geirti 12 274 Del Skrevet 29. September 2019 Del Skrevet 29. September 2019 Selvfølgelig kan vi rykke ned. Men det er som å lede en finale 2-0 til pause. Du kan fortsatt tape, men du kommer ikke til å gjøre det. Siden vi kan regne med at kvalikk'en vil ligge på ca. 30 poeng, betyr dette at de tre lagene foran oss også vil rykke ned om de taper resten av kampene sine. Men det kommer jo ikke til å skje det heller. VIF rykker ikke ned, men kan komme såpass nær nedrykksstriden at det likevel utløser full krise internt på Valle. Og det holder lenge Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Latmann 4 389 Del Skrevet 29. September 2019 Del Skrevet 29. September 2019 Skadefryd er den eneste sanne glede. Er det ikke det man sier ? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 124 Del Skrevet 1. Oktober 2019 Del Skrevet 1. Oktober 2019 Jeg har lagt inn rundens resultater i simulatoren og oppdatert neste runde med sannsynligheter basert på odds hos Unibet. Nå begynner det virkelig å skulle mye til at vi går ned. 1. plass 2. plass 3. plass 4. plass 5. plass 6. plass 7. plass 8. plass 9. plass 10. plass 11. plass 12. plass 13. plass 14. plass 15. plass 16. plass Molde 95% 5% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% Odd 3% 30% 48% 19% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% Bodø/Glimt 2% 54% 34% 10% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% Rosenborg 0% 11% 18% 67% 2% 2% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% Viking 0% 0% 0% 2% 42% 24% 20% 10% 2% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% Kristiansund 0% 0% 0% 2% 15% 26% 34% 14% 6% 3% 0% 0% 0% 0% 0% 0% Brann 0% 0% 0% 0% 41% 36% 15% 4% 4% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% Haugesund 0% 0% 0% 0% 0% 7% 8% 20% 33% 14% 8% 8% 0% 2% 0% 0% Vålerenga 0% 0% 0% 0% 0% 3% 14% 28% 23% 16% 8% 4% 3% 0% 1% 0% Lillestrøm 0% 0% 0% 0% 0% 1% 5% 12% 14% 19% 21% 12% 12% 2% 2% 0% Stabæk 0% 0% 0% 0% 0% 1% 3% 7% 10% 24% 23% 10% 13% 3% 4% 2% Sarpsborg 08 0% 0% 0% 0% 0% 0% 1% 0% 2% 5% 12% 15% 13% 17% 21% 14% Tromsø 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 2% 2% 7% 13% 14% 11% 18% 18% 15% Strømsgodset 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 1% 2% 2% 1% 8% 11% 23% 26% 26% Ranheim 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 1% 1% 7% 7% 16% 22% 17% 11% 18% Mjøndalen 0% 0% 0% 0% 0% 0% 0% 1% 1% 3% 7% 13% 15% 18% 17% 25% 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Bendel 136 Del Skrevet 3. Oktober 2019 Del Skrevet 3. Oktober 2019 https://www.aftenposten.no/sport/fotball/i/0nO4oM/Tallknusernes-dom-Disse-tar-medalje-og-disse-rykker-ned Aftenposten har artikkel om sannsynlighetene for nedrykk gull osv. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
archstanton 823 Del Skrevet 3. Oktober 2019 Del Skrevet 3. Oktober 2019 På 29.9.2019 den 22.50 skrev odd: "Ute av nedrykksstriden" må selvfølgelig ikke forstås som at vi ikke kan rykke ned. Taper vi resten hjelper det ikke hvor godt vi ligger an nå. Haugesund og Enga står feks med ca 0% sjanse, men taper de resten er det sannsynligvis rett ned. Sjansen for at et hvilket som helst lag i Eliteserien taper 7 strake er selvsagt veldig lav, så dermed er de i praksis ganske trygge. (Selv om Enga og formen deres kan få en til å håpe...) Men. Når jeg har skrevet det avsnittet for å forsikre meg om at ingen tror jeg skriver vi ikke KAN rykke ned om vi slår Viking... Med seier mot Viking har jeg 2% sjanse for nedrykk i modellen. (Fortsatt ikke justert andre sannsynligheter, sånn at vi lettere kan se hva effekten av seier mot Viking er vs situasjonen i posten over. Dele? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 3. Oktober 2019 Del Skrevet 3. Oktober 2019 Hoveddelene: De har kjørt kampene 50000 ganger, men sier ikke noe om hvordan sannsynlighetene pr kamp er satt. Forskjellen på 5000 og 50000 simuleringer er marginal. Sjansene for gull: Sannsynlighet for førsteplass, ifølge Norsk Regnesentral: Molde – 84,8 prosent Bodø/Glimt – 12,0 prosent Odd – 2,8 prosent Rosenborg – 0,1 prosent Sannsynlighet for direkte nedrykk, ifølge Norsk Regnesentral: Sarpsborg – 41,9 prosent (*39) Strømsgodset – 39,6 prosent (*34) Ranheim – 36,8 prosent (*48) Mjøndalen – 35,9 prosent (*40) Tromsø – 33,6 prosent (*30) Stabæk – 6,5 prosent (*6) Lillestrøm – 3,8 prosent (*3) Vålerenga – 0,8 prosent (*0) Haugesund – 0,7 prosent (*0) Jeg har oppdatert litt sannsynligheter i modellen som brukes her på siden. Odds fra U**bet er brukt for de neste to rundene, deretter igjen basert på styrkeforhold. Generelt er regnesentralen litt mer positive til Glimt enn meg. Det kommer selvfølgelig av at de vurderer enkeltkampene annerledes. Sannsynligvis vektlegger de årets sesong mer. Der Molde og Glimt har vært omtrent jevngode, vil jeg likevel holde Molde som en større favoritt enn Glimt dersom de skal spille hjemme mot samme motstander. Et eksempel på dette er Ranheim-Sarpsborg. Her er det de to nederste lagene som møtes. Begge har 1 seier de siste 8 kampene. Sarpsborg har hanket inn en uavgjort mer enn Ranheim. Sarpsborg har ikke vunnet en eneste bortkamp så langt i år. Så basert på dette vil nok Ranheim være favoritt. Bookmakeren, og jeg, mener likevel at Sarpsborg er en knapp favoritt. Jeg tror altså at det vil være sånne forskjeller i vurderingene. For nedrykk har jeg lagt inn tallene fra min siste simulering i parentes i sitatet over. Generelet er det veldig likt. Den store taperen i min modell er Ranheim. Ranheim Sarpsborg 08 34 % 27 % 39 % Ranheim Odd 29 % 25 % 46 % Ranheim Stabæk 36 % 28 % 36 % Ranheim Lillestrøm 36 % 28 % 36 % Tromsø Ranheim 50 % 25 % 25 % Mjøndalen Ranheim 50 % 25 % 25 % Rosenborg Ranheim 50 % 25 % 25 % Basert på disse tallene og generell vurdering kan jeg ikke se for meg at jeg har vært for snill med dem. For eksempel ser jeg nå at, basert på U**bets odds, så er både LSK og Stabæk mindre favoritt i Trondheim enn det Sarpsborg er. Det virker ikke helt riktig. Å gi dem 25% sjanse på Lerkendal er også snilt, men her har jeg rett og slett lagt inn kombinasjonen siste runde, europacup og et Rosenborg som kanskje ikke har noe å spille for. Snarere tvert i mot... 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 124 Del Skrevet 3. Oktober 2019 Del Skrevet 3. Oktober 2019 3 minutter siden skrev odd: sier ikke noe om hvordan sannsynlighetene pr kamp er satt. Modell for utfallet i en fotballkamp: For å forklare datamaskinen hvordan den skal spille de 50.000 kampene, har regnesentralen laget en statistisk modell for utfallet av en fotballkamp mellom to lag. I denne modellen har hvert lag et styrketall. Modellen tar også hensyn til en hjemmebanefordel, men ikke eventuell formutvikling. Den (relative) hjemmebanefordelen er den samme for alle lag. Hvordan læres modellen opp? Styrketallene og hjemmebanefordelen er ukjente størrelser som tallfestes ved hjelp av resultatene i kampene som er spilt hittil i år. Modellen tar hensyn til hvilke lag som har spilt mot hverandre, så en seier over et godt lag er bedre enn en like stor seier over et dårligere lag. En stor seier er dessuten bedre enn en ettmålsseier. Det kan ha skjedd mye med et lag fra en sesong til neste. Derfor har regnesentralen valgt å trene opp modellen kun på kampene som er spilt hittil i år. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 3. Oktober 2019 Del Skrevet 3. Oktober 2019 Se der, ja. Den infoboksen hadde jeg ikke klikket meg inn i ? Det er betryggende at de heller ikke har noen god løsning på de viktige spørsmålene når det kommer til å sette sannsynlighet "automatisk". Formutvikling har jeg tatt opp som et problem med min egen modell. Lik hjemmebanefordel for alle lag er en god forenkling som nok også er OK. Jeg har tidligere sett på om det er noe jeg skulle lagt til, men det må evt bli i en fase-2. Dette med å bare se på årets sesong har sine gode og dårlige sider. De har selvsagt rett i at lag kan forandre seg mye fra år til år. Men hva med Stabæk før og etter Jönsson, eller viktige kjøp/salg om sommeren? I prinsippet vil jo "ser bare på årets sesong" gi en selvforsterkende effekt. Jeg tror det kunne vært smart å se det over noe lengre tid, men med mindre vekting av tidligere resultater. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 6. Oktober 2019 Del Skrevet 6. Oktober 2019 Sjansene for nedrykk økte litt denne runden. Ikke overraskende er det Ranheim som nå har lagt seg i favorittposisjon nedover. Sarpsborg med all den hjelpen de kunne håpe på denne runden, med uavgjort i Mjøndalen og egen seier i Ranheim. 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 6. Oktober 2019 Del Skrevet 6. Oktober 2019 (Simuleringen over er nok forresten feil, siden jeg har Molde-Brann som 0-0 på tabellen (hentet live), men ikke slettet den fra kampene som skal spilles. Men å justere Molde og Brann litt ned er nok ikke det viktigste for vår del akkurat nå..) Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 20. Oktober 2019 Del Skrevet 20. Oktober 2019 Det begynner å nærme seg at selv de mest pessimistiske kan legge skjemaet for nedrykk til side og begynne å se oppover. Hvis Glimt og Odd gjør jobben mot Mjøndalen og Ranheim virker direkte nedrykk langt borte. Mjøndalen kan selvsagt ta oss igjen hvis vi taper alt. De har igjen både Sarpsborg, Ranheim og oss. Tar de 9 poeng i de kampene er forbi oss. Men så har de bare vunnet 4 kamper på de første 24. Bare to på de 18 kampene som er spilt etter at de ufortjent slo oss i starten av mai. Et lag som virkelig bør være bekymret for kvelden, er Godset. De har dårlig målforskjell, og en "enkel" hjemmekamp mot Lillestrøm. Det betyr at et tap vil gi større effekt på forventningene enn feks det Mjøndalen får om de taper oppskritsmessig borte mot Glimt. Jeg kjørete simuleringen med seier til LSK og Sarpsborg, og da er Godset på 60% sjanse for nedrykk. Mens andre bunnlag skal møtes, har Godset utelukkende lag som ligger på øverste halvdel igjen. 7 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 20. Oktober 2019 Del Skrevet 20. Oktober 2019 Dagens kamper er over, og vi kan ikke være annet enn fornøyd med dette. Ranheim vinner, men de er uansett langt bak. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Celebi2 879 Del Skrevet 20. Oktober 2019 Del Skrevet 20. Oktober 2019 En sjuendeplass hadde smakt godt! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 27. Oktober 2019 Del Skrevet 27. Oktober 2019 Ikke overraskende var Ranheim dagens taper og Tromsø dagens vinner. Mjøndalen synker på en tapt mulighet hjemme. For vår del er runden nærmest å regne som en status quo. 3 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
StabækMykle 1 438 Del Skrevet 27. Oktober 2019 Del Skrevet 27. Oktober 2019 46 minutter siden skrev odd: Ikke overraskende var Ranheim dagens taper og Tromsø dagens vinner. Mjøndalen synker på en tapt mulighet hjemme. For vår del er runden nærmest å regne som en status quo. Er det mulig å markere raden til Stabæk med en farge? Litt vanskelig å lese på mobilen. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Ace 11 124 Kongeinnlegg! Del Skrevet 27. Oktober 2019 Kongeinnlegg! Del Skrevet 27. Oktober 2019 Akkurat nå skrev StabækMykle: Er det mulig å markere raden til Stabæk med en farge? Kan jeg foreslå blå? 11 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Kongeinnlegg! Del Skrevet 3. November 2019 Kongeinnlegg! Del Skrevet 3. November 2019 Først, en liten "tegnforklaring". 0% betyr at i minst én av de 5000 rundene med simuleringer som ble kjørt, dukket dette resultatet opp. Men siden jeg runder av til hele tall så blir det likevel 0%. (I dette tilfellet var tallet 0,08%). Tomt felt betyr at resultatet aldri dukket opp i det hele tatt. Så vet dere det ? Kjøringen er med odds fra U**bet for neste runde. De har LSK som relativt stor favoritt mot oss, 47% sjanse for hjemmeseier. Det positive med det er at om vi "bare" gjør jobben så får vi en uttelling lang over forventet, og kan se enda lengre oppover. Og siden vi nå alle er i det positive hjørnet kjørte jeg like godt med tre seiere (tross alt: Lillestrøm, Mjøndalen og Tromsø!) på slutten. Da er vi 45% for 6. plass og 90% for topp 7. 