Gå til innhold

Stabæk Fotball Kvinner

gsk
 Del

Anbefalte innlegg

Problemet for min del er jo at jeg heier på "feil" lag i Toppserien (er jo en Stabæk-jente i den klubben også).

Håper dette lar seg gjøre, og håper at det ikke blir så mange kampkollisjoner. Hadde jo vært litt OK om man hadde kunnet samkjørt serieoppsettet litt (skjer vel neppe). Kamper i Tromsø, Trondheim, Bergen mm. kunne vært lagt til samme helg.

Røa er greit mok det Frode. Emilie Haavi er født i 92 og er et kjempetalent. Var vel i Frankrike med J17 tidligere i vår og spillte mellomspil i EM? Nå i helgen spiller hun J16 firenasjoners i Sverige.

Når det gjelder oppsettet tror jeg nok ikke du skal ha for store forventninger om samkjøring. Men det hadde vært kult.

Så til de som er skeptiske til hva herrelaget kan trekke ut av dette. For det første gir det allerede masse kredd rundt om i de fora som er opptatt av fotball. Det i seg selv skal man ikke kimse av. For som Stabæklars sier, synergieffekt.

Kvinnefotballen er i rivende utvikling. Forbundet har, sammen med tv2, fra i år gjort en kjempesatsning på nettop dette. De har gått inn med mye penger slik at satsningen for jentene skal bli ytterligere optimalisert. Jenteløftet kaller de det. På områdene økonomi, organisasjon, marked, infrastruktur og medieoppmerksomhet, som det refereres til, tror jeg vi allerede ligger godt an i løypa, og således får mye gratis.

TV2 har et eget jentemagasin på TV2 Zebra hver onsdag kveld, som forøvrig går i reprise flere ganger på TV2 Sport. I tillegg viser de en seriekamp på ordinær TV2 i forbindelse med alle serierundene. Asker har allerede vært vist to ganger tror jeg.

Jentefotballen er i ferd med å skape seg sin egen identitet. Med bl.a. egen toppserielogo. Det tror jeg er ekstremt viktig i forhold til å skape ytterligere fremgang. Flere har også skjønt dette, og slik jeg ser det vil jentefotballen bare bli større og større i årene som kommer.

Dette blir bra!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Svar 366
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det kan da ikke være så vanskelig å se negative sider med dette. Asker Fotball Kvinner går med dundrende underskudd hvert år og i tillegg skal de vel nå legge beslag på treningstid, noe det allerede er trangt med på Nadderud. Jeg skjønner at dette er fantastisk for kvinnene, men klarer seriøst ikke å se hva herrelaget skal tjene på dette.

Nøyaktig hva bidrar et amatørlag "ingen" bryr seg om med? Stabæk skal være et topplag i herrefotball, og da bør man holde seg til det og ikke drive med alt annet tull.

En av grunnene til at Asker FK går med underskudd er at de har en leilenningkontrakt med Asker Skiklubb som tapper dem. De har et anlegg som folk ikke gidder å gå på og de har ikke nok flike folk i administrasjonen.

Stabæk har kvinnelag i 3. div + masse jenter som spiller fotball. Det skader ikke at de også får noe forbilder i form av gode kvinnelige spillere. 95% av dem kommer til å slutte å spille aktivt når de blir 17-18. Da skal Stabæk være klubben i deres hjerte - ikke Dynamite Girls.

Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gidder å prøve å forklare dette til en som åpenbart ikke vil forstå. Ring meg så kan vi ta det over en øl på Blaa. Jeg tar med både teskje og pipette

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Damene vant 7 eller 8 - 0 i går (måtte gå før kampslutt), fin fin statestikk med tanke på at de vant første kampen 3-1.

Tror også sammenslåing med Asker er av den positive sort. Det vil gi Stabæk muligheten til å etablere et topplag og et annet lag, noe som betyr at flere unge jenter kan få prøvd seg på et høyere nivå tidligere. Det vil også bety at det blir mye lettere for oss å holde på talentene våre.

For herresiden har dette mye positivt i seg, ihvertfall på langsikt. Med en solid og bred satsning på jentefotballen vil Stabæk skaffe seg mange nye fans.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Damene vant 7 eller 8 - 0 i går (måtte gå før kampslutt), fin fin statestikk med tanke på at de vant første kampen 3-1.

Tror også sammenslåing med Asker er av den positive sort. Det vil gi Stabæk muligheten til å etablere et topplag og et annet lag, noe som betyr at flere unge jenter kan få prøvd seg på et høyere nivå tidligere. Det vil også bety at det blir mye lettere for oss å holde på talentene våre.

For herresiden har dette mye positivt i seg, ihvertfall på langsikt. Med en solid og bred satsning på jentefotballen vil Stabæk skaffe seg mange nye fans.

Hvor mange fans vil det egentlig skaffe? Satt og så litt på Norge-Polen på Onsdag. Norge leder kvalikgruppa si til Em med 19-0 i målforskjell. Alikavel var det bare rundt ja 200 og så kampen på viking stadion. Men hadde jo hvert gøy og satt en standar hos damefotballen.. Første syngende supportergruppe eller noe i den duren??

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mange fans vil det egentlig skaffe?

Det vil om ikke annet gi jenter som spiller fotball i bærum en rød løper inn i stabækfamilien. Det vil også gjøre stabækdrakta mer synlig for alle bæringer, spesielt i starten da det nok kommer til å være en del medieoppmerksomhet rundt sammenslåingen. Det har også en symbolsk verdi at man samler topplagene i Asker og Bærum i en drakt. Stabæk er vårt lag på samme måte som Viking er stavangers...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har også en symbolsk verdi at man samler topplagene i Asker og Bærum i en drakt. Stabæk er vårt lag på samme måte som Viking er stavangers...

Helt enig. Dette blir bra! :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil om ikke annet gi jenter som spiller fotball i bærum en rød løper inn i stabækfamilien. Det vil også gjøre stabækdrakta mer synlig for alle bæringer, spesielt i starten da det nok kommer til å være en del medieoppmerksomhet rundt sammenslåingen. Det har også en symbolsk verdi at man samler topplagene i Asker og Bærum i en drakt. Stabæk er vårt lag på samme måte som Viking er stavangers...

Jeg forstår det du skriver og er forsovet enig. Men tror fortsatt ikke nadderud vil være full hver hjemmekamp. Hadde hvert imponerende om det hadde møtt opp 1000 stk. Men det beste er jo om jeg kan spise opp alle ordene mine senere selvfølgelig.

Endret av SS KE
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår det du skriver og er forsovet enig. Men tror fortsatt ikke nadderud vil være full hver hjemmekamp. Hadde hvert imponerende om det hadde møtt opp 1000 stk. Men det beste er jo om jeg kan spise opp alle ordene mine senere selvfølgelig.

Poenget her er jo at med Stabæk sitt damelag fra Asker i Toppserien inkluderer vi et mye større område i Stabækland. De som før ville holdt med andre kommer heller til oss fordi de føler det er en lokal klubb.

Klønete formulert, men du skjønner sikkert hva jeg mener.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God ide. Sesongkort på FA burde gjelde for begge lagene. Søke NFF om å få spille hjemmekampene på samme dag hadde vært kult. Damelaget kl 15 og herrelaget kl 18, da hadde jeg garantert gått på begge!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir i så fall Stabæk Support en supporterklubb for både herre- og damelaget? Per i dag er det jo kun for fotballaget, ikke håndball og bandy og alt annet som bedrives av Stabæk IF. Av den grunn ser jeg ingen automatikk i at SS skal gjelde for Stabæk Fotball Damer også, og derfor spør jeg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir i så fall Stabæk Support en supporterklubb for både herre- og damelaget? Per i dag er det jo kun for fotballaget, ikke håndball og bandy og alt annet som bedrives av Stabæk IF. Av den grunn ser jeg ingen automatikk i at SS skal gjelde for Stabæk Fotball Damer også, og derfor spør jeg.

Stabækbutikken bør uansett være for alle underbruk av Stabæk IF. Supportereffekter bør jo kunne være de samme om man heier på håndball, bandy, dame eller herrefotball. (Derfor er også supportereffekter med merket "Stabæk fotball" noe tull synes jeg, men det er en annen sak. ) Dog må klappere forbeholdes håndballpublikumet :-)

Endret av apk
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest dette lurer jeg igrunn enda mer på hva stabæk får ut av å innlemme asker i klubben? Hva fikk Fulham ut av det...? Jeg ser at damelaget nøt særdeles godt av penger, utstyr og medisinsk støtteapparat, men det eneste jeg ser herrelaget nøt godt av var damene. I beste fall kan dette kanskje lokke kåte juniortaleneter til klubben?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest dette lurer jeg igrunn enda mer på hva stabæk får ut av å innlemme asker i klubben? Hva fikk Fulham ut av det...? Jeg ser at damelaget nøt særdeles godt av penger, utstyr og medisinsk støtteapparat, men det eneste jeg ser herrelaget nøt godt av var damene. I beste fall kan dette kanskje lokke kåte juniortaleneter til klubben?

Gjeld, underskudd og en svakere junioravdeling som følge av dårligere kapasitet på treningsarealene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke man skal undervurdere hva det kan ha å si i forhold til potensielle nye sponsorer og til ytterligere å befeste Stabæk som hele Asker og Bærums lag. Det blir enda mer naturlig for de største talentene på både kvinne og herresiden å søke til Stabæk og det blir garantert ikke færre supportere på Stabæk(herrenes) kamper av at vi innlemmer Askerkvinnene i klubben. Dette er merkevare og identitetsbygging på en svært positiv måte.

Jeg er svært positiv til dette på Stabæks vegne og undrer meg egentlig litt over at dette ikke har skjedd før, selv om det med Fornebu arena på trappene nok er et helt riktig tidspunkt å utvide Stabækfamilien på :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest dette lurer jeg igrunn enda mer på hva stabæk får ut av å innlemme asker i klubben? Hva fikk Fulham ut av det...?

Det er soleklart ikke kun som en velgjører de entrer banen. I moderne fotball handler det om merkevarebygning. Det handler om å skaffe en supportermasse til å fylle de nye store inntektsbringende stadionanleggene. Med å innlemme kvinnene i deres respektive klubber nærmer man seg et annerledes markedssegment. Her kommer en ny målgruppe praktisk talt på banen for Tippeligalagene.

For meg kan det eksistere to fordeler. Sitatet overfor viser den første, med vekt på økonomisk utvikling. Mange aktører (Kvinnefotballen selv, TV2) jobber hardt for å gjøre Toppserien til et mer attraktivt produkt. Utvilsomt er det et stort potensial, da det er store grupper med jenter i yngre generasjoner som både spiller og har interesse for fotball. Jeg vil anta at det er nærliggende for disse å interessere seg for kvinne-, og ikke herrefotball. Her er det utvilsomt et stort inntektsgrunnlag i form av supportereffekter og billettinntekter. Men vil vi se dette over natten? Sevfølgelig ikke. Dette er en prosess som vil ta mange år. Men det viser derimot Stabæk som en foregangsklubb på dette området, noe som bringer meg inn på den andre fordelen.

Stabæk Fotball (les: Lars Bohinen) har de siste årene vært opptatt av at klubbens drift skal funderes på viktige verdier, f. eks fair-play. Formålet med dette arbeidet er at Stabæk skal assosieres med ulike positive verdier. For å øke supportermassene, er jeg overbevist om at det ikke holder å kun spille morsom fotball og oppnå gode resultater. Da vil publikummet forsvinne når de gode resultatene uteblir. For å skaffe store trofaste supportermasser, er det i tillegg viktig å fronte Stabæk som en talsmann for ulike positive verdier. Stabæk skal være foregangsklubb, som blant annet engasjerer seg i likestilling (da i form av kjønnenes like muligheter til å drive toppidrett). I tråd med dette skal klubben være opptatt av fair-play. De største klubbene er med andre ord mer enn kun fotballklubber; de er også institusjonalserte sett med verdier.

Det er fullt mulig at det kun står sprøyt i dette innlegget, men jeg er overbevist om at herrelaget og klubben som helhet kan tjene mye på dette. Men det vil selvfølgelig ta tid. Fordi det ikke nødvendigvis fungerte i Fulham, er det ikke nødvendigvis slik at det vil mislykkes i Stabæk. For at caset Fulham skulle fungere, hadde det vært nødvendig med langt større tålmodighet. Poenget mitt er kun at de mildertidige utgiftene (penger, utstyr, medisinks apparat), vil overgås av de langsiktige inntektene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha lest dette lurer jeg igrunn enda mer på hva stabæk får ut av å innlemme asker i klubben? Hva fikk Fulham ut av det...?

Det er soleklart ikke kun som en velgjører de entrer banen. I moderne fotball handler det om merkevarebygning. Det handler om å skaffe en supportermasse til å fylle de nye store inntektsbringende stadionanleggene. Med å innlemme kvinnene i deres respektive klubber nærmer man seg et annerledes markedssegment. Her kommer en ny målgruppe praktisk talt på banen for Tippeligalagene.

For meg kan det eksistere to fordeler. Sitatet overfor viser den første, med vekt på økonomisk utvikling. Mange aktører (Kvinnefotballen selv, TV2) jobber hardt for å gjøre Toppserien til et mer attraktivt produkt. Utvilsomt er det et stort potensial, da det er store grupper med jenter i yngre generasjoner som både spiller og har interesse for fotball. Jeg vil anta at det er nærliggende for disse å interessere seg for kvinne-, og ikke herrefotball. Her er det utvilsomt et stort inntektsgrunnlag i form av supportereffekter og billettinntekter. Men vil vi se dette over natten? Sevfølgelig ikke. Dette er en prosess som vil ta mange år. Men det viser derimot Stabæk som en foregangsklubb på dette området, noe som bringer meg inn på den andre fordelen.

Stabæk Fotball (les: Lars Bohinen) har de siste årene vært opptatt av at klubbens drift skal funderes på viktige verdier, f. eks fair-play. Formålet med dette arbeidet er at Stabæk skal assosieres med ulike positive verdier. For å øke supportermassene, er jeg overbevist om at det ikke holder å kun spille morsom fotball og oppnå gode resultater. Da vil publikummet forsvinne når de gode resultatene uteblir. For å skaffe store trofaste supportermasser, er det i tillegg viktig å fronte Stabæk som en talsmann for ulike positive verdier. Stabæk skal være foregangsklubb, som blant annet engasjerer seg i likestilling (da i form av kjønnenes like muligheter til å drive toppidrett). I tråd med dette skal klubben være opptatt av fair-play. De største klubbene er med andre ord mer enn kun fotballklubber; de er også institusjonalserte sett med verdier.

Det er fullt mulig at det kun står sprøyt i dette innlegget, men jeg er overbevist om at herrelaget og klubben som helhet kan tjene mye på dette. Men det vil selvfølgelig ta tid. Fordi det ikke nødvendigvis fungerte i Fulham, er det ikke nødvendigvis slik at det vil mislykkes i Stabæk. For at caset Fulham skulle fungere, hadde det vært nødvendig med langt større tålmodighet. Poenget mitt er kun at de mildertidige utgiftene (penger, utstyr, medisinks apparat), vil overgås av de langsiktige inntektene.

Hva består de langsiktige inntektene i? Flere fans på herrelagets kamper som følge av at vi har et kvinnelag?

Slik jeg ser det er det ikke forsvarlig å legge ned masse penger i et kvinnelag, det vil ikke være de som tilfører klubben økte inntekter. De økte inntektene skal jo gjerne være høyere enn de økte utgiftene. Ikke minst må man se på hva de midlene som går til satsning på et kvinnelag ellers kunne vært brukt på i drift/investeringer i herrelaget.

Når dette er sagt har ikke jeg noe imot at vi får et kvinnelag i toppserien, men jeg ønsker at klubbens midler, som i hovedsak genereres av herrelaget, brukes på herrelaget. Vi har minst spenn i tippeligaen folkens!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva består de langsiktige inntektene i? Flere fans på herrelagets kamper som følge av at vi har et kvinnelag?

Forutsatt at kvinnefotballen oppnår den økonomiske utviklingen flere aktører jobber for, vil dette blant annet føre til større billettinntekter i tillegg til inntekter fra salg av supportertstyr for kvinnelagets del. Dette vil komme hele klubben til gode. Dessuten er blir fotballklubber mer og mer alsidige organisasjoner, hvor sportslige resultater ikke lenger er den eneste faktoren for økonomisk utvikling. Jeg tror at Stabæk kan tjene mange tilskuere på sikt ved å vise at de er en klubb med verdier, som er sitt samfunnsansvar bevisst. Stabæk Fotball fronter likestilling. Igjen: De største klubbene er mer enn kun fotballklubber; de er også institusjonalserte sett med verdier. Disse verdiene kan og brukes for å tiltrekke flere tilskuere.

Slik jeg ser det er det ikke forsvarlig å legge ned masse penger i et kvinnelag, det vil ikke være de som tilfører klubben økte inntekter. De økte inntektene skal jo gjerne være høyere enn de økte utgiftene. Ikke minst må man se på hva de midlene som går til satsning på et kvinnelag ellers kunne vært brukt på i drift/investeringer i herrelaget.

Når dette er sagt har ikke jeg noe imot at vi får et kvinnelag i toppserien, men jeg ønsker at klubbens midler, som i hovedsak genereres av herrelaget, brukes på herrelaget. Vi har minst spenn i tippeligaen folkens!

