Gå til innhold

Nye spillere

knutta
 Del

Anbefalte innlegg

En offensiv sentral midtbane med teknikk og blikk er ei heller å forakte. KAOS er nevnt, ikke et dårlig altrenativ! Han var den offensive hjernen i Hammarby. Men vi kan kanskje slå to fluer i en smekk og finne en spilelr som kan spille både høyre og sentralt. Da er ikke Fjørtoft mannen.

@ringo

Kan ikke helt se hvem det skulle være sånn i utgangspunktet uannsett jeg da. Solli er jo en av få som gjør de to rollene. Jeg mener vi er mer i beit for en kreativ offensiv drivkraft som Kaos, som spiller med ro og autorietet. Dette vil jo eksempelvis kunne gjøre behovet for ny høyrekant mindre, da ballene vil komme bedre, smartere og hurtigere enn hva de gjør i år. Jeg har skrevet det før i dag, og gjør det igjen, det går for treigt sentralt. Ofte akkurat for treigt til at pasningen kommer når bevegelsen skjer. Dessuten må vi bli flinkere til å utnytte bakrom på høyrekant. Føler Branjimir er for glad i å gå innover, og ikke utforde bakrom. Still deg på krittet og løp Branjimir.

Det finnes helt klart spennende spillere blant de nedrykkstruende lagene i eliten, hvor Kaos i mine øyne er den mest spennende. L.I. Strand kunne også vært noe.

Forsterkninger trenger vi definitivt, så det er bare å kjøre diskusjon.

Forza Stabæk

Hepp,

Hadde med en kollega på Cup kampen mot LSK som gjorde samme observasjon som din bekjente. Dere mangler løpskraft i midtbanen (Ja, han er Enga fan). Tja tenker nå jeg… Tempo i fotball handler om mye mer enn å flytte pedalene fort… Det handler om teknikk, pasningskvalitet, overblikk og rette bevegelser. Louis van Gaal går faktisk så langt at han sier at han er opptatt av at spillerne hans skal løpe minst mulig i løpet av en kamp! Det er jeg veldig enig i, la ballen gjøre jobben!

Da trenger vi egentlig ikke spillere som flytter pedalene så fort. Men spillere som er gode til å ta i mot og sende videre ballen. Det kan for så vidt Jeppe. Han begynner å trekke på åra, men Strand, Berg og Michalsen er alle eldre enn Jeppe og har vist at de duger på et høyt nivå (Berg er 3 år eldre enn Jeppe, så tenk et par sesonger bakover). Jeg ser derfor ikke at det er kritisk å forsterke midtbanen på grunn av tempo. Men vi må øke presisjonen på pasningspillet. Det har med samhandling å gjøre. Jeg synes laget vårt blir stadig bedre. Det skyldes delvis at vi har funnet en god midtbanekonstellasjon med Jeppe offensivt, Jocke defensivt og Branimir og Henning på hver sin kant. Likevel så trenger vi en bedre backup på midtbanen enn det vi har. Et alternativ til spillerne som befinner seg der i dag. KAOS er nevnt, et godt alternativ, men jeg synes kanskje vi skal se oss om etter en litt yngre spiller. Om vi finner en som også kan spille på høyrekant så er det en bonus.

Vi må også huske på at Henning er vårt heteste salgsobjekt, det er ikke sikkert vi får gleden av ham i så veldig lang tid fremover…

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@ringo

Vi må også huske på at Henning er vårt heteste salgsobjekt, det er ikke sikkert vi får gleden av ham i så veldig lang tid fremover…

@ringo

Hva er det du vet som vi andre ikke vet nå...........................

Endret av Mortimer
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men la oss for guds skyld ha han noen år til. Henning er ikke bare viktig på banen, men han er superviktig med tanke på forankringen i Bærum. Et bytte med Henning ut, ny svenske inn bør være et solid kvalitetshopp om det skal forsvares.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@ringo

@ringo

Hva er det du vet som vi andre ikke vet nå...........................

Ingen verdens ting... Jeg er bare realist...

RBK skal f.eks. shoppe masse til vinteren. Henning står garantert på lista, sannsynligvis Morten også. Stabæk har lite penger. 1+1=2.

