Gå til innhold

Anbefalte innlegg

@ringo scouter markedet.

Ringo?? Kåmigjena!! Scouting. Pliiizzz

Tjaaa...

Hva vil dere ha?

Høyreving? Spiss? Sentral Midtbane? Venstreback?

Velg en så kan vi se hva vi kan dra opp av hatten :) Kanskje det til og med er noen som står på lista til Stabæk. Det har hent at man har truffet før...

@rino

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjaaa...

Hva vil dere ha?

Velg en så kan vi se hva vi kan dra opp av hatten :) Kanskje det til og med er noen som står på lista til Stabæk. Det har hent at man har truffet før...

@rino

Jeg vil ha en ny førsteellever. Fikser du det for meg?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjaaa...

Hva vil dere ha?

@rino

Vel… Det gir jo noe å fylle dagen med.

Et helt lag sånn nesten på sparket er ikke uten videre enkelt og da blir det nødvendigvis kortere presentasjoner av spillerne. For å avgrense øvelsen litt, så får man se seg om etter spillere som i størst mulig grad kan være realistiske, men man bør kunne klemme til litt også og sette lista høyt på et par posisjoner uten at det skal ta helt av. Jeg skal legge en begrensning til og det er å styre klar av eliteserien fordi det er for enkelt å plukke spillere derifra. Med et, kanskje to unntak, men det kommer jeg tilbake til. Det betyr også at ikke alle disse spillerne kommer til å være tippeligaklassespillere og at laget som helhet ikke nødvendigvis kommer til å fremstå som verdens mest slagkraftige tippeliga 11’er. Jeg skal også prøve å legge opp et par navn fra lavere divisjoner som jeg tror kan bli spennende på sikt. Nå skriver jeg litt sånn on the run, men det kan være at vi ikke skal nøye oss med en 11’er, men sette sammen en hel 16 manns tropp. Vi får se hva vi rekker innimellom jobben utover dagen. Om ikke annet så kan det være at vi får opp en liten diskusjon. Jeg lover også å gjemme inn en spiller eller to som jeg har en ide om at Stabæk kan ha et ekstra godt øye til. Men hvem de kan være sier jeg ikke noe om :). Og som forventet kommer det nok til å bli en del Svensk…

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjaaa...

Hva vil dere ha?

@rino

Kan du ikke lansere en erstatter for Alan, siden du gang på gang har sagt at du ikke ser noe problem i å la ham gå fra klubben...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjaaa...

Hva vil dere ha?

@rino

Vel… Det gir jo noe å fylle dagen med.

Et helt lag sånn nesten på sparket er ikke uten videre enkelt og da blir det nødvendigvis kortere presentasjoner av spillerne. For å avgrense øvelsen litt, så får man se seg om etter spillere som i størst mulig grad kan være realistiske, men man bør kunne klemme til litt også og sette lista høyt på et par posisjoner uten at det skal ta helt av. Jeg skal legge en begrensning til og det er å styre klar av eliteserien fordi det er for enkelt å plukke spillere derifra. Med et, kanskje to unntak, men det kommer jeg tilbake til. Det betyr også at ikke alle disse spillerne kommer til å være tippeligaklassespillere og at laget som helhet ikke nødvendigvis kommer til å fremstå som verdens mest slagkraftige tippeliga 11’er. Jeg skal også prøve å legge opp et par navn fra lavere divisjoner som jeg tror kan bli spennende på sikt. Nå skriver jeg litt sånn on the run, men det kan være at vi ikke skal nøye oss med en 11’er, men sette sammen en hel 16 manns tropp. Vi får se hva vi rekker innimellom jobben utover dagen. Om ikke annet så kan det være at vi får opp en liten diskusjon. Jeg lover også å gjemme inn en spiller eller to som jeg har en ide om at Stabæk kan ha et ekstra godt øye til. Men hvem de kan være sier jeg ikke noe om :). Og som forventet kommer det nok til å bli en del Svensk…

@ringo

For enkelt å plukke spillere fra norsk serie? Er det derfor Stabæk sjeldent signerer spillere fra eliteserien? Jeg vil si kandidater fra eliteserien må være noe av det vanskeligste å finne. Av den realistiske typen altså. En spiller i norsk serie som forsterker laget, men samtidig ikke er altfor dyr, og som kunne tenke seg å bytte til fordel for Stabæk, vil si det er alt annet enn enkelt. Du har ikke noen spillere i eliteserien du tror ville passet bra inn i Stabæk og det er realistisk for oss å hente til neste sesong? Gjerne en backup på venstrekanten som Superterje foreslår.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Da misforstår du hva jeg mener med enkelt... Det jeg mener er at alle har bra koll på tippeligaen, derfor er det ikke så morsomt å plukke frem spillere derifra. OK :)

Erstatter til Allan er selvsagt ikke enkelt å finne, men en umulighet er det neppe :) Vi har f.eks. Eirik Dybendahl som har vært i Stabæks søkelys tidliger. DFH er også en spiller Stabæk har tittet på tidligere og han bør etter min mening være en utmerket erstatter for Alan.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Da misforstår du hva jeg mener med enkelt... Det jeg mener er at alle har bra koll på tippeligaen, derfor er det ikke så morsomt å plukke frem spillere derifra. OK :)

Erstatter til Allan er selvsagt ikke enkelt å finne, men en umulighet er det neppe :) Vi har f.eks. Eirik Dybendahl som har vært i Stabæks søkelys tidliger. DFH er også en spiller Stabæk har tittet på tidligere og han bør etter min mening være en utmerket erstatter for Alan.

@ringo

Navnene er kjent, stort sett. Men hvem som kunne være interessante (og realistiske) er vanskeligere å vurdere. Det er vel så spennende å høre om en kjent spiller som kan være aktuell for stabæk som en ukjent. Hvertfall syns jeg det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Konkrete rykter tror jeg alle er enige i at vi kan diskutere. Jeg ser derimot ikke hensikten med at enkelte forumbrukere skal sette seg ned og finne masse svensker med tøffe navn. Spillere tatt helt ut av luften kan man, som hdaniels sier, like gjerne diskutere på vgd.

Uenig.

Jeg vil diskutere ukonkrete rykter.

Kjør på Ringo, jeg gleder meg.

Hepp,

Klubbene lekker sjeldent ut hvilke navn de jobber med. Dermed blir det også lite å diskutere hva gjelder mulige nye signeringer. Da kan vi diskutere hva øverst hylle er og hvilken påvirkning klubbenes økonomi har på overgansmarkedet. Det blir litt kjedelig i lengden, så da tar jeg oppfordringen og smeller til med en rykende fersk 11'er. Jeg tør love et par interessante navn.

Men hvis man synes det er uinteressant med masse svenske med tøffe navn så er det bare å hoppe over dette innlegget og vente på at det skjer noe konkret.

På den andre siden så hvis man følger med og har gjort det en stund så er det ikke umulig å liste sammen hva Stabæk tenker og vi har truffet spikeren på hodet før. Ref Pontus Segerström. Jeg tør derfor nesten å garantere at blant de 11 navnene som dukker opp nedenunder så har et par tre av dem vært, eller kanskje til og med er på lista til Stabæk...

Så her fyrer vi løs, og dette blir langt.

Med forbehold om skrivefeil…

Skal man leke med å sette sammen en 11’er, så kan man leke litt med formasjon også. Jeg er en svoren tilhenger av en 3 backs linje, så dermed ender vi opp med det her også. Om det så blir 4 eller 5 spillere på midtbanen får vi ta litt etter hvert som det kommer.

Vi starter uansett bakerst med keeperplassen. En vanskelig plass å fylle. Fordi når det gjelder keepere i, la oss kalle det, vårt marked så finnes det mange gode, men få som er eksepsjonelt bra. Problemet er ofte stabiliteten. Jeg synes for eksempel at Sandefjords Bugge Pettersen alltid står veldig godt mot oss, men skal man tro de som ser han oftere så gjør han veldig mange feil og har en i overkant velfylt tabbekonto. En keeper jeg dog er litt nysgjerrig på er Nils Kenneth Udjus. Sørlending med fortid i Vigør, Arendal, Tromsø, Tønsberg og Start. Er nå reserve i Brann, men var i år leid ut til Løv-Ham. Der sto han i mål i 21 av lagets kamper og oppnådde en respektabel 28. plass på VG’s poengbørs for 1. div. Med sine 24 år har han fremtiden foran seg, og jeg tror vi kommer til å høre mer fra Udjus i årene som kommer. Dermed er han en spiller man bør holde et halvt øye til.

Så til backrekka. Vi starter fra høyre i en 3 backs linje. Her kommer også den eneste spilleren fra TL for jeg har bestemt meg for at det kun blir en TL spiller på dette laget. Dermed også få nordmenn. Spilleren det er snakk om er AaFKs midtstopper Benjamin Kibebe (26). Benjamin kommer opprinnelig fra Kamerun, men har også svensk statsborgerskap. Han har en fortid i bl.a AIK og Tromsø. Kibebe er etter min mening teknisk god, har et bra overblikk og en helt ok pasningsfot. En ledertype på banen, som spiller med ro og autoritet. En av svært få spillere i TL jeg kunne tenkt meg å se i Blaa drakt. Makker blir Brynes finske midtstopper Jakko Nyberg. Nok en spillende stoppertype, men en spiller som også er god i lufta. En spiller som nok ikke har fått ut hele sitt potensial, men like fullt en habil forsvarspiller. Siste mann i rekka blir av det litt mer urealistiske slaget, på kanten til det umulige. Det dreier seg om en av JJ gamle disipler Jonas Olsson. Den tidligere U21 og Landskrona BOIS spilleren er nå å finne i NEC Njimegen hvor han gjør sine saker bra. Såpass bra at ryktebørsen kan fortelle at selveste Newcastle skal ha fattet interesser. Men noen klassespillere skal vi som sagt ha med, og Jonas er en av dem. En tøff fighter type som kan spille både venstreback, stopper og på midtbanen.

Så over til midtbanen. 4 mann + en offensiv klassespiller som kan fore spissene med gode baller. Her blir det litt vanskelig å balansere lagdelen. En høyre vingback er vanskelig å finne. Samtidig så har jeg lyst til å presentere en spiller jeg har hatt gleden av å se live noen ganger, og som jeg mener kan komme til å bli rett så god med tid og stunder. Det dreier seg om eks GBK vingen Sezan Ismailovski. Han satte 18 kasser for GBK i 2. div i år, og kan i praksis brukes på begge flankene samt helt på topp i angrepet. I mitt lag får han høyrevingplassen. Forcen er hurtighet. Han har dog rukket å bli 24 år, så noe supertalent er det ikke snakk om her. Men like fullt en spennende spiller som i 2008 for første gang får sjansen til å prøve seg som heltidsspiller for Nybergsund i Adeccoligaen. På den andre vingen finner vi Moss sitt store back/flanke ”talent” Amin Askar (22). Delte toppscorertittelen i klubben i år med spissen Simon Bræmer, sju goller for en venstreback er ganske sterkt. (NB Det kan være noen straffemål her, har ikke dobbeltsjekket det) En teknisk god, driblesterk og hurtig kantspiller (Da snakker vi hele kanten fra back til ving). Mangler kanskje litt hva angår taktiske ferdigheter, men det kommer seg. Skulle Stabæk miste Allan, kan Amin være et spennende alternativ. Med lette og defensivt kanskje ikke så sterke kantspillere, trenger vi en skikkelig balansespiller sentralt i banen. Da må vi til Sverige, til JJs gamle hjemtrakter – Halmstad. Her finner vi Sebastian Johansson (27). Johansson kom til IFK Göteborg som 16 åring og spilte seg etter hvert til en fast plass på laget. Fra Sveriges vestkyst gikk ferden så videre til Tyrkiske Malatyaspor. Hvor han i følge eget utsagn utviklet sine tekniske ferdigheter. Det kan stemme bra, tidlig i karrieren var han kjent for å være litt småstygg i spillet, men nå fremstår han i en litt mer polert utgave skal vi tro Halmstads trener Janne Andersson. (Forøvrig en mann vi bør vurdere å prate med den dagen JJ evt. finner på noe annet å gjøre enn å trene Stabæk). Her har vi altså lagets midtbaneterrier. Spilleren som løper, kjemper og blør for drakta. Makker sentralt i banen blir en islending. For vi kan ikke presentere et lag på Stabaek.no forumet uten å tilfredsstille våre islandselskere. Valget faller denne gang på Helgi Valur Danielsson. Helgi har vært med på Östers nedtur som tok klubben fra Allsvenskan, via Superettan til Divisjon 1 på 2 sesonger. Ikke noe bra skussmål i seg selv, men det at han på det nærmeste ser ut til å være klar for Elfsborg bør borge for en viss kvalitet. Han blir også hyppig nevnt som en av Östers beste spillere de siste par sesongene. Helgi har også tidligere vært innom det Islandske landslaget (totalt 70 landskamper hvis man regner med stort og smått). En toveisspiller med bra spilleforståelse, som bør kunne knyte sammen lagdelen bra.

Det offensive midtbanespillet overlater vi til en gammel kjenning for de av dere som her fulgt med på @ringo Scouter markedet tidligere. Canadiske Dwayne De Rosario (29). Første gang nevnt på disse sidene 10. Juni 2004. Da var De Rosario en halvregulær midtbane/angrepsspiller for San Jose Earthquackes. Siden den gang har laget flyttet til Houston Texsas og etablert seg som et av de ledende lagene i MLS. DDR har også tatt steg, og har utviklet seg til å bli en av ligaens klart beste spillere. (Vi skulle slått til 2004 :( ). Relativt urealistisk spiller for Stabæk slik ting er nå, men en vi har fulgt med lenge og dermed et naturlig valg for denne 11’en. Pasningslegger med et fryktet skuddbein og lagets kreative kraft og klassespiller nummer 2.

Helt fremme finner vi nok en Svenske. Jeg har alltid hatt sansen for kjappe, små og målfarlige spisser. En som faller inn under den kategorien er årets toppscorer i Superettan Johan Patriksson (25). Molde har alt vært og snust litt på spilleren. Jeg tror det hadde vært et scoop. 17 kasser, ingen på straffe, ble fasit for GIF Sundsvall spissen i årets sesong. Så avslutter vi slik vi begynte, med en spiller jeg er litt nysgjerrig på. Ikke minst fordi klubben hans tidligere har vist stor teft i spillermarkedet. Han er egentlig en venstreving, men får plass som spiss på dette laget. Vi snakker om Raufoss sin Kroatiske angriper Aljosa Vojnovic(22). Aljonic har etter sigende kamper for det Krotaiske U21, landslaget og har også vært i søkelyset til flere tyske klubber. 4 mål på 9 kamper, for ett av bunnlagene i Adeccoligaen er bra uttelling.

LAGET: (3-4-1-2)

Udjus – Kibebe, Nyberg, Olsson – Ismailovski, Johansson, Danielsson, Azkar – De Rosario – Patriksson, Vojnovic

Vel det var fort og gæernt et forslag til en start 11’er, passer kanskje best i allsvenskan?. Reservebenken får vi etv. komme tilbake til ved en senere anledning.

Så velbekomme, da er det fritt fram for kritikk :)

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke kritisere, ettersom jeg knapt nok har hørt om noen her. Det er fascinerende at du har så god oversikt! Men hvilke av disse spillerne er det mest realistisk at Stabæk kan ha på listen sin tror du? Og hvem vil du aller helst ha, om du må velge 2?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke kritisere, ettersom jeg knapt nok har hørt om noen her. Det er fascinerende at du har så god oversikt! Men hvilke av disse spillerne er det mest realistisk at Stabæk kan ha på listen sin tror du? Og hvem vil du aller helst ha, om du må velge 2?

Raufoss-spilleren burde være mulig, i og med at de rykket ned på grunn av administrativt rot, klubben må nok selge noen spillere for å klare seg økonomisk. Det er blitt varslet spillerflukt fra laget, men til tross for dette satser de på direkte opprykk til Adecco igjen. De har allerede mistet Guven, som av enkelte her var lansert som alternativ på kant.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den andre siden så hvis man følger med og har gjort det en stund så er det ikke umulig å liste sammen hva Stabæk tenker og vi har truffet spikeren på hodet før. Ref Pontus Segerström. Jeg tør derfor nesten å garantere at blant de 11 navnene som dukker opp nedenunder så har et par tre av dem vært, eller kanskje til og med er på lista til Stabæk...

@ringo

Du hadde Daniel Nannskog på din lista før noen av oss andre hadde hørt om ham

http://www.stabaek.no/forum/index.php?s=&a...ost&p=21141

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke kritisere, ettersom jeg knapt nok har h?m noen her. Det er fascinerende at du har s?od oversikt! Men hvilke av disse spillerne er det mest realistisk at Stab?kan ha p?isten sin tror du? Og hvem vil du aller helst ha, om du m?elge 2?

Hepp,

Tja, selv om ting ikke er tatt helt ut av lufta så dreier dette seg om kvalifisert gjetting.

N?Kibebe gikk til AaFK fra TIL, stod det å lese i Sundmørsposten at han hadde valgt AaFK fremfor bl.a. Stabæk. Det er en indikasjon på at han i det minste kan ha vært på lista. Mener også å ha lest at vi har sett på Askar tidligere.

Jonas Olsson er gammel JJ elev. Han er det naturlig at vi har på lista. Selv om han nå er linket til Newcastle så kan ting fort snu i fotballen. Han kan plutselig befinne seg på benken og ønske seg til mer hjemmlige trakter. Da kan Stabæk være et alternativ.

Vi har blitt linket til Fevang. Johansson er en lignede spiller.

De Rosario og Olsson holder nok et annet nivå enn de andre nevnte, så de ville vært mine valg. Kanskje Johansson istedenfor Olsson, da vi har mer brukt for en midtbanespiller enn en stopper/venstreback. Askar hvis Allan blir solgt.

@ringo

Endret av @ringo
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir jeg sikkert kritisert for å være negativ, men la gå.

Er ikke 3-4-3 med offensive kanter på midten en ca 400% for offensivt? Jeg mener at Ringo himself har vært svært kritisk til Alan på midten fordi det blir for lite balanse. Så om to spisser og en ving er galt, hva er da tre spisser og to vinger?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå blir jeg sikkert kritisert for å være negativ, men la gå.

Er ikke 3-4-3 med offensive kanter på midten en ca 400% for offensivt? Jeg mener at Ringo himself har vært svært kritisk til Alan på midten fordi det blir for lite balanse. Så om to spisser og en ving er galt, hva er da tre spisser og to vinger?

Njaa...

Formasjon er en ting, spillestil noe annet. Det går fett å være defensiv i en 343 også, hvis alle gjør jobben sin. Problemet til Allan VAR (NB fortid) at han ikke gjorde jobben hjemover. Dessuten er det STOR forskjell på om man har Henning eller Tommy på den defensive midtbaneplassen.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Ikke glem at det viktigste foran denne sesongen var å beholde "de fire store", så vi bør kanskje bare være glad til for at det ikke er mer rykter rundt klubben..

100 % enig. Tar denne off-seson any time hvis vi kan beholde det laget vi har nå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
@ringo scouter markedet
  • Opprett ny...