Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser Helgi-debatten sklir ut med nye kantspillere etc. Starter derfor en ny tråd.

Stabæk har fremdeles lite penger til spillerkjøp og spillerlønninger, og kan ikke være i Norgeseliten på lønnskostnader. Det er derfor ikke fritt frem å velge bosmann-spillere. Navn som Schei Lindbæk koster MYE penger når flere klubber er interessert. Helgi er en god spiller, bevares, men krever nok for mye i lønn til at han er interessant. Muligvis er det en fordel at han ikke har slått til i andre klubber, men han er landslagsspiller.

Derfor må vi først se på hvilke av våre egne spillere vi ønsker å beholde i klubben. Følgende har kontrakter som går ut i år:

Gaute Larsen

Jon Knudsen

Anders rotevatn

Thomas Finstad

Tryggvi Gudmundsson

Christian Michelsen

Så vidt jeg ser av Stikka virker det som om Gaute signerer ny kontrakt. Det synes jeg er jævli bra. Norges mest lojale trener har aldri sutra i media over gode spillere som er blitt solgt, men har - tror jeg - sagt klart i fra innad. Gaute er klart den viktigste brikken å bygge videre på kulturmessig. Jeg synes han står for verdier og spillertaktikk som kler laget og gir det bra defensiv kontroll og gode offensive kvaliteter.

Keepere: For meg er de to helt jevne. Anders har lengst fartstid, og vil nok bli bedre med mer tillitt kanskje? Konkurranse er bra, men her tror jeg Stabæk gjør følgende grep: Det satses på én av de to keeperne framover for å spare penger og konflikter. Vi har rett og slett for god = dyr 2. keeper. Hvem det blir er helt uvisst for meg. Keepermarkedet er elendig, så jeg tror ikke andre klubber "stjeler" dem fra oss. Anders prøvde seg før sesongen, men fikk ikke napp. Både Jon og Anders er supre typer i troppen som vil bli savnet. Men ingen av dem holder landslagsnivå. Arni Gautur Arason og Thomas André Ødegaard er også uten kontrakt...

Mikkel: Som supporter elsker jeg lojale spillere som alltid jobber 100%, gjør andre gode og spiller på de plassene de må uten å sutre. Mikkel er en slik spiller, akkurat som Niclas Svensson var det. Teknisk god, goalgetter, bra pasningsfot, grei takler, men ankepunktet til Gaute er nok at han mangler fart ettersom han blir brukt mest som kantspiller. Personlig synes jeg han burde vært prøvd som spiss ettersom de vi har scorer alt for lite. Kanskje i par med Branimir eller Peter. Men det er irrelevant. Jeg frykter at vi mister Mikkel - dvs. at han ikke tilbys ny kontrakt. (snufs!)

Finsi: Har egenskapene (unntatt hodestyrke) som Gaute vil ha. Men scorer bare unntaksvis. Det vrimler neppe av tilbud fra andre klubber. Positivt at han er Bærumsgutt, men fotballfaglig betyr det ingenting egentlig. Jeg er usikker på om Thomas tilbys ny kontrakt hvis det finnes bedre navn tilgjengelig billig på markedet. På den annen side er nok Thomas en billig spiss...

Tryggvi: Skal visstnok være interessert i ny kontrakt, men jeg tror det bare er fordi telefonen hans ikke ringer med tilbud fra andre. Super i fjor, har spilt bra i år, men målteften er blitt litt borte. Det bør sies at han spiller mye mindre ego i år, men da blir det jo også færre mål. Teknikken er ikke i verdensklasse og farta ikke i nærheten av Morten Henriksens (Sorry Fullemann, men det er sant). Som en av Stabæks best betalte spillere tviler jeg på om vi beholder Tryggvi. Det kan gi åpning for å flytte på Mikkel?

Jeg tror ikke Stabæk shopper spillere før situasjonen rundt disse 5 er avklart. Tilbudene til dem vil neppe være gullkantet, og det kan derfor være at noen av dem takker nei til ny kontrakt. Når det er på det rene hvem som evt. forsvinner får vi se hva som måtte dukke opp.

Jeg tror Gaute vil prioritere spillere med stor fart og god teknikk. Helgi passer forsåvidt greit inn, men mangler styrken til Thomas i kamp med store og sterke midtstoppere. Litt for lik Tryggvi? Kanskje litt for navlebeskuende å ønske oss Helgi tilbake?

Det er mange interessante spillere på markedet. Vi er godt forspent med forsvarsspillere og sentral midtbane. Det er kantspillere og spisser der det kan skje noe, ut fra Gautes antydninger. At jeg ønsker meg Ardian Gashi (Ørn og U-21) på sentral midtbane er uinteressant.

Men poenget mitt er at spenningen nå er hvilke av ovennevnte 5 spillere som blir i klubben. Så får man diskutere ev. nye spillere etter at det er avklart.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aktuelle spillere:

Jone Samuelsen (Haugesund)

Kristian Ystaas (Sogndal)

Morten G. Pedersen (TIL) (kanskje litt vanskelig, ja...)

Stian Ohr (Vaalerengen)

Trond Olsen (Bodø/Glimt)

Fredrik Strømstad (Start)

Kristofe Hæstad (Start)

Simen Brenne (Moss)

Henning Hauger (Stabæk)

Hæstad/Strømstad er vel ike klare for tippeligaen, men er talentfulle.

Kanskje mulig å få tak i Gamst når TIL rykker ned.

Ellers er vel særlig Brenne het, Moss ser jo ikke ut til å rykke opp igjen.

Stian Ohr er ikke særlig fornøyd i Engen, men det er så som så med personligheten/klubbfølelsen. Kanskje like greit å gå for Runar Normann da, ja...

Ystaas er enda ikka fast på Sogndal, men er i ferd med å bli det. Ubestridt talent, men pengene da...

Jone Samuelsen skal være bra, fått mye skryt i Haugesund i vår hverfall.

Trond Olsen var vel han lille drittungen som spilte ganske bra mot oss i vår, vet ellers ikke så mye om han.

Så til slutt, Henning Hauger. Den neste Zidane(?) har ikke fått så mye spilletid som forventet denne sesongen. (tar forbehold om at Gaute Larsen kanskje har bedre grunnlag for å vurdere han). Noen som vet hva som skjer med han?

Vet ikke hvem som er bosmenn av disse, det har jo også litt betydning da.

HIlsen Odd og Alessinho

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest gladlaks

Fredrik Strømstad signerte akkurat ny kontrakt med Start ut 2006. De har stor tro på gutten på sørlandet og blir betegnet av mange som den nye Myggen. Det blir forøvrig Hæstad også, som i mine øyne er en mer interessant spiller..

Jone Samuelsen har Viking siklet etter i laaang tid og fått flere millionbeløp avslått. De har en litt spesiell virkelighetsoppfatning i Haugesund. Sinnsyk på CM4..

Morten G. Pedersen sier vi ja hej til. Går han blir det utlandet. Blir som å håpe på Kim Källström.

Stian Ohr kunne vært bra, men han har ikke helt overbevist meg. Blir litt mye armer og bein, men han er rask og god til å legge inn, men ikke mye mer.

Ystaas, Brenne og Olsen har jeg ikke sett nok av til å bedømme dem.

Henning hauger ja. Han kommer til å få en stor fremtid for Stabæk. Gutten er 17 og spiller allerede på u19laget til drillo. Luker han vekk en del "barndomsfeil" i spillet sitt kan han legge norge for sine føtter.

Ellers har jeg tro på at alle på listen din får ny kontrakt Alz og at det hentes en lynrask kantspiller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

alle MÅ bli!! Vi har for FÅ spillere uansett posisjoner, alder, sivil status, pris, kvalitet ju næim it!! Bring on the forsterkninger!!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trygvi og Jon trenger vi ikke neste år. spar penger og bort med dem vi klarer oss meget bra uten dem, hent inn noen unge kjekke karer ifra Oslo vest. Sats på Rote og Branimir!

Mikkel er og blir høyrevingen vår til Hauger er klar.

Få Fazza på banen igjen!!!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stian Ohr kunne vært bra, men han har ikke helt overbevist meg. Blir litt mye armer og bein, men han er rask og god til å legge inn

Hvis vi kan få tak i en rask kantspiller med gode innlegg (fx Stian Ohr) har vi vel egentlig fått det vi vil ha, eller? Tror han ville prestert bedre hvis han hadde kommet til en klubb han trivdes i (les: Stabæk). Enkelte klubber er det nesten umulig å trives i virker det som (les: Vaalerengen). Problemet med Ohr er at han virker som en liten sippunge.

I forhold til Gamst er det usannsynlig å håpe på han nå. Eneste muligheten er hvis TIL skulle rykke ned og han ønsket litt mer tippeligaspill før han dro utenlands. Men da blir det vel RBK... Källström-klasse har han ikke, verken i virkeligheten eller på CM :)

Av våre bosmenn i år bør Stabæk bestemme seg for en av keeperne, og la den andre gå. Konkurranse kan være bra, men kan også føre til frustrasjon og usikkerhet. Tillit over tid kan gså gjøre spillere bedre. Jeg mener Stabæk bør satse på Rote (og dermed la Jon gå). Jon er ikke nødvendigvis en dårligere keeper akkurat nå, men Rote er yngre og har større potensiale.

Ellers mener jeg at samtlige utespillere har vist nok til å få tilbud om ny kontrakt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
Nye spillere - og hvem skal få ny kontrakt?
  • Opprett ny...