atleten 1 675 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Jeg er 100% enig med innlegget på www.stabaek.no. Meget godt skrevet. Jeg kan bare ikke forstå folk som tar på seg RBK-hatten så snart de spiller CL-kamper. Trodde en stund bare Jagland drev med sånnt. Men fler enn 50% av de jeg kjenner, holder med RBK i disse kampene. OK, jeg vet jeg bør skaffe meg nye og bedre venner. Skal jobbe litt med det. Men det finnes bare negative konsekvenser for eliteserien at RBK vinner CL-kamper. Jeg gidder ikke å bruke en hel kveld på å se Basma i shorts og høre på patetiske og partiske trønder-kommentatorer på tv3. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Slum 12 902 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Jeg gidder ikke å bruke en hel kveld på å se Basma i shorts og høre på patetiske og partiske trønder-kommentatorer på tv3. Men som det står skrevet i nyheten. Det er jævlig gøy å se dem bli rundspilt. Jeg kommer aldri til å glemme bortekampene mot PSG og Lyon. Stooooor underholdning. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Gjest Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Jeg gidder ikke å bruke en hel kveld på å se Basma i shorts og høre på patetiske og partiske trønder-kommentatorer på tv3. Men som det står skrevet i nyheten. Det er jævlig gøy å se dem bli rundspilt. Jeg kommer aldri til å glemme bortekampene mot PSG og Lyon. Stooooor underholdning. Hvis du vil se RBK og Basma bli rundspilt så har jeg kampen ifra Nadderud i 2001 på video. 8) Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Slum 12 902 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Hvis du vil se RBK og Basma bli rundspilt så har jeg kampen ifra Nadderud i 2001 på video. 8) Ja takk, begge deler. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Pi_Meson 0 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Jeg er enig at det er tullete når folk som ellers i året ikke liker Rosenborg plutselig blir ad hoc-supportere utvalgte høstkvelder. Jeg tror ærlig talt de fleste Rosenborg-supportere vil være enige i dette. Men innlegget på stabaek.no er smålig, og det er vel så sutrete som SS anklager Bratseth for å være. Den bærer dessuten preg av at den som har skrevet det ikke har greid å skille mellom UEFAs nasjonsranking og klubbranking. Det er riktig at Rosenborg "hjelper" andre norske klubber ved å ta poeng i internasjonale kamper. Dette har gitt Norge en god plassering på nasjonsrankingen, noe som har resultert i at sølvvinneren fra Tippeligaen har fått anledning til å kvalifisere seg til Mesterligaen de siste årene. At dette ikke har kommet Stabæk til gode, skyldes ingenting annet enn at Stabæk aldri har kommet tilstrekkelig høyt opp på tabellen. Dette er ikke Rosenborgs feil. I år gir Rosenborgs innsats i Mesterligaen de siste fem årene Norge tre lag i UEFA-cupen, i stedet for to. Det er ikke denne nasjonsrankingen Rosenborg nå protesterer mot - det er klubbrankingen som UEFA bruker til å vurdere enkeltklubber. Det poengteres at det er feil at andre klubbers resultater i Europacup skal brukes til å vurdere om Rosenborg er gode nok til å bli seedet i trekningen av tredje kvalifiseringsrunde, og av et eventuelt gruppespill. Jeg synes innvendingen er berettiget, og jeg har vanskelig for å se hva som er sutrete ved den. Derimot synes jeg uttalelser som «RBK tar ikke 5 øre for å svekke konkurrentene sine i Norge» er sutrete så det holder. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Slum 12 902 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Derimot synes jeg uttalelser som «RBK tar ikke 5 øre for å svekke konkurrentene sine i Norge» er sutrete så det holder. Enig, det er sutring på høyt nivå. Men det er fakta, og det skjønner vel du også :?: Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Rich 646 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Javel, så er ikke Bratseth sutrete. Men det da heller ikke vi. RBK tar ikke fem øre for å svekke konkurrentene. Dette er ikke en sutrete påstand. Det er nøkerne facts. Selvsagt skal det to klubber til for å få til en overgang. Vi andre kan jo nekte å selge. MEN, er man rik og omgitt av fattige konkurrenter så har man ingen reell og jevbyrdig forhandlingsposisjon. Det vet Rosenborg. Og det utnytter de. Igjen dette er ikke ment som sutring, men er slik jeg og mange med meg oppfatter virkeligheten. Rosenborg har tjent sine penger på ærlig vis, ære være dem for det. Det kritiserer jeg ikke på noen måte. Det er måten man bruker på jeg kritiserer. Kom ikke å påstå at ikke rankingen er blitt brukt som argument for at man skal legge forholdene ekstra til rette for RBK. NA Eggen har også kommet med uttalelser som har gått på at alle har interesse av å backe opp RBK i CL, interesse i form av egeninteresse. Grunnen til at Brathset prøver å få endret dette er jo fordi RBK ser på de andre norske lagene som en hindring for egen suksess. Greit det. Men forvent ingen medlidenhet. Det beste som kan skje oss andre er at RBK ryker ut så fort som mulig i CL kvalet. Det eneste negative med det er at da blir det enda mer ryggpissing av engelske lag på TV. RBK snakker alltid om samhandlig og om å gjøre hverandre gode etc. Men det gjelder internt. Bratseth & Co. driter i alle andre enn seg selv. Da bør det ikke være noen bomb at vi driter i Rosenborg. (Dette er sutrete, men pytt, pytt). Dette handler ikke om at vi ikke unner RBK suksess, men at RBK har fått et så plasskrevende selvbilde at alle vi andre havner i skyggen (Litt sutrete det også...) Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Pi_Meson 0 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Jeg forventer ikke medlidenhet, og hvis dere liker å se Rosenborg få bank på bortebane i Mesterligaen skal dere få lov til det. Jeg liker ikke merkelappen «hele Norges RBK» noe bedre enn dere gjør. Men når du skriver: Kom ikke å påstå at ikke rankingen er blitt brukt som argument for at man skal legge forholdene ekstra til rette for RBK så skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til. Hevder du at Rosenborgs konkurrenter i Tippeligaen har blitt oppfordret til å «ofre seg» for Rosenborg? Hvem som helst skjønner at dette er urimelig, og at det ville være både irrasjonelt og fullstendig uaktuelt for en hvilken som helst klubb. Det handler i det hele tatt ikke om å «legge forholdene til rette for Rosenborg», men om at en seier til et hvilket som helst norsk lag i Europa-cup gir Norge en bedre plassering på nasjonsrankingen, noe som igjen gir flere norske klubber muligheten til å spille Europacup. Jeg nekter ikke for at Rosenborg har hentet spillere fra konkurrerende norske klubber. Basma kom fra Stabæk. Frode Johnsen kom fra Odd. Og Azar Karadas kom fra Brann. For å nevne noen. Dette er ufravikelige kjensgjerninger. Likevel synes jeg ikke dette er så forkastelig som du antyder. At klubber kjøper spillere fra konkurrerende klubber finner vi eksempler på over alt, men av én eller annen grunn er det bare når Rosenborg er involvert at dette blir betenkelig. Når Vålerenga, Brann og Molde gjør det samme uteblir reaksjonene. Jeg synes også det er verdt å peke på at Rosenborg aldri har spekulert i Bosmann-dommen, og at klubben alltid har lagt generøse overgangsbeløp på bordet. Morten Knutsen kostet Rosenborg 12 millioner kr da han kom fra Start. Start uttalte i ettertid at de uten tvil ville ha godtatt det halve beløpet hvis en annen klubb enn Rosenborg hadde sittet på den andre siden av forhandlingsbordet. Når forfatteren av den aktuelle artikkelen på stabaek.no antyder at Rosenborg har kjøpt disse spillerne, ikke for å styrke egen stall, men for å «svekke konkurrentene» grenser det til paranoia. Å trekke frem Azar Karadas som et eksempel var dessuten uheldig: Det var Brann som tok kontakt med Rosenborg for å selge i dette tilfellet, ikke Rosenborg som tok kontakt med Brann for å kjøpe. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Rich 646 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Skjønner at det kan virke litt paranoid. Og rett skal være rett. De siste par årene har også RBK vesentlig handlet utenfor sesongen. Det var noen år det alltid oppsto rykter om at RBK skulle kjøpe nøkkelspeilleren på det og det laget, sånn ca 2 uker før lagene skulle møtes i serien. Jo høyere opp på tabellen man var, jo mer sikker var en på at slike rykter ville komme. Og disse ryktene resulterte da også ofte i overganger. Men bevares RBK betalte godt. 7 mill for Belsvik er vel den beste dealen Stabæk noen gang har gjordt. Petter var på hell, men han var viktig for Stabæk. Det var kjipt å miste ham midt i sesongen. Basma og Mayer gikk også midt i seongen. Det er ingen som kjøper så mye spillere fra andre norske eliteserieklubber, midt i sesingen som RBK. Fakts. For ikke å virke paranoid kan jeg jo omformulere meg litt: -Hvordan kan man i en klubb som RBK beholde jobben når man kjøper så mye spillere til å varme benken på Lerkendal? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Gjest Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Kanskje kunne Brann gjort en bedre jobb mot Suduva med Azar på laget, men fakta er: -Brann kom til rosenborg og ville selge azar, -Azar hadde ikke fast plass på Brann -Brann hadde ikke råd til å lønne Azar Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Rich 646 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 så skjønner jeg ikke helt hva du vil frem til. Hevder du at Rosenborgs konkurrenter i Tippeligaen har blitt oppfordret til å «ofre seg» for Rosenborg? Hvem som helst skjønner at dette er urimelig, og at det ville være både irrasjonelt og fullstendig uaktuelt for en hvilken som helst klubb. Det handler i det hele tatt ikke om å «legge forholdene til rette for Rosenborg», men om at en seier til et hvilket som helst norsk lag i Europa-cup gir Norge en bedre plassering på nasjonsrankingen, noe som igjen gir flere norske klubber muligheten til å spille Europacup. Det jeg vil frem til er følgende: Eggen har flere ganger uttalt at det er naturlig at RBK får flyttet kamper for å få ekstra hvile før CL kamper. Han har også for et par år siden da han fikk kritikk for de mange spillerkjøpene svart med at norsk fotball var tjent med at alle backet opp RBK som Norges representat i Europa. Mulig det var ment som en fleip? Hvis Brathset får det som han vil blir det enda vanskliger for andre norske lag når vi en sjelden gang skal spille i UEFA-cupen. RBK ber om en fordel/unngå en ulempe - det er alltid en motpost til dette. Og det kan godt hende Stabæk vi profitere på en slik regelendring som Bratseth ber om. Vår europa statistikk er ikke så værst den, selv om den selvsagt ikke kan måle seg med RBK's Ser på kjernen.com at dere "slår" tilbake med å nevne TSL's overgang fra Start. Jeg er stolt av at dere må gå 8 år tilbake i tiden for å finne et eksempel. Men mind you, han ble kjøpt mellom to sesonger. Stabæk har aldri kjøpt toppspillere fra andre lag i eliteserien midt i sesongen. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Pi_Meson 0 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Det jeg vil frem til er følgende: Eggen har flere ganger uttalt at det er naturlig at RBK får flyttet kamper for å få ekstra hvile før CL kamper. Er ikke det greit nok? Det går da ikke utover noen om Rosenborg får flyttet søndagskamper til lørdag hvis de skal spille Mesterliga-kamp på tirsdag? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Rich 646 Del Skrevet 7. Mars 2003 Del Skrevet 7. Mars 2003 Neida. Desuten har NFF klare regler for dette, så det gir seg selv, (selv om Eggen gjerne skulle hatt enda mer fra tid til annen). Etter å ha gått i meg selv må jeg erkjenne tilløp til (u)seriøs sutring fra egen side. Synd, men sant. Jeg ser jo at det meste jeg kritiserer RBK for ville vi selvsagt gjort selv, om vi hadde hatt mulighet. Likevel gjenstår mitt hovedpoeng, og det har jeg kanskje ikke fått frem godt nok. Det som er så jævlig irriterende med RBK (tenker da på Bratseth, Skutle og Eggen) er den nedlatende holdningen. Jeg skjønner selvsagt hva de er ute etter, og det er egentlig greit. Det er måten man sier ting på som er så infernalsk klysete. Det blir en holdning som går på at det er viktig å få gjort om på rankingen (noe som muligens hadde vært både fair og logisk) fordi de andre norske lagene er så dårlige at det går ut over RBK's sjanser i CL kvalet (Det er nok også korrekt). Og det er viktig for norsk fotball at RBK får beste sjaneser til å kvale fordi det vil komme alle tilgode. Og RBK ønsker jo alltid at alle norske lag skal ha suksess i Europa for det gavner både RBK og norsk fotball, (og det er viktig å huske på andre lag fra andre små land som Bratseth er levende bekymret for rammebetingelsen til). For hvis RBK får bedre rammebetingelser så kan jo flere norske lag få prøve seg i EUFA-cupen. Vi andre skal liksom nøye oss med UEFA-cupen, for CL, ja den er selvsagt reservet selveste Rosenborg. Og sånn er det bare. Og vi må alle stå på å bli bedre slik at norsk fotball kan få med så mange lag som mulig i EUFA-cupen. Og egentlig burde vi stå opp hver morgen å takke NA Eggen & CO som har gjort det mulig for oss å få et par kamper i EUFA-cupen sånn hvert 3dje år enda vi er så dårlige at vi bare blir nummer 4 og sånn i serien. For tenk om Norge ikke fikk være med i CL og bare hadde èn plass i UEFA-cupen, ja da hadde jo ingen andre lag enn RBK fått spilt fotball i Europa. Og det ville jo vært veldig trist for norsk fotball. Beklager hvis dere i RBK føler dere støtt og utsatt for usaklig kritikk, men det tar av og til litt av når det er snakk om følelser - men som noen kloke sjeler visstnok skal ha sagt: Fotball er følelser - slipp dem fri! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Pi_Meson 0 Del Skrevet 8. Mars 2003 Del Skrevet 8. Mars 2003 Vi andre skal liksom nøye oss med UEFA-cupen, for CL, ja den er selvsagt reservet selveste Rosenborg. Og sånn er det bare. Og vi må alle stå på å bli bedre slik at norsk fotball kan få med så mange lag som mulig i EUFA-cupen. Og egentlig burde vi stå opp hver morgen å takke NA Eggen & CO som har gjort det mulig for oss å få et par kamper i EUFA-cupen sånn hvert 3dje år enda vi er så dårlige at vi bare blir nummer 4 og sånn i serien. Men... Hvis lag som Lillestrøm og Brann kunne greie å heve seg til et nivå der de i det minste greier å ta poeng på hjemmebane mot bosniske og litauiske lag, så ville jo Norge kunne stille med flere lag enn Rosenborg i Mesterligaen. 2003/04 er første sesong på flere år at Rosenborg er eneste norske klubb som spiller kvalifisering til denne turneringen. Tidligere har Molde deltatt i gruppespillet, og både Lillestrøm og Brann har spilt kvalifisering. På den ene siden storkoser man seg over at Norge faller på nasjonsrankingen, fordi det gir Rosenborg problemer. På den andre siden skulle man gjerne sett at fjerdeplass i ligaen gav billett til Europacup, noe som bare kan oppnås ved at Norge klatrer på den samme nasjonsrankingen. Det er problematisk og inkonsekvent, men jeg er tilbøyelig til å forstå «argumenter» i stil med «Det er ikke det de sier, men måten de sier det på.» Rosenborg har hatt mer eller mindre monopol på seriegull, internasjonale bedrifter og mediaoppmerksomhet i mange år. På godt og ondt for oss som holder med Rosenborg, sannsynligvis utrolig irritrende og frustrerende for dere som holder med en annen klubb. Jeg foretrekker ærlig talt en slik holdning fremfor «egentlig hater jeg Rosenborg, men jeg heier på dere i Champions League,» noe vi får høre både titt og ofte. På fotballpub i Molde sitter Tornekratt-folk og heier på erkefienden hver høst, og føler at RBK er «litt deres» ettersom de er norske. Da foretrekker jeg helt ærlig Stabæk-supportere som sitter og koser seg med bortekampene mot PSG og Lyon på video. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Rich 646 Del Skrevet 8. Mars 2003 Del Skrevet 8. Mars 2003 Men... Hvis lag som Lillestrøm og Brann kunne greie å heve seg til et nivå der de i det minste greier å ta poeng på hjemmebane mot bosniske og litauiske lag, så ville jo Norge kunne stille med flere lag enn Rosenborg i Mesterligaen. 2003/04 er første sesong på flere år at Rosenborg er eneste norske klubb som spiller kvalifisering til denne turneringen. Tidligere har Molde deltatt i gruppespillet, og både Lillestrøm og Brann har spilt kvalifisering.Det har du helt rett i. Men igjen er vi ved mitt poeng. Vi kunne fått med ett lag til i TILLEGG til Rosenborg... På godt og ondt for oss som holder med Rosenborg, sannsynligvis utrolig irritrende og frustrerende for dere som holder med en annen klubb. Inrømmer gjerne at jeg er inkonsekvent. Med det er jeg jammen ikke alene om (j.fr. Bratseth). Kjernen skal dog få honnør for å være langt mer konsekvente i sin argumentasjon enn folka i Brakka på Lerkendal. Så er det jo selvsagt et spørsmål om det er letter å komme til CL via en 2. plass i serien, eller ved at RBK får dårligere råd og man får en reell sjanse på førsteplassen. Jeg foretrekker ærlig talt en slik holdning fremfor «egentlig hater jeg Rosenborg, men jeg heier på dere i Champions League,» noe vi får høre både titt og ofte. På fotballpub i Molde sitter Tornekratt-folk og heier på erkefienden hver høst, og føler at RBK er «litt deres» ettersom de er norske. Da foretrekker jeg helt ærlig Stabæk-supportere som sitter og koser seg med bortekampene mot PSG og Lyon på video. Det værste er at jeg er ikke blant dem som hater Rosenborg. Jeg håper alltid de taper. Men jeg har ingen problemer med hverken Kjernen (hvor jeg har mange venner), eller med å bli imponert over hva man har fått til. Det er førrst når folk som Skutle, Bratseth og Eggen kommer i TV ruten min jeg kjenner at hatet kommer. I Norge er det liksom opplest å vedtatt at i Bærum bor det bare klyser, men du verden - vi har ikke sjans i havet målt opp mot folk som Bratseth. En kveld i baren med NA Eggen etter at Norge var slått ut av EURO2000 ga meg heller ikke et nytt syn på "legenden", snarerer tvert i mot. Avslutter med dette debatten fra min side. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Pi_Meson 0 Del Skrevet 9. Mars 2003 Del Skrevet 9. Mars 2003 Men igjen er vi ved mitt poeng. Vi kunne fått med ett lag til i TILLEGG til Rosenborg... Ja, akkurat det var et av mine poenger også. Men for at det skal være mulig må Norge klatre to-tre plasser på UEFAs nasjonsranking, noe som forutsetter at norske lag må ta flere poeng i Europacupene. Og en gang til, bare så det ikke skal være tvil: Det er ikke nasjonsrankingen Rosenborg ønsker forandret, men klubbrankingen. Nasjonsrankingen avgjør hvor mange lag et land får delta med i hver av turneringene. Klubbrankingen avgjør hvordan enkeltklubber skal seedes. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 12. Mars 2003 Del Skrevet 12. Mars 2003 Angående den videofilmen... mulig å få kjøpt/lånt?? ( Kampen mot Rosenborg ) Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg