Gå til innhold

Talentutvikling og tilhørighet

gufa
 Del

Anbefalte innlegg

321 sider om nye spillere fra andre klubber. Hva med våre egne?

http://www.budstikka.no/sec_sport/sec_fotb...rticle91842.ece

Bærum har ca 100.000 innbygger av Norges ca 4.5M. Det skulle tilsi at to av de nitti "landslagsspillerne" på denne samlingen er fra Bærum. Vi har tre. Bra!!

Det jeg lurte litt på er hvordan foregår egentlig talentutvikling i Asker & Bærum? Og hvordan får vi både talenter og fotballinteresserte inn i Stabæk-kulturen?

Først litt om de "store" lagene i Norge. Uansett hvor du er fra i trøndelag heier du på Rosenborg. Er du fra Vestlandet heier du på Brann og har litt sympatier for Sogndal. I Rogaland er Viking laget, selv om noen bønder med mindreverdighetskomplekser på Jæren holder med Bryne. Men folk flest holder med Viking. Og på Sørlandet er det legitimt å være fra Mandal og heie på Start.

Talentutvikling, og nå snakker jeg om fra alderen 10 år, handler om to ting. Spillerne skal bli gode nok for Tippeligaen, og de skal havne i riktig klubb. Her har feks Rosenborg en fordel. Selv om du spiller for Nardo kan du gå på trening i Rosenborgdrakt. Rosenborg har nemlig gjort noe jævlig smart. De har droppet alt som heter barnefotball! På den måten er det ikke bare småguttene i Rosenborg som kan heie på Rosenborg, men hele Trondheim.

Vår region er Asker og Bærum. Gjennom Budsikka er vi knyttet sammen. Men Stabæk har et problem. Ungene i Bærum går ikke i Stabækdrakt på trening eller ellers (her om dagen så jeg tilogmed en unge i Rosenborgdrakt!). Både fordi Stabæk sliter med å bli bygdas lag, men også fordi Stabæk er konkurrenten. Spiller du på Jardar eller Fossum, å slå guttelaget til Stabæk er litt ekstra.

Derfor stiller jeg meg klar til hugg og slenger ut et forslag:

Stabæk bør legge ned alle lag under junioralder og kanalisere pengene via andre klubber i Asker og Bærum!

Med unntak av Bærum SK og kanskje Asker, har ingen av de lokale lagene ambisjoner, og de vil trolig se det som positivt å få "Stabæk-penger" og øke mulighetene for å utvikle toppspillere.

Så må vi få inn at Stabæk er bygdas lag for de små. Tipper 40-50 småklubber i Asker og Bærum. Det er to klubber pr spiller. Våre A-lagsspillere trener på dagtid, unger på kveldstid. La to og to spillere (en på førstelaget og en annen) få fire klubber de er "faddere" for, og som de har ansvaret for å følge opp. Ikke administrativt, men å ta seg av ungene. Møte på en del treninger, se en kamp i ny og ne, stikke innom på Norway Cup.

Selv ble Newcastle laget mitt i England. Hvorfor? Fordi jeg fikk en drakt da jeg var liten. Så lett!

Du kan banne på at den tiåringen som har Daniel, Alan, Henning eller en annen "stjerne" som fadder, og som får trene med disse gutta kommer til å få seg en en stor helt. Vår helt! Og tenk deg tiåringen som har Håkon Skogsied som fadder. Og som når han er 13 kan skryte av at kapteinen på U21-landslaget var gamle treneren hans. Selvfølgelig heier han (eller henne, da) på Stabæk!

Om jeg hadde vært ung nå, tror jeg drømmen måtte vært Alan som fadder. Ikke så veldig mye større enn meg selv, men syyyyykt god. Og selv om han ikke snakker et ord norsk, kan han snakke det samme språket som Ronaldinho; smile hele tiden. (om man må klarer man det et par timer :-). I tillegg kan ungene få følelsen av å gi noe tilbake om Alan prøver et par norske gloser og lar ungene "hjelpe" han med å lære mer.

Litt regning:

Hver klubb har i snitt 20 lag. Det gir 80 lag for hver par med spillere. Om man slår sammen et par yngre lag til fellestrening når fadderne kommer, så blir det overkommelig å besøke hvert lag to ganger i året. Stiller de opp på en fotballbane fra 17 til 21 så dekker de to-tre lag på en dag. To ganger høres ikke mye ut, men tror det er nok. I tillegg vil de jo være synlige når de besøker andre lag i samme klubb.

Belastning på spillerne skriker kanskje noen? Tror ikke det. I forhold til oss som jobber 50 timer i uken, burde det gå. Ihvertfall for proffene. Talenter som Skogseid som kanskje går på skolen ved siden av blir jo litt annerledes.

Hva synes dere. Er det mulig?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt uenig, for har f.eks rbk gjort noe jævlig lurt? hvor mange talenter har rbk egentlig fått opp de siste årene? Per Ciljan er vel den eneste. Forslaget ditt er veldig godt med tanke på hvordan man skal skaffe flere supportere, men vet ikke om det er den beste løsningen med tanke på talentutvikling.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt uenig, for har f.eks rbk gjort noe jævlig lurt? hvor mange talenter har rbk egentlig fått opp de siste årene? Per Ciljan er vel den eneste. Forslaget ditt er veldig godt med tanke på hvordan man skal skaffe flere supportere, men vet ikke om det er den beste løsningen med tanke på talentutvikling.

Kan jo kanskje være riktig å si at du tar feil, og at de ikke har fått frem noen? Men det trenger de ikke, for andre klubber gjør jobben.

Keeperen Alexander Lund Hansen kom fra Åfjord på Fosen via Nardo i Trondheim til Rosenborg

Bjørn Tore Kvarme kom fra Utleira i Trondeheim by

Ståle Stensaas kom fra Othilienborg via Nidelv, begge klubben i Trondheim

Roar Strand startet i Nardo

Aleksander Tettey står med Bodø/Glimt som første klubb, men var innom i Kolstad før han havnet i Rosenborg som junior

Per Ciljan Skjelbreid er fra Trygg/Lade t Trondheim

Steffen Iversen spilte i Astor og Nationalkameratene da han var mindre

Øyvind Storflor startet som Stensaas i Othilienborg og fortsatt i Byåsen

Michael Kleppe Jamtfall står uten klubber før Rosenborg

Vi liker å ha inntrykk av Rosenborg som kjøpelag, men jaggu har de en del lokale spillere også!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv spilt på juniorlaget til Bærum, som må sies å være et av de beste lagene i regionen, og der er Stabæk erkefienden..

Når vi ser på de talentene vi har kommer jo flere av de fra Oslo-klubber som Grei, Ready osv. så helt håpløst er det ikke. Men jeg synes mange av de tiltakene som nevnes her høres veldig bra it, hva med å sende dette til noen i klubb-administrasjonen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et poeng her - barnefotballen skaper en viss rivalisering, husker at for sønnen min var det viktigste å slå Stabæk (han spilte på Asker, men jeg kan ikke huske at de noengagn slo Stabæk, uten at det spiller noen rolle). Men jeg tror det går an å endre innstilling uten å legge ned Stabæks eget barnearbeid. De modellene som Gufa skisserer er gode, og jeg tror ungene fra Bærums Verk vil føle for Stabæk etter at Nannskog og Gunnarsson har besøkt dem. Selv om de spiller mot Stabæk smågutter/piker uka etter.

Målet må være å få ungene våre til å drømme om å spille på Stabæk, at de beste guttene og jentene (viktig at Stabæk også etablerer seg i toppen for jenter) går dit, og ikke drømmer om Lyn eller andre Oslo-lag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye fornuftig, men jeg er allikevel ikke enig i at Stabæk bør legge ned breddefotballen.

