Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg synes praksisen ifra ifjor, med ha en egne kamp og tur-tråder for våre bortekamper, var en god praksis. Derfor begynner jeg å rulle snøballen for de som vil diskutere kampen...

Vi skal av alle ting (med forbehold om morgendagens kamp) besøke serielederen på Color Line. Rekdals menn har fått en kjempestart på sesongen, uten at de har møt all verdens av motstand. Å nekte LSK å være farlige på dødball var imidlertid en sterk prestasjon i 1. runde.

Jeg tror vi kan vente oss en lik kamp som den imot Odd. Bytt ut en høy rødtopp, med en annen. Men med hurtige kanter i Sylling - Olsen og Philips som plukker nedfallsfrukt, tror jeg vi skal få litt å bryne oss på bakover. Midtbaneduellen Farnerud - Arneng kan også bli en spennende en.

Rekdal liker å bytte formasjon og taktikk avhengig av motstander. Og han har helt sikkert sett hvordan VIF lyktes med å nekte oss mellomrom, og på den måten hindre oss å bygge opp angrepene. Jeg blir ikke overrasket om vi ser en formasjon med 5 på midtbanen får å hindre oss mellomrom.

Dette betyr at vi må ta bedre vare på overgangene våre, enn det vi gjorde imot VIF. Veigar er ventet tilbake og kan bli avgjørende får å åpne opp gjennom midten, men jeg synes vi må utnytte kantene bedre. Det vil også bli bedre rom på kant hvis VPG kan trekke til seg forsvarere sentralt.

Dersom Jon Inge også starter, er spørsmålet hvem som skal ut. På midtbanen står det vel i mellom Mix og Hoff mens bak er spørsmålet MMS eller KFO.

Jeg synes Hoff har vært positiv, og i sum vært bedre enn Mix.

Når det gjelder forsvaret er det mer åpent. Med Jon Inge inn på stopperplass kan man trekke Bjarni ut på venstrebacken og få Vegar over på høyre. Dette gjør oss bedre fremover da begge backene kan holde bredden, fremfor å måtte trekke inn i banen.

Bjarni var imidlertid veldig god til å ta ut Kovacs (mindre god imot Vif) og det kan vel tenkes at JJ ønsker en viss stabilitet bakover.

Men når forsvaret omsider begynner å bli skadefritt kan det friste å spille slik man egentlig ønsket det. Da er spørsmålet hvem som skal på benken, MMS eller KFO. KFO har vært foretrukket foran MMS på stopperplassen, men etter kampen imot VIF er jo spørsmålet mer åpent. Jeg holder en liten knapp på KFO, fordi han har startet på stopper de to siste kampene.

Resten av troppen er mer eller mindre gitt:

JK

VEH - JIH - KFO - BOE

EH - PF - HH - JA

VPG - DN

Endret av MSL
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vi har en god mulighet til å revansjere fjorårets cup - og serietap på Color Line. Håper vi starter med Bjarni og Vegard på backene og med Høiland og Onstad (virker mere duellsterk enn MMS) som stoppere

Ellers synes jeg Diogo muligens skal få lov til å prøve seg fra start. Skapte ca like mye som Hoff i løpet av VIF-kampen, men det blir nok Hoff og Andersson som bekler kantene.

Tror dermed på samme oppstilling som MSL

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Statistikk før Aalesund-Stabæk

Bortekamp mot serieleder og regjerende cupmester. Dette kan bli tøft! Det er foran slike kamper det er godt å se til statistikken og bli beroliget av at dette går helst bra

Tabeller

Tippeligaen 2010

1. Aalesund, 2-0-0, 5-0, 6p

2. Stabæk 1-1-0, 4-3, 4p

Formtabell (4 siste i TL 09 og 2 første i TL 10)

(1. Godset, 4-2-0, 11-4, 14p)

2. Stabæk 4-1-1, 11-9, 13p

3. AaFK 3-2-1, 9-4, 11p

Formtabell (4 siste treningskamper og 2 første i TL 10)

Stabæk 4-1-1, 13p (Seattle, Søderjyske, Asker, Molde, Odd, VIF)

AaFK 4-1-1, 13p (Cartagena B, Ranheim, Viking, RBK, LSK, Hønefoss)

Bortetabellen 2009

4. Stabæk, 5-5-5, 17-19, 20p

Hjemmetabellen 2009

13. Aalesund, 5-6-4, 19-17, 21p

Innbyrdes oppgjør

Hjemme 4-0-0, 12-4

Borte 2-1-1, 7-4

Totalt 6-1-1, 19-8

(Det legges til i en liten parentes at vi har 1-0-1 hjemme og 0-0-1 borte i cupkamper mot AaFK)

Største seier

4-1 (Color Line Stadion, juni -07)

Største (og eneste) tap

0-1 (Color Line Stadion, mai -05)

Stabæks toppscorerliste mot AaFK

Gunnarson 4

Nannskog 2

Anderson 1

Farnerud 1

Hoff 1

Hauger 1

Historisk sett er vi favoritter, men med AaFKs gode seriestart og det faktum at det er de som har hjemmekamp, må de finne seg i å ha favorittstempelet. Det stempelet får de i hvertfall fra bypatriotene, og da spørs det hvor lavt Reka tør å legge forsvarslinjen sin. Jeg velger å tro at AaFKs gode seriestart er en fordel for oss, fordi vi sannsynligvis møter et hjemmelag som er mer angrepsvillig enn om de hadde stått med 0p og et krav om å ta poeng, uansett hvor stygt spillet blir.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rekdal tar ikke av, tross tabelltopp.

Utdrag ifra sunnmørsposten:

– Du framsto som svært kritisk mot dine egne spilleres prestasjoner etter begge de to første kampene. Er dette for å holde dem nede?

– Litt, men jeg mener faktisk at vi har mye å gå på. Nå får vi Stabæk på besøk, og jeg ble imponert over både Stabæk og Vålerenga i lørdagens TV-sendte kamp. Pasningsspillet til begge lag holdt et mye høyere nivå enn det vi har framvist i serien så langt, og jeg mener at vi i alle de tre treningskampene våre mot Viking, Molde og Rosenborg var mye mer presise og gode enn mot LSK og Hønefoss. Vi tar ikke poeng fra Stabæk om vi ikke hever oss betraktelig.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg nå forstått det riktig at vi kun har en eneste mann på skadelisten? -og at dette er TAA?

Hvis vi er såpass fulltallig er det vel et spørsmål om hvem som blir tatt ut i den totale troppen som skal til Ålesund?

Hvem blir det?

Ser av spillerbørsene at Mix, Hulkinn, Farnerud og SuperJon har scoret høyest i de to første seriekampene samlet.

I tillegg har som eneste Stabækspiller Hedenstad blitt valgt inn på RUNDENS LAG -da som venstre back - etter den første serierunden.

Espen Hoff ble ikke gitt høye karakterer på alle børsene, men fikk HØYESTE karakter (7) av Aftenposten for siste kamp.

Johan Andersson har vært "matchvinner'n" vår hittil.

Veigar var "forskjellen på lagene" i de minuttene han rakk av første serierunde.

Bør ikke Vegar uansett spille venstre back inntil forsvaret kan bevise at det har "satt seg"?

Tømmernes har vært giftig i de få minuttene han har fått i sesongoppkjøringen, langt mer giftig enn resten av angrepet. Burde han ikke få innhopp?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har jeg nå forstått det riktig at vi kun har en eneste mann på skadelisten? -og at dette er TAA?

Hvis vi er såpass fulltallig er det vel et spørsmål om hvem som blir tatt ut i den totale troppen som skal til Ålesund?

Hvem blir det?

Ser av spillerbørsene at Mix, Hulkinn, Farnerud og SuperJon har scoret høyest i de to første seriekampene samlet.

I tillegg har som eneste Stabækspiller Hedenstad blitt valgt inn på RUNDENS LAG -da som venstre back - etter den første serierunden.

Espen Hoff ble ikke gitt høye karakterer på alle børsene, men fikk HØYESTE karakter (7) av Aftenposten for siste kamp.

Veigar var "forskjellen på lagene" i de minuttene han rakk av første serierunde.

Bør ikke Vegar uansett spille venstre back inntil forsvaret kan bevise at det har "satt seg"?

Tømmernes har vært giftig i de få minuttene han har fått i sesongoppkjøringen, langt mer giftig enn resten av angrepet. Burde han ikke få innhopp?

I forsvaret er det vel disse to alternativene det står imellom om jeg har hørt riktig.

MMS - JIH - BOF - VEH

VEH - KO - JIH - BOF

Men er Veigar klar!?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem blir det?

I forsvaret er det vel disse to alternativene det står imellom om jeg har hørt riktig.

MMS - JIH - BOF - VEH

VEH - KO - JIH - BOF

Men er Veigar klar!?

Står nederst i artikkelen at Veigar fortsatt driver med alternativ trening, men at han skal testes i løpet av uken

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article164552.ece

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvem blir det?

MMS - JIH - BOF - VEH

VEH - KO - JIH - BOF

Men er Veigar klar!?

Da vil jeg nesten foreslå den siste - VEH - KFO - JIH - BOE

Da spiller alle på sin beste posisjon. Så får MMS slåss for å komme tilbake på laget.

På midtbanen er vel Johan, Pontus og Henning selvsagte, mens Hoff, Diogo og Mix fighter om den siste plassen (herlig med luksusproblem!)

På spiss og keeperplass er det ingen diskusjon, bananskudd eller ei...

Edit: forutsatt at Veigar friskmeldes, selvfølgelig

Endret av geirti
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da spiller alle på sin beste posisjon. Så får MMS slåss for å komme tilbake på laget.

På midtbanen er vel Johan, Pontus og Henning selvsagte, mens Hoff, Diogo og Mix fighter om den siste plassen (herlig med luksusproblem!)

Hvordan det ble til BOF er beyond me...

Men ble såpass imponert over Morten mot Engen at jeg egentlig håper han får en kamp til. Samtidig tror jeg det vil gjøre seg med Bjarni sentralt med tanke på en spiller som Aarøy.

Endret av Marius
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan det ble til BOF er beyond me...

Men ble såpass imponert over Morten mot Engen at jeg egentlig håper han får en kamp til. Samtidig tror jeg det vil gjøre seg med Bjarni sentralt med tanke på en spiller som Aarøy.

sant det, men Årøy er god til å plassere seg også. Han går ofte mot de antatt svake hodespillerere, så kanskje det ikke spiller så stor rolle, men liker også at vi har to spillere på bekken som kan bidre offensivt.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kenta har "knukket" Stabæk-koden, vil utnytte rommet som kanten etterlater seg når de trekker inn i banen. Ikke tidenes dummeste idè...

Vi har sett i kampene at det blir mye rom å angripe på langs kantene, men det skyldes vel først og fremst mangel på defensiv jobbing for kantenes del (som vi har vært inne på før)...

edit: og Reka vil at Pall skal spille....

Endret av MSL
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vi kan ta det helt med ro, TV2 og "alle andre" knakk jo Stabæk-koden allerede i 2006. Det er forskjell på teori og praksis

Bare Odd kommer til flere sjanser enn oss (15 vs. 14), og AaFK er beskjedent plassert med 9 målsjanser. Likevel har AaFK klart å putte hele 5 ganger, hvilket tilsier en sjanseutnyttelse på 56%. Stabæk har til sammenligning en utnyttelse på 29%. AaFK har helt klart overpresert så langt i år, for lagene i toppen må vi regne med en sjanseutnyttelse på 30-40%.

I mot har AaFK kun sluppet motstanderne til 5 sjanser og er flinkest i klassen og sluppet inn 2 mål. Vi er verst i klassen med 14 sjanser i mot. I rettferdighetens tegn skal de sies at vi har hatt et langt tøffere kampprogram innledningsvis enn AaFK.

Gleder meg til å se de blaa sette de orange på plass søndag kveld!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var en rask tur innom AaFK-forumet, og der er de overraskende nøkterne og saklige til sunnmøringer å være, men også optimistiske.

Jeg måtte likevel le godt av dette innlegget:

Hvorfor er alle så redd stabækk? uten alanziho og daigo, sitter de igjen med veigar pall og nannskog... de har også mix og noen "super" svensker som ikke har imponert.

Slår vi stabækk vil vi bli ett fryktet lag!

Man kan jo lure litt på hvor mange år norske fotballfans trenger på å lære seg hvordan Stabæk staves, men altså....

Vi har jo bare landslagskeeperen (selv om det er Norge det er snakk om), landslagsspillere i forsvar, én av landets aller mest lovende unge spillere, én av landets beste defensive midtbanebanespillere, 2 av landets beste offensive midtbanespillere (men disse to har visst åpenbart ikke imponert), og sist men ikke minst, VI HAR ESPEN HOFF :D

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kenta uttaler dessuten at "... spilte vi bevisst på i Lyn i fjor, og klarte 1-1 i begge kampene mot dem."

Vi spilte ikke 1-1 mot Lyn en eneste gang i fjor, kanskje han tenker på en annen motstander? :lol:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I mot har AaFK kun sluppet motstanderne til 5 sjanser og er flinkest i klassen og sluppet inn 2 mål.

Utdyp dette er du snill...

Her har det gått litt fort, rett skal være at de har kun sluppet motstanderen til 5 sjanser og har en avvergingsprosent på 100%, som alle vet er det Stabæk som skal putte 1. målet mot AaFK i årets TL

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og så litt drømming til slutt her: Skulle vi slå Stabæk på søndag så tror jeg det blir stooore overskrifter i avisene. Vi har vært det laget som har dominert norsk fotball siden serieinnspurten i fjor, både på resultater og i media !

Vi liker oss der..

Formtabell, siste 10 kamper (8 i TL09, 2 i TL10

Stabæk 22p, 7-1-2

Rosenborg 21p, 6-3-1

Strømsgodset 20p, 6-2-2

Vålerenga 19p, 6-1-3

Aalesund 19p, 5-4-1

Tromsø 16p, 5-1-4

Sandefjord, 15p, 4-3-3

Lillestrøm, 14p, 4-2-4

Molde, 12p 4-0-6

Start, 12p, 3-3-4

Viking, 11p, 2-5-3

Odd Grenland, 10p, 3-1-6

Brann, 8p, 3-3-5

Om de får med seg cupfinalen har de like mange poeng som oss, men å si at de har dominert i media? Velvel, det er jo ingen overraskelse at Stabæk er det dominerende TL-laget i Budstikka :blink:

Endret av Håvard
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kampen vil domineres av Stabæk punktum

Når kampen virkelig domineres av bortelaget, er det vel 75-80% sjanse for at alle tre poengene hentes med hjem.

Det blir mål av Daniel, Johan og Jon Inge, mens assists leveres av Veigar og Mix.

Vegar og Bjarni tar Tor Magne på hver sin måte og det hjelper ikke hvilken kant han prøver seg fra. Henning BB, mens SuperJon vil ha problemer med å holde varmen.

Det vil være lettere for Reka å si at Aalesund var dårlige, enn at Stabæk var gode. Slik er hans psyke. Jan vil måtte svare på hva han synes om Nidarosdomen. Slik er hans øde.

Stabæk inntar 2.plass på tabellen.

Det vil være kvikklunchsøndag. Amen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strømsgodset - Viking

Vålerenga - Rosenborg

Med seier, er vi garantert 3. plass, men 1. plass er heller ikke utenkelig. Vi må vinne med et mål mer enn Godset, og et mål mer enn en evt vinner i VIF-RBK. Det står vel egentlig å faller på Godset, da ingen poeng deles ut i VIF-RBK før kl 21:45

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er det han driver med??

Letteste flyturborteseieren i år og så sånt sprøyt.

http://fotball.aftenposten.no/eliteserien/article164849.ece

Det kalles psykologisk spill og er mer utbredt i England. Det er helt klart en fordel for Stabæk om AaFK står høyt i banen, fremfor å legge seg med forsvars 9eren sin på egen 16-meter. La AaFK-spillerne tro at de er bedre enn de er, bare for å få satt de ettertrykkelig ned på jorda etter kampen

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, her trengs alle grep som er mulig. Rekdal er en meget dyktig taktiker. Viste det med å starte med 3 bak i fjorårets kamp som de vant, han hadde sett at kantene ble lite brukt av Stabæk på den tiden.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne kampen vil domineres av Stabæk punktum

Når kampen virkelig domineres av bortelaget, er det vel 75-80% sjanse for at alle tre poengene hentes med hjem.

Det blir mål av Daniel, Johan og Jon Inge, mens assists leveres av Veigar og Mix.

Vegar og Bjarni tar Tor Magne på hver sin måte og det hjelper ikke hvilken kant han prøver seg fra. Henning BB, mens SuperJon vil ha problemer med å holde varmen.

Det vil være lettere for Reka å si at Aalesund var dårlige, enn at Stabæk var gode. Slik er hans psyke. Jan vil måtte svare på hva han synes om Nidarosdomen. Slik er hans øde.

Det vil være kvikklunchsøndag. Amen.

Hadde vært fantastisk om nesten-bursdagsbarnet (Tom) fikk komme innpå det siste kvarteret og putte på en fjerde scoring... :lol:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veigar er klar!

Antatt backrekke iflg Budstikka: VEH-JIH-KFO-BOE

Da blir det første kamp med antatt toppet lag, det er vel kun den ene kantplassen det da er usikkerhet rundt:

JK

VEH-JIH-KFO-BOE

JA-HH-PF-??

VPG-DN

??=EH, Mix, PRP eller Diogo. Jeg vil holde en liten knapp på Mix foran EH

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg vært nedfor i mange uker fordi jeg kom til å sitte på flyet mens denne kampen var også kommer jeg ombord og finner ut at de har lynraskt internett ombord! Nå er jeg i himmelen, men jeg må spare på batteriet. Da blir det SUMO på meg :D

Bare et lite gledesutbrudd...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
Kamptråd: Aafk - Stabæk
  • Opprett ny...