Nå vet jeg ikke hvor mye midler som kommer til å bevilges til kvinnefotballen, men jeg kan aldri tenke meg at det vil være så mye at det skader herrefotballen. Det er selvfølgelig viktig at klubben sikrer sin nåværende drift og har nok midler til å bygge et så godt grunnlag som mulig for gode sportslige resultater. Jeg er helt enig i at satsingen på kvinnefotballen ikke må gå på bekostning av herrefotballen. Men er det ikke mulig å tenke langsiktig, samtidig som klubben jobber for å sikre sportslige framgang i nuet? Satsingen på kvinne- og herrefotballen behøver ikke å være gjensidig utelukkende.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser kanskje ikke det samme potensialet i et kvinnelag som andre, men jeg forstår at dette på sikt vil generere inntekter i form av økt billettsalg. Samtidig må man erkjenne at et kvinnelag kan være en indirekte konkurrent når det kommer til bygdas tilskuergrunnlag. Spesiellt fordi de appellerer til kvinner/jenter.

Du sier at sportslige resultater ikke er den eneste faktoren for økonomisk utvikling. For min del er sportslige resultater mye viktigere enn økonomisk utvikling. Uansett er det dette som henger tettest sammen, de beste klubbene er ofte de rikeste klubbene. Noen sa en gang i tiden noe sånt som dette: "det er bedre å tjene penger på det vi kan, enn å stå på bekkestua og selge vafler."

Jeg tror ikke effekten av et damelag vil være spesielt stor hverken sportslig eller økonomisk. Ender kvinnelaget derimot opp med å dra sin del av lasset og generere de pengene de trenger for å overleve er jeg fordnøyd.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det vel også kommet frem at det p.t. kan antas at kvinnene vil ha omtrent samme inntektsgrunnlag som de har utgifter. Etter det jeg forstår er hovedårsaken til at kvinnene vil over til Stabæk at de sliter med anlegg- og organisasjonsdelen av klubben, ikke primært at det økonomiske er motivasjonen. Det sier seg selv at kvinnene vil påføre Stabæks organisasjon økt belastning, både økonomisk og personalmessig. Samtidig er jeg enig med Spence, vi må også kunne se litt frem i tid, og se på mulige fremtidige inntekter. Får kvinnefotballen det løftet det nå jobbes for, kan Stabæk få et stort forsprang på de andre klubbene.

Midt oppi dette ser jeg tilbake på de fire siste årene i Stabæks historie. Hva finner jeg der? En solid styring av klubben opp fra Adecco til toppen av TL. Jeg anser dagens styre og stell i klubben som mer enn kompetent til å vurdere hvorvidt dette prosjektet kan være fruktbart for klubben eller ikke.

Endret av Anders C
Lenke til innlegg
Del på andre sider

De økonomiske problemene som har hjemsøkt toppserien dreier seg slik jeg har fortstått det ikke om store underskudd eller pengemangel, men heller det at man ikke har kunnet garantere selv små summer.

Det er mye som må være på plass uansett, så som i livet ellers kan to lag/mennesker få mer for pengene, ved å utnytte ressursene bedre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De økonomiske problemene som har hjemsøkt toppserien dreier seg slik jeg har fortstått det ikke om store underskudd eller pengemangel, men heller det at man ikke har kunnet garantere selv små summer.

Det er mye som må være på plass uansett, så som i livet ellers kan to lag/mennesker få mer for pengene, ved å utnytte ressursene bedre.

Utfordringen til Asker er at Føyka ikke blir godkjent uten en stor ombygging. Og da snakker vi om mer enn selve banen. Asker Skiklubb tyner AFK maks med baneleie etc. men gir ikke en dritt igjen. AFK gikk iflg årsregnskapet for 2007 med overskudd i fjor. Jeg tror Stabæk Fotball Kvinner vil trekke flere enn 108 på Nadderud. Stabæk har masse jenter som spiller fotball. Det gjør ikke noe at de får forbilder i egen klubb. Og jenter som er interessert i fotball og Stabæk ser også herrelaget.

Om få år har kanskje LSk, Vålerenga og RBK damelag i toppserien. Jeg stiller gjerne på Nadderud å ser våre jenter grisebanke LSK

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sirkus og sirkus.  Det er vel ikke merkelig at det ligger mye følelser i en sak som denne?

At jeg ikke syns Asker Skiklubb fortjener å beholde Asker Fotball Kvinner har neppe noe med saken å gjøre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Stabæk Fotball Kvinner
  • Opprett ny...