Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det virker som situasjonen deres har blitt en het potet i PR-bransjen. Noen ytterst få støtter Ingebrigt og måten han velger å være lojal ovenfor JJ, og ikke Stabæk.

Undertegnede er ikke i tvil om hva som hadde vært det beste for klubben deres og jeg synes det er svært interessant å lese hva de ulike mener her inne og på ulike fora på nettet.

Blogget om emnet fra et privat ståsted i forrige uke, men har nå valgt å offentliggjøre noen synspunkter på bloggen til arbeidsgiveren min:

http://www.nucleoid.no/kommunikasjon/hva-med-hensynet-til-fansen/#more-988

Igjen - lykke til alle dere som vil det beste for Stabæk. Her gjelder det å stå på sammen og tenke på det beste for klubben, ikke for en trener som er i avgang. Hadde han hatt Stabæks beste i tankene hadde han vært trener for dere i mange år til.

Vh

Joachim

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er slett ikke "ytterst få" som mener Jönsson er beste mann til å lede vårt skadeskutte mannskap ut sesongen.

Sammenligningen med Lyn blir også helt feil. Lyn hadde ikke råd til å betale spillerlønninger, langt mindre til å resignere nøkkelspillere. Disse befinner seg pr i dag i Viking, Brann, Start, Godset... i tillegg til i Lillestrøm.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som situasjonen deres har blitt en het potet i PR-bransjen. Noen ytterst få støtter Ingebrigt og måten han velger å være lojal ovenfor JJ, og ikke Stabæk.

Undertegnede er ikke i tvil om hva som hadde vært det beste for klubben deres og jeg synes det er svært interessant å lese hva de ulike mener her inne og på ulike fora på nettet.

Blogget om emnet fra et privat ståsted i forrige uke, men har nå valgt å offentliggjøre noen synspunkter på bloggen til arbeidsgiveren min:

http://www.nucleoid....ansen/#more-988

Igjen - lykke til alle dere som vil det beste for Stabæk. Her gjelder det å stå på sammen og tenke på det beste for klubben, ikke for en trener som er i avgang. Hadde han hatt Stabæks beste i tankene hadde han vært trener for dere i mange år til.

Vh

Joachim

Joachim, hvorfor publiserer du dette?

Det du skriver er ikke annet enn sant, og ødeleggende. Husk, fotball kan jo være en illusjon også. En virkelighetsflukt. Et drømmenes teater.

Noe som kan få oss bort fra realitetstanker, normale normer og hverdag. Enda lenger øst enn Lyn er fotball rellijon, mens syd og vest i riket spilles det i paradis. Hvorfor må du fortelle oss det slik du ser det, og slik som det sikkert objektivt sett - er. Vi trenger å få tilbake troen, ikke realiteten. Ingo ber oss tro, og spesielt tro på at de som sitter høyest mot de blå skyene - tror best. Det realistiske bildet sier jo nesten bestandig at det kommer snauere enn 1000 lynsupportere på kamp, ikke alltid - men uansett. Jeg vil ikke at verken jeg eller andre blaa supportere skal forsøke å se realitetene i øynene, for da bidrar vi bare i større og større grad til at det kommer et mer og mer realistisk antall publikummere på våre kamper også. Jeg liker ikke realistiske anslag, for de realistiske antallene hadde bare gjort meg enda mer lysten på å sitte hjemmme. Virkelighetsforstyrrelsen gjelder selvfølgelig trenere, overganger, ledelse, sponsorer og oldemor også. Men når vi nå engang har ledestjerner som bedyrer at de vet best, tror best og vinner, --hvorfor i alle..... skal vi da få en innføring og oppvekker av en Lyn-mann i relativitets- og realismeteori?

Vi vinner fremdeles alltid, det gjør ikke Lyn.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://www.nucleoid....ansen/#more-988

Vh

Joachim

Joachim, hvorfor publiserer du dette?

Det du skriver er ikke annet enn sant, og ødeleggende. Husk, fotball kan jo være en illusjon også. En virkelighetsflukt. Et drømmenes teater.

Noe som kan få oss bort fra realitetstanker, normale normer og hverdag. Enda lenger øst enn Lyn er fotball rellijon, mens syd og vest i riket spilles det i paradis. Hvorfor må du fortelle oss det slik du ser det, og slik som det sikkert objektivt sett - er. Vi trenger å få tilbake troen, ikke realiteten. Ingo ber oss tro, og spesielt tro på at de som sitter høyest mot de blå skyene - tror best. Det realistiske bildet sier jo nesten bestandig at det kommer snauere enn 1000 lynsupportere på kamp, ikke alltid - men uansett. Jeg vil ikke at verken jeg eller andre blaa supportere skal forsøke å se realitetene i øynene, for da bidrar vi bare i større og større grad til at det kommer et mer og mer realistisk antall publikummere på våre kamper også. Jeg liker ikke realistiske anslag, for de realistiske antallene hadde bare gjort meg enda mer lysten på å sitte hjemmme. Virkelighetsforstyrrelsen gjelder selvfølgelig trenere, overganger, ledelse, sponsorer og oldemor også. Men når vi nå engang har ledestjerner som bedyrer at de vet best, tror best og vinner, --hvorfor i alle..... skal vi da få en innføring og oppvekker av en Lyn-mann i relativitets- og realismeteori?

Vi vinner fremdeles alltid, det gjør ikke Lyn.

Det er av og til greit å slenge på et sarkasmevarsel...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som tidligere ansatt burde du kjenne situasjonen i Lyn bedre enn meg, men som du kan observere Stabæk utenfra kan jeg observere Lyn utenfra.

De to nevnte personene som fulgte Berg var fysioen og Lars Kristian Eriksen.

En fysio er meg bekjent på en vanlig arbeidskontrakt og kan si opp når han selv ønsker.

Eriksen var en svært middels spiller som hadde fått et lite oppsving under Berg, og som hadde mindre enn 6 måneder igjen av kontrakten da Berg skrev under for LSK.

I begge tilfellene hadde altså Henning Berg stått fritt til å snakke med disse to. Faktisk skulle jeg tro han kunne gått enda hardere etter dem dersom han IKKE var trener i Lyn, fordi han da ikke hadde måttet ta hensyn til interessekonflikten.

Sportslig gikk det også dårligere etter at Berg ble sparket.

Hva var så grunnene til at alle i administrasjonen ønsket han ut? Var det følelsen av at han ikke elsket dere lenger, eller var det noen rasjonelle grunner?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som tidligere ansatt burde du kjenne situasjonen i Lyn bedre enn meg, men som du kan observere Stabæk utenfra kan jeg observere Lyn utenfra.

De to nevnte personene som fulgte Berg var fysioen og Lars Kristian Eriksen.

En fysio er meg bekjent på en vanlig arbeidskontrakt og kan si opp når han selv ønsker.

Eriksen var en svært middels spiller som hadde fått et lite oppsving under Berg, og som hadde mindre enn 6 måneder igjen av kontrakten da Berg skrev under for LSK.

I begge tilfellene hadde altså Henning Berg stått fritt til å snakke med disse to. Faktisk skulle jeg tro han kunne gått enda hardere etter dem dersom han IKKE var trener i Lyn, fordi han da ikke hadde måttet ta hensyn til interessekonflikten.

Sportslig gikk det også dårligere etter at Berg ble sparket.

Hva var så grunnene til at alle i administrasjonen ønsket han ut? Var det følelsen av at han ikke elsket dere lenger, eller var det noen rasjonelle grunner?

Hei,

Alle spørsmål fortjener svar, og det skal jeg selvsagt gi deg.

Det var et ønske fra administrasjonen i klubben at Berg skulle gå fordi han ikke skjøttet jobben sin på en optimal måte og fordi vi mente det beste for Lyn på lang sikt ville være å satse på mennesker som hadde kontrakt med klubben og ønsket å være hos oss. Var ikke noe emosjonelt som lå bak ønsket om å bli kvitt han, kun strategiske grunner.

At Lyn gjorde det dårligere umiddelbart etter at han forsvant er riktig, og i mitt innlegg har jeg heller ikke kritisert fotballtreneren Henning Berg. Vi måtte tenke langsiktig, og dette var på et tidspunkt da selv de ansatte i administrasjonen ikke kjente til CG Holdings enorme økonomiske problemer, hvilket til syvende og sist veltet klubben.

Svar vedr. Eriksen og fysio som en stilte ovenfor:

Dette var de personene som til slutt ble med Henning, men det betyr ikke at han ikke forsøkte seg på andre. Lyn mistet blant annet et kjempetalent man hadde scoutet i lang tid på grunn av han, men han var ikke under kontrakt med oss så vanskelig å reagere formelt. Noe særlig mer enn det kan jeg ikke si, men det er nettopp risikoen for at slike ting skjer, samtidig som klubben skal inn å planlegge noe jeg antar skal være et 2011 i toppen av norsk fotball, som gjør at varsellampene burde blinke kraftig i Telenor Arena.

Og det gjør de jo, for i TV2 i går sa jo Schultz rett ut at situasjonen ikke var optimal for noen av partene.

Jeg er uansett ganske sikker på at JJ ikke fullfører sesongen hos dere. I hvert fall ikke som hovedtrener.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for et meget bra innlegg.

Få om noen beslutninger som gjøres av mennesker gjøres utelukkende ved rasjonalitet. Følelser er faktisk den viktigste enkeltfaktoren i beslutninger, og spesielt i beslutninger som fattes av grupper.

Dette skyldes ikke at mennesker er dumme, eller ønsker å velge irrasjonelt, men er en konsekvens av mange usikkerhetsfaktorer og komplekse problemer. Folk har dessverre ikke kognitiv kapasitet til rasjonell vurdering under usikkerhet, og vekter derfor de argumentene og faktorene som støtter eget syn.

Fotball er ekstremt mye følelser.

Ledere som ikke har egen motivasjon 100% i orden vil svært sjelden få det beste ut av en prestasjonsgruppe. Akkurat det trenger man ikke forskningsbevis på. Det er enkel logikk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at det var et godt svar på et vanskelig spørsmål. Det er vel en grense for hvor konkret du vil svare på et åpent forum. Hadde likevel vært interessant, spesielt i den situasjonen vi er i nå, å vite hva konkret som ligger bak at Berg ikke gjorde jobben sin. Hvilke endringer merket man i adferd? Skjedde endringen gradvis, eller over natten i det han ble klar for LSK?

Fotball er for all del følelser, men i en administrasjon må det også være mulig å legge følelsene til side. Vi har vel sett eksempler på klubber der følelser har fått drevet for mye. I vår egen klubb kan vi feks spørre oss om det var for mye vekt på følelsen av å måtte eie vår egen stadion fremfor reelle økonomiske analyser som gjorde at vi endte på Fornebu. Spesielt i en gruppe som ledelsen i fotballklubber må man skille hardt på dette, nettopp fordi det er så lett å la seg rive med av klubbfølelse og ambisjoner om sportslig suksess. Sett utenfra håper jeg selvfølgelig at det blir et par hete navn inn nå i sommer eller til vintern. Det er jeg 100% sikker på at Einar, Schelvan mfl også håper. De gutta har derimot et ansvar for å se rasjonelt på en del tall og avgjøre om vi har råd. Sånn jeg leste Einars innlegg på stabak.no frykter jeg at 2011 blir et svært vanskelig år økonomisk, med de konsekvensene det får for det sportslige.

Hva som ligger i begrepet rasjonalitet kan diskuteres opp og ned. Min definisjon innebærer ikke at man trenger fullstendig informasjon, men at man handler basert på den informasjonen man har. I den saken som startet innlegget innebærer det nettopp spørsmålet i denne posten: Var det konkrete ting Berg gjorde dårligere, eller var det følelsen av å ha blitt sviktet som gjorde han uspiselig?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i at det var et godt svar på et vanskelig spørsmål. Det er vel en grense for hvor konkret du vil svare på et åpent forum. Hadde likevel vært interessant, spesielt i den situasjonen vi er i nå, å vite hva konkret som ligger bak at Berg ikke gjorde jobben sin. Hvilke endringer merket man i adferd? Skjedde endringen gradvis, eller over natten i det han ble klar for LSK?

Fotball er for all del følelser, men i en administrasjon må det også være mulig å legge følelsene til side. Vi har vel sett eksempler på klubber der følelser har fått drevet for mye. I vår egen klubb kan vi feks spørre oss om det var for mye vekt på følelsen av å måtte eie vår egen stadion fremfor reelle økonomiske analyser som gjorde at vi endte på Fornebu. Spesielt i en gruppe som ledelsen i fotballklubber må man skille hardt på dette, nettopp fordi det er så lett å la seg rive med av klubbfølelse og ambisjoner om sportslig suksess. Sett utenfra håper jeg selvfølgelig at det blir et par hete navn inn nå i sommer eller til vintern. Det er jeg 100% sikker på at Einar, Schelvan mfl også håper. De gutta har derimot et ansvar for å se rasjonelt på en del tall og avgjøre om vi har råd. Sånn jeg leste Einars innlegg på stabak.no frykter jeg at 2011 blir et svært vanskelig år økonomisk, med de konsekvensene det får for det sportslige.

Hva som ligger i begrepet rasjonalitet kan diskuteres opp og ned. Min definisjon innebærer ikke at man trenger fullstendig informasjon, men at man handler basert på den informasjonen man har. I den saken som startet innlegget innebærer det nettopp spørsmålet i denne posten: Var det konkrete ting Berg gjorde dårligere, eller var det følelsen av å ha blitt sviktet som gjorde han uspiselig?

Blir det ikke litt spesielt å diskutere hva Henning Berg gjorde galt mot slutten av sin Lyn-karriere? Han og Jönsson har jo ikke altfor mange likhetstrekk som personer.

Generelt i den situasjonen Jönsson er i nå, kan man vel si at det blir ekstremt vanskelig å holde fokus på en arbeidsgiver man vet man kommer til å forlate. Ikke fordi han ikke vil, men fordi egenmotivasjonen forsvinner som dugg for solen. Spør gjerne Jönsson hvorfor han benket Holmvik etter at han signerte for Brann. Fordi han trodde han ikke ville gi alt, eller fordi han innså at det var ekstremt vanskelig for Holmvik å kunne gi alt? Hva får ham til å tro at det er lettere for ham selv enn det var for Holmvik?

Uansett er jeg mer bekymret for neste sesong. Det hadde vært en enorm fordel for Lennartsson å kunne starte allerede nå med å bygge neste års lag, framfor å vente til nyåret. Og det er i mine øyne det viktigste argumentet for å fjerne Jönsson umiddelbart. Tenk hva som kunne skje dersom Jönsson får nyss i at Stabæk jakter på en for Tippeligaen ukjent, men likevel spennende spiller: En telefonsamtale fra Jönsson opp til brakka, og RBK neste for spilleren. Sier ikke at det vil skje, men det er ikke umulig heller?

Når det gjelder rasjonalitet har du noen brukbare argumenter, men det blir feil å trekke arenaspørsmålet inn i dette, all den stund Nadderud ikke er godkjent for tippeligaen. Vi spilte vel siste året eller to på dispensasjon fra NFF fordi vi hadde nytt anlegg under oppføring. Så her var alternativene få.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta det med ro, AIK går på en kjempesmell i dag, og RBK vinner sikkert play off'en også, og går til gruppespillet, går 50 mill i overskudd i stedet for i underskudd og ødelegger norsktippeliga. Mens Semb og Mini står og klapper.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta det med ro, AIK går på en kjempesmell i dag, og RBK vinner sikkert play off'en også, og går til gruppespillet, går 50 mill i overskudd i stedet for i underskudd og ødelegger norsktippeliga. Mens Semb og Mini står og klapper.

Hvis de ikke klarer å slå ut det nest dårligste laget i Allsvenskan så langt i år, har de et problem. Vil jo alltid være mye enklere for Rosenborg enn Stabæk å kvalifisere seg fordi de har en mye høyere klubbkoeffisient enn oss.

Tipper Rosenborg har maks flaks med at FCK ryker på en smell mot BATE. Da blir de nemlig seedet også i play-off-runden. Så møter de sikkert Zilina fra Slovakia i play-offen og suser rett til gruppespillet. Trønderne pleier å ha flaks.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de ikke klarer å slå ut det nest dårligste laget i Allsvenskan så langt i år, har de et problem. Vil jo alltid være mye enklere for Rosenborg enn Stabæk å kvalifisere seg fordi de har en mye høyere klubbkoeffisient enn oss.

Tipper Rosenborg har maks flaks med at FCK ryker på en smell mot BATE. Da blir de nemlig seedet også i play-off-runden. Så møter de sikkert Zilina fra Slovakia i play-offen og suser rett til gruppespillet. Trønderne pleier å ha flaks.

Hadde på ingen måte overrasket meg. Hadde derimot vært mer artig om de gikk til play-off mot FCK der trønderne ble banket gule og blå både i Parken og Lerkendal. På den måten hadde vi også sluppet "hvem er best i norden" diskusjonen på en del år.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir JJ en suksess i RBK?

ESTEN O. SÆTHER

eos@dagbladet.no

KOMMENTAR

RBK lar den beste gå

http://www.dagbladet.no/2010/08/05/sport/rosenborg/champions_league/fotball/12837252/

Til oss som ikke ønsker Janne noen suksees i RBK kan jo følgende scenario tenkes: Eggen tar RBK til CL og er på høyden i poularitet når Janne overtar 1.1.2011. Det skal ikke så mange dårlige resultater til før Trondheim begynner å sutre, og stiller spørsmål ved hvorfor Eggen måtte dra. Og kjenner jeg klovnen Eggen rett, vil han mer enn antyde at han er rett mann for å få skuta på kjøl, og skjønner ikke hvorfor han ikke fikk fortsette etc. etc. Og plutselig har Janne et problem, pluss Eggen luskende i bakgrunnen- og vips- karrierevalget til Janne virker ikke så smart likevel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir JJ en suksess i RBK?

ESTEN O. SÆTHER

eos@dagbladet.no

KOMMENTAR

RBK lar den beste gå

http://www.dagbladet...tball/12837252/

Dette er jo bare pinlig journalistikk. Esten har en meget løs omgang med fakta for å prøve å prate opp prestasjonen til Eggen. Det laget der (AIK) hadde FK Tønsberg slått.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir ihvertfall ikke 50 millioner i minus for RBK:

Sitat fra Skutle (rbk.no):

"Nå vet vi at vi skal spille gruppespill i enten Europa League eller Champions League og det gjør ting lettere for oss. Vi vet også at budsjettet er i havn pluss litt ekstra".

Endret av Lommedalen
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor alle hauser opp Eggen. I mine øyne er laget blitt betydelig dårligere etter Eggen overtok. Et lag med CL-ambisjoner kan ikke spille 4-3 (eller hva det ble) hjemme mot Haugesund.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor alle hauser opp Eggen. I mine øyne er laget blitt betydelig dårligere etter Eggen overtok. Et lag med CL-ambisjoner kan ikke spille 4-3 (eller hva det ble) hjemme mot Haugesund.

Enig. Ikke rart at de skaffer seg en trener som klarer 0-0 hjemme mot Haugesund.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Jan Jönsson
  • Opprett ny...