Men, det er klart at Stabæk da har en stor jobb, nemlig å få ungene til å skjønne at det er Stabæk som er laget, samtidig som det også er lov å kose seg over å gruse småguttelaget.

Videre er det dessverre ikke slik at alle vil strømme til Stabæk om de ikke lenger er en fiende på breddenivået. Vi har ikke Bærum på samme måte som RBK har Trondheim. Til det ligger lag som VIF, Lyn og Lillestrøm for nærme, og de (særlig VIF) vil trolig fortsatt ta for seg i vårt nærområde.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye fornuftig, men jeg er allikevel ikke enig i at Stabæk bør legge ned breddefotballen.

Men, det er klart at Stabæk da har en stor jobb, nemlig å få ungene til å skjønne at det er Stabæk som er laget, samtidig som det også er lov å kose seg over å gruse småguttelaget.

Videre er det dessverre ikke slik at alle vil strømme til Stabæk om de ikke lenger er en fiende på breddenivået. Vi har ikke Bærum på samme måte som RBK har Trondheim. Til det ligger lag som VIF, Lyn og Lillestrøm for nærme, og de (særlig VIF) vil trolig fortsatt ta for seg i vårt nærområde.

Der er jeg helt enig med deg elaan! Men jeg tror Stabæk er på rett spor men har fortsatt lang vei igjen.

Men har ikke ungene i nærområdet begynt å skjønne at det er Stabæk som er laget og i kke vif,lyn og lillsestrøm. Lillestrøm kan vel ingen like?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er i mindretall som Stabæksupporter på skolen, i nærområdet hjemme, på fotballaget, you name it! Der har Stabæk en stor jobb å gjøre. Det burde definitivt satses på de yngre, når man først har et lag skal ddet litt til før man finner seg et nytt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye fornuftig som sies her. Det å ha en barne/junior-gruppe i klubben har både sine fordeler og ulemper. Jeg tror det viktigste er å passe på at ikke Stabæk i aldersbestemte klasser blir en elitegruppe i Asker&Bærum, som barna i altfor ung alder søker seg til. Da blir Stabæk fort et hat-lag for alle de som spiller på andre lokale lag. La heller våre stjerner og profilerte spillere reise rundt på andre lags treninger og være forbilder og inspiratorer. Dette gjøres jo på sommerfotballskolen, så hvorfor ikke gjøre det ellers i året også.

Ellers må ikke verdien av kule (og kanskje også gratis) Stabæk-effekter undervurderes! Jeg som liten tass lenge med Brann fordi jeg hadde fått en kul caps, den var i hvertfall kul da. Videre holdt jeg lenge med Ipswich bare fordi vi på en korpstur hadde overnattinger på treningsfeltet deres, og fikk en bordvimpel. Inntrykk i ung alder sitter i lenge. Skulle jeg ta oppigjen interessen for engelsk fotball, hadde nok Ipswich Town ligget nærme, kun på grunn av 7 dager da jeg var 8 år.

Del f.eks. ut gratis CD'er på noen barneskoler, eller legg et par gode Stabæksanger ut for gratis nedlastinger. Litt som dopselgere, første skuddet er gratis!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting som må være langt viktigere og riktigere enn å legge ned barnefotballen, som jeg ikke synes er noen god idé, er at det er Stabæk som inngår samarbeid med de andre klubbene i Asker og Bærum, da først og fremst de to lagene som heter nettopp det, og ikke la Lyn få samarbeidsklubber i vårt nærområde. Det hjelper lite å overlate talentutviklingen til mindre klubber i Asker og Bærum når vi samtidig overlater et samarbeid med disse klubbene til Tippeliga-rivaler.

Jeg mener vi burde gitt Asker og Bærum førsterett til å leie våre fremtidshåp og være en støttespiller for de to klubbene i å nå sine mål om spill i førstedivisjon, eller hva det nå enn er de har som mål. Det tror jeg vi kan får mye igjen for.

Endret av Perfect 7
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye fornuftig som sies her. Det å ha en barne/junior-gruppe i klubben har både sine fordeler og ulemper. Jeg tror det viktigste er å passe på at ikke Stabæk i aldersbestemte klasser blir en elitegruppe i Asker&Bærum, som barna i altfor ung alder søker seg til. Da blir Stabæk fort et hat-lag for alle de som spiller på andre lokale lag. La heller våre stjerner og profilerte spillere reise rundt på andre lags treninger og være forbilder og inspiratorer. Dette gjøres jo på sommerfotballskolen, så hvorfor ikke gjøre det ellers i året også.

Ellers må ikke verdien av kule (og kanskje også gratis) Stabæk-effekter undervurderes! Jeg som liten tass lenge med Brann fordi jeg hadde fått en kul caps, den var i hvertfall kul da. Videre holdt jeg lenge med Ipswich bare fordi vi på en korpstur hadde overnattinger på treningsfeltet deres, og fikk en bordvimpel. Inntrykk i ung alder sitter i lenge. Skulle jeg ta oppigjen interessen for engelsk fotball, hadde nok Ipswich Town ligget nærme, kun på grunn av 7 dager da jeg var 8 år.

Del f.eks. ut gratis CD'er på noen barneskoler, eller legg et par gode Stabæksanger ut for gratis nedlastinger. Litt som dopselgere, første skuddet er gratis!

Det du nevner her satt jeg akkurat å tenkte på. Da jeg var liten var det stort å få klistremerker av ymse ting. Bare det å dele ut gratis Stabæk-klistremerker tror jeg hadde hatt effekt blant de yngre. Supporterutstyr er generelt dritdyrt, og det er bare å innse at foreldre kvier seg for å kjøpe draktsett for 500 spenn når de har et par-tre unger...

Visiterende spillere på yngre lags treninger (eller hva med en vikar-time i gym på en barneskole?), gratisbilletter til yngre lag (kan f.eks ha loddtrekning før hver hjemmekamp), samt billig/gratis supporterutstyr tror jeg er veien å gå.

Vi må vinne barnas hjerter før vi kan vinne resten av familien! Noen som husker Blekkulf, den irriterende miljø-blekkspruten? Noen som husker hvordan barna maste på foreldrene om miljøvern på den tida? Mange foreldre fikk etterhvert øynene opp for kildesortering, biologisk bedbrytbart vaskemiddel, etc. Noe tilsvarende må vi skape med Stabæk; at ungene maser foreldrene ihjel, med Stabæk, Stabæk, Stabæk... :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste for å skaffe sammhold i bygda vår om Stabæk er nok som du sier, å benytte seg av den ressursen A-lags spillerne i Stabæk er, men problemene er der i form av det du nettopp påpeker, antall klubber og lag. La oss si at antagelsene dine om antall klubber og antall lag pr klubb er riktig. Så vil eksempelet du nevner med at hver spiller tar seg av 4 klubber * 20 lag to ganger i løpet av sesongen resultere i 160 besøk av ca 2 timer. i og med at sesongen for barneidretten er kort så vil vel det i praksis bety at alle spillerne må gjøre dette hver dag. Det er ikke gunstig med hensyn på jobben spillerne faktisk skal gjøre, deres trivsel og ikke minst med tanke på mulighetene til å skaffe nye spillere til klubben.

Jeg vet likevel at det har vært og er planer om en fadderordninger, men så må du huske på en ting til. A-lags spillerne våre er i største grad helt ordinære mennesker som ikke liker å prate i forsamlinger, som ikke er naturlige ledere og som ikke er så bekvemme med heltestatusen, hvertfall ikke sånn face-to-face. Dette kan, dersom det ikke planlegges og gjøres svært grundig helt fra start, ende med at det står to spillere i sivil, på hjørnet av en treningsbane og ingen egentlig hverken kjenner dem eller skjønner hva de gjør der.

Forøvrig så mener jeg det er foreldrene til fotballspillende barn som må skjerpe seg. Altfor mange foreldre tror at deres sønn/datter skal bli en stor fotballspiller. Og altfor mange foreldre tror at de kan bli det i den klubben ungene spiller i fra de er 6 år. Sånn er det ikke! Alle barna i Bærum kan ikke spille i Stabæk, det må både foreldre i Stabæk og i alle de andre klubbene forstå.

Klubbene og foreldrene må forstå at det er en ære om Stabæk ønsker en spiller fra dem, dette kan gi deres klubb godt omdømme og kanskje en A-lagsspiller etter hvert. Samtidig må Stabæk og foreldrene i Stabæk forstå at ikke spillerne derifra har noen automatisk førsterett på å spille i Stabæks Junior Elite lag. Alle gode spillere fra hele regionen må komme dit på like kriterier, du skal være bedre enn alle andre. Så når Stabæk henter en spiller fra laget til guttungen din så kanskje Stabæk skulle vært flinknere til å "gi" en spiller tilbake også???

Personlig er jeg for en utskillelse av barneidretten i Stabæk, til Stabekk eller Bekkestua BK, men jeg ser jo problemer likevel for det vil jo fortsatt være Stabæk bandy, Stabæk håndball osv, så det vil jo ikke løse problemet så da må vel i tilfelle Stabæk elite, skilles ut i ny klubb og det vil vi vel ikke! (Fornebu Pilots)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt flere kommentarer fra meg:

Punktet om at Stabæk ikke skal bli et elitelag er veldig viktig! Det var vel litt det som lå bak å legge ned ungdomsarbeidet internt. For har Stabæk et guttelag, vil de beste søke dit på et vis. Husker med gru Bærum SK sine årganger mellom 75 og 80. Årganger som var i Norgestoppen fordi de hentet fra hele Bærum. Og vi hatet dem alle sammen. I tillegg er det verdt å merke seg at ingen av disse spillerne ble noe særlig. Jeg tror kanskje en grunn kan være at de beste talentene ble presset inn i et system, istedetfor å utfolde seg på sine egne lag. De lærte rett og slett ikke å være best! Og matchingen i kamper var fraværende fordi de var for gode.

Jeg er enig med Tonje i at spillerne våre er fotballspillere og ikke nødvendigvis utadvendte ambassadører. Men også uenig. For det første, de vil aldri være anonyme på trening. Ungene vil vite om dem, og om de har på seg drakta (eller kanskje itlogmed det lokale laget sin drakt) vil de få oppmerksomhet. Samtidig kan det også sees på som en bra form for personlig utvikling for spillerne! Om de er så beskjedne at de ikke tør å vise seg frem for unger på et område der de er blant de beste i landet, er det glimrende at de blir sparket ut i det. Hvordan skal de tørre å drite seg ut foran 25.000 tilskuere på Brann Stadion om de ikke tør å spille fotball med 25 12-åringer?

Og ja, Tonje har rett i at det blir mange timer. Kanskje så mye som 200-300 timer. Kanskje er det for høye krav, og kanskje kan det skremme spillere vekk. Selv er jeg kanskje av oppfatningen at klubben også skal sette krav til personlige egenskaper ved spillere, ikke bare sportslige. Å ha spillere som vil hjelpe å skape en positiv ramme rundt klubben (det kommer jo dem til gode også) er verdt mye!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker med gru Bærum SK sine årganger mellom 75 og 80. Årganger som var i Norgestoppen fordi de hentet fra hele Bærum. Og vi hatet dem alle sammen. I tillegg er det verdt å merke seg at ingen av disse spillerne ble noe særlig. Jeg tror kanskje en grunn kan være at de beste talentene ble presset inn i et system, istedetfor å utfolde seg på sine egne lag. De lærte rett og slett ikke å være best! Og matchingen i kamper var fraværende fordi de var for gode.

Hørt om Ajax-skolen? B)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker med gru Bærum SK sine årganger mellom 75 og 80. Årganger som var i Norgestoppen fordi de hentet fra hele Bærum. Og vi hatet dem alle sammen. I tillegg er det verdt å merke seg at ingen av disse spillerne ble noe særlig. Jeg tror kanskje en grunn kan være at de beste talentene ble presset inn i et system, istedetfor å utfolde seg på sine egne lag. De lærte rett og slett ikke å være best! Og matchingen i kamper var fraværende fordi de var for gode.

Hørt om Ajax-skolen? B)

Joa. Og det er jo ikke noen dum skole :-)

Men tror du ikke det er noen små forskjeller du ikke ser? Ajax trekker talenter fra hele verden, og har en betydelig større bredde på talentene sine.

Hos Stabæk kommer vi maks til å ha en eller to spillere i hver årsklasse som vil være gode nok til Stabæk-troppen. Jeg nevnte "Bærum SK-skolen". Tror nok vi er nærmere den, og den funka ikke. Tror vi skal være forsiktige med å bare følge noe. Stabæk er ikke Ajax, men vi er heller ikke Bærum. La oss lage Stabæk-modellen i å utvikle talenter!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig har jeg alltid vært Haslum-gutt og hatet Stabæk helt til jeg havnet der første året på stor bane. Grunnen til at jeg startet i Stabæk var at jeg hadde kamerater der og at jeg ville komme til en bedre klubb. Det har seg ofte slik at det er flere gode lag når man spiller på liten bane, men så fort man begynner på stor bane nærmest valfarter spillerne til de større klubbene i området, fordi de har tro på at de blir bedre spillere i et bedre lag. Om dette er positivt eller negativt vet jeg ikke.

Forøvrig er jeg enig i at små supporter-effekter av ymse slag er en genial måte å få små gutter til å heie på stabæk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som fotballtrener på fotbalskole en uke i sommerferien(denne) i et par år har jeg sett at et besøk fra en Stabækspiller kan gjøre underverker. I fjor stakk Tom Stenvoll innom, og ungene var helt i ekstase, og jeg tør vedde på at et stort antall ble Stabæk-supportere den dagen. Dette er jo ikke store innsatsen for gutta, så dette burde det satses mer på!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 9 år senere...

Han har vært langtidskadet, og det er snakk om et lån frem til sommeren. Så går ikke glipp av stort.

Men det etableres en relasjon...
Med reka, tidenes mest uspiselige fyr. Ikke alle relasjoner er gode...

Utfordringen vår er at 'den uspiselige' åpenbart oppfattes som spiselig og sågar fristende av endel andre; Herman Stengel, Sander Berge, Brede Sandmoen...

Bør vi forsøke å se oss selv utenfra - oppfattes vi som spiselig og fristende nok på unge, lovende lokale gutter som ikke allerede er Akademi-spillere?

Endret av Slum
Flyttet dette innlegget fra Nye spillere-tråden
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bør absolutt se på oss selv uten i fra, alltid, men jeg forstår ikke denne vektleggingen av lokale spillere. Veldig bra at vi er en klubb som kan kan utvikle spillere, men utover det ønsker jeg meg gode spillere uavhenig av om de er fra Asker, Bærum, Holmlia, Hokksund eller Elfenbenskysten.

Endret av smart
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han har vært langtidskadet, og det er snakk om et lån frem til sommeren. Så går ikke glipp av stort.

Med reka, tidenes mest uspiselige fyr. Ikke alle relasjoner er gode...
Utfordringen vår er at 'den uspiselige' åpenbart oppfattes som spiselig og sågar fristende av endel andre; Herman Stengel, Sander Berge, Brede Sandmoen...

Bør vi forsøke å se oss selv utenfra - oppfattes vi som spiselig og fristende nok på unge, lovende lokale gutter som ikke allerede er Akademi-spillere?

Med vårt geografiske nedslagsfelt vil det alltid være slik at noen talenter glipper mens vi andre ganger snapper opp noen som helt sikkert normalt sett skulle signert for Lillestrøm, Vålerenga eller Godset. Herman Stengel kan nesten ikke tas med i din sammenligning da penger, både til klubb og spiller var en veldig avgjørende faktor.

Endret av Mortimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står det mellom to helt likeverdige spillere, én lokal og én ikke, så skal selvfølgelig den lokale velges - fordi dette kan bidra til å øke interessen, publikumstekket og dermed det lokale sponsorpotensialet. Derfor vektlegger jeg lokale, men det er ikke avgjørende at våre unge spillere er lokale.

I denne sammenhengen brukte jeg 'lokale' for å begrense utvalget/universet.

Jeg mener som far til lokale spillere også at det faller en ung spiller (feks under 18 år) mest naturlig å velge en lokal klubb mtp nærhet til familie, venner, skole etc (trygghet).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom Juventus og Enga? Som det ble skrevet her, han har vært langtidsskadet og aldri spilt på noe høyere nivå enn reservefotball i Italia. Og vi husker suksessen Godset hadde med Patrick Olsen fra Inter... Selvfølgelig hadde det vært fint for Enga om han gikk dit på permanent basis, men så snart han eventuelt viser at han holder høyt TL nivå er det første fly tilbake til Italia.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellom Juventus og Enga? Som det ble skrevet her, han har vært langtidsskadet og aldri spilt på noe høyere nivå enn reservefotball i Italia. Og vi husker suksessen Godset hadde med Patrick Olsen fra Inter... Selvfølgelig hadde det vært fint for Enga om han gikk dit på permanent basis, men så snart han eventuelt viser at han holder høyt TL nivå er det første fly tilbake til Italia.

Relasjonen vi snakker om her er jo at flere lokale gutter fra henholdsvis Asker og Holmen (som vel begge la ned drakter på TA i sin tid) velger å gå til Engen og ikke til oss! Det synes jeg faktisk er en veldig negativ trend!

At spillere går fra Bærum til LSK driter jeg i da Bærum ikke kommer til å sende en eneste spiller opp til oss!

Men resten av regionene? For de spillerene bør vi være attraktive, om ikke bør ledelsen ta tak og skape bedre relasjoner til klubbene omkring.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Relasjonen vi snakker om her er jo at flere lokale gutter fra henholdsvis Asker og Holmen (som vel begge la ned drakter på TA i sin tid) velger å gå til Engen og ikke til oss! Det synes jeg faktisk er en veldig negativ trend!

At spillere går fra Bærum til LSK driter jeg i da Bærum ikke kommer til å sende en eneste spiller opp til oss!

Men resten av regionene? For de spillerene bør vi være attraktive, om ikke bør ledelsen ta tak og skape bedre relasjoner til klubbene omkring.

Stabæk, Enga, Lillestrøm og Godset blir sett på som klubber i "nærområdet" for en 14 åring uansett om han er fra Asker eller Holmlia.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stabæk, Enga, Lillestrøm og Godset blir sett på som klubber i "nærområdet" for en 14 åring uansett om han er fra Asker eller Holmlia.

Vi må sørge for å være den foretrukne av disse klubbene. Ferdig snakka!
Lenke til innlegg
Del på andre sider

At spillere fra Asker og Holmen ikke ser oss som et naturlig førstevalg, sier vel mye om det dårlige lokale fotfestet Stabæk har. For en andredivisjonsklubb vil det nok holde med Bekkestua og omegn. En tippeligaklubb må ha et mye større område av tilhørighet. Ikke engang hele Asker og Bærum er nok - men det hadde vært en veldig god start!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt å være den foretrukne klubben. Er bare å tilby mest penger det.

Da tror jeg du undervurdere verdiene til aktuelle spillere og deres foreldre.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Talentutvikling og tilhørighet
  • Opprett ny...