Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ég ætla ad þýda þetta og þurfa aðstoð.

ég skil það ekki sem er prentað feitur og blár.

Ef annar landsliðsþjálfarinn myndi hringja í þig myndir þú þá ekki svara kallinu?

Nei ég er hættur, það er alveg á hreinu. Ég tók þá ákvörðun í vor þegar að ég ræddi við Ásgeir að ég myndi ekki gefa kost á mér framar. Ég var búinn að vera mikið meiddur og finnst tími til kominn að hætta. Riðillinn sem er verið að spila núna er langt kominn og mig langaði til að taka þátt í þessu eftir Ítalíuleikinn, taka þá þátt í þessari riðlakeppni og klára hana. Út af því að ég meiddist mjög fljótlega eftir Ítalíulandsleikinn þá var ég lengi að ná mér eftir þau meiðsli. Þegar að það kom að því að ég varð heill þá taldi ég það ekki rétt að spila með landsliðinu. Ég hef algerlega gefið það upp á bátinn.

Nú hefur þú spilað í Noregi og síðan hér í Belgíu. Er mikill munur á þessum tveimur deildum?

Já og nei. Já það er það, það eru fleiri lið. Það eru 18 lið í belgísku deildinni en 14 í Noregi, það er meiri breidd en hinsvegar er norska deildin aðeins jafnari því það eru færri lið. Í Belgíu eru alltaf 4-5 lið sem falla strax út því þau eru mjög slök, þú ert alltaf með einhverja farþega innanborðs í deildinni sem reyndar öll lið lenda í að tapa stigum á móti. Fótboltalega séð er kannski meiri bolti í belgíska fótboltanum, það er meiri fótbolti spilaður. Í Noregi líta þeir mikið til Englands og þar er meira um lengri sendingar og meiri baráttu. Vellirnir oft lélegri en hér á meginlandi Evrópu. Tæknilega séð eru menn yfirleitt betri hér en í Noregi.

frá www.fotbolti.net

(tror det var fryktelig islandsk....kanskje du kan hjelpe meg å lære mer?)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ef annar landsliðsþjálfarinn myndi hringja í þig myndir þú þá ekki svara kallinu?

Nei ég er hættur, það er alveg á hreinu.  Ég tók þá ákvörðun í vor þegar að ég ræddi við Ásgeir að ég myndi ekki gefa kost á mér framar.  Ég var búinn að vera mikið meiddur og finnst tími til kominn að hætta.  Riðillinn sem er verið að spila núna er langt kominn og mig langaði til að taka þátt í þessu eftir Ítalíuleikinn, taka þá þátt í þessari riðlakeppni og klára hana.  Út af því að ég meiddist mjög fljótlega eftir Ítalíulandsleikinn þá var ég lengi að ná mér eftir þau meiðsli.  Þegar að það kom að því að ég varð heill þá taldi ég það ekki rétt að spila með landsliðinu.  Ég hef algerlega gefið það upp á bátinn.

Nú hefur þú spilað í Noregi og síðan hér í Belgíu.  Er mikill munur á þessum tveimur deildum?

Já og nei.  Já það er það, það eru fleiri lið. Það eru 18 lið í belgísku deildinni en 14 í Noregi, það er meiri breidd en hinsvegar er norska deildin aðeins jafnari því það eru færri lið.  Í Belgíu eru alltaf 4-5 lið sem falla strax út því þau eru mjög slök, þú ert alltaf með einhverja farþega innanborðs í deildinni sem reyndar öll lið lenda í að tapa stigum á móti.  Fótboltalega séð er kannski meiri bolti í belgíska fótboltanum, það er meiri fótbolti spilaður.  Í Noregi líta þeir mikið til Englands og þar er meira um lengri sendingar og meiri baráttu.  Vellirnir oft lélegri en hér á meginlandi Evrópu.  Tæknilega séð eru menn yfirleitt betri hér en í Noregi.

frá www.fotbolti.net

43478[/snapback]

Oversettelse, please....

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei ég er hættur, það er alveg á hreinu.  Ég tók þá ákvörðun í vor þegar að ég ræddi við Ásgeir að ég myndi ekki gefa kost á mér framar.  Ég var búinn að vera mikið meiddur og finnst tími til kominn að hætta.  Riðillinn sem er verið að spila núna er langt kominn og mig langaði til að taka þátt í þessu eftir Ítalíuleikinn, taka þá þátt í þessari riðlakeppni og klára hana.  Út af því að ég meiddist mjög fljótlega eftir Ítalíulandsleikinn þá var ég lengi að ná mér eftir þau meiðsli.  Þegar að það kom að því að ég varð heill þá taldi ég það ekki rétt að spila með landsliðinu.  Ég hef algerlega gefið það upp á bátinn.

Nú hefur þú spilað í Noregi og síðan hér í Belgíu.  Er mikill munur á þessum tveimur deildum?

Já og nei.  Já það er það, það eru fleiri lið. Það eru 18 lið í belgísku deildinni en 14 í Noregi, það er meiri breidd en hinsvegar er norska deildin aðeins jafnari því það eru færri lið.  Í Belgíu eru alltaf 4-5 lið sem falla strax út því þau eru mjög slök, þú ert alltaf með einhverja farþega innanborðs í deildinni sem reyndar öll lið lenda í að tapa stigum á móti.  Fótboltalega séð er kannski meiri bolti í belgíska fótboltanum, það er meiri fótbolti spilaður.  Í Noregi líta þeir mikið til Englands og þar er meira um lengri sendingar og meiri baráttu.  Vellirnir oft lélegri en hér á meginlandi Evrópu.  Tæknilega séð eru menn yfirleitt betri hér en í Noregi.

frá www.fotbolti.net

43478[/snapback]

I tilfelle de skulle finnes noen som leser dette som ikke kan islandsk i det hele tatt (nesten utenkelig, men dog) oversetter jeg hele intervjuet:

Om landslagstreneren ringer deg – vil du da ikke svare kallet?

Nei, jeg har sluttet, det er helt sikkert. Jeg tok den avgjørelsen at jeg ikke vil spille mer da jeg snakket med Asgeir (oa: landslagstreneren). Jeg hadde vært mye skadd og synes tiden var kommet til å gi seg. Gruppespillet som pågår nå er kommet langt, og jeg ønsket og delta i det etter italiakampen og fullføre den. Jeg ble skadd rett etter italiakampen og brukte lang tid på å komme meg igjen. Når jeg så ble helt frisk igjen, følte jeg ikke at det var riktig å spille med landslaget. Jeg har totalt gitt det på båten.

Nå har du spilt i Norge, og etterpå her i Belgia. Er det stor forskjell på disse seriene?

Ja og nei. Ja, det er det, det er flere lag. Det er 18 lag i den belgiske serien, mens det er 14 i Norge. Det er mer bredde, mens den norske serien er jevnere fordi det er flere lag. I Belgia er det hele tiden 4 – 5 lag som faller igjennom fordi de er veldig svake. Du har alltid noen passasjerer om bord i serien som faktisk alle lag taper poeng mot. Fotballmessig sett er det kanskje mer ball i den belgiske fotballen, det blir spilt mer fotball. I Norge ser de mye til England og de har mer lange baller og kjemping. Banene er ofte dårligere enn her på kontinentet. Teknisk sett er man stort sett bedre her enn i Norge.

* * *

Dette er et utdrag fra et intervju med Runar Kristenson som spiller for Lokeren i Belgia. Han er så vidt jeg vet den spilleren med flest landskamper for Sagaøya, og har vært kaptein. Han har spilt både i Sverige og i Norge.

Til Pauligirl: Den siste setningen du har i blå er litt rar - jeg lurer på om det han egentlig har sagt er det motsatte - at det er enkelte lag som alle TAR poeng mot.

Og nei, min islandsk er god nok til å kommunisere med svigers og tilfeldige islendinger, men jeg tror ikke jeg kan kurse noen i språket.

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider

setningen du mener (.passasjerer om bord...alle lag taper poeng med...) er helt riktig. det finnes flere (egentlig bare 3) lag som er mye bedre enn de andre, og derfor taper man alltid naar man spiller mot dem. kanskje han mente dette.

runar var kaptein? husker det ikke..kanskje det var for mer enn noen aar siden? husker bare eidur som kaptein.

tusen takk!

ang. spraakurset: da maa jeg laere meg islandsk selv...som för...eller finne en islending som bor i hamburg ;-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

setningen du mener (.passasjerer om bord...alle lag taper poeng med...) er helt riktig. det finnes flere (egentlig bare 3) lag som er mye bedre enn de andre, og derfor taper man alltid naar man spiller mot dem. kanskje han mente dette.

runar var kaptein? husker det ikke..kanskje det var for mer enn noen aar siden? husker bare eidur som kaptein.

tusen takk!

ang. spraakurset: da maa jeg laere meg islandsk selv...som för...eller finne en islending som bor i hamburg ;-)

43504[/snapback]

Husker du ikke La Manga-kampen mot Norge i januar 2000? Sikkert ikke, den endte 0-0, ingen fra Stabæk spilte og Runar var kaptein...

Jeg husker ikke hvem som har vært kaptein til enhver tid, men husker godt Eidurs far. De spilte til og med på samme landslag en gang - men i hver sin omgang... Jeg husker Asgeir, han var stor i Tyskland (Stuttgart), dagens trener.

Jaja. Nå er det en time til Altakampen starter, og det ser ut som Veigar får tillitt fra start for første gang på lenge. Gleder meg - selv om jeg i likhet med deg må følge med på avstand.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For folk som er svært spesielt interessert i islandsk landslagsfotball kan jeg anbefale denne linken DENNE LINKEN.

Jeg husker særlig godt de to EM-kvalifiseringskampene mot Norge i 1987, det var i Erik Thorstvedts og Rune Bratseths glansdager (på banen). Jeg bodde på Island, og det var ikke stor forventning blant andre enn nordmennene som bodde der da første kamp ble spilt på Laugadalsvellur. Islendingene sa på forhån at alt bedre enn 0-5 tap var OK. De vant 2-1.

Returkampen to uker senere gikk på Ullevål, alle regnet med at Island ville bli knust i ren hevn. Island vant 1-0.

Mange år senere traff jeg Erik Thorstvedt. Dette var etter Drilloperioden og det norske landslaget hadde litt motgang. "Du vet," sa Erik, "Bjørneby og disse unggutta de tror de skal vinne bestandig. De vet ikke hva motgang er. Jeg husker da vi tapte mot Island to ganger på fjorten dager"....

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Efnar leslivaðs þjálarrar ufarinn difhringja íþigmyn diruþú uþáe fjalkki adsvarjakal linusfra?

43657[/snapback]

Er du sikker? Det bør du være når du påstår noe slikt! Jeg er alltid uansett uenig!!
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker du ikke La Manga-kampen mot Norge i januar 2000? Sikkert ikke, den endte 0-0, ingen fra Stabæk spilte og Runar var kaptein...
hehe det var litt för jeg begynte aa like island...mannen som staar bak interessen min i island/islandsk football er marel. etter at jeg visste at han er fra island syntes jeg at det kanskje kunne bli spennende aa titte litt mer nordover enn norge.

og saa blomstret plutselig et lidenskap :-)

Jeg husker ikke hvem som har vært kaptein til enhver tid, men husker godt Eidurs far.  De spilte  til og med på samme landslag en gang - men i hver sin omgang...
husker ikke kampen, mn jeg leste dette (eidur snakker flytende flamsk og fortalte om dette i et stort og veldig bra intervju med en belgisk avis)

Jeg husker Asgeir, han var stor i Tyskland (Stuttgart), dagens trener.
han snakker bra tysk, eier og driver fortsatt en butikk (drikkevarer) i naerheten av stuttgart.

Jaja.  Nå er det en time til Altakampen starter, og det ser ut som Veigar får tillitt fra start for første gang på lenge.  Gleder meg - selv om jeg i likhet med deg må følge med på avstand.

43505[/snapback]

tja vel, jeg var paa footballkamp likevel, st.pauli spilte i gaar (andre hjemmekamp av den nye sesongen), og det var en kamp som kan beskrives best som "kamp med stor hjerteinfarkt fare". etterpaa var det gratis festival og jeg satt og nytet kald öl og ventet paa meldinger fra alta. saann sett egentlig en fin helg :-)
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Efnar leslivaðs þjálarrar ufarinn difhringja íþigmyn diruþú uþáe fjalkki adsvarjakal linusfra?

43657[/snapback]

Er du sikker? Det bør du være når du påstår noe slikt! Jeg er alltid uansett uenig!!

43661[/snapback]

Dust.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

43657[/snapback]

43661[/snapback]

Dust.

43667[/snapback]

Ok
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Hvar Ert þú?
  • Opprett ny...