Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg drar opp en gammel tråd.  Syns selv det er greit å samle slik informasjon her, selv om den er forholdsvis lett tilgjengelig en del andre steder.

Karantenereglementet er det samme som tidligere (eventuelle endringer kommer ikke før i 2009).

KORTSTOKKENS VENNER ETTER 2. SERIERUNDE

Ett gult

Somen Tchoyi

Pontus Segerström

170.jpg164.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3. Serierunde

Vi tror Stabæk er et fairspillende lag, men kampfakta fra Bodø tyder ikke akkurat på det.  Fire gule kort på en kamp er ikke bra.

To av de gule kortene gikk til samme mann.  Jon Inge Høiland fikk dermed se det røde kortet, og kan gjøre noe annet førstkommende lørdag enn å kle seg i drakten.  (Nå er det noen tusen på Nadderud i den vakre blaa drakta som ikke spiller, da.)

Det har vært diskusjon om hvorvidt det var riktig at Jon Inge ble utvist.  Jeg skal ikke uttale meg om det første kortet, men til den andre situasjonen hadde jeg orkesterplass.  Han kommer glidende inn i slow motion, og når spilleren et år etter at ballen har passert.  Allerede der er det greit å gi kort.  I tillegg kan det se ut som om han løfter foten ørlite.  Det var dessverre en helt riktig avgjørelse.  I utgangspunktet er det en helt normal enkampskarantene han skal sone.

Lista ser dermed slik ut:

Ett gult

Somen Tchoyi

Pontus Segerström

Veigar Páll Gunnarsson

Christian Keller

10.jpg09.jpg

Rødt kort

Jon Inge Høiland (to gule)

03.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som antydet, og som noen har meddelt i annen tråd, Jon Inge fikk en kamps karantene.  Nettavisen.

Da kan jeg komme med mine observasjoner:

Jon Inge reagerer på kortet med å slå seg mot hodet i noe som kan oppfattes som "dommeren er en idiot" (det kan selvfølgelig også oppfattes som "det var dumt av meg").  Når han er ferdig med det, beveger han seg mot spilleren han felte, noe som medfører nesten håndgemeng.  Hans hensikt var selvfølgelig og si unnskyld, men det var kasnkje ikke det lureste valget.  Deretter setter han seg på benken, isteden for å gå i garderoben, og må nærmest tvinges til å gå.  Han bruker lang tid på veien ut, og rekker å være ballgutt.

Alt i alt en uprofesjonel opptreden, som sikkert skyldes at han har liten erfaring i å få røde kort.  

Men hadde dommeren rapportert oppførselen hans, kunne han fort fått en kamp ekst

a.

Selvfølgelig håper vi på få røde kort i sesongen, men jeg syns faktisk at det har med fair play å gjøre hvordan man oppfører seg etter en dommeravgjørelse.  

Kanskje Janne børsnakke med gutta om dette?

TV2 ga 'rundens fair play pris' til Abgar Barsom fra Fredrikstad i 2. runde etter hans oppførsel da han fikk se rødt.

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider

4. Serierunde

Det er tydelig at dommere også kan være rustne når de kommer tilbake etter skade.  Espen Berntsen hadde en dårlig dag på jobben.

Straffesparket vi fikk var tydeligvis diskutabelt, men i motsetning til straffespark i dømt av Edvardsen, kunne man i alle fall skjønne hvorfor det ble dømt.  I likhet med Edvardsen syns han hands i feltet er helt OK.  TV-bildene av taklingen Karadas har på Daniel er også tydelig, uansett om han muligens har en knott på ballen løfter han foten i taklingen.  Det er alltid gult kort.  Men jeg forstår Berntsen, hadde han blåst her måtte han ha gitt det røde kortet...

Som så mange dommere har han den oppfatning at Veigar er en skuespiller.  Dette er et inntrykk som har sittet helt siden begynnelsen av fjorårssesongen.  Derfor virker det som grensen går ved væpnet overfall.  At Veigar lar seg irritere over dette er dumt, i motsetning til Riseth, Kippe og Andresen får Veigar gule kort når han ber om det, så også i går.  Etter neste kort får han en fridag.

Alan pådro seg også et helt greit kort.

To gule

Veigar Páll Gunnarsson (må sone etter neste)

Ett gult

Somen Tchoyi

Pontus Segerström

Christian Keller

Alan Carlos Comes da Costa

Rødt kort

Jon Inge Høiland (to gule) - har sonet

Endret av Albert
Har lest Jakobs post...
Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 2 uker senere...

5. Serierunde

Kun et kort for vår del på Hamar.  At det kom til Anthony Annan var kanskje ikke så overraskende.  Gutten legger ikke mye i mellom når han trår til.

To gule

Ett gult

Somen Tchoyi

Pontus Segerström

Christian Keller

Alan Carlos Comes da Costa

Anthony Annan

08.jpg

Rødt kort

Jon Inge Høiland (to gule) - har sonet

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Var ingen kort mot rbk, det er bra ^_^

6. serierunde

Ingen kort.

Se 5. serierunde for oversikten...

Det er bare Lyn som har færre gule kort enn oss.  

Overraskende nok er det det fair-spillende laget fra Romerike som nok en gang har vært utsatt for et komplott fra dommerne og har endt på "topp";  Lillestrøm har 15 kort.  Delt annenplass til Strømsgodset og Brann, med 12.  Vi har altså 7 og Lyn 6.

Når det gjelder røde kort topper Rosenborg og HamKam med to hver.  Vi har ett.

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Norgesmesterskapet 1. runde

Gult kort til Pontus Segerström.

I cupen soner man etter to gule kort.  

Kort i serie og kort i cup er to forskjellige ting, og påvirker normalt ikke hverandre.  

Men - dersom man pådrar seg utestengelse i mer enn en kamp (som følge av rødt kort) vil soningen normalt være i en cupkamp og en eller flere seriekamper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare Alanzinho med kort mot Lyn, da har vel han 2 hvis ikke jeg tar feil..kan være jeg gjør. :o

Stemmer det. Etter en litt klønete hends..

Men stakkar, han ville jo bare score mål i dag:p

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting jeg lurer på om disse kortreglene:

JIH pådro seg 2 gule mot glimt, dermed rødt. Etter dette står han fortsatt bare med et rødt og ingen gule.

Jeg synes det er merkelig at det "lønner" seg med rødt, pga hvis du får 3 gule skal du stå over, så etter 5 og så etter hvert gule eller no?

Er sikkert helt på jordet, men kan noen skaffe klarhet??

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting jeg lurer på om disse kortreglene:

JIH pådro seg 2 gule mot glimt, dermed rødt. Etter dette står han fortsatt bare med et rødt og ingen gule.

Jeg synes det er merkelig at det "lønner" seg med rødt, pga hvis du får 3 gule skal du stå over, så etter 5 og så etter hvert gule eller no?

Er sikkert helt på jordet, men kan noen skaffe klarhet??

Når du får to gule i samme kamp, soner du umiddelbart en kamp for de to kortene, og de blandes ikke borti det øvrige kort-regnskapet ditt.  Om du derimot får et gult kort, og så et direkte rødt, vil det gule kortet gå inn i ditt ordinære regnskap, mens du soner umiddelrbart for det røde.

7. Serierunde

Som noen allerede har bemerket, det var bare Alan som fikk kort på Ullevaal.  Han har dermed to, og må stå over etter det neste.

To gule

Alan Carlos Comes da Costa (må sone etter neste)

Ett gult

Somen Tchoyi

Pontus Segerström

Christian Keller

Anthony Annan

25.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du får to gule i samme kamp, soner du umiddelbart en kamp for de to kortene, og de blandes ikke borti det øvrige kort-regnskapet ditt. Om du derimot får et gult kort, og så et direkte rødt, vil det gule kortet gå inn i ditt ordinære regnskap, mens du soner umiddelrbart for det røde.

ja det er greit nok, men det er det som skjer senere jeg lurer på...når du er oppe i en del kort og det da evt lønner seg å få gult senere..husker Runar Berg var veldig sinna for et par sesonger siden om akkurat det her..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du får to gule i samme kamp, soner du umiddelbart en kamp for de to kortene, og de blandes ikke borti det øvrige kort-regnskapet ditt. Om du derimot får et gult kort, og så et direkte rødt, vil det gule kortet gå inn i ditt ordinære regnskap, mens du soner umiddelrbart for det røde.

ja det er greit nok, men det er det som skjer senere jeg lurer på...når du er oppe i en del kort og det da evt lønner seg å få gult senere..husker Runar Berg var veldig sinna for et par sesonger siden om akkurat det her..

Spillere som får sitt tredje (eller femte, for den saks skyld) gule kort kan jo spekulere i å få sitt andre gule i samme kamp, slik at det første blir fjernet fra "kontoen". Men de må jo uansett sone en kamp, så den eneste fordelen er vel at de har mindre gule kort totalt sett. Tviler på at noen tenker sånn bevisst.

Endret av lyckegutten
Lenke til innlegg
Del på andre sider

For dem av oss som har klart å skaffe oss adgang til Nadderud stadion (sånn f.eks. ved å kjøpe sesongkort før jul) har vi det problemet at når dommeren vifter med sine kort, kommer det ikke opp en tekst som forteller om vedkommende må stå over neste kamp.  Der har faktisk TV-titterne en fordel.

Derfor velger vi å memore hvem det er som har fått to gule kort, og dermed kan melde seg på båttur til Fredrikstad dersom de får et kort til i kveld.  Listen er kort, det dreier seg om:

Veigar Páll Gunnarsson og Alan Carlos Comes da Costa.

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider

8. Serierunde

Fikk en kommentar fra en sidemann i går "Det hadde blitt mye kort om du hadde vært dommer.  Men ikke til Stabæk..." etter at jeg ropte på kort til Aalesund for ørtende gang.  Og jeg må si at det var et par disposisjoner av Helgerud jeg ikke forsto.  En av dem var da Morten fikk gult kort for å blitt overfalt av Stælken.  Det var til gjengjeld det eneste kortet Stabæk fikk i går.

To gule

Alan Carlos Comes da Costa (må sone etter neste)

Ett gult

Somen Tchoyi

Pontus Segerström

Christian Keller

Anthony Annan

Morten Morisbak Skjønsberg

15.jpg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

All fakta jeg finner bekrefter det jeg så: Morten fikk gult kort i det 70. minutt, og det var bare han som fikk det.  Jeg trodde det var for småkjekling med Aarøy (den veldig høye nummer 8), og syns det var merkelig at ikke begge fikk.

(Tiern - Arneng - fikk ikke kort i går).

Endret av Albert
Lenke til innlegg
Del på andre sider

All fakta jeg finner bekrefter det jeg så: Morten fikk gult kort i det 70. minutt, og det var bare han som fikk det.  Jeg trodde det var for småkjekling med Aarøy (den nye høye nummer 8), og syns det var merkelig at ikke begge fikk.

(Tiern - Arneng - fikk ikke kort i går).

Korrekt (dessverre).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rimelig irrelevant; men jo, Aarøy, såvel som Skjønsberg, fikk gule kort. (I hvert fall iflg. Nettavisen.)

Det er sånn det burde ha vært.  Hvordan det virkelig var strides avisene tydeligvis om, om noen er veldig interessert får man vente til NFF legger ut offisiell statistikk som inkluderer 8. runde.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Den Gule Fare
  • Opprett ny...