Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Igjen - klubbene tar de prisene de tar. Jeg synes det er lite å diskutere.

Og det sier mannen som har brukt hele fredagskvelden på nettopp å diskutere dette.. Jaja

Forøvrig en genial kommentar om at prisene er for lave siden kampene blir stadig oftere utsolgt! Med andre ord vil du ha dyrere billetter så stadion blir halvfull?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye bra svar. For min del er det viktigste med Eurostand 2008 flytting av kamper og billettpriser og den endeløse kommersialiseringa og nyliberalisme! I tillegg til retten til å stå. Skrekkeksemplet er naturligvis all-seater Premier League som har blitt elitekultur snarere enn folkekultur. Tidligere supportere blir så og si erstattet av kunder som kommer for å bli underholdt - en vanlig arbeider har ikke lenger råd til sesongkort. Supporterkulturen blir kvalt og kommersielle interesser undergraver folkekulturen. Istedenfor en bra film vil de se bra fotball.

Aksjonen er en påminnelse om at det faktisk er vi (supportere) som er grunnmuren - eller "bolten" i pengehjulet. Penger er viktig i dagens fotball, men det skal aldri få være så viktig at det hindrer supporternes frihet og kreativitet i å fortsette å utvikle supportkulturen. Det er så mange som finner seg i alt som kommer av pålegg fra forbund/klubb at den ekte tribunekulturen står nesten i fare for å dø ut til fordel for nyrike og næringslivselitehender og "plastikkinnpakning" av fotballkamper og med duskedamer, cherlandere m.m. Et punkt som veier tungt hos meg er nettopp denne kommersialiseringa og elitekulturen (nevner bare SV Austria Salzburg...) Flytting av kamper er vanvittig irriterende, NFF må i framtiden klare å være litt forutsigbare i planleggingen av kampene og ta hensyn til supporterne som er en viktig del - kanskje det viktigste - av deres produkt. Derfor blir det i mine øyne litt bakvendt når klubber eller NFF profilerer klubber med supportere i "blussebilder" samtidig som de slår ned hardt på disse bøtene. Ta det i riktig rekkefølge. Men alle mennesker er forskjellige og med ulike behov, og respekterer det, men like fullt har denne aksjonen etter min mening inneholdt viktige punkter for å bedre supporterkulturen og for meningmann.

Angående billettpriser handler det om å skape et best mulig lag, og da kreves penger. Ved å sette opp prisen. Høyt. Spesielt i den "pengeligaen" PL er. Men alt handler ikke om penger, heldigvis, der også er vi forskjellige; ville heller vært en "middelhavsklubb" med identitet, tilhørlighet og stolthet enn å selge meg til pengemakta som mange i PL - og kanskje kjempet litt opp på øvre halvdel nå og da. Eller tatt en cup. Det er min mening. Jeg har et mer verdimessig forhold til en klubb enn fornuftsmessig, om det være seg å gå utover den sportslige satsningen. Det kan heller kompenseres med å være bedre enn konkurrentene på andre områder.

"Anbefaler", dog ikke noe nytt, to Dagbladet-artikler om nettopp dette med som omhandler den "drepte" stemninga i PL: "Hvorfor er det stille som i et likhus?" og ( " - Det er alltid stille" ) Veldig bra artikkel Rich viste til, forresten!

Endret av III
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye bra svar. For min del er det viktigste med Eurostand 2008 flytting av kamper og billettpriser og den endeløse kommersialiseringa og nyliberalisme! I tillegg til retten til å stå. Skrekkeksemplet er naturligvis all-seater Premier League som har blitt elitekultur snarere enn folkekultur. Tidligere supportere blir så og si erstattet av kunder som kommer for å bli underholdt - en vanlig arbeider har ikke lenger råd til sesongkort. Supporterkulturen blir kvalt og kommersielle interesser undergraver folkekulturen. Istedenfor en bra film vil de se bra fotball.

Aksjonen er en påminnelse om at det faktisk er vi (supportere) som er grunnmuren - eller "bolten" i pengehjulet. Penger er viktig i dagens fotball, men det skal aldri få være så viktig at det hindrer supporternes frihet og kreativitet i å fortsette å utvikle supportkulturen. Det er så mange som finner seg i alt som kommer av pålegg fra forbund/klubb at den ekte tribunekulturen står nesten i fare for å dø ut til fordel for nyrike og næringslivselitehender og "plastikkinnpakning" av fotballkamper og med duskedamer, cherlandere m.m. Et punkt som veier tungt hos meg er nettopp denne kommersialiseringa og elitekulturen (nevner bare SV Austria Salzburg...) Flytting av kamper er vanvittig irriterende, NFF må i framtiden klare å være litt forutsigbare i planleggingen av kampene og ta hensyn til supporterne som er en viktig del - kanskje det viktigste - av deres produkt. Derfor blir det i mine øyne litt bakvendt når klubber eller NFF profilerer klubber med supportere i "blussebilder" samtidig som de slår ned hardt på disse bøtene. Ta det i riktig rekkefølge. Men alle mennesker er forskjellige og med ulike behov, og respekterer det, men like fullt har denne aksjonen etter min mening inneholdt viktige punkter for å bedre supporterkulturen og for meningmann.