Det betyr ikke at det blir noen salg! Men hvis tilbudet er riktig og gutten(e) selv vil gå så blir det slik. Jeg er egnetlig ikke så bekymret for RBK. Derimot hvis VIF kommer på banen er jeg temmelig sikker på at bege spillerne blir rimelig fysne på en overgang, og da kan det bli tøft for Stabæk å stå imot!

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frykter vel også LSK på Henning, Fjøra ønsker vel å sette sine kristne fingre i vår Henning. Hennings kontrakt går vel også ut etter 2006 sesongen! - Correct me if i'm wrong.

Morten er jeg ikke så veldig engstelig for. Han signerte nettopp kontrakt og gjorde neppe dette for å være hyggelig.

Det dummeste er vel at de ikke starter forhandlingene med Henning før neste sommer - en ny IA. Henning skulle fått fornyet kontrakten for 6 mnd. siden!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Frykter vel også LSK på Henning, Fjøra ønsker vel å sette sine kristne fingre i vår Henning. Hennings kontrakt går vel også ut etter 2006 sesongen! - Correct me if i'm wrong.

Morten er jeg ikke så veldig engstelig for. Han signerte nettopp kontrakt og gjorde neppe dette for å være hyggelig.

Det dummeste er vel at de ikke starter forhandlingene med Henning før neste sommer - en ny IA. Henning skulle fått fornyet kontrakten for 6 mnd. siden!

Hepp,

Men det kan være en ide å signere ny kontrakt med ham i høst! ut 2009 eller 2010... Henning har dog en minstepris på grunn av utdanningskompensasjonen til fotballforbundet. Så frem til han fyller 23(?) så har vi rett på et visst vedrelag uansett!

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er langt på vei enig i det du skriver Ringo, så lenge ballen går hurtig så er tempo i bevegelse sekundært. Her er vel Andrea Pirlo et kremeksempel; Ikke akkurat hurtigheten selv, men likevel en av de aller aller beste sentral midtbanespilleren i verden pga raske og presise avleveringer.

Det er jeg mer uenig i er at Jesper innehar gode pasningkvaliteter. Jeg synes det er litt for mye kløning, dva upresise mottak, halvslappe pasninger som bare nesten når frem, og ofte blir korte og enkle pasninger avlevert med en anelse luft. I mine øyne er vel pasningsfoten til Jokke bedre, men også han slurver for mye. Dette er selvsagt ting som kan rettes på, og må rettes på, om vi skal benytte denne midtbanen til neste år.

Apropos Van Gaal; Var det dette han sa om Sør-Korea i 2002? Aldri har vel et lag løpt mer. Det må ha vært for å dekke over at de hadde drukket skilpaddeblod.

Ingen får røre Henning. Han er vår juvel. I mine øyne vår beste spiller i høst.

Forza Stabæk

Endret av superblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er uenig i at hurtighet og løpsstyrke ikke er viktig. OK, når man er i angrep bør selvsagt ballen gjøre jobben, men når man blir angrepet er det viktig å jage ballfører og tette luker- jobbe hardt for å unngå at motstanderen får tid og rom.

Se på de løpsvillige, hissige midtbanevepsene i Start. Jeg tror at nettop denne løpsstyrken er hovedgrunnen til at Start velfortjent leder serien.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Derimot hvis VIF kommer på banen er jeg temmelig sikker på at bege spillerne blir rimelig fysne på en overgang, og da kan det bli tøft for Stabæk å stå imot!

Gud forby ass.

Hva f"#¤ er det man blir fysen av ved den gjengen der a? :angry:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det StabækLars, det er selvsagt viktig. Jeg mener det er sekundært. Jeg vil heller ha Martin fremfor Stenvoll. Martin er ikke rask, og blir ofte overløpt når han skal forsvare målet, men han kan behandle ballen på en helt annen måte en Stenvoll. Det er ikke dermed sagt at Stenvoll ikke er viktig, men det handler om å ha en miks. Har du begge deler i en spiller, sånn som feks Solli og Ø. Berg, så er jo det fantastisk. Henning er den av våre midtbanespillere som har mest av begge deler. I mine øyne har ikke Jesper hurtighet eller pasningskvaliteter nok, til å kunne bekle den offensive midtbanerollen for de blaa i TL til neste år. Det han har er duellstyrke, både på bakken og i lufta, samt at han er en lederskikkelse utpå matta.

FS

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er uenig i at hurtighet og løpsstyrke ikke er viktig. OK, når man er i angrep bør selvsagt ballen gjøre jobben, men når man blir angrepet er det viktig å jage ballfører og tette luker- jobbe hardt for å unngå at motstanderen får tid og rom.

Se på de løpsvillige, hissige midtbanevepsene i Start. Jeg tror at nettop denne løpsstyrken er hovedgrunnen til at Start velfortjent leder serien.

Helt enig her. Greit nok at et lag uten ekstraordinær hurtighet kan gjøre det greit når de selv har ballen, men hvis laget er vesentlig treigere enn motstanderen vil de slite når de ikke har ballen. Nå skal det vel sies at Start ikke bare har hurtighet, men også god utholdenhet.

Minnes med stoooor glede da Stabæk snudde 0-1 til 7-1 mot Brann, mye pga hurtighet. Treige Brannbacker ble regelrett løpt i fra og så komisk hjelpesløse ut der de kom loffene 20 meter bak. Der og da innså jeg verdien av lynkjappe spisser!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Det handler om valg av spillestil... Det er fysisk krevende å spille fotball på Start sin måte. Mitt poeng er at du aldri klarer å løpe like fort som ballen triller og at en ball ikke blir sliten. Derfor er det bedre å satse på pasningskvalitet enn det å flytte beina fort. Spillere med overlegen teknikk, særlig på mottak har "alltid" god tid.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sant det StabækLars, det er selvsagt viktig. Jeg mener det er sekundært. Jeg vil heller ha Martin fremfor Stenvoll. Martin er ikke rask, og blir ofte overløpt når han skal forsvare målet, men han kan behandle ballen på en helt annen måte en Stenvoll. Det er ikke dermed sagt at Stenvoll ikke er viktig, men det handler om å ha en miks. Har du begge deler i en spiller, sånn som feks Solli og Ø. Berg, så er jo det fantastisk. Henning er den av våre midtbanespillere som har mest av begge deler. I mine øyne har ikke Jesper hurtighet eller pasningskvaliteter nok, til å kunne bekle den offensive midtbanerollen for de blaa i TL til neste år. Det han har er duellstyrke, både på bakken og i lufta, samt at han er en lederskikkelse utpå matta.

FS

Hepp,

Jespers lederegenskaper skal man ikke undervurdere! Jeg tror de andre spillerene føler en ekstra trygghet med Jeppe ute på matta. De tør ta sjanser og er livredde for ikke å yte maks med pappa Jeppe i nærheten. Jeg mener Jeppe er uvurdelig for Stabæk. Men jeg ser også svakhetene hans, spørsmålet er hvilke alternativer vi har. Jeg tror også at Henning bør fortsette å utvikle sin kompetanse på venstreflanken. Det vil gi ham uante muligheter. Det er nemilg ikke bare i norge det er manko på gode venstrekanter!

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig her. Greit nok at et lag uten ekstraordinær hurtighet kan gjøre det greit når de selv har ballen, men hvis laget er vesentlig treigere enn motstanderen vil de slite når de ikke har ballen. Nå skal det vel sies at Start ikke bare har hurtighet, men også god utholdenhet.

Minnes med stoooor glede da Stabæk snudde 0-1 til 7-1 mot Brann, mye pga hurtighet. Treige Brannbacker ble regelrett løpt i fra og så komisk hjelpesløse ut der de kom loffene 20 meter bak. Der og da innså jeg verdien av lynkjappe spisser!

Se på Daniel, hvor mange av hans mål har kommet etter at han har løpt fra forsvaret? Hurtighet et viktig i alle ledd. Utholdenhet er først og fremst viktig på midtbane og i forsvar. En spiss trenger ikke løpe mange gangene i kampen bare han er lynkjapp og scorer når han for sjansen. Det er selvfølgelig en fordel om han også løper og jager ballen, men jeg ser ikke på det som en 100% nødvendighet bare han putter nok.

Endret av Bjornh
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se på Daniel, hvor mange av hans mål har kommet etter at han har løpt fra forsvaret? Hurtighet et viktig i alle ledd. Utholdenhet er først og fremst viktig på midtbane og i forsvar. En spiss trenger ikke løpe mange gangene i kampen bare han er lynkjapp og scorer når han for sjansen. Det er selvfølgelig en fordel om han også løper og jager ballen, men jeg ser ikke på det som en 100% nødvendighet bare han putter nok.

Hepp,

Hurtighet i fotball er mer enn det å flytte beina fort. Det handler vel så mye om evnen til å lese spillet og teknikk.

Lars snakker om å jage ballfører å tette luker. Tempo er viktig, men først og fremst hvis man ønsker å presse høyt. Jeg tror ikke Stabæk kommer til å presse høyt. Vi kommer til å trekke oss tilbake og tette rommene. Viking spiller slik i TL i dag og JJ har sagt at han har lært forsvarsorganisering av Roy Hodgson. Det vanvittig morsomme med fotball er at det finnes mange veier til seier!

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I denne diskusjonen om nye spillere, har det vært snakk om at man trenger en hodesterk spiss... Men er det virkelig så kritisk som man skal ha det til så lenge vingene vår spiller som de gjør. Greit at man på døballer kan trenge et fyrtårn, men hvor mye av spillet er dødballer? De fleste angrepene startes bakfra, så det er ikke så alt for mange utspill som kommer i høyden - og vi har Daniel og Jesper som er ganske store.

Hadde Stabæk spilt slik at vingene hadde tatt sikte på å forsere backene på yttersiden for å så legge inn allà vi har sett f.eks Beckham gjøre i mange mange år, så ser jeg absolutt behovet, men ingen av dagens Stabækvinger spiller på den måten. Kommer de rundt backen og er ved dødlinja, så tar de ballen og løper innover og spiller ballen langs bakken istedenfor å sende avgårde et innlegg på pannebrasken til spissene. Eneste spilleren vår som kommer med innlegg fra kanten er stort sett Bjørnar.

Så akkurat nå og slik laget spiller, er jeg mer klar for et hurtigtog enn et fyrtårn.

Men selvfølgelig, det hele kan jo analyseres slik at man prøver å unngå innlegg fordi det ikke er gode nok hodespillere på banen???

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I denne diskusjonen om nye spillere, har det vært snakk om at man trenger en hodesterk spiss... Men er det virkelig så kritisk som man skal ha det til så lenge vingene vår spiller som de gjør. Greit at man på døballer kan trenge et fyrtårn, men hvor mye av spillet er dødballer? De fleste angrepene startes bakfra, så det er ikke så alt for mange utspill som kommer i høyden - og vi har Daniel og Jesper som er ganske store.

Hadde Stabæk spilt slik at vingene hadde tatt sikte på å forsere backene på yttersiden for å så legge inn allà vi har sett f.eks Beckham gjøre i mange mange år, så ser jeg absolutt behovet, men ingen av dagens Stabækvinger spiller på den måten. Kommer de rundt backen og er ved dødlinja, så tar de ballen og løper innover og spiller ballen langs bakken istedenfor å sende avgårde et innlegg på pannebrasken til spissene. Eneste spilleren vår som kommer med innlegg fra kanten er stort sett Bjørnar.

Så akkurat nå og slik laget spiller, er jeg mer klar for et hurtigtog enn et fyrtårn.

Men selvfølgelig, det hele kan jo analyseres slik at man prøver å unngå innlegg fordi det ikke er gode nok hodespillere på banen???

Hepp,

Et veldig viktig poeng Terje! Om det er den ene eller andre årasken til at vingspillet er slik det er så vil en hodesterk spiss gi oss taktisk fleksibilitet. Se på Everton i fjor! Da brukte de Duncan Fergusson på slutten av kampene for å endre på utfordringene for det forasvarende laget. Big Dunk stod alene for 15 poeng!!!

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvsagt bør en spiss være hurtig! Vi snakker primært om sentralmidtbane, og det er kanskje den posisjonen på banen hvor det er enklest å kamuflere manglel på hurtighet (Til BjornH altså)

Håper Stabæk en vakker dag kan prøve en diamant eller 4-3-3.

Diamant:

----Eirik----Daniel---

-------- Alan ---------

Henning--------Jokke

--------Jesper--------

4-3-3

Alan---Daniel----Branjimir

Henning----Jesper---Jokke

Føler begge disse formasjonene kler spillermaterialet vårt bedre, enn hva 4-4-2 gjør i øyeblikket.

FS

Endret av superblaa
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvsagt bør en spiss være hurtig! Vi snakker primært om sentralmidtbane, og det er kanskje den posisjonen på banen hvor det er enklest å kamuflere manglel på hurtighet (Til BjornH altså)

Ja, men jeg mener hurtighet er viktig i alle ledd. Midtbanen (om enn ikke alle hver gang) er alltid involvert i både angrep og forsvar. De må derfor være kjappe til å flytte seg opp og ned. Har de ikke farta inne vil de slite hardt i defensivt. Hjelper ikke om du er god med ballen hvis du ikke når den. Og selv om man skulle bli passert kan man gjøre en god jobb ved å henge som et slips på ballfører og ikke gi ham tid til å områ seg. Fart erstatter selvfølgelig ikke behovet for alle andre gode egenskaper de måtte trenge.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hepp,

Et veldig viktig poeng Terje! Om det er den ene eller andre årasken til at vingspillet er slik det er så vil en hodesterk spiss gi oss taktisk fleksibilitet. Se på Everton i fjor! Da brukte de Duncan Fergusson på slutten av kampene for å endre på utfordringene for det forasvarende laget. Big Dunk stod alene for 15 poeng!!!

@ringo

Riktig! Alt bunner jo ut i hvordan man disponerer sine spillere.

Hurtighet er selvsagt en kjempekvalitet. Tviler på at noen er uenig i det. Sterke hodespillere er helt avgjørende. Ingen tviler på det. Teknikk og spilleforståelse, kondisjon og presisjon likeså. Alle disse kvalitetene i én spiller har vist seg å være svært sjelden vare. Men en lynkjapp, hodesterk, tekniker med kjempekondis og god spilleforståelse blir svært lite effektiv som møtende spiss i 4-5-1 f.eks (jmfr. Carew). Derfor kjøper man spillere ette systemet og ikke motsatt, og således tror iallefall jeg at Stabæk har mest bruk for en høy, forholdsvis kjapp spiss med kvaliteter i lufta. Rushfelt, Carew, Årst, Iversen, Belsvik typen. Perfekt til dødball, og gir rom til andre angripere rundt seg ved å konstant stjele fokus fra forsvarerne.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

B)-->

QUOTE(d*u*b @ 4. Oct 2005, 08:57) 50087[/snapback]

Hepp,

@ringo

Riktig! Alt bunner jo ut i hvordan man disponerer sine spillere.

Hurtighet er selvsagt en kjempekvalitet. Tviler på at noen er uenig i det. Sterke hodespillere er helt avgjørende. Ingen tviler på det. Teknikk og spilleforståelse, kondisjon og presisjon likeså. Alle disse kvalitetene i én spiller har vist seg å være svært sjelden vare. Men en lynkjapp, hodesterk, tekniker med kjempekondis og god spilleforståelse blir svært lite effektiv som møtende spiss i 4-5-1 f.eks (jmfr. Carew). Derfor kjøper man spillere ette systemet og ikke motsatt, og således tror iallefall jeg at Stabæk har mest bruk for en høy, forholdsvis kjapp spiss med kvaliteter i lufta. Rushfelt, Carew, Årst, Iversen, Belsvik typen. Perfekt til dødball, og gir rom til andre angripere rundt seg ved å konstant stjele fokus fra forsvarerne.

Problemet er bare å finne en til rett pris...

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FS

Hepp,

Jespers lederegenskaper skal man ikke undervurdere! Jeg tror de andre spillerene føler en ekstra trygghet med Jeppe ute på matta. De tør ta sjanser og er livredde for ikke å yte maks med pappa Jeppe i nærheten. Jeg mener Jeppe er uvurdelig for Stabæk. Men jeg ser også svakhetene hans, spørsmålet er hvilke alternativer vi har. Jeg tror også at Henning bør fortsette å utvikle sin kompetanse på venstreflanken. Det vil gi ham uante muligheter. Det er nemilg ikke bare i norge det er manko på gode venstrekanter!

@ringo

Jesper gjør ofte en god jobb helt til han skal sette i gang angrep. Jeg er helt enig i at han ikke holder mål som en offensiv midtbanespiller i TL, knapt nok i 1. div. Det er alt for mange slappe passninger framover. Han er derimot veldig flink til å lese spillet, meget duellsterk og flink med hodet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke at toget er gått angående strand... Han tegnet nok kontrakt for å være sikker på at klubben får penger for han.

Men denne Rnkovic da? Er han stor og sterk? Målteft har han ihvertfall..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nye spillere
  • Opprett ny...