Gå til innhold

Nye spillere


knutta
 Del

Anbefalte innlegg


Tror vi bør begynne i riktig ende denne gangen.... Få trener på plass umiddelbart med en tydelig filosofi om hvordan vi skal spille (gjerne Bob!). Deretter ta en grundig gjennomgang av dagens tropp. Hvor er hullene som må tettes? Inn med spillere som fyller hullene, og ut med de vi ikke kan utvikle videre innimot nedfelt behov.... vi må slutte å hente random låneknekter vi hverken trenger eller får brukt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden skrev elvis:

Tror vi bør begynne i riktig ende denne gangen.... Få trener på plass umiddelbart med en tydelig filosofi om hvordan vi skal spille (gjerne Bob!). Deretter ta en grundig gjennomgang av dagens tropp. Hvor er hullene som må tettes? Inn med spillere som fyller hullene, og ut med de vi ikke kan utvikle videre innimot nedfelt behov.... vi må slutte å hente random låneknekter vi hverken trenger eller får brukt.

Enig med deg i mye, men bør ikke heller klubbledelsen ha en tydelig filosofi om hvordan vi skal spille (kall det gjerne en sportsplan)? Så kan vi hente trener og spillere basert på den. Vi er ekstremt avhengige av enkeltpersoner, enten det er på benk eller på banen og det hele virker fryktelig planløst.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 timer siden skrev yiddo:

Vi pleier vel å ta en status på "gamle helter" og vurdere sannsynligheten for et comeback før hver sesong. Uten noe grundig research mtp kontrakt, spilletid og status, og tatt raskt ut av hodet kommer jeg på:

Jørgen Skjelvik

Luc Kassi

Adama Diomande

Ola Kamara

Jeppe Moe

Mande Sayoba

Mikkel Diskerud

Vegard Eggen Hedenstad

@atleten Holder du fortsatt den knappen på Rotevatn, sånn i tilfelle Pettersson forsvinner?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


10 minutter siden skrev Kaizer Alphonse:

Enig med deg i mye, men bør ikke heller klubbledelsen ha en tydelig filosofi om hvordan vi skal spille (kall det gjerne en sportsplan)? Så kan vi hente trener og spillere basert på den. Vi er ekstremt avhengige av enkeltpersoner, enten det er på benk eller på banen og det hele virker fryktelig planløst.

Klubbledelsen sitter på mindre fotballkunnskap enn folk på forumet dessverre

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Henrik:

For å forsøke å tenke litt langsiktig da: 

Stallen neste år må bestå av en del "OBOS-spillere", sånn er det jo bare gitt forutsetningene. Men når vi signerer spillere må vi stille oss spørsmålet; "er dette en spiller som hjelper oss med å holde plassen i Eliteserien 2025?". Oscar Aga? Sannsynligvis ikke. Større sannsynlighet for at Spiten gjør det. 

Samuel Pedro (uten at jeg vet en dritt om denne spilleren)? Har kanskje en x-faktor som kan funke på høyeste nivå, og som dermed gjør det til en plausibel signering?

Harald Holter? Høyst tvilsomt, og er han bedre enn Kostadinov som vi har på kontrakt? 

Osv osv. La oss tenke, ihvertfall ønske oss, at de vi signerer kan signeres for flere år. Og da må de kunne bidra i Eliteserien. 

 

Ja, sånn skal det tenkes når en ny spiller signeres. Som i alle år på akademiet kommer de fleste fra samme «støpejern», små, raske, tekniske…  Vi trenger motsatte. Spiller nr 2 Niyukuri på Haugesund var meget god mot Vinge i går. Trodde dette var en frispiller, men ser nå at han er lokal fra Kopervik… Så det finnes spillere i landet. Vi må ikke hente frispillere ingen andre vil ha.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


38 minutter siden skrev elvis:

Tror vi bør begynne i riktig ende denne gangen.... Få trener på plass umiddelbart med en tydelig filosofi om hvordan vi skal spille (gjerne Bob!). Deretter ta en grundig gjennomgang av dagens tropp. Hvor er hullene som må tettes? Inn med spillere som fyller hullene, og ut med de vi ikke kan utvikle videre innimot nedfelt behov.... vi må slutte å hente random låneknekter vi hverken trenger eller får brukt.

Enig i at vi bør begynne i riktig ende denne gangen. 

Per nå trenger vi en sportslig leder (Nei innleide I.A telles ikke) Sportslig leder er jo per definisjon øverste leder for sport. Dette vedkommende kan ikke være en innleid konsulent. 

Så trenger vi å sette en kurs, hvor er vi, hvor skal vi og hvordan skal vi klare det? Noe vi overhodet ikke har gjort frem til i dag. Frem til i dag får en ny trener nøkkelen, skjøtet, huset og bilen hver gang. "du ordner og styrer alt ikke sant?" så sees vi til sommeren. Så må vi bygge igjen. 

Så må vi ha en trener som har en tydelighet opp mot punktet over. Slik at når Moe sparker vedkommende neste sommer, at en ny en kan komme inn, uten å måtte endre hele klubben igjen. 

Så først da, kan man vel kartlegge nye spillere. 

Det er en formidabel jobb som skal gjøres. Forventer den jobben starter nå. og ny sportssjef og trener er avklart allerede før nyåret. 
For dette var tidenes mest unødvendige nedrykk.


 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


1 time siden skrev Path:

Synes med noen unntak at å hente tilbake gamle helter, enten det er trenere eller spillere, sjelden er særlig vellykket i det lange løp...

Høiland, Næss og skjønsberg er vel unntakene som jeg kommer på i farten. Har det vært noen andre i nyere tid med suksess? Med Boli var det vel kun to sesonger før han var tilbake.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Da er vi i samme dilemma som forrige gang: Hvilke spillere får vi tak i som vi ikke har lyst å kvitte oss med så snart opprykket er i boks? Samtidig er det et spennende vintervindu. Salg av Nusa eller Gift vil sikre satsningen. Måtte bare de salgene komme fort!

Keeper: Her må vi enten satse på Ulla og Gunnerød, eller ikke gjøre det. For Ulla tenker jeg det er førstekeeper eller ut nå. Gunnerød er ikke gamle karen, men god nok til å være andrekeeper i Obos. Vi har hatt Singh innom på trening. Er det en kontakt er det er verdt å følge opp når det står Obos på programmet? Med unntak av Pettersson er dette en posisjon der vi faktisk vet hva vi har.

Forsvar: Næss. Blir han? Er det her vi får en dominoeffekt av at om Bob blir, så er Næss med på prosjektet? Han har sine svakheter som stopper, men han den spillende typen han er vil være enda viktigere i Obos. Ved siden av han føler jeg meg sikker på at enten Veum eller Pignatel vil være god nok. Om Pedersen blir har vi veldig god dekning i midten. Jeg synes Andresen var OK som back da han fikk spille i starten av sesongen. Bør være et førstevalg. Så er det litt mer usikkert på min blokk. Jeg tenker at Pachonik bør overtales til å prøve noe annet. Walstad kan jeg ikke tenke meg blir. Det ble skrevet her at Ottesen hadde varslet at han vil vekk? Da er det tynt med backer. Om Hedenstad vil "trappe ned" er det helt gull, virker som en bra type også. Jeg kunne kanskje tenkt meg at Jeppe kan ønske seg hjem og gi oss bredde på backplassen?

Midtbane: Tror vi at vi klarer å holde på Haugen, Kostadinov, Olderheim, Hammy som sentrale midtbanespillere? Er det noen andre fra Akademiet som banker på døren? Jama? HVIS vi beholder de fire førstnevnte tenker jeg vi kan være veldig fornøyde. Det jeg mest vil ønske da er en spiller som kan gå inn som anker når Haugen er ute, og evt frigjøre Haugen til å være indreløper. En sesong til med Edwards vil faktisk løse mye her. Denne spilleren trenger ikke være et førstevalg, og ikke en vi trenger å ha i tankene for 2025. Alternativene er jo Næss opp som midtbane (i Obos vil jeg helst se han som "offensiv stopper") og evt Andresen inn som indreløper?

Angrep: På en måte er nedrykket en jackpot for Spiten? Hvis Bob blir lukter det mye spilletid. (Hvis Bohinen kommer tilbake kan det kanskje se annerledes ut..) Jeg satte Hammy på midtbanen. Denne vinteren MÅ det valget tas en gang for alle. Er Schie klar til å bidra på A-laget? Her trenger vi sårt en 9'er. Å gå inn med Spiten som førstevalg uten backup blir altfor tynt. Trenger en ekstra kant også.

Prioritert rekkefølge før evt salg av spillere under kontrakt:

  1. 9'er
  2. Høyreback
  3. Kantspiller
  4. Midtbaneanker
Lenke til innlegg
Del på andre sider


34 minutter siden skrev Morriz:

Høiland, Næss og skjønsberg er vel unntakene som jeg kommer på i farten. Har det vært noen andre i nyere tid med suksess? Med Boli var det vel kun to sesonger før han var tilbake.

Hvilke andre kandidater har vi?

  • Alanzinho: Sportslig lang unna det han var, men ikke krise. Skapte oppmerksomhet.
  • Martin Andresen: Teller ikke.
  • Anthony Annan: Heller ikke noen stor suksess, men regner han knapt som en blaa som kunne komme tilbake i det hele tatt
  • Lumanza, Skytte og Keita: Ikke blaa, men har vært innom to ganger. 
  • Thor Lange: Vi fikk det vi forventet?
  • Veigar: Opphold nummer 2 var bra. Nummer 3 ikke like vellykket.
Lenke til innlegg
Del på andre sider


12 minutter siden skrev odd:

Da er vi i samme dilemma som forrige gang: Hvilke spillere får vi tak i som vi ikke har lyst å kvitte oss med så snart opprykket er i boks? Samtidig er det et spennende vintervindu. Salg av Nusa eller Gift vil sikre satsningen. Måtte bare de salgene komme fort!

Keeper: Her må vi enten satse på Ulla og Gunnerød, eller ikke gjøre det. For Ulla tenker jeg det er førstekeeper eller ut nå. Gunnerød er ikke gamle karen, men god nok til å være andrekeeper i Obos. Vi har hatt Singh innom på trening. Er det en kontakt er det er verdt å følge opp når det står Obos på programmet? Med unntak av Pettersson er dette en posisjon 

Midtbane: Tror vi at vi klarer å holde på Haugen, Kostadinov, Olderheim, Hammy som sentrale midtbanespillere? Er det noen andre fra Akademiet som banker på døren? Jama? 

Angrep: På en måte er nedrykket en jackpot for Spiten? Hvis Bob blir lukter det mye spilletid. (Hvis Bohinen kommer tilbake kan det kanskje se annerledes ut..) Jeg satte Hammy på midtbanen. Denne vinteren MÅ det valget tas en gang for alle. Er Schie klar til å bidra på A-laget? Her trenger vi sårt en 9'er. Å gå inn med Spiten som førstevalg uten backup blir altfor tynt. Trenger en ekstra kant også.

Prioritert rekkefølge før evt salg av spillere under kontrakt:

  1. 9'er
  2. Høyreback
  3. Kantspiller
  4. Midtbaneanker

Lars Bohinen er vi ferdige med. NÅ må vi tenke langsiktig.

Riise, Schie og Victorio bør være i troppen, og kanskje Riise nære 11eren.


Med kunstgress på Nadderud vil vi få en bedre treningshverdag i vinter. Og ikke minst slippe Kadda og Tobbebanen. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Spørs om det finnes fler Vinge-kategori spillere der ute? Typ Herman Stakset i Brann2 - om Karadas blir hovedtrener - kanskje han har noen vestlandske talent som kan lokkes østover med A-lagsfotball i Obos ligaen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

Sett bort fra det åpenbare behovet for en spiss, så er mitt høyeste ønske en defensiv midtbanespiller a la Anthony Annan - taklingssterk, dekker store rom, og gir oss muligheten til å ta større risiko offensivt. 
Lenke til innlegg
Del på andre sider


2 minutter siden skrev Sindre:

 

 

Sett bort fra det åpenbare behovet for en spiss, så er mitt høyeste ønske en defensiv midtbanespiller a la Anthony Annan - taklingssterk, dekker store rom, og gir oss muligheten til å ta større risiko offensivt. 

Jeg tenker både Haugen, Kay og Næss kan bekle def midt. Hvis vi mister Petterson ønsker jeg meg keeper,  ny høyreback og spiss til jul.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


5 minutter siden skrev Sindre:

Sett bort fra det åpenbare behovet for en spiss, så er mitt høyeste ønske en defensiv midtbanespiller a la Anthony Annan - taklingssterk, dekker store rom, og gir oss muligheten til å ta større risiko offensivt. 

Når jeg ser beskrivelser av spillertyper som ønskes, tenker jeg fort på hvilke ferdigheter betyr det at vi er villige til å ofre? Da vi hentet Annan (første gang) brukte vi kanskje mest penger i Norge, og den norske ligaen var i tillegg mer attraktiv enn feks Sverige. Nå må vi tilpasse oss.

Dette setter jeg på spissen, men en midtbanespiller med dårlig teknikk, ikke spesielt god pasningsspiller og leverer få målpoeng? 

Formasjon er bare et tall, men jeg tenker det kommer litt an på hvordan vi organiserer oss. Da vi spilte med Annan var det en slags 4-4-2 med kanter som søkte innover og backer som kom på utsiden. Da var det enklere å la én spiller være "ryddegutt". Med 4-3-3 som vi har spilt i det siste føler jeg det er mer opp til de to indreløperne å dekke rom, og den sentrale må være mer ballsikker.

For å bruke en helt annen skala: Pirlo ville vel ofte blitt plassert på samme sted som Annan i en grafisk fremstilling. Fortsetter vi i samme formasjon trenger vi en Pirlo. Og det føler jeg vi har i Fredrik Haugen. (Det var en rar setning..) Så trenger vi heller å sørge for at indreløperne har det som trengs for å fungere som press-spillere når vi mister ballen.

 

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider


En del spillere uten kontrakt ved nyttår. Av keepere er Bråtveit i Odd, Holmen Johansen i Brann og Sætra i godset ute av kontrakt ved nyttår. 

Jeppe Moe sin kontrakt går ut, og her er det vel sannsynlig med en retur til Nadderud. Markus Nakkim sitt USA eventyr i Orange County går også mot slutten, og han er vel Oslo-gutt. Thomas Grøgaard er også ute av kontrakt i godset.

Jeg skulle gjerne sett Luc Kassi tilbake. Han er ute av kontrakt, og har vært skadefri så og si hele sesongen. Vi vet at Kassi er god på OBOS-nivå. I tillegg Harald Holter som nevnt tidligere.

På topp er Ruud Tveter i Sandefjord, Stokke i KBK og Kristian Opseth i Særp ute av kontrakt. Ingen av disse er juniorer, men de leverer vel ok på nivå 2.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Har rotet meg dypt inn i neste års 11er nå i et forsøk på å unngå å lese til eksamen. Hvordan ville Næss eller Veum fungert på høyrebacken? Ville gitt Vinge mer tillatelse til å ikke ta returløpet og begge er jo alright på pasningen. Da en slags Liverpool variant der Andresen overlapper venstrekant, og Næss/Veum/Piggy blir en slags 3mannslinje

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Akkurat nå skrev Blaakækse:

Har rotet meg dypt inn i neste års 11er nå i et forsøk på å unngå å lese til eksamen. Hvordan ville Næss eller Veum fungert på høyrebacken? Ville gitt Vinge mer tillatelse til å ikke ta returløpet og begge er jo alright på pasningen. Da en slags Liverpool variant der Andresen overlapper venstrekant, og Næss/Veum/Piggy blir en slags 3mannslinje

Her kan både Moe og Nakkim være gode alternativer til stopperlinja som Yiddo nevnte over

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Gard Simenstad(24) Raufoss kan være en mulighet på høyrebacken - høyt oppe på endel stats - assists, interceptions, spilletid, nøkkel pasninger, progresive pasninger og cross-pasninger. Er også Bosmann ved nyttår.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Når det gjelder spisser kunne det vært spennende å se hva f.eks en fyr som Ulrik Ferrer fra Frigg, som nettet 41 ganger i år (samme avdeling som Stabæk 2 i år) kunne få til i OBOS. Spilte altså på samme nivå som Spiten-Nyseter, Olderheim, Schie, Riise. Alle disse har vel fått prøve seg i år.

En annen potensiell spiss det kunne vært moro å sett nærmere på er Julius Alexander Myrbakk, 35 mål i år for Eik Tønsberg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


4 timer siden skrev guttensindet:

Når det gjelder spisser kunne det vært spennende å se hva f.eks en fyr som Ulrik Ferrer fra Frigg, som nettet 41 ganger i år (samme avdeling som Stabæk 2 i år) kunne få til i OBOS. Spilte altså på samme nivå som Spiten-Nyseter, Olderheim, Schie, Riise. Alle disse har vel fått prøve seg i år.

En annen potensiell spiss det kunne vært moro å sett nærmere på er Julius Alexander Myrbakk, 35 mål i år for Eik Tønsberg.

Må absolutt sjekkes ut!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Nye spillere
×
×
  • Opprett ny...