Angående billettpriser handler det om å skape et best mulig lag, og da kreves penger. Ved å sette opp prisen. Høyt. Spesielt i den "pengeligaen" PL er. Men alt handler ikke om penger, heldigvis, der også er vi forskjellige; ville heller vært en "middelhavsklubb" med identitet, tilhørlighet og stolthet enn å selge meg til pengemakta som mange i PL - og kanskje kjempet litt opp på øvre halvdel nå og da. Eller tatt en cup. Det er min mening. Jeg har et mer verdimessig forhold til en klubb enn fornuftsmessig, om det være seg å gå utover den sportslige satsningen. Det kan heller kompenseres med å være bedre enn konkurrentene på andre områder.

"Anbefaler", dog ikke noe nytt, to Dagbladet-artikler om nettopp dette med som omhandler den "drepte" stemninga i PL: http://www.dagbladet.no/sport/2006/11/14/482881.html og ( http://www.dagbladet.no/sport/2006/11/14/482881.html ). Veldig bra artikkel Rich viste til, forresten!

Herlig innlegg.

Folk som deg burde bruke dette forumet oftere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var på den kampen, min første kamp på Old Trafford, og det var veldig dårlig stemning. Jeg ble egentlig veldig skuffet, hadde absolutt trodd at det skulle være bedre. PL ble jo ofte fremstilt som mye bedre enn norsk fotball når det gjelder stemning, liv på tribunene osv, men det er mye bedre på Stabæk-kamp enn det var på OT den dagen. Nå var jo jeg en av de turistene som kommer bare for å se, og ikke bidra, men det var vel 60-70 % av alle andre på stadion også. Jeg vil påstå at Birmingham-fansen lagde mer liv enn hele resten av stadion, og da snakker vi et forhold som var ca 70 000 mot 5 000.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet fotballen har er egentlig at det er alt for populært..

Røkke, Fredriksen, Hardball og en hel haug med andre rikinger synes det er greit å tape mye penger på fotballag. Start sliter nå, og vi i Stabæk har heller ikke vært veldig opptatt av at "bedriften" skal gå med overskudd. Dermed blir det en veldig merkelig økonomi i det hele.

Hva har blitt skreket på dette forumet ang. forsterkninger og å holde på spillere? Selvfølgelig var vi kjempehappy med å få inn klassespillere som Farnerud, og like happy var vi med at Veigar ikke ble solgt i sommer. Når "alle andre" lever over evne, gir det på mange måter klubbene to valg: Enten slite økonomisk fordi de også handler over evne, eller slite økonomisk fordi laget ligger på nedre halvdel og TV og tilskuere ikke gidder å komme på kamper fordi de ikke vinner.

Det er sikkert lite klubbene vil mer enn å få flest mulig supportere (evt. tilhengere/fans/ultras/bjellefolk, kall det hva man vil). Billige billetter er flott for å få dem på stadion. Selge drakten for en hundrelapp eller to ville sikkert gjort sitt til at mange flere unger i Bærum ville løpe rundt i blått. Men så er det jo kjipt da, klubbene må tjene penger. Jeg tror billettprisene i England glatt kan forklares med de høyere lønningene (og også bedre kvalitet) enn det man ser i Tyskland.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff, for en lissom-krangel i en klubb som i størstedelen av sin tippeligatilværelse har prestert tribunekultur nesten på det bunnivå som settes av LYN. At det lille mindretallet av bæringene som faktisk har begynt å komme seg fast på kamp starter en krangel om hvordan den andre langsiden burde "heie" er fordummende og rett ut teit.

Jeg har som oftest sittet på Frilings side på kampdag, men jeg vil ikke bli tillagt hans meninger av den grunn. Ikke vil jeg at noen skal gi meg et annet og mindre verdig stempel enn å få være STABÆK-SUPPORTER, heller.

Når det er sagt, så håper jeg at flere av de godværs-supportere som også jeg til tider har vært en del av, har ydmykhet nok til disse erkjennelser når det gjelder legitimitet for sine klubbstandpunkter:

1. Spillerne våre yter bedre med et engasjert og lydhørt publikum.

2. Dommerne påvirkes av "flertallsytringene" under en kamp. Derav forklares mye av den statistiske hjemmefordelen.

3a. Supportere som stiller opp på bortekamp gir ikke penger til klubbkassa, men er en uvurderlig støtte til laget sitt. Som gammel spiller kan jeg kanskje ikke få understreket erfaringene mine med dette godt nok. Bortesupporterne representerer en viktig motpol til hjemmefordelen. (Skal vi tippe i forholdet 1:10 antallsmessig?) Bare tenk på forskjellen i å ha med seg 200 supportere som kan gi misbehagsytringer til tvilsomme dommeravgjørelser i en bortekamp i f.eks europacupen, og på det å måtte stille 11 mot røkla uten noe publikumsupport. Uten noen som applauderer for "ett godt løp eller en takling" mens du sliter mot overmakta og alle deres ønsker om at du som motstanderspiller driter deg ut.

3b. Det er de som kjemper for ståtribunen som drar på bortekamp. Bestandig har det vært sånn. Det antallet som monner altså. Og det hjelper så lite om man sporadisk går på bortekamp og blander seg med hjemmesupporterne. Støtten du sikkert gir laget ditt ved små stille bønner, oppfattes ikke der og da ute på banen av de som "trenger hjelp". Det kreves et annet samhold

for å organisere turer og felles gode opplevelser ved nettopp reisen, enn hva Friling og jeg på vår side av banen og i våre gode seter makter å pushe hverandre til. Skal vi være med og gjøre litt nytte for oss som supporter på en bortekamp, må vi jo "joine" det "stadionarrangementet" som Eurogutta med Stabæk-stå regiserer og skaper grunnlaget for, ikke sant Friling? Det er et poeng Friling, at de Stabæk supporterne som du fra din sesongkortplass ser som et merkelig og uforståelig eksotisk mindretall på den andre siden av banen, de ER HELE STABÆK på bortekamp. Det er dem Nannskog & Co løper bort og takker og hyller etter ethvert poeng tatt på bortebane. Og ikke nødvendigvis bare da.

Vi har ikke som i Enga eller Brann, en tolvte mann.

Men de som det nå i denne debatten pekes på, fordi de kjemper for selve grunnlaget og rammebetingelsene for sitt samhold, - de er de eneste som har påtatt seg oppgaven med å forsøke skape ham. Tenk på det. Og la oss heller alle sammen hjelpe til med å sørge for at det uttrykk og sjæl denne tolvte mann skal ha, er noe flest mulig i Stabæks system og alfor snevre tilhangerskare kan stå inne for. Ta ansvar for identitet, og god identitet, alle sammen. Jønsson, Skjelvan, Madsen, Jensen, og noen fantastisk sympatiske spillere har lagt et utrolig bra grunnlag. Bygg på det. NÅ!

Ps

Stå opp hvis du er Stabæk (en gang iblant i alle fall)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff, for en lissom-krangel i en klubb som i størstedelen av sin tippeligatilværelse har prestert tribunekultur nesten på det bunnivå som settes av LYN. At det lille mindretallet av bæringene som faktisk har begynt å komme seg fast på kamp starter en krangel om hvordan den andre langsiden burde "heie" er fordummende og rett ut teit.

Og her er vi ved poenget, Friling tømte seg for mye dumt, Jansen svarte (langt klokere). Nå er det på tide at ballen legges død. Vi trenger alle på kamp. Hver kamp. Sammen. Og dobbelt så mange når vi flytter til Fornebu.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlige tilleggsideer:

Men når man kobler på dette at kampbillettene i Norge er altfor dyre, og at man vil kjempe mot kommersialiseringen av norsk fotball, da mener jeg man er ute å kjøre. Fotballag koster penger, og gode fotballag koster enda mer.

Når samtlige norske sportskommentatorer, spillere selv, og publikum forøvrig uttaler at det hadde ikke vært særlig moro å gå på kamp uten stående/syngende supportere - burde ikke disse stående/syngende som kommer på jobb på mandag og høres ut som en 80 år gammel kols-pasient få noe igjen for det? Skal de tynes for enda mer penger når de allerede har brukt x000 kroner på å komme seg til kampen? Skal virkelig de som står på en gjørmete jordvoll i Drammen avkreves 150 kroner, for ikke å snakke om de som betalte 220 kroner for å gå en kilometer til Sør Arena?

At det koster å gå på kamp er ingen nyhet, men skal de som bidrar mest til totalopplevelsen avkreves en pris på linje med resten av stadion?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

2) Dette får du få lov til å mene, men jeg er veldig uenig. Jeg stiller meg ikke til doms over hva slags mennesker som er viktigere enn andre på en fotballtribune. Lavere billettpriser vil bare føre til at førstemann i køen (eller evt. personer med gode kontakter) får plass istedenfor den med høyest betalingsvillighet. Det er ikke rettferdig i mine ører.

Denne fant jeg i en av mine elevers mattebok:

3b)

Ola har null epler, Kari har null epler, selv om han sjelden spiser frukt har Hans fem epler, fordi faren hans er rik og han har størst betalingsvillighet. Hvor mange smil har de tilsammen fordi rettferdigheten tross alt seiret?

Endret av enda en jævla islending
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det sier mannen som har brukt hele fredagskvelden på nettopp å diskutere dette.. Jaja

Forøvrig en genial kommentar om at prisene er for lave siden kampene blir stadig oftere utsolgt! Med andre ord vil du ha dyrere billetter så stadion blir halvfull?

Hvis billettene blir utsolgt lang tid i forveien, så tyder dette på at billettprisene bør økes. Ikke økes så mye at det ikke lenger er fullt, men økes så mye at inngangen styres av betalingsvillighet, ikke tilfeldigheter.

Forresten så har jeg aldri tatt initiativ til å diskutere billettpriser på dette forumet. Jeg har bare korrigert enkelte som ønsker å tvinge billettpriser nedover uten å ane konsekvensene av en slik form for praksis.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3b)

Ola har null epler, Kari har null epler, selv om han sjelden spiser frukt har Hans fem epler, fordi faren hans er rik og han har størst betalingsvillighet. Hvor mange smil har de tilsammen fordi rettferdigheten tross alt seiret?

Siden du viser til eplemarkedet så regner jeg med at du ønsker en annen fordeling av epler i verden som ikke er basert på markedsmekanismer? Såklart er det slik at betalingsvilje avspeiler betalingsevne i en del situasjoner. Sånn er det overalt. Men jeg mener likevel at prismekanismen er den beste mekanismen som vi har til rådighet. Så får vi heller bruke andre institusjoner i samfunnet for å sørge for at alle har tilstrekkelig betalingsevne. Det er stort sett den modellen vi har her i Norge og den tror jeg de fleste er nokså enige i.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis billettene blir utsolgt lang tid i forveien, så tyder dette på at billettprisene bør økes. Ikke økes så mye at det ikke lenger er fullt, men økes så mye at inngangen styres av betalingsvillighet, ikke tilfeldigheter.

Forresten så har jeg aldri tatt initiativ til å diskutere billettpriser på dette forumet. Jeg har bare korrigert enkelte som ønsker å tvinge billettpriser nedover uten å ane konsekvensene av en slik form for praksis.

1) Er det slik at alt som ikke er penger er tilfeldigheter?

2) Og hva er betalingsvillighet? Om jeg som fattig student sier at jeg er villig til å betale to prosent av min inntekt får å følge Stabæk er ikke det like mye penger som dine to prosent, selv om jeg ofrer en like stor del av mitt budsjett. Betyr det at jeg i mindre grad fortjener billett til Nadderud?

3) Om både du og jeg har råd til billett, men jeg møter opp fem timer før deg, står i kø og sikrer meg den siste billetten, er dette en urettferdig tilfeldighet?

4) Jeg er ikke religiøs. Jeg tror ikke på gud, satan, allah, krishna eller markedet, men la oss et øyeblikk akseptere mest mulig inntjening som et hellig bud. Tror du at det for Stabæk vil lønne seg å heve noen ekstra kroner ved praktisk talt å utestenge de unge og uetablerte, barn uten engasjerte foreldre, studenter og skoleelever, kort sagt stabæks fremtidige fanbase fordi de er fattige... unnskyld, lite betalingsvillige, i en tid hvor vi med ny stadion og sportslig suksess er i ferd med å bygge et storlag? I mine øyne er det i beste fall korttenkt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlige tilleggsideer:

Men når man kobler på dette at kampbillettene i Norge er altfor dyre, og at man vil kjempe mot kommersialiseringen av norsk fotball, da mener jeg man er ute å kjøre. Fotballag koster penger, og gode fotballag koster enda mer.

Når samtlige norske sportskommentatorer, spillere selv, og publikum forøvrig uttaler at det hadde ikke vært særlig moro å gå på kamp uten stående/syngende supportere - burde ikke disse stående/syngende som kommer på jobb på mandag og høres ut som en 80 år gammel kols-pasient få noe igjen for det? Skal de tynes for enda mer penger når de allerede har brukt x000 kroner på å komme seg til kampen? Skal virkelig de som står på en gjørmete jordvoll i Drammen avkreves 150 kroner, for ikke å snakke om de som betalte 220 kroner for å gå en kilometer til Sør Arena?

At det koster å gå på kamp er ingen nyhet, men skal de som bidrar mest til totalopplevelsen avkreves en pris på linje med resten av stadion?

Her synes jeg du blander sammen to ting:

1. Dersom du betrakter det å være på en kamp og gjøre det man har mest lyst til (i ditt tilfelle: stå og synge for laget) for såpass mye av en jobb at man burde få betalt (gjennom tilnærmet gratis billetter), så er jeg ikke enig. Du bør tåle å betale like mye som meg på bortekamp.

2. At du bør få billetten billigere enn meg, når jeg får sitteplass under tak og du får en gjørmete jordvoll, det er klart. Men det har ingenting å gjøre med hva du bidrar med som bortesupporter, det har med hvilke fasiliteter du tilbys.

Slik synes jeg hadde vært helt rettferdig på Nadderud også. Stående syngende bortesupportere som kjøper billetter til plasser utenfor kikkertsvingen, må tåle å betale det andre ville gjort for de samme plassene. Mens stående syngende supportere i kikkertsvingen bør betale det andre avkreves i kikkertsvingen - tilnærmet ingenting. Det er da også mulig det er slik nå på Nadderud, for alt jeg vet.

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke eplediskusjonen gir løsning på problemet.

Hvor mange epler skulle det kostet å ha ståplass, og å ha sitteplass på midtlinjen. Skulle det kostet like mange epler om våren som om høsten da bærumseplene er modne? Skulle man kunne betale med kart, og hvor dyrt ville det ikke blitt å skaffe nok kompetente bilettselgere til å kontrollere eplenes minimumskvalitet?

I tillegg får vi problemer med dem som ikke faller så langt fra stammen!

Vi måtte også som klubb tatt stilling til om vi skulle videreforedlet eplene selv, eller hvorvidt vi skulle lønnet spillerne med dem?

Bananer har jo allerede blitt definert som uaktuelt.

Men kanskje epler går!

Uansett, spør de utenlandske spillerne om råd før dere tar saken videre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1) Er det slik at alt som ikke er penger er tilfeldigheter?

2) Og hva er betalingsvillighet? Om jeg som fattig student sier at jeg er villig til å betale to prosent av min inntekt får å følge Stabæk er ikke det like mye penger som dine to prosent, selv om jeg ofrer en like stor del av mitt budsjett. Betyr det at jeg i mindre grad fortjener billett til Nadderud?

3) Om både du og jeg har råd til billett, men jeg møter opp fem timer før deg, står i kø og sikrer meg den siste billetten, er dette en urettferdig tilfeldighet?

4) Jeg er ikke religiøs. Jeg tror ikke på gud, satan, allah, krishna eller markedet, men la oss et øyeblikk akseptere mest mulig inntjening som et hellig bud. Tror du at det for Stabæk vil lønne seg å heve noen ekstra kroner ved praktisk talt å utestenge de unge og uetablerte, barn uten engasjerte foreldre, studenter og skoleelever, kort sagt stabæks fremtidige fanbase fordi de er fattige... unnskyld, lite betalingsvillige, i en tid hvor vi med ny stadion og sportslig suksess er i ferd med å bygge et storlag? I mine øyne er det i beste fall korttenkt.

1) Det er nå engang slik at det prismekanismen som bestemmer fordelingen av goder i samfunnet. Jeg ser ikke at fotballkamp-billetter er en type gode som skulle unndras denne generelle mekanismen.

2) Betalingsvillighet i denne sammenheng er hvor mye du er villig til å gi for en billett. Det skal bemerkes at det er ingen problemer med at det forskjellig pris for stå- og sitteplass. Da vil de med lavest betalingsvillighet kjøpe ståplassene og de med høyere betalingsvillighet kjøpe sitteplassene. Og alle er fornøyde. Det er sikkert slik det blir på Fornebu også.

3) Vel, kø er dårlig deal. Kø er misbruk av tid. Det er akkurat samme argumentasjon som sikkert brukes for å være mot rushtidsavgift inn til byen. At folk står stille i kø inn til byen i en time hver dag koster Norge dyrt. Da er det bedre at prisene på den høyt etterspurte tjenesten går noe opp. Hvorvidt det er rettferdig kommer vel litt an på øyet som ser, siden rettferdighet er et abstrakt ord. Det er iallfall etter min mening den mest rettferdige og rimelige fordelingsmekanismen som vi har til rådighet i dag. Alternativet måtte være at andre med makt går inn og styrer hva prisen skal være på alt mulig. Tror ikke du heller er for en slik løsning.

4) Jeg tror Stabæk sikkert har gjort seg opp tanker om dette. Og i forhold til hvordan planene er på Telenor Arena så tror jeg det er lite som tyder på at Stabæk-supportere (uavhengig av type) får dårlige vilkår.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlige tilleggsideer:

Her synes jeg du blander sammen to ting:

1. Dersom du betrakter det å være på en kamp og gjøre det man har mest lyst til (i ditt tilfelle: stå og synge for laget) for såpass mye av en jobb at man burde få betalt (gjennom tilnærmet gratis billetter), så er jeg ikke enig. Du bør tåle å betale like mye som meg på bortekamp.

2. At du bør få billetten billigere enn meg, når jeg får sitteplass under tak og du får en gjørmete jordvoll, det er klart. Men det har ingenting å gjøre med hva du bidrar med som bortesupporter, det har med hvilke fasiliteter du tilbys.

Slik synes jeg hadde vært helt rettferdig på Nadderud også. Stående syngende bortesupportere som kjøper billetter til plasser utenfor kikkertsvingen, må tåle å betale det andre ville gjort for de samme plassene. Mens stående syngende supportere i kikkertsvingen bør betale det andre avkreves i kikkertsvingen - tilnærmet ingenting. Det er da også mulig det er slik nå på Nadderud, for alt jeg vet.

1. Jeg ser poenget ditt, men jeg tror ikke det er sankk om at vi skal få betalt for å synge, men såvidt jeg forstår så snakker vår bergenskorrespondent om farene ved å heve prisen uforholdsmessig. Man står i fare for å miste de syngende da disse gjerne allerede bruker mye penger på å reise til kamp. Det er altså ikke snakk om å betale for sang, men å unngå å prise de syngende ut av stadion. Man krever altså som bidragsyter til norsk fotball ikke å få betalt, men å bli tatt hensyn til.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På hjemmekamper får da de stående syngende supportere en veldig god pris? Stemmer det at sesongkortene på $$-feltet bare koster 600,-?

Bortesupportere er en artig sak, men jeg er litt usikker på hvor mye man egentlig bidrar, med mindre man er veeldig mange. 200 stykker i Rennes hjalp vel ikke veldig mye til under kampen, er jeg redd. Men det ble vel en bra ramme rundt det hele, og det var vel jævla gøy for de som dro. At spillerne kommer bort og takker etter kamp, er vel mest en takk for at man gadd å ta turen, mistenker jeg. Spillerne vet jo at det til slutt er alle som heier på stabæk som betaler lønna deres, så man må si et "takk for at du bryr deg" til de som reiser såpass langt midt i uka.

Av årsaker jeg ikke helt var herre over, ble det sofaen på meg hele helga, og jeg så derfor en haug med TL-kamper. I alle kampene slo det meg at forskjellen med og uten syngende supportere (før og etter at femten minutter var gått) var mindre enn forventet. Kanskje er det bare TV2-mik'ene som er/var dumt plassert, men jeg tror man kanskje skal være litt påpasselig med å ikke skryte eget bidrag opp i skyene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og her er vi ved poenget, Friling tømte seg for mye dumt, Jansen svarte (langt klokere). Nå er det på tide at ballen legges død. Vi trenger alle på kamp. Hver kamp. Sammen. Og dobbelt så mange når vi flytter til Fornebu.

Applaus for denne! La oss heller se frem til morgendagen da Stavanger skal rystes av de blaa.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes hver enkeltperson kan forhandle med personen i billetboden om prisen man er villig til å betale. Også kan man få en fint stempel på hånden som sier at man har betalt.

Jeg er villig til å betale fler tusen får å se Stabæk slå Odd Grenland i finalen i cupen, men det er ikke noe jeg ønsker. hva med deg drazyc?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3b)

Siden du viser til eplemarkedet så regner jeg med at du ønsker en annen fordeling av epler i verden som ikke er basert på markedsmekanismer? Såklart er det slik at betalingsvilje avspeiler betalingsevne i en del situasjoner. Sånn er det overalt. Men jeg mener likevel at prismekanismen er den beste mekanismen som vi har til rådighet. Så får vi heller bruke andre institusjoner i samfunnet for å sørge for at alle har tilstrekkelig betalingsevne. Det er stort sett den modellen vi har her i Norge og den tror jeg de fleste er nokså enige i.

Er du så blottet for empati som du prøver å gi deg ut for? I vesten dumpes fx. epler på dynga for å få opp markedsprisen, samtidig som mer enn 800 000 000 mennesker sulter. Nå bruker vi mat til å lage drivstoff til husmortanksene (SUVene) våre. Hvert sekund dør et barn av sult. Jepp, markedsmekanismen der de som er født rike blir rikere og de som er født fattige blir fattigere fungerer kjempebra i verden og er et topp redskap for en "rettferdig" fordeling. Modellen som brukes i Norge er sosialdemokratisk. Vi har et av de regimene i verden med størst sosial utjevning.

Kan vi ikke løse dette veldig enkelt ved at du som insisterer på å betale mest mulig for billetten gjør det, (Ring Stabæk, så kan du sikkert få betale 10.000 for sesongkortet og få sitte ved siden av Friling med bjella) og så kan vi andre betale en normal "markedspris" for billettene - sammenligna med for eksempel alternative underholdningstilbud.

Fotball har alltid vært et tilbud til alle landets borgere, og skal fortsette å være det. Derfor er det viktig at billettprisene er overkommelige, også for dem med lavere inntekter som ungdom.

Grunnen til at priser på billetter til fx PL og cupfinalen går dyrt er selvsagt ikke fordi det er markedspris, men fordi det er BEGRENSET tilgang på billetter i forhold til etterspørselen, takket være både liten stadion i forhold til folketallet og monopolposisjonen til hjemmelaget. I Norge finner vi klubber som Molde, Sogndal, Lillestrøm og Aalesund, der tribunekapasiteten er like stor som stedets samlede befolkning.

Ikke bland sammen markedsmekanismer med rettferdighet.

Topic for denne tråden er Arnstein Frilings sosiale selvmord på www.stabak.no der han pisser på stående og syngende supportere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På hjemmekamper får da de stående syngende supportere en veldig god pris? Stemmer det at sesongkortene på $$-feltet bare koster 600,-?

Bortesupportere er en artig sak, men jeg er litt usikker på hvor mye man egentlig bidrar, med mindre man er veeldig mange. 200 stykker i Rennes hjalp vel ikke veldig mye til under kampen, er jeg redd. Men det ble vel en bra ramme rundt det hele, og det var vel jævla gøy for de som dro. At spillerne kommer bort og takker etter kamp, er vel mest en takk for at man gadd å ta turen, mistenker jeg. Spillerne vet jo at det til slutt er alle som heier på stabæk som betaler lønna deres, så man må si et "takk for at du bryr deg" til de som reiser såpass langt midt i uka.

Av årsaker jeg ikke helt var herre over, ble det sofaen på meg hele helga, og jeg så derfor en haug med TL-kamper. I alle kampene slo det meg at forskjellen med og uten syngende supportere (før og etter at femten minutter var gått) var mindre enn forventet. Kanskje er det bare TV2-mik'ene som er/var dumt plassert, men jeg tror man kanskje skal være litt påpasselig med å ikke skryte eget bidrag opp i skyene.

Det var ingen mikrofon på langsiden der SS står da vi spilte mot Godset og hadde 15 min. aksjon. At du ikke hørte oss på TV har da sin naturlige forklaring. TV2s inspillingsleder fløy nylig rundt i Liin-genser, så det var kanskje ikke tilfeldig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vi fundamentalt uenige. Trøkket (eller mangelen derpå) fra supporterne er noe av det viktigste for meg når jeg ser fotball på tv eller live.

Det er da ingen her som skryter eget bidrag opp i skyene?

Poenget her er at å gå på fotballkamp består av mange forskjellige faktorer som gjør det artig og som gjør at folk kommer tilbake. I så henseende er syngende supportere en viktig faktor, akkurat som sittende supportere, mål, pølser i pausen, neglebiting, klapping, forhåndsanalyser osv osv. Avskjærer man en eller flere av disse faktorene, mister også produktet lite eller mye av sin sjarm, avhengig av hvor mye som blir borte. Ved å sette opp billettprisene, fjerne ståplassene og stadig endre kamptidspunktet, bidrar man til at en av disse faktorene, de syngende supporterne, etterhvert blir færre, og i verste fall borte. Og totalpakken blir ditto dårligere.

I min verden er ikke dette å fremheve eget bidrag, men å si fra om at fotballen blir en opplevelse og et moment fattigere på sikt dersom det man nå har protestert mot blir en realitet.

Til slutt en liten bemerkning: Henning Hauger er en gammel bekjent av meg, og han har opptil flere ganger understreket for meg hvor mye gutta setter pris på den innsatsen tilskuerne har gjort og gjør, både hjemme og borte. Dette gjelder både de sittende og stående. Men i de fleste bortekampene er det stort sett bare SS som stiller opp mer eller mindre mannsterke. Mao; SS har en viktig oppgave, og løser den meget bra. Å hevde noe annet er tull. Ikke dermed sagt at vi ikke kan bli bedre..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er du så blottet for empati som du prøver å gi deg ut for? I vesten dumpes fx. epler på dynga for å få opp markedsprisen, samtidig som mer enn 800 000 000 mennesker sulter. Nå bruker vi mat til å lage drivstoff til husmortanksene (SUVene) våre. Hvert sekund dør et barn av sult. Jepp, markedsmekanismen der de som er født rike blir rikere og de som er født fattige blir fattigere fungerer kjempebra i verden og er et topp redskap for en "rettferdig" fordeling. Modellen som brukes i Norge er sosialdemokratisk. Vi har et av de regimene i verden med størst sosial utjevning.

Det var da voldsomt til reaksjon over uenighet knyttet til billettpriser på fotballkamper. Jeg er helt enig i at det finnes mye urettferdighet i verden. Det er ikke nødvendigvis det frie marked som har skyld i dette, men det er klart at det finnes eksempler på grove markedsimperfeksjoner. Vi er nok ikke så veldig uenig i noe av dette, så ingen grunn til å hisse seg opp. Hva min empati angår ser jeg ingen grunn til å komme med personangrep. Det er aldri hensiktsmessig i en diskusjon.

Kan vi ikke løse dette veldig enkelt ved at du som insisterer på å betale mest mulig for billetten gjør det, (Ring Stabæk, så kan du sikkert få betale 10.000 for sesongkortet og få sitte ved siden av Friling med bjella) og så kan vi andre betale en normal "markedspris" for billettene - sammenligna med for eksempel alternative underholdningstilbud.

Nå føler jeg du lar følelser tar overhånd i diskusjonen og ikke forholder deg til det jeg faktisk har sagt og skrevet i denne debatten. Jeg har aldri ment at noen skal betale "mest mulig" for en billett, hva nå enn det er. Jeg mener at en fotballtribune optimalt sett bør fylles opp hver gang. Hvis den fylles opp for fort, så er det mange som ikke får tilgang. Da bør prisene opp. Hvis stadion ikke fylles opp, så er billettene for høye og prisene bør ned. Det er egentlig ikke så vanskelig å skjønne.

Grunnen til at priser på billetter til fx PL og cupfinalen går dyrt er selvsagt ikke fordi det er markedspris, men fordi det er BEGRENSET tilgang på billetter i forhold til etterspørselen, takket være både liten stadion i forhold til folketallet og monopolposisjonen til hjemmelaget. I Norge finner vi klubber som Molde, Sogndal, Lillestrøm og Aalesund, der tribunekapasiteten er like stor som stedets samlede befolkning.

Men det betyr jo bare at interessen for fotball er enorm og at dette bør legge grunnlag for å bygge nytt stadion for en rekke klubber, noe som skjer overalt i Norge og Europa forøvrig. Det som jeg reagerer på er at folk klager over for høye billettpriser uten å komme med fornuftige alternativer på hvordan dette skal løses. Ved å tvinge billettprisene ned, vil bare dette føre til at mange ikke får billett.

Ikke bland sammen markedsmekanismer med rettferdighet.

Som jeg har skrevet i et tidligere innlegg er rettferdighet et subjektivt og abstrakt begrep. Kanskje unødvendig valg av ord, men jeg personlig ser iallfall ikke noen mer rettferdig måte å bestemme hvem som skal ha adgang på en fotballtribune enn å vurdere hvor stor betalingsvillighet som faktisk ligger til grunn.

Topic for denne tråden er Arnstein Frilings sosiale selvmord på www.stabak.no der han pisser på stående og syngende supportere.

Som sagt så er jeg både litt enig og litt uenig i Frilings innlegg, sjekk mitt første svar i denne tråden. Min generelle oppfatning er ikke at Friling "pisser på stående og syngende supportere". Også stående og syngende supportere må tåle kritikk og en debatt uten å gå av skaftet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er villig til å betale fler tusen får å se Stabæk slå Odd Grenland i finalen i cupen, men det er ikke noe jeg ønsker. hva med deg drazyc?

Du kan lese mitt siste svar til Alzheimer for å finne ut hvordan jeg ser på billettprisene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bla bla bla Også stående og syngende supportere må tåle kritikk og en debatt uten å gå av skaftet.

Herlig teft du har. Hva med å poste på forumet til Hells Angels og argumentere for at prisene på Harley Davidson er alt for lave? Eller skrive på forumet til Vålerenga hockey at badminton er en mye bedre idrett?

Dette er forumet til Stabæk Support, en INTERESSEORGANISASJON for Stabækfans, fortrinnsvis de som står, synger og drar på bortekamper. Andre som deler organisasjonens syn kan også være med.

Der er mer enn undermåls å argumentere for at våre billettpriser skal økes på dette forumet. Ift billettpriser er vårt mål selvsagt ikke det samme som Stabæk fotballs.

Vi har ikke dette forumet for å høre hva andre mener om oss. Folk som skal kritisere oss hives ut av forumet og henvises til vgd eller lignende. Eller de kan sende et harmdirrende leserinnlegg i budstikka om at vi har bannet på tribunen eller drukket øl på en søndag, midt i kirketiden.

Dette er IKKE et forum for ytringsfrihet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bla bla bla Også stående og syngende supportere må tåle kritikk og en debatt uten å gå av skaftet.

Herlig teft du har. Hva med å poste på forumet til Hells Angels og argumentere for at prisene på Harley Davidson er alt for lave? Eller skrive på forumet til Vålerenga hockey at badminton er en mye bedre idrett?

Dette er forumet til Stabæk Support, en INTERESSEORGANISASJON for Stabækfans, fortrinnsvis de som står, synger og drar på bortekamper. Andre som deler organisasjonens syn kan også være med.

Der er mer enn undermåls å argumentere for at våre billettpriser skal økes på dette forumet. Ift billettpriser er vårt mål selvsagt ikke det samme som Stabæk fotballs.

Vi har ikke dette forumet for å høre hva andre mener om oss. Folk som skal kritisere oss hives ut av forumet og henvises til vgd eller lignende. Eller de kan sende et harmdirrende leserinnlegg i budstikka om at vi har bannet på tribunen eller drukket øl på en søndag, midt i kirketiden.

Dette er IKKE et forum for ytringsfrihet.

Hei Alz. Du virker jo som en rimelig intolerant fyr. Regner med at du ikke er noe bedre dersom man møter deg ansikt til ansikt. Øvd lenge på å prøve å holde antallet $$-medlemmer nede? Beklager om jeg ikke ønsker deg lykke til...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Arnstein Friling
  • Opprett ny...