Haakin 18 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Jan Jönsson på sporten på tv2 kl 21.25 , om et par minutter hvor han klager over at jentene ikke får likt medisinsk tilbud som guttene.. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
PerS 940 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Solheim: "Hjertetest for kvinner? Nei - det har ikke vært noe tema." Fantastisk. Hvor har det blitt av den gode, gamle gapestokken? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Haakin 18 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Syntes det var litt merkelig, hvor lenge trodde de at de skulle klare å komme unna likestillingen? "Nei vi nedprioriterte hjertesjekk for damene.." logisk Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Posse 21 244 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Godt og hjertevarmt innslag. Norges kvinner elsker Stabæk! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Blaa 1 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Hva med Adecco-spillere, 2 div, junior, guttelag? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Haakin 18 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Hva med Adecco-spillere, 2 div, junior, guttelag? Syntes jeg så for et halvt år siden at Bærum SK hadde hjertestarter og holdt fokus på det der, men jeg vet ikke om det står i reglementet at man skal inn til test i adecco og 2 div.. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Blaa 1 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Poenget mitt var at det ikke er noe større grunn til at kvinner skal ha obligatorisk test enn at juniorlag skal ha det. Skjønner ikke hva de syter for, kan de ikke gå til legen selv som andre folk? Det er ingen som har kalt inn meg til noen obligatorisk hjertesjekk, er jeg diskriminert? For øvrig flott at Janne og spillerne er politisk korrekte. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
enda en jævla islending 7 501 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Poenget mitt var at det ikke er noe større grunn til at kvinner skal ha obligatorisk test enn at juniorlag skal ha det. Skjønner ikke hva de syter for, kan de ikke gå til legen selv som andre folk? Det er ingen som har kalt inn meg til noen obligatorisk hjertesjekk, er jeg diskriminert? For øvrig flott at Janne og spillerne er politisk korrekte. Jeg som trodde at folk med steinaldersyn på likestilling og forakt for, eller manglende evne til, god argumentasjon, ga faen i politisk korrekthet... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Blaa 1 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Jeg gir f i å være politisk korrekt, men synes det er bra at klubbens representanter er det. For øvrig trodde jeg folk uten steinaldersyn klarte å svare saklig på et innlegg man er uenig i. Jeg stiller et spørsmål jeg ikke har noe svar på, kan du hjelpe meg? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Jeg gir f i å være politisk korrekt, men synes det er bra at klubbens representanter er det. For øvrig trodde jeg folk uten steinaldersyn klarte å svare saklig på et innlegg man er uenig i. Dette innlegget bør vel nomineres i klassen "årets vits/ironi spøk 08? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Blaa 1 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Hvilke kåringer og nominasjoner du har får være din sak. Kan du svare på spørsmålet? Hvorfor skal en kvinnespiller testes og ikke en Adecco-/juniorspiller? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
AndersBlaa 0 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Poenget mitt var at det ikke er noe større grunn til at kvinner skal ha obligatorisk test enn at juniorlag skal ha det. Skjønner ikke hva de syter for, kan de ikke gå til legen selv som andre folk? Det er ingen som har kalt inn meg til noen obligatorisk hjertesjekk, er jeg diskriminert? For øvrig flott at Janne og spillerne er politisk korrekte. Hvor sykt stokk dum går det egentlig an å bli. Jeg tror kanskje vi har en ny kandidat her. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
EspenKS 42 Del Skrevet 14. Mars 2008 (endret) Del Skrevet 14. Mars 2008 (endret) Jeg vil tro at de argumenterer for at de vil ha tester for ELITESERIEN for kvinner, i og med at eliteserien for for herrer har det.. Ikke at jeg vet dette sikkert, men vil tro de er et godt argument.. Endret 14. Mars 2008 av Blaatthjerte Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Hvilke kåringer og nominasjoner du har får være din sak. Kan du svare på spørsmålet? Hvorfor skal en kvinnespiller testes og ikke en Adecco-/juniorspiller? Det var vel ikke dette som var sakens kjerne uansett? Det er jo en helt annen diskusjon. Diskusjonen her gikk på, som for de som har fulgt med på nyhetene i det siste på forskjellsbehandlingen mellom den øverste ligaen for menn og den øverste ligaen for kvinner. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Blaa 1 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 AndersBlaa: Du kommer som vanlig med gode argumenter. Også så tøff! Blaatthjerte: Jeg vet hvem de mener skal testes, jeg spør hvorfor. Mortimer: Javel. Da regner jeg med at du er for at alt skal være likt på andre områder også. Utstyrskrav, krav til stadion, de beste dommerne må dømme både TL og kvinneserien. Skal vi ha like mange TV-kamper for begge kjønn? Kanskje loddtrekning om kvinner eller menn skal spille cupfinalen på Ullevaal og Bislett? Som du kanskje har lagt merke til er det en del forskjeller mellom kvinner og menn når det kommer til fotball. Herrefotball er langt mer profesjonelt og de trener mye mer. Derfor har de behov for disse testene på en annen måte enn kvinnene. Det at de spiller på "øverste nivå" er jo ikke noe argument, man må se på hva det innebærer. Det finnes øverste nivå for junior, G16, 15, 14 og 13. Til og med bedriftsserien har et øverste nivå uten at det er behov for hjertetester av den grunn (eller kanskje det er der det er behov for det?). Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Perfect 7 3 815 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Synes faktisk Blaa berører et aldri så lite poeng. Tror dere seriøst at folka som sitter og bestemmer dette er rett frem onde og sjåvinistiske? De er sikkert akkurat like sympatiske og fordomsfrie som hvem som helst her inne. Å tro noe annet blir en smule arrogant. Det kan jo hende at de bare ikke ser det helt store behovet. Om reglementet burde vært likt for kvinner og menn utelukkende for at ingen skal kunne beskylde noen for diskriminering kan så være. Men at det faktisk er sånn at det legges forskjellige regler til grunn i en profesjonell serie kontra halvamatøridrett, er vel ikke det så riv ruskende merksnodig? Tviler uansett på at det har noe som helst med "steinaldersyn" eller diskriminering å gjøre. Det er lett å tro vondt om andre når man selv er politisk korrekt. Spesielt reflektert trenger det derimot ikke å være å slenge rundt seg med steinalderkarakteristikker av den grunn. Lettvindte konklusjoner... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Robinho 1 150 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Ta dere en bolle. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
AndersBlaa 0 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Synes faktisk Blaa berører et aldri så lite poeng. Tror dere seriøst at folka som sitter og bestemmer dette er rett frem onde og sjåvinistiske? De er sikkert akkurat like sympatiske og fordomsfrie som hvem som helst her inne. Å tro noe annet blir en smule arrogant. Det kan jo hende at de bare ikke ser det helt store behovet. Nei det er kjempeflott å vente til noen dør av hjertesvikt før noen "ser det store behovet". Det er jo bare en utrolig håpløs innstilling. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Perfect 7 3 815 Del Skrevet 14. Mars 2008 (endret) Del Skrevet 14. Mars 2008 (endret) Jo da... Det er vel ingenting som hindrer klubbene i toppserien for kvinner å gjennomføre hjertetester på sine spiller selv om de ikke er pålagt å gjøre det. Forbundet nedlegger vel ikke akkurat noe forbud selv om de ikke lovfester det... Jeg tipper de helt enkelt ikke ønsker å pålegge amatørklubber like mange krav som de profesjonelle. På samme måte som de bør ta hensyn til realitetene og ikke stille for strenge krav til fasiliteter. Men der er det jo også TV2 som bestemmer mye. Hvis forbundet er sjåvinistiske og diskriminerende fordi de ikke pålegger kvinneklubber å gjennomføre hjertetester, betyr det også at alle ledere i kvinneklubbene er omsorgsløse og diskriminerende fordi de ikke gjennomfører dem på eget initiativ uten å bli tvunget..? Endret 14. Mars 2008 av Perfect 7 Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
AndersBlaa 0 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Jo da... Det er vel ingenting som hindrer klubbene i toppserien for kvinner å gjennomføre hjertetester på sine spiller selv om de ikke er pålagt å gjøre det. Forbundet nedlegger vel ikke akkurat noe forbud selv om de ikke lovfester det... Jeg tipper de helt enkelt ikke ønsker å pålegge amatørklubber like mange krav som de profesjonelle. Du forstår ikke mye om hvordan et slikt lovpåbud vil påvirke? Hjertefeil er et problem som sannsynligvis ikke kommer til å ramme noen spillere i Toppserien i år. Og sannsynligvis ikke neste år heller. Kanskje skjer det en gang hvert tiende år. Fordelt på 12 lag blir det noe sånt som at det for hvert lag skjer én gang hvert 120. år. I den sammenhengen ser du kanskje at enkelte klubber med dårlig økonomi velger å nedprioritere det? Fotballforbundet setter krav til klubber i Toppserien om at de skal ha økonomisk kontroll, men ikke kontroll på helsen til spillerne. Du synes ikke det høres litt feil ut? Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Mortimer: Javel. Da regner jeg med at du er for at alt skal være likt på andre områder også. Utstyrskrav, krav til stadion, de beste dommerne må dømme både TL og kvinneserien. Skal vi ha like mange TV-kamper for begge kjønn? Kanskje loddtrekning om kvinner eller menn skal spille cupfinalen på Ullevaal og Bislett? Som du kanskje har lagt merke til er det en del forskjeller mellom kvinner og menn når det kommer til fotball. Herrefotball er langt mer profesjonelt og de trener mye mer. Derfor har de behov for disse testene på en annen måte enn kvinnene. Flott at du konkluderer med mine meninger, men jeg har egentlig mine egne. Jeg poengterte bare at det i det siste har dreid seg om at kvinnene i toppserien mener de blir behandlet andereledes enn de mannlige kollegaene i tippeligaen blir. Apropo kravene til nff så er det vel her for eksempel asker sliter, de har jo ingen vip boks, rød løper for spillerne inn på banen og en feiende flott kommentatorboks. Så da stiller nff mer eller mindre de samme kravene der. Hvor latterlig disse kravene til nff har stilt er en helt annen diskusjon. Hvis man først skal gå til personangrep så kan man godt heve nivået og gjøre det skikkelig istedet for å skrive som en drittunge. (nei den var ikke bare til deg blaa) Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Håvard 3 327 Del Skrevet 14. Mars 2008 (endret) Del Skrevet 14. Mars 2008 (endret) Hjertesykdom er hyppigste årsak til plutselig død hos unge idrettsutøvere, og det er noe ulike anbefalinger angående hvordan man skal screene disse. Det som vel er sagt om TL-spillere er at alle skal gjennom en EKG (elektrokardiogram), blodtrykk og ultralydundersøkelse av hjertet, hvilket sistnevnte må utføres av spesialist innenfor hjertesykdom og dermed betydelig mer ressurskrevende enn om kun risikoutøvere utfører denne testen. En allmennlege, eller klubblegen, kan i løpet av en vanlig konsultasjon (15 min) gjøre seg opp en kvalifisert formening om en utøver har risiko for hjertesykdom eller ikke, bla vha EKG og blodtrykksmåling. Denne undersøkelsen burde kanskje vært obligatorisk for alle som driver med idrett i Norge, så kunne man etter gitte funn henvist videre til spesialisthelsetjenesten. Alle TL-spillere skal gjennom ultralydundersøkelse, er det etter mitt syn sløsing med landets helseressurser, men er pålagt iht UEFAs lisenskrav. Kun risikoutøvere burde bli testet med ultralyd, dvs de med høyt blodtrykk eller forandringer i EKG. Om damer og adeccospillere ikke testes i regi av NFF, bør de i hvertfall testes hos sin fastlege, og terskel for videre henvisning burde være lav. Dette vil gi god utnyttelse av helsekroner (hvilket vi ikke har for mange av pr i dag), og burde gi flere spillere en økt trygghet og forhåpentligvis færre dødsfall. Konklusjon: TL-spillere testes i overkant, Adecco og Toppseriespillere bør gjøre enkel screening hos fastlege/klubblege, hvilket vil gi god nok sikkerhet. Referanse Edit:Kostnadsanalyse For 700.000 high school atheletes i USA, vil EKG-screening koste $44,000 for hvert unngåtte dødsfall. Ultralyd-screening koster $200,000 for hvert reddede liv. Totalbeløp EKG-screening: $47 mill. (inkl utredning av abnorme funn), ultralyd-screening: $240 mill. Endret 14. Mars 2008 av Håvard Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Blaa 1 Del Skrevet 14. Mars 2008 Del Skrevet 14. Mars 2008 Jeg har ikke tillagt deg noen meninger, jeg sier bare at jeg regner med at du mener det som en konsekvens av det du sa først. Synd hvis du føler at jeg går til personangrep på deg, men jeg kan ikke se hva du sikter til med det. Når det gjelder stadionkravene er forbundets krav langt lempeligere for kvinner enn for menn. F.eks. oppfyller Nadderud kravene for kvinner, men ikke menn. Dette er klar forskjellsbehandling! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
enda en jævla islending 7 501 Del Skrevet 15. Mars 2008 Del Skrevet 15. Mars 2008 Jeg vil påstå at det at det ikke er helt det samme å ha forskjellige stadionkrav til kvinner og menn, og det å ha forskjellige krav om hvorvidt klubbene er litt i forkant for å unngå dødsfall, men det er kanskje ikke noen vits å diskutere likestilling på et enkelt punkt så lenge ikke hale verden er likestilt. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Spence 0 Del Skrevet 15. Mars 2008 Del Skrevet 15. Mars 2008 Man kan argumentere for og imot dette forslaget i evigheter. Personlig er jeg for forslaget, mest på grunn av signaleffekten. Norsk Fotball har en jobb å gjøre med likestilling i toppfotballen. Videre tror jeg likestilling i idretten er et godt sted å begynne for resten av samfunnet. Når det er sagt, synes jeg det er positivt at personer tilknyttet Stabæk tar opp dette. Viser at klubben ikke kun bryr seg om fotballen, men at den innser at det finnes en verden utenfor Nadderud. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 15. Mars 2008 Del Skrevet 15. Mars 2008 Jeg har ikke tillagt deg noen meninger, jeg sier bare at jeg regner med at du mener det som en konsekvens av det du sa først. Synd hvis du føler at jeg går til personangrep på deg, men jeg kan ikke se hva du sikter til med det. Når det gjelder stadionkravene er forbundets krav langt lempeligere for kvinner enn for menn. F.eks. oppfyller Nadderud kravene for kvinner, men ikke menn. Dette er klar forskjellsbehandling! Ingen som har gått til personangrep på meg, men å kalle hverandre "tosk", "dust" skrive "så tøff du er" etc hever ikke akkurat nivået og jeg ser på det som det absolutte lavmål. For min del kan dere personkritisere hverandre så mye dere vil, men gjør det på ett nivå som gjør det litt artigere å følge med. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
frilin 2 339 Del Skrevet 15. Mars 2008 Del Skrevet 15. Mars 2008 Det er jo viktig å se forskjeller på ting her da. Som islendingen sier er vel ikke stadion og tilskuertall som skal bestemme om noen skal få legesjekk eller ikke. Da hadde jo vi fått sjekk på halvparten av spillerne fram til FA var på plass.. Det er jo ikke hyggelig å lese om dødsfall på fotballbanen, vi har hatt dette i klubben selv og da er det patetisk å argumentere om tilskuertall. Hvis en jente dør på en fotballbane i Norge er denne argumentasjonen alt for svak hvertfall... Her burde NFF gå inn med penger til damene å gi dem nok til at alle får sjekket seg der også. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
boie 2 386 Del Skrevet 15. Mars 2008 Del Skrevet 15. Mars 2008 Når det gjelder stadionkravene er forbundets krav langt lempeligere for kvinner enn for menn. F.eks. oppfyller Nadderud kravene for kvinner, men ikke menn. Dette er klar forskjellsbehandling! Ikke helt enig. F.eks kravene til presse-fasiliteter må jo nødvendigvis være forskjellige, all den tid det ikke akkurat er mye presse på Toppseriens kamper. I tillegg er det ekstrem forskjell i publikumstilstrømning. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Rich 599 Del Skrevet 15. Mars 2008 (endret) Del Skrevet 15. Mars 2008 (endret) Jo da... Det er vel ingenting som hindrer klubbene i toppserien for kvinner å gjennomføre hjertetester på sine spiller selv om de ikke er pålagt å gjøre det. Forbundet nedlegger vel ikke akkurat noe forbud selv om de ikke lovfester det... Jeg tipper de helt enkelt ikke ønsker å pålegge amatørklubber like mange krav som de profesjonelle. På samme måte som de bør ta hensyn til realitetene og ikke stille for strenge krav til fasiliteter. Men der er det jo også TV2 som bestemmer mye. Hvis forbundet er sjåvinistiske og diskriminerende fordi de ikke pålegger kvinneklubber å gjennomføre hjertetester, betyr det også at alle ledere i kvinneklubbene er omsorgsløse og diskriminerende fordi de ikke gjennomfører dem på eget initiativ uten å bli tvunget..? Poenget er vel at med et pålegg følger det penger til å dekke kostnadene.... Endret 15. Mars 2008 av Rich Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Perfect 7 3 815 Del Skrevet 16. Mars 2008 Del Skrevet 16. Mars 2008 Aha, da er jeg brått mer enig. Da er det vel egentlig bare et generelt spørsmål på hvorvidt ens helsetilstand skal være arbeidsgivers eller et personlig ansvar. Eventuelt om fotballspillere er en spesielt utsatt gruppe når det gjelder hjertefeilproblemer, noe jeg ikke helt kan forstå, og fotballklubber dermed har særskilt ansvar for testing. Uansett, når det er snakk om et gode i form av pengestøtte for å gjennomføre testing, burde selvsagt kvinne- og herreklubber stille likt. Jeg tenkte på det mer som en strengt tatt unødvendig byrde (forutsatt at fotballspillere ikke er mer utsatt enn andre eller man mener at personlig helse ikke først og fremst er et personlig ansvar) å pålegge fattige klubber på mer eller mindre amatørnivå. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå