Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg depper ikke over resultatet. Vi mangler spillere. Hva som er mye mer alvorlig er at forsvarsorganiseringen virker tilfeldig, eller i perioder mangler. Hvis vi sammenligner denne kampen med våre to kamper mot Kongsvinger i fjor er dette dessverre forsvarsmessig mye svakere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er de samme spillerne som ikke var gode nok i fjor og nå er de bare et år eldre. De eneste i forsvaret jeg har troa på er Andresen, Ekorness, Riise, Nysveen og potensielt Hoven hvis han finner et godt nivå, dessverre er ingen av midtstopperne gode nok. Wålemark kommer kanskje til å finne noen løsninger etterhvert men forsvaret generelt er ikke godt nok for opprykk, middels obos kvalitet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 23.3.2025 den 20.23 skrev Elias:

Det er de samme spillerne som ikke var gode nok i fjor og nå er de bare et år eldre. De eneste i forsvaret jeg har troa på er Andresen, Ekorness, Riise, Nysveen og potensielt Hoven hvis han finner et godt nivå, dessverre er ingen av midtstopperne gode nok. Wålemark kommer kanskje til å finne noen løsninger etterhvert men forsvaret generelt er ikke godt nok for opprykk, middels obos kvalitet.

Expand  

Veldig merkelig at den stopperen ikke har blitt hentet. Burde vært første pri for Finstad gjennom hele vinteren.

Mulig det fortsatt kommer (det bør det!!). Hødd tror jeg vi slår uansett, før LSK kampen derimot bør vi ha en ny stopper klar. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 23.3.2025 den 20.23 skrev Elias:

middels obos kvalitet.

Expand  

Nå var du snill. Uten å ha sett de andre lagene så vil det overraske meg om ikke den fireren vi stilte med i dag er med god margin det dårligste forsvaret i Obos.

Det som frustrerer mest er hvor totalt uinteressert Næss er. Feil på feil på feil i kamp etter kamp og aldri tegn til at han gidder ta tak i det. Se f.eks. på den scoringen som Kongsvinger fikk annullert. Fra 62:05 ut i kampen her for dem som har tilgang. Følg med på hvordan Næss forholder seg til nummer 23 på Kongsvinger. Han har ham i synsfeltet rett foran seg hele tiden, men gidder rett og slett ikke noen ting. (Og det er ikke fordi han prøver å sette ham i offside med vilje; man ser på reaksjonen til Næss når ballen går i mål og han henger med hodet at han ikke hadde offside i tankene.)

Å holde halvannen meters avstand til motstanders angriper rett foran eget mål uten å vise noen som helst interesse for å hindre ham fra å nikke ballen upresset i mål, det er direkte provoserende å se på. Jeg begriper ikke at en som har levd av å være midtstopper på fulltid i 13 år kan være så fullkomment ubrukelig når det gjelder å forsvare eget felt. Dette er jo ikke noe som er vanskelig engang, det går kun på innstilling! Null yrkesstolthet! At han fremdeles er i klubben etter å ha prestert på akkurat denne måten de to foregående sesongene, det vil jeg si er et tegn på et kulturproblem.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 23.3.2025 den 21.31 skrev Nøfyse:

Nå var du snill. Uten å ha sett de andre lagene så vil det overraske meg om ikke den fireren vi stilte med i dag er med god margin det dårligste forsvaret i Obos.

Det som frustrerer mest er hvor totalt uinteressert Næss er. Feil på feil på feil i kamp etter kamp og aldri tegn til at han gidder ta tak i det. Se f.eks. på den scoringen som Kongsvinger fikk annullert. Fra 62:05 ut i kampen her for dem som har tilgang. Følg med på hvordan Næss forholder seg til nummer 23 på Kongsvinger. Han har ham i synsfeltet rett foran seg hele tiden, men gidder rett og slett ikke noen ting. (Og det er ikke fordi han prøver å sette ham i offside med vilje; man ser på reaksjonen til Næss når ballen går i mål og han henger med hodet at han ikke hadde offside i tankene.)

Å holde halvannen meters avstand til motstanders angriper rett foran eget mål uten å vise noen som helst interesse for å hindre ham fra å nikke ballen upresset i mål, det er direkte provoserende å se på. Jeg begriper ikke at en som har levd av å være midtstopper på fulltid i 13 år kan være så fullkomment ubrukelig når det gjelder å forsvare eget felt. Dette er jo ikke noe som er vanskelig engang, det går kun på innstilling! Null yrkesstolthet! At han fremdeles er i klubben etter å ha prestert på akkurat denne måten de to foregående sesongene, det vil jeg si er et tegn på et kulturproblem.

Expand  

Skulle tro det fantes bedre emne til å bære kapteinsbindet.  Mininmum fra kaptein må være at han prøver, og går foran som et godt eksempel.  Viljen/evnen til å lære fremstår som marginal, og jeg savner en som står opp når det butter imot. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Expand  

Meget godt eksempel på manglende evne til å forsvare egen boks. Ballwatching de luxe, og ender opp med 4v4 uten markering til slutt. Gunnerød også helt ute av posisjon, fordi han blir dratt mot ball.

Klink onside denne! Skjerpings.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Expand  

Noen er gode i sjakk og andre i UNO…men en kaptein med yrkesstoltheten som er lavere enn vaskehjelpen som vasker dasser på Esso, kan vi ikke ha. 
det du beskriver er langt fra et enkelttilfelle, snare blitt en trend…sist var vel en tilsvarende markeringsfeil allerede i kampen mot Sogndal..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å ha sett de andre lagene så vil det overraske meg om ikke den fireren vi stilte med i dag er med god margin det dårligste forsvaret i Obos.

Expand  

Det blir spennende å se hva vi får til. I fjor var tonen på forumet stort sett at det var Bradleys manglende fokus som var problemet. I år har vi de samme spillerne, minus Walstad. Motsatt vei har Hoven og Skjelvik kommet inn fra starten av fjoråret, og Ekorness, Riise, Nysveen og Andresen har begynt å nærme seg rent fysisk å kunne få hår på kassa.

(Og nei, man klarer ikke å ødelegge en hel tropp for godt. Landslag setter sammen forsvar på kort tid, og selv spillere med et år på krykker kommer tilbake relativt fort.)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal ikke legge aaaaalt for mye i resultater i treningskamper, men fant denne tabelloversikten på Twitter/x med OBOS-lagene sine resultater nå før sesongstart. * tabellen er rangert 1-16 etter poeng per kamp (PPK)image.png.1b9a52478f1e46e3fb4e846c2683e723.png

Endret av rykkinn
Lagt inn PPK
Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 24.3.2025 den 20.04 skrev rykkinn:

Skal ikke legge aaaaalt for mye i resultater i treningskamper, men fant denne tabelloversikten på Twitter/x med OBOS-lagene sine resultater nå før sesongstart. * tabellen er rangert 1-16 etter poeng per kamp (PPK)image.png.1b9a52478f1e46e3fb4e846c2683e723.png

Expand  

Dette var ikke hyggelig lesning selv om jeg som de fleste andre, har fått med meg at årets preseason har vært skuffende svak. 

Det er når jeg ser sånt som dette at jeg tenker: Jeg har fulgt Stabæk fra jeg var liten og sett opp og nedturer og jeg får gå på stadion med håpet fortsatt innabords også i 2025. I hvert fall når det gjelder opprykk har jeg håpet i behold men trua på at dette går veien, har jeg dessverre ikke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 24.3.2025 den 20.04 skrev rykkinn:

Expand  

"En fotballtabell er det ærligste som finnes". - Ivar Hoff.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strenght of Schedule spiler nok en rolle i en slik tabell  ja. Start f.eks. har møtt mye lokale lag på lavere nivå, mens Moss har spilt mest mot lag på eget eller høyere nivå i vinter. Det reflekterer både hvor i utviklingen man er, de taktiske planene og hvor attraktiv man er som motstander. Vår SoS er midt på treet. 

Men selv om man justerer tabellen over for Strenght of Schedule så er KIL fremdeles det klart beste laget i vinter. Så det er der lista ligger for inneværende sesong.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom vi ikke hadde byttet hele laget mot sandefjord og vunnet den kampen. Samt ikke gjort juniorfeilen mot KIL og ridd inn en 0-0. Samt hatt Rossbach tilgjengelig i hele oppkjøringen. Hvordan hadde man da sett på sesongoppkjøringen da? Jeg er fortsatt bekymret for at vi ikke er gode nok defensivt, men jeg tror stemningen her hadde vært mye annerledes da. 

Vi er veldig gode offensivt når vi har alle spillerne våre tilgjengelig

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting hadde sikkert sett betraktelig bedre ut mot KIL også om vi ikke hadde Veum og Skjelvik på backene i den kampen. Men det bekymrer at vi tilsynelatende må ha optimale forhold for å prestere. Og selv under ideelle omstendigheter vil vi fremdeles ha Næss i midtforsvaret som når som helst kan finne på å forære alle tre poengene til motstanderen. Bekymringen er ikke en mangel på positive ting å ta med seg, men at vi har ikke gjort oss av med det som kostet oss så mange poeng i fjor. Det ser fremdeles fryktelig skjørt ut.

Med Dahlby på plass fra start er vi nok enda et hakk sterkere i fremste ledd sammenlignet med i fjor. På midtbanen ser ting også bedre ut, mye takket være mangelen på en Roberts. Christensens avgang er nok et større tap i mine øyne enn de fleste andres, men Danso og Isaksen ser heldigvis ut som gode spillere så i sum er det mulig at det regnestykket uansett går i pluss. Men så er det forsvaret. Vår store, store svakhet i fjor har det ennå ikke blitt gjort noe med. Det er fremdeles litt tid igjen så vi får virkelig håpe at det kommer inn en solid forsterkning eller to der. Det trenger vi, rett og slett, om det skal finnes noen som helst realisme i et opprykk. Og om vi i tillegg skulle klare å skyfle ut et par av problemene: enda bedre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 25.3.2025 den 9.54 skrev @ringo:

..Jeg har sett kampen et par ganger nå..

Expand  

Shit - det kalles dedikasjon 😅

Jeg er optimist og tror vi er på rett vei. Uten sammenligning forøvrig - Ikke glem at det tok feks B/G 2-3 år med svært varierende resultater før det begynte å ta form. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 25.3.2025 den 13.26 skrev @ringo:

Men jeg synes ikke vi er så dårlige heller som enkelte her inne vil ha det til.

Expand  

Jeg syns det høres ut som at du beskriver lagets relative styrke ganske likt som de fleste andre: Ikke en opprykksfavoritt. Uenigheten virker å gå mer på i hvilken grad det er negativt at Stabæk ikke er en opprykksfavoritt i OBOS. Å stoppe en negativ trend og snu den til en positiv en er så klart bra i seg selv og et skritt i riktig retning. Og så mener vel mange at lista bør legges litt høyere enn som så og at det burde vært fullt mulig å ta litt flere steg i ett jafs med litt større suksess på overgangsmarkedet i vinter, særlig når det gjelder kvaliteten i forsvaret.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vel at vi det siste tiåret (+) ikke har bygget sten for sten, men heller sandslott som må bygges på nytt og på nytt. Så har det gradvis blitt et mindre og mindre slott, og mer som en OBOS-leilighet.

Finnes det så forklaringer til dette? Ja!

Hjelper det på entusiasmen? Nei!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kasta bort en gyllen mulighet i fjor og det kan det være at vi får svi for i flere år fremover.

Enig med du @Nøfyse at overgangsvinduet ikke  har vært helt som ønsket, hverken inn eller ut. Kanskje kommer det lån til på tampen? Jeg vet ikke, men det svirrer ihvertfall rykter.  Etter å ha sett Emil Nielsens eminente spill på KILs venste back nå på søndag, så heller jeg nok mer mot at det er sidebacker fremfor stoppere vi trenger i forsvaret.... Så får tiden vise hva det blir til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er urovekkende å se hvor lite mye fokus det er på ball og hvor lite kontroll stopperne våre har på det som skjer rundt seg i inleggsituasjoner. Må klare å drille inn at en må plukke opp løpene på vei inn i boks i slike situasjoner. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er ingen overraskelse at vi slipper inn enkle mål på innlegg når man der på alle de situasjonene i løpet av en kamp der vi ikke tar duellene i forkant. Det skyldes rett og slett svakt forsvarsspill, altså manglende innstinkt og ferdigheter.

Blir flere enkle baklengs denne sesongen som i fjor. Ergo, vi er ikke et topplag, men kan pdd. satse på en kvalikplass.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 26.3.2025 den 6.48 skrev Kongen23:

Ja, det er ingen overraskelse at vi slipper inn enkle mål på innlegg når man der på alle de situasjonene i løpet av en kamp der vi ikke tar duellene i forkant. Det skyldes rett og slett svakt forsvarsspill, altså manglende innstinkt og ferdigheter.

Blir flere enkle baklengs denne sesongen som i fjor. Ergo, vi er ikke et topplag, men kan pdd. satse på en kvalikplass.

Expand  

Nå er han dessverre ute en liten periode, men å hindre innlegg er noe Ekorness er virkelig god på

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forflytning er kanskje nøkkelordet i forsvarsleddet vårt. Og det er vi ikke spesielt gode på.

En god forsvarsspiller må kombinere hurtige forflytninger med taktisk forståelse for å være på rett sted til rett tid. Det er små marginer i denne jobben. Et halvt sekund for sen i oppfattelsen forsinker forflytningen. Det kan være nok til at motstander finner rom eller får slått innlegget, eller kommer først på innlegget.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 26.3.2025 den 6.48 skrev Kongen23:

Expand  

Problemet vårt ligger på kantene og sentral midt. Det gjør jobben for stopperne våre vanskelig da de ofte får for store rom å dekke. Underlig at ikke trener ser dette. Dette er ikke et problem som dukket opp i år så nytt kan det umulig ha vært når Wålemark har gjort sine analyser av klubben før han takket ja.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Treningskamper 2025
  • Opprett ny...