Gå til innhold

Anbefalte innlegg

2 minutter siden skrev Kongen23:

Bob ønsker å signere Thomas, men utdanningskompensasjonen kan sette en stopper for overgang. 

Holder foreløpig bare kontakten med Obasi...

https://www.budstikka.no/prover-a-hente-denne-mannen/s/5-55-1643342

Bosman, men man må betale utdanningskompensasjon for han? Er ikke det hele greia med Bosman at spillere ikke lenger skulle være fanget ved at de er for dyre å signere også når de står uten kontrakt?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev tobb:

Bosman, men man må betale utdanningskompensasjon for han? Er ikke det hele greia med Bosman at spillere ikke lenger skulle være fanget ved at de er for dyre å signere også når de står uten kontrakt?

For spillere under 23 som flytter på seg internasjonalt må man betale utdanningskompensasjon. HVIS klubben han hadde kontrakt med har tilbudt han en ny kontrakt. Dette mener jeg å huske Brann røyk på et år. Et av deres talenter hadde sagt klart fra at han ville flytte utenlands. Brann droppet dermed å tilby han kontrakt, og dermed hadde de ikke oppfylt kriteriet om å vise at de ønsket å beholde han.

Jeg har prøvd før uten suksess, og har nå gitt opp for andre gang, å finne ut hva dette vil koste i praksis. Alle klubber klassifiseres i gruppe 1 til 4 avhengig av størrelse. Norske klubber skal visstnok klassifisers av NFF i kategoriene 2 til 4. Hvis vi er i kategori 4 (Samme som de fleste non-league-klubber i England) vil det koste oss 10000 Euro per år han skal kompenseres for, så blir det 100k Euro totalt. Men det er fort fare for at vi er i kategori 3 der vi må betale 30k Euro per år. Er vi kategorisert blant de beste klubbene i Norge er det 60k per år. Da begynner det å bli dyrt...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

13 hours ago, Kongen23 said:

Bob ønsker å signere Thomas, men utdanningskompensasjonen kan sette en stopper for overgang. 

Holder foreløpig bare kontakten med Obasi...

https://www.budstikka.no/prover-a-hente-denne-mannen/s/5-55-1643342

I følge regelverket til FIFA kan jeg ikke helt forstå at vi må betale utdanningskompensasjon i det hele tatt. Der står det at utdanningskompensasjon skal betales for spillere til og med det året de fyller 23, som i dette tilfellet er i år, men det er kun årene fra spilleren var 12 til 21 som skal kompenseres. Videre står det at når spilleren signerer sin første profesjonelle kontrakt skal utdanningskompensasjon utbetales til samtlige tidligere klubber som har bidratt til spillerens trening, og i påfølgende overganger skal kompensasjon utbetales kun til spillerens forrige klubb for tiden han trente med dem. (Tidligere klubber har da allerede fått sin kompensasjon ved tidligere overganger.)

Thomas Roberts' forrige kubb var Columbus Crew 2, som hentet ham i fjor, det året han fylte 22 - altså etter det siste året som gir rett til kompensasjon. Jeg vet ikke hva jeg eventuelt har oversett eller misforstått, men jeg syns regelverket virker ganske tydelig på at vi ikke skal betale noen utdanningskompensasjon for denne spilleren.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig det kan være noe der, men Columbus Crew 2 spiller jo ikke i MLS. De spiller i MLS Next Pro hvor spillerkontrakter ikke eies av ligaen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 time siden skrev Nøfyse:

Det er mulig det kan være noe der, men Columbus Crew 2 spiller jo ikke i MLS. De spiller i MLS Next Pro hvor spillerkontrakter ikke eies av ligaen.

Stemmer det: 

https://www.mlsnextpro.com/about/roster-guidelines

Sitat

PLAYER CONTRACTS

All professional players will execute a Contract with the MLS NEXT Pro Club, and Clubs will provide/execute all supplemental documents as applicable to the League Office.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er 2. lagene egne separate entiteter da? eller har man kontrakt med Columbus Crew og så en egen kontrakt med klubbens 2. lag for spill i Next Pro ligaen???

Lenke til innlegg
Del på andre sider

FIFA har en kalkulator der jeg prøvde å legge inn at han hadde vært proff i både Dallas og Colombus. Da beregnet de en drøy million til Dallas. Det stemmer med andre eksempler jeg har sett. Men tekstene det linkes til her, og også en annen jeg fant, ser unektelig ut til å peke på at bare nåværende klubb skal ha kompensasjon etter at han blitt proff.

