d*u*b 2 363 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Ja, med såpass stillestående forum for tiden er det kanskje rom for å ta opp litt sidestilte tema også? Sitter her og lurer litt på hvordan Norsk fotball ser ut om 5-10 år, og ser en utvikling som det nok kan være greit å vite om før man står med begge beina i møkka. I 2004 klarte begge opprykkslagene, HamKam og FFK, å beholde plassen i TL, og Stabæk og Sogndal gikk som kjent ned. Sogndal og Stabæk ble automatisk regnet som de store opprykksfavorittene, tradisjonen tro, og naturlig nok, men her åpenbarte det seg en liten overraskelse. Selv med Sogndals solide budsjett klarte de absolutt ikke å innfri. Mange pekte på trener og apparat, samt en kollektiv spillerkollaps, men jeg tror virkeligheten er mye mer nyansert enn som så. Jeg tror faktisk nivået i Adecco har hevet seg såpass at det tradisjonelle skillet mellom TL og 1. div er tilnærmet utvasket. Kansje til og med overlapper de hverandre, slik det er i England. Vi ser også glimt av dette i cup'en, selvom det også tidligere har vært Askerladder å finne. Men nå er det ikke snakk om 8-0 seiere til TL-lagene lenger, det blir uavgjort og overtid og straffespark. En annen ting er at de siste årene har de nyopprykkede lagene vist seg ikke bare kvalifiserte, men gode. TIL gikk opp og ledet sesongen lenge etter opprykket, Start likså, Ham-kam var kometen i 2004, og i år har både Sandefjord og Stabæk vist muskler. Vil ikke legge for mye vekt på Sandefjord i denne sammenhengen, da de har skiftet ut såpass store deler av laget siden de rykket opp, men Stabæk og Start har i det minste stort sett samme lag som de rykket opp med. Det kan forklare at disse har hatt mer enn god nok matching i Adecco, altså en kvalitetsheving siden den gang 1. div var såpass dårlig at opprykkslagene stilte med for lite reell bagasje. I England sier de at det er mye vanskeligere å rykke opp til PL enn å beholde plassen om du først er der. Jeg tror ikke vi har kommet helt dit i Norge ennå, men det kommer. For nå er det foruten de 14 TL-klubbene mer eller mindre en halv divisjon til som satser på å komme seg oppover. Nye stadioner, innkjøp av klassespillere, profilerte trenere etc. Bodø/Glimt kommer garantert til å ta opp kampen igjen senere, men rykker ikke opp i år. Sogndal viser muskler igjen. Strømsgodset har virkelig en storsatsning pågang. Aalesund kommer garantert tilbake, stappfulle av selvtillitt, Bryne er alltid i skorpa der, og et par andre lag forbereder en satsning. Problemet er den dagen man rykker ned, og ikke klarer å rykke opp igjen. Da er man solgt. Tidligere har det ikke vært krise om man har måttet bruke noen år, rette opp økonomi osv., for det var i praksis bare å satse skikkelig igjen, så ville opprykket komme. Jeg nevner Start som eksempel. Nå derimot tror jeg det skal mere til enn en enkelt satsning til for å få til et opprykk. Tenker på klubber som Viking og Start som har rota seg ned i gjørma nå. Begge med store stadion/stadionplaner, store budsjetter, hårete målsetninger, profilerte spillere osv. Hva om de to rykker ned i år? Er det noe automatikk i at disse også rykker opp igjen året etter? For Bodø/Glimt, Sogndal,Strømsgodset eller hvem det nå er vil sikkert det de også. Spørsmålet er da om dette bare er sundt, eller om det kanskje bør komme en utvidelse av serien. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Jeg er for en utvidelse av serien sånn at det blir mer likt systemet i de store europeiske seriesystemene. Jeg tror ikke det er så stor nivåforskjell at det ville ikke gjort noe hvis det ett år ikke rykket ned lag fra TL og 3 lag gikk direkte opp. Det vil skape en større liga og føre til bedre matcing for spillerne i og med at det blir flere kamper. Det vil også tvinge fram bruken av egneproduserte spillere og antagelig øke nivået på de norske spillerne igjen. Nå skal det jo sies at lag som rbk og brann sikkert kan kjøpe seg store sterke staller, men det er ingen garanti for å lykkes. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Albert 921 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Denne diskusjonen dukker opp med jevne mellomrom. Ingebrigt mener vi må utvide eliteserien til 16 lag. Norge fikk en landsomfattende serie i 1937 - Norgesserien. Den besto av åtte serier og seriemesteren ble kåret gjennom cup. (Pga av krigen ble det bare tre mesterlag i Norgesserien - vel to; Fredrikstad to ganger og Freidig etter krigen). I 1947 kom Hovedserien. 14 lag i to avdelinger avgorde mesterskapet med en finale mellom avdelingsvinnerne. 14 ganger fikk vi en mester i Hovedserien, halvparten av gangene var det Fredrikstad. I 1963 kommer så vår lengste seriesystem, 1. divisjon. Den overlevde til og med 1990; 28 år. Men den startet med 10 lag og endte med 12 etter en utvidelse i 1972. I 1991 heter det eliteserien; først i 1995 utvides det til 14 lag. Stabæk rykket opp det året, eneste gang (så vidt jeg vet) fire lag rykket opp (ingen kvalik). I nyere tid har vi hatt 10 lag i 10 sesonger 12 lag 24 sesonger 14 lag 12 sesonger (inkl 2006). Jeg tror vi får en utvidelse, men det vil ta noen år til. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Tellefsen 0 Del Skrevet 27. Juli 2006 (endret) Del Skrevet 27. Juli 2006 (endret) Etter at Normark fikk sparken er hvertfall én ting sikkert; Normark vil aldri få en jobb i TL! Kanskje i 2. div. Endret 27. Juli 2006 av Tellefsen Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
d*u*b 2 363 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Etter at Normark fikk sparken er hvertfall én ting sikkert; Normark vil aldri få en jobb i TL! Kanskje i 2. div. Si ikke dét, si ikke dét... Uansett hva man måtte mene om fyren, så har han iallfall litt erfaring fra gamet. Aalesund var absolutt ikke noe kasteball de to årene de var oppe. De rykka ned ja, men hadde begge ganger sanket poeng gjevnt og trutt, og var millimetre fra å klare seg selv med et forholdsvis uerfarent mannskap. Jeg tror faktisk han tilførte Aalesund masse! Jeg tror han fungerer bra som motivator og trener for en spillergruppe som tror på det han sier. Aalesund-gutta hadde ikke noe grunn til å ikke tro på ham, iom at han hadde ført dem opp i TL. Når det er sagt (for å bruke IMN egne ord), så har han overhodet ikke lykkedes i Tromsø. Litt kan nok settes på uflaks-kvota; de åpnet serien med tre strake tap som ga dem en helt håpløs start. Forsesongen deres var slettes ikke helt gæli. Hadde de f.eks vunnet førstekampen, så hadde de ikke ligget alene nederst allerede fra start av. Slikt gjør noe med et lag. Av årets 14 runder hittil har TIL ligget sist i 13 av disse. Det er klart dette gjør noe med humøret. Tenk dere så uendelig mye lettere det er å være på et lag som ikke ligger i nedrykksposisjon hele tiden. Jeg tror han havner i et 1. div lag, gjør en solid jobb og enten fører dette laget opp i TL, eller selv blir hentet til et lag som plutselig mister treneren sin. Snu litt på flisa; Per Joar Hansen fikk vel ikke alt til å klaffe i RBK, men ser ut til å ha orden i sysakene nå for tiden. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Blaapaatur 297 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Etter at Normark fikk sparken er hvertfall én ting sikkert; Normark vil aldri få en jobb i TL! Kanskje i 2. div. Kan vel begynne å trene klubben han spilte i før oppover i systemet? Mjølner ligger vel i 3. div for tiden Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
gufa 550 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Etter at Normark fikk sparken er hvertfall én ting sikkert; Normark vil aldri få en jobb i TL! Kanskje i 2. div. Kan vel begynne å trene klubben han spilte i før oppover i systemet? Mjølner ligger vel i 3. div for tiden Eller Glimt. Men Nordmark virker for meg også til å ha et eller annet å bidra med. Han virker utrolig sikker på det han gjør, tør å stå for det og klarer samtidig å ikke la motgang gå inn over seg. Kan virke litt motsatt av Tom Nordlie hva han kan brukes til. TN ser ut til å ha suksess med underdogs som vet at de må krige beintøft for å overleve. Når de så tror de har blitt gode, orker de ikke Nordlie mer. (Hvilket i mine øyne sier mer om fotballspillere enn Tom Nordlie) Normark ser ut til å ha sukess med spillergrupper som har en god del selvtillit fra før, og som er i medgang. Når ting butter imot er han kanskje ikke rette mann til å ta i et tak og snu trenden. Det siste har vi kanskje hatt tradisjon for å slite med i Stabæk. Trenere som er "koselige" og flinke styre spillerne i medgang, men dårligere på å ta tak i dem og piske dem i motgang. Men tilbake til serien og utvidelser. Det synes vel klart at å strekke den norske serien på kalenderen blir vanskelig. Å snu den virker totalt på trynet. Det er to grunner til dette. Gressbaner liker ikke kulde (kunstgress kan hjelpe) og tilskuere liker ikke kulde (er lenge til alle får innendørs arenaer). I tillegg ligger det litt i når den generelle tilskuer ser på fotballsesongen. Før påske er det skisesong, etter påske begynner fotballen. (Se feks på alpinanlegg som stort sett stenger ned etter påske uavhengig av når på året påsken er) Med cup og e-cup og ikke minst mesterskap innimellom er det vanskelig nok med 14 lag. Om Norge et år skulle kvalifisere seg både for EM/VM og U21 mesterskap blir terminlisten veldig vanskelig. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Markus 5 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 temaet er luftet ved flere anledninger i NFF. Ulempene ved å gjøre dette er naturligvis et svekket Adecco. D er vel 6 lag som kjemper for å komme opp, sender du 4 av disse opp og 2 fra tl ned blir konkurransen mindre og kvaliteten lavere i adecco. D kreves en sunn økonomi for opprykk og flere om kr gir d mindre muligheter for satsning ut i europa. Frykter også banenes høst og vår kvalitetet. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Perfect 7 3 815 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Litt av svekkelsen av Adeccoligaen kan motvirkes ved å gjøre det en smule lettere å holde seg i den divisjonen, altså ikke la fire lag rykke ned automatisk. Dette er noe flere trenere og ledere i første- og andredivisjonsklubber har påpekt tidligere - det er for vanskelig å rykke opp fra andredivisjon og få tid til å etablere seg i første-. Mange vil kanskje si at det allerede er et veldig trangt nåløye å komme igjennom for å rykke på fra andredivisjon, og det blir så klart enda vanskeligere om ikke fire førstedivisjonslag skal byttes ut hvert år. Like fullt tror jeg det er riktigere å gi klubbene større mulighet til stabilitet og langsiktighet enn å få flest mulig andredivisjonsklubber opp et nivå. For øvrig er jeg tilhenger av en utvidelse av Tippeligaen. 16 lag utgjør ikke all verdens forskjell i forhold til terminlisten. Den største forskjellen vil kanskje bli at lagene i den øverste divisjonen sparer sine beste spillere i én eller to cuprunder mer enn i dag. Det er ikke nødvendigvis noe negativt. At det blir problematisk å gjennomføre en 16-lagsserie har jeg vanskelig for å tro på. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Hanse 3 846 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Tror ikke kvaliteten på tippeligaen ville blitt noe bedre med flere lag, heller dårligere. Bare se på andre ligaer i europa som Belgia, Nederland og Portugal. Disse ligaene har veldig stort sprang mellom topp og bunn. De beste lagene holder relativ god europeisk klasse, men lagene på nedre halvdel tror jeg faktisk ville slitt med å holde seg i tippeligaen Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
gufa 550 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Litt av svekkelsen av Adeccoligaen kan motvirkes ved å gjøre det en smule lettere å holde seg i den divisjonen, altså ikke la fire lag rykke ned automatisk. Dette er noe flere trenere og ledere i første- og andredivisjonsklubber har påpekt tidligere - det er for vanskelig å rykke opp fra andredivisjon og få tid til å etablere seg i første-. Mange vil kanskje si at det allerede er et veldig trangt nåløye å komme igjennom for å rykke på fra andredivisjon, og det blir så klart enda vanskeligere om ikke fire førstedivisjonslag skal byttes ut hvert år. Like fullt tror jeg det er riktigere å gi klubbene større mulighet til stabilitet og langsiktighet enn å få flest mulig andredivisjonsklubber opp et nivå. For øvrig er jeg tilhenger av en utvidelse av Tippeligaen. 16 lag utgjør ikke all verdens forskjell i forhold til terminlisten. Den største forskjellen vil kanskje bli at lagene i den øverste divisjonen sparer sine beste spillere i én eller to cuprunder mer enn i dag. Det er ikke nødvendigvis noe negativt. At det blir problematisk å gjennomføre en 16-lagsserie har jeg vanskelig for å tro på. Om de sparer spillere også inn i 4. runde når tippeligalagene møtes er det et stort problem! Cupen i Norge er en tradisjon vi bør holde ved like, og ikke få svenske tilstander. Sesonger som denne, ja det kunne ha funket. Men skal vi først ta i bruk onsdagskamper oftere er jeg nesten mer for å kutte litt i sesongen. Banene vi ser i serieåpnignen og avslutningen er faen ikke mye å spille fotball på! Og igjen, det året landslaget igjen når et sluttspill mister vi _mye_ tid midt på sommeren! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Perfect 7 3 815 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Man kan se det som problemer eller man kan se det som muligheter. Jeg ser ikke noe problem i å gi eksempelvis Andreas Strand, Ulrik Arneberg og Karim Aoudia mer spilletid fra start i i cupen, som de kanskje synes er mer spennende enn andredivisjonskamper. Tvert imot bør det være en fordel både dem og spillerne som får avlastning. Mitt inntrykk er at mange velger å se mulighetene som problemer. En sekstenlagsserie er garantert gjennomførbar, og på sikt vil en liten omlegging av både Adecco- og Tippeligaen medføre nivåheving. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
gufa 550 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Man kan se det som problemer eller man kan se det som muligheter. Jeg ser ikke noe problem i å gi eksempelvis Andreas Strand, Ulrik Arneberg og Karim Aoudia mer spilletid fra start i i cupen, som de kanskje synes er mer spennende enn andredivisjonskamper. Tvert imot bør det være en fordel både dem og spillerne som får avlastning. Mitt inntrykk er at mange velger å se mulighetene som problemer. En sekstenlagsserie er garantert gjennomførbar, og på sikt vil en liten omlegging av både Adecco- og Tippeligaen medføre nivåheving. Selvfølgelig er det et problem at de beste lagene ikke spiller i cupen. Hvem gidder å kommer å se Stabæk 1,5 spille mot Follo 1,5 en onsdagskveld? Og hvorfor skulle Ulrik og Karim få bedre matching av å spille kamper i cupen mot 2.divisjonslag (håper da at om man møter gjevngodelag at man stiller med de beste spillerne) fremfor å møte samme laget i serien. Slik vi har det nå, når klubbene sparer spillere i tidlige runder så bruker de jo faktisk 2. lagsspillere mot lag enda lengre ned i systemene, altså matcher dem dårligere enn i 2. divisjon. England har jo forøvrig det morsomme konseptet at de har to cuper, hvorav den ene blir prioritert og den andre ikke. La oss håpe at vi klarer å beholde en cup som blir prioritert. Vil vi virkelig få en nivåheving av å utvide serien? Vet ikke nøyaktig hvordan det skjer. Trodde nivåheving kommer av matching mot bedre motstand. Isåfall vil kanskje de lagene som nå ligger og vipper ned i Adecoo få høyere nivå, mens topplagene ikke oppnår noe. En annen effekt som vil oppnåes, og som kanskje trekker en del klubber, er jo nettopp det at det blir vanskeligere å rykke ned. Det jeg synes er litt bra med den norske serien, er at lagene faktisk har noe å spille for. Det er ikke ofte at noen lag ikke har noe å spille for et par runder før slutt. Enten det er RL eller kvalikk. Kan hende det bare er meg, men oppgjør fra England som Aston Villa - Birmingham kan være så mye lokaloppgjør det vil for meg, men når klubbene ligger som 12 og 14, 20 poeng bak europacup og 12 foran nedrykk så er det ikke jævlig spennende.. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Flexi Knut 2 657 Del Skrevet 27. Juli 2006 Del Skrevet 27. Juli 2006 Noe jeg lurer på er hvorfor tippeligaen ikke har en egen reserveliga som alle andre land i europa? Det ville gitt benkesliterne rundt om i TL mye bedre matching, samt at småklubbene ville sluppet unna "urettferdig" disponering av troppen til diverse 2.lag som kjemper om opprykk. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Perfect 7 3 815 Del Skrevet 28. Juli 2006 Del Skrevet 28. Juli 2006 Selvfølgelig er det et problem at de beste lagene ikke spiller i cupen. Hvem gidder å kommer å se Stabæk 1,5 spille mot Follo 1,5 en onsdagskveld? Og hvorfor skulle Ulrik og Karim få bedre matching av å spille kamper i cupen mot 2.divisjonslagFørstedivisjonslag vil naturligvis alltid stille med sitt beste lag i cupen. Det er Tippeliga-lagene som har mulighet til å spare tre-fire spillere fra den normale førsteelleveren. Om Stabæk stiller med noen spillere som normalt ikke får starte seriekamper, vil det neppe føre til færre tilskuere. Stabæk - Follo i en tidlig cuprunde trekker dårlig med tilskuere uansett. Forskjellen i tilskuertallet kan sikkert regnes på et par hender. Det bør være innlysende at andrelagsspillerne får bedre matching i cupkamper enn i andredivisjon. For det første er det mer prestisje i cupen, og følgelig større motivasjon hos motstandere i tillegg til opplevelsen og erfaringen av å spille en kamp av større betydning enn det de gjør normalt, og for det andre er det ikke bare andredivisjonslag med i NM, som du får det til å høres ut som. Vil vi virkelig få en nivåheving av å utvide serien?Det blir så klart en nivåheving når flere lag får mer forutsigbarhet, større stabilitet og kan tenke mer langsiktig. Jeg synes du overdramatiserer veldig, eller bare ser problemer der det er muligheter. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
gufa 550 Del Skrevet 28. Juli 2006 Del Skrevet 28. Juli 2006 Selvfølgelig er det et problem at de beste lagene ikke spiller i cupen. Hvem gidder å kommer å se Stabæk 1,5 spille mot Follo 1,5 en onsdagskveld? Og hvorfor skulle Ulrik og Karim få bedre matching av å spille kamper i cupen mot 2.divisjonslagFørstedivisjonslag vil naturligvis alltid stille med sitt beste lag i cupen. Det er Tippeliga-lagene som har mulighet til å spare tre-fire spillere fra den normale førsteelleveren. Om Stabæk stiller med noen spillere som normalt ikke får starte seriekamper, vil det neppe føre til færre tilskuere. Stabæk - Follo i en tidlig cuprunde trekker dårlig med tilskuere uansett. Forskjellen i tilskuertallet kan sikkert regnes på et par hender. Det bør være innlysende at andrelagsspillerne får bedre matching i cupkamper enn i andredivisjon. For det første er det mer prestisje i cupen, og følgelig større motivasjon hos motstandere i tillegg til opplevelsen og erfaringen av å spille en kamp av større betydning enn det de gjør normalt, og for det andre er det ikke bare andredivisjonslag med i NM, som du får det til å høres ut som. Vil vi virkelig få en nivåheving av å utvide serien?Det blir så klart en nivåheving når flere lag får mer forutsigbarhet, større stabilitet og kan tenke mer langsiktig. Jeg synes du overdramatiserer veldig, eller bare ser problemer der det er muligheter. Ja, jeg ser problemer i denne saken Om alle var enige hadde vi ikke trengt å diskutere den. Jeg er selvfølgelig med på dine tanker om dette, og det kan hende du har rett. Men det er definitvt ingen opplagthet. Feks, om det er viktige kamper som teller (jf cup), så vil vel de lagene som ligger midt på tabellen etter halvspilt serie få omtrent like god matching på spillerne sine som om samtlige hadde spilt i 2. divisjon. Jeg frykter mye kjedelige år for middelmådighetene. Det skal heller ikke være slik at det er plass til alle som satser. Det at det er konkurransen om å rykke opp igjen kan jo også sees positivt, idet Adecco blir sterkere, og det er vel så mange talenter som trenger matching der. (Som en bisetning kan kanskje en mulighet for å bedre forhold for yngre være å myke opp i låneordninger, som feks å si at spillere U23 kan hentes tilbake når som helst. Det ville gjøre utlån mer aktuelt, og gi matcing som Eirik nå får i Hønefoss fremfor 2. laget) Tilbake til Adecco, den er da spennende i år? Fordi lag satser blir det spenning om opprykk, og selvfølgelig litt spesielt med Ålesund, tilskuere også på de kampene. Om man ønsker nivåhevingen fremfor spenning, kan man jo kanskje innføre en 6-lagsserie som spiller 4 runder mot hverandre, masse tid til trening og nedrykk kommer kun som konsekvens av at klubben selv gir opp. (Litt amerikansk) Men noe sånt kunne vi definitivt ikke tenke oss. Håper jeg Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå