Gå til innhold

Drakter

Martin
 Del

Anbefalte innlegg

Jaja, skal jeg la meg imponere av at du visste det var skøyteløpere? Hva i all verden var grunnen til at du nevnte Ard Schenk og Eric Heiden i en samtale med Joreme Olujin?

Med fare for å få påpakning for å spore av temaet, får jeg vel svare:

Jeg bløffet.  Jeg snakket med Joreme, men overhode ikke om annen sport enn fotball.  Jeg bare antar han ikke vet hvem de er.

Skulle jeg imponere deg med skøytenavn ville jeg valgt noen helt andre.  Fra slutten av sekstitallet til tidlig på åttitallet, fra omtrent Per Ivar Moe til omtrent Rolf Falk Larsen, fulgte jeg med på den idretten, som i den perioden hadde en vesentlig omlegging.  De kvittet seg med baneanviserne.  Ja, for de som ikke vet det - skøytesporten hadde en mann stående i inngangen til svingen på slutten av vekslingssiden for å vise med et flagg hvilken bane løperen skulle inn i.  Vekslingsside betø at man skulle skifte bane.  Det skulle man gjøre på hver runde.  Likevel trengte man en anviser.

For å få det on topic:  Jeg kan ikke huske at noen stilte med rosa drakt.  Dette måtte i såfall ha vært Frans Krienbuhl (eller hva han nå het).

Franz Krienbühl ja. Fant på litt av hvert den karen, men kan ikke si jeg vet om han gikk i rosa. Hadde svart/hvitt TV på den tiden, så ikke så lett å vite.

Det med anviser var jo ikke så dumt. Det hender jo faktisk at noen løpere går feil!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja, skal jeg la meg imponere av at du visste det var skøyteløpere? Hva i all verden var grunnen til at du nevnte Ard Schenk og Eric Heiden i en samtale med Joreme Olujin?

Jeg bløffet.  Jeg snakket med Joreme, men overhode ikke om annen sport enn fotball.  Jeg bare antar han ikke vet hvem de er.

Skulle jeg imponere deg med skøytenavn ville jeg valgt noen helt andre.  Fra slutten av sekstitallet til tidlig på åttitallet, fra omtrent Per Ivar Moe til omtrent Rolf Falk Larsen, fulgte jeg med på den idretten, som i den perioden hadde en vesentlig omlegging.  De kvittet seg med baneanviserne.  Ja, for de som ikke vet det - skøytesporten hadde en mann stående i inngangen til svingen på slutten av vekslingssiden for å vise med et flagg hvilken bane løperen skulle inn i.  Vekslingsside betø at man skulle skifte bane.  Det skulle man gjøre på hver runde.  Likevel trengte man en anviser.

For å få det on topic:  Jeg kan ikke huske at noen stilte med rosa drakt.  Dette måtte i såfall ha vært Frans Krienbuhl (eller hva han nå het).

Franz Krienbühl ja. Fant på litt av hvert den karen, men kan ikke si jeg vet om han gikk i rosa. Hadde svart/hvitt TV på den tiden, så ikke så lett å vite.

Det med anviser var jo ikke så dumt. Det hender jo faktisk at noen løpere går feil!

Jeg mener å huske at det var tilfeller av at anviserne viste feil også...

Om jeg ikke husker feil var det Krienbühl som førsst kom med fantomdrakta.  Usedvanlig komisk siden han ble slått med flere runder på de fleste distanser.  Men han var dermed først med noe som alle senere tok i bruk.

Det skjer neppe om Stabæk velger rosa - eller gull - som farge på bortedrakta.  (At alle etterhvert gjør det samme)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rosa bortedrakter er noe jeg seriøst har ønsket meg i mange år nå. Palermo, Toulouse og Alaves har jo alle vist hvor tøft det er med rosa. Har selv en rosa Toulousedrakt som jeg bruker så ofte jeg kan.

Gull derimot kan vi vente med til vi tar vårt 10. seriemesterskap.

Edit:skulle være vårt, ikke vært 10. .......

Endret av Sindre
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener å huske at det var tilfeller av at anviserne viste feil også...

Om jeg ikke husker feil var det Krienbühl som førsst kom med fantomdrakta.  Usedvanlig komisk siden han ble slått med flere runder på de fleste distanser.  Men han var dermed først med noe som alle senere tok i bruk.

Det skjer neppe om Stabæk velger rosa - eller gull - som farge på bortedrakta.  (At alle etterhvert gjør det samme)

Krienbühl kom først med fantomdrakten ja, og hans resultatforbedringer var såpass oppsiktsvekkende at andre fulgte etter (fikk en åttende plass på 10000m i OL 1976). Blir jo litt som Boklöv i hopp og Petrovic i slalom. Middelmådige utvøvere som kommer med noe nytt (for disse to var det dog ikke utstyret man endret på).

Rosa drakter vil vel neppe ha den samme effekten, så sant ikke motstanderne finner det komisk eller ......., og mister konsentrasjonen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Side opp å side ned om noen stygge drakter og tjas! vent å se hva stabæk kommer opp med, de velger mest sannsynlig noe som ser bra ut, ikke noen mikser av det de har på draktfabrikken :P

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med bare å ha noen lyseblå og hvis det blir et problem for noen så kan vi jo bare spille i barisen...

Reglene er jo veldig klare da. Hvis dommeren synes draktene er for like så er det hjemmelaget som må bytte

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva med bare å ha noen lyseblå og hvis det blir et problem for noen så kan vi jo bare spille i barisen...

Ikke dumt, så slipper spillerne å bli holdt igjen i trøya hele tiden. Bare å male på nr på ryggen

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke dumt, så slipper spillerne å bli holdt igjen i trøya hele tiden. Bare å male på nr på ryggen

Var det ikke Sverige som forsøkte en variant over det temaet for noen år siden.  Riktignok hadde de drakter, men de var supertrange og relativt glatte.  Bortsett fra at det så rimelig teit ut, aner jeg ikke hvorfor de forsvant igjen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det ikke Sverige som forsøkte en variant over det temaet for noen år siden.  Riktignok hadde de drakter, men de var supertrange og relativt glatte.  Bortsett fra at det så rimelig teit ut, aner jeg ikke hvorfor de forsvant igjen.

Kamerun prøvde seg jo uten ermer, men det ble forbudt fra FIFA tror jeg. Sikkert det samme som skjedde med disse.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Italia hadde vel suksess med trange drakter som man ikke fikk tak i så lett?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Italia hadde vel suksess med trange drakter som man ikke fikk tak i så lett?

Drillo hadde også en tanke om det men som alt annet nytt lo alle nordmenn av det ..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanske man skulle gjøre det omvendt? Store drakter man lett får tak i, men som revner lett, hvilket gir dommeren et inntrykk av at motstanderene er skikkelige grisespillere :blink:

Det var en klubb i serie A (tror det var Roma), som hadde fått sydd draktene sine på den måten, at ved kun et lite rykk i et av områdene rundt sømmene så revnet hele drakten. Dette ble gjort for å få med seg holding av de andre spillerne, og dommern kan ikke gjøre så mye annet enn å blåse når hele ermet blir revet av. Hva som skjedde videre med de draktene har jeg ikke peiling på...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Christian Holter dro likegreit av hele drakte på en Ham.Kam spiller under en treningskapm vinteren 2005. Det var et syn. Spilleren stod plutselig der med drakta vrengt over den ene handa og Holter stod og holdt i andre enden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tre gode grunner til rosa bortedrakter:

1: Ingen andre i TL har det

2: Fin markering at vi har flest kvinner i styre og administrasjon samt supporterklubb av alle TL-lagene

3: Gode julegaver til kone og datter.

Selv skjønner jeg ikke hvorfor ikke NFF skulle kunne godkjenne lyseblåe eller hvite bortedrakter. Det er vel slutt på den tiden at man måtte ta hensyn til seere med svart-hvitt-mottagere, og derfor trengte at man skulle se god forskjell på draktene også når de var gjengitt i gråtoner.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Det er vel gull det blir, selv om jeg fremdeles håper det er en dårlig spøk. Kom på at Arsenal hadde gullfargede bortedrakter for noen år siden og de var faktisk ikke så værst... Men jeg tror vi skal kalle dem sennepsgule fremfor gullfargede...

Img163421120.jpg

Barcelona har også forsøkt seg på gulldrakter, men da i kombinasjon med en tekkelig mørkblaa frage...

overmars14.jpg

Kan leve med noe sånt igrunn!

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Drakter
  • Opprett ny...