Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Voldsomt til svartmaling i en preseason! 

I fjor hadde et spennende lag med mye potensial, og med tilnærmet samme lag et år senere har vi ingenting...

La tvilen komme oss til gode, i hvert fall før vi i det hele tatt har startet!

Skulle sesongen bli middelmådig, så kan vi i hvert fall prøve å nyte av å se på talent i ypperste kvalitet denne sesongen. Og erkjenne at Stabæk som talentfabrikk blir nevnt overalt i flere tiår fremover.

Det er også lov å se ut av stadion, og drømme om spennende tider i årene fremover.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

25 minutes ago, Kongen23 said:

Voldsomt til svartmaling i en preseason! 

I fjor hadde et spennende lag med mye potensial, og med tilnærmet samme lag et år senere har vi ingenting...

La tvilen komme oss til gode, i hvert fall før vi i det hele tatt har startet!

Skulle sesongen bli middelmådig, så kan vi i hvert fall prøve å nyte av å se på talent i ypperste kvalitet denne sesongen. Og erkjenne at Stabæk som talentfabrikk blir nevnt overalt i flere tiår fremover.

Det er også lov å se ut av stadion, og drømme om spennende tider i årene fremover.

Synes ikke det er voldsom svartmaling å tvile på at vi rykker opp med omtrent samme laget som i fjor. Vi var ikke gode nok i fjor og OBOS er ikke dårligere i år. Lillestrøm er nok et dårligere lag enn Enga, men tror de med sine ressurser og veldig sterke trener tar førsteplassen. Kan ikke se at vi greier å oppnå den styrke og jevnhet som skal til for å få den siste sikre plassen.

Håper jeg tar feil. Skal vi greie oppgaven, må vi få orden bakover og for å få kjøpt kvalitet, må vi selge en eller flere av våre gode spillere.

Finstad sa i et intervju med Budstikka i fjor (sitert etter hukommelsen) at da vi lå dårlig an, hadde han valget mellom om å sparke 22 spillere eller treneren og at valget var enkelt. 

Vi sitter nå med omtrent de samme spillerne og det har gått seks måneder og ingenting ser bedre ut for meg. Mot Godset var forsvarsorganiseringen forferdelig dårlig og den ble underlig nok ikke engang forsøkt forbedret i løpet av kampen.

Jeg er mindre opptatt av trenere enn andre her inne, men for å si det forsiktig er det foreløpig veldig lite som tyder på vår nye trener hentet fra storklubben Raufoss, er noen Jesus som kan utføre mirakler.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev Kongen23:

Kanskje litt med forventningene. I fjor leste vi ofte at spillerne var gode nok, det sto mest på dårlig coaching. Å da se at de samme spillerne, mange av dem et viktig år eldre, ikke være bedre er skuffende for mange. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal prøve meg med en forklaring:

Hvis det fortsatt lugger, så er det Bobs skyld. Det vil det være inntil det begynner å gå bedre. Da er det svenskens fortjeneste.

Merknad: denne forklaringen er ikke begrenset til nåværende trener, men kan også brukes etter neste trenerbytte.

(Fun facts: jeg mistet håret på begynnelsen av 90-tallet og har aldri klart å venne meg fra bruken av ironi.)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

29 minutter siden skrev odd:

Kanskje litt med forventningene. I fjor leste vi ofte at spillerne var gode nok, det sto mest på dårlig coaching. Å da se at de samme spillerne, mange av dem et viktig år eldre, ikke være bedre er skuffende for mange. 

Forventninger skal vi ha, men de er kanskje urealistiske iblant. Det får være opp til hver enkelt, men vi må ha et mer nyansert bilde.

Godset er er et bra lag. Ikke i nærheten av det vi møter i OBOS. Personlig synes jeg første halvtimen var bra av oss, og så er det med en treningskamp at vi bytter oss ned i andre og taper så det synger. 

Slipper inn enkle mål, og skaper for lite totalt sett. Sånn har det sett ut lenge, men jeg velger å se annerledes på det. Man kan se en endring.

I treningskampene har jeg sett et høyere og mer kollektivt press der vi tør å stå høyt i banen og bryte. Jeg har sett at vi er mye mer direkte, hvilket krever mindre tekniske ferdigheter men mer kapasitet. Vi gjør noen taktiske og fysiske grep som vi savnet under BB i fjor. Vi skal ikke lenger spille på tvers, på tvers, på tvers. Vi skal ta mindre risiko når vi har ballen og det skal gå fremover.

Jørgen W. har en plan og den må få slå gjennom før vi kan svartmale på urealistiske forventninger. Husk at vi aldri fikk bygd selvtillitt i fjor, det var mye skader og stor misnøye i spillergruppen. Det er nå potensialet vi hele tiden har hatt skal slå ut!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De eneste gangene det blir pekt på én enkelt forklaring på hvorfor det går dårlig, er når noen ønsker å fordumme det andre har sagt for å score noen billige poeng. Det har vel vært nærmest konsensus i mange år at vi vil aldri få bukt med problemene som har gjort oss til et førstedivisjonslag om vi bare skal sparke og ansette nye trenere hele tiden uten at det egentlig skjer noe med resten av klubben og hvordan den drives. Det er vel knapt noen som har sagt at vi kun har ett problem og det er treneren, men de som var uenige i at treneren var ett blant mange problemer liker jo å fremstille det sånn.

Enig i det @Kongen23 skriver. Ellers var det nok meningen å gjøre mer med stallen og kanskje spesielt forsvaret i vinter - vi ble jo koblet til både Mads Nielsen og Liam Svensson - men så lyktes man av en eller annen grunn ikke med de salgene som måtte komme først.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev mbh:

Jeg skal prøve meg med en forklaring:

Hvis det fortsatt lugger, så er det Bobs skyld. Det vil det være inntil det begynner å gå bedre. Da er det svenskens fortjeneste.

Merknad: denne forklaringen er ikke begrenset til nåværende trener, men kan også brukes etter neste trenerbytte.

(Fun facts: jeg mistet håret på begynnelsen av 90-tallet og har aldri klart å venne meg fra bruken av ironi.)

😂😂😂😂

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev Nøfyse:

Enig i det @Kongen23 skriver. Ellers var det nok meningen å gjøre mer med stallen og kanskje spesielt forsvaret i vinter - vi ble jo koblet til både Mads Nielsen og Liam Svensson - men så lyktes man av en eller annen grunn ikke med de salgene som måtte komme først.

Det kommer nok av manglende salg. Finstad sa i podden at stallen skulle slankes, så forsterkes. Planen var god. Så har man overhodet ikke lykkes at all. Nesten svakt å ikke klare å selge Dia etter sesongen han hadde. Stallen er ikke slanket enda (med unntak av Walstad/Hegardt, kun Onsrud inn. Og det er jo her bekymringen kommer med at vi har for mange spillere uten X-factor. Ingen vil jo ha spillerne våre. (Da tenker jeg ikke på Spiten/Olderheim/Dia). 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev @ringo:

Det man kanskje kan si er at det er underlig å prioritere en indreløper over stopper.

Det virker som en litt overflødig signering hvis vi ikke har tenkt å slanke midtbanen en del, ja. Jeg har ikke sett så mye av Onsrud tidligere, i hvert fall ikke som jeg har tenkt over, men ut fra treningskampene så langt ser han ikke ut som noen åpenbar forsterkning sammenlignet med Kostadinov, Wendt, Tobiassen.

2 timer siden skrev @ringo:

Det som bekymrer meg litt, er at det er lugger litt med skader i år også og vi har - så vidt jeg vet, ikke gjort noe med de medisinske apparatet…

Osteopaten er borte, men ut over det har det vel ikke blitt forsterket noe, nei. Jeg likte heller ikke helt svarene Sunde og Finstad gav på spørsmål om det medisinske og skadeproblemene i podkasten for noen måneder siden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei det er sant. Nå er det nok riktig at Bradley kjørte et ensformig treningsregine, men jeg vet også at det er andre problemer/misnøye med det medisinske apparatet. At vi har såpass mye småskader nå i oppkjøringa gjør meg mistenksom.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 timer siden skrev @ringo:

Nei det er sant. Nå er det nok riktig at Bradley kjørte et ensformig treningsregine, men jeg vet også at det er andre problemer/misnøye med det medisinske apparatet. At vi har såpass mye småskader nå i oppkjøringa gjør meg mistenksom.

En høster som en sår!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

18 hours ago, Kongen23 said:

Forventninger skal vi ha, men de er kanskje urealistiske iblant. Det får være opp til hver enkelt, men vi må ha et mer nyansert bilde.

Godset er er et bra lag. Ikke i nærheten av det vi møter i OBOS. Personlig synes jeg første halvtimen var bra av oss, og så er det med en treningskamp at vi bytter oss ned i andre og taper så det synger. 

Slipper inn enkle mål, og skaper for lite totalt sett. Sånn har det sett ut lenge, men jeg velger å se annerledes på det. Man kan se en endring.

I treningskampene har jeg sett et høyere og mer kollektivt press der vi tør å stå høyt i banen og bryte. Jeg har sett at vi er mye mer direkte, hvilket krever mindre tekniske ferdigheter men mer kapasitet. Vi gjør noen taktiske og fysiske grep som vi savnet under BB i fjor. Vi skal ikke lenger spille på tvers, på tvers, på tvers. Vi skal ta mindre risiko når vi har ballen og det skal gå fremover.

Jørgen W. har en plan og den må få slå gjennom før vi kan svartmale på urealistiske forventninger. Husk at vi aldri fikk bygd selvtillitt i fjor, det var mye skader og stor misnøye i spillergruppen. Det er nå potensialet vi hele tiden har hatt skal slå ut!

"FIKK RUNDJULING..."  og  "STRØK TIL TENTAMEN" ...skrev Budstikka om Godset-kampen.  Har aldri personlig heldigvis opplevd verken å bli rundjult eller å stryke til tentamen, men har hørt at det ikke er veldig positive greier...

Ifjor spilte vi flere positive kamper mot gode lag som fks Enga og Kongsvinger. Bookmakere regner stort sett Enga som et bedre lag enn Godset foran årets sesong - så på en måte tenderer vi svakere i år med samme lag og ny trener.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

12 minutter siden skrev InaB:

"FIKK RUNDJULING..."  og  "STRØK TIL TENTAMEN" ...skrev Budstikka om Godset-kampen.

Et alternativ er selvfølgelig å legge litt mindre vekt på Budstikkas tabloide beskrivelser. Stabæk-dekningen deres holder elendig nivå, så også det de skrev etter Godsetkampen. Når det der er det han satt igjen med etter den kampen kan han ikke jobbe som sportsjournalist.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er ikke og kommer ikke til å være en favoritt til direkte opprykk - det skusla vi bort i fjor.

Det er bare å innse først som sist. Men det betyr ikke at vi trenger å grave oss ned og svartmale alt heller.

Vi har gjort mye bra i treningskampene  også, vi har bedre struktur og vi har en åpenbar plan i spillet. Men vi må luke bort de individuelle feilene i forsvar. Så tror jeg det her blir helt ok.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

52 minutes ago, Kongen23 said:

Hvis du hadde vært på kampen, så hadde du ikke hatt det samme inntrykket som en slapp Budstikka-journalist her fremsetter. 

Det at du velger å ta frem disse overskriftene er definisjonen på svartmaling.

Realiteten er 7. plass i OBOS i 2024. Det bør være få som har forventninger om at vi skal knuse all motstand i OBOS i år, og spille jevnt med et Eliteserielag i preseason.

Vi er per dags dato et lag i utvikling og må bruke sesongen på å vise oss på best mulig måte. Hvor langt det rekker vites ikke, men vi har potensiale til å overraske!

Midler finnes ikke til innkjøp av nye spillere, så da kan vi ikke gjøre annet enn å stille oss bak laget og plukke frem det positivet laget kan bygge videre på.

Som jeg skrev 7 februar under "treningskamper" så var jeg tilstede sammen med en bekjent som tar trener utdanning. Han mente at vi lå 2 divisjoner under Godset i prestasjonene.

Så til Ace: Vi kan skyte på budbringeren, men det gjør ikke prestasjonene bedre. Drammens Tidende skrev så vidt jeg husker i en kommentar i et intervju at motstanden var mye svakere enn forventet.

Jeg er overrasket over at vi slipper inn 7 mål på 2 treningskamper. Bradley la opp til offensiv spillestil, som bare ga en 7. plass. Trodde noe av grunnen til at vi bytter til en trener som spiller defensiv fotball, var at det skulle tettes bakover, men målene renner inn og forsvarsformasjonen er ikke satt etter flere måneders trening.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er Stabæk, vi skal være favoritter og vi skal jage opprykk 100%

Realiteten er dog, som nevnt over, et middels oboslag fortsatt på feil vei.

Dårlige valg og løsninger har ført til dårligere og dårligere spillere inn, dårligere tropp, dårligere resultater og dårligere økonomi.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

22 minutter siden skrev InaB:

Så til Ace: Vi kan skyte på budbringeren, men det gjør ikke prestasjonene bedre. Drammens Tidende skrev så vidt jeg husker i en kommentar i et intervju at motstanden var mye svakere enn forventet.

At DT prøver å undergrave Godsets prestasjon gjør ingen forskjell for meg. Kampen var ikke bra totalt, men varierende. 1 omg godkjent og første del bra. Rundspilt og tentamen er bare rent sprøyt og usaklig å trekke frem. Svartmaling som nevnt her.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg så kampen sammen med en bekjent som har både artium og truckførerbevis og hun sa at Stabæk var både gode de første 20 minuttene og ble overkjørt av et lag som var en divisjon bedre i andre.

En kan vel skrive akkurat de overskriftene en vil og finne dekning for det etter hva en velger å fokusere på og se bort ifra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev InaB:

Trodde noe av grunnen til at vi bytter til en trener som spiller defensiv fotball, var at det skulle tettes bakover, men målene renner inn og forsvarsformasjonen er ikke satt etter flere måneders trening.

1 måneds trening tror jeg vi sier.

Når der gjelder treningskamper så trodde jeg de var til trening, øving og testing. Tentamen og eksamen er jo når det spilles om poeng, noe som er lenge til. 

Når det gjelder Godset-kampen var 1. omgang helt fin, ikke vits å bry seg så mye om at Gunnerød ga bort 2-1-scoringen. En jevn og ok omgang fra vår side.

2. omgang blir veldig rotete, med mye stopp, bytter og vi virker ikke helt tilstede. 

Ellers enig i at vårt problem er et lekk forsvar som er lett å spille seg gjennom. Det må være fokus fremover. Også som flere andre skeptisk til Skjelvik. Kanskje han funker bedre på back. Andresen kunne jeg likt å se på ving/indreløper. 

ps: jeg så kampen på tv alene. Jeg er ikke utdannet innen fotball, men har sett fotball jevnlig i 30 år. Jeg synes det så ut som én divisjons forskjell. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev InaB:

Som jeg skrev 7 februar under "treningskamper" så var jeg tilstede sammen med en bekjent som tar trener utdanning. Han mente at vi lå 2 divisjoner under Godset i prestasjonene.

Jeg er overrasket over at vi slipper inn 7 mål på 2 treningskamper. Bradley la opp til offensiv spillestil, som bare ga en 7. plass. Trodde noe av grunnen til at vi bytter til en trener som spiller defensiv fotball, var at det skulle tettes bakover, men målene renner inn og forsvarsformasjonen er ikke satt etter flere måneders trening.

Jeg kjenner deg ikke, men du virker som en riktig STBer! Istedenfor å fokusere på ting vi burde ha gjort eller ting vi ikke kan gjøre noe med, begynn å fortell deg selv og alle rundt deg hvor spennende det er å være Stabæksupporter for tiden. Fortell om ny stadion, fortell om et forum med masse engasjement, fortell hvor mye du gleder deg til at sesongen starter og man sitter/står i solskinnet på Nadderud! 

Preseason er ikke ferdig, relasjoner skal fortsatt bygges, treneren skal sette sitt preg. Det er positivitet vi trenger nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 hour ago, Kongen23 said:

Jeg kjenner deg ikke, men du virker som en riktig STBer! Istedenfor å fokusere på ting vi burde ha gjort eller ting vi ikke kan gjøre noe med, begynn å fortell deg selv og alle rundt deg hvor spennende det er å være Stabæksupporter for tiden. Fortell om ny stadion, fortell om et forum med masse engasjement, fortell hvor mye du gleder deg til at sesongen starter og man sitter/står i solskinnet på Nadderud! 

Preseason er ikke ferdig, relasjoner skal fortsatt bygges, treneren skal sette sitt preg. Det er positivitet vi trenger nå.

Jeg har fulgt Stabæk siden jeg var liten og kommer til å følge Stabæk uansett hvilken divisjon vi spiller i. Likevel er jeg utolmodig og foretrekker ES fotball framfor OBOS fotball.  Som blant andre Næss var inne på da han analyserte årets sesong, så spilles det mer fysisk fotball i OBOS (jeg vil kalle det gampe fotball) og vi har pr. idag ikke mannskap til opprykk. Er redd det igjen oppleves som gutter mot menn når sesongen kommer i gang.

Har ingen problemer med at folk er uenig med meg, men føler at uenigheten ikke er faktabasert. Det er få uker igjen til sesongstart og vi har omtrent samme laget som ifjor fikk en 7. plass.  Det er et faktum.

Veldig fint med ny stadion, men er mest opptatt av det som skjer på banen. Er noe overrasket over at folk er så tålmodige her inne. Etter min oppfatning er forsvarsorganiseringen i beste fall som i fjor - ifølge (dumme ) journalister svakere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev InaB:

Har ingen problemer med at folk er uenig med meg, men føler at uenigheten ikke er faktabasert. Det er få uker igjen til sesongstart og vi har omtrent samme laget som ifjor fikk en 7. plass.  Det er et faktum

Det er faktisk sant. Vi har sittet og sett ett utenlandsk vindu stengte, uten at en dritt skjedde. Vi endte opp med å terminere kontrakten til Hegardt, som jeg tipper vi fort kunne fått i det minste noen småkroner for. Istedenfor for å gi han gratis til appelsinstaten. Stallen er overhodet ikke slanket slik det ble sagt i forkant. Og Finstad får ikke "årets selger" tittelen i min bok enda. Så det er det samme laget som i fjor som endte på en søpleplassering. Det er fakta. Og på akkurat dette punktet, så er jeg helt enig med Ina. Det skal mye til før akkurat dette samme laget skal plutselig vinne gull i obos. 

Men når det er sagt, så er det tidlig. Wålemark har jo testet absolutt alle spillere. Skal begynne å spisse inn nå. Og da er jeg enig med Ringo at det er bekymringsverdig at vi igjen har en del skader. Vi får ikke spisset skikkelig inn. 

Jeg har allikevel troa på at med full stall, så kan vi hevde oss. Matic, Spiten og Dia blir ekstremt viktig for oss fram til sommervinduet åpner. Matic kan løse mye av de defensive utfordringene vi har. Viktig mann å ha foran forsvaret. I tillegg til å gjøre de andre midtbanespillerne bedre.

Så mener jeg at sommervinduet burde være ekstremt viktig for Finstad. Og at vi ikke har råd til å havne bakpå igjen. Dette vinduet her har jeg skjønt fint lite av. 

Man trenger ikke å være fornøyd med spillet nå i februar. Jeg begynner først å bedømme preseason etter treningsleiren og opp mot seriestart. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
OBOS 2025, hvordan skal det gå?
  • Opprett ny...