Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det, og jeg tror "old-timerene" her inne på forumet er enige, så tok Janne oss TILBAKE til toppen av tippeligaen. Han kom som et relativt ubeskrevet blad til et godt, men underpresterende Stabæklag vinteren 2004. I utgangspunktet et drømmesenario for en trener. Grunnstammen i laget som tok bronsje i 2003 var fremdeles inntakt, men psyken var knekt. Han tilførte litt visdom og selvtillitt, vi fikk fyllt på hullene i stallen etter nedrykket i 2004 og resten er historie. Det forklarer kanskje litt om hvor vi kommer fra og hvorfor vi ikke er så nesegruse i vår beundring som mange nok mener vi bør være for JJs prestasjoner. Selv om vi selvfølgelig er veldig takknemmelige og godt fornøyde med jobben han har gjort.

Det kjentes aldri ut som noen selvfølge at vi skulle komme tilbake, den kvelden jeg ruslet hjem fra Ullevaal og vi hadde rykket ned.

Ja, laget så forsåvidt fornuftig ut da Adeccoligaen startet, men ingenting tydet på at de neste fire årene skulle bli et eventyr uten sidestykke. Det er liten tvil om at veldig mange positive faktorer slo til samtidig i klubben, og at Janne er en av de mest betydningsfulle av disse, hersker det ingen tvil om. En kan si mye om Jannes taktiske og tekniske kvaliteter, men for meg vil det alltid være personen Jan Jønsson som vil stå igjen som selve symbolet på eventyrårene. Det er kanskje også derfor reaksjonene blir såpass sterke som dem blir, Janne er lett og like, og en person mange har blitt glad i. En mediayndling, uangripelig, og ikke minst, vår. Vår Janne Jønsson, som hele fotball-Norge hyllet. Det svir hardt, svært hardt, når Janne går til RBK. Men, for min del så vil Janne være synonymt med vår tilbakekomst som topplag, og det Stabæk-laget Janne skapte i 2008 ville jeg gjerne sett spille fotball helg etter helg. Selv om vi har hatt flere gode årganger, har det i min verden ikke vært i nærheten av så komplett, så bra, og så underholdene som 2008 utgaven. Jeg er evig takknemlig for å få oppleve Stabæk vinne gull, ta sølv og bronse, i løpet av tre år. Uten Janne, hadde eventyret ikke blitt det samme.

Takk JJ. Noen lykkeønskninger får du derimot ikke.

Stabæk, laget, klubben, SS, Q-feltet, brodern og jeg, vi består. Vi reiser oss, vi får nye helter, nye likeandes trenere og ledere. Hvorfor? Fordi vi er Stabæk, og godt er det.

PS @ringo! Stammen i 2003 laget bestod delvis, men grunnen til at det laget tok bronse var MA. Har vi noen gang vært mer avhengig av en enkeltspiller enn i den sesongen? Selv en Mads Clausen ble god ved siden av Martin.

Endret av superblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Presset tar på for Jönsson"

Skulle bare mangle. Men det betyr at han ikke bare er inhabil og har tankene et annet sted. Nå skal vi også ha en trener som er sliten! Trekk deg nå er du snill Janne. Vi kan ikke leve med en trener som hver helg drømmer om at en av våre argeste rivaler skal vinne så han kan ta over et lag som skal spille cl-kvalik neste år.

Edit: Forøvrig får vi god støtte av Alsaker som sammenligner situasjonen som om Alex Ferguson skulle gått til Liverpool.

Det er egentlig litt trist at Jönsson blir ekstra sliten og lei seg av presset fra oss. Vi ønsker jo ikke å demotivere han enda mer eller gjøre hverdagen tyngre, bare å påpeke dobbeltrollen som han helst ikke bør ha.

- Skulle de rutinerte, de som kjenner meg, stå for noe sånt og tro at jeg ikke skulle gi alt for så mange Stabæk-poeng som mulig til høsten så ville det såre meg veldig, sier Jonsson om kritikken.

JEG tror i hvert fall ikke at Janne vil gjøre noe slikt med vilje, han er nok for profesjonell til det, men det er vel liten tvil om at små detaljer kan glippe hvis han ikke er 100% fokusert på oss (som han sannsynligvis ikke er).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik jeg ser det, og jeg tror "old-timerene" her inne på forumet er enige, så tok Janne oss TILBAKE til toppen av tippeligaen. Han kom som et relativt ubeskrevet blad til et godt, men underpresterende Stabæklag vinteren 2004. I utgangspunktet et drømmesenario for en trener. Grunnstammen i laget som tok bronsje i 2003 var fremdeles inntakt, men psyken var knekt. Han tilførte litt visdom og selvtillitt, vi fikk fyllt på hullene i stallen etter nedrykket i 2004 og resten er historie. Det forklarer kanskje litt om hvor vi kommer fra og hvorfor vi ikke er så nesegruse i vår beundring som mange nok mener vi bør være for JJs prestasjoner. Selv om vi selvfølgelig er veldig takknemmelige og godt fornøyde med jobben han har gjort.

Det kjentes aldri ut som noen selvfølge at vi skulle komme tilbake, den kvelden jeg ruslet hjem fra Ullevaal og vi hadde rykket ned.

Ja, laget så forsåvidt fornuftig ut da Adeccoligaen startet, men ingenting tydet på at de neste fire årene skulle bli et eventyr uten sidestykke. Det er liten tvil om at veldig mange positive faktorer slo til samtidig i klubben, og at Janne er en av de mest betydningsfulle av disse, hersker det ingen tvil om. En kan si mye om Jannes taktiske og tekniske kvaliteter, men for meg vil det alltid være personen Jan Jønsson som vil stå igjen som selve symbolet på eventyrårene. Det er kanskje også derfor reaksjonene blir såpass sterke som dem blir, Janne er lett og like, og en person mange har blitt glad i. En mediayndling, uangripelig, og ikke minst, vår. Vår Janne Jønsson, som hele fotball-Norge hyllet. Det svir hardt, svært hardt, når Janne går til RBK. Men, for min del så vil Janne være synonymt med vår tilbakekomst som topplag, og det Stabæk-laget Janne skapte i 2008 ville jeg gjerne sett spille fotball helg etter helg. Selv om vi har hatt flere gode årganger, har det i min verden ikke vært i nærheten av så komplett, så bra, og så underholdene som 2008 utgaven. Jeg er evig takknemlig for å få oppleve Stabæk vinne gull, ta sølv og bronse, i løpet av tre år. Uten Janne, hadde eventyret ikke blitt det samme.

Takk JJ. Noen lykkeønskninger får du derimot ikke.

Stabæk, laget, klubben, SS, Q-feltet, brodern og jeg, vi består. Vi reiser oss, vi får nye helter, nye likeandes trenere og ledere. Hvorfor? Fordi vi er Stabæk, og godt er det.

PS @ringo! Stammen i 2003 laget bestod delvis, men grunnen til at det laget tok bronse var MA. Har vi noen gang vært mer avhengig av en enkeltspiller enn i den sesongen? Selv en Mads Clausen ble god ved siden av Martin.

Der traff spikeren så rent, midt på hodet, som overhodet mulig!! (synes nå jeg)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig godt svart på TV2 Sporten idag av Gjermund. (Regner med at du ikke er helt fornøyd med at Albert har reist til Tromsø...)

Jo takk, det saboterte arbeidsdagen. Jeg har ikke ferie, så jeg kan ikke slenge på en drakt eller skjerf på kommando. Så vil jeg legge til at de selvsagt klippet vekk alt av skryt av Janne, men poenget er vel ikke at vi har elsket, poenget er jo at vi ikke lenger har tillit.

Men en ting lurer jeg på. Hva mener Janne med "de rutinerte"? Hvor mange trenere må du ha sett lede Stabæk? Holder det Larsen, eller må det være Linderoth?

Innslaget som ble vist på TV2 Sporten klokken 21:25 ikveld var ikke helt likt den de viste etter 18:30-nyhetene.

Innslaget har foreløpig blitt vist 3 ganger på Tv2 Nyhetskanalen siden jeg kom på jobb 07.00. Ikke dårlig på 54 min..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Clausen??? Du mener kanskje Stenersen?

Appropos stammen:

Jon, IA, Morten, Mike, Holter, Tommy, Tom og Finstad hadde alle mer enn 20 kamper i 2003 (med unntak av Tom som hadde 19) De som var borte med mer enn 20 kamper fra 2003 sesongen var Martin, Peter og Muri (eller han var jo i klubben i starten av 2005 - men ble solgt for nesten 5,5 MNOK til VIF etter han ulyksalig, men egenhendig, kostet oss plassen i 2004.) Vi skal også samtidig huske på at vi mistet Chippen og Gudmundsson etter vårsesongen og Christian Michelsen hadde 17 matcher.

Det er riktig at MA nok spillte den beste fotballen i karriæren høsten 2003 og i ettertid fikk hans avgang skylden for fadesen i 2004. Men han spillte faktisk 17 kamper for oss, dog med en skade, i 2004 også.

Det blir en liten avsporing, men det var ikke MA sin skyld at vi rykket ned i 2004. Like lite som det var MAs fortjeneste alene at vi tok bronsje i 2003. Men det er svaret på den tabloide analysen. Det var mye mer avgjørende at vi i oppkjøringa brukte for mye tid på fysisk trening og hadde for lite fokus på å bli bedre på det vi alt var bra på. Det er omvendt godfot teori i praksis. Vi har aldri hatt så bra testresultat som vi hadde vinteren 2004, men tapte samtidig alle oppkjøringskampene uten at det begynte å blinke kraftig i varsellampene. Min påstand er at vi i 2004 hadde en spillerstall som var mer en god nok til en topp 5 plassering. Men økonomi, manglende fokus i ledelsen og en feilslått sportslig strategi ledet oss tidlig inn i et uføre vi ikke lykkes å komme ut av. Samtidig hadde vi utrolig godt av nedrykket. Det skapte en masse positiv energi som igjen blåste nytt liv i hele klubben inkludert SS.

Du har rett i at man aldri er sikker på at man skal sprette tilbake med en gang etter et nedrykk. Men det var veldig gode forutsetninger for å lykkes i det spillermaterialet man hadde til rådighet i 2004. Så kom JJ inn og viste seg å være den perfekte treneren for oss. Likevel, det er ikke hans fortjeneste alene at vi kom TILBAKE (Dette kan åpenbart ikke gjentas for ofte ;)) der vi hører hjemme - På toppen av tippeligatabellen.

Selv om det nok ser slik ut så er dette ikke et forsøk på å ta fra JJ æren for den jobben han har gjort. Men jeg lar meg irritere kraftig av de som hevder at vi uten omtanke bør legge oss på kne og kysse føttene til JJ i evig takknemmelighet for ene og alene å ha tatt Stabæk til toppen av TL. Det er historie- og kunnskapsløst.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra oppsummert @ringo!

Om vi ser på årets sesong har Janne ikke maktet å rette opp elendigheten med å slippe inn svært enkle mål som startet i januar mot ManU. Fortsatte på La Manga mot Galaxy etc. etc.

Hans sjakktrekk med å fortsette med Onstad og benke Stenvoll hjemme mot Dnepr kostet oss Europa-plassen og ditto penger.Artig at de 1100 på Fornebu i den kampen faktisk prøvde å coache Jønsson.

Nå har vi 5 poeng på siste 5 kamper og han er på et nivå som kostet han jobben i Landskrona i 2004.

Med en årslønn på 3 mill er det greit for meg å ønske RBK lykke til med varpet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Derimot synes jeg det er trist at JJ later til å tro at vi frykter han med vilje ikke skal prestere 100% for Stabæk. Da har han gått glipp av en viktig nyanse her. Mulig han er godt hjulpet av medias fremstillingsvilje i akkurat det. Men han virker samtidig oppriktig overrasket over at vi reagerer - det indikerer en viss mangel på fingerspitzgefühl.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er trist hvordan denne saken har utartet seg, og skjønner at mange reagerer. Mye kunne og burde vært gjort anderledes, både fra klubbens, jannes og $$ sin side. Men at folk snakker om hall of shame synes jeg blir for drøyt. Til det har Janne gjort alt for mye positivt for klubben. Nå som det en gang er sånn at han skal til Rosenborg fra 01.01.2011, så må vi akseptere det. Sånn jeg forstår det, så inviterer Janne til dialog med supporterne i dagens aviserer, det er en mulighet jeg synes $$ skal imøtekomme istedenfor å bruke media til skittkasting partene i mellom. Det har vært mange slag i trynet denne sesongen. Nå må vi samles i bånn, spillere, ledere, supportere og legge denne saken bak oss så fort som mulig, og deretter fokusere på hva vi kan gjøre for at Stabæk skal gjøre en best mulig sesong utifra forutsetningene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En profesjonell leder ville erklært seg inhabil til å fortsette og takket for seg.

En kompetent ledelse ville skjønt at samme leder ville være inhabil til å kunne fortsette og bedt han trekke seg.

Men cash is king. Stabæk har ikke råd til å si opp Jønsson, og Jønsson vil etter skattelistene å dømme tape rundt halvannen million på å ta konsekvensene av sitt valg, så hva gjør man da? De har gamblet på at alle rundt stabæk skulle være trente seler, entusiatisk applauderende for ethvert valg som blir tatt, og noen få er selvsagt slik, men blant de store massene ser man bare slik adferd blant mennesker i Nord Korea.

Men mesteparten av æren for den håpløse situasjonen må stabækledelsen ta. Jønsson sier han allerede i vinter følte at han ville prøve noe nytt, og RBK har vært på Jønsson siden i fjor. Stabæk skulle ha presset på for en endelig avklaring fra Jønsson for lenge siden, istedet drøyde de det helt til slutten av mai. Og når de fikk avklaringen skulle de presset på for en endelig avslutning. Den muligheten kom seilende gudesendt da RBK fikk avviklet sitt forhold til Hamren og skaffet seg penger til å kjøpe ut sin neste trener, og forsvant da Eggen ble ansatt som vikar ut året. Ledelsen valgte imidlertid idiotløsningen med at ingen beslutning ville være den beste beslutning, og lukket helt øynene og satset på at det at kona til stadighet overnattet hos nabofyren ikke trengte å bety noe som helst.

Langdryge avviklingsprosesser fungerer alltid dårlig. Håper Stabækledelsen og Jønsson selv ikke har en altfor bratt læringskurve på dette feltet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De har gamblet på at alle rundt stabæk skulle være trente seler, entusiatisk applauderende for ethvert valg som blir tatt, og noen få er selvsagt slik, men blant de store massene ser man bare slik adferd blant mennesker i Nord Korea.

fans_1662412c.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig, de 1.5 mill er nok det springende punkt her. Fruen er jo også ansatt i klubben så mer på plusses på. For jævlig når vi vet at klubben måtte la Espen Hoff gå for å spare 2.5 mill neste år!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dialog om hva egentlig??

Jeg synes det er HELT på sin plass at $ har stilt spørsmål til klubb og trener om det de ser kan være en habilitetskonflikt. Det KAN helt klart være en konflikt her. Men det ikke bli det!

Styret i klubben, spillerutvalget og trener har besvart at de ser dette som den beste løsningen - både med tanke på inneværende sesong, samt med å begynne å lage et grunnlag for neste sesong med ny trener osv.... Også bedre enn å sparke JJ nå og la Bakke ta over.

Det er alikevel flere her inne som er uenig i det synet... Fair enough det også.

Men det er jo DET man skal ha en dialog om!!

En av grunnene til at $ gikk til pressen var jo at styret ikke var åpen for dialog.... HER er åpningen.

Ingen er tjent med masse oppstyr og "krig gjennom media".

En god dialog og avklaring er på sin plass, slik at klubben kan konsentrere seg om å vinne kamper.

Endret av Kane
Lenke til innlegg
Del på andre sider

En profesjonell leder ville erklært seg inhabil til å fortsette og takket for seg.

En kompetent ledelse ville skjønt at samme leder ville være inhabil til å kunne fortsette og bedt han trekke seg.

Men cash is king. Stabæk har ikke råd til å si opp Jønsson, og Jønsson vil etter skattelistene å dømme tape rundt halvannen million på å ta konsekvensene av sitt valg, så hva gjør man da? De har gamblet på at alle rundt stabæk skulle være trente seler, entusiatisk applauderende for ethvert valg som blir tatt, og noen få er selvsagt slik, men blant de store massene ser man bare slik adferd blant mennesker i Nord Korea.

Men mesteparten av æren for den håpløse situasjonen må stabækledelsen ta. Jønsson sier han allerede i vinter følte at han ville prøve noe nytt, og RBK har vært på Jønsson siden i fjor. Stabæk skulle ha presset på for en endelig avklaring fra Jønsson for lenge siden, istedet drøyde de det helt til slutten av mai. Og når de fikk avklaringen skulle de presset på for en endelig avslutning. Den muligheten kom seilende gudesendt da RBK fikk avviklet sitt forhold til Hamren og skaffet seg penger til å kjøpe ut sin neste trener, og forsvant da Eggen ble ansatt som vikar ut året. Ledelsen valgte imidlertid idiotløsningen med at ingen beslutning ville være den beste beslutning, og lukket helt øynene og satset på at det at kona til stadighet overnattet hos nabofyren ikke trengte å bety noe som helst.

Langdryge avviklingsprosesser fungerer alltid dårlig. Håper Stabækledelsen og Jønsson selv ikke har en altfor bratt læringskurve på dette feltet.

Bingo. Her er alt sagt. Få den ut.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er muligens det mest reflekterte avsnittet jeg har rukket å lese her inne så langt. 

"NO GO TO RBK- holdningen til Ingebrigt Steen Jensen er nok den enkeltfaktoren som har laget mest støy av alt i denne prosessen. Man ville oppnådd en "sømløs" overgang, midt mellom sesongene og uten å rokke for mye med være seg supportere i Stabæk eller oppkjøring til 2010-sesongen. 

Jeg har mistanke om at ISJ ennå trodde han kunne få signaturen til Jönsson fornyet, selv om han burde visst at Jönsson uansett var på vei ut av Stabæk. For hvorfor skrev han ikke under på forslaget som han hadde foran seg sist høst? 

Den overnattinga hos nabofyren var vel ellers noe ISJ selv sendte "kona" til vel?, var det ikke? VET han forsøkte å virke uforsonende med det med å skrike ut i vant stil om at "aldri i verden" og så videre, men alt dette er vel veldig klart var et rent spill for galleriet?

Noen ganger er profilerte ledere "greie" å ha, men andre ganger så bidrar de i grunnen svært lite til positive prosesser, ja rent ut nesten saboterer slike til tider. 

Så får vi se da, om han er utbrent, eller om han har noen flere triks i ermene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vi egentlig RBKs nyttige idioter i dette spillet? Ledelsen i RBK er vel bedre trent i dette spillet en det vi er, de vet at en slik situasjon vil komme og at de defor regner med at SF etter hvert vil la han gå, til en laver kostnad for RBK, enn om de hadde kjøpt han ut av kontrakten allerede. Vil vårt press på SF bare ende opp med at han går gratis til RBK om en måneds tid? La oss heller "selge" han nå, til en god pris, og så halte igjennom sesongen med Geir Bakke som hovedtrener. Vi bør alikavel klare å beholde plassen i TL. Om vi får 5 eller 13 plass spiler vel egentlig ingen trille.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette kan ha vært et cash is king-spørsmål, men jeg tror ikke det hadde vært umulig gå gi bort Janne nå. Rosenborg har for eksempel holdt på Demidov selv om han går gratis etter sesongen. De har trolig penger til å lønne Janne dersom de får muligheten.

En profesjonell leder ville overlatt til andre å avgjøre hans habilitet.

I dette tilfellet ser jeg rett og slett ikke noen alvorlige interessekonflikter frem til sesongslutt. Det er i vår interesse å vinne alle kampene. Det er i Rosenborgs interesse at vi slår deres farligste konkurrenter. Det er i Rosenborgs interesse at vi etablerer oss i toppen fremfor lag som Brann, Viking og Vålerenga, som alle har større potensial enn oss. I 2011 kommer vi uansett til å være nær konkurs og vil ikke blande oss inn i teten.

Spillerkjøp kan være et problem, dersom ledelsen er dum nok til å overlate det til Janne. Det har de ikke gjort før (Hulsker), og kommer ikke til å gjøre i høst. Min lesning av Einars innlegg på stabak.no er også at det ikke blir penger til spillerkjøp i høst uansett. Det aller viktigste rundt spillerkjøp er egentlig hva alternativet er. Det er rett og slett ikke alternativer! Tom, IA og kanskje Bakke blir de som må overbevise spillerne dersom Janne drar, og det er de som må overbevise spillerne dersom Janne blir.

Hvis, og la oss krysse fingrene for det, Lennartsson blir enig med oss og kan komme nå, så er jeg 100% sikker på at det beste er å få han inn! Akkurat nå føles det bare litt mer realistisk enn at Tore Reginiussen og Alex Farnerud kommer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vi egentlig RBKs nyttige idioter i dette spillet? Ledelsen i RBK er vel bedre trent i dette spillet en det vi er, de vet at en slik situasjon vil komme og at de defor regner med at SF etter hvert vil la han gå, til en laver kostnad for RBK, enn om de hadde kjøpt han ut av kontrakten allerede. Vil vårt press på SF bare ende opp med at han går gratis til RBK om en måneds tid? La oss heller "selge" han nå, til en god pris, og så halte igjennom sesongen med Geir Bakke som hovedtrener. Vi bør alikavel klare å beholde plassen i TL. Om vi får 5 eller 13 plass spiler vel egentlig ingen trille.

Jeg tror rett og slett ikke RBK var villig til å betale ham ut...

Nå som min største skuffelse har lagt seg og jeg igjen har begynt å tenke rasjonelt, så ser jeg ikke så mørkt på ting.

Janne har gjort store ting for oss og har fått fram spillere ingen andre hadde tro på. Det er vi (i alle fall jeg) evig takknemlig for. De fleste var vel inneforstått med at han i grunnen har gjort det han kan for oss nå. Ergo er det greit at han går.

Vi kjenner hans styrker og svakheter og noe sier meg at RBK egentlig trenger en taktikker, spillerne kan de kjøpe kjøpe ferdig. Og da er det vel ikke så dumt at Janne leker litt med bartefolket? Det er slettes ikke umulig suksessen uteblir... (åååå som jeg skal gotte meg da!)

Jeg synes at han burde gå nå, men er det egentlig opp til ham? Jeg tror vi bør begynne å rette mer av vår indignasjon mot Stabæk - det er klubben som enten må sparke ham eller plassere ham på benken (På det innerste kontoret hvor han kan flytte papir) inntil kontrakten er ute.

Humøret er bedre, jeg er litt glad i Janne igjen og gleder meg enormt til ny trener som kan bringe oss enda lenger, forbi RBK og ut i Europa!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er dessverre veldig enkelt, og jeg tror det oppsummerer det meste vi blir frustrerte over.

Jeg tror de fleste i Stabæk nå vet hvor brutalt sparekniven kjøres. Dessverre er ingen av Stabæks eiere lengre "rike onkler" (muligens med et lite unntak for LHS men selv ikke han er i nærheten av KCU). Resten er vel entusiaster med i Bærum-sammenheng "solid" økonomi, men heller ikke mer.

Lysten og evnen til flere kriseemisjoner er mildt sagt ikke til stede. Slik jeg da ser det er alternativene kutt eller konkurs, og handlingsrekkefølgen blir som følger:

1. Sikre kontrakter med spillere som har antatt høy salgsverdi.

2. Selg det øvrige som kan selges.

3. Gi bort det som ikke kan selges for å spare lønnskostnader.

Og oppi dette: Sørg for å unngå nedrykk, og kjør på med visjoner for neste år. I år skal man bare overleve.

Jeg tror ikke at Stabæk er så nærme en ny trenerløsning som man kunne ønske. Hadde så vært tilfelle, ville jeg anta at Stabæk hadde solgt JJ til RBK på et tidligere tidspunkt, Eggen kunne fortsatt på NAV, Stabæk ville fått penger og vi ville sluppet en inhabil JJ ut sesongen.

Det er noe i at at skal man først blø, så blø kort og raskt. Eller at det første tapet gjerne er det minste.

MEN - jeg tror at klubben langtfra er så attraktiv for nye trenere at dette er mulig. Og det vil koste mye penger. Og innebære risiko. Altså står vi her, med en uengasjert trener med en fot på Lerkendal, gående ut sesongen, for å heve en heftig bonus på slutten av sesongen (som vi håper vi på et eller annet tidspunkt skal grave fram penger til). Vi blør langsomt og lenge.

Ingenting er så dyrt som å være fattig. Og motsatt, "cash is king". Det ser vi så altfor godt på RBK.

I mellomtiden føler jeg at et par av våre sanger (om penger) nå blir nokså paradoksale, dessverre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den overnattinga hos nabofyren var vel ellers noe ISJ selv sendte "kona" til vel?, var det ikke? VET han forsøkte å virke uforsonende med det med å skrike ut i vant stil om at "aldri i verden" og så videre, men alt dette er vel veldig klart var et rent spill for galleriet?

Den første overnattingen var det Stabæk som stod for, og det er i og for seg en grei sak, også fra Stabækledelsen sin side, i og med at det var utfallet av en forhandling rundt lønnsreduksjonen i fjor.

I denne sammenhengen brukte jeg imidlertid "dama di"-metaforen mest i betydningen av at det opplagt var noe på gang, men at man latet til å ignorere realiteten i det. Det var høye spekulasjoner og berettiget mistanke i og med at RBK direkte hadde sagt de ønsket seg Jønsson, og en Jønsson som ikke ville svare på spørsmålet om overgang til RBK verken den ene eller andre veien. I likhet med en situasjon der kona di stadig overnatter hos nabofyren er det en situasjon som oppegående folk vet at de må kreve en avklaring og endelig løsning på, umiddelbart. Der ligger parallellen. Uttaler meg bare om ting jeg vet her, så "overnatter" må i denne sammenhengen ikke tolkes i retning av at jeg påstår det har vært regelmessige møter mellom Jønsson og RBK, men at det har vært en situasjon som har vært uholdbart at klubben ikke har fått avklart.

Mener forøvrig dette er et klart svik fra Jønsson, både fordi han tidligere har uttalt at kun Stabæk var aktuell for han i Norge, at å gå til konkurrenter på den måten må regnes som svik, og at han har hatt kontrakt med RBK i over en måned, med et svært tett kampprogram, uten at det har vært kjent, og han har blitt fullstendig uspiselig i mine øyne. Kommer ikke til å finne noen glede i å gå på kamp før fyren er vekk. Hvordan kan man kalle en fyr en hedersmann når han det ene øyeblikket står og sier at kun din klubb er interssant, før han hopper over til konkurrenten ved første tilbudet? Han trengte kun en dag med forhandlinger med RBK for å lande kontrakten... 1 dag med forhandlinger og ingen betenkningstid for å kaste vrak på 5 og et halvt års tjeneste. Han har ryggraden til en blekksprut.

Etter hva jeg vet har RBK opptrådd ryddig i denne prosessen. RBK har en proff og kompetent ledelse, det er det eneste jeg er misunnelig på dem for.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En profesjonell leder ville overlatt til andre å avgjøre hans habilitet.

Ja, men det er jo bare en annen måte erklære seg inhabil på. Overlater man til andre å ta en beslutning om seg selv som man kan ta selv er det det samme som å kalle seg inhabil. Om Jønsson hadde satt sin stilling til disp hadde det i praksis vært det samme som å erklære seg inhabil til å ta vurderingen av sitt evt videre arbeid i klubben.

Profesjonelle mennesker gjør dette når egne interesser har potensiale for å kollidere med arbeidsgivers interesser, det er hva hedersmenn gjør, og det er en æressak. Det er de som tror at å erklære seg inhabil er en innrømmelse av urent spill, men det er det redeligste man kan gjøre. det er hva man gjør for å UNNGÅ å havne i en situasjon der man kan bli beskyldt for uredelighet. For jønsson vil ethvert tap, enhver formsvik, enhver problemstilling rundt spillerkontrakter og signeringer framover bli et spørsmål om hans dobbeltrolle, uansett hvor mye han skulle gå inn for å gjøre det beste for Stabæk ut kontraktstiden. at han vil prøve å vinne alle kamper framover, ja så klart. Mannen har et vinnerinstinkt, og sånne taper ikke med vilje. Men han står lagelig til for hogg ved et hvert feilskjær og mistanke om manglende motivasjon vil ligge tykt på alle problemer som måtte komme.

Og for å være ærlig, det har vært noe umotivert over Stabæk i hele år. Det er som om klubben går på tomgang. hvor er inspirasjonen? Hvor er gløden? hvor er det fandenivoldske? Klubben sliter med å holde helt inn i kamper vi leder komfortabelt, og får knapt et gult kort i kampen for å sikre seire. Stenvoll er vel den eneste jeg har sett i år som tar et kort i kampen for poengene. Og han hadde gjort det uansett trenersituasjonen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er dødskjipt at Janne drar fra Stabæk og enda værre at det er til en konkurrent. Og er ekstremt skuffet. Men ER ikke enig de som mener han må fjernes og at ettermælet hans er ødelagt.

Janne har vært ekstremt lojal og professjonell til tross for å ha blitt pisset i øret og nedover nakken av SF de siste årene.

SF lover og lover (kanskje bortsett fra i år) til Janne. Mens enden på visa er at vi selger de beste og får ikke midler til å erstatte med gode nok folk. JJ har ikke løpt til media og klaget som feks Rekis.

Som trener og hovedansvarlig for ett lag så er nok dette mye av årsaken til at Janne er lei og har lyst til å prøve noe nytt. Prøve ett sted der han får midler til gode fotballspillere, ikke bare luske rundt å hente middelmådige Båtsmannspillere eller vrakgods. Hyll Janne for at han har fått max ut av veldig mange av de vi har hentet.

Både spillere og trenere ønsker jo gjerne å utvikle seg til nye nivåer. Janne har nok skjønt at han har nådd max i Stabæk, dessverre.

I fotballen er det penga som rår. Og der er ikke Stabæk i toppen, noe som normalt sett også vises på tabellen over tid. At vi må leve med midt på treet plasseringer framover tror jeg dessverre er vesentlig mer sannsynlig enn topp 4 som vi har levert med Janne.

Og at Janne kommer til å fullføre kontrakten 100% tviler jeg ikke ett sekund på.

Derfor bør JJ inn i HoFAME!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare slenge med at selv om dere får mye stryk fra såkalte "eksperter" og diverse så syntes jeg det er bra at dere ytrer deres mening.

Dessverre tror en del mennesker at det bare er resultatene som tells for supportere. De ser ikke hva slags verdier vi ønsker fra de vi bruker titusener av kroner på hvert år.

Stå på

Hilsen mossesupporter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå som Jönsson har sagt at han er skuffet, og dere har sagt at dere er skuffet, kan dere VÆRE SÅ SNILLE å slutte å fôre medietrollet (Aftenposten) slik at laget jeg elsker ikke rykker ned i høst på grunn av såkalt "utenomsportslig støy"? Nok storm i vannglasset allerede etter min mening. Takker.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vel mange bør gå litt i seg selv. Supportere er blandt de første til å kreve at treneren skal sparkes. Hadde JJ signert ny kontrakt og tapt alle kampene så hadde akkurat den samme gjengen som er nå er "rasende", krevd at vi burde sparke han.

Jeg kan jo også se at det frister JJ med CL spill, lønnsforhøyelse og god økonomi versus å bli her. Tenk selv hvis et konkurerende firma hadde ringt dere i morgen å tilbudt dere mer spennende oppgaver og 2 mill ekstra i lønn. Det hadde vel vært en fare for at du hadde tatt sjangsen du også. Dette betyr ikke at jeg liker situasjonen, men jeg skjønner JJ.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi krever ikke at JJ skal sparkes.

Vi krever at han gjør det eneste sømmelige i denne idiotiske situasjonen: Trekker seg.

JJ har ene og alene bragt oss inn i dette uføret.

Stabæk har i god tro og beste mening forsøkt å holde JJ hos oss. Naivt? Ja. Omtrent som å forelske seg i ei hore.

Jeg kan forstå at det ikke vrimler med investorer rundt TA slik årets personalhåndtering og -politikk har truffet tabloidene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi krever ikke at JJ skal sparkes.

Vi krever at han gjør det eneste sømmelige i denne idiotiske situasjonen: Trekker seg.

JJ har ene og alene bragt oss inn i dette uføret.

Stabæk har i god tro og beste mening forsøkt å holde JJ hos oss. Naivt? Ja. Omtrent som å forelske seg i ei hore.

Jeg kan forstå at det ikke vrimler med investorer rundt TA slik årets personalhåndtering og -politikk har truffet tabloidene.

Janne bør trekke seg den dagen vi har en som kan ta over og pr. i dag har vi ikke det.

Jeg står for det meste bak SS sine uttalelser, men det går vel også ann å si ting på en klarere måte. Situasjonen han og Stabæk har ført oss inn i er ekstremt klønete, men at Geir Bakke kan ta over og gjøre en bedre jobb enn det Janne gjør i dag har jeg ingen tro på.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fordi vi ikke har tro på at GB kan gjøre en bedre jobb enn den svake JJ beviselig gjør (5poeng på de 5 siste kampene og ute av medaljestrid og begge cupene på pinlig vis) så skal GB ikke få forsøke?

Bra logikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fordi vi ikke har tro på at GB kan gjøre en bedre jobb enn den svake JJ beviselig gjør (5poeng på de 5 siste kampene og ute av medaljestrid og begge cupene på pinlig vis) så skal GB ikke få forsøke?

Bra logikk.

Dere surmulere får ta og la Janne få det samme forsøket som dere vil Geir Bakke skal få da, så får vi se hvordan det går! Alle i klubben er tilsynelatende enige at det beste er at han (JJ) fortsetter ut året, så det blir ro og mak. De eneste som er i opprør nå er et lite utvalg av supportere!

Dere sier dere støtter klubben. Hvem er egentlig klubben hvis det ikke er spillere, trener, ledere, osv?

For jeg skjønner ikke helt hvorfor $ ikke kan støtte opp om det DE føler er den beste løsningen pt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Jan Jönsson
  • Opprett ny...