Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Som tidligere ansatt i klubben har jeg lyst til å skrive noen ord om klubben og mitt inntrykk av den. Det er mye dere ivrige fans rundt klubben ikke vet. I og med jeg var spillerutvikler i yngres avdeling, stort sett fra 16 år og oppover, blir det mest om nettopp det. Og er det noe jeg savner fra dere er det mer oppbacking i yngres. Når det gjelder 11`er fotball tror jeg det ikke er mange som driver bedre. Vi vinner ikke alt, men har etterhvert fått gode årganger hele tiden, som i tillegg har noen svært lovende enkeltspillere! FØLG OPP BEDRE! I yngres avdeling befinner det seg enormt kompetente trenere, med en sjef i Trond Eriksen som fortjener masse ros. For dette har vært en enorm kamp, ikke minst mot alle de advokatene og direktørene som ikke har fått sønnen sin kvalifisert til elitegruppene. Dere vil ikke tro hva denne personen må stå i mot, men han står der, med en samlet og høyt kompetent trenergruppe bak seg.

Etter at jeg kom til Stabæk i 2001 har det falt mange myter underveis. Ja, klassesamfunnet viser seg til tider, det har vært noen sosiologiske interessante saker og unnskyldninger/forklaringer på fenomener opp gjennom tida i Stabæk som bekrefter mytene rundt Blærum osv, men alle jeg har hatt med å gjøre i klubben, og foreldre i lagene jeg har hatt, har vært strålende. Jeg har som spiller vært i en del klubber (den dere hater mest? står nok mitt hjerte nærmest -Sogndal.....), men Stabæk er nok den mest inkluderende klubben jeg har vært i! Det er også slik at de klubbene som har med Stabæk å gjøre fullroser de ansatte i klubben. Bare den mottagelsen jeg fikk i 2003, der jeg hadde et comeback på 2. divisjonslaget, var fantastisk. Her måtte jeg jo trene med a-laget, og alle var særs imøtekommende. Fra Tom, Gaute og Knut og Cuper til alle, og da mener jeg alle, spillerne. Det samme må sies da jeg fikk tvillinger og alle komplikasjonene rundt det svangerskapet. Man blir glad i klubben og menneskene der, så får det være at man ikke treffer ofte de personene som profilerer Stabæk utad. Ingebrigt traff jeg aldri, men Erik hadde jeg moro av å treffe mange ganger. Han står nok litt i mellom barken og veden, stakkar, når det gjelder de voksne som ikke får drømmenene sin realisert gjennom sønnen sin og elitesatsingen i klubben.

Dere supportere skal vite at det jobbes svært godt i en klubb det er lett å bli glad i. Jeg trodde ikke jeg skulle si disse tingene for noen år siden, men jeg skryter av klubben hver gang jeg har sjansen. Dessverre måtte jeg flytte "hemmat tæl Gjøvik." Det er ikke lett å bo i Oslo, jobbe i Bærum, ha tvillinger, ingen avlstning, ingen barnehageplass, ikke råd til 4-roms osv. Nå er jeg fagsjef på fotballinja på Raufoss. Ønsker dere all mulig lykke i framtida. Men jeg har problemer med å si Blaa. Alltid! Men det har med politikk å gjøre!

Vennlig hilsen

Tommy Hansen

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innsikten og fint innlegg og hyggelig hilsen.

Du peker på en ting som vi stadig diskuterer innad i supporterklubben og det gjelder støtte til yngre lag, der er det endel viktige poenger som er årsaken til at vi i svært liten grad har gjort dette (Enkelte har fulgt lagene og da særlig jente lagene på Norway cup i noen år og heiet godt).

Bærum er en stor kommune med veldig mange fotballag. Blandt oss supportere er det spillere på Bærums Verk, Hauger, Lommedalen, Fossum, Hosle, Snarøen og sikkert også alle de andre lagene i Bærum (og Asker) dette gjør det tilnærmelsesvis umulig for oss å skape en kultur for support av yngre lag hos Stabæk. Den magiske grenser går nok ved at mange er flinke og følger 2. laget til Stabæk og slik vil det nok også fortsette og være.

For at Stabæk familien skal vokse og bli flere kan vi ikke ekskludere de som ikke er heldige og bor i nedslagsfeltet til Stabæks yngre lag, eller de som ikke er gode nok til å være med på videre satsing i Stabæk.

Vi vil ha med hele Bærum og gjerne Asker også og kan derfor ikke drive supporteraktivitet i særlig grad rundt yngre lag.

Men som jeg startet med, dette er oppe som tema innad i supporterklubben ved jevne mellomrom, dere er ikke glemt, dere blir satt stor pris på og vi ser at det kommer mange gode spillere fra Stabæks satsing på yngre avdelinger.

Takk også til deg for den jobben du har gjort i Stabæk, og selv om du tror du ikke kan si Alltid, Blaa så tror jeg du fort vil finne ut at du vil holde et ekstra godt øye med klubben du har vært i og spillerne du vært med på å utvikle til det de er i dag og kommer til å bli i fremtiden. Dette vil nok være med på å gjøre deg ganske blaa likevel.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for et bra innlegg!

Det blir i tråden nevnt at vi skal være inkluderende også for de som ikke bor i Stabæks nedslagsfelt. Vær på vakt!

Jeg vokste opp på den tiden da Stabæk fortsatt var en klubb på linje med Fossum og Øvrevoll. Med det unntaket at Fossum hadde et bra serielag. Hvem var hovedfienden på den tiden? Sportsklubben. Hvorfor? Fordi de beste talentene fra min klubb og andre lokale klubber endte med å dra til Sportsklubben om de hadde ambisjoner. De fikk frem gode juniorlag, og vant vel Norway Cup for juniorer eller noe sånt. Jeg heiet på dem, men det var blandete følelser.

La ikke Stabæk bli slik! La ikke Stabæk bli de slemme som tar fra Per og Pål den beste spileren på G14 laget deres. La ikke Stabæk bli et lag i G14 som det ikke er gøy å spille mot fordi de har alle de beste spillerne!

Jeg mener å huske at Rosenborg ikke hadde noen ungdomsavdeling, men engasjerte seg i forskjellige andre Trondheimsklubber. For å være ærlig vet jeg ikke hvordan Stabæks junioravdeling drives, men jeg tror vi har noe å lære.

La spillerne dra på ungdomstreninger en gang eller to i uken. 20 spillere som drar to ganger hver uke gjør at hver klubb i Bærum får besøk av to eliteseriespillere på trening hver uke! (De bør sikkert dra to og to sammen)

Det hadde vært noe å gi tilbake til Bærum. Og det hadde vært en måte å vise unge fotballinteresserte at Stabæk ikke bare er de som stjeler talentene.

En annen ting vi bør tenke på er matching lokalt. Hva har vi å tjene på et "elitelag" i yngre serier? Er det ikke bedre om de gode spillerne fordeler seg og kjemper mot hverandre. Så får vi heller invitere dem til talentsamlinger en gang i måneden, både for å utvikle, motivere og ikke minst knytte dem til klubben. Er vi samtidig i god dialog med foreldrene, vil vi sikkert klare å unngå at ungene begynner å dra til Lyn eller Engen som 14-åringer. Kanskje kan vi også utvikle disse samlingene. Fra før har vi kretslag. Hva om Stabæk bevisst kaller inn ca 15 fra Bærum Vest og 15 fra Bærum Øst. Evt 15 samarbeider med Asker om at de gjør det samme i Asker, og så spiller Asker-Bærum en gang i måneden eller annenhver måned. Det vil gjøre det gjevt å bli kalt inn til Stabæksamling, samtidig som talentene får trent og blomstret lokalt.

Og kanskje enda viktigere enn talentene; hva gjør vi med trenere rundt om i bygden vår? Får de oppfølging fra Stabæk? Hva om vi inviterer alle som trener lag fra 12 år og oppover (det er mange!) på treningsseminar i forbindelse med en seriekamp. Gi dem to timer med kurs og "smisk". Kurs for å gjøre dem til bedre trenere for telentene "våre", "Smisk" for å gjøre dem til bedre rekrutterere til $. For hva er vel værre enn en trener som heier på Engen??

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det er utrolig viktig for Stabæks fremtid som eliteserielag at man følger opp de tankene som gufa her foreslår. Stabæk kan velge mellom å ha en base bestående av noen titusentalls mennesker fra øvre og nedre Stabekk, eller 150 000 fra hele Asker og Bærum.

Gufa peker på noen av måtene det kan gjøres på. La meg peke på en måte det ikke gjøres på. Man aksepterer ikke at Asker Skiklubb, som - i alle fall for noen år siden - var den fotballklubben i landet med flest lag og spillere i yngre klasser, har en samarbeidsavtale med Lyn. En avtale som gjør at flesteparten av talentene fra Asker går rett til Oslo-klubben.

Om ikke Stabæk skal bli eliteserieklubben som alle ler av, blant annet fordi de har minst mennesker på hjemmkamper* er det viktig at klubbledelse og spillere setter seg ned og lager en strategi (handlingsplan) for hvordan oppnå nettopp det.

*Siste tallene fra Lyn viser sterk økning i tilskuertall.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i mye av dette, gufa.

Jeg er også av dem som mener supporterklubben ikke har noe på andre kamper enn 1. og 2. laget å gjøre. Vi har ingenting i mot lag som Fossun, Øvrevoll, Hosle, Jutul, Jardar, BV, Lommedalen etc. og det blir helt feil å heie på "oss selv" mot "oss selv" som det blir hvis vi heier på Stabæk G15 mot Holmen G15, der for øvrig min sønn spiller og jeg som pappa heier selvsagt på Holmen.

Jeg synes Stabæk enda klarere burde skille A/B-lagssatsinga fra resten av klubben. RBK har unektelig et fortrinn i lokalmiljøet uten et juniorlag som "forstyrrer" bildet av hele regionens klubb.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

RBK har unektelig et fortrinn i lokalmiljøet uten et juniorlag som "forstyrrer" bildet av hele regionens klubb.

46371[/snapback]

Du mener selvfølgelig "Hele norges klubb" , er det ikke det de er/var :-)

Enig med både Alz, gufa og Albert. For at Stabæks elitesatsning skal ha bred tilslutning av publikum og rekrutering av lokale fotballspillere er det viktig å drive samarbeid med de andre lokale klubbene, ikke overkjøring, hverken fra supportere eller klubbledelse. Det må føles helt greit å heie både på nærlaget sitt og på Stabæk. Dette opplever jeg som er tilfelle i dag, så det er vel bare å fortsette som vi stevner, men det er viktig å ha fokus på dette hele tiden.

Tror kanskje det er en lang prosess å få alle som heier på et nærlag i Asker og Bærum ser på Stabæk som sitt lokale-elite-lag, men skal vi overta tronen etter RBK som hele Norges klubblag må vi i allefall begynne med hele Bærum.

Jeg skjønner forsåvidt hva Tommy mener. Stabæk har mange supportere, men få støtter opp om gutt og jentelaget, og dette kan føles litt frustrende. Det er bare det at i et litt større perspektiv er oppslutningen om Lommedalen, Bærums Verk, Hosle og Haslum også del av Stabæks fremtid. Da gjelder det også å ikke stille hele $$ mannsterke opp på en G14/J14-kamp og overdøve 10 foreldre fra BVIF.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da gjelder det også å ikke stille hele $$ mannsterke opp på en G14/J14-kamp og overdøve 10 foreldre fra BVIF.

46382[/snapback]

Faen det hadde jo vært gøy da!

46385[/snapback]

Gøy ja bevares :-)

God taktikk i det lange løp? Nei desverre :-(

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Hei, Og Ha Det, Alle Stabækfan!
  • Opprett ny...