Gå til innhold

Kamptråd: Sogndal-Stabæk 1. juni 16:00


Anbefalte innlegg


Akkurat nå skrev SuperDungeonMaster:

Helt enig i dette, men hva legger du i "ordentlig midstopper". Ikke ment  som noe annet enn et opprikig spørsmål. 

F.eks. at han ser ut til å være mye mer oppmerksom på å komme seg ordentlig oppi motspillere og virker mer fysisk i spillet. Mer fokusert og aggressiv i forsvarsarbeidet generelt. Pedersen, Næss og Walstad har alle en tendens til å bli veldig "ballwatching" og ganske veike. Det er nok mange angripere som knapt merker at de er der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


6 minutter siden skrev Ace:

Øya pluss i boka, men litt skeptisk til å starte både han og Ekorness samtidig. Det kan bli litt vel ungt bak der.

Jeg er veldig fan av det jeg har sett av Ekorness til nå, men jeg tenker at han først og fremst er et fremtidsprospekt som må få lov til å vokse på seg noen flere kilo med muskler før vi krever av ham å spille fast i et midtforsvar i OBOS. Om han kan få en omgang her, 60 minutter der, og til og med en hel kamp i ny og ne så er det strålende, og om vi bare tenker talent og ikke alder og fysisk utvikling så er han kanskje klar for enda mer, men vi må ikke bli overivrige av en grunn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


48 minutter siden skrev Nøfyse:

Ikke så spinnvilt gode som i starten sist, ikke så katastrofalt dårlige som mot slutten.

Sogndal hadde mange målsjanser og totalt sett så var vi ganske heldige som fikk tre poeng. Selv ett hadde nesten vært i overkant godt betalt. Rossbach vartet opp med flere utmerkede redninger igjen. Feltarbeidet er en annen sak. Jeg syns Vinge ligner mer og mer på sitt gode, gamle jeg. Da er det vel overflødig å poengterer at han var god. For det er jo det han egentlig er når han er seg selv. Spiten-Nysæter var også seg selv, som han har vært i så å si samtlige kamper til nå. Olderheim var god, men jeg syns kanskje han med fordel kunne blitt trukket ned i midtbaneleddet for å bli mer og tidligere involvert (og fordi vi ganske tydelig trenger flere mann der). Gode innhopp av Andresen, Øya og Hammy. Øya bør nok være veldig nær en startplass snart. Han ser mer ut som en ordentlig midtstopper enn hva Pedersen, Næss og Walstad gjør.

Alt i alt griseflaks med tre poeng, men tross alt en del positivt å trekke frem og en ganske annen følelse enn etter sist kamp.

Hjertelig takk for god oppsummering! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Nøfyse:

Positivt innhopp og målpoeng av Hammy. Må passe på å nevne det for å irritere haterne. 

Ingen her hater Hammy.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Vi blir lett blendet av sluttresultatet. Det ble spøkefullt etterlyst kritikk av byttene, og denne gangen har det vært roligere. Men gjorde vi så mye annerledes, annet enn å ha tverrliggeren på vår side og en Rossbach i det umulige hjørnet?

Hammy får en avslutning og en nydelig assist i dag, men ser fortsatt ikke ut som noe arbeidsjern. Olderheim går tom i dag også. (Er vel ikke vært helt urimelig å mene at han burde vært i returrommet og tatt ut han som skyter inn 2-2 upresset?) Og hadde Sogndal scoret på det siste frisparket føler jeg meg ganske sikker på at det hadde vært skandaløst å ikke gjøre et taktisk bytte i løpet av overtiden.

Men whatever! Vi vinner på en dårlig dag. Vi har snart et par spisser klare for spill, vi har to backer i Riise og Andresen som ser bedre og bedre ut, og vi har en Øya som kanskje kan gi oss mer kraft til å stange unna. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev odd:

Vi blir lett blendet av sluttresultatet. Det ble spøkefullt etterlyst kritikk av byttene, og denne gangen har det vært roligere. Men gjorde vi så mye annerledes, annet enn å ha tverrliggeren på vår side og en Rossbach i det umulige hjørnet?

For min del syns jeg ikke det var en så veldig treffende analyse å skylde sluttresultatet sist på byttene. Jeg syns den kommende sprekken begynte å vise seg før det og vil påstå at de som kom inn ble mer ofre for den påstartede, kollektive kollapsen enn direkte skyld i den. Men om vi gjør en bedre jobb med å bruke hele stallen, rotere mer på laget og holde flere spillere varme samtidig så øker nok sjansen for at bytter kan bidra konstruktivt til å sementere en ledelse fremfor å gi den bort, eller å snu fra tap til seier.

Med en så fast ellever som vi bruker og få muligheter til spilletid under gode forhold for dem som ikke er blant de elleve så blir det fort litt for viktig for enkelte å imponere i løpet av kanskje de eneste minuttene de får på flere uker. Om kampbildet da allerede er vanskelig før de kommer innpå så blir det kanskje ekstra forknytt. Jeg syns det har vært ganske tydelig på f.eks. Wendt at etter den veldig gode starten på sesongen så har han har villet for mye og sett for oppjaget ut de gangene han har fått komme inn etter at den faste elleveren ble satt og han av en eller annen grunn befant seg utenfor den. Egentlig er han mer enn god nok og har en herlig intensitet i spillet sitt helt naturlig uten å måtte prøve ekstra hardt på det, men så settes han på en måte opp til å feile når stallen (ikke) brukes som den gjør, og han er langt fra den eneste.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Virker som stopperne våre har fått beskjed om å ukritisk alltid stå opp og prøve å bryte når motstanderspissene får ball feilvendt. For så å dasse hjemover når man blir overspilt. 

Katastrofalt dårlig forsvarsspill (særlig i førsteomgang). Hadde vi hatt en middels keeper i dag hadde vi sluppet inn 5 for andre kamp på rad.

Wallstad kan ikke spille stopper i en 3backslinje (Egentlig ikke Pedersen eller Næss heller), han tror fortsatt han er vingback og er flere ganger lenger godt inne i motstanders 16 (i åpent spill).

Hadde jeg hatt like mye flaks, som vi hadde i dag, under gårsdagens EuroJackpot trekning hadde Stabæk endelig fått seg en rik onkel. 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


3 timer siden skrev Nøfyse:

For min del syns jeg ikke det var en så veldig treffende analyse å skylde sluttresultatet sist på byttene. Jeg syns den kommende sprekken begynte å vise seg før det og vil påstå at de som kom inn ble mer ofre for den påstartede, kollektive kollapsen enn direkte skyld i den. Men om vi gjør en bedre jobb med å bruke hele stallen, rotere mer på laget og holde flere spillere varme samtidig så øker nok sjansen for at bytter kan bidra konstruktivt til å sementere en ledelse fremfor å gi den bort, eller å snu fra tap til seier.

Med en så fast ellever som vi bruker og få muligheter til spilletid under gode forhold for dem som ikke er blant de elleve så blir det fort litt for viktig for enkelte å imponere i løpet av kanskje de eneste minuttene de får på flere uker. Om kampbildet da allerede er vanskelig før de kommer innpå så blir det kanskje ekstra forknytt. Jeg syns det har vært ganske tydelig på f.eks. Wendt at etter den veldig gode starten på sesongen så har han har villet for mye og sett for oppjaget ut de gangene han har fått komme inn etter at den faste elleveren ble satt og han av en eller annen grunn befant seg utenfor den. Egentlig er han mer enn god nok og har en herlig intensitet i spillet sitt helt naturlig uten å måtte prøve ekstra hardt på det, men så settes han på en måte opp til å feile når stallen (ikke) brukes som den gjør, og han er langt fra den eneste.

Stort sett enig med deg ang feil kritikk sist. Så det var mer til dem som hylte høyest da. 

Når det kommer til å bruke hele stallen vil vel det ha varierende viktighet og ulempe. For europeiske topplag med to kamper i uken og 20 spillere i verdensklasse gir det mening. Samtidig vil selv trenere for sånne lag uttrykke misnøye hvis de ikke får mulighet til å spille med samme laget to ganger på rad. 

