Gå til innhold

Prioriteringer  

137 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.

Anbefalte innlegg

Det har dukket opp en del meninger om hvordan $$ skal ta til seg de som har blitt frelst av de Blaa den siste tiden, og om hva $$ kan gjøre for å inkludere flest mulig. I tillegg dukker det da opp meninger fra eksisterende medlemmer som mener de nye medlemmene ikke deltar like mye, på ståfeltet osv.

Så jeg spør, hva synes dere skal oppta fritiden til de som er i styret og andre rundt Stabæk Support? Flest mulig medlemmer, eller best mulig tilrettelegging for eksisterende medlemmer? Alt som skjer i Stabæk Support er et resultat av frivillig arbeid, så det er ikke mulig med grønne gullskoger. Hva bør prioriteres mener dere?

Kom gjerne med en begrunnelse og eventuelt litt om hvem dere er, ny eller gammel medlem osv.

Dette er en uhøytidlig spørreundersøkelse, den endelige avgjørelsen om hvordan Stabæk Support skal styres tas på årsmøtet.

(ps. det er ikke slik at et svar utelukker det andre.)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som virkelig er engasjert vil fortsette å være med uansett, og da kommer man seg også inn i det som skjer. Selvfølgelig skal nye medlemmer møtes med åpne armer, men da må også disse nye medlemmene være villig til å sette seg inn i hvordan ting foregår. For min del kunne vi godt klart oss uten alle som står med $$ kun fordi de får billig sesongkort, og av denne grunn mener jeg også at det er helt på sin plass av $$ å stille krav til de som skal stå på feltet. Selvfølgelig er jo ikke dette noe som må foregå med nazidisiplin, men det må fortsatt være lov å si fra om noe ikke fungerer som det skal.

At folk skal synge med på alle sanger fra kamp 1 er det ingen som kan forvente, men at man har en intensjon om å ville bidra mener jeg må være et minstemål..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsåvidt enig med PhunxZtar. Jeg skal stå med SS neste år, har ikke gjort det hittil, men har fulgt stabæk i 10+ år..

Man må ha litt tålmodighet med de som er nye. Jeg tror det kan være viktig å spre "kjernen" litt neste år, gjerne dytte noen av de meste engasjerte litt ut på sidene de første kampene. Vet ikke hvor stor motstand dette møter.

Det er ikke like lett for alle å stå på siden og være med å synge, spesielt når man er ny. For noen skal det litt mer til å skrike ut enn for andre..sånn er det bare. Og det tar gjerne litt tid å lære seg sangene inn og ut.

Føler også informasjonsflyten må bedres...dette ble nevnt i en annen tråd, men sier det her og. Nå har man en gylden mulighet til å holde på mange gode ressurser, og da må man gripe den. Litt mer info på stabaek.no om hva som skjer, hva planen er for neste kamp...I dont know. Just keep us informed!

xoxo

Endret av lyckegutten
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først av alt må vi innse at SS er en SUPPORTERGRUPPE = STØTTEGRUPPE. Det ligger i ordets betydning at man som medlem skal bedrive en form for støtte. SS sitt overordnede mål bør derfor være å tilrettelegge for best mulig støtte.

Hvordan oppnår man best mulig miljø for støtte?

- Mange medlemmer er viktig, kvantitet.

- Engasjserte og dedikerte medlemer er viktig, kvalitet.

I det siste har medlemsmassen i SS økt betraktlig. Det naturlige vil da være å sørge for at man opprettholder og øker kvaliteten på de som utgjør klacken. For å få med nye medlemmer på dette må vi være tydelige på hva slags innsats man ønsker at SS-medlemene skal yte på tribunen. Vi må rett og slett stille krav. Mange her inne er bekymret mtp at man støter bort nye, engstelige medlemer, med strenge krav om sang, hopping og vifting med flagg. Det skal være en viss takhøyde, men i mine øyne burde minimumskravet være at folk synger med. Dette krever ikke allverdens innsats, man er tross alt på ståplass allerede. De som ønsker å bidra mer kan ta ansvar for tifo, flagging o.l.

