Gå til innhold

Anbefalte innlegg

9 minutter siden skrev h1912:

Ser fram til den dagen Trøim trekker seg helt ut, slik han har ymtet om. Først da får vi vite om Enga er på konkursens rand eller klarer seg så vidt det er...

Beklager at jeg kom i skade for å skrive "Enga", mente selvfølgelig Vålerengen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev odd:

Kostnadssiden er kanskje mest interessant:

Stabæk med 113 mill. Enga med 73 mill. Og her er det mye «spennende» poster…

Stabæk, «Anlegg (baner og kontor)»: 7,2 mill

Enga, «Kontorhold, hus og lokaler»: 585’

Enga, «Bane, anlegg og maskiner»: 75’ (!!)

«Variable kamp- og trening» budsjetterer Stabæk over 16 mill. Enga budsjetterer 1 mill for «trening, kurs og utdanning» og 1,3 mill for «arrangementskostnader».

Stabæk budsjetterer 10 mill for «Administrasjon, Marked, Media». Enga har ingen liknende poster. Potensielt en del av 2,3 mill «annet».

Er det epler og epler som sammenliknes?

Vålerenga er delt i tre:

- Vålerenga fotball (klubb)

- Vålerenga elite (elitesatsingen med bl.a a-laget)

- Vålerenga Fotball AS (Trøim)

Som jeg har nevnt en del ganger, blant annet til Jon Tunolds (medlem i klubben/Stabæk if)) irritasjon, så er det den førstnevnte (Vålerenga fotball - klubben) som bl.a. er Grasrotmottaker og som leverer og får inntektene av "dugnadstjenester" i VIF. Vi foretrekker å ha et system hvor alt overskudd ender i ASet, uavhengig av om pengenes avsender er frivilligheten.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 minutter siden skrev mbh:

Vålerenga er delt i tre:

Som jeg har nevnt en del ganger, blant annet til Jon Tunolds (medlem i klubben/Stabæk if)) irritasjon, så er det den førstnevnte (Vålerenga fotball - klubben) som bl.a. er Grasrotmottaker og som leverer og får inntektene av "dugnadstjenester" i VIF. Vi foretrekker å ha et spill hvor alt overskudd ender i ASet, uavhengig av om pengenes avsender er frivilligheten.

Da er det jo fint å tenke på at grasrotandelen havner i Stabæk Support, om du velger dem som mottaker. :) En oppfordring om å velge SS, så drypper det kanskje noe på TIFO gjennom året.., eller andre presserende saker..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så når media lager lister som den linket over, så viser den i praksis ikke kostnadssiden til Enga? De kan ha 200 mill i kostnader uten at det vises?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat nå skrev h1912:

Da er det jo fint å tenke på at grasrotandelen havner i Stabæk Support, om du velger dem som mottaker. :) En oppfordring om å velge SS, så drypper det kanskje noe på TIFO gjennom året.., eller andre presserende saker..

Jeg kan love deg at min Grasrotandel er flyttet over til SS for lenge siden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 minutt siden skrev mbh:

Jeg kan love deg at min Grasrotandel er flyttet over til SS for lenge siden.

Regnet med det! ;) 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

22 timer siden skrev mbh:

Vålerenga er delt i tre:

Som jeg har nevnt en del ganger, blant annet til Jon Tunolds (medlem i klubben/Stabæk if)) irritasjon, så er det den førstnevnte (Vålerenga fotball - klubben) som bl.a. er Grasrotmottaker og som leverer og får inntektene av "dugnadstjenester" i VIF. Vi foretrekker å ha et system hvor alt overskudd ender i ASet, uavhengig av om pengenes avsender er frivilligheten.

Har vel noe som heter Vålerenga kultur- og idrettspark òg. Eid av Vålerenga fotball. Men mulig en del av anleggskostnader er mulig å finne der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

28 minutter siden skrev Torres:

Har vel noe som heter Vålerenga kultur- og idrettspark òg. Eid av Vålerenga fotball. Men mulig en del av anleggskostnader er mulig å finne der.

Ja, selve klubben eier:
- Vålerenga Stadion AS
- Vålerenga Kultur- og Idrettspark AS, som igjen eier Vkip Drift AS.

Det sistnevnte selskapet (Vkip Drift AS) har som vedtektsfestet formål "Drift av Vålerenga stadion, på Valle Hovin i Oslo, samt det som naturlig står i forbindelse med dette."

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev mbh:

Ja, selve klubben eier:
- Vålerenga Stadion AS
- Vålerenga Kultur- og Idrettspark AS, som igjen eier Vkip Drift AS.

Det sistnevnte selskapet (Vkip Drift AS) har som vedtektsfestet formål "Drift av Vålerenga stadion, på Valle Hovin i Oslo, samt det som naturlig står i forbindelse med dette."

Trøim er ute av Styret til Vålerenga Fotball AS, i stedet kom Anders (Andreas?) Onarheim inn.
Trøim er styreleder i selskapet Magni Sport AS, som tilfører det Vålerenga til enhver tid måtte trenge av nye spillere blant annet. Trøim har gitt beskjed om at han trekker seg ut fra og med 1.1.2028, og at klubben må legge til rette for dette innen den tid.

Mer kan leses her ved interesse https://vif-media.no/aam/

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man begynner å sammenlikne økonomien vår med andre klubber er det jo økonomien til andre klubber litt relevant?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 minutter siden skrev L 57:

Det var da svært til så mye skriverier om den klubben, da. Jeg må si det er ganske så uinteressant. Jeg foreslå at vi er tilbake til økonomi og annet faenskap for vår egen klubb, Stabæk. Jeg mener vi med fordel kan snu ryggen til andre klubber og ha fokus på oss selv og vår klubb. Ikke andre. Det er ingen grunn til at vi skal lese side opp og side ned om andre enn Stabæk! 

DU trenger jo ikke tenke på dette om det ikke treffer deg... Svaret mitt gikk til dem som kommenterte dette tidligere i tråden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konklusjonen er vel at publiserte budsjetter ikke er sammenlignbare.  Mener det har kommet opp før, at det inngår mer i våre budsjetter enn de vi sammenligner oss med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sesongåpning hjemme OBOS style: Tilskuere: 2 305

Noe bedre enn Lyn igår: Tilskuere: 1 782

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 2 uker senere...

21 minutter siden skrev Petter Westlye:

Fordelingsmodellen til NTF gjør at de resultatmessig beste lagene får mest av mediepenga. Burde det ikke vært motsatt? 

Det burde vært en større grad av utjevning i den tildelingen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Har en mistanke om at det blandes både epler og pærer, snørr og bart i disse fremstillingene. Fordelingen av både kostnader og inntekter fremstår som en godt bevart hemmelighet. Jeg har i hvert fall aldri sett dette, og jeg har prøvd å finne det ut

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tallene som det er henvist til i VG gjelder bare for Eliteserielaget i 2023. Det finnes egne tall for Toppserien.

Omsetningen for Stabæk Fotall (klubben) var 161.8 mill i 2023. Driftresulatet før finanskostnader var 37.3 mill (overskudd). Resultat etter finanskostnader (overføring til ASet) ble 579k i overskudd.
Ny egenkapital i klubben: litt under 2.8 mill.
Ny egenkapital i ASet: litt under 30.3 mill.

Innskutt egenkapital (altå det aksjonærene har gått inn med opprinnelig): 2.254.000

Toppfotballbarometeret 2024STB.pdf

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På 8.8.2024 den 16.14 skrev mbh:

Tallene som det er henvist til i VG gjelder bare for Eliteserielaget i 2023. Det finnes egne tall for Toppserien.

Omsetningen for Stabæk Fotall (klubben) var 161.8 mill i 2023. Driftresulatet før finanskostnader var 37.3 mill (overskudd). Resultat etter finanskostnader (overføring til ASet) ble 579k i overskudd.
Ny egenkapital i klubben: litt under 2.8 mill.
Ny egenkapital i ASet: litt under 30.3 mill.

Innskutt egenkapital (altå det aksjonærene har gått inn med opprinnelig): 2.254.000

Toppfotballbarometeret 2024STB.pdf 215.69 kB · 8 downloads

Pen avkastning så langt 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

10 minutter siden skrev mbh:

Ellers er det jo slik at aksjonærene i ASet ikke er ventet å leve evig, slik at aksjene plutselig kan havne i hendene på folk som har andre motiver enn nåværende eiere.

Dette er problemet med dualmodellen. ASet har vært nødvendig for at vi overhodet er en toppklubb i dag og er en bra ting så lenge aksjonærene er som de er. Det er ingen grunn til å mistro noen av disse. Men den dagen vi ender opp som et norsk Man City er vi i praksis døde.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 minutter siden skrev Ace:

Dette er problemet med dualmodellen. ASet har vært nødvendig for at vi overhodet er en toppklubb i dag og er en bra ting så lenge aksjonærene er som de er. Det er ingen grunn til å mistro noen av disse. Men den dagen vi ender opp som et norsk Man City er vi i praksis døde.

Enig på alle punkter, inkludert det med at aksjonærene er bra folk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Kunne/kan komme mer penger fra Europa potten ved opprykk🥲

https://www.budstikka.no/kan-bli-dyrt-for-stabak/s/5-55-1804252

«– Jeg har ikke svart belte i hvordan utbetalingen fra de pengene beregnes. Men det er en dokumentasjon på at vi bør unne hverandre suksess i norsk fotball. 

Etter nedrykket i 2023, har målet vært å gå rett opp. I øyeblikket ser den veien dessverre litt lang ut - Stabæk er på 8. plass. 

Sunde innrømmer at det blir konsekvenser om de blir lenge i 1. divisjon. 

– Vi satser som vi gjorde i fjor, med mål om å rykke opp. Inntektsgrunnlaget i 1. divisjon er vesentlig dårligere og det er ikke gitt at vi kan satse på dette nivået mange år i 1. divisjon.»

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev arni:

Kunne/kan komme mer penger fra Europa potten ved opprykk🥲

https://www.budstikka.no/kan-bli-dyrt-for-stabak/s/5-55-1804252

«– Jeg har ikke svart belte i hvordan utbetalingen fra de pengene beregnes. Men det er en dokumentasjon på at vi bør unne hverandre suksess i norsk fotball. 

Etter nedrykket i 2023, har målet vært å gå rett opp. I øyeblikket ser den veien dessverre litt lang ut - Stabæk er på 8. plass. 

Sunde innrømmer at det blir konsekvenser om de blir lenge i 1. divisjon. 

– Vi satser som vi gjorde i fjor, med mål om å rykke opp. Inntektsgrunnlaget i 1. divisjon er vesentlig dårligere og det er ikke gitt at vi kan satse på dette nivået mange år i 1. divisjon.»

Neste år kan fort bli rimelig avgjørende etter forspilte sjanser iår. God artikkel

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sunde og klubbstyret kan mene hva de vil, men det er vel ene og alene opp til aksjonærene i SFAS å bestemme i hvilket omfang STB skal satse i 2025 - i den grad avtalen faktisk blir "bekreftet". Det er jo ikke sikkert. 

Driftsunderskuddet er ikke større enn at spillersalg kan dekke det opp, som har vært modellen lenge. Til syvende og sist handler det om hvor stor risiko en ønsker å ta, og ikke minst hvem som bærer den. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

40 minutter siden skrev Petter Westlye:

Sunde og klubbstyret kan mene hva de vil, men det er vel ene og alene opp til aksjonærene i SFAS å bestemme i hvilket omfang STB skal satse i 2025 - i den grad avtalen faktisk blir "bekreftet". Det er jo ikke sikkert. 

Driftsunderskuddet er ikke større enn at spillersalg kan dekke det opp, som har vært modellen lenge. Til syvende og sist handler det om hvor stor risiko en ønsker å ta, og ikke minst hvem som bærer den. 

Regner med at styrene har snakket sammen og blitt enige om satsingen neste år allerede?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Økonomi Og Annet Faenskap
  • Opprett ny...