På noen plasser har vi kanskje jevngode spillere. Andresen/Walstad har kanskje vært en sånn, selv om jeg føler Andresen drar fra. Diabate / Opseth burde sistnevnte gjøre spennende. Kostadinov når han er frisk vs Roberts? Selv i disse eksemplene vil vi nødvendigvis ha andre styrker/svakheter avhengig av hvem som spiller. Vil det ikke være bedre at førstelaget blir kjent med dem? Og skulle man vurdere spilletid for feks Kostadinov, hvorfor er det så viktig å gi han den mens Roberts er frisk? 

Kjør på med beste laget når de beste kan spille. Så kan vi heller rullere når det trengs, ikke «for fun».

(Usikker om spillerne virkelig er så forknytt. Er det noe vi har sett er jo at Bob ikke nøler med å kaste dem innpå en gang til. Ta Spiten som fikk prøve gang på gang i fjor. Ekorness som ikke hadde noen god kamp i debuten mot Alta, men var tilbake i første mulighet i Eliteserien. 

Jeg har sagt det før: jeg tror Hammy delvis straffes for å ikke tørre nok. Bob virker heller å belønne de som prøver og feiler. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


7 timer siden skrev odd:

Jeg har sagt det før: jeg tror Hammy delvis straffes for å ikke tørre nok. Bob virker heller å belønne de som prøver og feiler. 

Enig med Odd her. Hammy er en OK spiller men han virker redd for å gå skikkelig i duellene. Er han redd for å bli skadet, eller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


29 minutter siden skrev Stuart:

Enig med Odd her. Hammy er en OK spiller men han virker redd for å gå skikkelig i duellene. Er han redd for å bli skadet, eller?

Jeg tenkte mer på å tørre å skyte. Tørre å prøve å dra av en back osv. Om han fysisk er redd er en annen sak. 

Litt redd for at balltalentet hans gjorde at man overså tempoproblemene. Det kan være en relevant problemstilling for Olderheim også. Han sklir lett forbi Obos-forsvarere, men skal han gjøre det samme på internasjonalt nivå trenger han mer tempo i kroppen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det at vi snur kampen på det som er blant Obos ligaens tøffeste bortebane er krutt sterkt. Man må ha litt flaks innimellom, men med tanke på det som skjedde på mandag så er det veldig imponerende. 

10 dager til neste kamp, Veum, Kay og kanskje Diabate klar til da. Vips, så ser det lysere ut!  

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enormt godt med 3 - poeng og akkurat det vi trengte for å snu trenden. Deilig å se hvor mye det betyr for de fleste spillerne som med en gang løper bort til Support for å feire ved kampslutt. 2. omgang er positivt. Rossbach og Spiten får terningkast 6.

Likevel.. Det er lett å la seg blende av seiern, men vi må være ærlige. Dette var et ran! Spesielt i første omgang der vi ble kjørt over av Sogndal og Sogndal gang på gang pekte på vår elendige struktur og samhandling defensivt. For meg er det så tydelig hvordan den ekstra "stoppern" i 3-backslinja, skaper ekstra usikkerhet fremfor ekstra trygghet. Det blir på en måte "flere kokker, mere søl". Det virker som at den ene stoppern ikke helt vet om hvem skal gjøre hva, eller vet helt vet hvem som de to andre skal markere. Når i tillegg vingbackene trekker seg ned i og lager en femmer bak - vel det bare komplementerer kaoset. 

Jeg anbefaler alle å se hvordan forsvarer hele tiden kikker på hverandre og må justere posisjon sin i forhold til de andre bak. Det ser veldig kaotisk ut, og man kommer hele tiden på etterskudd når Sogndalspillerne benytter anledningen til å forflytte seg. 

Jeg fatter ikke hvorfor man BB har gått bort fra 2 sentrale bak og over til 3 sentrale bak. Er han for stolt til å erkjenne at dette grepet er totalt mislykket?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


59 minutter siden skrev kuk:

Enormt godt med 3 - poeng og akkurat det vi trengte for å snu trenden. Deilig å se hvor mye det betyr for de fleste spillerne som med en gang løper bort til Support for å feire ved kampslutt. 2. omgang er positivt. Rossbach og Spiten får terningkast 6.

Likevel.. Det er lett å la seg blende av seiern, men vi må være ærlige. Dette var et ran! Spesielt i første omgang der vi ble kjørt over av Sogndal og Sogndal gang på gang pekte på vår elendige struktur og samhandling defensivt. For meg er det så tydelig hvordan den ekstra "stoppern" i 3-backslinja, skaper ekstra usikkerhet fremfor ekstra trygghet. Det blir på en måte "flere kokker, mere søl". Det virker som at den ene stoppern ikke helt vet om hvem skal gjøre hva, eller vet helt vet hvem som de to andre skal markere. Når i tillegg vingbackene trekker seg ned i og lager en femmer bak - vel det bare komplementerer kaoset. 

Jeg anbefaler alle å se hvordan forsvarer hele tiden kikker på hverandre og må justere posisjon sin i forhold til de andre bak. Det ser veldig kaotisk ut, og man kommer hele tiden på etterskudd når Sogndalspillerne benytter anledningen til å forflytte seg. 

Jeg fatter ikke hvorfor man BB har gått bort fra 2 sentrale bak og over til 3 sentrale bak. Er han for stolt til å erkjenne at dette grepet er totalt mislykket?

 

Enig, man blir veldig fort ryggende, passive og lave med den strukturen vi har nå. Og motstander kan småspillene rundt og innenfor 16-meter hvor man selvsagt er enda mer passiv av redsel for å lage straffe. 

4-3-3 hadde passet oss ypperlig. Virker nesten som at dette er formasjon spesialtilpasset for Olderheim, så ha skal få en fri, «drømmerolle». Det har jo tidvis funket bra, men man ser jo at noen motstandere er godt forberedt på det og ganske enkelt får tatt han ut av kampen med fysikk. 

Olderheim funket jo bra som indreløper i 433 i fjor… 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis det handler om personlige relasjoner er det jo rart at dette er vanskeligere å få til med 3 stoppere. Pedersen og Næss har tross alt spilt sammen i det systemet et par sesonger allerede, og Walstad har sett hvordan det har fungert fra backplass.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 minutter siden skrev odd:

Hvis det handler om personlige relasjoner er det jo rart at dette er vanskeligere å få til med 3 stoppere. Pedersen og Næss har tross alt spilt sammen i det systemet et par sesonger allerede, og Walstad har sett hvordan det har fungert fra backplass.

Nei - ikke rart i det hele tatt. Relasjoner blir alltid vanskeligere når det er flere som skal ta del, spesielt når relasjonene handler om at den ene bare vet hva den andre gjør. 

2 stoppere - enklere å avklare hvem som passer på hvem, hvem som støter. Pedersen har en magefølelse på Næss sine bevegelser og motsatt. Ikke det at Pedersen og Næss har vært veldig bra bonding, men det virker som de leser hverandre ganske ok.

3 stoppere - Flere lagkamerater å fordele oppgavene på, og MYE viktigere at det godt samarbeid mellom stopperne slik at man instinktivt vet hva de to andre stopperne gjør til en hver tid. Hvis ikke skjer det som M-A-N nevner over her, rygging, usikkerhet, passivitet før plutselig 2 støter på samme mann. Rett og slett kaotisk. 

 

Ja, det er lag som får det til å fungere med 3 sentrale bak, men mistenker at det ligger MYE trening bak og ikke minst at man har et bevisst forhold til hvilke spillertyper man setter der. Det virker på meg som at man bare plutselig bestemmer seg for en treer bak, uavhengig om styrkene/svakhetene til forsvarsspillerne man har til rådighet. Feks er Pedersen en litt "enkel" stopper, som trives best med enkle avklarte roller (synes jeg da).   