Jeg stemte for:

- tilrettelegging for de som ønsker å synge/stå (den opprinnelige planen er jo ståplass på TA)

- arrangerte turer til alle bortekamper, viktigere for meg å få en klack som kan bidra på borteturer enn at feltet stadigvekk er fyllt til randen av kreti og pleti.

- TIFO, her gidder jeg ikke å utdype mer når alternativet er "plass til alle".

Tilrettelegger vi ikke for sang, men anser det å fylle feltet for viktigst, samt at vi dropper tifo og ønsker enhver tilskuer på jakt etter billig sesongkort velkommen pisser vi på det som burde være grunntanken bak enhver supprtergruppe. Jeg vet at SS sine opprinnelige mål og vedtekter forlengst er glemt hos de aller fleste, men disse vedtektene er i bunn og grunn oppskriften på en levende og sterk supportergruppe.

Endret av Potter
Lenke til innlegg
Del på andre sider

I det siste har medlemsmassen i SS økt betraktlig. Det naturlige vil da være å sørge for at man opprettholder og øker kvaliteten på de som utgjør klacken. For å få med nye medlemmer på dette må vi være tydelige på hva slags innsats man ønsker at SS-medlemene skal yte på tribunen. Vi må rett og slett stille krav. Mange her inne er bekymret mtp at man støter bort nye, engstelige medlemer, med strenge krav om sang, hopping og vifting med flagg. Det skal være en viss takhøyde, men i mine øyne burde minimumskravet være at folk synger med. Dette krever ikke allverdens innsats, man er tross alt på ståplass allerede. De som ønsker å bidra mer kan ta ansvar for tifo, flagging o.l.

I det å stille krav ligger at man må være tydelige ovenfor alle hva disse kravene er. Da vil det ikke oppfattes som utstøtende, tvert imot, det vil kunne fungere inkluderende. Man får vite nøyaktig hva som kreves for at man skal være "godtatt", og så er det bare å gjøre det.

Med flaggene som eksempel: å sette dem ut var en kjempejobb (og de som gjorde dette skal ha stor takk), men å stille tydelige krav innebærer at man forklarer litt mer detaljert enn bare å sette dem ut. Når skal de brukes, og gjerne nevne hvilken fantastisk effekt det blir når alle gjør dette samlet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I det å stille krav ligger at man må være tydelige ovenfor alle hva disse kravene er. Da vil det ikke oppfattes som utstøtende, tvert imot, det vil kunne fungere inkluderende. Man får vite nøyaktig hva som kreves for at man skal være "godtatt", og så er det bare å gjøre det.

Nettopp! Dette må være tydelige og vedtatte krav. Vedtektsendring!! Bedre å gjøre dette på en skikkelig måte så folk forstår hva de går til når de velger ståplass.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt 12 år med flittig brukt sesongkort, men ny SS-medlem av året. For meg er det ikke noe problem å være med å synge på kamp, men opplever at det er en del sutring over andres synging, mange som kjefter og smeller på de som synger lavt eller ikke synger i det hele tatt. Derfor tok jeg meg friheten til å prate med noen klanenmedlemmer i klassen, de sa de hadde hatt litt problemer med å synge med for fult de første kampene de sto med klanen men at det ikke var noe problem etterhvert. Og de mente det var greit fordi det var god plass på den tribunen og at det bare var å synge etter evne og ikke nødvendigvis bli kjeftet på dersom man ikke sang med.

Jeg synes det er morsommere å dra på kamp når jeg kan rope og synge litt, men kan kanksje forstå de som i starten kan synes det er litt voldsomt å få en "syng med da for f****" på første kamp. Blir sikkert konge på TA der det ser ut som det er litt mer plass, men uansett stemmer jeg for at det bør være ett mål i at alle passer på egen sang og tilrop. Slik at nye kan føle seg velkommen.

Må ikke glemme at vi tross alt er fra Bærum ikke noe getto....

I tilleg mener jeg mange medlemmer er viktig, særlig nå som vi skal over på TA. Der kommer det til å være mange flere folk på tribunen, det innebærer også mange flere bortefans mot f.eks enga. For at ikke de skal lage noe lyd som er i nærheten av å overdøve oss, bør vi ha en relativt stor medlemsmasse. Om vi har mange medlemmer er det ikke noe problem å lære dem å synge, tekstene er ikke overavaserte og det stilles ikke akkurat sølvgutt-krav til en fotballsupporter.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ønsker folk som faktisk synger på kamp. Tidligere var dette utrolig nok en av styrkene til SS; selv om vi var få sang absolutt alle, noe som faktisk ga oss endel kred fra blant annet kanari. Vi kunne være 150-200 mann på Åråsen og likevel få bra trøkk ettersom alle som stod der bidro med maks decibel.

