Gå til innhold

Anbefalte innlegg

6 timer siden skrev h1912:

Bob Bradley har ikke gitt noen garantier på at laget rykker rett opp igjen. Han er opptatt av å bygge et nytt lag med unge spillere, for framtiden. Mye viktigere det enn berg og dalbane med opp-og nedrykk hvert år. Selvfølgelig ønsker vi at laget vårt skal vinne kamper, men vi kan ikke stresse slik vi har gjort til nå. De har kun tapt EN kamp, og er fortsatt en del av cupen.
La oss ha litt is i magen, og berømme de unge talentene vi har i klubben. Alltid. Uansett

Men har vi råd til å ikke rykke opp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev FranckTheBank:

Blir nok avhengig av å spillersalg igjen da, here we go again!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev FranckTheBank:

ja

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser få likheter med Kjønøs seriestart i 2022. Hjemmekampene var drepende kjedelige og skremte vekk publikum. Til nå i år har vi sett det motsatte, mener jeg.

Jeg ser få likheter med Bohinens svake periode. Ute av cupen svært tidlig. Seks av kampene med null Stabæk-mål, igjen med spill som var egnet til å skremme vekk publikum (eks.: Strømsgodset hjemme) Godt hjulpet av VAR (eks. Sandefjord borte) som var egnet til å skremme vekk publikum fra fotball generelt.

Likheten er for så vidt at mange av poengtapene kom fra 85. minutt og utover (Rosenborg, Viking, Hamkam etc). Men det gjelder også det norske landslaget. Klarer vi å mure igjen på slutten et par ganger, forsvinner det psykologiske rundt det. I verste fall kan et godt vindu gjøre noe. Det jeg i hovedsak ønsker å unngå er gode spillere ut i dette vinduet.

01.06.2023 NM Cup  Runde 2 Grefsen Stadion B 1 - 3
04.06.2023 Eliteserien  Runde 9 Åråsen Stadion B 1 - 3
11.06.2023 Eliteserien  Runde 10 Nadderud Stadion H 2 - 2
25.06.2023 Eliteserien  Runde 11 Alfheim Stadion B 1 - 2
03.07.2023 Eliteserien  Runde 12 Nadderud Stadion H 0 - 1
09.07.2023 Eliteserien  Runde 13 Release Arena B 0 - 0
16.07.2023 Eliteserien  Runde 14 Nadderud Stadion H 0 - 1
23.07.2023 Eliteserien  Runde 15 Briskeby gressbane B 2 - 3
29.07.2023 Eliteserien  Runde 16 Nadderud Stadion H 0 - 1
06.08.2023 Eliteserien  Runde 17
Odd
Skagerak Arena B 0 - 4
20.08.2023 Eliteserien  Runde 19 SR-Bank Arena B 0 - 1
03.09.2023 Eliteserien  Runde 21 Marienlyst Stadion B 1 - 2
Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev arni:

Blir nok avhengig av å spillersalg igjen da, here we go again!

Hvor dyrt er det å ha masse 16-åringer på laget ? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan ikke Wendt fylle en rolle litt dypere? Når han kommer inn er det normalt med den ekstra energien vi savner fra feks Christensen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

44 minutter siden skrev Andreas:

Hvor dyrt er det å ha masse 16-åringer på laget ? 

😊Er endel dansker og tidligere Haugesund og Sarp spillere med fortsatt ES lønn. Du vet sikkert at publikumssnittet helller ikke får dette til å gå opp. Da det ikke gikk i ES med media avtaler etc kan du regne på livet i OBOS👍

Lenke til innlegg
Del på andre sider

49 minutter siden skrev blaamann:

Er ikke Kasper Pedersen en duellsterk stopper? Treg, ja, men duellstyrke/hodestyrke er jo kanskje hans fremste kort. Ellers enig med de som synes at Walstad rører litt mye.

Vi har to stoppere med pondus og erfaring, og så kan vi rullere med stoppertalenter ved behov/mulighet.

Jeg mener at det vi trenger vel så mye er mer pondus på midtbanen. Christensen blir kanskje litt alene når alle andre stuper i angrep/har angrep som sin største styrke. Et rivjern med høyt tempo som kan dekke mye rom mens Spiten/Olderheim/Vinge/spissene/backene stuper fremover. Det var vel kanskje det Abu Bawa skulle vært, men som av en eller annen grunn ikke har funket.

Jeg er veldig fan av direkte, uredd, til dels risikabelt stupe i angrep-spill, og/men mener vi bør tillate oss en midtbanespiller til som ikke har det som sin forse, men til gjengjeld kan rydde bra opp og bli med ned og støtte stopperne når det trengs. Da hadde vi heller ikke trengt en tredje stopper.

Noe som dette:

image.thumb.png.ee9bc48210295f74417592d0f2bb770f.png

(og så kan man i kamper man forventer å dominere mer/trenger mer offensiv kraft bytte f.eks. #6 eller #8 med Roberts/Hegardt/Kay/Hammy e.l. i en mer offensiv double pivot som blir med opp i angrep)

Deilig å se skikkelige og begrunnede innlegg. Mer av dette. Så er man selvfølgelig ikke enig i alt. Det er heller ikke poenget. Veldig bra!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

9 minutter siden skrev Tom Bruaset:

Deilig å se skikkelige og begynnende innlegg. 

Begynnende? Virker ganske komplett😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 minutter siden skrev Øyvind:

Du bare slenger (altfor ofte ut påstander) som stort sett er udokumenterte og/eller negative. Hva med å sjekke da? Når du ikke ser en forskjell fra i fjor så høres det ut som du er bevisst negativ. Hvem er blitt borte av fjorårets kontraktspillere og hvem er nye? Jeg har gjort en rask oppstilling, det tok meg 10 min så det kan jo være en feil eller to, men dette er det jeg fant: 

UT INN
Andreas Skovgaard Abu Bawa
Curtis Edwards Bassekou Diabate
Filip Hornburg Brage Tobiassen
Fillip Jenssen Riise Christopher Hegardt
Fredrik Haugen Frederik Ellegaard
Fredrik Krogstad Joachim Emmanuel Valcin Nysveen
Gaute Høberg Vetti Jon Haukvik Øya
Herman Geelmuyden Kristian Fardal Opseth
Isak Pettersson Magnus Christensen
Kasper Høgh Oskar Spiten-Nysæter
Luca Kjerrumgaard  Richard Ferrington
Lucca Sebastian Olderheim
Mushaga Bakenga Sondre Rossbach
Nicolas Pignatel Jenssen Thomas Roberts
Paul Ogunkoya  William Wendt
Philip Schie  
Simen Wangberg   
Sturla Ottesen  
Thor Lange  
Tobias Pachonik  

Håper du ikke vet noe vi andre ikke vet om Hammy og Riise :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

7 minutter siden skrev Latmann:

Håper du ikke vet noe vi andre ikke vet om Hammy og Riise :)

Gikk litt fort - rettet nå.Takk!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev Øyvind:

Gikk litt fort - rettet nå.Takk!

Ikke navn, men lønnsbudsjett for en OBOS klubb som jeg skjønner arni. Har du tallene?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tekstet med sjæfen Sunde igår, han kalte 3 poeng i Egersund  kampen «ekstremt viktig». Tror de fleste sier seg enig

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6 timer siden skrev arni:

😊Er endel dansker og tidligere Haugesund og Sarp spillere med fortsatt ES lønn. Du vet sikkert at publikumssnittet helller ikke får dette til å gå opp. Da det ikke gikk i ES med media avtaler etc kan du regne på livet i OBOS👍

Heldigvis så er det disse danskene, Haugesund og Sarp folka de største svakhetene i laget. Så skulle vi ikke klare å rykke opp er det nok disse spillerne folk vil ha byttet ut til neste år uansett.  De andre lagene som er over oss som du liker å skryte av klarer seg også med mye lokale lads på sikkert luselønn. 

Publikumsnittet er vel høyere for oss i OBOS også? Gøyere nå enn å slite i Eliteserien med leieknekter. Så håper jeg vi rykker opp når tiden er inne med ett lag som har fått tid til å vokse sammen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 minutter siden skrev Andreas:

Heldigvis så er det disse danskene, Haugesund og Sarp folka de største svakhetene i laget. Så skulle vi ikke klare å rykke opp er det nok disse spillerne folk vil ha byttet ut til neste år uansett.  De andre lagene som er over oss som du liker å skryte av klarer seg også med mye lokale lads på sikkert luselønn. 

Publikumsnittet er vel høyere for oss i OBOS også? Gøyere nå enn å slite i Eliteserien med leieknekter. Så håper jeg vi rykker opp når tiden er inne med ett lag som har fått tid til å vokse sammen. 

Tror alle de høytlønte, som du kaller svakheter, fortsatt skal få sin lønn ut sesongen😅

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat nå skrev arni:

Tror alle de høytlønte, som du kaller svakheter, fortsatt skal få sin lønn ut sesongen😅

Så vi har ikke råd til å betale lønnen deres i år hvis vi ikke rykker opp? Det visste jeg ikke. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat nå skrev Andreas:

Så vi har ikke råd til å betale lønnen deres i år hvis vi ikke rykker opp? Det visste jeg ikke. 

Avhengig av å selge spillere, amigo. Salgsobjekter klubben har nå?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

7 timer siden skrev blaamann:

Er ikke Kasper Pedersen en duellsterk stopper? Treg, ja, men duellstyrke/hodestyrke er jo kanskje hans fremste kort.

(...)

Jeg mener at det vi trenger vel så mye er mer pondus på midtbanen. Christensen blir kanskje litt alene når alle andre stuper i angrep/har angrep som sin største styrke. Et rivjern med høyt tempo som kan dekke mye rom mens Spiten/Olderheim/Vinge/spissene/backene stuper fremover. 

Når det gjelder dueller, mener jeg svakheten til Pedersen (og Næss, Walstad og Roberts) først og fremst går på evnen til å tvinge frem duellsituasjoner i utgangspunktet. Vi ser alt for ofte at motstanderne våre får for mye tid og rom i og rundt sekstenmeteren vår. Og dette gjelder ikke bare på overganger der vi blir tatt på senga, men like mye når vi er i balanse og har mer enn nok folk på plass. 

Jeg har ikke sjekket, men det kan nok hende at forsvarerne våre ser ut som bedre duellspillere i statistikken enn de er i faktisk spill. For det er uendelig mye bedre å teknisk sett tape mange dueller så lenge man alltid i hver eneste situasjon setter motstanderen under nok press til å hindre kontrollerte pasninger, innlegg og skudd enn det er å vinne hver eneste duell på papiret, men i realiteten være feilplassert eller for sen til at det i det hele tatt blir noen duell i halvparten av angrepene som kommer.

Men dette handler som du sier ikke kun om forsvaret. Jeg er helt enig med deg i at en del av problemet er sammensetningen av midtbanen. Jeg syns for så vidt at Christensen har spilt seg opp en del, men hvis han skal ha Roberts som makker så behøver vi en til inn der for få dekket nok rom og bredde. Så handler det nok litt om den defensive rollen til det fremste leddet også, og ikke minst det å gjøre litt flere justeringer av eget spill etter hvordan motstanderen spiller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev Abel:

Ikke navn, men lønnsbudsjett for en OBOS klubb som jeg skjønner arni. Har du tallene?

Var ikke vanskelig å finn tallene fra årsmøtet:

Personal/lønnskostnader 2024 - 78,034millioner 

2023 - 68,750millioner

#økonomi og annen faenskap

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 timer siden skrev arni:

Avhengig av å selge spillere, amigo. Salgsobjekter klubben har nå?

hvor mye må vi selge spillere for å kunne betale lønn ut sesongen? For de gutta der trenger ikke være på lønningslista neste år om de ikke klarte å sende oss opp til eliteserien. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

22 minutter siden skrev Andreas:

hvor mye må vi selge spillere for å kunne betale lønn ut sesongen? For de gutta der trenger ikke være på lønningslista neste år om de ikke klarte å sende oss opp til eliteserien. 

De budsjetter med å få ut ca 63 millioner fra AS Iår, og samtidig selge spillere for over 36 millioner!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6 minutter siden skrev arni:

De budsjetter med å få ut ca 63 millioner fra AS Iår, og samtidig selge spillere for over 36 millioner!

Med et Nusa salg i sommer, er vel de 36 millionene hentet inn? Hva har vi i prosenter på han?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 minutter siden skrev arni:

Helvethe. Håper på Nusa-salg i sommer da! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nusa har vært en skygge av seg selv siden Brentford-støyen, det kan nok gjøre at et salg er mindre sannsynlig, eller at prisen er en annen..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

22 timer siden skrev h1912:

Bob Bradley har ikke gitt noen garantier på at laget rykker rett opp igjen. Han er opptatt av å bygge et nytt lag med unge spillere, for framtiden. Mye viktigere det enn berg og dalbane med opp-og nedrykk hvert år. Selvfølgelig ønsker vi at laget vårt skal vinne kamper, men vi kan ikke stresse slik vi har gjort til nå. De har kun tapt EN kamp, og er fortsatt en del av cupen.
La oss ha litt is i magen, og berømme de unge talentene vi har i klubben. Alltid. Uansett

Det er riktig Bradley tok forbehold før sesongen.

Men jeg tror nedsiden med å ikke klare en direkte retur til eliten er større enn vi tror. Jeg frykter det vil være vanskeligere å rykke opp neste år. Samtidig er jeg enig i at dette laget trolig ikke er modent for ES spill 2025.

Det er kult med satsing på yngre spillere - og utvilsomt har vi beveget oss tilbake mot klubbens dna slik vi har etterlyst. Så selv om vi liker å grave oss ned her på forumet - så må vi ikke tape alt det gode som skjer av synet. Vi ligger på 2/3 plass om vi tar hengekampen og det til tross for 3 dårlige prestasjoner på rad.

Der jeg tror vi har størst forbedringspotensial er i laguttak og bruk av troppen, taktisk tilnærming i kampene - særlig når vi leder, større konsentrasjon defensivt både individuelt og som lag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rosenborg-forumet handler om mye av det samme. Flott med unge, de kan ikke bære laget, de etablerte svikter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
OBOS 2024, hvordan skal det gå?
  • Opprett ny...