Gå til innhold

Anbefalte innlegg

2/30 er 6,7 %. Er det ikke minst like relevant å spørre om man kan droppe å bruke tromme på 6,7 % av sangene ettersom det er ganske tydelig at flertallet ikke vil ha tromme. Det kan da ikke være så stort tap for ja-siden. Jeg bare spør. Hvis tromme knapt skal brukes, hva er da vitsen? Folk er nok redd for sniktrommisering. 2 sanger blir til 4, som blir til 7, som blir til 10 osv. Hadde det vært kamp idag med prøvetromme hadde iallefall jeg holdt kjeft de gangene tromma ble brukt. Men det er ikke noe nytt. Det er ikke 100 % av ropene/sangene jeg gidder å være med på hver kamp uansett. 93,3 % må da regnes som tilfredsstillende bidrag.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kampen om å unngå en prøveperiode med trommer er dessverre tapt.

Det skjønte jeg da nesten alle de mest sentrale og kontinuitetsbærerne på tribunen går inn for å prøve. Slik bør det forresten også være. Jeg mener at verken styret i supporterklubben eller den øvrige medlemsmassen skal kunne ødelegge trommeplaner eller evt. andre planer som blir foreslått av disse menneskene. Uten dem hadde SS vært en parantes i supportersammenheng i Norge. Det er disse folkene som står for utviklingen av supporterkulturen i Stabæk Support.

Og igjen for the record: Jeg er fortsatt veldig i mot trommer og lagde pollen kun av egen nygjerrighet, ikke for å overtale trommefolkene til å endre mening. Det foregår på lukket forum, dessverre uten hell.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det nok $. Når en så stor avgjørelse blir tatt uten at flertallet er for saken blir det for dumt. Trodde $ var demokratisk :angry:

Min tålmodighet er slutt. Alltid Uansett, men ikke $ for alltid <_<

Kunne ikke vært mer enig. Fått nok av at "vanlige" medl. som har stilt på kamp i nedrykk og opprykk, ikke blir hørt. Fornyer ikke mitt sesongkort neste år om det blir trommer på supportfeltet

Trommer er for bønder!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det nok $. Når en så stor avgjørelse blir tatt uten at flertallet er for saken blir det for dumt. Trodde $ var demokratisk :angry:

Kunne ikke vært mer enig. Fått nok av at "vanlige" medl. som har stilt på kamp i nedrykk og opprykk, ikke blir hørt. Fornyer ikke mitt sesongkort neste år om det blir trommer på supportfeltet

Trommer er for bønder!!

Det var da veldig. Er selv i utgangspunktet mot trommer, og tror jeg kommer til å være det også etter prøveperioden, men jeg melder meg da ikke ut av $$ bare fordi forsangeren har kjøpt en tromme?

Hva gjelder å bli hørt, så forventer jeg at vi har en inkluderende prosess på dette etter prøveperioden. Gjerne i form av et medlemsmøte. Hvor det avgjøres i plenum.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trommer er for bønder!!

Selv er jeg skeptisk til tromma. Men folk som bryter med Stabæk Support pga et forsøk med tromme trenger vi vel enda mindre enn tromma selv.

Ikke gjør denne saken større enn den er da!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trommer er for bønder!!

Selv er jeg skeptisk til tromma. Men folk som bryter med Stabæk Support pga et forsøk med tromme trenger vi vel enda mindre enn tromma selv.

Ikke gjør denne saken større enn den er da!

Noen mener denne saken er stor. Kjenner endel medlemmer som ikke skriver her, men som har fått med seg trommedebatten. De er mildt sagt sure for at det nå har blitt kjøpt tromme. Det strider mot endel grunnleggende ting i $$. De har i alle år sunget "trommer er for bønder" og "hvem er han med megafon". Vi har sett ned på supporterklubber som har brukt slike effekter. Vi har ment at vi var bedre, og ikke skulle synke til det nivået. Er enig med en annen debatant her i at siden forslaget kom fra riktig person så er det plutselig OK å bryte disse prinsippene. Det at noen føler så sterkt imot tromme burde være et hint til de gutta som styrer mye i $$. De har gjort mye bra, men det blir skivebom deluxe i dette tilfellet. De har valgt å bryte en stor grense med dette utspillet.

Greit at pollen var for vedkommendes personlige bruk, men den gir en indikasjon på at dette er et tema som burde bli lagt død. Dropp tromma og megafonen, og finn andre ting som gjør at vi kan fremstå som sterke og unike.

Bare så det er sagt. Der det er en som tenker som millacalla gjør, vil det være flere. Vi kan risikere at flere mener like sterkt om dette, selv om det ikke er flere som sier det her.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis alle er enige om at det er et prøveprosjekt kan det vel ikke være så satans hælvetes alvorlig? Hvem vet, kanskje blir det kanonsuksess med Anders C i barings med skarptromme på magen?

Blir det forjævlig er det vel bare å droppe trommen og se det som et feilskjær. Blir det bra, er vel ingenting bedre?

(PS. selv er jeg i utgangspunktet negativ til tromme, men baserer det på andre norske klubbers bruk av tromme).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er poenget med å ha et styre dersom alle små og store avgjørelser skal avgjøres ved valg?

Edit: Forøvrig treffer Eiko spikeren på hodet i innlegget over. Hva er problemet med å prøve, om det viser seg å funke? Svak tromming i bakgrunnen er hundre ganger bedre enn en gruppe som synger i utakt, i kanon, og avslutter sangene i et jævlig tempo.

Og for the record, jeg håper ikke tromme blir en realitet. Men å forsøke det kan da ikke være så jævlig big deal?

Endret av hdaniels
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfin hersketeknikk det der..

Men for å svare så kommer jeg ikke til å fornye mitt sesongkort hos SS dersom det ikke blir tromme neste år.

Anders, vi starter vår egen gruppe istedet.

Sign me in!

Sign me in!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finfin hersketeknikk det der..

Men for å svare så kommer jeg ikke til å fornye mitt sesongkort hos SS dersom det ikke blir tromme neste år.

Anders, vi starter vår egen gruppe istedet.

Sign me in!

Sign me in!

Vi har jo egen gruppe :) U1912

Men fra spøk til alvor så synes jeg fortsatt terskelen ligger lavt for å avstå fra å støtte klubben. Dersom 59 mot 101 mener tromme er ok enten permanent eller som et prøveprosjekt, er det ingen automatikk i at de 101 skal få slippe å høre tromme i det hele tatt. Om det er 2-3 sanger i løpet av en kamp må det da være noe alle kan leve med.

Vi sang trommer er for bønder og hvem gav apen megafon fordi vi var små. Nå er vi i ferd med å bli større.

Endret av Posse
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å få mer farge på området til SS? Det er ikke å skyve under en stol at tribuneområdene på Telenor Arena er grå, grå og grå. Hvis det er seter som ikke skal fylles fordi man ikke vil klare å fylle dem i SS-svingen, kan man (nei, ikke publikumsaktig trekk) strekke noe stoff med stabæk-logo/ss-logo utover stolene? DET må vel være et større must enn trommer og slikt? Tror det vil gjøre seg vanvittig om svingen var blaa, både med flagg og tilskuere. Tror det vil skape et mer fullsatt inntrykk for de som ser mot SS, og fra tv-skjermen. De grå stolene roper "ledig plass". Når i tillegg veggen bak er grå så blir den oppmøtte SS-massen fort "små".

Enig, bedre enn trommer ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men for å snu litt rundt på dette. Hvis så mange er imot ting de ikke har stemt over, så må vi jo begynne å ta opp alle tifo- og sangdiskusjoner på forum og.... Eller ha et møte før hver kamp for å avtale hva vi synger eller hva slags tifo vi har...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen mener denne saken er stor. Kjenner endel medlemmer som ikke skriver her, men som har fått med seg trommedebatten. De er mildt sagt sure for at det nå har blitt kjøpt tromme. Det strider mot endel grunnleggende ting i $$. De har i alle år sunget "trommer er for bønder" og "hvem er han med megafon". Vi har sett ned på supporterklubber som har brukt slike effekter. Vi har ment at vi var bedre, og ikke skulle synke til det nivået. Er enig med en annen debatant her i at siden forslaget kom fra riktig person så er det plutselig OK å bryte disse prinsippene. Det at noen føler så sterkt imot tromme burde være et hint til de gutta som styrer mye i $$. De har gjort mye bra, men det blir skivebom deluxe i dette tilfellet. De har valgt å bryte en stor grense med dette utspillet.

Greit at pollen var for vedkommendes personlige bruk, men den gir en indikasjon på at dette er et tema som burde bli lagt død. Dropp tromma og megafonen, og finn andre ting som gjør at vi kan fremstå som sterke og unike.

Bare så det er sagt. Der det er en som tenker som millacalla gjør, vil det være flere. Vi kan risikere at flere mener like sterkt om dette, selv om det ikke er flere som sier det her.

Å herregud, hvor skal jeg begynne?

Vi kan starte med megafonen:

Å starte sanger krever endel av stemmen. Man må skrike ekstremt høyt for å bli hørt av flest mulig, og man skal i tillegg treffe riktig tone. Alt dette mens motstanderfansen synger i mot, naboen på feltet diskuterer pølsemenyen i kiosken og han oppe på rad 11 prater med dama i telefon(såkalt bakgrunnstøy).

For å nå ut til flest mulig, og for å kunne ha mulighet til å gjøre seg hørt selv når egen stemme er utslitt av all syngingen, ønsket jeg meg en megafon. Dette var kun for å kunne gjøre en bedre jobb. Den brukes veldig lite(sammenlign med f.eks forsangeren i Plankehaugen, som nærmest holder preken før hver sang) og hjelper meg veldig mye.

Man skal være ganske tverr og umoderne for å ikke se at megafon bidrar til å øke kvaliteten på det vi driver med, selvsagt under forutsetning av at den brukes riktig. Som et tillegg kan jeg komme med at dagens megafon er for dårlig, som tidligere skrevet, og bør byttes ut med noe mer profft.

Så til denne "forferdelige" trommen:

Vi har i alle år slitt med tempoet på enkelte av sangene våre. Dette ble forsøkt løst ved blant annet å starte sangene i et overdrevent rolig tempo, noe som ikke fungerte. Vi prøvde også å fordele forsangere ut på forskjellige steder på feltet, både på Nadderud og i hallen. Ei heller dette hadde ønsket effekt. En tromme vil her kunne hjelpe oss å holde et fornuftig tempo på de sangene vi pleier å slite med.

Videre har vi også hatt en lei tendens til å stoppe sangene våre etter to repetisjoner. Mange har her hevdet at forsanger bør være tydeligere i forkant av sangen og fortelle folk hvor mange ganger sangen skal repeteres. Dette fungerer sikkert strålende helt frem til Daniel blir taklet, Johan mister ballen på midten eller Geir Bakke har glemt å lukke smekken etter dobesøket, og 70 % av SS glemmer sangen og heller skriker ut "faen", "helvete", "dommerjævel", "blotter", eller andre ting som faller dem inn der og da. Vi har en mildt sagt ræva disiplin hva gjelder å synge uansett hva som skjer på banen. Om trommen fortsetter å banke i vei rytmen, vil det være lettere å få folk tilbake igjen i sangen.

Per i dag har vi et antall sanger der tromme passer å bruke, men også et solid antall der tromme rett og slett ikke vil ha noe for seg. Det betyr at man ikke vil få denne evige dunkedidunk dunkedidunk man kan oppleve hos andre supporterklubber. Samtidig er ikke undertegnede så dum at jeg har kjøpt skarptromme ala Oddrane. Her snakker vi en skikkelig basstromme med dyp lyd.

Som nevnt til det kjedsommelige, så vil dette kun prøves ut for å se på reaksjonen fra Stabæk, resten av publikum, og hovedsaklig oss selv. Jeg kommer ikke til å presse gjennom en tromme dersom det viser seg at det ikke har ønsket effekt, eller enda verre, høres helt jævlig ut. Men jeg mener man bør være åpen for å prøve! Én kamp!

At man har sunget at trommer er for bønder tidligere er da ingen stor krise? Hvem bryr seg om hva andre supportergrupper sier? Jeg gir i hvert fall totalt faen i hva Klanen, Kanari og Kjernen måtte mene om både oss og klubben vår. Javel, så må vi svelge en kamel, men det blir pokker meg ikke første gangen for SS: Setesaken, innendørs arena, plasseringssaken, megafon osv.

Tidligere var jorden flat, hekser skulle brennes, jøder var annenrangs, SS måtte for enhver pris ikke stå på kortsiden, og trommer var for bønder. I ettertid har det vist seg at de fire første påstandene var gale. Tiden vil vise om også den femte står for fall.

Edit: Til slutt en oppfordring direkte til deg, Zemzemi: Siden du mener man bør finne andre måter å bli bedre på enn tromme og megafon, så utfordrer jeg deg til å komme opp med forslag selv. Om du tror vi ikke har lagt hodene i bløt hundervis av ganger allerede så fornærmer du både min og andre dedikerte menneskers intelligens og fornuft. Her snakker vi konkrete tiltak vi kunne gjennomført i morgen, dersom det hadde vært kamp da. Jeg venter i spenning..

Endret av Anders C
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra og viktig innlegg Anders. Bra du kommer på banen med et langt og saklig innlegg med grunnene for å prøve ut tromme. Debatten var i ferd med å ta en usaklig vinkling. Også bra at du påpeker at dette til å begynne med kun er et forsøk.

Selv er jeg skeptisk, men jeg ser argumentene for å prøve. Viser tromma seg å funke vil det være drit bra! Jeg har mine tvil fortsatt, men er mer enn villig til å la meg overbevise om det motsatte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Per i dag har vi et antall sanger der tromme passer å bruke, men også et solid antall der tromme rett og slett ikke vil ha noe for seg.

Konge innlegg, jeg lurer bare rett og slett på hvilke sanger dere mener man kan bruke trommer i?

"Åååå, syng for Stabæk, syng for Stabæk, syng for de blaa

Sammen skal vi kjempe og sammen skal vi sloss

da ender atter en gang tre poeng oppe hos oss"

er dette typ en sang vi kan bruke trommer kan testes på?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sett for meg å kunne prøve tromme på følgende sanger:

Bakom skyene er himmelen alltid blaa

Sammen skal vi kjempe og sammen skal vi slåss

Stabækfans, ja vi er alle Stabækfans

Vi vil alltid elske de blaa

9Xklapp Stabæk

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Videre har vi også hatt en lei tendens til å stoppe sangene våre etter to repetisjoner. Mange har her hevdet at forsanger bør være tydeligere i forkant av sangen og fortelle folk hvor mange ganger sangen skal repeteres. Dette fungerer sikkert strålende helt frem til Daniel blir taklet, Johan mister ballen på midten eller Geir Bakke har glemt å lukke smekken etter dobesøket, og 70 % av SS glemmer sangen og heller skriker ut "faen", "helvete", "dommerjævel", "blotter", eller andre ting som faller dem inn der og da. Vi har en mildt sagt ræva disiplin hva gjelder å synge uansett hva som skjer på banen. Om trommen fortsetter å banke i vei rytmen, vil det være lettere å få folk tilbake igjen i sangen.

At folk engasjerer seg i kampen må da være positivt. Det er jo fotballen som står i sentrum. Ikke ønsket om å synge i kor eller korps. Dette er noe som ikke går an å stoppe, eller som må være ønskelig å stoppe. Publikums påvirkningskraft på motspillere, medspillere og dommer er en viktig del av hjemmebanefordelen. Hvis målet er å synge jevnt og trutt gjennom hele kampen uavhengig av hva som forgår på banen kan man jo ta opp alle sangene på bånd og spille de over høytaleranlegget. Folk er ikke maskiner, men følelsesmennesker som har sterke følelser for Stabæk og ikke nødvendigvis for SS. Megafonen må da dessuten være et vel så godt virkemiddel som trommer for å få igang en sang igjen etter et kort opphold.

Dere får prøve tromma som mye dere vil, for det er uansett ikke mulig å stoppe det. Men tviler på at støtten fra Hovis og store deler av SS kommer til å være stor under prøveprosjektet. Man vet at trommer er et sårt tema, derfor hadde det vært mye lurere å gå mer ydmyk inn i denne debatten enn å bare trumfe igjennom med å kjøpe tromme allerede før siste kamp i norsk toppfotball for året er spilt. Da hadde det iallefall vært større sjanse for at trommeprosjektet ble mer vellykket. Man skulle latt ideen om tromme på SS-feltet vokse på folk gjennom vinteren før kjøpet ble gjennomført. For man prøver vel ikke tromme for å bekrefte at det er noe dritt en gang for alle? Man prøver det fordi man ønsker at trommevikariatet skal føre til en permanent løsning.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere får prøve tromma som mye dere vil, for det er uansett ikke mulig å stoppe det. Men tviler på at støtten fra Hovis og store deler av SS kommer til å være stor under prøveprosjektet.

Det er jo helt latterlig at folk skal la være å synge fordi de har så stekre følelser imot tromme. Vi er der for å støtte stabæk, og da må man synge uansett, selvom det er en tromme der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

At folk engasjerer seg i kampen må da være positivt. Det er jo fotballen som står i sentrum. Ikke ønsket om å synge i kor eller korps. Dette er noe som ikke går an å stoppe, eller som må være ønskelig å stoppe. Publikums påvirkningskraft på motspillere, medspillere og dommer er en viktig del av hjemmebanefordelen. Hvis målet er å synge jevnt og trutt gjennom hele kampen uavhengig av hva som forgår på banen kan man jo ta opp alle sangene på bånd og spille de over høytaleranlegget.

Flott innspill. Dette er allerede noe vi jobber med. Å utnytte taket og høytaleranlegget til vår fordel. Får vi det til å virke realistisk, vil en tur til TA føles ut som ett byderby i Istanbul - hver eneste kamp.

Målet er vel uansett å støtte de 11 på banen i 90 minutter pluss tillegg. Ser ikke helt hvordan konstant synging ødelegger stemningen?

Du skriver at du tviler på støtte, jeg lurer på om du svelger kamelen og innrømmer nederlaget hvis dette faktisk viser seg å være det som skal til for å løfte SS enda noen nivåer opp?

Endret av Mortimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott innspill. Dette er allerede noe vi jobber med. Å utnytte taket og høytaleranlegget til vår fordel. Får vi det til å virke realistisk, vil en tur til TA føles ut som ett byderby i Istanbul - hver eneste kamp.

Målet er vel uansett å støtte de 11 på banen i 90 minutter pluss tillegg. Ser ikke helt hvordan konstant synging ødelegger stemningen?

Du skriver at du tviler på støtte, jeg lurer på om du svelger kamelen og innrømmer nederlaget hvis dette faktisk viser seg å være det som skal til for å løfte SS enda noen nivåer opp?

Kampen lever litt eget liv og tribunen lever sitt eget liv. Det er lite man kan gjøre for å endre på dette. Folk skal synge fordi de har lyst. Hvis folk har lyst til å synge konstant, så er det flott. Men at folk kommer med spontane utbrudd i løpet av en sang er ikke noe kan forhindre. Som sagt, folk er ikke maskiner. Det vil være lydtopper og -bunner i løpet av kampen, og slik skal det være. Men jeg kan forstå at en forsangers drøm er å ha full kontroll på alle 800 på feltet til en hver tid, men slik er det nå en gang ikke.

Når det gjelder kamelsvelging, så har jo Anders C og andre på langt nær innrømmet nederlaget for trommen allerede. Om jeg og andre gjør det er par måneder etter dem, så ser jeg ikke helt den stor forskjellen på. Dette er ikke en konkurranse om å være første mann til å underkaste seg trommen. Men jeg kan si meg stolt av å ha deltatt aktivt i en debatt om SS sin framtid. Selvom debatten har vært helt bortkastet har jeg iallefall brukt min ynkelige ubetydelige stemme så godt jeg kan. Det er sikkert andre trommemotstandere som nå sitter å angrer litt på at de ikke viste sin misnøye tidligere.

Trommeprosjektet er dessuten mest interessant å observere fra Hovis, så man skal ikke se bortifra at en del som normalt ville stått på SS befinner seg på Hovis når trommen prøves. Hvordan trommen høres fra min syngende posisjon på SS er mye mindre interessant enn hvordan trommen høres fra Hovis, banen og på TVen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan trommen høres fra min syngende posisjon på SS er mye mindre interessant enn hvordan trommen høres fra Hovis, banen og på TVen.

:blink:

Er ikke hele poenget at feltet skal høre trommen, så det er enklere å holde takten?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Mer liv fra $$
  • Opprett ny...