22 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Kongeinnlegg! Del Skrevet 4. November 2019 Kongeinnlegg! Del Skrevet 4. November 2019 Kjørte 5000 runder etter Mjøndalen-tapet uten at jeg fikk en eneste runde med kvalikk. Kjørte 5000 til for deg, @FranckTheBank. Da fikk jeg en runde der vi rykket ned. 28 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Snæss 1 675 Del Skrevet 4. November 2019 Del Skrevet 4. November 2019 Uff.. da blir det nedrykk da.. 2 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Kongeinnlegg! Del Skrevet 10. November 2019 Kongeinnlegg! Del Skrevet 10. November 2019 Skal vi være enige om å se oppover? 22 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Kongeinnlegg! Del Skrevet 27. September 2020 Kongeinnlegg! Del Skrevet 27. September 2020 Man får ikke bedre tall ut, enn det man putter inn. For denne kjøringen har jeg slengt inn litt grove tall, basert på: 75/15/10 sjanse for H/U/B når topplag spiller hjemme mot bunnlag (Rosenborg - Mjøndalen) 50/25/25 sjanse når lag rett rundt hverandre på tabellen møtes (Strømsgodset - Stabæk) 36/28/36 når bortelaget ligger en del foran (Mjøndalen - Stabæk) 25/25/50 når bortelaget ligger langt foran (Mjøndalen - Molde) 10/15/75 når bunnlagene spiller hjemme mot Glimt Jeg har justert Aalesund opp til å være bunnlag som Start og Mjøndalen, siden de umulig kan være like ubrukelige resten av sesongen også. Om noen har lyst å spekulere mer i hvordan sjansene er per kamp, fyll gjerne inn i excellisten jeg legger ved, og send tilbake. Fyll enten inn sannsynligheter eller odds, alt ettersom hva du synes er enklest. (Odds kommer til å bli kalkulert om, og tilbakebetalingsprosent blir tatt hensyn til. Så enten du sjekker Norsk Tipping eller slemme utlendinger for å finne eksempler på kamper du synes likner, vil det gå for det samme.) Kampliste 2020.xlsx 28 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Kongeinnlegg! Del Skrevet 28. September 2020 Kongeinnlegg! Del Skrevet 28. September 2020 1 time siden skrev Håvard: Ved å gå tilbake til tidligere år, hva er treffprosenten i runde 19 mtp medaljer og nedrykk? @Håvard, jeg svarer deg her i stedet. Og beklager, svaret blir langt... For det er et veldig godt spørsmål! Før det lange svaret kommer, så kommer et kortere og mer generelt: Å finne ut om sannsynligheten for at noe skjer er satt riktig, er veldig vanskelig i etterkant. Hvis vi i fjor høst hadde satt oss ned og sett på sjansen for at Glimt etter 20 kamper i 2020 skulle ha avgjort serien, hva ville vi sagt? Jeg ville vel sikkert endt opp nærmere 0% enn 1%. Hvor feil tok jeg? (Minner om at jeg nå skrev "etter 20 kamper i 2020 skulle ha avgjort serien", ikke "vinner serien i 2020") Åpenbart var det den bitte lille sjansen som slo inn, men var vurderingen min feil? Kanskje var den det. Kanskje var jeg fordumsfull mot Glimt, visste for lite om JP Hauges utvikling, visste ikke om de økonomiske musklene osv. Nordicbet ga i januar 25 i odds på at de i det hele tatt skulle vinne serien, og med oddsen i sånne markeder tilsier det at de ga ca 2-3% sjanse for at de skulle vinne... Alle som "visste" hvor gode Glimt kom til å bli, kunne altså tjene særdeles lettjente penger! --- Så til tallene (bilder kommer nederst i innlegget). For 2019 treffer den fint på de fire øverste lagene. Både at Molde går forbi Glimt om seriemesterskapet og at Rosenborg går forbi Odd om bronsjen var de mest sannsynlige utfallene. Lengre ned skjer det store endringer! Etter 19 serierunder ligger Brann på 5. plass, og ikke unaturlig ser det da mest sannsynlig ut at de ender nettopp der. Eller, det er selvsagt aller mest sannsynlig at de ender på en av de andre plassene, men av alle mulighetene er 5. plassen den mest sannsynlige. De raser ned til 9. plass, som bare ga 4% sjanse. Enga raser tilsvarende, til en 10. plass som modellen ga 7% sjanse. 7% høres veldig lite ut. Igjen må vi huske at det er mange mulige plasseringer, så hver plassering vil selvsagt ikke ha veldig høye prosentsjanse. 10. plass var den 6. mest sannsynlige plassen for Enga. Andre lag som kommer på plasser langt bak det modellen sier, er Lillestrøm, Tromsø og Ranheim. Etter 19. serierunder ligger LSK på 9. plass, med 7-4-8. Altså vinner de like mye som de taper. De neste 11 kampene, ender med 0-5-6. Tilsvarende for Enga, gikk de fra 7-5-7 til 1-5-5. Motsatt vei gikk Viking opp på 5. plass, noe jeg etter 19 runder bare ga 6% sannsynlighet. (Med 21% totalt for topp 6) De lå på 8. plass, og hadde som Enga 7-5-7 etter 19 kamper. De siste 11 endret det seg, og de avsluttet som seriens nest beste lag, med 6-3-2. I bunn forvandler Strømsgodset seg, ved å gå fra 4-4-11 de første 19, til 4-4-3 de siste 11. Dette med store formsvingninger er noe vi ser i norsk fotball hvert år. Jeg har lurt på hvordan modellen burde ta hensyn til sånne ting. Først trenger vi da å se på om det faktisk er "form" eller tilfeldigheter. Tar vi det klassiske eksempelet med kron og mynt, vil ikke 3 kron på rad gi verken større eller mindre sjanser for kron den fjerde gangen. Hva er sjansen for at et lag som vinner tre kamper på rad vinner den fjerde? I dag slo vi Start. Gjør det at vi har større sjanse til å slå Sarpsborg neste uke? Til en viss grad, bør form spille inn. Derfor har jeg tenkt på muligheten for å legge inn en eller annen form for beregning, som gjør at hvis et lag simuleres til å vinne i runde 20, så justeres sjansen deres ørlite opp for de resterende rundene. Hvis et lag i en enkelsimulering gjør det bra i runde 20, 21 og 22, begynner de plutselig å få betydelig større sannsynlighet i de avsluttende kampene. Ikke ulikt hva vi ser i virkeligheten, der vi vurderte Vikings sjanser de siste tre kampene betydelig høyere da vi sto foran dem, enn det vi gjorde da vi vurderte de samme tre kampene i august. Et alternativ, som er enklere, er å sette de avsluttende kampene mye mer åpne. Ta Sarpsborg - Sandefjord i nest siste serierunde. I dag er Sarpsborg litt bedre enn Sandefjord, og sannsynligheten er satt til 50/25/25. Kanskje er det Sandefjord som blir formlaget, og at vi egentlig burde holde kampen mer åpen siden det er så lenge til? På den andre siden, kanskje det blir Sarpsborg, og et formlag hjemme mot et bunnlag burde gi mer enn 50% sjanse for hjemmeseier... Mye funderinger her, og få svar. Jeg vet heller ikke hvordan svaret blir best mulig. Et alternativ er å si at de prosentene som ble gitt for de faktiske plasseringene, var i snitt 18,25. Hadde vi plassert lagene helt tilfeldig, ville det vært 6,25. Men det blir selvsagt for lettvint, siden selv Ingo på speed ville sett at det ikke ble seriegull til Stabæk etter 19 runder i fjor. Så noen plasseringer kunne vært utelukket direkte. Rent teoretisk, var det i snitt litt over 11 mulige plasseringer pr lag. Hadde vi gitt alle lagene like store sannsynligheter for alle plasseringer de kunne kommet på, ville vi i snitt gitt 8,8% sjanse for den plassen de faktisk kom på. Mot simuleringens 18,25. Men fortsatt blir det for enkelt. "Alle" forstår at ikke alle mulige teoretiske plasseringer er like sannsynlige. (Det er jo ikke sånn at et lag som LSK plutselig ikke vinner noen av de siste 11 kampene...) Hvis vi, fra alle de teoretiske mulige plasseringene, tar vekk de 4 til 5 minst sannsynlige, og så plasserer sjansen likt mellom de resterende, så får vi omtrent samme presisjonsnivå som simuleringen. Da er det bare et lite problem... Brann, Enga, Viking, Lillestrøm, Tromsø, Ranheim, Strømsgodset og Sarpsborg plasserte seg alle på plasser som ikke var blant de 4 mest sannsynlige (i følge modellen). Hvis vi bruker samme metode og sier at lagene mest sannsynlig ender der de ligger, eller to plasser høyere eller lavere, endte de samme lagene + Haugesund og Stabæk utenfor de plassene vi har mest tro på. Altså, for å eliminere vekk "usannsnylige" resultater for å få samme presisjonsnivå, ender vi med å eliminere bort noe som faktisk skjedde som komplett usannsynlig. Konklusjon fra et enkelt år: Å spå fotballtabeller er som å spå været. Det er mulig å ha tanker om hva som mest sannsynlig, men man kan med 100% sikkerhet si at man kommer til å ta feil. Målet er bare å ta minst mulig feil ? Der synes jeg simuleringene kommer ganske godt ut. Den gir veldig lav sjanse for utfallet etter "ekstremform", enten det er positivt eller negativt. Men så er det kanskje noe riktig i det? Hva er egentlig sjansen for at et lag skal gjøre som Lillestrøm: Å gå fra 7-4-8 til 0-5-6? Jeg la også til data fra 2018, en runde tidligere. Prosentene gitt for de plasseringene som ble fasit var nesten nøyaktig samme som vi så i 2019-tallene. 18,4%. I 2018 var det derimot jevnere. Kun Sarpsborg, Kristiansund og Vålerenga plasserte seg utenfor de 5 mest sannsynlige plasseringene. 10 av 16 lag endte på en av de tre mest sannsynlige plassene. Helt til slutt i et veldig langt innlegg, får jeg også minne om forskjellen mellom å si hva som er mest sannsynlig, og å si hvordan noe kommer til å gå basert på svart/hvit-profitier om en serie med enkeltkamper. Avisene gir av og til mulighet for å fylle inn resultater fra resten av kampene, og så får du se hvordan du tror tabellen blir. Problemet da, er at det eneste vi vet sikkert er at det IKKE blir favorittseier i alle kamper. Og å begynne å fylle ut tilfeldige seiere til underdogs blir også feil. Som et talleksempel: Arrangerer vi 30 runder med kamper om høyest score mellom en person som får trille 2 terninger og en person som får trille 1 terning, vil alle rasjonelle mennesker tippe at spilleren med 2 terninger vil vinne en hvilken som helst enkeltkamp. Men vi vet også at det IKKE kommer til å bli 30 strake seiere. Eller for ta et eksempel fra 2018: Her sier simuleringen at Branns mest sannynlige enkeltplassering er 1. plass, men at Brann med nesten 2/3 sannsynlighet IKKE vinner serien. 25 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
jensemann 2 266 Del Skrevet 28. September 2020 Del Skrevet 28. September 2020 Et deilig gjensyn. Mer av dette, @odd! 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
arni 9 465 Del Skrevet 28. September 2020 Del Skrevet 28. September 2020 På samme tid ifjor var det altså simulert 3% sjans for 8. plassen som ble fasit. For en opphenting dere! 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
jensemann 2 266 Del Skrevet 28. September 2020 Del Skrevet 28. September 2020 Registrerer for øvrig, med et hånende glis om munnen, at Lillestrøm hadde 1% sjanse for å rykke (direkte) ned i fjor. 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
geirti 12 274 Del Skrevet 28. September 2020 Del Skrevet 28. September 2020 12 timer siden skrev odd: Fantastisk, Odd! Skal man tro på sannsynlighetsmodellen, må man teste den, og da er det gamle utfall man kan bruke den på. Som du selv skrive vil jo ethvert forventet utfall (med unntak av seriegull til Molde) ha en lavere sannsynlighet en summen av alle andre utfall. Man vil derfor alltid ende opp med at lag slår inn på relativt usannsynlige plasseringer. En måte å vurdere treffsikkerheten til en slik modell, er å lage konfidensintervall rundt den forventede plasseringen. Jeg har gjort det med to intervall: 94 % - da kan man forvente at 1 av 16 lag havner utenfor intervallet (15/16 = 94 %). 50 % - da kan man forvente at halvparten, altså 8 av 16, havner utenfor intervallet. For konfidensintervallet på ca. 94 % er det ikke ett, men hele tre lag som havner utenfor: LSK, STB og Godset. For konfidensintervallet på ca. 50 % er det 9 lag som havner helt utenfor (Brann, VIF, Viking, LSK, TIL, STB, Ranheim, Godset og Sarp) i tillegg til at to havner akkurat på kanten (FKH + Mjøn). Jeg teller derfor 10 bom og 6 treff her. Basert på dette utvalget (som er relativt lite) tyder det altså på at usikkerheten burde vært enda litt større. Litt lavere sannsynlighet runde den forventede plasseringen til hvert lag og litt høyere sannsynlighet på de plasseringene som ligger lenger unna. Hva dette skyldes skal jeg ikke være sikker på, men det kan ha sammenheng med form-fenomenet du skriver om. Hvorfor er Glimt tilnærmet uovervinnelige nå? Fordi de har selvtilliten til et lag som alltid vinner. Hvorfor har Molde forbausende mange serietap på de siste 10 rundene? Fordi de har selvtilliten/formen til et lag som allerede har tapt mange kamper i det siste. At slike rekker med mange gode eller dårlige resultater på rad er mer sannsynlig enn rekker med kron eller mynt på rad er ved myntkast, gjør nok at det er litt større sannsynlighet for at lag flytter seg mange plasser på tabellen fra nåværende posisjon enn man skulle tro. En mulighet til å korrigere for dette på, er som du sier Odd, å prøve å få inn formbasert sannsynligheter. Altså at man tar hensyn til poengfangsten f.eks. siste 6 kamper hver gang oddsen for en kamp skal settes. Men jeg synes det virker særdeles komplisert å få til en brukandes algoritme for. En enklere måte er å justere sannsynlighetene etter at du har regnet dem ut, slik at de lavere sannsynligheten økes litt (relativt sett vil nok denne økningen være ganske betydelig for de mindre sannsynligheten) og de høyere sannsynligheten reduseres litt. F.eks. at de 50 % mest sentrale sannsynligheten reduseres til 40 % og de 5 % ytterste sannsynligheten dobles. Det er uansett snakk om ikke altfor store justeringer, som egentlig ikke endrer totalbildet. Så kanskje vi har nærmere 5 % sannsynlighet for å havne på kvalikk? Og tilsvarende kanskje over 10 % sannsynlighet for å havne topp 6? 1 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Kongeinnlegg! Del Skrevet 18. Oktober 2020 Kongeinnlegg! Del Skrevet 18. Oktober 2020 Den vanlige modellen kommer med disse tallene etter dagens kamper, og odds fra N**bet for neste runde. Hovedpoenger er altså slik: Kampene har en grunnsannsynlighet satt opp. Denne lagres som et tall fra 0 til 1. Feks kan Strømsgodset - Stabæk i siste serierunde sees slik: 0,50 | 0,25 | 0,25 Så genereres det et tilfeldig tall mellom 0 og 1. Hvis tallet er lavere enn 0,50, vil kampen settes som H, med 3 poeng til Godset. Er tallet mellom 0,5 og 0,75 vil resultatet settes til U. Slik looper modellen gjennom alle kampene som står igjen, og til slutt settes tabellen opp. Hvert lag får sin plass lagret til senere. Dette gjøres noen tusen ganger, og til slutt ser vi hvor stor andel av tabellene Stabæk ender på 5. plass osv, og tabellen som over skrives ut. --- Så har jeg puslet med en liten utvikling. Her er det en del parametere jeg ikke helt har klart å bestemme meg for ennå. I den nye versjonen, vil jeg som før ha en grunnsannsynlighet. Som før loopes kampene en for en nedover. Det nye er at for hver kamp, sjekkes de foregående fem kampene til hvert lag. Basert på hvordan poengfangsten har vært, vil dette påvirke den endelige sannsynligheten som blir sjekket mot det tilfeldige tallet. Å sette opp en slik modell er en vanskelig vitenskap, og enda vanskeligere å validere mot ekte data til slutt. Skal man tro på modellen, er det dermed nødvendig å tro på forutsetningene. Og de kommer her: Antall poeng for hjemmelaget i opp til de fem siste kampene som er simulert av modellen. (Til førstkommende serierunde vil alle lagene stille uten formdata, siden vi antar dette er tatt med i betraktningene når oddsen settes og vi vurderer kampene selv.) Når vi har kommet så langt inn i modellen at hjemmelaget har "spilt" tre kamper, vil vi vektlegge den siste kampen litt ekstra. Jeg legger på 2 poeng "gratis". Dette er fordi vi senere vil se på forholdet mellom poeng til hjemmelaget og bortelaget. Ved veldig få poeng, vil det gi rare utfall. Om to lag har tatt hhv 2 og 1 poeng de siste 5 kampene, har det ene laget tatt dobbelt så mange poeng. Jeg vil likevel si at formen er nærmere enn for to lag som har tatt hhv 12 og 6 poeng. For bortelaget teller vi opp tilsvarende. Hvis bortelaget ikke har spilt like mange kamper som hjemmelaget, tar jeg snittpoeng og ganger opp med hvor mange kamper hjemmelaget har, slik at tallene kan sammenliknes. Hjemmelaget gis en 20% bonus for å være hjemmelag. Hvis to lag har lik form, og vi bare skal basere oss på form, vil selvsagt hjemmelaget være favoritt pga hjemmebane. Derfor denne bonusen. Så setter jeg opp hvor stor andel av poengene de to lagene har tatt i formperioden. Hvis hjemmelaget står med 6 poeng og bortelaget med 14, får hjemmelaget en andel på 30% av poengene. Hvis det er 50/50, har jeg et utgangspunkt med 28% sjanse for U. Denne justeres noe ned hvis lagene blir mer ujevne. Etter justering av sannsynligheten for U, settes sannsynlighet for hhv H og B gitt at vi skal treffe på at H skal ta 30% av poengene som deles ut om vi simluerer "uendelig" mange ganger. Da har vi funnet form-sannsynligheten. Denne blandes så med utgangssannsynligheten. Vektingen er slik at jeg tar inkluderer utgangssannsynligheten 10 ganger, og formsannsynligheten 1 til 6 ganger avhengig av hvor mange kamper som er med i formberegningen. Dvs at for den kommende serierunden vil ikke form ha noe vekt (siden vi ikke har noen kamper), for den neste vil vekten være 1/11, for neste etter det 2/12 osv opp til 6/16. Puh. Her er det mange forutsetninger, og jeg vet ikke om jeg treffer på alle. Om det er riktig med 2 "gratispoeng". Om det er riktig med 20% bonus til hjemmelag. Om det er riktig med 10*utgangssannsynlighet osv. I tillegg er det, når vi innfører form som egen faktor, mulig vi skulle ha justert sannsynlighetene også? Er feks KBK virkelig bedre enn Brann, eller er tabellen vi har i dag et resultatat av at KBK generelt har vært i bedre form enn Brann? Så hvis de møtes i siste serierunde, ville vi holdt dem som ganske jevne, og heller sett på hvem som har gjort det best de siste 5 kampene? Ikke vet jeg... Uansett, her er tabellen fra den nye modellen: Som et lite eksperiment, så jeg på hvilke sannsynligheter som ble brukt på Strømsgodset-Stabæk i siste serierunde. Her er utgangspunktet 50% | 25% | 25%. Dette er det vanlige jeg bruker når to jevne lag møtes. Hjemmelaget blir da en ganske klar favoritt. Dette er en oversikt over hvilke sannsynligheter som ble brukt: Ved første øyekast ser den rar ut siden den ikke er en jevn bue. Jeg har ikke sett mer på hva det kommer av, men kan tenke meg det har noe med hvilke kamper som ligger innenfor de siste fem. Uansett ser vi at hovedvekten ligger rundt de 50% som var utgangspunktet, men at det kan flyte ut til rundt 33% sjanse både den ene og den andre veien. Det vil da være de tilfellene der et av lagene har rasket med seg fem strake, mens det andre laget har tapt 5 strake. Når jeg ser på det sånn, lurer jeg kanskje på om jeg skulle vektet formen enda litt mer... Hvis vi kommer til Drammen med fem tap, mens Godset har fem seiere, vil jeg tro at Godset skal ha mer enn 67% sjanse for seier (altså ca 1,50 i odds). * Foreløpig vet jeg heller ikke hva jeg skal gjøre med de utsatte kampene til Viking. Jeg har plassert dem litt tilfeldig ut i terminlisten. 20 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
ErikErik 1 714 Del Skrevet 19. Oktober 2020 Del Skrevet 19. Oktober 2020 Geek ass ? 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
odd 18 624 Del Skrevet 19. Oktober 2020 Del Skrevet 19. Oktober 2020 4 timer siden skrev ErikErik: Geek ass ? Ingen har påstått noe annet. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
ErikErik 1 714 Del Skrevet 19. Oktober 2020 Del Skrevet 19. Oktober 2020 Før noen lar seg krenke på Odd sine vegne.. geek er en hedersbetegnelse og kun positivt ment. 5 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå