Gå til innhold

Bring my hero home! Invitasjon til debatt om Helgi.....

Anbefalte innlegg

Det har vært en liten drøm helt siden han satte sine ben på norsk jord igjen, at jeg en gang skulle se Helgi i den blå drakten igjen!

Det er mange faktorer som gjør at jeg mener tiden er inne for at Helgi burde gjøre et comeback for stabæk akkurat nå!

For det første er Helgi Bosman...

For det andre er vi, som i 98 inne i en sesong der vi har slått Moss i cupen og også skal slå ålesund...(som vi gjorde i 98 når Helgi førte an i seieren mot bartene)

Vi ligger også an til medalje (for tiden bronse, som vi jo fikk i 98...)

Videre vant enga cupen i fjor, som de også gjorde i 97, året før stabæks første triumf....

For det tredje har vi nå Tryggvi i stallen. Som alle vet er Helgi og Tryggvi gode venner som kjenner hverandre ut og inn (jeg innrømmer at dette kan høres litt suspekt ut men hør meg ut) både som venner og som spillere. De spiller sammen på landslaget og kunne sikkert blitt et kanonbra spisspar på topp hos Stabæk. Eventuellt kunne man kjørt tryggvi på kant og latt helgi briljere på topp sammen med Finstad som gjør grovarbeidet og sliter ut motstandernes stoppere...

Jeg er sikker på at om det er en klubb annet en lyn her i Norge som Helgi kunne tenke seg å spille for, så er det Stabæk...Nå som økonomi er i orden (bank i bordet) og Blue Dream Arena endelig ser ut til å bli mer enn et luftslott...

Man kan gjerne si at det er bedre spisser å hente, at vi kanskje heller bør satse på Branimir, Mikkel osv. Men jeg etterlyser mer kamp om plassene på laget og tror det er bare positivt å komplimentere laget med en spiss til før en tøff høstsesong!

Enige, uenige, bare å glemme det? Kjør debatt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helgi burde aldri få lov til å kle seg i en Stabæk Drakt igjen og det er det flere grunner til:

1. Har 0 teknikk

2.Gikk fra Stabæk til en engelsk 1 div klubb

3.Kom tilbake til Norge og Lyn

4. Utrolig ekkel oppførsel i kampen mot Stabæk

Det eneste positive jeg husker fra Helgi er innsatsen, jobba brukbart på banen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ærlig talt, Morten - her var det mye tøys.

1. 0 teknikk? Snakker vi om samme mann? Teknikk er uansett ikke poenget for en spiss. En spiss er en goalgetter, og bør i tillegg ha gjennombruddskraft og duellstyrke.

2. Til en engelsk 1. div. klubb? Vi snakker ikke om samme mann. Helgi dro fra Stabæk til Panathinaikos og det ga oss noe rundt 15 mill. da han var toppscorer i eliteserien.

3. Grunnen til at han gikk til Lyn og ikke oss var at Lyn fikk ham gratis (han var under kontrakt) mens ved å gå tilbake til selgende klubb ville han neppe gå gratis i kontraktstiden. Altså fikk Lyn bedre vilkår enn vi. Stabæk ville gjerne ha ham og han ville helst til oss. Men vi hadde ikke råd.

4. Tja. Vi kan jo ikke forlange at han skal score 3 selvmål når vi spiller mot Lyn heller. Han hadde en del utenomsportsligheter som var fullt på høyde med hans islandske makker Tryggvi. Det er kanskje slik de er på sagaøya?

Når det gjelder innlegget til Gjest Baardsen som gjerne vil ha ham tilbake, er det enkelte motargumenter:

1. Han er gammel (29 år) og dyr. Over the top.

2. Han er særdeles lik både Tryggvi og Mikkel i spillestilen.

3. Gaute ønsker seg en gjennombruddsterk duellspiller. Kaliber Helstad, Carew, Rushfeldt. Eller en rask venstrekant. F.x Riise (he-he)

4. Vi har uansett ikke råd til nye spillere før noen er ute av lønnssystemet.

5. På 10 kamper for puddelpøblene har han netta 3 ganger. Det får ikke mine alarmklokker til å ringe: "Løp og kjøp!"

Ut fra dette forblir det ønsketenkning å få Helgi tilbake. Dersom Tryggvi forsvinner kan han være et alternativ, men blir nok for dyr. Vi kan ikke bare ønske oss spillere vi liker rent personlig. Da blir stallen svært så stor. Men jeg mener den dag i dag at Helgi+Thomas er det beste spissparet vi noen gang har hatt.

Trist at ikke Branimir putta hattrick i dag, så hadde vi sluppet slike debatter.

Men at vi har en akutt spisskrise er hevet over enver tvil. Noen få ekstra mål hadde gjort underverker med poenghøsten vår.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

at helgi er 29 ser jeg ikke på som noen stor sak, han kan fotsatt herje. At han ikke alltid har levert hos lyn skyldes vel skader, såvel som omrokkeringer, inkompetente trenere som kroater og teiturer osv.

Hvor mye hever Helgi i lønn hos lyn? Kan ikke tro at det er så avskrekkende mye...

Det er vel og bra og hente inn nye spisstyper til klubben, men har vi råd til å gamble?

Om man kunne hente Helgi hadde man hentet en spiller som lett ville kunne gjentilpasse (er det et ord?) seg spillestilen, og som kjenner sine spissmakkere svært godt allerede. Det alene ville veie opp for mange andre 'svakheter' som Helgi kunne synes å ha i lyn.

Som Alzheimer selv sier har jeg selv enda våte drømmer om Helgi+Thomas, og at spillere får litt tenning og ønsker å yte ekstra mot 'gamleklubben' er vel ikke akkurat noe nytt (Martin mot moss? Frode mot Viking? Tryggvi mot Tromsø?)

Slik jeg ser det er vel Helgi et av de mest realistiske blandt urealistiske alternativer til forsterkninger på spissplassen...

Noen som har andre 'realistiske' navn å komme med? :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra debatt med mange gode gode og balanserte argumenter både for og i mot. De argumentene jeg er mest uenig i, er at Helgi gikk fra Stabæk til engelsk 1. divisjon og at han er 29 år. Ikke den Helgi jeg kjenner i hvertfall.

Men for all del, det hadde vært gøy å få han tilbake. Men jeg tror nok Stabæk gjør lurt i å gi han 0 kr i fast lønn + 50.000 pr. mål han scorer + evt. driks.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se det var et bra forslag! En slik kontrakt burde man sette Tryggvi under fortere enn svint, selv om vi burde være forsiktig med 'driksen' når vi gjester alfheim... :lol:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye hever Helgi i lønn hos lyn? Kan ikke tro at det er så avskrekkende mye...

Omtrent 2 ganger det han makismalt kunne fått i Stabæk - FØR Stabækspillerne gikk ned 13% i lønn.

Helgi er ikke hva han var - glem han

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tror ikke at helgi vil komme til stabæk igjen.

fordi

a) ingen vet hvilken plass stabæk vil ha etter siste sesongkamp (2. plass nå er ingen garanti for 2. plass etter sesongslutt)

B) hvordan det står med finansen (helgi var allerede på utlandet, er ikke redd for å reise til andre land og andre klubber med mer penger)

c) tryggvi er bosmann etter sesongen også og derfor kunne jeg tenke meg at tryggvi vil til en annen klubb også.

husk, tryggvi er ganske gammel (ikke så gammel som helgi?) og ønsker å spille på et annet lag enn stabæk før han slutter fotballkarrieren sin.

og det betyr ingenting at tryggvi og helgi er beste venner og spiller begge på det islandske landslaget. når det gjelder penger, er vennskap ikke alltid det viktigste...

men hvis han kommer til stabæk, er jeg ganske glad.

han er en god spiss (stor, sterk og har bra fart) og han kan score. så ham spille mot færøyene og litauen, og han var veldig god.

hvis han ikke vil til stabæk, kanskje han vil til st.pauli? vi trenger noen gamle spillere som kan score :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Leste i kamprefereratet i en hovedstadsavis i dag i en biartikkel om Martin, dukker følgende linjer opp:

"Stabæk jakter nå på en offensiv flankespiller. Emisjonen har gitt klubben en viss handlefrihet til tross for svak økonomi.

- Vi håper på å få en slik spiller på plass til serien starter 20. juli, sier Gaute Larsen"

Er det svendsen igjen? Eller noen andre?? Noen som vet noe???

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med Andre Schei Lindbæk..? Hører snakk om at Fredrikstad er sugene på han, hvis FFK har råd til han må da vi også klare det??

En annen som bør være intresant er Rios Haugen på bærum. Er ute og snuser på klubber for tiden,, (var i sverige for litt siden og trente) Han er rask og supertalent.. burde kunne lokke han til de blå ved å si at i stabæk får unge talenter slippe til osv-

E.RIK

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha noen av dem. Schei Lindbæk tror jeg ikke er god nok. Nick Rios svarte med å hetse Stabæk og hylle VIF da Stabæk ville ha ham for et års tid siden, slike folk vil jeg heller ikke ha.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest gladlaks

Helgi er bra nok. Alderen hans ser jeg ikke som noe argument. Spørsmålet er om han selv vil dra til Stabæk og heve såpass lite i grunnlønn som spillere her skal gjøre, samtidig som ham selv har uttalt at når han forlater Lyn skal det være til en klubb i en annen/bedre liga.

Jeg er keen på Schei Lindbæk til Stabæk, nevnte forøvrig det i en annen tråd. Har forsåvidt vært det siden han var på prøvespill i Kongsvinger og gikk til Skeid. Goalgetter og gratis.

@ringo: Det er klart at Gaute som vil ha fart på kantene bør hente en ving etter tapet av Chipsen. Hverken Mikkel/Samir har hurtighet som sin styrke. Mitt håp er Daniel Braathen i Skeid, som er rask og kan spille både på høyre/venstre off midtbane og spiss.

Svendsen vil jeg ikke ha, heller ikke Haugen. Var ikke historien slik at han uttalte til lokalpressen at han helst ville til VIF? Husker ikke noe hets. Har uansett ikke lyst på noen Bærumspillere per dags dato. Det er en grunn til at de ligger i nedrykkstriden og har blitt hjulpet til poengene sine med en god keeper...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp!

Daniel Braathen ja..... Jeg har hatt den tvilsomme gleden av å se skeid et par ganger de siste 2 sesongene. Dessuten har jeg en fotballgal kolega som er ihuga Skeid fan, og unge Braathen har vært gjenstand for mang en diskusjon....

Daniel Braathen er utvilsomt et av de beste talentene i norsk fotball, men han er fremdeles kun et talent i en alder av 21 år. På sine beste dager er han helt ekstremt god, andre dager tilsvarende dårlig. Problemet sitter mellom øra, og jeg tror ikke han noensinne vil ta steget frem og bli en klassespiller i toppserien. Dessuten kostern gryn!

Jeg tipper at dersom det blir aktuelt med en ny flankespiller, så vil man hente inn en spiller som kan gå rett inn på laget, er bosmanspiller og har fart og dribleferdigheter. De er det ikke mange av her i landet. Ohr er vel ikke bosmanspiller??? Jeg tipper det er en ikke norsk spiller..... Litt overraskelse a-la Sand i sin tid!

@ringo

PS: Så Helgi i aksjon mot VIF på mandag, han er god nok!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke hvordabn jeg fikk det til at Helgi gikk til England men det er det samme, Helgi er ikke en spiller Stabæk har brukt for.

Han eier forsatt ikke teknikk og er en usympatisk spiller som passer mye bedre i Lyn eller vif.

Da ville jeg heller hatt Marteinson,J Janson tilbake.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

faen så kjipt det er å sitte med kuken i handa å se at møkkaklubber som Tromsø og Fredrikstad kan hente spillere i øst og i vest mens vi knapt kan våge å drømme om å beholde de spillerne som allerede er i stallen...Det føles litt som om man sitter utenfor festen og titter inn gjennom nøkkelhullet...jaja, når vi får ny stadda blir det vil orden på det meste. Det kan til og med tenkes at spillere kunne ønske seg til Stabæk og ikke bare til Brann og Enga... :evil:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Puh! Tilbake fra Trondheim! Tror det er bra at jeg var i nærheten av lerkendal i helgen, RBK avga jo som kjent poeng! Det virker som om det slår til hver gang jeg er i nærheten av den banen!

Men til poenget!

Vi har visstnok fått frigitt kapital til å kjøpe spillere? Kan Helgi hentes nå, eller ved slutten av sesongen?

YOU READ IT HERE FIRST!!

BRING HIM HOME!! :lol:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvilken klubb (som vil ha han) er han billig nok for? Siden du ikke regner med at han blir å se på Nadderud igjen vil det med andre ord si en klubb utenfor Norge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Satt og tenkte på en formel for lønn v trivsel etc. Med et tosifret antall ukjente og iblandet litt sannsynlighetsregning begynte jeg å gå i surr.

Vil spilleren fortsette å spille toppfotball må han si ja til det ENE tilbudet han får. Dog hvis tilbudet er så lavt at spilleren kan finne seg en annen jobb (kan være hva som helst), med bedre lønn, velger han muligens dette. Gitt at spilleren tilbys 400000 av klubben, men kan få en annen jobb med 500000 (dette er en veldig forenkling av virkeligheten, siden jeg her bare bruker tall). Forskjellen er 100000. Mener spilleren at verdien av å spille fotball er over 100000 velger han klubben, er det under velger han den andre jobben, og er det likt så har han et problem.

Dog skal jeg ikke uttale meg om at det ikke finnes andre klubber som ønsker seg Helgi, og kommer med et bedre tilbud enn Stabæk.

Uansett neppe verdens undergang om ikke Helgi ikke kommer "hjem."

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Satt og tenkte på en formel for lønn v trivsel etc. Med et tosifret antall ukjente og iblandet litt sannsynlighetsregning begynte jeg å gå i surr.

Jeg prøvde denne og satt inn tallene dine, men jeg har fremdeles for mange ukjente. Kan du gi meg fler tall?

fimg2906.gif

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men!...av de klubbene (ved siden av Stabæk) som evnt. kommer med bedre tilbud, hvor mange står nærmere hjertet og spillestilen til Helgi? Hvor har han gode venner (les Tryggvi) kjentfolk i sitt nærmiljø der han allerede er godt etablert (regner med at ingen andre klubber enn Stabæk og Lyn på Østlandet ville være aktuelle for Helgi) og hvor han forstår dialekten!

Dersom noen kunne medregne alle disse viktige trivselfaktorene inn i formelen vill man fått et langt mer riktig bilde av problemstillingen skulle jeg tro... :P

Helgi hører hjemme i Stabæk, kort og godt. At han ikke spiller genialt under Teitur er jo ikke så jævlig rart (mannen kunne sikkert fått Real Madrid til å se ut som Ørn Horten etter en sesong eller to), og forrige sesong var han jo ikke så værst når han ikke sleit med småskader...

Bring him home! :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er lite sannsynlig at Tryggvi spiller med Stabæk neste år. Det tror jeg selv Helgi forstår, og kan ikke brukes som argument for at han skal komme til oss. Jeg vil heller ikke legge meg nesegrus for gode spisser med scoringstørke. det har vi nok av som det er. Helgi er ikke verdt millionlønn slik markedet er nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
Bring my hero home! Invitasjon til debatt om Helgi.....
  • Opprett ny...