Kjetil 34 Del Skrevet 29. August 2008 (endret) Del Skrevet 29. August 2008 (endret) Så god reaksjonsevne/fart i armene er det et fåtall av keepere som har. Nei. bra argumentert... Ikke spesielt. Men jeg regner med at de fleste fikk med seg at Ramovic reddet - og holdt - en liknende straffe fra Nannskog. Og det kreves solide Stabaekbriller for å benekte at Gustafsson er langt mer reaksjonssterk enn Jon. Bedre reaksjonsevne har også Fredrikson og Jarstein, og til og med Strømsgodsets ustabile sisteskanse. (Om sistnevnte alt i alt er en bedre keeper kan selvsagt diskuteres.) Som de fleste andre ble jeg imponert over Jons nivå før ferien. Jon er erfaren, ingen tvil om det. Men mangelen på stabilitet etter EM-pausen har gjort at hjertebanken er tilbake på vanlig nivå når motstanderlaget angriper. Endret 29. August 2008 av Kjetil Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
frilin 2 339 Del Skrevet 29. August 2008 Del Skrevet 29. August 2008 Så god reaksjonsevne/fart i armene er det et fåtall av keepere som har. Nei. bra argumentert... Ikke spesielt. Men jeg regner med at de fleste fikk med seg at Ramovic reddet - og holdt - en liknende straffe fra Nannskog. Og det kreves solide Stabaekbriller for å benekte at Gustafsson er langt mer reaksjonssterk enn Jon. Bedre reaksjonsevne har også Fredrikson og Jarstein, og til og med Strømsgodsets ustabile sisteskanse. (Om sistnevnte alt i alt er en bedre keeper kan selvsagt diskuteres.) Som de fleste andre ble jeg imponert over Jons nivå før ferien. Jon er erfaren, ingen tvil om det. Men mangelen på stabilitet etter EM-pausen har gjort at hjertebanken er tilbake på vanlig nivå når motstanderlaget angriper. Ramovic fikk en helt annen touch på ballen da han reddet. Han holdt ikke fast men reddet ut til siden, så holdt han, selvfølgelig et bedre alternativ enn det Jon hadde i går. Men allikevel settingen er en litt annen. Europa cup, bortebane mot et bra fransk lag og at straffeskytteren har vært en profil i fransk fotball de seneste årene. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
geirti 12 274 Del Skrevet 29. August 2008 Del Skrevet 29. August 2008 Angående den helt urimelige gnålinga over straffen: Straffe er mål, heter det. Det betyr at keeper forventes å slippe inn ballen - slik Jon gjorde. At han nesten reddet, kan umulig brukes som et argument for at han er dårlig - tvert imot - han gjorde nesten det ingen hadde forventet. Å argumentere med at Knudsen er dårlig fordi han nesten presterer over forventning er ....skal vi si.... snodig? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
enda en jævla islending 7 501 Del Skrevet 30. August 2008 Del Skrevet 30. August 2008 You gotta be kidding?Ingen keeper forventer en ræva straffe. Det er bonus å redde et skudd som kommer fra 11 meter. Det å holde den fast eller å tenke "hmm, skal jeg nå forsøke å styre den til høyre eller venstre, kommer kanskje en forsvarer å hjelper meg, jeg får tenke litt på det...", det skjer nesten ikke. Jon redda. Dessverre gikk returen i beina på dassen. Lite å gjøre med det. Det er vel ingen som har påstått eller tror at fotballspillere har en lang monolog med seg selv for hver involvering. Det meste en spiller gjør ute på banen er ting som sitter i ryggmargen, ikke noe de vurderer nøye frem og tilbake før de fatter en beslutning. At en keeper ikke skal slippe returer rett ut i feltet foran seg er en av de klareste reglene de forholder seg til, og skal være innarbeidet refleks. Første pri er å holde og dersom det ikke går styrer man ballen vekk fra farlig område. Når en keeper slipper en retur rett ut mot femmeteren, er det en feil. Feil er ikke nødvendigvis tabber, det avhenger av hvor vanskelig situasjonen er. Straffesparket var så elendig tatt at da Jon i utgangspunktet satset til riktig side, som var enten flaks eller en god prestasjon, var ikke skuddet en større utfordring enn at han med letthet burde klart å enten holde den fast eller få slått den ut til siden. Jeg mener det var en stor blemme å slippe den rett ut og skjønner ærlig talt ikke at det er noe å krangle på. Uansett var det bare ment som en liten bemerkning til en som mente at Jon sto kanonbra og feilfritt. Såkalte ryggmargsreflekser er skjemaer eller lagrede interne resoneringer, så selv om de går fort og ikke ligger så langt framme i bevisstheten er det fremdeles en slags intern monolog. Ellers vil jeg påstå at førsteprioriteten til en målvakt er å redde ballen, ikke å holde den. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Freak Magnet 185 Del Skrevet 25. September 2008 Del Skrevet 25. September 2008 Hvis, og jeg skriver hvis, vi vinner serien, kan det se ut som om vi kan få en lettere vei til CL-deltagelse. Uefa endrer kvalifiseringsreglene til neste år. For Norges del betyr det at seriemesteren ikke kan møte lag fra de 12 best rangerte nasjonene i kvalifiseringen, dvs lag fra England, Spania, Italia osv. Men vi kommer inn i denne kategorien: Fem plasser skal fordeles mellom seriemesterne i landene rangert fra 13 til 53 på UEFA-rankingen. Den norske mesteren vil komme inn i første av 3 kvalifiserende runder, men møter da altså ikke lag fra de beste nasjonene. Også Uefa-kvalifiseringen blir endret: Aftenposten Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå