Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For en fantastisk avslutning! En kveld man vil minnes for evig tid! Takk til Nadderud for lang og tro tjeneste!

Dette lover godt for fortsettelsen til neste år. Tror vi kapret noen nye supportere og tilskuere med denne festen av en fotballkamp, gullutdeling og ikke minst feiringen etterpå.

7141 tilskuere mot vif (skjønner fortsatt ikke helt hvordan de klarte å få inn så mange, selv om det var helt tydelig at feltet var stappa til bristepunktet) er ikke mindre enn imponerende. Det har ikke vært så mange på Nadderud siden 1998, og da var det ikke seter på hele Fornebulandet.

Det førte oss opp i et snitt på 5785, som er en økning på +215 i forhold til i fjor. Siden 2006 har vi hatt en økning av snittet på 728. Og som eneste klubb (i tillegg til de 3 nyopprykkede, B/G, HamKam og Molde) opplever vi en økning i tilskuertallene. Alle de andre har nedgang.

Flere medier opererer med et snitt for oss på over 5800, men dette skyldes et feil tall fra kampen mot Tromsø i sommer. Jeg forholder meg til Stabæks egne tall. Mulig det også er feil på andre lag, men det har jeg ikke dobbeltsjekket.

Tabellen over årets tilskuertall (gjennomsnitt) er som følger:

Rosenborg 18927

Brann 16954

Viking 15379

Vålerenga 12949

Fredrikstad 11454

Aalesund 10341

Lillestrøm 8788

Molde 8203

Lyn 6643

Strømsgodset 6009

Stabæk 5785

Bodø/Glimt 5503

Tromsø 5369

HamKam 5121

Det er verdt å merke seg her at om hvis man hadde trukket vekk Lyns kamp mot vif (som trakk 18012 tilskuere), så hadde vi passert Lyn på denne tabellen. Tromsø og Ham/Kam har en hjemmekamp igjen, men de vil ikke, under noen omstendighet, kunne ta oss igjen på denne tabellen.

Neste år skal nye rekorder settes. Jeg leste at det er solgt over 3000 sesongkort, og det var før seriefinalen, og før $$ har startet sitt salg. Det går mot et nytt Blaatt år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neste år skal nye rekorder settes. Jeg leste at det er solgt over 3000 sesongkort, og det var før seriefinalen, og før $ har startet sitt salg. Det går mot et nytt Blaatt år.

Det skal et mirakel til om vi ikke greier å få høyere snitt neste sesong. Men skal vi greie å fylle Telenor Arena så må vi selge mange mange flere sesongkort. Men vi har jo et uttalt mål om å ha et snitt på 10 000, så vi kan jo si at vi er på god vei.

Vet ikke helt hvilken klubb det er naturlig å sammenlikne oss med, men vil tro det Viking har fått til er noe å strekke seg etter. De har en ganske lik stadion som oss. 15-16 000. De solgte 11 500 sesongkort i 2008 (1800 av Hordene) På Nadderud ligger vi vel på ca 2700 (?!?) Var 2700 i 06 og 2600 i 07, men vet ikke hva det var i år. Viking hadde forøvrig 9000 i 06 og 07. Mens de hadde 8000 i første sesongen på Viking Stadion.

Ser vi på FFK gjorde de et byks fra 3800 til 7000 med ny stadion. Mens VIF ligger på latterlige lave 7-8000. Start er vel også en klubb vi kan sammenlikne oss med med tanke på stadion. De gikk fra 2800 til 8000 med ny stadion.

Vet ikke om ledelsen i Stabæk har satt seg noe mål om hvor mange sesongkort de skal selge/håper å selge, men 7000 er vel ikke for mye å håpe på? Eller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk høre fra en Stabæk ansatt at det var solgt ca 3500 sesongkort hittil. Og da er det enda ikke solgt sesongkort til $$, familietribunen og bærget det små (eller hva nå de heter). De regnet med å selge en 7-8000 sesongkort...

Mot mellom 2000-2500 sesongkort i 2008 sesongen. Arrester meg gjerne på det siste, var på søndag...:)

edit: bra tiltak for flere unge supportere; http://www.stabak.no/content/view/3135/2/

Endret av peas on earth
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beste reklamene er vel om det er utsolgt noen ganger på de kule kampene. De som ikke kommer inn da tenker nok en gang til om det ikke er verdt å ha sesongkort (som det åpenbart er). Det er vel også derfor VIF selger såpass lite; det er alltid plass på Ullevaal.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stabæk har trukket pene 5.833 i snitt til Nadderud - en økning på 263 fra 2007.

Neste år tas Fornebu Arena, med plass til 15.000 i bruk, og klubben har budsjettert med 7.000 på hjemmekampene.

Fra artikkelen "publiksumstall går ned"

Vi greier nok å øke snittet med mer enn 1200? Kanskje greit nok å budsjettere med et litt beskjedent tilskuerantall, men å budsjettere med 70 % av det man har som mål er vel kanskje litt laveste laget?

Man har vel uttalt at 10 000 er målet i første sesong på ny arena. Budsjetterer man med 7 000 tilskuere og hver tilskuer legger igjen ca 200 pr kamp, underbudsjetterer man med 9 millioner over en sesong med 15 hjemmekamper!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel et fornuftig ansalg før en ser hvor mange sesongkort som selges? Når en i tillegg har tenkt å innføre muligheten til å låne bort/selge sesongkortplasser, så tror jeg ikke dette er helt galt. En budsjetterer jo inntekter konservativt, og at det muligheten for en oppside er der, er bare positvt.

Hvor mange sesongkort har SS satt seg som mål å selge? 1500-2000?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nån som vet hur dom har tänkt att lösa kommunikationer till o från telenor arena under matchdagar?

kommer det gå bussar till lysaker station?

hur många perkeringsplatser blir det för bilar?

Ingen parkeringsplasser, men telenors parkeringsplasser vil være tilgjengelige. Dette er drøyt 1700 plasser (noe lite med tanke på at det jobber 6500 der)

Busser vil sannsynligvis gå fra Bekkestua, Sandvika og Lysaker.. det holder hvertfall ikke med 733 ekspress Snarøya, som ikke engang går på søndager.. Oppfordrer uansett alle til å komme tidlig første kampen!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

nån som vet hur dom har tänkt att lösa kommunikationer till o från telenor arena under matchdagar?

Ingen parkeringsplasser, men telenors parkeringsplasser vil være tilgjengelige. Dette er drøyt 1700 plasser (noe lite med tanke på at det jobber 6500 der)

Busser vil sannsynligvis gå fra Bekkestua, Sandvika og Lysaker.. det holder hvertfall ikke med 733 ekspress Snarøya, som ikke engang går på søndager.. Oppfordrer uansett alle til å komme tidlig første kampen!

inga parkeringsplasser??? seriöst???

då får väl ja oppfordre stabaek att ta fram en bra lösning. vore ju synd om dåliga kommunikationer skulle göra att folk finner det för krångligt att ta sig till match.

1700 plasser och säg 3 per bil = 5100

10 000 till ska ju ta sig dit???

vad tar en buss? 50-60. då bör ju nån skaka fram ett hundratal bussar på match dag.

detta lär ju bli intressant. =/

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I prospektet til Fornebu Arena ( http://www.stabak.no/content/view/1930/335/ ) ser det ut som om det er satt av plass til en del parkeringsplasser i vinkelen mellom arenaen og Bilia. Siden det skal leies ut til diverse firmaer og plasskrevende handel, må det jo nesten være noen plasser der også. Men uansett blir det ikke amerikanske tilstander med en parkeringsplass per sitteplass!

Bussene kommer vel til å gå i skytteltrafikk før og etter kamp, og en buss klarer nok et par-tre runder i timen.

Dessuten er vel Fornebu i sykkelavstand for en del også!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er all parkering til kontorene på Fornebu tilgjengelig på kveldstid og i helgene som en del av reguleringen på området. Dette gjelder både Telenor og Aker, samt plassene like ved Arenaen (tror det kommer en del på innsiden inn fra rundkjøringen som i dag er steng).

Regner med at våre folk er så proffe at vi ikke driter oss ut pga mangel på parkering eller annen kommunikasjon:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar maks femten minutter å gå fra lysaker stasjon til arenaen. Det må man vel kunne forvente at en del vil klare?

I tillegg er det vel snakk om at det skal settes opp en del busser fra diverse steder i Bærum (regner med at det ikke bare blir fra Bekkestua) til Fornebu.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er all parkering til kontorene på Fornebu tilgjengelig på kveldstid og i helgene som en del av reguleringen på området. Dette gjelder både Telenor og Aker, samt plassene like ved Arenaen (tror det kommer en del på innsiden inn fra rundkjøringen som i dag er steng).

Regner med at våre folk er så proffe at vi ikke driter oss ut pga mangel på parkering eller annen kommunikasjon:

Man må vel i tillegg kunne regne med at mange av oss som skal på åpningskampen ikke drar hjemmefra et kvarter før kampstart? Dessuten har vi jo øvd på SUP (seriekamp uten parkeringsplass) de siste rundene på Nadderud...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Ny sesong og ny stadion. Nå begynner det å dra seg til. Kun 5 dager igjen til første TL-kamp på Fornebu.

Men med ny stadion og økning til 16 lag i tippeligaen, blir det meningsløst å sammenligne med fjoråret og årene før der. Målet for i år bør være å sette nye publikumsrekorder mot samtlige lag vi møter.

Rekorden fra kamper mot lsk er fra 2007 og lyder på 5412.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målet for i år bør være å sette nye publikumsrekorder mot samtlige lag vi møter.

Enig. Den beste besøkte tippeligakampen (hvis vi ser bort fra debuten i -95, hvor man ikke vet hvor mange som var inne - offisielle tall sier ca. 7.800) hadde litt under 8000 tilskuere. Jeg både tror og håper at vi skal ha mer enn 8.000 tilskuere på alle kampene i år, og da er det i boks.

Et spørsmålet er om tilskuertallene som oppgis er antall solgte billetter eller antall personer innenfor portene. Det nye systemet man har i inngangene gjør vel at man kan telle nøyaktig antall (slik f.eks. Lyn og VIF gjør på ullevaal). Er det noen som vet dette?

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målet for i år bør være å sette nye publikumsrekorder mot samtlige lag vi møter.

Enig. Den beste besøkte tippeligakampen (hvis vi ser bort fra debuten i -95, hvor man ikke vet hvor mange som var inne - offisielle tall sier ca. 7.800) hadde litt under 8000 tilskuere. Jeg både tror og håper at vi skal ha mer enn 8.000 tilskuere på alle kampene i år, og da er det i boks.

Et spørsmålet er om tilskuertallene som oppgis er antall solgte billetter eller antall personer innenfor portene. Det nye systemet man har i inngangene gjør vel at man kan telle nøyaktig antall (slik f.eks. Lyn og VIF gjør på ullevaal). Er det noen som vet dette?

Lyn og Vif gjør det vel fordi de leier stadion? Eller er jeg feilinformert? Håper ihvertfall vi ikke teller nøyaktig, da mister vi et par tusen på snittet tipper jeg. Ikke alle sesongkortinnehaverne som kan hver kamp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lyn og Vif gjør det vel fordi de leier stadion? Eller er jeg feilinformert? Håper ihvertfall vi ikke teller nøyaktig, da mister vi et par tusen på snittet tipper jeg. Ikke alle sesongkortinnehaverne som kan hver kamp.

Du har vel rett i at stadionleien (de betaler per tilskuer) er avgjørende for at det rapporteres eksakte tilskuertall fra ullevaal. Det betyr jo ikke at de ikke hadde brukt de tallene ellers. Men du er jo uansett i en posisjon hvor du kan kontrollere. Ble det solgt 6362 billetter i går, eller ble det solgt flere?

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har vel rett i at stadionleien (de betaler per tilskuer) er avgjørende for at det rapporteres eksakte tilskuertall fra ullevaal. Det betyr jo ikke at de ikke hadde brukt de tallene ellers. Men du er jo uansett i en posisjon hvor du kan kontrollere. Ble det solgt 6362 billetter i går, eller ble det solgt flere?

I går var det vel solgt like mange som det var på stadion. Det blir større forskjeller når sesongkorthavere i utgangspunktet har plass, men velger å ikke dra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker at jeg blir skuffa om det blir under 10.000. Er ikke det rekorden fra kvartfinalen mot Godset....en gang for lenge siden. Med seriegull fra 2008, ny stadion, serieåpning og en nylig slakt av VIF så bør det bli ny rekord. Tørr vi håpe på stinn brakke?

Endret av Randers
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Merker at jeg blir skuffa om det blir under 10.000. Er ikke det rekorden fra kvartfinalen mot Godset....en gang for lenge siden. Med seriegull fra 2008, ny stadion, serieåpning og en nylig slakt av VIF så bør det bli ny rekord. Tørr vi håpe på stinn brakke?

allt annant än slutsålt är väl dåligt för premiären.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under 10 000 er ikke bare skuffende, det er helt krise. Vi har en ny arena, og det er første seriekamp etter at vi tok gull. I tillegg er det mot et (relativt) lokalt lag som det er ganske lett å hate. Jeg forventer rett og slett at det er helt stappfullt og kjempestemning. Sistnevnte skal jeg selvfølgelig være med å bidra til (som best jeg kan fra felt G).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Under 10 000 er ikke bare skuffende, det er helt krise. Vi har en ny arena, og det er første seriekamp etter at vi tok gull. I tillegg er det mot et (relativt) lokalt lag som det er ganske lett å hate. Jeg forventer rett og slett at det er helt stappfullt og kjempestemning. Sistnevnte skal jeg selvfølgelig være med å bidra til (som best jeg kan fra felt G).

Hvis det skal bli stappfullt, tror jeg vi trenger mye lys, reklamefinansiert show i pausen, innleie av Frisk- cheerleaderene... <_<

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At det ikke er utsolgt allerede er ganske skuffende...

Jeg synes billettsystemet til Stabæk er håpløst. Er man heldig så okkuperes ca 50 % av plassene på stadion av sesongkortinnehavere + bortefelt. (6000 sesongkort og 1500 bortefans) Stabæk har vært ivrige på salg av sesongkort som er viktig, men det er tross alt en halv stadion som skal fylles av folk med enkeltbilletter. Det må da være mulig å legge bedre til rette for denne gruppen av tilskuere. Tipper en veldig liten prosentandel av Bærum og Asker aner hvordan man får billetter til kampen (annet at man kan kjøpe på kampdag om det ikke er fullt) Det er nok veldig få som har vært i Bækkestua sentrum og derfor ikke vet at det er en Stabækbutikk der. Billettservice er dessuten håpløst. Best-tilgjenglig-systemet fungerer ikke. Folk blir sittene på gjerdet og vente med å kjøpe til de nederste radene blir fylt opp, slik at man faktisk kan få alrighte seter.

Det beste hadde vært om man kunne velge sete som på kino på nettet (billettluka.no har vel dette og det er flere TL-klubber som har et slikt system) I tillegg hadde det vært kjekt med en Stabækbutikk på Sandvika Storsenter hvor faktisk bæringer og askerbøringer oppholder seg ganske ofte. Dette er to tiltak som garantert hadde økt antall tilskuere på kampene! (samt økt draktsalg og effektsalg)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Tilskuertall
  • Opprett ny...