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når det kom til å forsvare egen boks var vi da ganske OK under Bohinen? Med omtrent de samme stopperne og samme relasjonene. Har de glemte det over vintern?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev odd:

Med omtrent de samme stopperne og samme relasjonene. 

Omtrent tolkes subjektivt skjønner jeg..

MINUS  - Wangberg, Skovgaard, Piggy og: Ottesen og Pachonik om vi skal se på vingbackene som en del av forsvarsenheten i 3-5-2 / 5-3-2

Strengt tatt kun Wangberg jeg savner, men likevel et helt annet utgangspunkt

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev kuk:

Omtrent tolkes subjektivt skjønner jeg..

MINUS  - Wangberg, Skovgaard, Piggy og: Ottesen og Pachonik om vi skal se på vingbackene som en del av forsvarsenheten i 3-5-2 / 5-3-2

Strengt tatt kun Wangberg jeg savner, men likevel et helt annet utgangspunkt

Og nettopp Wangberg er vel nøkkelen her. Han var sjef og dirigerte de to andre stopperne. Med 3 midtstoppere må en av de være tydelig sjef og dirigere, type Bonucci (eller Wangberg). Det kan fungere med 3 bak, men det fungerer ikke for oss. Som nevnt over, mye passivitet og usikkerhet. Bland inn tellefeil i miksen, så har vi oppskriften på enkle baklengsmål. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev kuk:

Omtrent tolkes subjektivt skjønner jeg..

MINUS  - Wangberg, Skovgaard, Piggy og: Ottesen og Pachonik om vi skal se på vingbackene som en del av forsvarsenheten i 3-5-2 / 5-3-2

Strengt tatt kun Wangberg jeg savner, men likevel et helt annet utgangspunkt

Backene har vel neppe så mye betydning for kommunikasjonsfeil mellom stopperne? (Du pekte jo selv på at to var bedre enn tre, så sånn sett er kanskje tre stoppere bedre enn 4 forsvarere?)

Og ja, da var det stort sett Næss + Pedersen + en til som spilte. 

Men kanskje spiller vi på en annen måte? Jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det, men hadde Pedersen en mer fri rolle i fjor? Han virker å være på sitt beste når han er ball watching, og på sitt dårligste når han skal markere. La oss si at vi har to stoppere som spiller med ansvarsfordeling som @kuk skisserer, med Pedersen som fri mann til å løpe rundt og krige der ballen detter ned. Vil det gi oss bedre evne til å rydde unna? Og i så fall, vil det gå på bekostning av å utvikle oss videre?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 timer siden skrev odd:

Når det kom til å forsvare egen boks var vi da ganske OK under Bohinen? Med omtrent de samme stopperne og samme relasjonene. Har de glemte det over vintern?

Det er ikke utenkelig at Bohinen er mye bedre på defensiv struktur enn Bradley. Det kan iaf være en forklaring. På samme måte som Bob sannsynligvis er mye bedre enn Bohinen på offensiv samhandling.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


11 timer siden skrev FranckTheBank:

Viktig og deilig. Men langt fra friskmeldt. 

 

Tapte vi for Eik tønsberg forrige kamp?

Ja han kommentatoren mente så! Vi tapte mot Eik i forrige kamp i hvert fall!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


17 minutter siden skrev Stian1359:

Hvordan faen vant vi  denne her kampen egentlig?

Veldig fornyød med seiren 

Men ikke særlig fornøyd med kampen

Hvis det ga mening

Det går vel opp i opp siden vi burde slått Egersund? Og sikkert flere kamper i år og ifjor som ikke gikk vår vei både med dommerne og sjansemessig. Men vi har en jobb å gjøre på feltet defensivt. Hvis ikke rykker vi ikke opp! Kongsvinger og Vålerenga er de største favorittene i øyeblikket slik jeg ser det. En playoffplass blir tøft å omsette til opprykk, håper vi ikke havner i den situasjonen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Kamptråd: Sogndal-Stabæk 1. juni 16:00
×
×
  • Opprett ny...