Bjornh 2 115 Del Skrevet 14. Desember 2007 Del Skrevet 14. Desember 2007 Riktig ut fra premisser, men bruk av helt feil premisser. Sett at du hadde vært den heldige eier av en sjelden brasiliansk bongotromme. Den kostet deg ti kroner For det første, hva du historisk sett betalte har ingen ting å si. Tromma di er verdt 10 mill uansett. Problemet er vel heller at du ikke eier tromma, eller spilleren som jeg vil kalle det (håper ikke Janne slår spillerene sine hardt og lenge). Hvis annenhver spiller forsvinner som Bosman/blir forr gamle, så selger man over en gitt periode, 5 spillere+mister 5. I samme periode dyrker fram 1 selv og kjøper 9 for å erstatte de 10 som er borte. 50 mill inn og 90 mill ut - totalt minus 40 mill. Hadde de kostet 1 mill stykket hadde totalen vært -4 mill... Nivået (spillemessig) er nok noe høyere pga av høyere priser, vi drar vel særlig noen svenske spillere, men hvor mye det egentlig har å si er vanskelig å vurdere. Jeg tror uansett vi kan fastslå at den veldig gode TV-avtalen er hovedårsaken til de høye prisene/lønningene, og at mange får problemer om den avtalen blir vesentlig dårligere neste år... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Lycke 2 Del Skrevet 14. Desember 2007 Del Skrevet 14. Desember 2007 Hahaha. Bongotromme. Men dette blir jo bare dumt, folkens. Dere diskuterer to forskjellige ting. Tenk deg at du kjøper et hus for 1million, og selger det tre år senere for 3milll. Selv om dette er en gevinst på 2mill må man jo finne seg en ny bolig. Dersom denne skal være av samme kvalitet, må man betale 3millioner. Gevinsten av transaksjonene blir strengt tatt ikke realisert før man dør, eller i fotballens verden, man får en gratis spiller/utvikler egen spiller/ikke kjøper ny spiller. Det er klart man kan gjøre en kjempedeal og finne et billig hus (spiller) og pusse det (den) opp. Da har man en gevinst. Men det forutsetter at man finner en slik kjempedeal. To forskjellige ting. Jeg må si meg enig med "islendingen" i at bedre økonomi JEVNT OVER er bedre for norsk fotball. Det gjør det vanskeligere for de "fattige" klubbene å hevde seg, og stiller høyere krav til å finne gode spillere utenlands. Stabæk har da klart dette, gang etter gang. Hvis det generelle nivået i norsk fotball går opp tar jeg det gjerne på bekostning av noe mer import. Problemet er selvsagt at unge norske talenter ikke får like mye spilletid som de kanskje hadde hatt under et annet system. Personlig synes jeg uansett norsk fotball på høyt nivå er mer morsomt enn at noen talenter ikke klarer seg. Men det er meg. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
hdaniels 2 362 Del Skrevet 15. Desember 2007 (endret) Del Skrevet 15. Desember 2007 (endret) Det er klart man kan gjøre en kjempedeal og finne et billig hus (spiller) og pusse det (den) opp. Da har man en gevinst. Klart man kan, men all den tid vi ikke vet 100% at vi ikke får tak i en ny Alan for en halv milion blir det tull å juble over at våre spillere er verd så så mye. Vi må uansett betale det samme for en erstatter ( i teorien i alle fall). Om vi først skal kalkulere inn røverkjøp kan vi like gjerne levere inn en 5-ukers. Endret 15. Desember 2007 av hdaniels Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Lycke 2 Del Skrevet 15. Desember 2007 Del Skrevet 15. Desember 2007 Det er klart man kan gjøre en kjempedeal og finne et billig hus (spiller) og pusse det (den) opp. Da har man en gevinst. Klart man kan, men all den tid vi ikke vet 100% at vi ikke får tak i en ny Alan for en halv milion blir det tull å juble over at våre spillere er verd så så mye. Vi må uansett betale det samme for en erstatter ( i teorien i alle fall). Om vi først skal kalkulere inn røverkjøp kan vi like gjerne levere inn en 5-ukers. Nettopp. Jeg er helt enig med deg. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
AndersBlaa 0 Del Skrevet 16. Desember 2007 Del Skrevet 16. Desember 2007 Det er klart man kan gjøre en kjempedeal og finne et billig hus (spiller) og pusse det (den) opp. Da har man en gevinst. Klart man kan, men all den tid vi ikke vet 100% at vi ikke får tak i en ny Alan for en halv milion blir det tull å juble over at våre spillere er verd så så mye. Vi må uansett betale det samme for en erstatter ( i teorien i alle fall). Om vi først skal kalkulere inn røverkjøp kan vi like gjerne levere inn en 5-ukers. Men det er jo det som er greia! Om vi kjøper en like god spiller for like mye penger er det jo fullstendig ubetydelig om vi betaler ti kroner eller ti millioner. Det har ingen ting å si. Men om vi selger en spiller har vi valget om vi skal kjøpe en ny for de pengene eller om vi skal spare pengene. Alternativ 1 er likt uansett hvor mye spillerne er verdt. Men alternativ to er bedre jo mer vi fikk for spilleren. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
hdaniels 2 362 Del Skrevet 16. Desember 2007 Del Skrevet 16. Desember 2007 Det er klart man kan gjøre en kjempedeal og finne et billig hus (spiller) og pusse det (den) opp. Da har man en gevinst. Klart man kan, men all den tid vi ikke vet 100% at vi ikke får tak i en ny Alan for en halv milion blir det tull å juble over at våre spillere er verd så så mye. Vi må uansett betale det samme for en erstatter ( i teorien i alle fall). Om vi først skal kalkulere inn røverkjøp kan vi like gjerne levere inn en 5-ukers. Men det er jo det som er greia! Om vi kjøper en like god spiller for like mye penger er det jo fullstendig ubetydelig om vi betaler ti kroner eller ti millioner. Det har ingen ting å si. Men om vi selger en spiller har vi valget om vi skal kjøpe en ny for de pengene eller om vi skal spare pengene. Alternativ 1 er likt uansett hvor mye spillerne er verdt. Men alternativ to er bedre jo mer vi fikk for spilleren. Jeg håper da virkelig vi henter inn erstattere for de av våre beste som forsvinner, slik at vi ikke blir nevneverdig svekket. Det tar jeg faktisk som en selvfølge, med mindre Lasse Bo synes 5.plasser er helt ok. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
enda en jævla islending 7 501 Del Skrevet 16. Desember 2007 Del Skrevet 16. Desember 2007 Det er klart man kan gjøre en kjempedeal og finne et billig hus (spiller) og pusse det (den) opp. Da har man en gevinst. Klart man kan, men all den tid vi ikke vet 100% at vi ikke får tak i en ny Alan for en halv milion blir det tull å juble over at våre spillere er verd så så mye. Vi må uansett betale det samme for en erstatter ( i teorien i alle fall). Om vi først skal kalkulere inn røverkjøp kan vi like gjerne levere inn en 5-ukers. Jeg har ikke sett på alle tall på samtlige overganger, men jeg vil tro at prisforholdet holder seg nogenlunde stabilt. Altså at det vil være ca samme prosentmessige prisforskjell på et ungt talent og en etablert toppspiller. Stabæk har hittil, og antakeligvis vil vi ikke ha på en stund, mulighet til å handle fra dyreste hylle (merk dyreste, ikke øverste. Vi trenger ikke ta den debatten en gang til) vi har måttet og må fremover se etter talent og være lure og fremtidsrettet på overgangsmarkedet. Den reelle prisøkningen er altså større på det markedet vi først og fremst skal selge på enn på det markedet vi kjøper på. Mulig jeg roter med økonomibegrepene, så si i fra om det er uforståelig. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Perfect 7 3 815 Del Skrevet 17. Desember 2007 Del Skrevet 17. Desember 2007 Den reelle prisøkningen er altså større på det markedet vi først og fremst skal selge på enn på det markedet vi kjøper på.Bortsett fra at når vi skal selge våre beste spillere, skal vi først og fremst selge dem til utenlandske klubber, ikke på det overopphetede norske markedet, og på det internasjonale markedet har ikke spillere fra Tippeligaen hatt noen verdistigning de senere årene. Ikke vil vi selge Alan, Somen, Veigar, Daniel, Henning osv til andre norske klubber, og ikke er det særlig sannsynlig at så mange av dem ønsker seg til en annen norsk klubb heller når den tid kommer at de skal klatre et steg på karrierestigen. Hele diskusjonen om hvorvidt vi har mye eller lite å tjene på at prisene på spilleroverganger innad i det norske markedet har steget kraftig de senere årene blir egentlig ganske uinteressant og en lite reell problemstilling - nettopp fordi det ikke er på det markedet vi ønsker eller kommer til å selge våre beste spillere. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
BlaaBlaaBlaa 24 Del Skrevet 17. Desember 2007 Del Skrevet 17. Desember 2007 Når er jo ikke det helt riktig da Anders. Markedsprisen er ikke det noen er villige til å betale, det er det markedet er villige til å betale. Hva noen er villig til å betale kan variere veldig mye. Det er sikkert noen som maks vil gi 100 000 kr for en ny bil, men det gjør det ikke til markedspris for det. Hvem pokker er markedet? I dette tilfellet er det kun et eksemplar av Alan tilgjengelig. Han kan ikke selges mer enn en gang. Markedsprisen blir dermed det den klubben (noen) som er villig til å betale mest er villig til å betale. Nei, så enkelt er det ikke. Markedet i dette tilfelle er fotballklubbene, og markedspris på Alan er den verdien klubbene generelt er villige til å gi for Alan. Den summen Alan faktisk selges for kan være både over og under markedspris, avhengig av stabæks behov for å selge/kjøpers behov for akkurat Alan. Ta boliger som et eksempel. Når du går på visning er det typisk oppgitt en takstverdi i prospektet. Det er markedspris. Boligen kan, i likhet med Alan, bare selges en gang av nåværende eier, men hva han gir for boligen er ikke nødvendigvis markedspris, det er bare hva kjøperen er villig til å gi. Om han får den for 200 000 over takst så vil fortsatt takstverdien, dvs markedsprisen, den prisen man kan forvente å få for boligen, være den samme. Markedspris er en generell pris for hva varen omsettes for, salgssum er hva en enkelt kjøper har betalt. Viktig å skille snørr og barter. Og jeg vil si det er mer du som ikke forstår hdaniels enn hdaniels som ikke forstår dette. Han har ikke sagt at det ikke er en fordel at spillerne våre har en høy verdi. Alt han sier er at så lenge vi må bruke like mye penger på erstatteren som vi fikk på salget spiller markedsprisen liten rolle. 5 mill minus 5 mill er like mye som 15 mill minus 15 mill. Utsagnet hans er riktig ut i fra premissene. Riktig ut fra premisser, men bruk av helt feil premisser. Sett at du hadde vært den heldige eier av en sjelden brasiliansk bongotromme. Den kostet deg ti kroner da du kjøpte den av en usedevanlig hyggelig gateselger i Rio. Men så har markedet for brasilianske bongotrommer gått helt amok. Noen er nå villige til å betale ti millioner for brasiliansk bongotrommer. Selv om det koster deg de samme ti millionene å kjøpe en ny, er det selvfølgelig en kjempefordel for deg. Nå kan du nemlig selge den brasilianske bongotrommen, og bruke noen titalls tusen på å dra til Yaoundé og kjøpe en kamerunsk bongotromme i stedet, for de er fortsatt veldig billige. Da sitter du igjen med en masse penger som du kan bruke til å betale en svensk bongotromminstruktør for å lære deg å spille. Joda, jeg er enig i det Anders. Jeg var ikke enig i hdaniels premiss. Men det jeg sa var at du ikke hadde grunnlag for å si at hdaniels ikke har forstått dette. Og eksempelet ditt forandrer ikke noe på det. Det er faktisk rimelig å forvente at en erstatter for Alan, dvs en spiller som holder et slikt nivå at vi ikke blir svekket, koster like mye som vi får solgt alan for. Det er nok smart å gjøre et scoop i spillererstatning, men er det rimelig å basere seg på at man klarer det? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Sitron 0 Del Skrevet 17. Desember 2007 Del Skrevet 17. Desember 2007 Hva skjer med Ulrik Arneberg? Har han føyd seg inn i rekken av "mislykkede" ungutter? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
stabakpettersen 212 Del Skrevet 18. Desember 2007 Del Skrevet 18. Desember 2007 Hva skjer med Ulrik Arneberg? Har han føyd seg inn i rekken av "mislykkede" ungutter? Kommer vell ikke tilbake fra Skeid han.. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
superblaa 1 465 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 Fryktelig lite som skjer i Silly Season om dagen....ingen rykter, ingen ønsker, ingen @ringo scouter markedet. Virker som alle er mer eller mindre fornøyde med tingenes tilstand, etter sølv og champagne fotball. Mine ønsker: en som kan rydde opp som Jesper, bedre kvalitet offensivt på venstrebacken, og en offensiv midtbanespiller (sentral/kant m/ gjennombruddskraft). Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
kuk 5 384 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 @ringo scouter markedet. Ringo?? Kåmigjena!! Scouting. Pliiizzz Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
gufa 550 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 @ringo scouter markedet. Ringo?? Kåmigjena!! Scouting. Pliiizzz Kan du ikke lese svenske nettaviser på egen hånd? Start med DN, Aftonbladet og Expressen. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
kuk 5 384 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 @ringo scouter markedet. Ringo?? Kåmigjena!! Scouting. Pliiizzz Kan du ikke lese svenske nettaviser på egen hånd? Start med DN, Aftonbladet og Expressen. Er det ikke derfor man har en scout? så man skal slippe å lete på egenhånd mener jeg.. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
AndersBlaa 0 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 @ringo scouter markedet. Ringo?? Kåmigjena!! Scouting. Pliiizzz Kan du ikke lese svenske nettaviser på egen hånd? Start med DN, Aftonbladet og Expressen. Nå må du roe ned da. @Ringo finleser sikkert langt flere nettsteder enn du vet om, og dessuten oversetter han til norsk. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
superblaa 1 465 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 Hmmm, dette førte heller ikke til debatt om nye spillere. Gufa: Jeg har ikke tid til å tråle svenske nettaviser for hete spillere, men det har muligens du? Uansett, så lenge du ikke kommer med en Gufa tråler svenske nettsteder-tråd, så sier jeg ja takk til @ringo scouter spillere. Det handler om å dele informasjonen, og skape litt engasjement, begeistring og spenning. Det er ofte lite hold i ryktene, eller urealistiske ønsker, men så heter det da også Silly Season av en grunn. Nå det er sagt, så er det vel slik at det å legge ut rykter på forumet er blitt tabu? Jeg vil anta at det på Fair Fans forumet diskuteres flere navn enn her på det åpne forumet, men det er da også helt forståelig. Var det ikke Tobias Hysen som muligens gikk tapt pga rykter som diskutert her inne? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Plassen 0 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 Kompis av allan kommer til Sverige for prøvespill.. Toveis midtbanespiller. Jeppe trekker i trådene.. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
AndersBlaa 0 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 Kompis av allan kommer til Sverige for prøvespill.. Toveis midtbanespiller.Jeppe trekker i trådene.. Du vet at Ängelholm ble nummer to i sin avdeling i svensk 1. divisjon, tilsvarende norsk 2. divisjon? Og der er han nå på prøvespill for å se om han er god nok. Men uansett, hadde jo vært artig for Alan å få en kompis i nabolandet. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
hdaniels 2 362 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 Jeg vil anta at det på Fair Fans forumet diskuteres flere navn enn her på det åpne forumet, men det er da også helt forståelig. Dessverre er det like dødt der som her. Merker jeg er skikkelig sugen på noen skikkelig juicy rykter nå, som at Helstad går tilbake til RBK, Strømstad går over til å bli dommer i NFF, Kvisvik er anmeldt for voldtekt etc. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Posse 21 235 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 Snakket ikke noen om rykter ang Helstad til VIF? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anders C 6 569 Del Skrevet 19. Desember 2007 Del Skrevet 19. Desember 2007 Nå det er sagt, så er det vel slik at det å legge ut rykter på forumet er blitt tabu? Ja, nå er det påkrevet at man har sikre kilder, som må oppgis med fullt navn, adresse og fødselsnummer. Hvis ikke kommer forum-sheriffene gufa, perfect7 og AndersBlaa og kjefter. Forslag, ønsker og drømmer er det ikke lenger plass til på forumet, da det tar så lang tid å scrolle over dem. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 20. Desember 2007 Del Skrevet 20. Desember 2007 Jeg tror grunnen til at ringo skriver mindre her om nye spillere han har i kikkerten er fordi stabæk rett og slett har ansatt han.... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
hdaniels 2 362 Del Skrevet 20. Desember 2007 (endret) Del Skrevet 20. Desember 2007 (endret) Nå det er sagt, så er det vel slik at det å legge ut rykter på forumet er blitt tabu? Ja, nå er det påkrevet at man har sikre kilder, som må oppgis med fullt navn, adresse og fødselsnummer. Hvis ikke kommer forum-sheriffene gufa, perfect7 og AndersBlaa og kjefter. Forslag, ønsker og drømmer er det ikke lenger plass til på forumet, da det tar så lang tid å scrolle over dem. Dersom du er ute etter rykter og påstander uten kilder kan jeg anbefale VGD. Jeg personlig synes det er greit at man ikke bare kan slenge ut påstander uten å vise til en kilde her. Endret 20. Desember 2007 av hdaniels Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 20. Desember 2007 Del Skrevet 20. Desember 2007 Nå det er sagt, så er det vel slik at det å legge ut rykter på forumet er blitt tabu? Ja, nå er det påkrevet at man har sikre kilder, som må oppgis med fullt navn, adresse og fødselsnummer. Hvis ikke kommer forum-sheriffene gufa, perfect7 og AndersBlaa og kjefter. Forslag, ønsker og drømmer er det ikke lenger plass til på forumet, da det tar så lang tid å scrolle over dem. Dersom du er ute etter rykter og påstander uten kilder kan jeg anbefale VGD. Jeg personlig synes det er greit at man ikke bare kan slenge ut påstander uten å vise til en kilde her. Hvis man kun er interessert i de harde fakta og null diskusjon så er godt tips å droppe forumet og følge med på stabak.no Der offentligjøres enhver spillersignering. Så slipper man å lese gjennom ytringer, påstander og rykter andre har hørt.. Forresten, er ikke det litt av poenget med ett forum? det er forøvrig stor forskjell på å kun slenge ut en kommentar som for eksempel: DFH på vei til stabæk Hvis man skriver: DFH er på vei til stabæk, det hørte jeg av kameraten til DFH som trener med min kompis. Vips så slipper alle å drive etteretning og den som vet noe blir ikke beskyldt for å fare med løgn. GoD JuL Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Blaa 1 Del Skrevet 20. Desember 2007 Del Skrevet 20. Desember 2007 Nå det er sagt, så er det vel slik at det å legge ut rykter på forumet er blitt tabu? Ja, nå er det påkrevet at man har sikre kilder, som må oppgis med fullt navn, adresse og fødselsnummer. Hvis ikke kommer forum-sheriffene gufa, perfect7 og AndersBlaa og kjefter. Forslag, ønsker og drømmer er det ikke lenger plass til på forumet, da det tar så lang tid å scrolle over dem. Dersom du er ute etter rykter og påstander uten kilder kan jeg anbefale VGD. Jeg personlig synes det er greit at man ikke bare kan slenge ut påstander uten å vise til en kilde her. Hvis man kun er interessert i de harde fakta og null diskusjon så er godt tips å droppe forumet og følge med på stabak.no Der offentligjøres enhver spillersignering. Så slipper man å lese gjennom ytringer, påstander og rykter andre har hørt.. Forresten, er ikke det litt av poenget med ett forum? det er forøvrig stor forskjell på å kun slenge ut en kommentar som for eksempel: DFH på vei til stabæk Hvis man skriver: DFH er på vei til stabæk, det hørte jeg av kameraten til DFH som trener med min kompis. Vips så slipper alle å drive etteretning og den som vet noe blir ikke beskyldt for å fare med løgn. GoD JuL Konkrete rykter tror jeg alle er enige i at vi kan diskutere. Jeg ser derimot ikke hensikten med at enkelte forumbrukere skal sette seg ned og finne masse svensker med tøffe navn. Spillere tatt helt ut av luften kan man, som hdaniels sier, like gjerne diskutere på vgd. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
kuk 5 384 Del Skrevet 20. Desember 2007 Del Skrevet 20. Desember 2007 Konkrete rykter tror jeg alle er enige i at vi kan diskutere. Jeg ser derimot ikke hensikten med at enkelte forumbrukere skal sette seg ned og finne masse svensker med tøffe navn. Spillere tatt helt ut av luften kan man, som hdaniels sier, like gjerne diskutere på vgd. Uenig. Jeg vil diskutere ukonkrete rykter. Kjør på Ringo, jeg gleder meg. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
pingo 0 Del Skrevet 20. Desember 2007 Del Skrevet 20. Desember 2007 Ser i Budstikka at Adriano blir sendt hjem for rehabilitering (alkohol) i Brasil de neste seks månedene. Stabæk er i Brasil samtidig. Alan kjenner Adriano... Tilfeldigheter? Neppe! Vi ordner sikkert en rik onkel/sponsor som kan ta lønna hans... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
joffen 954 Del Skrevet 20. Desember 2007 Del Skrevet 20. Desember 2007 Ser i Budstikka at Adriano blir sendt hjem for rehabilitering (alkohol) i Brasil de neste seks månedene. Stabæk er i Brasil samtidig. Alan kjenner Adriano... Tilfeldigheter? Neppe! Vi ordner sikkert en rik onkel/sponsor som kan ta lønna hans... Jeg er fattig og kan ta panten.. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
fabinho 0 Del Skrevet 20. Desember 2007 Del Skrevet 20. Desember 2007 adriano er på lån i sao paulo........ Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå