Gå til innhold

Jørgen Skjelvik


Blaakjempe2
 Del

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Tanken som slo meg umiddelbart da byttehandelen ble klar var at det ligger noe mer bak som ikke blir sagt offentlig. Det er veldig spesielt å bytte bort et av svært få kantalternativer mot en sentral midtbanespiller som har akkurat samme problem som den spilleren vi har produsert selv: å etablere seg i øverste liga.

 

Jeg får ikke et sånt valg til å rime med mindre det er snakk om dårlige holdninger på trening e.l. som har gjort at man fant det best for laget å sende han bort. Når Skjelvik har fått spilletid, har han tidvis vist fine egenskaper. En kantspiller som er så rett på mål og direkte i stilen kunne vi hatt god bruk for, eller i det minste forsøkt å satse tilstrekkelig på til at han kan utvikle seg til en spiller vi kan ha bruk for.

 

Dessverre er vi ofte veldig dårlige på den siste delen av talentutviklingen. Det er flere av våre egenproduserte som møter for lite tålmodighet og for få reelle muligheter når de blir en del av a-lagsstallen. Det er liksom mer stas å hente inn en svenske eller islending på ca samme nivå.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Målet Jørgen scoret kom etter gjennomløp i midten. Spilte han spiss eller kant for Helsingborg?

 

For meg har Jørgen vært en litt begrenset spiller. Stor fart og OK avslutninger. Så lenge han ble vurdert som et alternativ på kant forstår jeg at det var bedre å sende han vekk. Det som overrasker meg er at han aldri ble vurdert som alternativ makker for Veigar på topp. Han er den spilleren vi hadde som har liknet mest på Daniel, og jeg tror det også er hans sterkeste plass.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tanken som slo meg umiddelbart da byttehandelen ble klar var at det ligger noe mer bak som ikke blir sagt offentlig....

 

Kan det ikke være så enkelt som det som er sagt ifra offisielt hold? At både Skjelvik og Bergholtz hadde stagnert der de var og man ønsket å gi dem et miljøskifte? Ikke helt uvanlig at spillere blomstrer i nye omgivelser...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tanken som slo meg umiddelbart da byttehandelen ble klar var at det ligger noe mer bak som ikke blir sagt offentlig....

 

Kan det ikke være så enkelt som det som er sagt ifra offisielt hold? At både Skjelvik og Bergholtz hadde stagnert der de var og man ønsket å gi dem et miljøskifte? Ikke helt uvanlig at spillere blomstrer i nye omgivelser...

 

Velger å tro på denne framfor konspirasjonsteorier. Jørgen hadde spilt bedre om han hadde fått mer spilletid. Det får han kanskje i Helsingborg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvorfor sendte vi Jørgen vekk? Helt ulogisk spør du meg. Han er en fantastisk spiller!

 

hva har du sett som vi andre ikke har sett?

 

En ung kar med masse fart i beina, vilje til å jobbe. Masse potensiale. Jørgen har i denne tråden fått masse ros, ikke bare av meg. Og med dine utsagn om hva "dere har sett", da lurer jeg på hvem er "dere" og hva gjør deg til den utvalgte talsmann?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tanken som slo meg umiddelbart da byttehandelen ble klar var at det ligger noe mer bak som ikke blir sagt offentlig....

Den tanken slo meg også. At det ble for mange som het Jørgen. Forøvrig samme sak som lå bak Rolls plutselige avgang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tanken som slo meg umiddelbart da byttehandelen ble klar var at det ligger noe mer bak som ikke blir sagt offentlig....

 

Kan det ikke være så enkelt som det som er sagt ifra offisielt hold? At både Skjelvik og Bergholtz hadde stagnert der de var og man ønsket å gi dem et miljøskifte? Ikke helt uvanlig at spillere blomstrer i nye omgivelser...

Hvis du leser litt videre i det jeg skriver, ser du at jeg nevner mer konkret hvilken tanke som slo meg: dårlige holdninger på trening e.l. Men det blir kanskje litt mer konspirasjonsteoriaktig hvis man luker vekk vesentlig meningsinnhold. "Ønsker å gi dem et miljøskifte" er vel ikke annet enn den diplomatiske formuleringen av det samme innholdet. voldsomt hastet det neppe å omplassere en spiller som uansett kan velge seg et nytt miljø etter sesongen hvis det ikke var andre motiver tilstedet også.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig med P7 her. Det er noe muffens. Og ja, vi mister for mange eldre juniorspillere. Ikke at Kamara eller Markegård storspilte for godset sist, men vi har i mellomtiden klart å måtte betale forholdsvis mye for innleie av spillere som Hulsker og en østeuropeer som knapt spilte, Jan Banan som heller ikke fikk tillit og egentlig det samme med Hoff som fikk betydelig mer lønn enn tillit.

 

pt har vi én venstrekant, men JS hadde vi to alternativer. gufa mener han hadde gjort seg på topp. Ja hvorfor ikke la ham få prøve? Med Ondo ute nå har vi én spiss igjen i stallen.

 

Lennartsons kabal går da ut på hvilken sentral midtbanespiller som skal spille spiss og hvilken sentral midtbanespiller som skal spille høyrekant. Strengt tatt er kanskje vårt beste alternativ på høyrekant VEH, men hvilken sentral midtbanespiller skal da spille høyrebæk?

 

Gitt klubbens økonomi er det vanskelig å være uenig i slanketiltakene i år, men JS kan umulig ha vært noe kostnadsproblem.

 

Det er noe muffens.

 

Vi får se.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis du leser litt videre i det jeg skriver, ser du at jeg nevner mer konkret hvilken tanke som slo meg: dårlige holdninger på trening e.l. Men det blir kanskje litt mer konspirasjonsteoriaktig hvis man luker vekk vesentlig meningsinnhold. "Ønsker å gi dem et miljøskifte" er vel ikke annet enn den diplomatiske formuleringen av det samme innholdet. voldsomt hastet det neppe å omplassere en spiller som uansett kan velge seg et nytt miljø etter sesongen hvis det ikke var andre motiver tilstedet også.

 

I motsetning til hva du antyder har jeg faktisk lest innlegget ditt i sin helhet. Uten at jeg er overbevist på noen som helst måte. Jeg ønsker heller ikke å antyde noen konspirasjon, ei heller mener jeg at det er å luke vekk vesentlig meningsinnhold, når jeg enkelt og greit spør hvorfor ikke tro klubben og de øvrige involverte? Legene har et uttrykk: Når man hører hovslag tenk hester - ikke zebraer.

 

Jørgen har fått mange sjanser, både i år som ifjor og året før der igjen. Husk at han kom opp i samme "kull" som Mix, Vegar, Rogne, Gromstad og Hammer. Og de sistnevnte burde vel være bevis nok på at i Stabæk er man gammel nok når man er god nok. Vi mister mange juniorspillere, men sånn er vel også spillet, ikke alle når opp, og konkurransen er hard. Jeg kan ikke huske å ha sett Skjelvik gjøre noen nevneverdig impact hverken i kamper han har startet eller de han har kommet inn i. Med et mulig unntak av RBK hjemme ifjor. Jørgen fikk sin debut i 2009 og 29 kamper, det burde vel være tilstrekkelig grunnlag for klubben å basere avgjørelsen sin på.

 

Om det hastet voldsomt å få han i en annen klubb? Tja. Hvis det er slik at Jørgen ikke inngår i de videre planene til Stabæk er det ikke best for alle parter, ikke minst han selv,at han får spilletid et annet sted? Og hvis vi attpåtil kan få en med en annen spiller, slik at stallen ikke blir tynnere, burde det ikke være vinn - vinn for alle parter? Er det ikke "snillere" å la Jørgen få begynne på nytt i nye omgivelser, fremfor å la han spille 10 min her og der og kamper i andre div?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Legene har et uttrykk: Når man hører hovslag tenk hester - ikke zebraer.

I fotballsammenheng er "dårlige holdninger på trening e.l." en gammel traver, langt fra noen sebra.

 

Naivt å tro at Stabæk sender vekk Skjelvik midt i sesongen uten at han selv holdes særlig informert nærmest av ren veldedighet. Stabæk har alltid vært dårlige til å utvikle de nestbeste juniorspillerne. Sånne som Mix og Hedenstad er så store talenter at de vil presse seg frem til spilletid i enhver klubb. Stabæk klarer ikke få det siste steget ut av dem på hyllen under (Skogseid, Kamara, Scheel, Skjelvik osv). Det er synd, for det er gjerne de nestbeste som blir kontinuitets- og kulturbærere i en mellomstor, norsk klubb.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvorfor sendte vi Jørgen vekk? Helt ulogisk spør du meg. Han er en fantastisk spiller!

 

hva har du sett som vi andre ikke har sett?

 

En ung kar med masse fart i beina, vilje til å jobbe. Masse potensiale. Jørgen har i denne tråden fått masse ros, ikke bare av meg. Og med dine utsagn om hva "dere har sett", da lurer jeg på hvem er "dere" og hva gjør deg til den utvalgte talsmann?

 

Jeg mener gutten har kvalitetene til å bli en meget bra spiller. Viktige kvaliteter som tempo og rykk. Men mangler det mentale slik jeg vurderer det. Jørgen full av selvtillit hadde nok vært konge, men det oser lite besluttsomhet av han.

Er også enige om at å bytte ut en kant spiller med en sentral er spes. Vi er jo ganske så sentralisert i vår spillestall og hadde trengt en krittspeller til. Nå har vi vel bare AJOO.

 

Forresten er målet han putter meget bra. Måten han skjermer ballen ved å gå inn i kroppen og stopper forsvareren er klasse. Avslutningen også bra.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hepp,

 

Først er det viktig å presisere at det er flere ulike historier her. For eksempel ønsket Stabæk kun å leie ut Skogseid, men han insisterte selv på å bli solgt. Da synes jeg det er fair at Stabæk setter spillerens ønske foran sitt eget.

 

Stabæk har – i hvert fall siden comebacket i 2006 hatt en så sterk stall at det har vært svært vanskelig for de middels gode talentene å slå igjennom og få spilletid. Det er egentlig et kvalitetsstempel. Særlig da flere av disse siden har vist seg å være så gode at de har fått spilletid andre steder. Det viser at vi jobber svært godt i de yngres avdeling. Hvis vi skal være helt ærlige hvem skulle de tatt plassen fra? Skogseid vs Hedenstad, Kamara vs Aase, Scheel vs Hammer har klubben prioritert feil?

 

Nå som økonomien er svimeslått og klubben er nede i kanvasen, er det naturlig at flere av de spillerne som er nest best får muligheten hos oss. Men kanskje ikke alle. Skjelvik for eksempel har så langt ikke vært i nærheten av å vise tegn til kvaliteter som skulle tilsi at han noen gang kommer til å bli god nok for tippeligaen. Han har heller ikke vist tegn til fremgang siden han først fikk sjansen. Kanskje er det slik at han er litt for fornøyd med å komme dit han har kommer og at han trenger å en vekker i et nytt miljø for å komme frempå tåballene igjen og ta et steg videre. I Stabæk vil han ikke få den muligheten. Han har ikke trenerens tillitt. Vi har jo sett at Aase har vært foretrukket på kant den siste tiden. At Skjelvik da får en sjanse i Helsingborg er jo brillefint, selv om jeg mistenker at det nok er en heldig bieffekt av at vi ønsket å se nærmere på Bergholtz. En scoring på stillingen 2-0 mot båttenträsket og prygelknaben Halmstad som knapt har æren å spille for, endrer ikke på inntrykket at det var riktig å sende Skjelvik videre.

 

Så kan man konspirer så mye man vil. Løsningen er åpenbar og har vært det en stund for de som gidder å se det. Skjelvik er ikke vurdert som god nok (En vurdering jeg støtter 100%) og dermed har man fått til en smidig løsning til det beste for alle parter. Om Skjelvik får fart på karriæren i Sverige så er det ingenting som er bedre enn det, det betyr bare at det var riktig å sende ham videre (Det er talentuvikling det og). For her var han inne i et åpenbart blindspor.

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Tror også mye ligger i at vi ville se på Bergholz. Han er sannsynligvis ikke planlagt videre i Helsingborg. Med denne løsningen får vi sett på han uten å gi han kontrakt, og Helsingborg får inn en annen spiller de kan ha på benken. Kanskje det er for at de planlegger å gi Jørgen kontrakt til vintern, men det lukter for meg at de har hentet han inn som benkefyll ut sesongen.

 

God observasjon av Ringo: Har egentlig Skjelvik blitt bedre siden vi så han for første gang for noen år siden? Når diskusjonen har sklidd ut til å også omhandle talentarbeid: For at de skal utvikles trenger de spilletid. Jeg vil heller at Stengel og Suka Suka får den spilletiden enn at vi forsøker flere år med Skjelvik. De er begge sentrale i utgangspunktet, men husk at både Linderoth, Henning og Mix har gått "læretid" på kanten. Det er mindre press enn å sette dem direkte inn i sentrallinja.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Stabæk har – i hvert fall siden comebacket i 2006 hatt en så sterk stall at det har vært svært vanskelig for de middels gode talentene å slå igjennom og få spilletid. Det er egentlig et kvalitetsstempel. Særlig da flere av disse siden har vist seg å være så gode at de har fått spilletid andre steder. Det viser at vi jobber svært godt i de yngres avdeling. Hvis vi skal være helt ærlige hvem skulle de tatt plassen fra? Skogseid vs Hedenstad, Kamara vs Aase, Scheel vs Hammer har klubben prioritert feil?

 

Ja, dette er et kvalitetstegn. En kvalitet som har kommet av å bruke flere titalls millinoer mer enn vi har på kjøp og drift av spillere. Et overforbruk som har gitt veldig mye moro. For den kortsiktige underholdningsverdien var det helt riktige prioriteringer, men neppe noe som kan gjentas i nær fremtid. Vi

bli flinkere til å ha mer langsiktighet rundt de nest beste juniorene som tas opp i a-troppen. Ikke fordi Skogseid hadde tatt plassen fra Hedenstad eller Scheel fra Hammer. Egenproduktene i denne kategorien blir alternativer til å kjøpe/leie en Tømmernes, Skenderovic, Hulsker, Hoff, Strand etc. Vi må ha flere enn 11 spillere i troppen (eller 17).

 

En viss utskiftning må det være i troppen og alle juniorer kan ikke bli i Stabæk i hele karrieren. Det er heller ikke poenget. Poenget er at vi alltid har vært for dårlige til å ta vare på de nest beste talentene våre og har langt mer tålmodighet med et trettende eller fjortendevalg vi har kjøpt enn en andre- eller tredjeårssenior fra egen klubb.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jepp,

 

Det er korrekt resonert. Økonomien vil i fremtiden kreve at vi blir flinkere, ikke bare til å ta frem 1'erne, men også har tålmodighet til å finne den neste Skjønnsberg, Stenvoll og Stenersen.

 

Men det vil også i fremtiden være talent som stagnerer og ikke lykkes ta steget helt opp, og det vil være tidspunkt hvor vi vil være i behov av å hente mer rutinerte spillere til laget. Men generellt synes også jeg at vi kan være litt mer tålmodige med spillere som viser progresjon.

 

Nå blir det spennende å se hvordan denne Fredrik Brustad fungerer. Han er vel i større grad enn Bergholtz spilleren som skal ta Skjelviks plass på kant/i angrep.

 

@ringo

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette blir litt off-topic, men det er litt Stabæk i 10 av 16 lag i TL (inkl Stabæk)

 

Brann: Holmvik

TIL: Isaksen

Godset: Kamara, Markegård

RBK: Høiland

VIF: Muri, Gunnarsson

Viking: Skogseid

Odd: Svindal Larsen

Sogndal: Scheel

Start: Hoff

 

Våre eks-spillere kunne dannet denne 11eren

Isaksen

Scheel-Muri-Skogseid-Høiland

Hoff-Svindal Larsen-Holmvik

Kamara-Gunnarson-Markegård

 

Ideel sett skulle vi vel hatt et samarbeid med en 1.div klubb, slik RBK har med Ranheim. Da kunne vi leid ut våre nest beste og gitt de kamptrening på et høyere nivå en 2. div. Holder Asker seg, er vel de et mer reelt alternativ enn Bærum. Vi fikk tross alt et rimelig bra damelag fra Asker for et par år siden...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Legene har et uttrykk: Når man hører hovslag tenk hester - ikke zebraer.

I fotballsammenheng er "dårlige holdninger på trening e.l." en gammel traver, langt fra noen sebra.

 

Naivt å tro at Stabæk sender vekk Skjelvik midt i sesongen uten at han selv holdes særlig informert nærmest av ren veldedighet. Stabæk har alltid vært dårlige til å utvikle de nestbeste juniorspillerne. Sånne som Mix og Hedenstad er så store talenter at de vil presse seg frem til spilletid i enhver klubb. Stabæk klarer ikke få det siste steget ut av dem på hyllen under (Skogseid, Kamara, Scheel, Skjelvik osv). Det er synd, for det er gjerne de nestbeste som blir kontinuitets- og kulturbærere i en mellomstor, norsk klubb.

 

Hvor har du at Skjelvik har utvist dårlige holdninger på trening eller i kamp fra? Som sagt (for 3. gang) Skjelvik har desverre ikke, uavhengig av årsak, tatt steget helt opp til Stabæks a-lag. Han har fått plenty av sjanser.

 

Om det er er veldighet å sende han videre? Det er ihvertfall realt å gi Jørgen, som etter min mening har vært en lojal Stabæk-gutt, en ny start et annet sted. Og mtp. troppens bredde er det et fint grep at vi får inn en ny spiller i Jørgens sted - gratis. Greit han er ikke en utpreget kant, men når vi har solgt både Henning og Veigar er det vel fint med en sentral spiller til i troppen? Jørgen får en ny start et annet sted, kanskje også bedre kort på hånden når han skal finne seg en ny klubb i Januar. Stabæk mister en spiller som ikke har tillit og får muligheten til å ha en spiller, på de-facto prøvespill i reelle kamper i 6 mnd. Som sagt igjen: Vinn-Vinn for begge parter, og etter mitt skjønn et godt grep av IA / Jørgen / Jeppe.

 

Når dert gjelder spørsmålet om hvorvidt Stabæk evner å ta vare på unge spillere og talenter, er det en annen men interessant debatt. Jeg synes vel på generellt grunnlag at vi har gjort en ganske bra jobb.

 

Men husk at det handler også litt om timing. MMS fikk etablert seg på a-laget i kjølvannet av et nedrykk og i adecco, så også egentlig Hauger. Og i perioden etter opprykket var det jo tilnærmet klin umulig å slå seg opp som spiss i Stabæk pga.duoen PallSkog (Selv om JJ kunne ha gjort flere bytter på 2-0 osv).

For noen er det nødvendig å gå steget via 1. divisjon, og Stabæk kan p.t tilby spill i 2 og TL. Isaac Scheel hadde nok godt av å være med å spille Sogndal opp i TL,en mulighet han ikke fikk i Stabæk. Mens andre grep muligheten med begge hendene når de fikk den (Hammer, Rogne, Hedenstad). Noen har manglet de nødvendige holdningene til den arbeidsmengde som faktisk kreves for å nå opp, f. eks. Kamara og Aoudia.

Og som @ringo påpeker: et talents utvikling kan gå på bekostning av ett annet, og klubben må prioritere. Det at vi evner å tiltrekke oss så mange juniorer er også et kvalitetstegn, så også at "vrakgodset" vårt gjør det bra i andre klubber.

Vi må også huske på at spillerens egne ønsker også er en faktor. Scheel og Skogseid var nok en del av Stbs planer, men fikk andre tilbud som de valgte fremfor oss.

 

Slik at jeg vel ikke kan si meg enig med p7s påstand om at vi alltid har vært for dårlige til å ta vare på de nest beste talentene som har vært innom "akademiet" vårt.

 

@ringo: når du sier vi kan bli flinkere til å vise tålmod med spillere som viser den rette progresjonen, er jeg litt usikker på hvem du sikter til? F. eks. Gromstad, Benjaminsen og Aase har vel alle vist god progresjon og innstilling, men de er jo fremdeles i aller høyeste grad med i klubbens planer? Mens Jan Banan og nettop Jørgen Skjelvik fikk plenty av sjanser til å ta det neste steget, uten at de gjorde det.

 

edit: @Håvard: et samarbeid med Asker hadde vært veldig bra og med Gaute Larsen i Asker burde det vel være en god sjans?

Endret av MSL
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Dette blir litt off-topic, men det er litt Stabæk i 10 av 16 lag i TL (inkl Stabæk)

 

Brann: Holmvik

TIL: Isaksen

Godset: Kamara, Markegård

RBK: Høiland

VIF: Muri, Gunnarsson

Viking: Skogseid

Odd: Svindal Larsen

Sogndal: Scheel

Start: Hoff

Hvis man drar det litt lenger er Belsvik (etter sigende) en viktig grunn til LSKs mange mål i år. Dessuten har Joakim Eyde i S08 en kort fortid på jr.laget vårt. FKH, Molde, AaFK og FFK er det null Stabæk i så vidt jeg kan se.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jørgen Skjelvik fikk plenty av sjanser til å ta det neste steget, uten at de gjorde det.

Dette er jo rett og slett feil. Hvor mange ganger har Skjelvik spilt fra start i Tippeligaen? Fem. I tillegg kommer i underkant av 20 korte innhopp. Til sammenligning har Palmi fått over 30 kamper fra start og 30 innhopp i løpet av samme periode. I denne perioden var Skjelvik tenåring, mens Palmi var i midten av 20-årene. I hvor mange av disse kampene har Palmi prestert bra? Tre? Fire? Iallfall ikke flere enn det. Men nå, etter så mange år og muligheter, ser det endelig ut til at han kan etablere seg på et godt nok nivå. Du har en rar oppfatning av hva som er "plenty av sjanser" for en tenåring.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jørgen Skjelvik fikk plenty av sjanser til å ta det neste steget, uten at de gjorde det.

Dette er jo rett og slett feil. Hvor mange ganger har Skjelvik spilt fra start i Tippeligaen? Fem. I tillegg kommer i underkant av 20 korte innhopp. Til sammenligning har Palmi fått over 30 kamper fra start og 30 innhopp i løpet av samme periode. I denne perioden var Skjelvik tenåring, mens Palmi var i midten av 20-årene. I hvor mange av disse kampene har Palmi prestert bra? Tre? Fire? Iallfall ikke flere enn det. Men nå, etter så mange år og muligheter, ser det endelig ut til at han kan etablere seg på et godt nok nivå. Du har en rar oppfatning av hva som er "plenty av sjanser" for en tenåring.

 

Jeg synes du kan holde deg for god for karakteristikker som: "naiv", "rar" "som å snakke med en vegg" og beskyldninger om at jeg tar dine innlegg ut av kontekst, du har mer enn gode nok argumentasjonsferdigheter uten å måtte ty til den slags.

 

Når det gjelder Palmi er jeg totalt uenig i din vurdering av han, men jeg tror den diskusjonen skal ligge / tas i hans tråd. Skjelvik fikk iflg. wikipedia (Stb's stats om han er fjernet) 29 opptredender for Stabæk over 3 år (2009-2011). 3 år er plenty av tid til å vise seg frem enten det er på trening eller i kamp for a- eller b-lag. Jeg mener at klubben, JJ / JL og sportslig ledelse har gitt Jørgen tilstrekkelig med tid og muligheter for å vise at han kan ta det nødvendige steget opp til a-laget. Dette forsterkes av at klubben har hatt få eller ingen alternativer i en kantrolle, og når man da fremdeles ikke mener at Skjelvik kan brukes er det et signal tydelig nok. JL prøvde attpåtil ut Skjelvik i rollen som spiss under pre-season og i sesongen i år. Og når man har prøvd alt dette uten å spore progresjon hos spilleren, mener jeg det er riktig å takke for innsatsen, og legge til rette for videre utvikling et annet sted.

 

Dessuten det kan jo hende at Jørgens avgang rydder plass for et annet lovende talent til å hospitere med a-laget. Det er også talentutvikling...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Skjelvik fikk iflg. wikipedia (Stb's stats om han er fjernet) 29 opptredender for Stabæk over 3 år (2009-2011). 3 år er plenty av tid til å vise seg frem enten det er på trening eller i kamp for a- eller b-lag. Jeg mener at klubben, JJ / JL og sportslig ledelse har gitt Jørgen tilstrekkelig med tid og muligheter for å vise at han kan ta det nødvendige steget opp til a-laget. Dette forsterkes av at klubben har hatt få eller ingen alternativer i en kantrolle, og når man da fremdeles ikke mener at Skjelvik kan brukes er det et signal tydelig nok. JL prøvde attpåtil ut Skjelvik i rollen som spiss under pre-season og i sesongen i år. Og når man har prøvd alt dette uten å spore progresjon hos spilleren, mener jeg det er riktig å takke for innsatsen, og legge til rette for videre utvikling et annet sted.

 

Dessuten det kan jo hende at Jørgens avgang rydder plass for et annet lovende talent til å hospitere med a-laget. Det er også talentutvikling...

Tallene jeg nevnte er hentet fra stabak.no. Statistikken ligger der ennå, selv om Skjelvik er fjernet fra oversikten over a-stallen.

 

Tre år er rimelig med tid, men ikke mer enn man må gi som et minimum til en som kommer fra juniorfotball, med mindre det er snakk om et ualminnelig stort talent (sånne som blir solgt innen få år og ikke blir kontinuitetsbærere).

 

Muligheter til å spille kamper er jeg ikke enig i at Skjelvik har fått tilstrekkelig av. Antall kamper Palmi har fått på å etablere seg er et godt bilde på det. Og Palmi er i en alder som skulle tilsi at han ikke skulle trenge så mange kamper på å etablere seg, likevel har han fått det. Skjelvik er i en alder der mengde betyr alt for muligheten til å ta det siste steget, likevel har det ikke blitt mer enn fem muligheter fra start i løpet av disse årene.

 

Dette er et håpløst tynt kampgrunnlag å ta en avgjørelse på. Det er nettopp derfor jeg antar at avgjørelsen er tatt pga misnøye med hvordan han trener.

 

Dette er sikkert en grei nok avgjørelse, og det er en grei nok prioritering å gi innkjøpte utlendinger i midten av fotballkarrieren flere muligheter til å etablere seg enn det man gir til tenåringer fra egen klubb. Men da blir det feil å snakke om at man har en spesielt stor satsing på egen talentutvikling. Det er et veivalg jeg ikke er enig i, men det kan sikkert gi like gode resultater rent sportslig. Misforstå meg rett: Vi har en helt ok satsing på egne talenter. Men ikke noe mer enn det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jørgen Skjelvik fikk plenty av sjanser til å ta det neste steget, uten at de gjorde det.

... Du har en rar oppfatning av hva som er "plenty av sjanser" for en tenåring.

 

Jeg synes du kan holde deg for god for karakteristikker som: "naiv", "rar" "som å snakke med en vegg" og beskyldninger om at jeg tar dine innlegg ut av kontekst, du har mer enn gode nok argumentasjonsferdigheter uten å måtte ty til den slags.

 

 

Noe vel hårsår?

 

Det må kunne gå an å hevde at en noen har en "rar oppfatning". "Rar" er her et adjektiv som beskriver "oppfatning" dvs mening, ikke en personkarakteristikk av MSL (eks: "Du er rar").

 

Vi er vel ikke så uenige om ting her. Men likevel på noen punkter: Jeg er som supporter ikke opptatt av spillerutvikling i seg selv, men at laget skal prestere best mulig. Det betyr at lovende og gode fotballspillere bekler trebenken under kamp, i sterk konkurranse med de utvalgte 11. Alle er vel enige om at om en spiller ikke blir satset på bør han ut. Alle er vel også enige om at dersom en spiller ikke får spilletid på sitt ferdighetsnivå bør han for sin egen del prøve seg andre steder. For STB er det tvert imot mest interessant å ha så gode som mulig spillere som ikke får spille.

 

Jeg tror ikke noen av oss vet hvilket av de to alternativene her som er aktuelt for Skjelvik.

 

Som P7 skriver fikk ikke JS veldig mange innhopp. MAn kan ikke vente at jr-spillere hopper inn og leverer noe helt outstanding. Er de i nærheten av å holde nivået er det sterkt i seg selv. Utviklingen bør imidlertid være rask (men prestasjonene ujevne) når de får tillit. Jeg er som P/ ikke enig i at JS har fått nevneverdig tillit, spesielt ikke nå som muligheten virkelig byr seg med Norges minste tropp, ei heller er jeg enig i at han ikke har tilnærmet holdt nivået og hatt utvikling. Særlig om vi sammenligner med Aase. Jeg synes JS konsekvent har spilt best av de to på kant. Det er viktig å ta med i vurderingen spill uten ball.

 

Likevel er dette som å diskutere pavens skjegg. JS er leid ut. Troppen er syltynn. På mange posisjoner har vi ikke erstattere, og da undres man jo over at det tilføres spillere der vi allerede har godt med alternativer. Så får vi stole på at JL & co vet hva de gjør, og det blir tungmetall i år.

 

For JS ser det i hvertfall ut som klubbskiftet gir større muligheter for utvikling.

 

 

Ad Asker som samarbeidsklubb: KANONIDÉ. Det må jo være beste løsning for begge klubber.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Noe vel hårsår?

 

Tjaaa. Det gikk vel på en trend i innleggene, hvor "rar oppfattning" var det siste av flere ting. Jeg har observert at blant annet du alz, flere ganger har tatt til orde for å holde en debatt-standard for å unngå "VGDebatt-lignendene tilstander" noe jeg støtter deg i, og det var i en slik sammenheng jeg skrev det jeg skrev. Men nok om det, vann under broen osv...

 

Når det gjelder Skjelvik mener jeg at han har fått sin sjanse og viser til det jeg har sagt ovenfor. At vi erstatter med enda en sentral midtbanespiller er for meg ok. Ettersom vi har skippet Henning og Veigar ut, og flyttet Johan opp som spiss.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Alanzino fikk sjansen. Det tok sin tid, men han fikk sjansen..

 

Skjelvik fikk ikke sjansen. Det tok også sin tid, å få det bekreftet alså, at han IKKE fikk sjansen.

 

Ingen tapte og mistet SÅ mange baller i kampene som Alanzinho, ingen var dårligere på cornere, frispark imot, og på markeringsspill - enn Alanzinho. Allikevel var han til tider

(gylne tider) kampenes beste spiller. Hvorfor? Fordi laget spilte ham god, eller rettere, lot systemet også legge opp til at han fikk spille sitt spill uten at laget som helhet ble for sårbare.

(Selvfølgelig kan ikke alle påregne å få så mye "skreddersøm", og så mye lagt til rette, som denne da Costa tidvis fikk)

 

Men den sjansen Skjelvik fikk i sine første minutter i sin nye klubb, eller rettere, den pasningen han fikk - hvor mange slike har Skjelvik fått på A-laget i Stabæk? Hvis du tipper så mange som 3, så er du nok i overkant. Tre -3- om det hadde vært så mye, er allikevel et noe tynt statistisk grunnlag å vurdere noe som helst på.

 

At en spiller og en trener (eller en treners filosofi) ikke passer sammen er noe man må leve med i et lagspill med ball. Men om det er Skjelvik som ikke passer til Lennartsons hode, eller Lennartsons hode som ikke passer til Skjelviks ønskede spillestil tror jeg bør ligge uten nødvendig konklusjon.

 

Lykke til Jørgen. Måtte du også få lov til å få spille "ditt spill".

Det betyr ikke like mange berøringer, men veldig mange flere mål.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Jørgen Skjelvik
×
×
  • Opprett ny...