Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hepp, hepp, hepp,

På tide å trekke frem en gammel programpost... Selv om det er stengt på overgangsmarkedet så foregår det ting i kulissene, derfor fant jeg det betimelig å se om jeg kunne komme opp med noen gode forslag selv da...

Jeg starter der jeg mener behover vårt er størst. På midtstopper plass. I løpet av noen dager håper jeg å kunne presentere en tre-fire alternativer jeg synes ser spennende ut.

Nå er det kanskje ikke så åpenbart at vi har manko på gode stoppere, men både Mike og Markus nærmer seg pensjonsalderen og Håkon er fremdeles ung. Derfor kommer vi i løpet av de neste to sesongene til å ha behov for 1-2 stoppere med kvaliteter til å kunne gå inn og gjøre en jobb på laget. Samtidig må vi innse at vi neppe har penger til å handle fra øverste hylle.

I Norge er det slik at en stopper skal være god i duellene, kunne løpe fort, hoppe høyt og heade hardt. Jeg synes det blir for primitivt. Jeg er opptatt av at midtstopperne skal være gode med ball. Mye av den offensive oppbyggingen skjer via forsvaret. Derfor er det av avgjørende betydning at man finner spillere med ro, kreativitet og presisjon i pasningene. Kall ham gjerne en playmaker. Selvsagt må han ha gode defensive kvaliteter også, men med en slugger som IAO i forsvaret så trenger vi en spiller som utfyller ham på en best mulig måte. De fleste kandidatene kommer derfor til å være av den spillende typen midtstoppere.

Første man ut er Svensk, 28 år gammel og spiller fortiden i nyopprykkede GAIS

Kandidat 1:

Mattias Östberg

Mattias Östberg spiller som sagt for tiden i GAIS som er nyopprykket til Allsvenskan. Dit kom han høsten 2004 fra Brage i superettan. Fra før av har han tre år i Allsvenskan for IFK Norrköping. I GAIS spiller han midtstopper, men han har tidligere spilt på midtbanen.

Han burde med sine 190 cm og 86 kg ha størrelsen i orden, og han beskrives som en aggresiv, hurtig, men kanskje ikke så kjapp på de første meterne, og passningsikker spiller. Aftonbladet har dessuten før sesongstart kåret han til sin klubbs beste hodespiller. I Brage scoret han 13 mål på 66 kamper i superettan. Hvilket er mye for en midtstopper/defensiv midtbane spiller. I GAIS har det så langt kun blitt 2 nettkjenninger på 31 seriematcher. Som person virker han å være en rolig, ærlig og litt tilbakeholden type som gjerne ikke snakker i så store ord.

Mattias Östberg er en spiller som vil kunne fungere godt i spann med IAO. Det sies også at han har et høyt laveste nivå og han ble fort en nøkkelspiller i GAIS, på tross at han fikk sesongoppkjøringen i 2005 spolert av en skade og at han ble omskolert til midtstopper. Men vi skylder å nevne at treneren for GAIS er den gamle svenske backkjempen Roland Nilsson. Han har garantert et rutinert knep eller to på lager han kan lære en uerfaren forsvarspiller.

Östbergs tilgjengelighet er noe mer usikker. Han har sannsynligvis 2 år igjen av kontrakten og dersom GAIS skulle klare å henge igjen i Allsvenskan (De er levnet omtrent like store sjanser som Sandefjord her hjemme, men har startet bra!) så kan han være vanskelig å løse ut. Men går GAIS ned, kan det være de er villige til å slippe ham. Spørsmålet blir da hvor mange andre klubber som evt. synes han er interessant.

Fakta:

Position: Försvarare

Född: 1977-08-24

Längd: 190 cm

Vikt: 86 kg

Moderklubb: Östansbo IS

Övriga klubbar: Ludvika (div II och I), IFK Norrköping (3 säsonger), IK Brage.

Samboer og ett barn.

Mattias Østberg en spiller for Stabæk? Jeg mener det! Han fyller definitivt de kriteriene jeg har satt for min søken etter nye midtstoppere.

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at norske klubber er like attraktive for svensker som norske jordbæråkre og uasfalterte innkjørsler er for polakker.. Tror vel det skal være mulig å overtale BAIS litt her. Vi kan lokke med et svensk miljø :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
@ringo scouter markedet igjen
  • Opprett ny...