400 Del Skrevet 23. Januar Del Skrevet 23. Januar 1 time siden skrev odd: La oss starte med dette bildet. Det er interessant i diskusjonen «clear and obvious». Dommerteamet lar målet stå. Uansett hva videorommet klarer å dra opp av striper (igjen, referer til Posses dokumentasjon ang unøyaktighet), så synes jeg dette er et mål som burde stått fordi det ikke er åpenbart at det er feil. (Hadde Athletic her spilt ballen til Nico Williams som er øverst til venstre i bildet uten at dommeren reagerte, ville det derimot vært et eksempel på clear and obvious feil.) Så takk for et godt eksempel for å forklare hvordan jeg mener VAR burde brukes selv i offsideavgjørelser som i teorien kanskje kan være objektivt! Tilbake til situasjonen viser de berømte linjene at Gomez ikke er offside, så selv med usikkerhet skal det vel godt gjøres å hevde at han var i en klar offside… (https://foto.haberler.com/crop/634x350/haber/2025/01/22/herkes-bunu-tartisiyor-a-bilbao-nun-golunde-18291019_7938_amp.jpg) Her legger jeg meg flat. La ikke merke til foten som hang igjen. Her burde seerne fått sett strekene! Har du lignende bilder på Høilunds 3-2 scoring på Old Trafford mot Glimt.? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 836 Del Skrevet 23. Januar Del Skrevet 23. Januar 2 timer siden skrev FranckTheBank: Har du lignende bilder på Høilunds 3-2 scoring på Old Trafford mot Glimt.? Noe får du klare å google selv 😉 (har ikke sjekket) Men for å spore tilbake til diskusjonen. Først ga du oss et godt eksempel på situasjoner der jeg mener VAR uansett skal holde seg unna. Jeg vet ikke om de brukte lang tid på å sjekket målet, så kunne evt kritisert dem for i det hele tatt å gidde å streke opp. For meg kunne de sett på det én gang og konkludert «ikke klar offside». (Men her har du tydeligvis sett samme situasjon og konkludert klar offside, uten at jeg helt klarer å forstå hva du baserer det på. Selv uten beinet til forsvareren er det evt hårfint om skulder er innenfor eller ikke.) Så gir du et annet poeng som jeg også synes er påfallende: Kritikken mot VAR for ikke å ta alt. For meg er hovedkritikken av VAR at det tar for lang tid. Alt over et par sekunder er for mye. Med det premisset er jeg helt ok med at VAR ikke tar bort alle feil fra dommerne. Får vi bort grove feil og skjulte handlinger (spillere som slår når dommeren ikke ser, grov filming etc) oppnår vi mye. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Drosselmeyer 2 621 Del Skrevet 23. Januar Del Skrevet 23. Januar 25 minutter siden skrev odd: Noe får du klare å google selv 😉 (har ikke sjekket) Men for å spore tilbake til diskusjonen. Først ga du oss et godt eksempel på situasjoner der jeg mener VAR uansett skal holde seg unna. Jeg vet ikke om de brukte lang tid på å sjekket målet, så kunne evt kritisert dem for i det hele tatt å gidde å streke opp. For meg kunne de sett på det én gang og konkludert «ikke klar offside». (Men her har du tydeligvis sett samme situasjon og konkludert klar offside, uten at jeg helt klarer å forstå hva du baserer det på. Selv uten beinet til forsvareren er det evt hårfint om skulder er innenfor eller ikke.) Så gir du et annet poeng som jeg også synes er påfallende: Kritikken mot VAR for ikke å ta alt. For meg er hovedkritikken av VAR at det tar for lang tid. Alt over et par sekunder er for mye. Med det premisset er jeg helt ok med at VAR ikke tar bort alle feil fra dommerne. Får vi bort grove feil og skjulte handlinger (spillere som slår når dommeren ikke ser, grov filming etc) oppnår vi mye. Hovedkritikken mot VAR er ikke at det tar for lang tid, og det er uansett ikke lov etter IFAB-protokollen å sette en tidsbegrensning. Norge kan ikke lage sin egen VAR. Hovedkritikken mot VAR fremgår av flere av innleggene i denne tråden. 4 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Nøfyse 2 665 Del Skrevet 23. Januar Del Skrevet 23. Januar Mine meninger om VAR har i stor grad blitt formet av argumentene til @Posse og @odd. Det er så klart mange andre som også sier mye fornuftig, men lytter man til disse to så får man egentlig alt man trenger å vurdere av tungt faglige argumenter og de mest formålstjenlige prinsippene som bør ligge til grunn. Jeg tror odd igjen har rett når han sier at hovedproblemet er tidsbruken selv om kritikken ofte handler om mange andre elementer også. For begrenses tidsbruken i den grad han argumenterer for så vil det heller ikke være rom for alle disse (feil)vurderingene av en masse subjektive eller marginale tilfeller som er alt annet enn "clear and obvious". "Perfect is the enemy of good", heter det på utenlandsk. Jeg syns VAR er litt der at man i en umulig jakt på perfekt dømming ved hjelp av VAR har ødelagt for god dømming ved hjelp av VAR. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 836 Del Skrevet 23. Januar Del Skrevet 23. Januar 6 timer siden skrev Drosselmeyer: Hovedkritikken mot VAR er ikke at det tar for lang tid, og det er uansett ikke lov etter IFAB-protokollen å sette en tidsbegrensning. Norge kan ikke lage sin egen VAR. Hovedkritikken mot VAR fremgår av flere av innleggene i denne tråden. Sier du at en VAR som gir svar på øret til dommeren på et halvt sekund også vil være feil? Selvfølgelig er hovedproblemet med VAR at man pga tidsbruk fjerner dynamikken. Ta målet til Besiktas. Hvis VAR hadde vært som jeg ønsker det hadde det sittet dommere med TV-skjerm som ser at det ikke er en klar offside umiddelbart og det er ikke behov for noen pause. Hvis VAR bryter inn så snakker vi de store snakkisene, som Sundgots hands og uforklarlige offsider. Jeg er helt kalr for at man da heller får en kalddusj midt i jubelen, for da er det mål som så åpenbart ikke burde vært godkjent. Og jeg kjenner ikke IFAB-protokollen. Jeg er, for the record, mot VAR slik det har vært praktisert. Det jeg prøver å beskrive er at det er mulig å se på VAR-teknologien som en mulighet. La oss si at du hadde vært enig med meg i at en slik måte å bruke video kunne vært en forbedring, da kunne man jo foreslått endringer i VAR, ikke bare å legge ned "hele driten". Men selvfølgelig, om du har låst deg på at VAR må være slik det brukes i Eliteserien... 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Torres 4 169 Del Skrevet 23. Januar Del Skrevet 23. Januar Bare jeg som savner at Stabæk uttaler seg slik styreleder i Haugesund på Twitter igår og enga på nettsiden sin idag? 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Petter Westlye 713 Del Skrevet 23. Januar Del Skrevet 23. Januar 2 hours ago, Torres said: Bare jeg som savner at Stabæk uttaler seg slik styreleder i Haugesund på Twitter igår og enga på nettsiden sin idag? Nope, tenkt samme tanke selv. Moe eller Sunde kunne gjerne kommet med en uttalelse Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Drosselmeyer 2 621 Del Skrevet 24. Januar Del Skrevet 24. Januar 19 timer siden skrev odd: Sier du at en VAR som gir svar på øret til dommeren på et halvt sekund også vil være feil? Selvfølgelig er hovedproblemet med VAR at man pga tidsbruk fjerner dynamikken. Ta målet til Besiktas. Hvis VAR hadde vært som jeg ønsker det hadde det sittet dommere med TV-skjerm som ser at det ikke er en klar offside umiddelbart og det er ikke behov for noen pause. Hvis VAR bryter inn så snakker vi de store snakkisene, som Sundgots hands og uforklarlige offsider. Jeg er helt kalr for at man da heller får en kalddusj midt i jubelen, for da er det mål som så åpenbart ikke burde vært godkjent. Og jeg kjenner ikke IFAB-protokollen. Jeg er, for the record, mot VAR slik det har vært praktisert. Det jeg prøver å beskrive er at det er mulig å se på VAR-teknologien som en mulighet. La oss si at du hadde vært enig med meg i at en slik måte å bruke video kunne vært en forbedring, da kunne man jo foreslått endringer i VAR, ikke bare å legge ned "hele driten". Men selvfølgelig, om du har låst deg på at VAR må være slik det brukes i Eliteserien... Ja, jeg er prinsipielt mot bruk av VAR selv om det tar 0,5 sekunder. Jeg synes eksemplene med bruk av semi-automatisert offside som de brukte i EM og som brukes i CL taler for seg selv. Helt idiotisk å dømme på en offside som er 0,5 cm, det er helt i strid med intensjonen bak reglene. Poenget er å forhindre at angriper får en fordel av offsiden (subjektivt), det forsvinner jo helt med en slik praktisering. Og nei, all offside er ikke offside. Hovedproblemet etter min mening er objektiviseringen av reglene som VAR har ført til. Det er nok å vise til handsregelen. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Nøfyse 2 665 Del Skrevet 24. Januar Del Skrevet 24. Januar 1 time siden skrev Drosselmeyer: Ja, jeg er prinsipielt mot bruk av VAR selv om det tar 0,5 sekunder. Jeg synes eksemplene med bruk av semi-automatisert offside som de brukte i EM og som brukes i CL taler for seg selv. Helt idiotisk å dømme på en offside som er 0,5 cm, det er helt i strid med intensjonen bak reglene. Poenget er å forhindre at angriper får en fordel av offsiden (subjektivt), det forsvinner jo helt med en slik praktisering. Og nei, all offside er ikke offside. Hovedproblemet etter min mening er objektiviseringen av reglene som VAR har ført til. Det er nok å vise til handsregelen. Vi er helt på linje her; jeg har alltid sagt at det må ligge en menneskelig målestokk til grunn og at en så "høyoppløst dømming" som det har blitt lagt opp til med VAR f.eks. i offsidesituasjoner ikke har noe med hva spillere drar fordel av i virkeligheten og dermed heller ikke intensjonen bak reglene. Men om VAR ble praktisert sånn som odd har forfektet så ville vi jo også sluppet at VAR grep inn for å dømme 0,5cm offside etter å ha finstudert fryste bilder i fire vinkler med påtegnede hjelpelinjer. I hans versjon sitter en fjerdedommer og får se situasjoner i reprise avspilt i normal hastighet en gang eller to mens spillet på banen pågår uavbrutt og om det da ikke fremkommer av bildene at hoveddommeren åpenbart har gjort en klar feil eller gått glipp av noe alvorlig så gripes det heller ikke inn for å endre eller diskutere noe. Jeg er også motstander av VAR, men om det var praktisert sånn som odd har foreslått ville det åpenbart vært en reell hjelp for dommeren til å fjerne de helt grove, udiskutable feilene uten å resultere i den objektiviseringen av reglene som du nevner eller gjøre avgjørelsene så marginale at det i en menneskelig målestokk bare blir dumt. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 836 Del Skrevet 24. Januar Del Skrevet 24. Januar 1 time siden skrev Drosselmeyer: Ja, jeg er prinsipielt mot bruk av VAR selv om det tar 0,5 sekunder. Jeg synes eksemplene med bruk av semi-automatisert offside som de brukte i EM og som brukes i CL taler for seg selv. Helt idiotisk å dømme på en offside som er 0,5 cm, det er helt i strid med intensjonen bak reglene. Poenget er å forhindre at angriper får en fordel av offsiden (subjektivt), det forsvinner jo helt med en slik praktisering. Og nei, all offside er ikke offside. Hovedproblemet etter min mening er objektiviseringen av reglene som VAR har ført til. Det er nok å vise til handsregelen. For handsregelen fungerte jo glimrende før VAR også... Hvis offsidedømming kunne vært gjort like presist som mållinjedømming ser jeg virkelig ikke noen problemer med det. Hvis du mener det ikke er farlig med "litt" offside kunne man jo bare stilt inn teknologien til bare å si fra hvis det er mer enn en halv meter eller noe? Realistisk sett vil det uansett ikke være mulig å få teknologi til å dømme så presist på lang tid, så du trenger ikke å bekymre deg 🙂 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
FranckTheBank 3 400 Del Skrevet 25. Januar Del Skrevet 25. Januar Hva er vitsen med VAR når Michael Oliver kan holde på som en vill mann uten konsekvenser ? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå