pauligirl 236 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 har lest artikkelen om den nye klesstilen av norske hools...og har besøkt deres side. vil ikke si noe til det. bare synd at det finnes de overalt i hele verden :angry: bl.a. kunne man se på noen videoer fra nederland... hm, hvis jeg tenker tilbake til min første kamp i belgia, lokeren mot beveren, var det ganske lik: masseslåssmål og mye politi osv - hele programmet. og hvis du drar til bortekamp er det vanlig at nesten alle transportmidler av bortesupportere (bus, bil) ble stoppet fra politi før byen, ble gjennomsøket og følget til en spesiell parkeringsplass. fra parkeringsplassen måtte du gå straks til tribunen din (ekstra sikker "gjeste" tribune med plasteforkledning til venstre, til høyre og foran deg, dvs. dårlig sikt og dårlig sound hvis du begynner å synge). dere vet jo ikke hvor GOD det er å dra til bortekamper med stabæk! jeg håper inderlig at det blir ikke noe mas med såkalte "hools" den sesongen og at alle her hjelper med til å forhindre at stabæk og / eller norge får en hoolscene som i nederland, belgia, england eller tyskland (joa, det finnes noen ganske onde)... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Alzheimer 2 525 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 Foreløpig er hooliganskulturen stort sett fraværende i norsk fotball. Men Norge består av mye sterk bondekultur der det er vanlig å fike opp naboen når det er fest på låven på lørdagen. Gjerne etter store inntak av hjemmebrent. Også i byene er bondefaktoren dessverre høy. Brann har vel rundt 100 i sitt casualsmiljø. Enga Casuals er vel noe i nærheten av det samme. Ellers finner du et tyvetalls i Drammen (Strømsøs Fineste - Strømsgodset). Av disse følger EC (VIF) stort sett reglene og bråker bare med likesinnede (med unntak av noen episoder med KanariFansen). Branns casuals derimot er ikke så opptatt av regler i miljøet og lager bråk også med vanlige supportere og tilskuere. Spesielt går det ut over Viking og Vålerenga. Men det flørtes mye med casualskulturen rundt omkring ellers. Og med lag som HamKam og Fredrikstad i tippeligaen skal det ikke mye til før det etableres en voldskultur. Hvis folk tenker seg om to ganger er det ingen som vil ha det slik. Det skal være slik at vanlige mennesker og supportere skal kunne gå på kamp uten å føle seg det minste utrygge. Vi vil ikke ha svenske tilstander i Norge. Der skjedde det første fotballdrapet i fjor. Styret i Stabæk Support står samlet for en nulltoleranse når det gjelder flørting med casualskulturen i egne rekker. Vi vil også kjøre en kampanje for å få drakta tilbake på tribunen. Har du drakta på deg på tribunen viser du at du tar avstand fra casualskultur og hooliganisme. Skikkelige supportere går med drakta på kamp - eller i hvert fall klubbeffekter. Bråkmakere har vi ikke plass til selv i en liten klubb som vår. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
@ringo 22 160 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 Hepp, Klanen har også tatt et kraftig oppgjør med EC. Det var "opptøyer" utenfor Bohemen, når gutta i Klanen fysisk fortalte en gruppe Casuals hva de mener om denslags... Dette er en sak for alle supportere over det ganske land! Casuals er uønsket på alle fotballarenaer uansett divisjon... @ringo! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 Casuals har faen ikke en dritt med fotball å gjøre. Hvilken interesse har de av gå på kamp for å lage bråk. kan de ikke gjøre som andre, stifte a og b gjenger og skyte på hverandre. Det som er verst er når de angriper vanlige supportere som bare vil hygge seg og se en fotballkamp. rart ikke brann, enga og andre klubber klarer å utestenge disse. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 forresten, på bondelandet er man mer opptatt av at de som sloss, sloss 1mot 1. ikke kommer i grupper. Min erfaring er at det er mindre bråk på byen i fredrikstad enn steder nærmere oslo. men så har man også de bondefestene som arrangeres av BU (bygdeungdom) og der kan det gå en smule hett for seg (selverfart ). Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
SICF 0 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 Hvorfor skriver folk, casuals ditt og casuals datt når de overhode ikke har noe anelse om hva de snakker om? I fjor skjeddet det vel ingen store hendelser på tribunen eller utenfor, så jeg ser ikke problemet deres. Nå skal man vel ikke legge under en stol at det har skjedd at casuals har angrepet scarfere ol, men nå er det faktisk mere bråk med vanlige supportere enn det er med casuals. Disse "ultras" som mange av dere ser opp til er vel i grunn ikke noe bedre, men det finnes mange definasjoner på hva en ultras er, og det samme med casuals. Ang det utenfor Bohemen: Det var faktisk vanlige VIF supportere og EC som jagde vekk nassene fra Danmark. Så man bør faktisk finne ut litt fakta, og ikke tro på de løgnene som stod her på siden etter VIF-Brann føre man uttaler seg om saken. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
@ringo 22 160 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 Hepp, Kilden min er i klanen den...... @ringo Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
SICF 0 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 Det er min også.. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Alzheimer 2 525 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 SICF: Riktig at det ikke skjedde særlige episoder i Norge fjor. Noen ble riktignok avverget. Supporterne fra Bærum SK ble banka og sparket og endte på sykehus da de ble angrepet av casuals fra Brøndby før Danmark-Norge i Parken - helt uten grunn. En håndfull fra Bergen Casuals mottok oss scarfere(= vanlige supportere) da vi kom til Brann stadion. Uten å ha vært til stede har jeg fått opplyst av EC var med og jaget nazzene utenfor bohemen. Bra! Som jeg også skrev holder EC seg mer til "reglene" enn mange andre. Hadde alle casuals fulgt "reglene" om at casuals banker casuals og ligger unna scarfere/vanlige folk - så hadde alt vært greit. Episoden i Danmark beviser at så ikke skjer, dessverre. Og de får cred i casualsmiljøet likevel. Det er også helt riktig at "Ultras"-miljøene ikke er noe bedre lenger sør og øst i Europa. Imidlertid sprer Casuals-kultur/moten seg også inn i disse miljøene. Drakt er i ferd med å bli "ut". Det finnes ingen resept på hvordan man kan bli kvitt fotballvolden. Men vi kan ikke gi opp. Alt vi kan gjøre er å holde vår klubb rein. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
pauligirl 236 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 Det er også helt riktig at "Ultras"-miljøene ikke er noe bedre lenger sør og øst i Europa. Imidlertid sprer Casuals-kultur/moten seg også inn i disse miljøene. Drakt er i ferd med å bli "ut". Det finnes ingen resept på hvordan man kan bli kvitt fotballvolden. Men vi kan ikke gi opp. Alt vi kan gjøre er å holde vår klubb rein. veldig enig med deg. det er jo den store faren: at hools og "ultras" smelter sammen til en ukjennelig gruppe, at de lager bråk og ingen vet hvem det var... *hrmpf* er forargret at noen her skrev at det var ingen "store hendelser i fjor". trenges det alltid store hendelser, alvorlig skadete, massevis mediainteresse? hvis bare en enkelt person får problemer pga av aggressive "fotballsupportere" (spiller ingen rolle om de kaller seg ultras eller hools), er det for mye! ideen med drakta på tribunen er bra, men før og etter kampen kunne det være farlig... hvis det finnes noen som ville gjerne lage bråk, er det jo enkelt for ham til å plukke ut de som har drakta på seg... husk turen til anderlecht / uefacupen... forresten, har oppleved (i beliga selvfølgelig...) at man var nesten tvunget til å gjemme skerfet sitt fordi det var for farlig utenfor arenaen... takk til alle for deres informasjon, visste ikke at hamkam og frederikstad har en så sterk voldspotensial (heter det sånt?) Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Mortimer 4 395 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 HamKam og Fredrikstad har vel ikke noe større voldspotensiale enn andre klubber i Norge.... Det dummeste jeg har hørt. Som nevnt over her så er det mye bråk på bondefestene men de fleste jeg vet om som drar på sånne fester har null interesse for fotball... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
SICF 0 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 Pauligirl skirver ar han er redd hools og ultras skal smelte sammen. Når du sier hools så regner jeg med at du mener casuals. Egentlig er det utenkelig at "ultras" og "casuals" skal smelte sammen. De er som kjent veldig forskellige på mange måter. Du har feks. hvordan de går kledd på kamper. Når noen sier ultras(merk. utlandet) ser jeg form meg en mann i hettegenser og skjerf i klubbens farger). De fleste som kaller seg "ultras" i Norge kler seg ikke slikt, men jeg får en god latter når jeg ser slikt på tv. Særlig når Ultras Nidaros blir zomet inn på tv`n i en dårlig champions league kamp. Jeg veit faktisk ikke hvordan man skal beskrive en typisk norsk ultras. Så tror jeg heller ikke at man bør gå kledd i ett vis antrekk for å bli betraktet som ultras. Et annet punkt som skiller de to grupperingene er dette med tifo og å prøve å være mest bajas på kamp(eller klovn som andre kaller det). Italia der ultras grupperingene er mest utbredt er jo tifo noe av det viktigste. Casuals henter jo inspirasjon fra de britiske øyer der tifo ol. ikke er særlig utbredt. Det finnes sikkert flere punkter, men jeg kommer ikke på flere i farten. Noe som gjør disse gruppene like er jo stolthetet ovenfor laget og byen. Uansett så tror jeg ikke dette er nok til å forene disse gruppene. Så har vi denne myten om at casuals ikke er interissert i fotball, men kun vold. Hvordan tror du folk kommer inn i dette miljøet?Jeg tor det er veldig få som aldri eller sjeldent har vært på kamp plutselig drar på kamper for å leke hooligans. De fleste som begynner å følge denne bristisk skapte kulturen følger sitt lokale lag, og kanskje etterhvert som den personen lærer mere om rivalsiering ol. i fotball utvikler en "kjærlighet" til en gruppering. Tror det gjelder både casuals og ultras. Jeg vil også betrakte ultras og casuals som hardcore supportere. De som vil gi litt ekstra for klubben sin(gjelder alt fra synging og utenomsportslige ting). Det finnes faktisk casulas som drar på ubetydlige kamper der motstanderlaget ikke har noe supportergrupper, eller de drar for å se laget sitt spille en viktig kamp. For å sloss? Tvilsomt. Vis noen vil gå med hettegenser og skjerf så la folk få lov til det, selv om det finnes ultras som går slikt og utøver vold. Og la folk få lov til gå med burberry skjerf eller annet typisk casual klær vis de føler for det. Uansett så tror jeg det er bedre om folk gjør litt research på ting føre de uttaler seg om alt mulig. Dette gjelder både her og andre forumer. La meg også si at jeg ikke kan så mye om denne ultras kulturen som jeg veit mange i Stabæk sverger til.. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
awpnt 0 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 HamKam og Fredrikstad har vel ikke noe større voldspotensiale enn andre klubber i Norge.... Det dummeste jeg har hørt. Veldig enig! Skjønner ikke hvordan dette ryktet har oppstått. Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
pauligirl 236 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 hei sicf, har vært på kamper i belgia, norge og tyskland, i tippeligaen, jupiler league, 1. og 2. bundesliga og regionalliga. og på noen landskamper i skotland og tyskland. i tyskland holder jeg med st.pauli, et lag som jobber på det sterkeste mot rassisme og hooliganism osv. selv om hele tyskland ser på oss som en "venstre orientert alternativ" klubb, har også vi problemer med hools og ultras, desverre. til din oppsummering om hva disse to gruppene skiller: ultras hos oss (st.pauli) er desverre ikke som du beskrevet utenlandske ultras. de går ikke med klubbfarger på kamp (ikke alle), de har en egen klestil, nesten en kopi av den "hool" stilen (dvs. ikke noe fremtredende, det er jo det problematiske) de er ikke bare opptatt av tifo eller lagsupport, de er ganske often opptatt med å formiddle deres egne interesser. often så mye at det blir litt bråk på tribunen med andre "vanlige" (= ikke ultras) supportere, som vil bare støtte laget på et annet nivå. og hools i tyskland eller belgia har ikke bare engelske hools som idealer, de blander gjerne in litt italiensk tifo-atferd til å gjemme deres onde hensikt. du kan ikke skille de to gruppene nå til dags som du kunne det for noen år siden...det finnes en gråsone melleom ultras og hools som er uhåndgripelig. og det gjør det så vanskelig å stenge ut hools, eller å bli sikker at man har bare "positive" ultras på stadion. f.eks. uefa kampen lokeren-mancity: det ble billetter solgt til supportere av andre belgiske klubber enn lokeren, og dermed fants det en del mennesker på tribunen, som hater lokeren og laget bråk for at det skulle ser ut som om lokeren supportere har lagt bråk mot mancity supportere. var disse bråkmakerne vanlige supportere, som bare hater deres klubbens motstandere, eller var de ultras eller hools? ingen vet. og hvis du sier at noen "casuals" (hools) drar til fjerne steder til å støtte laget, og ikke til å lage bråk (hvorfor skal man reise langt borte hvis man ikke er interessert i kampen), kan det være sånt, men jeg tror at de vil bare vise at de er tilstede - uansett hvor deres lag spiller. det kunne bli ment som en provokasjon. ellers vet jeg ikke mer, enn det jeg har opplevd, og det var ganske mange hilsen fra hamburg-st.pauli! Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Alzheimer 2 525 Del Skrevet 5. Februar 2004 Del Skrevet 5. Februar 2004 SICF: Du skal ikke lete lenge på italienske tribuner for å finne Burberry-effekter. Dette sprer seg omtrent som fugleviruset, bare motsatt vei. Videre: Hooligans starter selvsagt som fotballinteresserte, og det fortsetter de med. Men etterhvert er det også andre ting som får fokus. Og det ender opp i en søken etter adrenalinkick som de får når det kanskje blir eller blir bråk. I Norge har mange Casuals starta som vanlige supportere (scarfere), så har de styra med tifo, etterhvert gått bort fra juletre-stilen (drakt og klubbeffekter), deretter trukket seg litt utenfor de som synger og hopper og finner seg plutselig noen burberryeffekter. I de to eldste miljøene Brann og Enga er det en del av de eldre kara som har gått rett fra bomberjakker og dr. martens til casualstilen. Hele veien er det glidende overganger, selvsagt finnes det helt ålreite ultras og casuals. Og noen går med effektene for moro skyld, og har aldri tenkt å slåss med noen. Men uansett leker man med ilden og tøyer grenser. Mortimer: Hva gjelder HamKam og Fredrikstad: Elementer i både Storhamar-supporterne og Stjernen-supporterne utmerker seg i hockeyverdenen - negativt. Takke meg til Klanen, gitt. HamKam og FFK kommer til å utmerke seg ved å kjempe i motvind i nedrykkstriden i år, og det hjelper neppe på humøret. Det betyr jo ikke at de automatisk får problemer med fotballvold, men sammenligna med de to som rykka ned: Bryne og Aalesund er det stor forskjell. Dessuten er jeg sterkt i tvil om supporterklubbene i disse to klubbene har skikkelig kontroll. Briskebybanden og Plankehaugen... Med hensyn til å unngå fotballvold er det kanskje litt betenkelig at det blir mange lag fra østlandsregionen. Det betyr mange bortefans på kampene, og kan bli et sikkerhetsproblem. Det er forskjell på 40-50 busser fra Fredrikstad til Åråsen og 2 tromsøværinger med drakt og 3 med sydvest på Nadderud. Det trengs ikke mer enn én idiot for å starte bråk. Eller en halvidiot på hver side. Se bare hvor mange nabokrangler vi har i dette grisgrendte landet. Jeg ønsker meg en fotballframtid i Norge der vi fremdeles limer og koser med hverandre før kamp. Vi skåler og er enige om at hverandres lag er noe dritt. Jeg er sikkert naiv, men nettopp derfor tror jeg det er viktig at man er bevisst utviklingen og tar grep FØR ting skjer i stedet for etter. Jeg håper vi aldri opplever fotballdrap i Norge. I likhet med Pauligirl trives jeg ikke på belgiske kamper. Vi har spilt i belgia i 1997 og 2002 og begge gangene var det enorme politioppbud. I Brüssel var det også høyt påkrevd etter kampen. Dessverre. I EM 2000 havnet vi mellom stein- og flaskekastende tyrkere og engelskmenn. Vi var på feil sted på feil tid. Det var IKKE moro. Jeg er glad i fotball, ikke vold. Andre liker begge deler. Og vi er på samme tribune... Lenke til innlegg Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg