Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nettopp. Men mye handler om å skape rivalisering og lokalpatriotisme. Her trenger vi å få klubbene med, først og fremst ved å ikke skremme dem. Her tror jeg det er viktig å ta en prat med klubbene og de som driver nettstedene. For mange nettsider er grisekjedelige.
Får da gratulere Two can play that game med innlegg nummer 100, og det om damefotball og på bare et halvt år, imponerende. Men nå er det vel på tide å legge inn litt mer info på medlemsprofilen og ikke minst slik at det fremkommer at du er en ekte engasjert Røa supporter, noe som kanskje gjør at andre fra andre kvinnefotball klubber som er innom forumet også tør å engasjere seg, dette er vel det eneste fungerende forum om kvinnefotball, så om vi kunne få enda flere inn her hadde det bare vert positivt.

Det er i alle fall min mening :)

Marius

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp. Men mye handler om å skape rivalisering og lokalpatriotisme. Her trenger vi å få klubbene med, først og fremst ved å ikke skremme dem. Her tror jeg det er viktig å ta en prat med klubbene og de som driver nettstedene. For mange nettsider er grisekjedelige.
Får da gratulere Two can play that game med innlegg nummer 100,
Takk!

og det om damefotball og på bare et halvt år, imponerende.
Jeg er kjent for å sjelden holde kjeft.

Men nå er det vel på tide å legge inn litt mer info på medlemsprofilen og ikke minst slik at det fremkommer at du er en ekte engasjert Røa supporter,
Den er grei. Jeg visste ikke at det var noen tvil. Forandrer det sporenstreks.

noe som kanskje gjør at andre fra andre kvinnefotball klubber som er innom forumet også tør å engasjere seg,
Ja, heller det enn å tilgrise andres hjemmesider. Spørsmålet om hvordan man finner engasjerte eller hvordan man engasjerer er jo bra komplisert.

dette er vel det eneste fungerende forum om kvinnefotball, så om vi kunne få enda flere inn her hadde det bare vert positivt.
. Vel, norsktalende i alle tilfelle.

Poenget er uansett godt. Man må engasjere folk, og da er det bra å knytte kontakter. Kvinnefotball er så skjør at det handler, tror nå jeg, om å stryke folk medhårs, i hvert fall til de har en base som er sterk nok til å ta igjen når det bites.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

For noen uker siden lå vi godt an med sesongkortsalget og siktet oss inn på ca 6300. Nå ser det ut som om vi må moderere anslagene og satse på at vi gjentar salget fra i fjor som var på 6100. Er det OL som har skylda? Sliter vi med å opprettholde interessen?

Sesongkortsalg så langt: (i fjor)

Brann...............10000 (13000)

Rosenborg............8700 (8100)

AaFK................ 8500 (8500)

Viking..................8000 (9300)

VIF......................6100

Start.....................4000

Stabæk.................4000 (6100)

Molde..................3700

Lillestrøm............3000

Strømsgodset........2600

Tromsø.................2400

Odd.....................2300

Sandefjord...........2000

Haugesund.........2000 (200)

Hønefoss..............1914

Kongsvinger.........700 (250)

Kilde TV2

Hvordan går det med sesongkortsalget for Stabæk Support. Greier vi å slå de 1011 sesongkortene som ble solgt i fjor?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For noen uker siden lå vi godt an med sesongkortsalget og siktet oss inn på ca 6300. Nå ser det ut som om vi må moderere anslagene og satse på at vi gjentar salget fra i fjor som var på 6100. Er det OL som har skylda? Sliter vi med å opprettholde interessen?

Tre hjemmekamper i juli, tre hjemmekamper som spilles borte, svake treningskamper (ett mål til sammen på Veigar og Daniel). Need I say more?
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sesongkortsalg så langt: (i fjor)

Brann...............10000 (13000)

Rosenborg............8700 (8100)

AaFK................ 8500 (8500)

Viking..................8000 (9300)

VIF......................6100

Start.....................4000

Stabæk.................4000 (6100)

Molde..................3700

Lillestrøm............3000

Strømsgodset........2600

Tromsø.................2400

Odd.....................2300

Sandefjord...........2000

Haugesund.........2000 (200)

Hønefoss..............1914

Kongsvinger.........700 (250)

Kilde TV2

Hvordan går det med sesongkortsalget for Stabæk Support. Greier vi å slå de 1011 sesongkortene som ble solgt i fjor?

Vi har store problemer med å få en skikkelig oversikt pga rot SF/Butikk.

Strakstiltak er iverksatt for å komme så høyt som mulig.

Noe særlig bedre svar er det vanskelig å gi , beklager

Så da er det bare å kjøre hardt. 1000 medlemmer kan verve flere enn noen skarve styremedlemmer.

Klin til, ring dine og få dem med.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sitter med en følelse av at noen har skrevet på feil forum nå selv om det forsåvidt gjelder det samme her.

Det stemmer, men har ingen betydning da et sesongkort til SFK også er et sesongkort til SFH og omvendt :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Publikumstall toppserien 2010

Her fremgår at vi ligger litt over snittet fra i fjor (dog litt under om man stryker TA-kampene våre).

Ellers er det ganske trist lesning. Nr. 2 på lista ligger kunstig høyt ettersom hjemmekampen mot oss trakk langt flere tilskuere enn de vil trekke i de andre 10 kampene sine.

Totalsnitt er på vei ned for andre år på rad. Dersom Asker hadde fortsatt å spille i toppserien i stedet for oss, ville tilskuertallene faktisk ha stupt. Dette blir ganske spesielt når man sammenligner med målene til jenteløftet:

- - 2008 - 2009 - 2010 - 2011 - 2012

JL 228 => 308 => 415 => 561 => 758*

RS 228 => 184 => 163 => ................

* gir et totalt tilskuertall på 100.000

JL = jenteløftet

RS = reelle tall, anslått uten Stabæks bidrag (hjemme og borte)

Sammenligner vi våre tall med tilskuertallene i årets Damallsvenskan havner vi ganske midt på treet, syv har høyere enn oss, fem har lavere, og vi ligger drøye 10 prosent under snittet. Dette virker dog å bli første året siden 2002 hvor man ikke har 100.000 tilskuere på en sesong. Rekorden er ca. 149.000 i 2004.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Publikumsnitt Damallsvenskan 2010:

Laget med høyest tilskuersnitt er Malmø med 1 310

5. Beste tilskuersnitt er Umeå med 776

Dårligste er AIK med 245, som er 4. beste i Norge!

SNITT: 643

SUM: 31 621

Publikumsnitt Toppserien 2010:

Laget med høyest tilskuersnitt er Stabæk med 542

5. Beste tilskuersnitt er Klepp med 182

Dårligste tilskuersnitt er Trondheims-Ørn med 101, som er elendig!

SNITT: 203

SUM: 9 753

Dette er utrolig dårlige tilskuertall i forhold til vårt naboland!

Dere kan finne mye god informasjon om Toppserien på : www.kvinnefotball.no

Endret av Herman.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er litt interresant å se på er at de tre store Stockholmslagene trekker desidert minst tilskuere, men kun en av dem hadde ikke vært nummer to tilskuermessig i Norge. Malmö og Göteborg er imidlertid i teten tiskuermessig, så det kan ikke brukes som et eksempel på et stobyfenomen. I Norge ser vi jo at lagene rundt Oslo trekker mest, mens lagene fra Trondheim trekker minst.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muligens tilfeldig, men Gøteborg og Lait de Beauté er de som gjør det best sportslig også. Uansett er det åpenbart at Sverige er mye flinkere enn Norge, også holdningsmessig. Jeg har lest interessante artikler i riksaviser om Damallsvenskan (særlig dn.se), mens i Norge er det stort sett lokalaviser (i konglomeratet 100% Fotball) som klager på dårlig økonomi. Tror også at svenske menn ikke er så usikre på seg selv, noe som forklarer at hetrofile menn elsker ESC.

Problemet med disse tilskuertallene er at NFF bruker dem på feil måte for å få fram det de selv vil. For eksempel var et hovedargument for Sveriges suksess lenge at de hadde bedre fasiliteter. Det har selvfølgelig å gjøre med det at de store lagene enten arvet (Umeå) eller fikk bruke herrelagets stadia. Da Ørn spilte på Lerkendal ble det en økonomisk og publikumsmessig fiasko, så jeg tror de har gått noe tilbake på dette. Men NFF er egentlig mer interessert i et nytt stadion enn et stabilt kvinnefotballag.

Men altså, jeg tror det egentlig er en holdningskampanje som trengs. At Malmö storsponses og for alle praktiske formål eies av et make-up-firma, sier det meste. Det ligger langt mer penger i å reklamere i kvinnefotball i Sverige. Kanskje fordi menn ikke ser på det som farlig. Hva vet jeg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Muligens tilfeldig, men Gøteborg og Lait de Beauté er de som gjør det best sportslig også. Uansett er det åpenbart at Sverige er mye flinkere enn Norge, også holdningsmessig. Jeg har lest interessante artikler i riksaviser om Damallsvenskan (særlig dn.se), mens i Norge er det stort sett lokalaviser (i konglomeratet 100% Fotball) som klager på dårlig økonomi. Tror også at svenske menn ikke er så usikre på seg selv, noe som forklarer at hetrofile menn elsker ESC.

Problemet med disse tilskuertallene er at NFF bruker dem på feil måte for å få fram det de selv vil. For eksempel var et hovedargument for Sveriges suksess lenge at de hadde bedre fasiliteter. Det har selvfølgelig å gjøre med det at de store lagene enten arvet (Umeå) eller fikk bruke herrelagets stadia. Da Ørn spilte på Lerkendal ble det en økonomisk og publikumsmessig fiasko, så jeg tror de har gått noe tilbake på dette. Men NFF er egentlig mer interessert i et nytt stadion enn et stabilt kvinnefotballag.

Men altså, jeg tror det egentlig er en holdningskampanje som trengs. At Malmö storsponses og for alle praktiske formål eies av et make-up-firma, sier det meste. Det ligger langt mer penger i å reklamere i kvinnefotball i Sverige. Kanskje fordi menn ikke ser på det som farlig. Hva vet jeg.

Det med Malmö er jo bare trist. Uansett om det er LdB, Coca Cola, Axe eller Blåkläder. Når klubbnavnet (og klubblogoen!) er en sponsor, da er det ikke stort igjen. Det er definitivt ingenting å strekke seg etter. Det behøver jo heller ikke illustrere så veldig markedsverdi. Tvertimot ville klubber som er større varemerker maks gått med på å selge stadionnavnet - ikke klubbnavn og -logo.

Ellers er jeg enig i at det sannsynligvis er "ikke er det damer og ikke er det fotball"-holdningen som gjør at Toppserien gjør det såpass dårlig her i landet. Jeg ser vel per nå kun to aktører som kan gjøre noe med dette: Stabæk (ved å få både flere folk og enda bedre stemning på kampene våre) og TV2 (kan bygge TS som de bygde TL). NFF kan kun prøve å unngå å sabotere (terminliste, arenakrav landslagssamlinger osv.). NRK likeså, ved å la damefotballen være.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang publikumstall.

Jeg skulle ønske vi ikke alltid hadde hjemmekamp når det er

Langhelg

Høstferie

St. hans (innendørs)

Man kan si hva man vil om antallet på Nadderud, men heldig med når vi har hjemmekamper, det har vi ikke vært hittil.

En annen ting er at lørdagskamper umuliggjør hytteturer osv. Midt i helgen???

Funker sikkert bra på Bjølsen, men her i Bærum har da folk landsted, hytte , båt osv.

Til neste år burde det være søndag evt fast ukedag (f.eks mandag eller onsdag)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med Malmö er jo bare trist. Uansett om det er LdB, Coca Cola, Axe eller Blåkläder. Når klubbnavnet (og klubblogoen!) er en sponsor, da er det ikke stort igjen. Det er definitivt ingenting å strekke seg etter. Det behøver jo heller ikke illustrere så veldig markedsverdi. Tvertimot ville klubber som er større varemerker maks gått med på å selge stadionnavnet - ikke klubbnavn og -logo.
Som dette laget? Tror heller at det vitner om store pengebeløp som overføres. Husk at dette skjedde fordi Malmö FF ikke var særlig hjelpsomme med laget, og at LdB fikk masse penger.

Når det er sagt, tviler jeg på at noen av sjelene våre er til salgs. Telenor Arena eller ikke. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til neste år burde det være søndag evt fast ukedag (f.eks mandag eller onsdag)

Nei til søndag. Da har man herrefotballen å konkurrere mot. Den kampen tror jeg ikke vinnes av jentene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den annen side kan det være en grei oppvarming. Herrekampene begynner klokka 18:00 stort sett. Om kvinnekampene begynner klokka 15:00, bør det være relativt greit å komme seg fra A til B. Eventuelt få kampene til å begynne klokka 14:00.

Hvis Kanarifansen mener alvor av å trappe opp og Enga kommer seg til Toppserien, bør det også samkjøres med kamper både borte og hjemme. Kanskje også Fløya, om de holder seg (noe som ser vrient ut).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den annen side kan det være en grei oppvarming. Herrekampene begynner klokka 18:00 stort sett. Om kvinnekampene begynner klokka 15:00, bør det være relativt greit å komme seg fra A til B. Eventuelt få kampene til å begynne klokka 14:00.

Hvis Kanarifansen mener alvor av å trappe opp og Enga kommer seg til Toppserien, bør det også samkjøres med kamper både borte og hjemme. Kanskje også Fløya, om de holder seg (noe som ser vrient ut).

Du forutsetter her et samarbeid fra NFF's side.

Problemstillingen jeg ser for meg her er den vi opplevde 24. april da SFK møtte Fløya hjemme, mens gutta spilte borte mot Viking. Jeg er overbevist om at det hadde kommet flere tilskuere til Fløya-kampen om man ikke hadde vært i direkte konkurranse mot Viking-Stabæk mtp tilskuerne. Dette hadde sannsynligvis gjort seg enda større utslag om gutta hadde spilt bortekamp nærmere. Da hadde vi mistet enda flere tilskuere fra damekampen.

Bortsett fra det, hadde jeg ikke hatt noe imot å ha to kamper hver søndag, men jeg "vet" at vi ikke kan ha reelle forhåpninger om en slik tilrettelegging fra NFF. (Please prove me wrong!)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du forutsetter her et samarbeid fra NFF's side.

Problemstillingen jeg ser for meg her er den vi opplevde 24. april da SFK møtte Fløya hjemme, mens gutta spilte borte mot Viking. Jeg er overbevist om at det hadde kommet flere tilskuere til Fløya-kampen om man ikke hadde vært i direkte konkurranse mot Viking-Stabæk mtp tilskuerne. Dette hadde sannsynligvis gjort seg enda større utslag om gutta hadde spilt bortekamp nærmere. Da hadde vi mistet enda flere tilskuere fra damekampen.

Bortsett fra det, hadde jeg ikke hatt noe imot å ha to kamper hver søndag, men jeg "vet" at vi ikke kan ha reelle forhåpninger om en slik tilrettelegging fra NFF. (Please prove me wrong!)

Jeg er egentlig enig med deg, men vi må etterhvert begynne å forutsette at NFF klarer å samordne oppsettet til en viss grad. Kvinnefotballen er nok avhengig av det for å kunne vokse.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen fasit på hva som er best. For min del skulle jeg gjerne sett at alle hjemmekampene fikk kl 19:00 en fast ukedag på Nadderud (men ønsker det jo ikke på bortekamper).

Det viktigste er at arbeidet med å tilrettelegge for kvinnefotballen fortsetter. At alle avgjørelser som blir tatt er for å heve Toppserien og for å tilrettelegge / stimulere til at flest mulig kommer på kamp.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg er lørdag for kvinnene og søndag for herrene perfekt. Problemet oppstår når herrenes kamper flyttes til lørdag, eller kvinnenes til en søndag (Viking og Strømsgodset borte).

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes vi har mye å gå på når det gjelder antallet på Stabæk Support!

Har vært på 3 kamper i år og det var vel noe som:

20 på Fløyakampen

50 på Røakampen

og enda litt fler på LSKkampen

jeg skjønner at mange har negative fordommer mot kvinnefotballen (noe ingen burde ha!), men det bør da bli mulig å stabilisere oss på rundt 80-200 på Stabæk Support. Da vil det bli flere andre supportere også!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 på Fløyakampen

50 på Røakampen

jeg skjønner at mange har negative fordommer mot kvinnefotballen (noe ingen burde ha!), men det bør da bli mulig å stabilisere oss på rundt 80-200 på Stabæk Support. Da vil det bli flere andre supportere også!

Hei, Hei, Hei, ikke driv å fortell andre hvor morro det er på damekampene. Jeg synes det nesten er mer morro på damekamper, en på herrekamper. Vi er ikke så mange, mange kjenner hverandre godt fra før og ikke minst alle de meldingene som blir slengt på feltet er til å le seg ihjel av. Vi kan gjerne bli flere, men jeg håper vi ikke blir like mange som på feltet vårt på TA. Dessuten vinner vi hver gang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 på Fløyakampen

50 på Røakampen

Hei, Hei, Hei, ikke driv å fortell andre hvor morro det er på damekampene. Jeg synes det nesten er mer morro på damekamper, en på herrekamper. Vi er ikke så mange, mange kjenner hverandre godt fra før og ikke minst alle de meldingene som blir slengt på feltet er til å le seg ihjel av. Vi kan gjerne bli flere, men jeg håper vi ikke blir like mange som på feltet vårt på TA. Dessuten vinner vi hver gang.

Har du så sprø blader Busk1?

Vi tåler fint å fylle ståfeltet på Nadderud uten at jeg blir lei meg. Om det er realistisk er en annen sak ...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 på Fløyakampen

50 på Røakampen

Har du så sprø blader Busk1?

Vi tåler fint å fylle ståfeltet på Nadderud uten at jeg blir lei meg. Om det er realistisk er en annen sak ...

Hvis det skal bli noe av det såkalte "kvinneløfte" bør en klubb som stabæk klare å fylle ståfeltet!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

>Hvis det skal bli noe av det såkalte "kvinneløfte" bør en klubb som stabæk klare å fylle ståfeltet!

Synes NFF ettertrykkelig har vist at de gir langt faen i jenteløftet, så om vi fyller vårt ståfelt er det kun Stabæk og spillerne der som fortjener kreds mener nå jeg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi var mange helt i starten når alt var nytt, men nå er vi litt for få på feltet.

Jeg opprettet derfor en mobiliseringstråd hvor det kom inn mange gode forslag. En del av disse er gjennomført.

Det har bl.a. kommet innspill om at vi er for "softe" på feltet vårt.

En konkret og bra tilbakemelding. For å bli "tøffere" er det viktig at de selv kommer og bidrar på feltet. Vårt felt vil som på herrekamper preges av de som til en hver tid stiller opp.

Intet hadde gledet meg mer enn å se vår fløy mot ultras/tifo osv komme på SFK kamp med egenproduserte to stangs osv. Begrepet ultras/tifo er kun positivt ment.

Det er vanskelig å lite nyttig å "kjeppjage" folk på kamp.

Jeg tror det viktigste er at vi som er på kampene forteller om de positive opplevelsene vi har med SFK til våre medlemmer som ikke stiller.

At en del medlemmer kanskje er negative til kvinnefotball er helt greit, eller i hvert fall noe vi må leve med. Å krangle om hva som er best og hvorfor er ingen tjent med.

Selv føler jeg at forskjellene som bikker i + for SFK (våre salgsargumenter) er:

*Nivået på spillernes takknemlighet og tilbakemeldinger til oss, nærhet

*Old School Football

*Blaa/Bekkestua/Nadderud (under tak/uten seter)

*Fair play (ikke som Tromsø, LSK og Annan)

Heldigvis, i Stabæk spiller begge lagene underholdende fotball. Uansett hvilket lag vi ser på.

Forskjellen på underholdningen kan fort komme pga at SFK ikke møter motstandere som dør 5 ganger hver pr. kamp og haler ut tiden fra 1. minutt.

På det feltet er kvinnefotball totalt overlegen herrefotballen. Det er ikke SFH sin skyld, men motstanderne.

Endret av Bendix
Lenke til innlegg
Del på andre sider

>Hvis det skal bli noe av det såkalte "kvinneløfte" bør en klubb som stabæk klare å fylle ståfeltet!

Synes NFF ettertrykkelig har vist at de gir langt faen i jenteløftet, så om vi fyller vårt ståfelt er det kun Stabæk og spillerne der som fortjener kreds mener nå jeg.

NFF driter i jentene, men TV2 og noen andre medier har faktisk gjort en grei jobb!

Noe som er merkelig er at tilskuersnittet etter at Jenteløftet ble lansert har godt ned:

Fra 2008 , selv når Asker spilte istedenfor Stabæk, var tilskuersnittet 13 % høyere enn det er så langt i år!

EKS:

Kattem 2010: 108 i snitt

Kattem 2009: 130 i snitt

Kattem 2008: 209 i snitt

Lenke til innlegg
Del på andre sider

NFF driter i jentene, men TV2 og noen andre medier har faktisk gjort en grei jobb!

Noe som er merkelig er at tilskuersnittet etter at Jenteløftet ble lansert har godt ned:

Fra 2008 , selv når Asker spilte istedenfor Stabæk, var tilskuersnittet 13 % høyere enn det er så langt i år!

EKS:

Ja, du verden hvor mye en liten tur på 4 mil utgjør i forskjell.

http://kart.gulesider.no/m/pO1FM

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EKS:

Ja, du verden hvor mye en liten tur på 4 mil utgjør i forskjell.

http://kart.gulesider.no/m/pO1FM

I Kattems tilfelle kan jo derfor nedgangen forklares i å med at man måtte benytte en annen bane fra 2009.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, viste ikke det... noen grunn til at de flyttet?

poenget er jo selvsagt at snittet tilsammen på alle kampene har gått ned selv når vi drar snittet opp så mye som vi gjør nå, og det gjorde vi ikke i 2008 wink.gif

Endret av Herman.
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Tilskuertall
  • Opprett ny...