Når folk stiller seg på en tribune for stående, syngende supportere bør det være relativt innlysende hva som forventes. Man skal stå og man skal synge. Velger man å ikke gjøre en eller begge av disse tingene er det helt klart på sin plass at noen sier i fra etter min mening. Så får vi heller ofre de som da tar dette som en dyp personlig fornærmelse, og ikke vil stå med oss lenger.

Hva gjelder kvaliteten på syngingen tror jeg vi vil få et solid løft på TA. Høyere og brattere tribune enn Nadderud vil gjøre det mye enklere både å starte og synkronisere syngingen. Bare se hva vi har fått til i Fredrikstad de siste to årene. Der nede har vi laget veldig bra trøkk(selv om dette kanskje kan ha noe med resultatene i disse kampene å gjøre).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig enig, og så uendelig mye viktigere enn å være mange. Inntrykket av en gjeng som virkelig gjør alt for å hjelpe laget fremover er betydelig bedre enn av en stor masse med folk som bare står der..

Støttes så til de grader.

Kvalitet fremfor kvantitet!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i så godt som alle konklusjoner her! Det burde stilles krav til folk som velger ståplass på kamp. Det er innlysende, men man har vell erfart en del ganger at det kreves instruksjoner til de mest innlysende ting. Noen blir kanskje støtt av krav til minimal deltagelse på supportfronten, men hvis de blir det har de ikke noe i her i går'n å gjøre uansett. Det eksisterer vell en gylden middelvei mellom det å pleie forholdene for eksisterende medlemmer og å gjøre det enklere for nye medlemmer.

Endret av avløsen
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min konklusjon er vel at SS har vært meget gode på rekruttering de siste årene, med god drahjelp av sportslige resultater. Resultatet av dette har vi sett i flere hjemmematcher denne sesongen, sist på cupfinalen. Den videre veien synes avhengig av arbeid rettet mot hvordan vi kan bli bedre på synging, tifo, medlemsinfo og tilrettelegging for at ferske medlemer forstår hvordan man ønsker at de skal opptre som supportere.

Flere på forumet har poengtert at vi i stor grad regner med at folk vet hva som kreves og på det feltet tar jeg noe selvkritikk. Vi må alle bli tydeligere på hva vi vil...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig enig i det som skrives her, minstekravet må være at man står og synger. Helt greit at nye supportere får litt tid på seg, men hvor mye tid trenger man egentlig? En kompis av meg sto for første gang med SS mot godset borte ifjor, han leste gjennom sangene på nett, tok et par øl før matchen og han var klar. Når det gjelder takhøyde mener jeg at alle som står og synger på kamper skal være velkommen, uavhengig av hvordan de går kledd og episoder som har skjedd for mange herrens år siden. Håper alle syngende Stabæk fans kan stå samlet i 2009.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er fullstendig enig i det som blir skrevet her, MEN, det er tvilsomt om denne undersøkelsen gir noe svar på hva majoriteten i SS mener. Mitt inntrykk er at de mest aktive i SS er på forumet, mens de som ikke er så veldig aktive aldri er innom her. Selvfølgelig med en del unntak, men poenget er at jeg synes selve spørreundersøkelsen er unødvendig (ikke tråden i seg selv).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan da for faen ikke være så vanskelig å synge! Dette burde være ett absolutt minstekrav.

Synge gjorde jeg enten første eller andre kampen i 96/97.. Å lære seg sangene burde gå ganske lett for de fleste.

Om noen trenger alkohol for å få til synging får de bli opp til hver og en. Noen blir bedre av det, jeg selv reduseres nok litt i kvalitet av det ;)

Betegnelsen "kvantitet fremfor kvalitet" har blitt diskutert her i flere år.. Hvis det faktisk er en minoritet som føler at majoriteten "ikke gjør nok" vil dette gjenspeile seg i undergrupper. Det handler om tilhørighet og stolthet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder synging på feltet så føler jeg (på tross av hva vi så på cupfinalen) at vi er på rett vei med at forsangerene blir tydeligere og samler seg i forkant av kamp og blir enige om hvordan ting skal gjøres. Forsangerene kan vurdere om de bør ta med seg noen flere eller hvertfall informere tydelig til noen flere, hvordan opplegget er slik at vi unngår enkletpersoner som i for stor grad starter rop "fra sitt hjørne". Det er flere på feltet som kanskje kan være med i en organisert sanggruppe, men som kanskje ikke fra før er "den harde kjernen"

Forsangere må også innse at de har et ansvar. Selv om oppgaven er frivillig så kommer ansvaret (u)frivillig med. Dersom Anders C er på landslagsamling og msp har med seg dame på feltet så faller plutselig alt på Finn (som kommer 15 over). Da blir det vanskelig.

Og ja nå har vi økt mye et par år og enda større økning håper og tror vi det blir neste år, da er det viktig at vi ikke glemmer det vi er her for, å synge laget frem til seier!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en veldig smart tråd å starte! Bra, Alltidblaa!

Kanskje hadde det ikke vært dumt å ta tak i Ingo og be han holde et foredrag om organisasjonsbygging for Stabæk Support. Han er en av Norges største eksperter på dette, og jeg er sikker på at han gledelig tar turen til Onkel Blaa en kveld for å snakke om hvordan man kan bygge opp Stabæk Support til å bli Norges best drevne supporterklubb. Vi har en del år vært Norges best drevne fotballklubb, og tilslutt kom resultatene. Som supporterklubb har vi heller ikke forutsetninger for å bli best allerede neste år, men kanskje kommer det en "2008-sesong" for supporterklubben også?

Det aller første man må bestemme seg for er: Hva er målet til Stabæk Support? Jeg tror allerede der at det er mange forskjellige meninger, og når vi i denne tråden diskuterer tiltak så blir vi fort uenige fordi vi ikke har en klar oppfattelse av hva tiltakene er ment å føre til.

Hva er målet vårt? Det har vi en del forskjellige utgangspunkt:

1) At Stabæk skal være Norges beste fotballklubb

2) Arbeide for at medlemmene skal ha best mulig utgangspunkt for å følge Stabæk

3) Høyest mulig volum på ståtribunen

Alle tre er helt greie målsetninger. Under dem igjen er det åpent for en del presisieringer. Skal Stabæk være Norges beste fotballklubb basert på resultater, økonomi, holdningsskapende arbeid eller noe helt annet. Lars Bohinen har feks sagt på fotball.no at det å følge fair play står høyt på listen til den sportslige ledelsen, selv om de vet at det i ytterste konsekvens kan koste poeng. Vi vet også at Stabæk ikke prioriterer å bli Norges beste fotballag sportslig på bekostning økonomisk trygghet. Punkt 3 kan feks presiseres til om høyt volum er eneste mål. Kanskje kombineres det med de beste tekstene og minst bruk av trommer.

Jeg oppfordrer alle til å gi sin "en-linjer" på hva som er Stabæk Support sitt ultimate mål. Jeg mener:

"Hjelpe Stabæk til å bli fotballaget i Skandinavia med best sportslige resultater over lengre sikt"

Om det er det som er målsetningen ligger det en del faktorer som gjør at mange må svelge noen kameler:

Vi bør være inkluderende og jobbe for alle som vil støtte Stabæk, uavhengig av medlemskap. Én person ekstra som kjøper en drakt i Stabæk-butikken er noen hundrelapper ekstra i kassen. Én ekstra familie på 4 som drar på fotballkamp utgjør en tusenlapp for Stabæk. Tifo? Dritbra! Mye sanger? Enda bedre!! Bluss som gjør at tilskuerne rundt ikke får puste? Tja. Språkbruk som gjør at mor ikke tar med ungene likevel? 1000 kr minus for Stabæk.

Hva med Hangar'n/Fornebu Arena/Telenor Arena? Om alle supportere kaller det Telenor Arena er jeg sikker på at det er svært gunstig for Stabæk når avtalen en gang skal reforhandles. Det er akkurat det Telenor betaler for. Er vi kjøpt og betalt og har gitt etter for kapitalismen om vi sier Telenor Arena? Eller hjelper vi Stabæk?

Er det mer å hjelpe Stabæk å ha vært i slåsskamp på byen enn å ha vært med pepperkakehus til IAO? Det ble tatt opp i en annen tråd. Dessverre er det førstnevnte som er "supporteren", mens pepperkakehuset og blomster til Alan ble for "femi". Men hva hjalp Stabæk mest?

Hovedpoenget er altså: Er vi til for oss selv eller for Stabæk?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri sammenlignet slosskamper og blomsterbuketter... vold er ikke akseptert.

Synes du legger alt for mye vekt på at vi er her for å bidra til klubbens økonomi. Utover dette orker jeg ikke å argumentere mot deg...

Et eksempel du burde tatt med er kanskje at SS burde slutte å lage egne supportereffekter slik at klubben tjener mer penger.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten at jeg beskylder noen for det, ber jeg alle om å passe på at denne tråden ikke synker ned til VGD eller "Nå må Bohinen gå" drittkastingsnivå.

Dette er en bra tråd og kan være meget nyttig i arbeid med målsetning for fremtidig utvikling av $$. Jeg er enig med alltidblaa og Gufa om at det kan være nyttig å se på den grunnleggende målsetningen nå som vi er inne i en periode med stor omstilling. Det er ingen tvil om at folk her har forskjellige meninger og preferanser for hvordan de selv ønsker å støtte og uttrykke støtte til SF, og hvordan de ønsker at $$ skal fremstå. Å bli enige på alle punkter er en stor utfordring, om ikke umulig, i en såpass løst sammensatt gruppe. Vi må også huske at forumet ikke nødvendigvis er fullt ut representativt for supporterklubben. Spørsmålet er om vi kan komme frem til et felles utgangspunkt for debatten. Gjør vi det trenger vi ikke nødvendigvis å bli enige om alt.

Et utgangspunkt kan være at vi ønsker å støtte Stabæk Fotball. Lar man være å tilføye noe umiddelbart, tror jeg at vi alle kan være enige i det. Det kan virke banalt, men om vi hopper over for mange ledd risikerer vi en skyttergravsdebatt som skaper splid og reduserer vårt moment. Tar vi stilltiende med oss gamle konflikter og skillelinjer kommer det lite nytt ut av diskusjonen. Det finnes i $$ massevis av fornuftige og rasjonelle mennesker på alle sider i diverse saker. Det kan gi oss et underholdende og velformulert skittkastingsmaraton, eller en god og saklig debatt som lar oss utnytte veksten, suksessen og en ny arena til å vokse i størrelse og kvalitet. Jeg stemmer for det siste.

Vi vil støtte Stabæk Fotball. Hva nå?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri sammenlignet slosskamper og blomsterbuketter... vold er ikke akseptert.

Synes du legger alt for mye vekt på at vi er her for å bidra til klubbens økonomi. Utover dette orker jeg ikke å argumentere mot deg...

Et eksempel du burde tatt med er kanskje at SS burde slutte å lage egne supportereffekter slik at klubben tjener mer penger.

Beklager at blomster/slåssing ble skrevet litt flåsete. Poenget var å få frem at det går an å støtte klubben på mindre "tøffe" måter.

Grunnen til at jeg fokuserte på økonomi er at det er noe som ofte sees på som uvesentlig. At vi kan støtte laget med god tribuneopptreden er noe jeg tror vi alle er enige i.

At SS tjener penger på supportereffekter er selvfølgelig bra. Bedre utvalg av supporterartikler er bra for Stabæk (Teoretisk kunne man kanskje tro at en monopolsituasjon for Stabæk Fotball vil være optimalt). Og sålenge pengene går til en fornuftig måte å støtte klubben på er det jo bra. Om ikke Stabæk Support klarer å bruke pengene til bra støtte for klubben, kunne man jo i ytterste skritt tenke seg at SS støtter SF økonomisk. Jeg velger likevel å tro at de pengene som brukes i SS er vel investerte kroner for SF også!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Stabæk Supports videre målsetning
  • Opprett ny...