Gå til innhold

Jørgen Skjelvik


Blaakjempe2
 Del

Anbefalte innlegg


Tatt ut på U21-landslaget. Rett nok etter endel forfall, men moro like fullt. Hvilke forventninger har folket til Skjelvik i år? Jeg mener å ane at han har tatt et nytt steg fra i fjor, og ikke minst hans atletiske forutsetninger er spennende. Skal vi tippe på en skikkelig gjennombruddssesong?

Hepp,

 

Han har mye å gå på taktisk og teknisk og selvtillitten trenger nok en rekke positive opplevelser i så måte er u21 uttak gull verdt. Han var frisk mot örebro. Dog etter at de byttet back. Vi trenger de gjennombruddene vi kan få i år.

 

Har ikke vært noen stor fan tidligere, men heia Jörgen!!!

 

Klarer vi å stille lag mot Hâcken mon tro???

 

@ringo

Troppen blir annonsert senere i kveld :-)

 

Går no rykter om at vi får en debutant fra eget jr-lag :)

 

Snakker vi venstreback da eller?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jørgen (x2) er nevn blant tenåringene man bør se opp for i tippeligaen neste sesong:

Se opp for disse tenåringene!

Om Skjelvik:

Han har en fart og en fysikk som imponerer meg. Jeg ville brukt ham som venstreback. Han har såpass mange kvaliteter at han bør Stabæk virkelig få noe ut av.

Venstreback?

 

Kunne vel vært spennende å ha han som en offensiv venstreback, så kan han komme på overlapp og løp ned langs venstresiden.. Har ingen anelse hvordan han er defansivt men som en doblende vingback kunne han jo vært spennende..

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jørgen (x2) er nevn blant tenåringene man bør se opp for i tippeligaen neste sesong:

Se opp for disse tenåringene!

Om Skjelvik:

Han har en fart og en fysikk som imponerer meg. Jeg ville brukt ham som venstreback. Han har såpass mange kvaliteter at han bør Stabæk virkelig få noe ut av.

Venstreback?

Kunne vel vært spennende å ha han som en offensiv venstreback, så kan han komme på overlapp og løp ned langs venstresiden.. Har ingen anelse hvordan han er defansivt men som en doblende vingback kunne han jo vært spennende..

Den defensive jobbingen har jo nettopp vært et av Skjelviks ankepunkter, og jeg ser heller på han som en kantspiller rett og slett fordi han er for dårlig til å ta defensivt ansvar. Setter du han på backen etterlater du et enormt rom på hans side som vil kreve mye defensiv jobbing av kantspilleren på Skjelviks side for å fylle dette rommet.

 

Er det bare meg, eller har Skjelvik fått veldig lite spilletid i oppkjøringen?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


 

 

Er det bare meg, eller har Skjelvik fått veldig lite spilletid i oppkjøringen?

 

Han sliter vel med en strekkskade etter hva jeg har forstått. Men nysgjerrig på hvor alvorlig den er, ingen som har sagt noe om det. Han spilte jo masse før han ble skadet. Han var jo bl. a veldig god og dominerende mot Örebro...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvis noen lurer på hvem vi skal bruke som erstatter for Daniel så har vi han i egne rekker. Jørgen Skjelvik.

 

Opprinnelig er han jo kant som vi alle vet. Hans styrke er ekstrem fart og ikke så verst styrke i kroppen heller. Nannskog hadde det samme.

Avslutningsegenskapene hans er nok ikke i nærheten av Daniel, men han er fortsatt ung.

 

Det jeg prøver å si er at han er et ENORMT spisspotensial, og i mine øyne kom beviset mot ODD. Hvorfor kan du lure på, i og med at han ikke var alt for synlig med unntak av et finfint raid. Men grunnene er mange og gode.

 

La oss først se på alternativene til Skjelvik på topp. Vi har Ondo, Andersson og Aase som de fremste alternativene. Andersson er jo det soleklart beste, men han har et problem vi alle kjenner til, han er skadet 24/7.

Ondo og Aase er ikke så ulike, Ondo er klart bedre enn Aase, men i spillertyper er de begge store, sterke ikke alt for raske og ikke bakromssterke. Ondo har et elendig bevegelsesmønster men er giftig i boksen. Aase er treigere enn meg og det sier litt, han er ikke målfarlig og det eneste han kan spille på er duellstyrke. Noe vi i Stabæk ikke spiller så ofte på, hvertfall ikke på den siste tredelen.

 

Den største grunnen til at Skjelviken er rett mann er dog ikke fordi alternativene er skadet eller ikke gode nok, men fordi skjelvik tilfører laget noe vi ikke har hatt sålangt i år. En trussel i bakrom. Alle som har spilt stopper på et decent nivå vet at man kun kan forsvare seg mot bakromssterke spillere på to måter. Falle av eller bryte pasningen. Med spillere som Veigar og Pontus er det lettere sagt enn gjort.

 

Samtidig har jo ikke Veigar og Pontus vært på sitt beste i år heller. Dette henger også sammen med spissparene vi har brukt. Ved å ha en bakromsspiss tvinger vi motsstandernes stoppere til å ligge noe lavere noe som igjen fører til strekk i laget. Dette gir Veigar og Pontus mer tid og rom enn de har hatt tidligere, i tillegg til at vi kan være en reell trussel ved lange oppspill. Slik blir vi mye mer uforutsigbare noe som er utelukkende positivt.

 

Tilslutt så mener jeg det er mye bedre for oss å dyrke en spiller som har ekstremferdigheter kontra en som kun er grei i lufta. (Aase). Jeg kan garantere at dersom skjelvik hadde fått like mange sjanser som Aase hadde han hatt mer enn 1 mål i TL.

 

Er folk enige?

 

Takk for meg;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig i at Skjelvik er et veldig spennende spissalternativ og at han innehar kvaliteter vi trenger på banen - som bl.a vil strekke motstanderlaget og gi mer rom for veigar/pontus. Han burde kanskje få mer sjansen, men har slitt med skader i år.

 

Derimot sterkt uenig i beskrivelsen av de andre spissalternativene, de feil- og undervurderer du må jeg si!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Jeg er ikke uenig i at vi trenger mer fart offensivt og at Skjelvik har mye å bidra med i så måte. Jeg er heller ikke uenig i at han må satses på. Men kunne du ikke yttret dette uten å disse Aase i samme slengen?

 

Aase har vært alvorlig skadeplaget i lang tid og det er først og fremst pga det at han har et stykke igjen før han etablerer seg som Tippeliga-spiller. Jeg regner ikke med at han skal komme så langt allerede i år, og jeg mener det er galt å forvente det av han hvis man har noen kjennskap til hvor mye slike skader faktisk kan sette en tilbake, men at han kommer dit med tid og stunder (og uten flere alvorlige skader), det er jeg overbevist om. Hvis han får sjansen til det, vel å merke. Aase har potensiale til å bli vår "nye Belsvik" - en spiller som kan være god i Tippeligaen i 10-15 år fremover. At du beskriver han som kun grei i lufta får det til å virke som du ikke har sett han før de to siste kampene og antar ting kun basert på fysikken hans.

 

Dette handler uansett ikke om enten Skjelvik eller Aase. Egenproduserte spillere som har potensiale til å nå Tippeliga-nivå bør vi ta vare på og videreutvikle alle som én. Aase er nok strengt tatt ikke klar for mer enn en omgang med Tippeliga-spill om gangen, og Skjelvik har Ollé Ollé (og Andersson) foran seg i køen på venstrekanten. Skjelvik og Aase kunne kanskje fått en omgang hver i hver kamp. Utfordringen i så måte er at de er vidt forskjellige, så da må man gjette litt på hvordan kampbildet blir og håpe at man treffer. Eller man kan la taktiske hensyn ligge og bare fokusere på utviklingen av de to.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


jeg skjønner at det jeg skriver kan virke litt krasst. Men jeg har sett Aase spille i nordstrand, jeg har sett Aase siden han kom til klubben. Jeg kan hands down si at han ikke er blant mine favoritter, MEN hans kvaliteter er i mine øyne ikke de Stabæk trenger på topp, han er tung (ja vet om skadeplagene hans, og deres effekter) og beveger seg aaaalt for langt vekk fra Veigar, kan ha noe med samspill, men jeg har sett på det i 2-3 år nå, til og med før skadene. Ja ok han er god på hode, og en rev MED ballen i boksen, men han beveger seg så innmari feil.

 

Enig at man ikke skal rakke ned på egne spillere offentlig, men ett sted må man kunne si sine meninger, jeg synger for enhver blå på kamp selv om jeg ikke mener alle er like bra. Det jeg mener man skal bli litt flinkere til her er å ha et litt mer kritisk øye (da helst konstruktivt, hvilket jeg ikke har vært i veldig stor grad så langt)) til egne spillere, fordi det er grunn til at vi ønsker å forsterke troppen. Og btw: Aase blir aldri en ny belsvik, belsviken hadde ekstrem spilleforståelse og en smartness og kvikkhet Aase bare kan drømme om. At Aase kan bli en ny kovacs derimot kan mer hende...

Lenke til innlegg
Del på andre sider


At Aase kan bli en ny kovacs derimot kan mer hende...

 

Det der er håpløst. Hvis du mener å ha sett Torstein så mye som du sier kan du da ikke sammenligne han med en mann som ikke eier annet enn høyde og kraft...

 

Aase mener nå jeg allerede har et høyere teknisk nivå enn det Kovacs noen gang har hatt. Som Perfect sier har han vært skadet nå i en lengre periode, men igjen 100 ganger verre en kneskade f.eks for da kan man hvert fall trene alternativt/fysio/være tilstede. I fjor da jeg turet rundt med mine venner fra Karanba fikk jeg oppleve både deres glede av å være på TA, men ikke minst Torsteins. At han bare var tilbake der var en seier. Han har ligget i mørket bokstavelig talt over en lengre periode og da kan jeg skjønne at ikke alt spillemessig sitter som det skal.

 

Hvis man skal sammenligne han med noen vil jeg heller si han er nærmere Hoås og med tiden bedre. (tror jeg)

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Hvis man skal sammenligne han med noen vil jeg heller si han er nærmere Hoås og med tiden bedre. (tror jeg)

 

Enig i den sammenligningen! Hoås har riktignok mer ekstrem høyde, men med tanke på kvaliteter er de rimelig like! Selv om Aase ikke har imponert, så vil jeg uansett si at han viser lovende takter! Å sammenligne han med Kovacs er helbom! Ja Torstein er ganske stor, men han har ikke stått frem som en rå duellspiller, han har vært mer imponerende med ballen i beina!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Drit nå i hvem vi skal sammenligne Aase med da. JEG mener at Aase ikke er god nok på tross av skadene, jeg mener at hans spillestil ikke tilfører oss det vi trenger på topp. Jeg mener han ikke har veldig god teknikk, ikke så god balanse og ikke spesielt godt bevegelsesmønster. Han har en grei slegge og er god på hode når han klarer å bevege seg slik at han kommer til i duellene. Vet at Aase har ligget så å si i mørkerom en periode for å bli kvitt en forferdelig hodeskade. Og det er fryktelig synd. Men jeg har aldri vært imponert av fyren selv før skadene, så jeg ser ikke at han skal komme tilbake på et nivå som er så veldig mye bedre enn før skadene med det første. Jeg synes ikke han har et så stort potensiale. Uansett så er det off topic her og ingen klarer å endre min mening om han.

 

Poenget mitt er (som også står i førsteinnlegget) det er ikke først og fremst på grunn av de andre spissenes kvaliteter at jeg ønsker å se Skjelviken på topp. Det er på grunn av de kvalitetene Skjelvik har. Og derfor mener jeg at han burde får sjansen i stedet for Aase. Potensialet hans er så utrolig mye større, og da kan vi ikke starte med Aase pga medlidenhet. Greit nok at Aase skal få sine sjanser for å bygge seg opp igjen etter skade. Men Skjelvik på topp er en enorm trussel. Det finnes jo ikke en stopper i tippeligaen som henger med han når han går på løp. Vi vet alle hvor god Veigar er til å tre de gjennombruddene for det demonstrerte han til gangs med Daniel. Veigar trenger de løpene og farten Skjelvik tar for å bruke den delen av spillet sitt. I år har vi sett mer og mer at Veigar må vende opp og ta med seg kula for at resten av laget skal flytte etter. Det er ikke like lett når man spiller med tunge spisser, i og med at de ikke truer bakrom og det dermed blir mindre strekk i motstanderlaget og med det mindre rom for Veigar. Med Skjelvik vil vi som sagt få strukket motstandern og Veigar kan variere spillet sitt og bli mer uforutsigbar.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


........og siden dette er en tråd om Skjelvik........

 

Hva med å lufte litt meninger om dette alternativet :

 

Skjelvik og Aase som spisspar i kamper (helst førsteomganger) mot antatt svakere motstand. I slike kamper vi ønsker å starte presset tidlig, ha høyt balltempo, og stå relativt høyt i bakre ledd. Altså, det vi aldri i år har gjort - men som stabækpublikummet tørster etter.

La det skje i en 4-3-1-2-formasjon hvor Gunnarsson ligger i "lagdelen" bak. Offensivt; Gunnarsson "trer" vekselsvis stikkere i de korte alternativene, mens Aase er oppspillspunkt i de lange alternativene og søker der Skjelvik som stendig roterer som ut fra voltestarter bakfra. En gjennombruddshissigpropp a la Daniel, og med enda større kapasitet som "førsteforsvarer" enn vår savnede Daniel kan kanskje da være i emning? Eller hva?

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Enig i vurderingen av Skjelvik. Det jeg er redd for med en slik formasjon er at vi mister bredden i spillet og at vi kommer til å renne som en sil bakover. Stabæk trenger 4 mann på midten for å forsvare seg og ikke gi bort for mye rom. Kunne dog vært spennende å se Aase og Skjelvik på topp når det er behov for det og når Aase er 100%, men foreløpig er jeg fortsatt for 4-4-2 med Veigar og Skjelvik på topp. Jeg ser det for meg allerede. Ballen til Veigar, Skjelvik starter, kula kommer, to touch av Skjelvik bang, 1-0.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Teeb. Du har jo helt rett. Du har lenge sett det jeg også har sett. Skjelvik har et villt potensiale. Det villeste faktisk. Kan si så mye som, etter å ha spelt med gutten over lengre tid, at jeg aldri har sett en så god, ung og talentfull speller. Skjelvik på en god dag er best på det han driver med, og guttungen må få sjansen fra start snart. Skal holde meg for god for å knekke Aase i samme slengen, men det ligger vel mellom linjene at jeg ikke er direkte begeistret. Mulig han kommer seg, men inntil det: Nr 24

 

c'træzz

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Teeb. Du har jo helt rett. Du har lenge sett det jeg også har sett. Skjelvik har et villt potensiale. Det villeste faktisk. Kan si så mye som, etter å ha spelt med gutten over lengre tid, at jeg aldri har sett en så god, ung og talentfull speller. Skjelvik på en god dag er best på det han driver med, og guttungen må få sjansen fra start snart. Skal holde meg for god for å knekke Aase i samme slengen, men det ligger vel mellom linjene at jeg ikke er direkte begeistret. Mulig han kommer seg, men inntil det: Nr 24

 

c'træzz

synd man ikke kan like, men kan ikke si meg mer enig i de ordene der! Fantastisk spiller, men fantastisk potensial, å spille mot han er som et mareritt!

Lenke til innlegg
Del på andre sider


Det teeb sier her er jo helt riktig. Skjelvik viser mye mer av de samme kvalitetene som Daniel hadde, i forhold til hva Ondo eller aase gjør. Andersson er hos meg et klart førstevalg, men bak han bør Skjelvik få sjansen. Skal ikke påstå at han skal bli en helt ny Daniel, det skal mye til, men potensiale til å bli en bra spiss i tippeligaen er helt klart der!!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fortsatt i landet, eller?

 

Hadde vært fint med litt info fra IA her, hvertfall hvis en avtale er signert.

 

Tror han drar til Helsingborg i løpet av uken. Hørt noen rykter om at det er en byttelåneavtale der vi får en spiller mot at han går dit frem til nyttår.

Lenke til innlegg
Del på andre sider


:( Jeg var trist når Vigar og Henning dro, nå ble jeg livredd. Slipper Stabæk de lokale unggutta nå når stallen er på 14 mann og vi skal bygge for fremtiden (trodde jeg) da er jeg redd det er slutt. Da har klubben resignert og forbereder noe helt annet enn tippeligaspill. Det var gøy så lenge det varte....
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Richard Jønsson

 

Det er i så fall en strålende signering, men tviler sterkt på at det er en realitet:

 

Henrik Larsson har uttalt: "den bästa unga talang jag spelat med"

 

Virker som HIFs mest verdifulle spiller i år.

 

Kan uansett håpe JL endelig drar frem den berømte "svenskekaninen" opp av hatten...

Endret av Kongen23
Lenke til innlegg
Del på andre sider


Som geirti spørr om i en annen tråd; hva skjer med Jørgen etter sesongen? Kontrakten løper vel ut denne sesongen...?

 

Det er vel det de vil finne ut med en låneavtale. Tar han nye steg blir det vel ny kontrakt på han, hvis ikke...

Tydeligvis samme situasjon for denne Macus vi får i retur, HIF vet ikke om de vil satse på han eller ikke

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Del

Jørgen Skjelvik
×
×
  • Opprett ny...