Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Og der fjerna de kommentatorseksjonen, UTEN å endre innholdet i artikkelen.

Joda, de ligger der fortsatt, både ditt, Albert og Chris' innlegg.

Jeg la ut en greie på forsiden og sparker i retning NTB.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg la ut en greie på forsiden og sparker i retning NTB.

Og NSB... ?

Er så vant til å klage på NSB...

Rettet.  Takk!

En liten korrektur til: Alle hjemmekampene vår så langt har vært utsolgt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stabæk blir baer mer og mer synelige i Bærum, Asker og Oslo Vest. Når Fornbu arena står klar med en stor supporterebutikk, en million ganger større en StabækButikken vil fler og fler kjøpe seg mer og mer effekter og bli mer synlig! Det vil jo mest sannsynlig være en stor inntektskilde spesielt på kampdag. Viktig at Stabæk greier å gjøre bussiness ut av det, viktig for klubben som vokser mest, tørr jeg påstå. Jeg vet ikke hvor mye Brann, VIF, RBK, Viking tjener på salg av effekter. Men er overbevist om at det er god reklame for klubbe og bra inntekstkilde! Elsker Stabæk! Nyter hverdage som Stabæk suporter. Nå er det 17 timer og 45 minutter til dommern blåser igang kampen foran 5000-7000 eleville Stabæk fans som applauderer for det fantastiske spillet som en mann med navnet Jan Jönsson er hjernene bak!

Vet ikke hvor mye de andre storklubbene i Norge har, men tror vi troner greit øverst på effektsalg.

Det var selvfølgelig spesielt i fjor pga. gullet, men vi dro inn litt over 20 miller i løpet av fjorårssesongen.

Mot Lyn på slutten av fjorårssesongen solgte Brannbutikkene i Bergen for 640 000 på kun en dag. Og det var bare i de butikkene Brann driver. Det er jo en del sportsbutikker o.l. som selger effekter.

Det blir jo som å hoppe etter Wirkola, men andre norske klubber har mye å lære av Brann når det gjelder promotering, og tilstedeværelse i byen sin.

Dere får vel en real oppsving når Blue dream står ferdig, og det at dere i tillegg er i siget de siste par sesongene gjør at dette nok er best mulige tidspunkt for dere å få ny stadion på. I tillegg bygges det heftig med boliger på Fornebu, så hvis resultatene opprettholder seg spår jeg at dere etter hvert kan komme farlig nærme de fire store.

Lykke til. (Kødda).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir jo som å hoppe etter Wirkola, men andre norske klubber har mye å lære av Brann når det gjelder promotering, og tilstedeværelse i byen sin.

Det faktum at nærmeste tippeligalag for Brann er tre kvarters flytur i alle retninger, har selvfølgelig ingenting med saken å gjøre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Storklubb og storklubb fru Klaus. Vi må innse at vi har mye medgangsrask akkurat nå. Poenget er vel å smi mens jernet er varmt. Jeg tror uansett at det tar flere år til vi blir en storklubb.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Storklubb og storklubb fru Klaus. Vi må innse at vi har mye medgangsrask akkurat nå. Poenget er vel å smi mens jernet er varmt. Jeg tror uansett at det tar flere år til vi blir en storklubb.

Snittalderen på supportermassen til Stabæk er vel også 20 år under feks Brann. Dette har med tradisjoner å gjøre. Man bygger ikke opp en supporterkultur og masse i løpet av få år. Stabæk er imidlertid på god vei :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det faktum at nærmeste tippeligalag for Brann er tre kvarters flytur i alle retninger, har selvfølgelig ingenting med saken å gjøre.

Selvfølgelig har det det, men se på Tromsø og Bodø-Glimt, de har vel ikke akkurat plenty med grunker.

Da kan man si at det bor mye færre folk der oppe, men selv om man hadde justert det etter hvor mange som bor i området mot effektsalget, så tror jeg nok vi hadde tatt de rimelig klart.

Til atleten:

Jeg sa ikke at dere kom til å bli en storklubb med det første, men bak de fire er det ikke så hardt å hevde seg.

Man skal ikke undervurdere ny stadion og gode resultater i en kombo.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snittalderen på supportermassen til Stabæk er vel også 20 år under feks Brann. Dette har med tradisjoner å gjøre. Man bygger ikke opp en supporterkultur og masse i løpet av få år. Stabæk er imidlertid på god vei :)

Jeg tok vel kanskje litt i, mener ikke at dere har fullt hus alle kampene neste sesong, men at dere vil øke betraktelig ville ikke forundre meg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tok vel kanskje litt i, mener ikke at dere har fullt hus alle kampene neste sesong, men at dere vil øke betraktelig ville ikke forundre meg.

Det tar jeg nesten som en selvfølge at vi gjør.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser noen her er imponert over bergensernes forhold til Brann.  Ja, da.  De stiller seg bak laget når det går bra.  Og byen går kollektivt med laget i eventuelle bølgedaler.  Jeg tror ikke det har vært spesielt gøy å være brannspiller på 17. mai i Borgertoget de årene det ikke har gått bra.

Det laget som har imponert meg mest er Aalesund.  Der støtter man laget i tykt og tynt.  Da vi besøkte byen i fjor var stadion (som vanlig) full.  TIl tross for at laget hadde en av sine vanlige kriseperioder.  De hadde aldri under 10 000 på kamp i fjor.  Det betyr at ganske nøyaktig 25% av befolkningen er på hver hjemmekamp.

Tilsvarende tall for Brann i 2007 er 17300 tilskuere i snitt.  Også i Bergen var variasjonen liten.  utsolgt er vel utsolgt der også.  Ca 7% av Bergen kommunes befolkning gikk på kamp.  

Jeg har laget en tabell...  Tallene er fra i fjor, med unntak av de tre nyopprykkede lagene.  Og det er ikke verken Aalesund eller Brann som topper:

Molde 31,40

Aalesund 25,47

Fredrikstad 16,59

Sandefjord 14,55

Start 14,41

HamKam 14,27

Viking 13,51

Lillestrøm 12,88

Bodø/Glimt 12,71

Rosenborg 12,32

Strømsgodset 11,58

Odd 11,42

Tromsø 9,39

Brann 7,08

Stabæk 5,21

Vålerenga 5,04

Lyn 2,79

Det er innbyggertallet i klubben/stadionens kommune som er lagt til grunn, og her er størrelsen på den sammen med det potensielle omlandet en god feilkilde.  Selv går jeg på kamp i en nabokommune.

Lillestrøm er et unntak, her har jeg tatt en haug med nabokommuner inn i grunnlagstallet, i Oslo får Lyn og Vålerenga halve befolkningen hver.

HamKam tar ut en betydelig større del av potenisalet enn det de siste dagers skriverier skulle tyde på.  

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser noen her er imponert over bergensernes forhold til Brann.  Ja, da.  De stiller seg bak laget når det går bra.  Og byen går kollektivt med laget i eventuelle bølgedaler.  Jeg tror ikke det har vært spesielt gøy å være brannspiller på 17. mai i Borgertoget de årene det ikke har gått bra.

Det laget som har imponert meg mest er Aalesund.  Der støtter man laget i tykt og tynt.  Da vi besøkte byen i fjor var stadion (som vanlig) full.  TIl tross for at laget hadde en av sine vanlige kriseperioder.  De hadde aldri under 10 000 på kamp i fjor.  Det betyr at ganske nøyaktig 25% av befolkningen er på hver hjemmekamp.

Tilsvarende tall for Brann i 2007 er 17300 tilskuere i snitt.  Også i Bergen var variasjonen liten.  utsolgt er vel utsolgt der også.  Ca 7% av Bergen kommunes befolkning gikk på kamp.  

Jeg har laget en tabell...  Tallene er fra i fjor, med unntak av de tre nyopprykkede lagene.  Og det er ikke verken Aalesund eller Brann som topper:

Molde 31,40

Aalesund 25,47

Fredrikstad 16,59

Sandefjord 14,55

Start 14,41

HamKam 14,27

Viking 13,51

Lillestrøm 12,88

Bodø/Glimt 12,71

Rosenborg 12,32

Strømsgodset 11,58

Odd 11,42

Tromsø 9,39

Brann 7,08

Stabæk 5,21

Vålerenga 5,04

Lyn 2,79

Det er innbyggertallet i klubben/stadionens kommune som er lagt til grunn, og her er størrelsen på den sammen med det potensielle omlandet en god feilkilde.  Selv går jeg på kamp i en nabokommune.

Lillestrøm er et unntak, her har jeg tatt en haug med nabokommuner inn i grunnlagstallet, i Oslo får Lyn og Vålerenga halve befolkningen hver.

HamKam tar ut en betydelig større del av potenisalet enn det de siste dagers skriverier skulle tyde på.  

Nå blir vel parameterne litt feil da enkelte klubber ligger i steder hvor det er populært å flytte til, mens andre igjen ligger steder hvor ingen flytter (basert på dette kunne det vært interessant om du kunne sette opp en tilsvarende statistikk på hvor mange supportere et lag har som er direkte resultat av innavl. Jeg vil anta at denne vil delvis samsvare med tallene over. Antall banjoband vil antageligvis også gi en pekepinn)

Endret av Pjalle Nøtt
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant tabell. Men som du sier, utsolgt er utsolgt. Derfor er ikke denne statistikken representativ for hvor mange supportere man har ift folketall. Brann vil feks komme mye høyere opp på lista hvis man på en eller annen måte finner ut hvor mange som går på kamp jevnlig, eller som ønsker det (og ikke kan fordi det er fullt).

Å bruke hele Oslo som parameter for Enga/lyn blir også feil. Her er det MANGE innflyttere, mye fler enn resten av landet.

Med andre ord: å lage slik statistikk er nesten umulig, med mindre noen starter med spørreskjema ;) Uansett viser det jo en trend! (i hvertfall for de som ikke har utsolgte kamper og for de lagene på mindre steder).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant tabell. Men som du sier, utsolgt er utsolgt. Derfor er ikke denne statistikken representativ for hvor mange supportere man har ift folketall. Brann vil feks komme mye høyere opp på lista hvis man på en eller annen måte finner ut hvor mange som går på kamp jevnlig, eller som ønsker det (og ikke kan fordi det er fullt).

Å bruke hele Oslo som parameter for Enga/lyn blir også feil. Her er det MANGE innflyttere, mye fler enn resten av landet.

Med andre ord: å lage slik statistikk er nesten umulig, med mindre noen starter med spørreskjema ;) Uansett viser det jo en trend! (i hvertfall for de som ikke har utsolgte kamper og for de lagene på mindre steder).

Jeg er helt enig i at det er helt umulig å lage en slik tabell på en rettferdig måte, og jeg antar at reaksjonen fra mange er litt farget av at Stabæk alltid vil komme dårlig ut på en slik tabell.  Selv med utsolgt FA i alle kamper vil vi fortsatt komme dårligere ut enn HamKam...

Men jeg syns likevel det er litt spennede å se på hvor mye er lag preger en by, og hvor mye det tar ut av sitt potensiale.  Hamar kan bygge så mye de vil, men vil neppe noensinne få særlig høyere tilskuertall enn det vi har.  Mens for oss er egentlig ikke det å fylle FA veldig urealistisk.  Molde og Aalesund ligger skummelt høyt, det skal ikke mye nedgang i den generelle fotballinteressen før stadion blir tom.

Start er et godt eksempel - i eliteserien tok de ut maks av de Kr.sand kan gi, noe som er viktig med de budsjettene de satser på.  De har veldig gode tilskuertall til å være i første divisjon.  Men det er likevel 4 - 5.000 færre på hver eneste kamp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis vi skal ha en sjanse til å sette ny rekord på Nadderud i år, bør vi nok slette den gamle rekorden mot Aalesund, som lyder på 5231, og stammer fra 2003. Vi trenger kun 5135 tilskuere for å ligge likt med skjemaet fra i fjor. Men jeg er redd det ikke holder, da vi har hele 4 hjemmekamper i skoleferien, som nok dessverre vil trekke snittet nedover.

5804 tilskuere i går, ny rekord mot Aafk. Mandagskamp, TV-kamp og lite bortesupportere tatt i betraktning synes jeg dette var veldig bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant statistikk Albert, bra jobba som vanlig!

Det var få bortesupportere i kikkertsvingen igår i forhold til kapasiteten der, noe som vel forklarer hvorfor vi ikke passerte 6000 tilskuere. Godt at vi slo den gamle rekorden, ikke minst med tanke på at det var en TV-kamp!

Hvis jeg har forstått det rett så har vel ikke hjemmesupporterne tilgang til de stadionseksjonene som er forbeholdt bortesupporterne (ved alle arenaer?) med den konsekvens at selv om det er utsolgt for hjemmefans behøver ikke tilskuertallet å vise en fullsatt stadion eller hva?

Sånn sett så skulle man vel egentlig ha trukket fra antallet bortesupportere og kun sett på hemmesupporterkapasiteten når man ønsker å vurdere hvordan lokalbefolkningen støtter opp om eget lag?

Dette blir vel vanskelig fordi man kun får oppgitt totalt antall tilskuere på matchene, men i og med at antallet som reiser på bortekamp neppe alltid er konstant ("fordeler seg likt") bør man vel egentlig også ta hensyn til det?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant statistikk Albert, bra jobba som vanlig!

Denne tråden er ikke "min", det er Freak Magnet som står for grunninformasjonen her.  (Men jeg blander meg jo inn her også...)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for tillitten, Albert, som jeg ikke viser meg verdig, ved å bruke så lang tid på oppdateringene. For øvrig er du og andre velkommen til å blande dere inn i "min" tråd.

5804 var en solid ny rekord mot Aalesunds FK. Den andre publikumsrekorden i år, av totalt fire kamper. Det gir faktisk håp om at vi kan sette ny total publikumsrekord i år igjen, i vårt siste år på Nadderud.

Etter kampen mot Aalesunds FK gikk snittet litt ned, til 5865, men vi økte til +167 i forhold til i fjor, mot samme motstandere.

Når vi ser på de 4 første hjemmekampene - uavhengig av motstander - ligger vi nå på +554 i forhold til i fjor.

Så får vi håpe at den jevne tilskuer ikke ser seg lei på fotball i løpet av juni, men ønsker å se toppfotball igjen når serien sparkes i gang. Klarer vi et snitt på rundt 5000 på de 4 hjemmekampene som spilles i perioden 28/6-3/8, så er det store muligheter for at vi ser en ny rekord i år. Noe som vil være veldig bra, kapasiteten tatt i betraktning. Hvis vi i tillegg avslutter denne perioden som fortsatt serieleder, så skal jeg være veldig fornøyd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Endelig er snart fotballferien over, og vi kan begynne å konsentrere oss om skikkelig fotball igjen.

Vi tar imot Tromsø på Nadderud, lørdag kl. 18.00, som Ferieleder. Sulteforet som folket sikkert er, bør det igjen bety utsolgt på sittetribunen. Det er fortsatt billetter igjen, men etternølere bør ikke vente. Dette er noe alle vil ha med seg.

Tidligere sesongers rekord mot Tromsø står for fall. Den er fra 2001 og lyder på 5061. For å holde mitt eget tilskuerbudsjett (som budsjetterer med ny tilskuerrekord) bør vi komme opp i 5300, men det er vel ingen grunn til at vi ikke kan samle enda flere enn dette, til tross for at skoleferien har begynt. Vi bør også ha noe å gå på foran de 3 neste hjemmekampene, som kommer midt i sommerferien. En periode som tradisjonelt ikke har samlet de store horder til Nadderud. Men beholder vi den gode formen, og holder oss på toppen av tabellen, så bør det trekke noen ekstra.

Uansett - støtt vårt stolte lag frem til nok en seier!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Budstikka og Aftenposten hevder det var 5 186 tilskuere mot Tromsø.

Mens VG, nettavisen og stabak.no sier det var 5 815.

Hvorfor denne forskjellen, og hva er korrekt?

(Var ikke tilstede selv på lørdag, så jeg fikk ikke anledning til å telle)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at Lyn hadde imponerende 3112 tilskuere på kampen mot Viking... Dessverre for Lyn var jo dette på en lørdag, i Oslo, og Lyn er jo i medaljekamp, det var EM-fri på TV, samt at det er mange Stavangerfolk som bor i Oslo-distriktet... Ja, det er mange negative faktorer å peke på her (IRONI!). 3112 er flaut!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De teller også bare de som passerer portene. Sesongkort som ikke møter telles ikke. Det var nok ikke over 5000 på Nadderud på lørdag heller. Heldiggriser som slapp unna.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Tilskuertall
  • Opprett ny...