Gå til innhold

Anbefalte innlegg

"Men forsvaret danner grunnlaget for angrepsspillet. Er vi gode i forsvar, blir vi også gode i angrep."

hadde det blitt sånn, hadde ikke st.pauli rykket ned 2 ganger på rad.

vet ikke om jeg liker det...

"Petur Marteinsson's kloke ord fra hans tid i Stabæk har altså ikke gyldighet lenger: Angrep er det beste forsvar. Står ikke det er eller annet sted? Er det i Bibelen?"

hehe, liker setningen...kanskje sa han det fordi islendinger er ikke store i teknikk men liker å storme frem og score?

håper ihvertfall at jönsson blander god forsvarsspill og vill angrep!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Men forsvaret danner grunnlaget for angrepsspillet. Er vi gode i forsvar, blir vi også gode i angrep."

hadde det blitt sånn, hadde ikke st.pauli rykket ned 2 ganger på rad.

vet ikke om jeg liker det...

21963[/snapback]

norge hadde stor suksess med at forsvar var det beste angrep gjennom hele 90 tallet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Italienske klubblag har lyktes med dette i mange mange år nå (Milan og Juve spesielt), og det samme gjør Chelsea om dagen. Defensiv trygghet var hva Mourinho trepet den første tiden, da vant Chelski til stadighet 1-0. Nå har forsvaret satt seg ordentlig, spillerne slipper seg løs forover, og nå er de uslåelig. Vi kan jo ikke skryte av å ha hatt et plettfritt forsvarsspill i fjor, så dette passer bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defensiv trygghet skaper offensiv styrke!

Jeg har tro på det, så lenge det ikke bare innebærer kun lange baller. (Men jeg tror ikke det er tanken til mr. JJ) Kjenner at jeg begynner å glede meg veldig til å komme igang med sesongen og i første rekke treningskampene. Jeg har aldri tidligere vært på en treningskamp, men jeg vil ikke se bort i fra at det er en første gang for alt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VIF lyktes med det i år

21965[/snapback]

Vil vel si Lyn også.. De scorte ett drittmål på slutten når det stod 0-0.

Uansett, må si jeg liker Jans uttalelser og vurderer sterkt å møte opp en dag om ikke så lenge og se på treningene (Henrik, Krisch?)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok fortsatt det er mye sannhet i "Angrep er beste forsvar", forutsatt at man har et angrep som fungerer og klarer å både føre og holde på en ball, og i tillegg helst klarer å avslutte flest mulige av angrepene uten å miste ballen "ukontrollert".

Dvs. prinsippet om at alle angrep skal avsluttes med skudd på mål, ev. over dødlinjen, slik at motstander ikke får snudd spillet mens vi er i ubalanse.

I og med at vi egentlig ikke slapp inn så veeeldig mange mål, men tapte de fleste kampene på at vi ikke scoret selv må nok angrepsspillet jobbes med, selv om trygghet på egen banehalvdel selvsagt også må være på plass. Men den tryggheten får man ikke bare ved å ha gode forsvarsspillere og et godt "system". Selv det beste forsvar kan bli utrygge hvis spillet forover på banen medfører at de kontinuerlig blir presset enten de er i balanse eller ikke.

Dessuten, scorer man mål selv har man jo i blant råd til å slippe inn noen og likevel vinne. Scorer man ikke kan man ikke tillate seg det samme, og kan uansett ikke håpe på bedre enn 0-0 og uavgjort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stabæks største svakhet i fjor var overgangene. Værst framover. Stort sett ble vi ikke overrumplet hjemover (i hvert fall ikke stort mer enn tidligere sesonger) men i 2004 hadde vi tidenes mest omstendelige og fantasiløse angrepsspill. Vi klarte ikke å ta vare på selv de enkleste kontringer, og møtte lag som gjennomgående hadde bedre defensiv kontroll enn oss. Å bygge et lag starter alltid bakfra. Der må også mye gjøres. Vi må ha 100% kontroll hjemover. Gi oss kynisme og gi oss seier. Enig med Janne.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Tryghet i fotball skapes bakfra! Helt enig med Janne og Alz. Se bare på VIF, det har vært mye snakk om Iversen i den forbindelsen, men nøkkelene bak VIF's suksess i fjor er først og fremt Pa Dembo Touray og Arni Gautur Arason.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er du inne på noe jeg lurer på. Mannen heter Jan?, men i svenske aviser så står det Janne. Hvorfor?

Jeg forstår hvis Janne er kallenevnet til akkurat Jan Jönsson, (som Reka er til Kjetil Rekdal), men hvorfor skriver svenske aviser Janne Jönsson? Det blir litt Reka Rekdal. Noen som skjønner hva jeg mener her?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trodde at omskrivninger av fornavn ble gjort for forenklingens skyld, slik som Robert=>Rob o.l. Men svensker er jo svensker, nytter ikke å argumentere logisk med et slikt folkeferd antar jeg. Akkurat som for Nordmenn var det vel en grunn til at også svenske forfedre en gang i tiden bosatte seg her oppe på kanten av jordkloden, nemlig for å få holde på med sitt, i ro og fred.

Er enig i at forsvaret ikke var verre iår (dvs ifjor) enn tidligere, ihvertfall ikke slik at det trengs utskiftninger der (bortsett fra at Holters sneglefart var mer merkbar). Men jeg syntes det manglet endel på samhandlingen bak på banen som resulterte i endel fatale, grove og uerstattelige enkeltmannsfeil. Skylden legger jeg på hvordan hele laget jobbet hjemover. Overgangene hang ikke på greip i noen retning, bortsett fra muligens sidelengs, men det teller jo ikke så mye i foppall.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Kallenavn eller kjæle navn er veldig vanlig i Sverige... Jan blir derfor fort til Janne. I mitt eget tilfelle er jeg ikke fullt så glad for denne ordningen... Når jeg er på jobb i Stockholm blir Nils fort til Nisse....

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Kallenavn eller kjæle navn er veldig vanlig i Sverige... Jan blir derfor fort til Janne. I mitt eget tilfelle er jeg ikke fullt så glad for denne ordningen... Når jeg er på jobb i Stockholm blir Nils fort til Nisse....

@ringo

21999[/snapback]

Så det er derfor du kommer med så mange fine omtaler... Du er NISSE...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier meg hjertens enig med alle som støtter JJ i at det er defensiv trygghet som er nøkkelen. Jeg vil gå så langt som å si at vi kun har ett eneste mål for sesongen 2005, nemlig å rykke opp. For meg er det ikke så nøye med måten det skjer på. Dersom vi ikke slipper inn mål vil vi sannsynligvis uansett være gode nok offensivt til å hale i land nok 1-0 seire og nok poeng til å rykke opp. Legger til at jeg skal være den første til å juble hvis vi surfer igjennom 1. div med kalasseire i hver eneste kamp, men tror vel ikke helt på at det kommer til å skje.

Hilsen Sigge

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv lagene med de beste forsvar slipper jo gjerne inn i det minste 1 mål i ganske mange kamper, så skal man vinne betyr det at man svært ofte må score 2 selv. Og jo svakere man er fremover på banen, jo større andel av kampen vil spillet foregå på "vår" banehalvdel, og siden det som kjent er der "vårt" mål er plassert øker også presset på forsvaret, og dermed risikoen for at selv de beste vil svikte.

Så for all del, et godt forsvar er viktig, og trygghet er viktig. Men er sterkt i tvil om hvorvidt det er viktigere med trygghet der bak enn ellers på banen.

Husker noen år for "lenge lenge siden" da de Blaa pekte ut et område man skulle satse spesielt på hvert enkelt år, spesielt da under treningen gjennom vinteren. Og det fungerte faktisk, for det området de satset på, de ble bedre på hhv. forsvar, angrep, løp, passninger, osv.... - i tur og orden, år for år. Men du verden som de "glemte" mye annet.

Er vel få idretter/spill hvor helheten er viktigere for å lykkes enn i fotball, og vil fortsatt tilhøre de som mener at "angrep er beste forsvar", uten at det betyr at forsvaret ikke både må ha gode spillere på plass, med den rette tryggheten. Men er man gode i angrep, reduseres jo automatisk belastningen på forsvaret; og de får vel også ofte økte trygghet når man lykkes fremover. De vet jo da at en "liten" tabbe ikke automatisk blir så avgjørende som den ellers lett kan bli (som f.eks med Muri i fjor).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv lagene med de beste forsvar slipper jo gjerne inn i det minste 1 mål i ganske mange kamper, så skal man vinne betyr det at man svært ofte må score 2 selv.

22035[/snapback]

Juventus hadde vel 5 1-0 seiere på rad i Champions League gruppespillet nå nylig, og 1-0 seierene florerte for Chelsea i starten av sesongen. Porto vant Champions League i fjor pga knallhard defensiv struktur. Milan året før. Det er en grunn til at engelske lag aldri (nesten) går til topps i CL, og det er på grunn av måten de raser i angrep på, og selger skinnet bakover.

Få forsvaret støpt, deretter la gutta kose seg med kula oppover på banen.

Heia Stabæk

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan nok være noe i det, men så har kanskje akkurat de lagene du nevner også angrep, og ikke minst utrolig gode enkeltspillere i angrep, som gjør at de omtrent alltid scorer, om det så kun blir 1-0. Akkurat det har vel ikke vi, i hvert fall ikke i fjor, og vel heller ikke per i dag ?

Men vi kan jo håpe vi får en, enten det nå blir et nytt navn, eller at det løsner for alvor for en eller flere av de vi allerede har i den rollen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg tror vi alle ønsker å unngå er Ruud Gullits "sexy football" som nesten uten unntak endte med at hans lag tapte med ett mål (etter at de selv scoret minst 4).

22078[/snapback]

Hehe, nei det var ikke et særlig vellykket prosjekt fra Ruud. Men han gjør det veldig bra nå, med Feyenoord. Ellers er det jo vært å merke seg at han gamle medspiller Rikjard gjør det meget skarpt med Barcelona, og her er også suksessen myntet på (utover teknisk brilianse i Ronaldinho, Deco, Eto og Xavi) knallhard jobbing. Barca har en disiplin og innsatsvilje som en ikke skulle tro bodde i de spillerne. Deco er ikke til å kjenne igjen ift hvordan han var for Portogal i sommer. Imponerende.

Tror det blir veldig viktig med god defensiv kontroll i 1divisjon, for da kan vi ende opp med en fordel i forhold til konkurrentene våre. Hvis vi klarer å legge opp til et eliteserienivå på forsvaret, så bør det legge forholdene til rette for mange trepoengere. Kanskje det blir noen 1-0 seiere, men heller det enn 2-2.

Forza Stabæk

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv lagene med de beste forsvar slipper jo gjerne inn i det minste 1 mål i ganske mange kamper, så skal man vinne betyr det at man svært ofte må score 2 selv. Og jo svakere man er fremover på banen, jo større andel av kampen vil spillet foregå på "vår" banehalvdel, og siden det som kjent er der "vårt" mål er plassert øker også presset på forsvaret, og dermed risikoen for at selv de beste vil svikte.

Så for all del, et godt forsvar er viktig, og trygghet er viktig. Men er sterkt i tvil om hvorvidt det er viktigere med trygghet der bak enn ellers på banen.

Husker noen år for "lenge lenge siden" da de Blaa pekte ut et område man skulle satse spesielt på hvert enkelt år, spesielt da under treningen gjennom vinteren. Og det fungerte faktisk, for det området de satset på, de ble bedre på hhv. forsvar, angrep, løp, passninger, osv.... - i tur og orden, år for år. Men du verden som de "glemte" mye annet.

Er vel få idretter/spill hvor helheten er viktigere for å lykkes enn i fotball, og vil fortsatt tilhøre de som mener at "angrep er beste forsvar", uten at det betyr at forsvaret ikke både må ha gode spillere på plass, med den rette tryggheten. Men er man gode i angrep, reduseres jo automatisk belastningen på forsvaret; og de får vel også ofte økte trygghet når man lykkes fremover. De vet jo da at en "liten" tabbe ikke automatisk blir så avgjørende som den ellers lett kan bli (som f.eks med Muri i fjor).

22035[/snapback]

Presshøyden avgjør om spillet blir på vår banehalvdel. Når det blir presset høyt oppe på banen blir det ingen vente og se taktikk. Høy presshøyde kan også sees på som angrep!?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Jönsson-uttalelser
  • Opprett ny...