Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Martin Hellan (tidligere Stabæk) kan være på vei til Viking. 
Synd at denne spilleren ikke ble noe for Stabæk, men ikke sikkert han hadde hatt samme utvikling i Stabæk slikt som han har hatt i Kongsvinger. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

23 minutter siden skrev rykkinn:

Martin Hellan (tidligere Stabæk) kan være på vei til Viking. 
Synd at denne spilleren ikke ble noe for Stabæk, men ikke sikkert han hadde hatt samme utvikling i Stabæk slikt som han har hatt i Kongsvinger. 

Håper vi i det minste har vært på ballen her! Trenger en HB

Lenke til innlegg
Del på andre sider

46 minutter siden skrev Luringen:

Sturla Ottesen klar for Cambuur på nivå to i Nederland

Gøy å bli utenlandsproff, selv om det vel vitner om at interessen ikke har vært enorm, selv om Cambuur kjemper om opprykkskvalikk.  Blir lagkamerat med Vito Vormgoor

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme steg som Kornelius Normann Hansen. Som nå utrolig nok har spilt 14 av 17 kamper i Eresdivision så langt i år. 50/50 om han har startet. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

5 hours ago, @ringo said:

Vi dicha altså Hellan og tok in Pachonik....

Jeg er så LEI av dårlig spillerlogistikk i Stabæk.

Ikke det at alle disse spiller fotball andre steder enn på Nadderud pga dårlig spillerlogistikk fra Stabæks side, men vi kunne satt sammen et brukbart lag av "Stabæk-produkter" (løst definert) som mer eller mindre har slått igjennom andre steder enn i Stabæk.

image.png.1f2839a6a172690dd00f479a0a510a03.png

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ståle Steen Sæthre tror jeg har lagt opp, og ville nok hatt med Kristian Thorstvedt må jeg si, men ellers interessant!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

22 minutes ago, 1369 said:

Ståle Steen Sæthre tror jeg har lagt opp, og ville nok hatt med Kristian Thorstvedt må jeg si, men ellers interessant!

Det er sikkert mange på litt lavere nivå som jeg har glemt, men Thorstvedt burde jeg husket. I Bærum er det jo i hvert fall et par til når jeg tenker meg om: Anders Johan Johansen og Magnus Lundal. Lassen Harrison kan nevnes. Ásgeir Sigurgeirsson spiller vel i øverste divisjon på Island. Men disse er jo mer i kategorien stallfyll enn førstelagsspillere vi har gått glipp av. Kanskje foruten Lundal om han virkelig begynner å satse igjen.

23 minutes ago, odd said:

Jeg tenker Daland er det eneste virkelig vonde på den listen der.

I den forstand at han var en vi faktisk kunne beholdt, men valgte bort, ja. For de øvrige av de beste her var vel tilfellet mer at de valgte bort Stabæk enn at Stabæk valgte bort dem. Men rent sportslig sett så syns jeg det er flere andre som svir ca like mye som Daland. I hvert fall Opsahl, Arnstad og Seim-Monsen. Braude kjenner jeg ikke så godt til utover at jeg har registrert at han har startet en del kamper for Heerenveen så nivået bør jo være brukbart.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sportslig er selvsagt Arnstad et mye større tap enn Daland. Men ja, tenker på det at vi ikke fanget opp talentet.

At lovende tenåringer velger å dra til Belgia eller Portugal er det lite vi får gjort med. Noen, som Seim-Monsen skriver kontrakt først, og det er jo hyggelig gjort.

Så vil det alltid være noen spillere som går mellom klubber i området i søken etter andre miljøer e.l. Det er jo ikke akkurat sånn at vi har en flom av talenter som velger oss bort til fordel for Enga. At det skjer en gang i blant får vi leve med.

(Og siden vi tross alt fikk en ganske god slump med penger for Seim-Monsen kunne man jo plassert spillere som Thorsby, Askildsen og Nusa i samme kategorien. Var ikke mange flere A-kamper de fikk før de dro videre. Men i alle tilfeller var det klubben som aksepterte å selge selv om spilleren var under kontrakt.)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev odd:

Nå er det vel ikke sånn at alle på det laget var spillere som ble kastet på dør..

Jeg tenker Daland er det eneste virkelig vonde på den listen der.

Skal vi se på tilfellet Pachonik, som virkelig ble en vond historie, tenker jeg det merkeligste var at de ikke tok en god prat med Ottesen før sesongen og ba han enten om å skrive ny kontrakt eller innse at han ikke ville bli satset på. Såpass krav må vi kunne stille til spillere i kategorien "unge og på vei opp, gode nok til å spille men på ingen måte nøkkelspillere".

I følge Transfermarkt har vi nå Pignatel som er i samme situasjonen. Han bør enten skrive ny kontrakt, eller innfinne seg med at det blir Veum for alle pengene.

S Opsahl og Arnstad er rimelig vonde

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev 1369:

Vil ikke kalle Stålinho et Stabæk produkt akkurat men. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 timer siden skrev Flexi Knut:

Mange her har måttet/villet gå til mindre klubber som satser på uprøvde 17-åringer i førsteelleveren. Klubber som Kongsvinger, Grorud o.l. Vi kan også fint legge lista på samme nivå og bli Kongsvinger eller Grorud om vi vil. 

Viktig å huske at lista over unggutter som har forlatt Stabæk og ikke lykkes, er mye lengre.

Skal vi ta opp hver eneste unggutt med talent til a-laget, og la dem få spilletid, så blir kvaliteten på laget deretter.

Utfordringen er vel snarere at kvaliteten på andrelaget vårt er for dårlig til at vi kan gi de beste ungguttene våre skikkelig matching – slik at de raskere kan nærme seg elitenivå.

Mulig noen burde bli flinkere til å identifisere de aller største talentene, men jeg vil jo tro det også er en del tilfeldigheter inne i bildet når det gjelder hvem som tar steget til elitenivå etter noen år i PostNord og OBOS (Hellan har ikke gjort det enda).

Det er lett å kritisere spillerlogistikken, men at ting hadde sett lysere ut om vi bare hadde fylt a-laget med egne 17-åringer tror jeg er en vrangforestilling. 

Word.

Det er som du sier også et for stort gap mellom 2.-laget og 1.-laget for de som er nest best. Når Pignatel aldri spiller på førstelaget så får han vel strengt tatt ikke nok utfordringer og progresjon på et Hawaii-andrelag på nivå 4. Kunne vi hatt en mer strukturert tilnærming til utlån? Avtale med et par klubber med ordentlig rigg i andredivisjon, så vi kan signere "boblerne" fra junior-laget på 1-2-årskontrakter, sende dem på lån og se hvordan de klarer seg og utvikler seg gjennom en hel sesong der? Er jo ikke rakettforskning, så antar at det finnes mer eller mindre gode grunner til at vi ikke gjør det slik.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4 timer siden skrev Flexi Knut:

Mulig noen burde bli flinkere til å identifisere de aller største talentene, men jeg vil jo tro det også er en del tilfeldigheter inne i bildet når det gjelder hvem som tar steget til elitenivå etter noen år i PostNord og OBOS (Hellan har ikke gjort det enda).

Her toucher du inn på kjernen i problemet. 

Den elendige spillerlogistikken (og trener logistikken) handler om mangel på sportslig kompetanse - scouting, nettverk og vurdering av spillere. For stort fokus på enerene som kan selges for mye penger i talentutviklingen, for lite fokus på de nest beste som kan bli gode klubbspillere. Kjappe løsninger vs tålmodig jobbing. 

Ja, og i øyeblikket er vi på nivå med Kongsvinger. Så det er ikke noe vi trenger å bli - vi har blitt det. De har også lagt lista si på eliteseriespill, men sliter med å få det til de også. Det er ikke noen automatikk at 2024 blir en paradematch tilbake til eliten for oss, erfaringen fra forrige treningskamp sier vel med all tydlighet at det er en stor jobb å gjøre før vi er klare for 2024 sesongen...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

13 timer siden skrev Styrmann:

Vil ikke kalle Stålinho et Stabæk produkt akkurat men. 

Bergenser og kort tid i klubben, men Jesper Daland har heller ikke gått i Blomstertoget som barn

Når det er sagt, kan man også lage tilsvarende gode lag for spillere som ikke fikk sjansen i Vålerenga og Rosenborg. Brann også - helt til for to år siden da de bestemte seg for (og klarte) å hente tilbake absolutt alle bergensere som er gode

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev blaamann:

Word.

Det er som du sier også et for stort gap mellom 2.-laget og 1.-laget for de som er nest best. Når Pignatel aldri spiller på førstelaget så får han vel strengt tatt ikke nok utfordringer og progresjon på et Hawaii-andrelag på nivå 4. Kunne vi hatt en mer strukturert tilnærming til utlån? Avtale med et par klubber med ordentlig rigg i andredivisjon, så vi kan signere "boblerne" fra junior-laget på 1-2-årskontrakter, sende dem på lån og se hvordan de klarer seg og utvikler seg gjennom en hel sesong der? Er jo ikke rakettforskning, så antar at det finnes mer eller mindre gode grunner til at vi ikke gjør det slik.

Men er det så lett som "signer og lån ut"? Ta Oskar Aga. Ble lånt ut, og så stakk han på slutten av låneoppholdet i stedet. Jeg mistenker at det ikke er spesielt attraktivt for en 18-åring å signere tre år for så å bli lånt ut. Hvorfor ikke heller gå permanent til den andre klubben, og sitte med bedre kort på hånden hvis det skulle bli en suksess? 

Ta Pignatel. Transfermarkt sier at kontrakten går ut ved nyttår. Vil det være attraktivt for han å signere med oss for så å bli lånt ut til Raufoss for å få spilletid? 

Så kan man jo også se på de som har gått permanent. Det kan umulig være økonomi som gjør at vi ikke tar oss bryet med å hente Cheng, Holter og Hellan hjem igjen? Det er vel heller sånn at selv om de har fått masse spilletid på nivå 2 og 3 er de fortsatt ikke på det nivået at de vil heve oss.

Her på forumet kan man jo også tenke litt over hvordan en del spillere med ferdigheter i kategorien "klubbspiller" blir omtalt. Hvor mange var det som ønsket Ottesen (og Krogstad for den saks skyld) videre? Der var det vel snarere klubben som ønsket å forlenge med Ottesen, mens blant mange her inne ble han ønsket langt opp på tribunen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2 timer siden skrev tobb:

Hvem er dette? Linken fungerer ikke

Linken fungerer, den.

Fredrik Krogstad og Erik Brenden trener med Vålerenga denne uka.  De to klubbløse spillerne skal holde seg i form, og med en tynn Vålerenga-tropp grunnet sykdom og landslagsoppdrag, er dette vinn-vinn for begge parter. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 timer siden skrev Luringen:

Fredrik Krogstad trener med Vålerenga

– Nå har jeg også vært i Lillestrøm såpass lenge at jeg aldri kunne gått til Vålerenga. Det er ikke mange spillere som har gjort det, og jeg tror jeg hadde fått kjørt meg. Hvis det er noen som gjør det, så håper jeg de får kjørt seg også. For det gjør man bare ikke, sa Krogstad.

https://www.nettavisen.no/sport/tidligere-lillestrom-duo-trener-med-valerenga/s/5-95-1625913

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Gammel blaa aargang!
  • Opprett ny...