Kan det hende statusen hans som profesjonell er uklar? Gikk han tilbake til å være amatør i Colombus 2, og med det blir alt åpent igjen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fant ytterligere et viktig poeng. I 2022 avsto Dallas fra å tilby ham den kontraktsforlengelsen som de hadde opsjon på. Som @odd allerede har påpekt så bortfaller retten til utdanningskompensasjon dersom klubben ikke tilbyr noen ny kontrakt. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette avgjør det hele, om det var noen tvil fra før.

Det kan som sagt hende at det er jeg som har misforstått eller oversett noe, men jeg kan i alle tilfeller ikke forstå annet enn at et eventuelt krav om utdanningskompensasjon må være en sak mellom Dallas, Columbus (alternativt Columbus 2) og MLS. Det kunne jo være interessant å høre fra Stabæk-hold hva som gjør at de mener det kreves kompensasjon for å signere Roberts eller om de kanskje ikke har undersøkt det godt nok.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finstad får bare finne frem pennen for Thomas Roberts, og spørre om å få regningen for drifting av forumet 🙂

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ved en nærmere sjekk så jeg at bortfall av kompensasjon dersom spilleren ikke har fått et nytt kontraktstilbud er en særbestemmelse for overganger innenfor EU/EØS for ikke å bryte med Bosman-dommen. Men som sagt så må et eventuelt krav fra Dallas i alle tilfeller være en sak mellom dem, Columbus (2) og eventuelt MLS.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje ikke et helt uvesentlig poeng, det. En klubb kan jo gjøre en dårlig vurdering av spilleren som vi er uenige i, men det er tross alt to MLS-klubber på rad som har funnet ham for lett. Og bunnivået i MLS er virkelig ikke noe å skryte av.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

13 timer siden skrev Nøfyse:

Kanskje ikke et helt uvesentlig poeng, det. En klubb kan jo gjøre en dårlig vurdering av spilleren som vi er uenige i, men det er tross alt to MLS-klubber på rad som har funnet ham for lett. Og bunnivået i MLS er virkelig ikke noe å skryte av.

Helt enig. Når de er toppligaen med flest lag i verden, blir det mye ræl.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 minutter siden skrev joffen:

Bare å se på Messihøydepunktene, så ser man at det er skikkelig Mikke Mus til tider.

Hvor Mikke Mus tror du det hadde sett ut med Messi i OBOS🫣 Vi hentet trener og assistent fra det desiderte bunnlaget i MLS, noe annen rekruttering derfra tror jeg er fullstendig usannsynlig. Er spillere aktuelle for MLS velger de nok bort Stabæk enten de er norske eller amerikanske…

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det etter å ha hørt litt rundt var Roberts ønsket med videre i Columbus uansett, men så på sjansen for førstelagsspill større i Salt Lake, og deretter åpenbart større hos oss.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samtidig skrives det jo støtt og stadig om at vi burde være bedre på å sjekke ut nivå tre og fire i Norge… Det er vel ikke helt utenkelig at Bradleys har noen kontakter som ikke en europeisk gjennomsnittsklubb på vårt nivå har, og at det for amerikanske spillere kan være fristende å prøve å etablere seg her. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, men her var det i konteksten om at vi kanskje har begrenset betalingsvilje siden utdanningskompensajonen ble nevnt som en mulig showstopper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Benjamin Stokke venter på avgjørelse etter å ha takket nei til ny kontrakt med KBK to ganger.

https://www.tk.no/det-benny-ble-tilbudt-skuffet-ham-jeg-folte-meg-ikke-nok-onsket-og-verdsatt/s/5-51-1492068

Ny klubb kan det bli i utlandet. Benjamin Stokke forteller at han har fått flere tilbud allerede. Toppscorertittelen på nivå to i norsk fotball er god å ha på CV-en.

– Akkurat nå har jeg tilbud fra både Polen og Litauen, sier Stokke som tidligere har prøvd lykken i danske Randers FC.

FK Eik Tønsberg spiller i 2. divisjon i år etter opprykket i fjor høst. Stokke stenger ikke døra helt for gamleklubben.

– Skulle det ende med at jeg bare får tilbud fra en dårlig 1. divisjonsklubb, velger jeg heller Eik, sier Benjamin Stokke.

Bør vi være på ballen her? Trossalt gode stats i OBOS. Men selvfølgelig ikke en spiller for fremtiden...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen generell kotyme på dette med å snappe andres prøvespillere? Treningskamper er nesten alltid offentlig, og de fleste har helt åpne treninger. Det er lett for større klubber å speide andres prøvespillere. Men regnes det som en del av spillet klubbene i mellom? Eller er det en slags uskreven regel å ikke utnytte andres arbeid med å hente prøvespillere til Norge?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Nye spillere
  • Opprett ny...